برترین انیمیشن‌ های شکست خورده‌ای که ارزش دیدن دارند!

در جهان امروزی، آثار ابرقهرمانی اهمیت بالایی برای استودیوهای فیلمسازی بزرگ دارند. پروژه‌هایی مانند “Frozen II” و “The Super Mario Bros. Movie” در سطح جهانی می‌توانند بالای یک ۱.۳ میلیارد دلار بفروشند در حالی که آثار اورجینالی مانند “Elemental” به زحمت می‌توانند به فروشی ۴۸۶ میلیون دلاری برسند. استقبال جهانی از این آثار آن‌ها را به موضوع بسیار مهمی برای استودیوهای فیلمسازی بزرگ تبدیل کرده و برای شرکت‌های تجاری بزرگی همانند یونیورسال و دیزنی به منابع درآمد پول قابل اعتمادی تبدیل شده‌ است. از سویی دیگر، احتمال موفق نشدن آثار انیمیشنی در باکس آفیس همانند دیگر انواع فیلم است. بعضی اوقات، آثار انیمیشنی بسیار ضعیفی چنان شهرت بدی از خود به جای می‌گذارند که تنها به خاطر پول‌های هدر رفته‌ی سازندگانشان مشهور می‌شوند.

<!–

–>

در طول سال‌ها، آثار انیمیشنی کلاسیکی از دل آشفتگی باکس آفیس فاجعه‌شان بیرون آمده‌اند و میراثی را برجای گذاشتند که ارزشش بیشتر از مسائل مربوط به پول است. در میان آثار تحسین شده‌ای که به عنوان کم فروش رفته‌ترین آثار انیمیشنی داخلی شناخته می‌شوند می‌توان به “Batman: Mask of Phantasm”، “Treasure Plant” و “Fantastic Mr. Fox” اشاره کرد. هر عنوانی در این لیست به خاطر جنبه‌های هنری‌اش ارزش دیدن بالایی را دارد، حتی با اینکه در ابتدا به خاطر عملکردشان در سالن‌های نمایش نادیده گرفته شدند. حال بیایید نگاهی به تعدادی از این فیلم‌ها بیاندازیم، برترین انیمیشن‌ های شکست خورده‌ای که ارزش دیدن دارند! همراه ویجیاتو باشید.

The Iron Giant

انیمیشن The Iron Giantانیمیشن The Iron Giant
نمره IMDB ۸.۱
صداپیشگان جنیفر آنیستون، ون دیزل، هری کانیک جونیور و…
بودجه ۵۰ میلیون دلار
میزان فروش ۳۱.۳ میلیون دلار

زیاد طول نکشید تا The Iron Giant به عنوان یک شکست در باکس آفیس شناخته شود. تنها پس از چند هفته پخش در آگوست ۱۹۹۹، مدیر سابق برادران وارنر لورنزو دی بوراونتورا The Iron Giant را برای ریسک‌های مالی‌ای که استودیوهای فیلمسازی می‌پذیرند تا فیلم‌های “هوشمندانه‌ای” بسازند که مخاطبان هدفشان خانواده‌ها هستند، مثال زد. تنها با فروش کم جهانی ۳۱.۳ میلیون دلاری در برابر بودجه ۵۰ میلیون دلاری‌اش، اولین فیلم بِرَد بِرد در مقام کارگردان در ابتدا آن چنان در ذهن مخاطبان جایی پیدا نکرد. البته، همه این را می‌دانند که این فروش باکس آفیس The Iron Giant ارزش کلی آن را بازتاب نمی‌کند. در واقع،The Iron Giant در طول این سال‌ها به خاطر یک دلیل جاودان شد: اینکه واقعاً یک فیلم خاص است.

سریعاً، منتقدان بزرگ در سال ۱۹۹۹ از The Iron Giant به عنوان اثری با داستانی غنی و قدرتمند از لحاظ احساسی یاد کردند که هرکسی می‌تواند از آن لذت ببرد. بعد از چند سال، به لطف برد که توانست سکان هدای تعدادی از آثار دوست داشتنی پیکسار مانندThe Incredibles و Ratatouille را برعهده بگیرد، The Iron Giant از لحاظ نقد و نمره توانست غنی‌تر از قبل شود. دهه‌ها بعد، مجلات بزرگی مانند لس آنجلز تایمز و فادرلی، از اثر نه تنها به خاطر هموار کردن مسیر کاری برد، بلکه برای باز کردن مسیری جدید برای روایت‌های آثار انیمیشنی آمریکایی تمجید کردند. به لطف تاثیر جاودانه‌اش بر روی سینمای انیمیشنی،The Iron Giant به چیزی فراتر از یک اثر تجاری شکست خورده معروف است.

Titan A.E

انیمیشن Titan A.Eانیمیشن Titan A.E
نمره IMDB ۶.۶
صداپیشگان مت دیمون، بیل پولمن، جان لیگوییزمو و…
بودجه ۷۵ الی ۹۰ میلیون دلار
میزان فروش ۳۶.۸ میلیون دلار

فیلمسازی به نام دان بلاث، سعی کرد که انیمیشن‌های سینمایی تاریک‌تری و با استایل انیمیشنی خاص‌تری نسبت به آثار عام و شناخته شده دیزنی بسازد. گاهی اوقات جاه طلبی‌های او به ثمر نمی‌نشست (مانند “A Troll on the Central Park” و اثری اقتباس شده از داستان واقعی “Anastasia” برای کمپانی دیزنی)، اما در سال ۲۰۰۰، انیمیشن Titan.A.E کریر کارگردانی او را به پایان رساند، فیلمی که کمپانی دیزنی هیچوقت میلی به داشتن آن نداشت. این فیلم در آینده‌ای دور روایت می‌شود، دهه‌ها بعد از آنکه زمین نابود شده است. در این فضای ویران شده، گروهی از قهرمانان طبقه فرودست باید باهم همکاری کنند و جلوی نیروهای بیگانه‌ای را بگیرند که می‌خواهند “تایتان” را پیدا کنند، سفینه فضایی که در از نو ساختن زمین می‌تواند مفید واقع شود.

هر چیزی در Titan A.E خوب نیست (طراحی بیگانگانش می‌توانست بیشتر خاص‌تر و متفاوت‌تر باشد)، اما تحسین نکردن این جاه طلبی غیرممکن است. وقتی که فیلم عرضه شد، راجر ایبرت بزرگ اذعان کرد که بزرگترین نکته خاص Titan A.E، شگفتی‌هایی در مدیوم انیمیشن بود که کمتر کسی می‌تواند به آن دست پیدا کند. این سطح از اغراق در طراحی‌ها سبب شد که بسیاری از مخاطبان Titan A.E، با نوشتن مطلب‌های بررسی فیلم و تعریف کردن از آن درباره مقام خاصش در فرهنگ عام، انیمیشن را در قلبشان جای دهند. همچنین تعداد زیادی ویدئو در یوتیوب یافت می‌شود که از Titan A.E به عنوان اثر کلاسیک قدرنادیده‌ای یاد می‌کنند. این قضیه به نوعی پایانی خوش برای اثری است که در ابتدا نتوانست در باکس آفیس موفق عمل کند.

Surf’s Up

انیمیشن Surf's Upانیمیشن Surf's Up
نمره IMDB ۶.۷
صداپیشگان شیا لبائوف، جف بریجرز، جان هیدر و…
بودجه ۱۰۰ میلیون دلار
میزان فروش ۱۵۲ میلیون دلار

وقتی که Surf’s Up در ژوئن ۲۰۰۷ در تئاترها عرضه شد، از بدشانسی‌اش در قعر جدول فیلم‌های پنگوئنی قرار گرفت. Happy Feet هفت ماه زودتر در تئاترها پخش شد، آن پرنده‌های انسان نمای Madagascar از دو سال پیش صحنه‌ها را می‌دزدیدند، و مستندMarch of Penguins پدیده‌ای در فرهنگ عام بود. اغلب فیلمبازان از Surf’s Up به عنوان اثری تنها برای پول در آوردن یاد کردند. یک تراژدی کامل. اگرچه Surf’s Up یک کمدی سرحال با تفاوت‌های خاص جذابی نسبت به دیگر انیمیشن‌های خانوادگی آن دوره بود.

خلاق بودن Surf’s Up ابتدا در سال ۲۰۰۸ به لطف نامزد شدن در بخش بهترین انیمیشن سال اسکار مورد توجه قرار گرفت،‌ دستاوردی مهم که به تنهایی نشان داد این فیلم پنگوئنی قرار نیست به دست فراموشی سپرده شود. سال‌ها بعد، Surf’s Up در دل‌ها محبوب شد تا حدی که مجلات معروف به جای یک اثر باکس آفیسی مسخره، از آن به عنوان یک کلاسیک یاد کردند. به لطف فایل صوتی معروفی از Surf’s Up که در اوایل ۲۰۲۰ در تیک تاک وایرال شد (جایی که استاد موج سواری، تنک، جوایزش را به نمایش می‌گذارد) استایل خاص طنز آن نیز توانست جاودانه بماند. شوخی‌ها و داستان گویی که در سال ۲۰۰۷ چندان به دل مخاطبان ننشست،‌ از دلایلی هستند که Surf’s Up توانسته بعد از مدت‌ها بینندگان را مجذوب خود کند.

۹

انیمیشن 9انیمیشن 9
نمره IMDB ۷
صداپیشگان الایجا وود، جان سی. رایلی،‌ جنیفر کانلی و…
بودجه ۳۰ میلیون دلار
میزان فروش ۴۸.۴ میلیون دلار

آمریکا در سال ۲۰۰۹، هنوز برای یک اثر انیمیشنی پسا آخرالزمانی با محوریت عروسک‌های پارچه‌ای هوشمند آماده نبود. یک انیمیشن سینمایی خاص با درجه بندی سنی بالای سیزده سال، ۹ علی رغم داشتن تیم برتون به عنوان تهیه کننده، نتوانست باکس آفیس را به آتش بکشاند. این قضیه مایه تأسف است، زیرا ۹ از نظر ساخت اتمسفر تجربه‌ای مهیج محسوب می‌شود. محدودیت‌های ساختن انیمیشنی CG با بودجه‌ای کم (مانند برهوت بودن تصویر پس زمینه) سبب شد آن تهی بودن ترسناک جهانش را بیان کند. مانند بهترین فیلم‌های انیمیشنی، ۹ توانست از محدودیت‌هایش بهره ببرد به جای اینکه از آنان زجر بکشد.

زرق و برق‌ها و اثرات خاص انیمیشن، ۹ را از فراموش شدنش زیر فشار سنگین زمان اکراش به طور کامل دور نگه داشت. در آخر، مقاله‌ای که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، اثر را بابت شگفتی‌های هنری کارگردانش،‌ شین آکر،‌ تحسین کرد،‌ ضمناً در سال ۲۰۲۰، عنوان شد که به خاطر محبوب‌تر شدن اثر و بزرگتر شدن کالت مربوطه‌اش، دنباله‌ای برایش ساخته شود. دیگر عناصر امروزه مانند نمره لترباکسد بسیار خوبش، مشخص می‌کند که ۹ به دل تماشاگران نشسته و اینکه انیمیشن‌های بزرگسال محور حتی اگر در باکس آفیس شکست بخورند، فراموش نمی‌شوند.


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های ترسناک ایرانی که این ژانر را زنده نگه‌داشتندوحشت از جنس بومی
بهترین فیلم های ترسناک ایرانی که این ژانر را زنده نگه‌داشتندبهترین فیلم های ترسناک ایرانی که این ژانر را زنده نگه‌داشتند

Treasure Planet

انیمیشن Treasure Plantانیمیشن Treasure Plant
نمره IMDB ۷.۲
صداپیشگان جوزف گوردون-لویت، مارتین شورت، اما تامپسون و…
بودجه ۱۴۰ میلیون دلار
میزان فروش ۱۰۹.۶ میلیون دلار

تعداد کمی اثر، چه انیمیشن چه فیلم، در تاریخ وجود دارند که همانند Treasure Planet دیزنی شکست تجاری بدی خورده باشند. گزارش شد که Treasure Planet در سال ۲۰۰۲، ۸۵ میلیون دلار از دست داد تا بدین ترتیب،‌ در آن زمان به بزرگترین انیمیشن شکست خورده دیزنی تبدیل شود و برای مدتی طراحی دستی انیمیشن در آنجا را ریشه‌کن کرد. ارزش این اثر از لحاظ پول بدون شک بسیار بد است. اما به عنوان یک اثر هنری،‌ Treasure Planet انیمیشنی پرهیجان است که با زبردستی انیمیشن طراحی دست و دیجیتال را باهم ترکیب کرده تا یک فضای شبه آینده‌ای در قرن نوزدهم را به تصویر بکشاند. به جای ترجیح دادن یک فرم انیمیشنی به جای دیگری،‌ Treasure Planet چندین نوع از داستان گویی بصری را باهم ترکیب می‌کند تا جهانی متفاوت با دیگر جهان‌های دنیای انیمیشنی دیزنی را بسازد.

خوشبختانه، تمامی آن طراحی‌های جذاب Treasure Planet را به انیمیشنی بسیار دوست داشتنی تبدیل کرد. مجلاتی با اسم و رسمی مانند نیویورک تایمز مطالبی در مدحTreasure Planet، مخصوصاً درباره شگفتی‌های باشکوهش انیمیشنش خواندند. دیگر مطالب بررسی امروزه از این نالیده‌اند که چگونه شکست تجاری این فیلم، احتمالاً دلیل اصلی آن دوران انیمیشن‌های یک شکل و خسته کننده دیزنی است. با یک جست و جوی سریع در اینترنت، می‌توانید مطلبی که مدحی شاعرانه درباره Treasure Planet و اینکه چه شاهکار قدرنادیده‌ای است را پیدا کنید. حتی بعد از شکست تاریخی تجاری بدش، به لطف کیفیت بالایش به قول آهنگ معروف فیلم، در فرهنگ عام “هنوز حضور دارد”.

Arthur Christmas

انیمیشن Arthur Christmasانیمیشن Arthur Christmas
نمره IMDB ۷.۱
صداپیشگان جیمز مک‌آوی،‌ بیل نای، هیو لاری و…
بودجه ۸۵ میلیون دلار
میزان فروش ۱۴۷.۴ میلیون دلار

اگر کسی به پوستر Arthur Christmas نگاهی بیاندازد، ممکن است به ذهن کسی خطور نکند که این فیلمی از استودیو “آردمان” است، استودیویی که آثاری همچون Wallace and Gromit و Chicken Run را ساخته است. به هر حال، ساکنان قطب شمالی که محور اصلی داستان Arthur Christmas هستند، شباهتی به ویژگی‌های معروف آثار آردمان، حتی آثار سه بعدی همچون Flushed Away ندارند. شاید اگر استودیوی آردمان به همان طراحی‌های انیمیشن شناخته شده‌اش بسنده می‌کرد، عملکرد بهتری در باکس آفیس از خود به جای می‌گذاشت. این اثر نتوانست به فروشی ۱۵۰ میلیون دلاری در سطح جهانی برسد تا بودجه ۸۵ میلیون دلاری‌اش را جبران کند و Arthur Christmas به اثری تبدیل شد که تمامی سازندگانش را که می‌خواستند با ساخت اثری خانوادگی پول در بیاورند، در فشار مالی بدی قرار داد.

حتی با اینکه مدت زمان اکران اثر بسیار کم بود،‌ طول زیادی نکشید که Arthur Christmas به اثر کریسمسی کالت تبدیل شود. بعضی از مجلات از Arthur Christmas بابت به تصویر کشیدن شرکت‌های نسل اندر نسلی تمجید کردند و یکی از این مجلات،‌ شش سال پس از عرضه فیلم، تعریف بیشتری از Arthur Christmas کرد و از آن به عنوان بهترین فیلم کریسمسی تمام تاریخ نام برد. دلنشینی و شوخی‌های خلاقانه‌ای که قلب Arthur Christmas بودند، نهایتاً بعد از آنکه کار اثر در باکس آفیس به پایان رسیده بود، توانست مخاطبان خود را پیدا کند.

Kubo and the Two Strings

انیمیشن Kubo and the Two Stringsانیمیشن Kubo and the Two Strings
نمره IMDB ۷.۷
صداپیشگان شارلیز ترون،‌ آرت پارکینسون، متیو مک‌کانهی و…
بودجه ۶۰ میلیون دلار
میزان فروش ۷۷.۵ میلیون دلار

آثار “لایکا انترتیمنت” پسا Coraline در جذب مخاطبان قابل قبولی برای آثار خودش ناکام مانده بود. Kubo and the Two Strings در دوران اکران آگوست ۲۰۱۶ نیز از این قاعده مستثنی نبود. این اثر به اولین کار استودیو تبدیل شد که به فروش داخلی کمتر از پنجاه میلیون دلاری و فروش جهانی کمتر از صد میلیون دلاری دست پیدا می‌کند.Kubo and the Two Strings با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری، به یک شکست تجاری بزرگ تبدیل شود. چه حیف که چنین عنوان بصری سرحالی نتوانست مخاطبان بیشتری را جذب کند. با Two Strings، ترویس نایت، کارگردان اثر، نه تنها یک ادای احترام درخشان به سینمای کلاسیک ژاپن کرد، بلکه اثری ساخت که می‌تواند در کنار آثار بزرگ نیز قرار بگیرد.

با اینکه بسیاری از عناوین این لیست پس از دهه‌ها توانستند کالت خودشان را پیدا کنند یا تحسین‌ها را به سوی ویژگی‌های خاصشان جلب کنند، محبوبیت پسا عرضه Kubo and the Two Strings تنها پس از گذشت چند ماه رخ داد. در نهایت، فیلم توانست دو نامزدی اسکار را به دست بیاورد که یکی از آن‌ها نامزدی در بخش بهترین جلوه‌های ویژه بود. این اثر، دومین انیمیشن تاریخ بود که توانست در این رشته نامزد شود. چنین موفقیت تاریخی توانست بعدها مطالبی برای این اثر نوشته شود که Kubo and the Two Strings و محبوبیت جاودانه‌اش را تحسین می‌کردند. حتی با اینکه Kubo and the Two Strings نتوانست از نفرین تجاری پسا Coraline لایکا رهایی یابد، اثر همچنان میراثی جاودانه در فرهنگ عام محسوب می‌شود.

Fantasia 2000

انیمیشن Fantasia 2000انیمیشن Fantasia 2000
نمره IMDB ۷.۱
صداپیشگان جیمز لوین، استیو مارتین، کویینسی جونز و…
بودجه ۸۰ الی ۸۵ میلیون دلار
میزان فروش ۹۰.۹ میلیون دلار

Fantasia 2000 نتوانست دنباله موفقی برای نسخه اصلی Fantasia دیزنی باشد. در حالی که انیمیشن جادویی فیلم اصلی تا به امروز ارزش خودش را حفظ کرده، Fantasia 2000 دارای قسمت‌هایی هست که به شدت بر روی CGI ضعیفی تکیه کرده تا بتواند به اثری جاودانه در قالب فیلم تبدیل شود. هرچند، نقد این اثر به خاطر ضعف در CG یا عملکرد بدش در باکس آفیس کار اشتباهی است. خلاقیت‌های فراوانی در Fantasia 2000 پیدا می‌شوند که ارزش دیدن اثر را بالا می‌برند. حتی قسمت‌های کوتاهی مانند The Carnival of the Animals (که از این موسیقی کلاسیک برای روایت داستان فلامینگویی که با یویویی درگیر شده استفاده می‌کند) اثری آهنگین و پر از خلاقیت‌های انیمیشنی زیبا و انرژی بالا است.

پس از سال‌ها، Fantasia 2000 توانست از زیر سایه بزرگ جدش رهایی یابد و نظرات مخاطبان را به سوی خودش جلب کند. به عنوان مثال، تعداد زیادی از یوتیوبرهای جوان که با این عنوان بزرگ شدند، در اینترنت به این موضوع پرداختند که چرا Fantasia 2000 لیاقت مورد توجه قرار گرفتن در زمان خودش را داشت. در ارزیابی‌هایی که بعداً صورت گرفت، ادعا شد که این دنباله خودش را به عنوان یک ادامه زیبا هنری برای فیلم Fantasia ثابت کرد. اثری که در زمان اکرانش شکست خورد، Fantasia 2000 به یک ملودی سینمایی تبدیل شد که توانست یاد خودش را در ذهن تمامی مخاطبانش زنده نگه دارد.


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های ترسناک جنگی که شما را شوکه خواهند کردترکیب جهنمی جنگ و وحشت
بهترین فیلم های ترسناک جنگی که شما را شوکه خواهند کردبهترین فیلم های ترسناک جنگی که شما را شوکه خواهند کرد

Batman: Mask of the Phantasm

انیمیشن Batman: Mask of the Phantasmانیمیشن Batman: Mask of the Phantasm
نمره IMDB ۷.۸
صداپیشگان کوین کانروی، مارک همیل، دانا دلینی و…
بودجه ۶ میلیون دلار
میزان فروش ۵.۶ میلیون دلار

معمولاً، اگر اسم بتمن به عنوان فیلمتان چسبیده باشد، باید یک سطحی از موفقیت در باکس آفیس را برایتان تضمین کند. متاسفانه، اثر انیمیشنی Batman: Mask of the Phantasm (که از دنیای Batman: The Animated Series سر برآورده بود) در زمان اکرانش در سال ۱۹۹۹ شکست خورد. حتی با اینکه بازسازی‌های لایو اکشن بتمن به موفقیت‌های تجاری بزرگی دست پیدا می‌کردند، Batman: The Animated Series در سالن‌های سینمای بسیار خالی پخش می‌شد. پیچشی طعنه آمیز که دست تقدیر برای Batman: The Animated Series بی‌نظیر ترتیب داده بود، مخصوصاً از این لحاظ که اثر برای به تصویر کشیدن سطح روان بتمن جرئت به خرج داد و نشان داد که این قضیه، همانند دیگر بخش‌های افسانه بتمن شایان توجه است.

دهه‌ها بعد از اولین اکرانش، Mask of the Phantasm به عنوان گل سر سبد فیلم‌های بتمن شناخته شد، در حالی که دیگر بررسی‌ها از فیلم بابت عمیق شدن در اینکه بروس وین به عنوان یک انسان عادی با چه موضوعاتی دست و پنجه نرم می‌کنند تمجید کردند. کالت پیرو Batman: Mask of the Phantasm به قدری گسترده شده بود که اثر به مناسبت ۲۵ سالگی‌اش در سال ۲۰۱۸ توانست دوباره در تئاترها اکران شود. باورش سخت است که دیگر عناوین ضعیفی همانند Batman Forever توانستند به چنین افتخاری دست پیدا کنند. یکی از کم بودجه‌ترین عناوین بتمن، Mask of the Phantasm نیز یکی از بهترین قله‌هایی است که شوالیه تاریکی بر روی آن نشسته است.

Flee

انیمیشن Fleeانیمیشن Flee
نمره IMDB ۷.۹
صداپیشگان امین نوابی، دانیال کریمیار، زهرا مهرورز و…
بودجه ۲ میلیون دلار
میزان فروش ۳.۴ میلیون دلار

در میان تمامی انیمیشن‌های شکست خورده در باکس آفیس این لیست، Flee شاید تراژیک‌ترینشان باشد. مستندی که داستان پناهنده‌ای افغانستانی به نام امین نوابی را روایت می‌کند، Flee همانند دیگر مستند‌های موفق گذشته لیاقت این را داشت که فضای بزرگتری به آن داده و برای ماه‌ها و ماه‌ها در سالن‌های سینما پخش می‌شد. در عوض، افزایش ناگهانی مبتلایان کووید در اواخر ۲۰۲۱ و اوایل ۲۰۲۲، اکران فیلم را با مشکل رو به رو کرد‌. با فروش داخلی ۳۳۳,۷۵۴ دلاری و فروش جهانی تقریباً دو میلیون دلاری با بودجه‌ای ۳.۴ میلیون دلاری، Flee قربانی شرایطی شد که کنترلشان از دستش خارج بود.

خوشبختانه، فیلم اثری درخشان و خوش ساخت در سینمای مستند است که کارگردان Parasite، بونگ جون هو از آن به عنوان یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌اش در سال ۲۰۲۱ نام برد. او از تنها کسانی نبود که از Flee تعریف و تمجید می‌کرد. این فیلم با نامزدی همزمانش در شاخه‌های بهترین انیمیشن، بهترین فیلم بین المللی و بهترین مستند در مراسم اسکار تاریخ ساز شد و بسیاری از مجلات فیلم را به عنوان یکی از بهترین دستاوردهای سینمایی سال ۲۰۲۱ دانستند‌‌. با Flee، نویسنده و کارگردان جوناس پوئر راسموسن اثر سینمایی فراموش نشدنی و تحسین شده جهانی را تقدیم کرد که در برابر هر شکست سنگین باکس آفیسی جاودان خواهد ماند.

A Town Called Panic

انیمیشن A Town Called Panicانیمیشن A Town Called Panic
نمره IMDB ۷.۴
صداپیشگان استفن آبیر، ژان بلیبر،‌ بروس الیسون و…
بودجه
میزان فروش ۲۲۷ هزار دلار

تنها در ظرف ۷۶ دقیقه، A Town Called Panic فراتر از آنچه که انتظار دارید شوخی و طنز درون خودش جای داده است. نگران این موضوع نباشید که یک انیمیشن استاپ موشن بلژیکی اقتباس شده از روی سریالی به همین اسم، از زیر دستتان در رفته است. استفن آبیر و وینسنت پیتر در مقام کارگردانان این اثر توانستند جک‌های بامزه‌ای را در این اثر به اجرا در بیاورند که نیاز به داشتن پیش دانشی از سریال و این کار نداشته باشید. هرکسی می‌تواند به طنز فیلم بخندد، مانند وقتی که اسبی بسیار زیبا مشغول نواختن پیانو است و سپس سرش را به ساز می‌کوباند و نت‌های گوش خراشی را می‌نوازد.

این و دیگر جک‌های بی‌شمار A Town Called Panic، ثابت کرد که این اثر به یک فیلم کالت تبدیل شده است. راجر ایبرت بزرگ A Town Called Panic را به عنوان یکی از بهترین انیمیشن‌های سال ۲۰۱۰ نامید. دیگر بررسی‌ها نیز A Town Called Panic را بابت شوخی‌های ابزورد خلاقانه‌اش نیز تحسین کردند. در سال ۲۰۱۰،‌ A Town Called Panic به زور توانست در آمریکای شمالی اکران شود. به هر حال،‌ جای جاودانه آن در قلب منتقدین سراسر اثبات می‌کند که سفر کردن به این شهر پر از افراد محلی با کمدی فوق العاده ارزشش را دارد.

Fantastic Mr. Fox

انیمیشن Fantastic Mr. Foxانیمیشن Fantastic Mr. Fox
نمره IMDB ۷.۹
صداپیشگان جورج کلونی، مریل استریپ،‌ جیسون شوارتزمن و…
بودجه ۴۰ میلیون دلار
میزان فروش ۴۶.۲ میلیون دلار

اولین تلاش وس اندرسون برای ساخت انیمیشن،‌ Fantastic Mr. Fox هنگام جشن شکرگزاری در آخرهفته اکران شد و انتظار می‌رفت با توجه به درجه بندی سنی PG و منبع اقتباس معروفش،‌ Fantastic Mr. Fox بتواند بیشتر از فیلم‌های قبلی وس اندرسون فروش کند. اما فروش داخلی ۲۱ میلیون دلاری‌اش مقداری کمتر از فروش ناامیده کننده فیلم پنج سال پیشش یعنی The Life Aquatic with Steve Zissou داشت. با بودجه‌ای چهل میلیون دلاری،‌ هیچ راهی نبود که بتوان این اقتباس رولد دالی را سودمند دانست. از سویی دیگر،‌ هیچ جوره نمی‌توان Fantastic Mr. Fox را چیزی به جز یک موفقیت خلاقانه چشم‌نواز دانست.

سال‌ها بعد از اکرانش،‌ Fantastic Mr. Fox به عنوان اثری که انیمیشن فوق العاده‌‌ای ترکیب شده از الهاماتی نوستالژیک و انیمیشنی زیبا و جذاب را ارائه کرده، شناخته می‌شود. مقالات بررسی تنها به زیبایی‌های انیمیشن نپرداخته‌اند. بعضی از مجلات آن را بهترین دستاورد سینمایی وس اندرسون عنوان کرده‌اند. در گوشه و کنار اینترنت، هر جنبه‌ای از Fantastic Mr. Fox (از صداپیشگی سرحال آن تا نحوه‌ای که استایل دال و اندرسون باهم ترکیب شده‌اند) مورد تحسین قرار گرفته‌اند. آن شکست سنگین تجاری فیلم در برابر چنین انیمیشنی که در فرهنگ عام جایش را به عنوان اثری فوق العاده تثبیت کرده، چیزی به جز خاطره‌ای محو نیست.


مطلب پیشنهادی:۲۵ فیلم درباره جادو که ارزش وقت شما را داردبهترین آثار سینمایی در مورد جادو
۲۵ فیلم درباره جادو که ارزش وقت شما را دارد۲۵ فیلم درباره جادو که ارزش وقت شما را دارد

بازاریابی، ذهنیت مخاطبان در زمان مربوطه و سابقه عوامل سازنده، از فاکتورهای مهمی هستند که تاثیر شدیدی بر روی فروش یک اثر می‌گذارند. اما از سویی، این دهان به دهان چرخیدن تعریف یک فیلم است که سبب می‌شود بسیاری از آثاری که در باکس آفیس شکست خورده‌اند، بعدها ارزششان مورد توجه قرار بگیرد. هر چیزی پول نیست و برخلاف امروزه که استودیوها بسیاری از آثار را صرفاً به خاطر مسائل مالی نابود می‌کنند، این مخاطبان هستند که باید به این نکته توجه داشته باشند و دل را به دریا زده و شروع به گشتن و دیدن آثاری کنند، فارغ از آنکه پول را مد نظر قرار بدهند. اثر دیگری را سراغ دارید که با اینکه شکست تجاری بدی تجربه کرده، اما فوق العاده است؟ نظراتتان را به اشتراک بگذارید!

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.