بررسی لپ تاپ ایسوس Zephyrus G14؛ بهترین ۱۴ اینچی بازار؟

zephyrus g14 on the table 63cab430255132ee1d11a580

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس عملکرد بسیار خوبی را در بازی‌ها به‌نمایش می‌گذارد؛ در عموم بازی‌ها با وضوح QHD و بالاترین تنظیمات گرافیکی می‌توان به نرخ حدود ۶۰ فریم‌برثانیه رسید؛ درحالی‌که در وضوح ۱۰۸۰p، نرخ فریم برخی بازی‌ها حتی به ۱۰۰ فریم‌برثانیه نیز می‌رساند؛ البته دستگاه عملکرد مطلوبی در زمینه‌ی رهگیری پرتو (Ray Tracing) ندارد؛ به‌‌عنوان مثال با رهگیری پرتوی Medium در وضوح QHD، نرخ فریم میانگین بازی Cyberpunk 2077 از ۵۷ به ۳۵ فریم‌برثانیه کاهش می‌یابد.

عملکرد Zephyrus G14 در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای Ryzen 9 6900HS در نرم‌افزار محاسباتی MATLAB حریف Core i9-12900H نمی‌شود و با اختلاف ۱۵ درصدی به آن می‌بازد؛ اما با اختلاف ۴۵ درصدی از M1 Max بهتر عمل می‌کند.

در نرم‌افزار طراحی صنعتی SOLIDWORKS، لپ‌تاپ ۱۴ اینچی ایسوس عملکرد مطلوبی را از خود به‌نمایش می‌گذارد و پابه‌پای رقیب قدرتمندش با گرافیک RTX 3070Ti و پردازنده‌ی Core i9-12900H می‌آید.

ضعف سیستم مدیریت فایل ویندوز و معماری Ryzen 9 6900HS باعث می‌شود تا زفیروس جی ۱۴ در کامپایل کدهای پایتون روی پاورشل، حریف مک‌بوک پرو M1 Max نشود؛ اما به‌مدد قابلیت WSL، می‌توان از برکات لینوکس روی ویندوز بی‌نصیب نماند و از عملکردی در سطح لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت اپل بهره برد.

گرافیک RX 6800S به‌اندازه‌ی گرافیک‌های انویدیا با نرم‌افزار Blender سازگاری ندارد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با اختلاف بالغ‌بر ۷۵ درصد، از رقیب خود RTX 3070Ti جا می‌ماند.

بسیاری از موتورهای رندرگیری نظیر V-Ray با گرافیک‌های AMD سازگاری ندارند و همان‌طور که مشاهده می‌کنید گرافیک RX 6800S لپ‌تاپ Zephyrus G14 در رندرگیری GPU-محور با اختلاف ۸۰ درصدی از RTX 3070Ti جا می‌ماند؛ اگر در نرم‌افزار حرفه‌ای‌تان از موتور V-Ray استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنم سراغ مدل‌های مجهز به گرافیک انویدیا بروید.

در نرم‌افزار فوتوشاپ، لپ‌تاپ Zephyrus G14 خودی نشان می‌دهد و رقبای گران‌قیمت و بالارده‌ای همچون Zephyrus M16 و مک‌بوک پرو M1 Max را از پیش‌رو برمی‌دارد.

در نرم‌افزار پریمیر پرو، ضعف پردازنده و گرافیک‌های AMD بار دیگر نمایان می‌شود؛ لپ‌تاپ زفیروس جی ۱۴ چه در زمینه‌ی پخش ویدیوهای ۴K مالتی‌کمرا، چه خروجی‌گرفتن از پروژه‌ها، بسیار ضعیف‌تر از زفیروس M16 و مک‌بوک پرو M1 Max عمل می‌کند.

عملکرد سیستم خنک‌کننده Zephyrus G14

ایسوس می‌گوید محفظه‌ی بخار به‌کاررفته در سیستم خنک‌کننده‌ی زفیروس جی ۱۴ به انتقال بهتر حرارت کمک می‌کند و فضا را برای انتقال ۲۵ وات حرارت بیشتر فراهم می‌سازد؛ از طرف دیگر، براساس ادعای تایوانی‌ها، استفاده از فلز مایع روی سطح تراشه‌ی CPU و GPU به‌جای خمیر حرارتی رایج، به ۱۴ برابر رسانایی حرارتی بهتر و ۱۰ درجه‌ی سلسیوس، حرارت کمتر در CPU انجامیده است.

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی زفیروس جی ۱۴ از ۲ فن خنک‌کننده بهره می‌برد؛ هوای خنک از دریچه‌های زیرین لپ‌تاپ وارد می‌شود و هوای داغ نیز از لبه‌های کناری و بالایی (در مجاورت ضلع پایینی نمایشگر) به سمت بیرون پرتاب می‌شود.

برای آنکه ذهنیت مناسبی از رفتار CPU و GPU زفیروس جی ۱۴ تحت بارهای پردازشی سنگین داشته باشید، با پروفایل‌های عملکردی Turbo و Performance، در حالت‌های متصل به پریز برق و با باتری، پردازش‌های سنگین CPU-محور و گرافیکی را به‌ترتیب به‌مدت ۳۰ دقیقه و ۲۰ دقیقه روی این لپ‌تاپ اجرا کرده‌ام، شما می‌توانید نتایج را در نمودارهای زیر مشاهده کنید.

در شرایطی که پروفایل عملکرد روی Turbo قرار دارد و لپ‌تاپ به پریز برق متصل است، پردازنده به‌طور مداوم با فرکانس حدودی ۴۲۰۰ مگاهرتز کار می‌کند؛ اما روی پروفایل Performance، در هر دو حالت متصل به برق و با باتری، فرکانس پردازنده به‌طور پایدار روی ۳۶۰۰ مگاهرتز قرار دارد. AMD فرکانس پایه‌ی Ryzen 9 6900HS را ۳۳۰۰ مگاهرتز عنوان می‌کند؛ پس لپ‌تاپ ایسوس، فرکانس را ۳۰۰ تا ۹۰۰ مگاهرتز فراتر از عدد اعلامی ای‌ام‌دی نگه می‌دارد.

زفیروس جی ۱۴ در پروفایل عملکردی توربو، به‌طور مداوم حدود ۸۴ وات به Ryzen 9 6900HS پمپاژ می‌کند؛ اما روی پروفایل Performance، توان مصرفی در محدوده‌ی ۵۰ وات قرار می‌گیرد، نکته‌ی جالب‌توجه آن است که افزایش ۶۰ درصدی توان مصرفی در حالت Turbo، عملکرد پردازنده را فقط ۱۵ درصد بهبود می‌دهد!

روی پروفایل عملکردی توربو، دمای داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده به حدود ۹۵ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد؛ موضوعی که دمای بدنه را به طرز آزاردهنده‌ای افزایش می‌دهد و صدای فن‌ها را نیز به‌شدت بالا می‌برد؛ اما در پروفایل Performance، دمای داغ‌ترین نقطه‌ی پردازنده، در محدوده‌ی ۸۰ درجه‌ی سلسیوس باقی می‌ماند.

در پروفایل عملکردی Turbo، پردازنده‌ی گرافیکی مجزای زفیروس جی ۱۴، با فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز آغاز به‌کار می‌کند؛ اما سرانجام در محدوده‌ی ۲۰۰۰-۲۱۰۰ مگاهرتز پایدار می‌شود. چنانچه در حالت متصل به برق، پروفایل Performance را انتخاب کنید، فرکانس در دقایق ابتدایی، فراتر از ۱۵۰۰ مگاهرتز است؛ سپس در محدوده‌ی ۱۴۰۰-۱۵۰۰ مگاهرتز نوسان می‌کند؛ درحالی‌که در وضعیت Unplugged، فرکانس همواره در محدوده‌ی ۱۶۰۰ مگاهرتز باقی می‌ماند.

پردازنده‌ی گرافیکی در پروفایل Turbo، طی چند دقیقه‌ی ابتدایی ۱۰۰ وات و در دقایق بعدی بین ۸۵ تا ۹۰ وات مصرف می‌کند؛ در پروفایل Performance، توان مصرفی به مدت دو دقیقه در محدوده‌ی ۸۵-۹۰ وات قرار می‌گیرد، سپس در حدود ۶۰ وات پایدار می‌شود؛ اما با جدا کردن لپ‌تاپ از پریز برق، توان مصرفی گرافیک به‌طور پایدار، در محدوده‌ی ۵۰-۵۵ وات نوسان می‌کند.

در پروفایل Turbo، دمای داغ‌ترین نقطه‌ی گرافیک، همواره حدود ۱۰۰ درجه‌ی سلسیوس است و به‌همین دلیل، بدنه‌ی دستگاه نیز به‌شدت داغ می‌شود و از فن‌ها صدای نسبتا آزاردهنده‌ای به‌گوش می‌رسد؛ اما در پروفایل Performance، بالاترین دمای گرافیک، در محدوده‌ی ۸۰-۸۵ درجه‌ی سلسیوس قرار می‌گیرد.

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

متأسفانه سطح بهره‌وری و نسبت عملکرد به توان مصرفی، حتی در نسل ششم پردازنده‌های Ryzen با لیتوگرافی TSMC N6 نیز پاشنه‌ی آشیل پردازنده‌های AMD محسوب می‌شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.