با فناوری RTX Video HDR انویدیا کیفیت محتوای SDR را ارتقا دهید

شرکت انویدیا به تازگی فناوری جدیدی را با نام RTX Video HDR معرفی کرده است که به کمک هوش مصنوعی، کیفیت محتوای SDR را بهبود می‌بخشد. این فناوری به ویژه برای محتوای SDR که روی نمایشگرهای HDR پخش می‌شود، مفید است، زیرا به دلیل محدودیت‌های پهنای دینامیکی، ممکن است جزئیات آن به خوبی نمایش داده نشود.

RTX Video HDR از هسته‌های تنسور موجود در کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 20 و بالاتر استفاده می‌کند تا با افزایش رزولوشن و شفافیت، کیفیت محتوای SDR را بهبود بخشد. این فناوری به طور خاص روی نمایشگرهای HDR که از پهنای دینامیکی بالایی برخوردار هستند، متمرکز است و با استفاده از تبدیل معکوس تنم‌بندی (inverse tone mapping) هوش مصنوعی، رنگ‌های پویاتری را ارائه می‌دهد و جزئیاتی را که ممکن است در اثر فشرده‌سازی ویدیو از بین رفته باشند، حفظ می‌کند.

این فناوری بخشی از فناوری گسترده‌تر RTX Video Upscaling انویدیا است که بر افزایش رزولوشن ویدیو تمرکز دارد.

در حال حاضر، ویژگی RTX Video HDR تنها در مرورگرهای وب مبتنی بر Chromium، از جمله گوگل کروم و مایکروسافت اج، پشتیبانی می‌شود و به طور خودکار هنگام پخش، محتوای SDR را به کیفیت HDR تبدیل می‌کند. اگرچه RTX Video Upscaling در پخش‌کنندگان ویدئویی VLC و MPC-BE نیز در دسترس است، اما این پخش‌کنندگان هنوز از قابلیت ارتقاء HDR پشتیبانی نمی‌کنند.

برای فعال کردن RTX Video HDR و Video Super Resolution روی نمایشگرهای سازگار با HDR10، کاربران باید مراحل زیر را دنبال کنند:

  1. آخرین درایورهای Game Ready یا Studio Ready انویدیا را نصب کنید.
  2. ویژگی‌های HDR را در ویندوز در زیر منوی سیستم > نمایش > تنظیمات HDR فعال کنید.
  3. با راست‌کلیک روی دسکتاپ و رفتن به مسیر «Adjust Video Image Settings»، به کنترل پنل انویدیا دسترسی پیدا کنید.
  4. گزینه‌های «Super Resolution» و «High Dynamic Range» را فعال کنید.
564564484949

لازم به ذکر است که همه نمایشگرهای سازگار با HDR ممکن است محتوای HDR را به طور موثر نمایش ندهند. انویدیا سازگاری را با نمایشگرهای HDR10 تأیید می‌کند، اما الزاماتی را برای استانداردهای VESA DisplayHDR مشخص نمی‌کند. به طور کلی، نمایشگرهایی با حداقل روشنایی نقطه اوج ۶۰۰ نیت، که معمولاً آن‌هایی هستند که الزامات DisplayHDR 600 یا بالاتر را برآورده می‌کنند، برای مشاهده HDR بهینه توصیه می‌شوند. این بدان معناست که نمایشگرهای DisplayHDR 400 ممکن است نتوانند از این فناوری به طور کامل بهره‌مند شوند.

این فناوری برای کاربرانی که از نمایشگرهای HDR استفاده می‌کنند و می‌خواهند کیفیت محتوای SDR را بهبود بخشند، می‌تواند مفید باشد. با این حال، لازم است توجه داشته باشید که همه نمایشگرهای HDR ممکن است از این فناوری پشتیبانی نکنند و ممکن است برای مشاهده HDR بهینه، به یک نمایشگر با حداقل روشنایی نقطه اوج ۶۰۰ نیت نیاز داشته باشید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.