با گیاه جادویی مورینگا و خواص بیشمار آن آشنا شوید

این روزها بسیاری از کاربران به دنبال اطلاعاتی در مورد قرص مورینگا یا کپسول مورینگا هستند. اما مورینگا چیست؟ مورینگا نه یک قرص و کپسول بلکه یک گیاه است. برخی از گیاهان به اندازه‌ای برای سلامتی مفید هستند که از آنها با عنوان گیاهان معجزه‌آسا یاد می‌شود. یکی از این گیاهان، مورینگا است که دارای خواص بیشماری است و روز به روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. از تاثیر آن در کاهش وزن گرفته تا تنظیم سطح قند خون و بهبود سلامت استخوان‌ها و کبد گرفته تا خواصی که برای پوست و مو دارد، همگی مورینگا را به محصولی ویژه و قابل توجه تبدیل کرده است.

مورینگا اولیفرا (Moringa oleifera) درختی با رشد سریع، مقاوم در برابر خشکسالی، از خانواده مورینگاسه (Moringaceae) و بومی شبه قاره هند است. 

تقریبا می توان گفت که از تمامی قسمت های درخت مورینگا به غیر از ریشه استفاده می شود؛ چرا که عصاره ریشه مورینگا می تواند سمی باشد.

دیگر بخش های درخت مورینگا مانند دانه، برگ و چوب به صورت خوراکی، پودر، کپسول و روغن مورینگا مورد استفاده قرار می گیرد.

گیاه معجزه آسای مورینگا و خواص بیشمار آن

درخت مورینگا را با نام درخت چوب طبل هم می شناسند. این گیاه به صورت ها و عناوین مختلف در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و حاوی ترکیبات مغذی بسیاری است که می تواند برای سلامتی مفید باشد.

برگ خشک گیاه مورینگا، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان‌های مفید بوده که در سلامت افراد و بهبود بیماران بسیار موثر است. مورینگا به طور طبیعی انرژی بدن را افزایش می‌دهد و از این رو برای مصرف روزانه بسیار مناسب است. همچنین این گیاه بدن را سم زدایی و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

این گیاه حاوی انواع ویتامین‌ها و آهن است و مقدار کلسیم آن چند برابر شیر اعلام شده است. مصرف این گیاه در تقویت پوست، مو و ناخن نیز موثر است. همچنین با بهبود در هضم غذا و تبدیل مواد غذایی به انرژی به جای چربی، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

مواد مغذی موجود در مورینگا چیست؟

این مواد مغذی عبارتند از:

  • ویتامین A
  • ویتامین B1 (تیامین)
  • B2 (ریبوفلاوین)
  • B3 (نیاسین)
  • B6
  • فولات و اسید آسکوربیک (ویتامین C)
  • کلسیم
  • پتاسیم
  • آهن
  • منیزیوم
  • فسفر
  • روی (زینک)

خواص گیاه مورینگا

گیاه معجزه آسای مورینگا و خواص بیشمار آن

گیاه مورینگا خواص بیشماری دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

۱. منبع انواع آنتی اکسیدان های قوی

گیاه مورینگا سرشار از انواع آنتی اکسیدان های قوی است که بدن را از آسیب رادیکال های آزاد، آلودگی های محیطی، مواد شیمیایی و غیره محافظت نموده و سلول‌های سرطانی را از بین می برد.

۲. درمان بیماری‌ های گوارشی

عصاره برگ‌های درخت مورینگا برای درمان انواع اختلالات و بیماری‌های شکمی و دستگاه گوارشی بسیار مفید است. خاصیت ضدباکتری این گیاه از انواع عفونت های موجود در ناحیه شکمی و دستگاه گوارشی جلوگیری نموده و درمان انواع زخم های روده ای، دل درد، اسهال، یبوست، ورم معده و کولیت اولسراتیو بسیار موثر است.

۳. منبع غنی انواع مواد مغذی برای بدن

مورینگا منبعی غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئین و ریز مغذی های مفید برای بدن است. این گیاه یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم برای درمان انواع بیماری‌ها به شمار می آید. گیاه مورینگا با تامین ریز مغذی ها درکشورهایی که مردم آن با سوء تغذیه روبرو هستند مانند یک معجزه عمل می کند.

۴. محافظت از کبد

کبد یک فیلتر پاکسازی در بدن شما محسوب می شود. این عضو مهم در بدن، خون را فیلتر کرده، مواد شیمیایی را سم زدایی و چربی را نیز متابولیز می کند. گیاه مورینگا بر عملکرد بهتر کبد تاثیر گذار است. اول از همه، مورینگا حاوی غلظت بالایی از پلی فنول ها برای کاهش اکسیداسیون در کبد است و تحقیقات اولیه در این باره نشان داده اند که مصرف گیاه مورینگا برای کاهش فیبروز کبد و محافظت در برابر آسیب کبدی و کبد چرب نیز موثر است.

۵. کمک به تعادل قند خون

افزایش میزان انسولین و قند خون باعث تغییر در روحیه و افزایش ولع در مصرف قند می شود که می تواند به دیابت نوع ۲ و چاقی نیز منجر شود. در مطالعات آزمایشگاهی پودر برگ مورینگا در کاهش سطح چربی، گلوکز و تنظیم استرس اکسیداتیو موثر بوده است. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف مورینگا در رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و مقاومت به انسولین نیز کمک کند.

گیاه معجزه آسای مورینگا و خواص بیشمار آن

۶. جایگزینی برای داروهای ضد التهاب

عصاره برگ های مورینگا وضعیت های مختلف بدن مثل التهاب را بهبود می بخشد که یکی از مشکلات رایج در بیماری های مختلف است و همچنین خواص آن با داروهای ضد التهابی برابری می کند و درد ناشی از التهاب را به خوبی درمان خواهد کرد.

۷. راه حلی برای کاهش وزن

مورینگا برای کاهش وزن مناسب است زیرا کالری بسیار کمی دارد و همچنین حاوی ویتامین ب است که حرکات روده ای را درگیر نمی کند و در نتیجه جذب مواد مغذی آن سریع انجام می شود. به همین دلیل با مصرف آن نه تنها مواد مغذی به بدنتان می رسانید ، بلکه انرژی به دست می آورید، بدون اینکه وزن اضافه کنید.

همچنین اسید کلروژنیک موجود در مورینگا می تواند چربی های شکم و پهلو را به راحتی از بین ببرد. مصرف منظم مورینگا نه تنها به کاهش وزنتان کمک می کند، بلکه در آب کردن چربی شکم و پهلو و کاهش سایز دور کمر نیز بسیار موثر است.

۸. درمان زخم روده

زخم روده یکی از نمونه های رایج در بیماری ها و اختلالات مربوط به شکم است که با مصرف عصاره برگ مورینگا قابل درمان است. تحقیقات نشان می دهد که این عصاره مانند نوعی دارو عمل می کند و حاوی خاصیت ضد باکتری زیادی است که از ابتلا به عفونت های بعدی در بدن که بر اثر باکتری ایجاد می شوند جلوگیری می کند و وضعیت هایی مثل اسهال را درمان خواهد کرد.

۹. کمک به تقویت مغز

عصاره برگ مورینگا یک تقویت کننده عالی برای مغز محسوب می شود و حاوی ترکیباتی است که در داروهای مختلفی یافت می شود که برای درمان آلزایمر به کار می روند. عصاره برگ مورینگا دارای خواص زیادی از جمله وجود سروتونین و دوپامین است و مغز را در برابر بیماری های عصبی محافظت می کند.

۱۰. کمک به بهبود عملکرد قلب

حقیقت این است که عصاره برگ مورینگا از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری می کند و می تواند اطلاعات مربوط به سلامت قلب را در خود نگه دارد. یعنی از آسیب به قلب به طور ویژه ای جلوگیری می کند.

۱۱. تقویت استخوان ها

مورینگا حاوی کلسیم و فسفر هم است، که باعث سلامت و تقویت استخوان‌ها می‌شوند. عصاره این گیاه علاوه بر خواص ضدالتهابی، به درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز هم کمک کرده و چه‌بسا استخوان‌های آسیب‌دیده را هم بهبود می‌بخشند.

گیاه معجزه آسای مورینگا و خواص بیشمار آن

خواص گیاه مورینگا برای پوست

در ادامه به چند دلیل مهم برای استفاده از گیاه مورینگا اشاره می کنیم:

۱. سرعت روند پیری را کاهش می دهد

روغن مورینگا و پودر برگ مورینگا هر دو به صورت موضعی برای جلوگیری از چین و چروک و آسیب رادیکال های آزاد به پوست استفاده می شوند. مورینگا ممکن است به سفت شدن پوست صورت و همچنین به کاهش چین و چروک و لکه های پوست شما کمک کند و شما را جوان تر نشان دهد.

۲. تیرگی پوست را از بین می برد

مورینگاه می تواند لکه های تیره پوست شما را درمان کند. اگر از این گیاه به صورت موضعی روی قسمت های تیره پوست خود استفاده کنید، می تواند رنگ آن را روشن کرده و پوست را یکدست و زیبا کند.

۳.لب ها را مرطوب می کند

 روغن مورینگا همچنین به عنوان یکی از ترکیبات اصلی بالم لب و محصولات مراقبت از لب استفاده می شود، زیرا می تواند پوست حساس لب ها را مرطوب کرده و لطافت آن ها را حفظ کند.

۴. درمان جوش و سایر بیماری های پوستی

به دلیل خاصیت ضد قارچی، گیاه مورینگا می‌تواند برخی از بیماری های پوستی را نیز درمان کند. فعالیت ضد میکروبی این گیاه در مقابل استافیلوکوکوس اورئوس ممکن است به درمان جوش، کورک، دمل و آبسه ها کمک کند.

۵. لایه بردار

اسیدهای چرب غیراشباع و به خصوص اولئیک اسید به این روغن گیاهی خاصیت پاک کنندگی قابل توجهی بخشیده‌اند. به همین خاطر استفاده از این محصول برای از بین بردن سلول‌ها و بافت مرده پوست بسیار مفید است. در واقع این روغن به پوست اجازه می‌دهد از شر مواد آرایشی و آلودگی‌های باقیمانده بر روی پوست راحت شده و بهتر نفس بکشد.

۶. متعادل کننده

این محصول با اینکه نوعی روغن‌ گیاهی محسوب می‌شود، تنظیم کننده چربی پوست است.

گیاه معجزه آسای مورینگا و خواص بیشمار آن

خواص روغن مورینگا برای مو

از مورینگا برای درمان مشکلات مربوط به موها هم استفاده می کنند و خواص مورینگا برای مو بر کسانی که تجربه استفاده از آن را دارند، پوشیده نیست. با هدف بهبود روند رشد و ضخامت موها، بیشتر از دانه مورینگا استفاده می شود. دانه مورینگا چیست ؟ در واقع باید گفت روغن مورینگا را از همان دانه مورینگا استخراج می کنند و روغن به دست آمده را به صورت خوراکی و یا در محصولات بهداشتی و آرایشی بسیاری مورد استفاده قرار می دهند.

از دیگر خواص روغن مورینگا این است که می تواند با بهبود گردش خون در کف سر و تغذیه رسانی کامل بافت سلولی کف سر، مقاومت ریشه موها را افزایش داده و بنابراین از ریزش مو جلوگیری نماید. این گیاه در جلوگیری از التهابات سر در هنگام رنگ کردن موها هم تاثیرگذار است.

-مقاومت و درمان ریزش مو

-جلوگیری از التهابات پوست سر در هنگام رنگ زدن مو

گیاه معجزه آسای مورینگا و خواص بیشمار آن

عوارض جانبی مورینگا

اگر قصد استفاده از مورینگا را دارید توصیه می شود ابتدا با پزشک درمورد آن صحبت کنید.

مورینگا دارای خصوصیات ضدباروری است بنابراین برای زنان باردار توصیه نمی شود.

همیشه باید برچسب روی عصاره روغن را بخوانید و از دوز مناسب استفاده کنید

برای طبخ غذا روغن مورینگای فشرده شده با درجه حرارت سرد انتخاب کنید. برخی از اشکال روغن مورینگا در دسته های زیادی از طریق استخراج با حلال تولید می شوند تا به عنوان سوخت یا به عنوان روان‌کننده ماشین آلات استفاده شوند. اگر قصد دارید از روغن مورینگا برای پخت و پز یا به صورت موضعی روی پوست استفاده کنید ، به دنبال روغنی باشید که به صورت سرد فشرده، ارگانیک و دارای برچسب خوراکی باشد

نحوه تولید روغن مورینگا را بررسی کنید و به اصل بودن محصول و طریقه استخراج و درست شدن آن دقت کنید.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.