بررسی بازی BlazBlue Entropy Effect

سری بازی BlazBlue به واسطه کاراکترهای جذاب و نبردهای دلچسبشان بین پلیرهای قدیمی و ژاپنی‌باز شناخته می‌شود اما در آخرین نسخه از این سری که یک بازی فرعی با پسوند Entropy Effect است، ما از زاویه‌ای به این دنیا نگاه می‌کنیم که تا پیش از این سابقه نداشته. BlazBlue Entropy Effect یک بازی روگ‌لایک با المان‌های مترویدونیایی است که نبردهای دوبعدی بسیار هیجان‌انگیزی ارائه می‌دهد که با تصویرسازی فوق‌العاده، جلوه‌های بصری پرجزئیات و متنوع، بسیار دلنشین و سرگرم‌کننده از آب درآمده است.

<!–

–>

وقتی می‌گوییم روگ‌لایک ناخودآگاه سخت بودن بازی یادآورمان می‌شود اما Entropy Effect روند یادگیری سریع و ساده‌ای دارد. ابتدا در نقش یک ربات کوچک به نام ACER وارد بازی می‌شوید که باید برای جلوگیری از رخدادی تحت عنوان Entropy Effect به هوش مصنوعی ناشناخته‌ای به نام ACE کمک کنید تا مبارزینی را در فضای واقعیت مجازی تربیت و آماده کند. هر مبارز که تحت عنوان Evotype شناخته می‌شود با پیشروی در بازی آزاد می‌شوند و اگر می‌خواهید به هر ۱۰ کاراکتر دسترسی داشته باشید، باید چالش‌های ذهنی ACE را حل کنید. تعدادی کاراکتر جانبی هم در بازی وجود دارند که در محیط اصلی بازی با آن‌ها مرتبا ملاقات می‌کنید. مطلقا هیچ مفهوم مشخصی از داستان متوجه نشدم و حتی بعد از اینکه در مورد آن در قسمت بررسی کاربران استیم مطالعه کردم متوجه شدم که تنها نیستم. ولی خب… داستان در این بازی فاکتور مهمی نیست و بهتر است بیشتر به آن توجه نکرد.

بررسی بازی BlazBlue Entropy Effectبررسی بازی BlazBlue Entropy Effect

اصل سرگرم‌کنندگی بازی به روان بودن گیم‌پلی و لحظه به لحظه در حال پیشرفت بودنش است. با هر حرکت و هر مرحله‌ای که پیش می‌رود سیستم پیش‌روی بازی خودش را نشان می‌دهد و ذره ذره گیم‌پلی هیجان‌انگیزتر می‌شود. فرض کنید ۱۰ کاراکتر جنگجو دارید که هر کدام سبک مبارزه خاص خود و ضربات قدرتمند مشخصی دارند. حالا تصور کنید بازی به شما اجازه می‌دهد در قالب یک جنگجو، المان‌های اصلی جنگی کاراکترهای دیگر را هم همراه خود بیاورید و در یک مرحله، انگار ۴ جنگجو را درون یک آواتار قرار داده‌اید. بازی هر چقدر که از آن می‌گذرد هیجان‌انگیزتر و البته سخت‌تر می‌شود.

در مورد شلوغ بودن بازی هم باید صحبت کرد. مثل هر اثر ژاپنی دیگری، شلوغ بودن منوها و صحنه‌های اکشن یک چیز طبیعی است که نمی‌شود مورد انتقاد سنگین قرار داد. اما در مورد BlazBlue Entropy Effect باید به این موضوع اشاره کرد که بازی با تمرکز سنگینی روی ژانر روگ‌لایک ساخته شده. پس در مرحله اول باید انتخاب‌های سریع در زمان لول آپ کاراکتر درون مراحل داشته باشید و به خوبی بتوانید الگوی حرکت و حمله دشمنانتان را پیدا کنید تا به مرور زمان به آن‌ها تسلط پیدا کنید.

مدت زمان بازی

مدت زمان بازی: ۱۰ ساعت
تکمیل بازی: ۲۵ ساعت

شلوغی بیش از حد نمایشگر با المان‌های تصویری جذاب، گرچه چشم‌نواز است اما این خطر را در پی دارد که متوجه نوع مواجهه با دشمنانتان نشوید. Entropy Effect یک روگ‌لایک سروایور نیست که حجم زیادی از دشمنان روی سرتان خراب شوند و کاراکتر شما با یک سری حملات خودکار آن‌ها را از بین ببرد. بازیکن باید مثل یک بازی فایتینگ، کمبوهای مناسب سوار همدیگر کند و تا حد امکان از حملات دشمن جاخالی بدهد.

از طرف دیگر وقتی کاراکترتان به نقطه‌ای می‌رسد که باید انتخاب کنید کدام قدرتش را افزایش دهید، با منوها و منابع متعددی روبرو می‌شوید که به خصوص در ساعات ابتدایی بسیار سرعت بازی را کم می‌کند. باید وقت بگذارید و بخوانید در حالیکه همه‌ی توضیحات چند پاراگرافی را می‌شود در نیم‌خط و با استفاده از عدد توضیح داد. انتخاب سازندگان بازی اما مسیر شلوغ‌بازی و گیج کردن بازیکن است.

از این ایراد اما ۲-۳ ساعته گذر می‌کنید و تازه متوجه می‌شوید که سازندگان بازی چه ساخته‌اند و چقدر محتوا برای سرگرم شدن وجود دارد. اگر بخواهید حسابی درون بازی خوش‌گذرانی کنید حداقل ۲۰-۲۵ ساعت کار برای انجام دادن وجود دارد گرچه داستان کلی بازی با خرده داستان‌های جانبی، حدودا ۱۰ ساعته به پایان می‌رسد. اگر روگ‌لایک، انیمه و بازی فایتینگ دوست دارید، حتی اگر قبلا هیچ نسخه‌ای از BlazBlue را بازی نکرده‌اید، حتما این بازی را تجربه کنید.


خلاصه بگم که…

اگر فکر می‌کنید چون تا به حال هیچ نسخه‌ای از سری بازی BlazBlue‌ را بازی نکرده‌اید، پس نمی‌شود سراغ Entropy Effect رفت، اشتباه می‌کنید. این بازی عملا نه از لحاظ سبک گیم‌پلی نه داستان و هیچ چیز دیگری ارتباط مستقیمی با سری اصلی ندارد و ساخته شده تا مخاطبان جدیدی که عاشق سبک روگ‌لایک هستند را درگیر خود کند؛ و خوشحالم بگویم که در انجام این کار بسیار موفق عمل کرده و توانسته بازی قابل قبولی ارائه دهد. نقطه ضعف اصلی بازی، داستان به شدت آبکی و نچسب آن است که هیچ بهانه‌ای برای ادامه دادن به شما نمی‌دهد. هر چقدر نبردها و سیستم مبارزات حال خوب کن است، داستان کشش کافی را ندارد.

بررسی بازی BlazBlue Entropy Effect - ویجیاتوبررسی بازی BlazBlue Entropy Effect - ویجیاتو

می‌خرمش

نسخه‌ی فرعی از سری بازی BlazBlue که هیچ ارتباطی با بازی‌های اصلی ندارد، یکی از سرگرم‌کننده‌ترین روگ‌لایک‌های امسال است که با این حجم از زد و خورد به سبک بازی‌های فایتینگ، چیزی جز ساعت‌ها خوش‌گذرانی برایتان فراهم نمی‌کند. اگر ژاپنی پسند باشید، انیمه دیدن سرگرمی مورد علاقه‌تان باشد و از چالش‌های سخت لذت می‌برید، BlazBlue Entropy Effect بازی شماست.

بررسی بازی BlazBlue Entropy Effectبررسی بازی BlazBlue Entropy Effect

نمی‌خرمش…

به عنوان یک بازی روگ‌لایک ژاپنی که المان‌های مترویدونیایی اندکی هم دارد، روند پیشروی و آپگرید شما کمی پیچیده است و در فرآیند پرسرعت گیم‌پلی بازی، خواندن آن همه متن و متوجه شدن اینکه انتخابتان دقیقا چیست قطعا گیج‌کننده است. این نقطه ضعف بازی شاید کمی شما را خسته کند و دلتان نخواهد به بازی ادامه بدهید.

 BlazBlue Entropy Effect BlazBlue Entropy Effect

  • امتیاز ویجیاتو۸۰
  • امتیاز کاربران

    ۰ ratings۰/۱۰

  • امتیاز متاکریتیک۸۳

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.