برای هاوینگ ۲۰۲۴ انتظار سود ۶۰۰ درصدی از بیت کوین نداشته باشید!

برای هاوینگ ۲۰۲۴ انتظار سود ۶۰۰ درصدی از بیت کوین نداشته باشید!

به گزارش رسانه مدیاتی، نوسانات قیمت بیت کوین در ۳۰ روز گذشته حدود ۴ درصد بوده است که در مقایسه با ۱۸ درصد در آوریل ۲۰۱۳، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد. این روند نشان‌دهنده شباهت بیشتر بیت کوین به سهام سنتی بازار بورس است.

ساعت برای هاوینگ بیت کوین در حال شمارش معکوس است و به‌نظر می‌رسد تب صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) این رویداد را جلو انداخته است. در واقع، فقط چند هفته تا این اتفاق مهم باقی مانده است. بنابراین، جای تعجب ندارد که هاوینگ تنها موضوعی باشد که درحال‌حاضر سرمایه‌گذاران و رسانه‌های ارز دیجیتال درباره‌اش صحبت می‌کنند. اما در حالی که همچنان می‌توانیم پس از این رویداد، الگوهای قابل‌پیش‌بینی در معاملات ارزهای دیجیتال انتظار داشته باشیم، اکنون در بازاری کاملاً متفاوت قرار داریم که نیازمند استراتژی‌های معاملاتی متفاوتی است.

در ۳ دوره هاوینگ بیت کوین در گذشته، همواره شاهد افزایش شدید نوسانات بوده‌ایم. معمولا الگو به این صورت بوده که ابتدا یک ریزش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت را تجربه می‌کردیم و سپس طی میانگین ۴۸۰ روز پس از هاوینگ، شاهد صعود بسیار زیاد و ثبت یک سقف قیمتی جدید بودیم. با اینحال، این بار با ورود ETFهای بیت کوین معادله به کلی تغییر کرده است.

برای فهم اینکه قیمت بیت کوین از اینجا به بعد به کجا خواهد رفت، باید نوسانات این دارایی را با دقت بیشتری بررسی کنیم. در ماه‌های اخیر، با افزایش هیجان پیش از هاوینگ، شاهد افت‌های قیمتی مورد انتظار بوده‌ایم. با اینحال، این افت‌ها در مقایسه با چرخه‌های قبلی بسیار ضعیف‌تر بوده‌اند. این بار، اصلاحات قیمت بیت کوین بسیار کم‌عمق‌تر بوده و از ۲۵ درصد فراتر نرفته است. در واقع، آخرین افت قیمت تنها حدود ۱۵ درصد بود و بیت کوین به سرعت به سمت سطح ۷۰ هزار دلار بازگشت.

این ریزش‌های خفیف‌تر، نشانه یک جهش ملایم‌تر قیمت پس از پشت سر گذاشتن رویداد هاوینگ است. شکی نیست که بیت کوین پس از هاوینگ، افت قیمتی همیشگی خود را تجربه خواهد کرد و مطمئناً بعد از آن به یک سقف قیمتی جدید دست خواهد یافت. به همین ترتیب، بازدهی بیت کوین همچنان بسیار هیجان‌انگیزتر از دارایی‌هایی مانند سهام سنتی خواهد بود. اما انتظار افزایش قیمت بیش از ۶۰۰ درصدی مانند آنچه بعد از هاوینگ سال ۲۰۲۰ دیدیم را نداشته باشید. آن روزها دیگر به سر رسیده‌اند. اما دلیل این تغییر روند چیست؟

بیشتر بخوانید: افزایش ۸ درصدی قیمت اتریوم

دو عامل اصلی در این زمینه نقش دارند. اولین عامل، رسیدن تعداد دارندگان (هولدرها) بلندمدت بیت کوین به رکورد حدود ۱۴ میلیون است که بیش از ۷۰ درصد از کل عرضه در گردش معادل ۱۹,۶۷۰,۰۴۳ بیت کوین را تشکیل می‌دهد. طی ماه‌های اخیر، با افزایش تمایل سرمایه‌گذاران به نگهداری بلندمدت بیت کوین، شاهد خروج بی‌سابقه این دارایی از صرافی‌ها به کیف‌پول‌های سرد بوده‌ایم.

هاوینگ 2024؛ انتظار سود 600 درصدی از بیت کوین نداشته باشید!

اما عامل اصلی که منجر به این تغییر قابل توجه در رفتار بازار شده است، ورود ETFهای بیت کوین است. درحال‌حاضر، این صندوق‌ها با سرعت بیشتری بیت کوین از بازار جمع‌آوری می‌کنند تا آنچه که توسط ماینرها تولید می‌شود. به‌طور متوسط، ETFهای بیت کوین از زمان راه‌اندازی، روزانه حدود ۱۰,۰۰۰ بیت کوین جذب کرده‌اند، در حالی که ماینرها تنها ۹۰۰ بیت کوین جدید در روز تولید می‌کنند. این روند، کمبود بیت کوین در بازار را تشدید کرده و به افزایش قیمت آن دامن می‌زند.

مهمتر از همه، این موضوع همچنین به معنای کاهش شدید نوسانات بلندمدت است، زیرا سرمایه‌گذاران صندوق‌های ETF معمولاً رویکرد بلندمدت‌تری نسبت به معامله‌گران معمولی ارزهای دیجیتال دارند. اگرچه با نزدیک‌شدن به رویداد هاوینگ، شاهد افزایش نوسانات بوده‌ایم، اما همچنان این نوسانات بسیار پایین‌تر از سطوحی است که در هاوینگ‌های قبلی تجربه کرده‌ایم. داده‌های کوین‌گلس (CoinGlass) نشان می‌دهند که نوسانات تاریخی ۳۰ روزه بیت کوین از بالاترین میزان تقریباً ۱۸ درصد در آوریل ۲۰۱۳ به حدود ۴ درصد در زمان نگارش این متن کاهش یافته است. چنین درصدی را می‌توان در برگه اطلاعات یک صندوق سهام ایالات متحده مشاهده کرد، نه در نمودار قیمت یک ارز دیجیتال.

هاوینگ 2024؛ انتظار سود 600 درصدی از بیت کوین نداشته باشید!

این تغییر رفتار به این دلیل است که سرمایه‌گذاران ورودی به ETFهای بیت کوین، همان سرمایه‌گذاران خرد و کلان و موسساتی هستند که تریلیون‌ها دلار را به صندوق‌های سهام ۵۰۰ شرکت برتر آمریکا (S&P 500) سرازیر کرده‌اند. این افراد، سرمایه‌گذاران بلندمدت هستند و حداقل زمان سرمایه‌گذاری آن‌ها سه سال است. تصمیمات خرید یا فروش آن‌ها نیز تحت‌تأثیر عوامل بلندمدت مانند شرایط کلان اقتصادی، تغییرات ساختاری بازار و پتانسیل بازدهی بلندمدت هدایت می‌شود.

این تحولات برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال کسب سود از هاوینگ بیت کوین هستند چه معنایی دارد؟ آن‌ها باید به جای رفتار سنتی معامله‌گران پرریسک ارزهای دیجیتال، بیشتر شبیه یک سرمایه‌گذار سهام عمل کنند. آن‌ها اکنون باید نوسانات دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت کوین را بررسی کنند. همچنین لازم است که به دقت رفتار دارندگان بلندمدت بیت کوین را زیر نظر داشته باشند، زیرا آن‌ها اکنون بازیگران اصلی بازار هستند.

اگر به‌ دنبال بازدهی‌های ۶۰۰ درصدی هستید، باید به سراغ جای دیگری بروید. چنین بازدهی‌ای چیزی نیست که بعد از هاوینگ بیت کوین امسال شاهد آن باشیم. اما در عوض، بازدهی‌های باثبات‌تر و قابل‌اعتمادتری به دست خواهید آورد که باعث برهم خوردن تعادل کل پرتفوی سرمایه‌گذاری شما نمی‌شود و برای اکثر سرمایه‌گذاران، این چشم‌انداز بسیار جذاب‌تری نسبت به یک دارایی است که ۵۰ درصد احتمال دارد به آسمان برود یا اینکه کاملاً ناپدید شود.

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.