با تفاوت نسخه‌ های مختلف ویندوز آشنا شوید

سیستم عامل محبوب مایکروسافت سال‌هاست که با کنار زدن سیستم عامل اپل یعنی macOS، جایگاه محبوب‌ترین سیستم عامل کامپیوترهای شخصی دنیا را از آن خود کرده است. به‌طوری که %۷۲ از افرادی که دارای کامپیوتر (پی‌سی یا لپ‌تاپ) هستند، از ویندوز استفاده می‌کنند. در حالی که تنها ۱۵% افراد دارای کامپیوتر، از macOS اپل استفاده می‌کنند. از همان سال ۱۹۸۵ که اولین نسخه از ویندوز منتشر شد تا به امروز، نسخه‌های زیادی از این سیستم عامل در اختیار مردم قرار گرفته است که بعضی مثل XP و ۷ فوق‌العاده موفق بودند و بعضی دیگر مثل ۸، آنچنان خوب عمل نکردند. اما هر ویندوز، فقط یک نسخه نداشت و مایکروسافت نسخه های مختلف ویندوز را عرشه کرد که هر کدام با یکدیگر تفاوت داشتند. در این مقاله، قصد داریم تفاوت نسخه‌ های ویندوز را معرفی کنیم. در ادامه می‌گوییم که هر یک، به کار چه افرادی می‌آیند. با سخت‌افزارمگ همراه باشید.

تفاوت نسخه‌ های ویندوز:

ویندوز ۷

ویندوز ۸ و ویندوز ۸.۱

ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۱

Windows 7

Windows 7

به عقیده بسیاری از افراد، ویندوز ۷ بهترین ویندوز مایکروسافت است. ویندوز ۷ با تمام برنامه‌ها و سخت‌افزارهایی که با ویستا سازگار بودند، سازگار بود. ‌به‌علاوه عملکرد خوبی برای اجرای بازی‌ها هم داشت. منوی Taskbar دوباره طراحی شده بود و از پردازنده‌های چند هسته‌ای هم پشتیبانی می‌کرد.

این ویندوز، دارای ۶ ادیشن بود (ترتیبی که نسخه‌های مختلف ویندوز ۷ را معرفی می‌کنیم، از بالا به پایین است و نسخه پایینی، از نسخه بالایی قابلیت‌های بیشتری دارد):

Windows 7 Starter

ویندوز ۷ استارتر فقط برای کامپیوترهای ضعیف، آن هم ۳۲ بیتی ساخته شده بود. بسیاری از ویژگی‌های نسخه Home Basic ویندوز، از این نسخه حذف شده‌ بودند. شما حتی والپیپر صفحه و تم کامپیوترتان را نمی‌توانستید عوض کنید و نمی‌توانستید از چند مانیتور همزمان استفاده کنید. نسخه استارتر فقط از RAM با حافظه ۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کرد. همچنین سی‌دی جداگانه این ادیشن برای مردم عادی در دسترس نبود و فقط مخصوص کارخانه‌های تولید کامپیوتر بود. یعنی این نسخه به‌صورت از پیش نصب شده روی کامپیوتر قرار داشت و خودتان نمی‌توانستید این ویندوز را از بیرون بخرید و نصب کنید.

Windows 7 Home Basic

قابلیت‌های این نسخه در مقایسه با ادیشن Starter بیشتر بود و محدودیت‌های ادیشن استارتر در این نسخه برداشته شده بودند. مثلا والپیپر صفحه را می‌توانستید در این نسخه عوض کنید! اما هنوز هم بعضی قابلیت‌ها غیرفعال بودند. یکی از محدودیت‌هایی که این نسخه داشت این بود که فقط در کشورهای مخصوصی می‌توانستید ویندوز را Activate کنید.

Windows 7 Home Premium

نسخه Home Premium کامل‌ترین نسخه برای کامپیوترهای خانگی بود. هوم پریمیوم با دو فرمت ۶۴ و ۳۲ بیتی عرضه شد و دارای ویژگی‌هایی مثل رمزگذاری بیت‌لاکر روی درایوها بود.

ضمنا می‌توانستید نسخه‌های Starter و Home Basic را به این ادیشن آپدیت کنید.

Windows 7 Professional

برای کسب و کارهای کوچک و افراد علاقه‌مند به ویندوزهایی با امکانات بیشتر، نسخه Professional مناسب بود. این ادیشن تمام ویژگی‌های Home Premium را داشت، که به‌علاوه قابلیت‌های دیگری مثل: «رمزگذاری فایل‌ها، ریموت دسکتاپ، محدود کردن دسترسی‌های نرم‌افزاری» از خصوصیات این نسخه بودند.

Windows 7 Enterprise

نسخه اینترپرایز فقط برای کسب‌وکارها و سازمان‌های بزرگ طراحی شده بود. تفاوت اینترپرایز با نسخه های دیگر ویندز ۷ در: «رمزگذاری درایوها، چند رابط کاربری، بیت‌لاکر و پشتیبانی از یونیکس» از مهم‌ترین تفاوت‌های اینترپرایز است. مردم عادی نمی‌توانستند ویندوز ۷ اینترپرایز را بخرند و فقط در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌گرفت که با مایکروسافت قرارداد داشتند.

Windows 7 Ultimate

آلتیمیت چه برای مصارف‌ خانگی و چه برای مصارف شرکتی، کامل‌ترین و مجهزترین نسخه بود. تمام قابلیت‌های هوم پریمیوم و اینترپرایز در این ادیشن بود ولی با این تفاوت که از تعداد زبان‌های خارجی بیشتری نسبت به بقیه پشتیبانی می‌کرد. همچنین مردم عادی هم می‌توانستند این نسخه را تهیه کنند و فقط مخصوص شرکت‌ها نبود.

افرادی که نسخه Home Premium و Professional را داشتند، می‌توانستند نسخه ویندوز خود را به آلتیمیت، به‌صورت رایگان ارتقا دهند.

Windows 8 RTM 1 Start screen

Windows 8 و Windows 8.1

در سال ۲۰۱۲، ویندوز ۸ عرضه شد که تغییرات بسیار زیادی با ویندوز ۷ کرده بود. مثلا یکی از تغییرات ویندوز ۸، عوض شدن رابط کاربری ویندوز بود که به شکل کاشی مانند در آمده بود. یکی از بیشترین انتقادهایی که به ویندوز ۸ میشد، همین رابط کاربری عجیب و گیج‌کننده‌اش بود. به‌طوری که حتی منوی استارت که پایه ثابت همه نسخه‌های ویندوز بود، در ویندوز ۸ حذف شده بود. البته ویندوز ۸ ویژگی‌های مثبتی هم داشت. مثلا اولین ویندوزی بود که از صفحه لمسی پشتیبانی می‌کرد.

ویندوز ۸.۱ یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و قرار بود نسبت به ۸ بهبودهایی داشته باشد ولی نتوانست تمام نکات منفی ویندوز ۸ را درست کند.

درنهایت، Windows 8 و ۸.۱ هیچوقت به موفقیت Windows 7 نرسیدند و خیلی از افراد تصمیم گرفتند روی همان ۷ بمانند و ویندوز خود را به نسل بعد، آپگرید نکنند.

تفاوت نسخه های ویندوز ۸ و ۸.۱ در حدی نیست که از یکدیگر جدا جدا تفکیک شوند. برای همین آن‌ها را با هم معرفی می‌کنیم. Windows 8 و ۸.۱ دارای چهار نسخه است:

Windows (8 & 8.1) Standard

نسخه پایه به نام Windows 8 & 8.1 (Core) هم شناخته می‌شود. گروه هدف نسخه استاندارد، کاربران عادی و کامپیوترهای خانگی بود. نسخه پایه شامل: «پشتیبانی از USB 3.0، اضافه شدن Windows Store، اضافه شدن شورتکات کیبورد مجازی، رمزگذاری درایوها و یک آنتی ویروس تعبیه شده در خود سیستم ویندوز» بود.

Windows (8 & 8.1) Pro

تمام قابلیت‌های نسخه استاندارد به‌علاوه موارد جدیدی مثل: «رمزگذاری بیت‌لاکر و اتصال دامنه» به ادیشن Pro اضافه شده بودند. ادیشن پرو برای کسب‌وکارهای کوچک یا کاربران حرفه‌ای کامپیوتر، مناسب بود.

Windows (8 & 8.1) Enterprise

ادیشن اینترپرایز برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ طراحی شده بود. البته فقط شرکت‌هایی که جزو سرویس اشتراکی Software Assurance مایکروسافت بودند، می‌توانستند از این نسخه استفاده کنند.

Windows (8 & 8.1) RT

RT مخفف RunTime است. فقط دستگاه‌هایی که معماری پردازنده‌های ARM را داشتند، می‌توانستند از آرتی استفاده کنند. معماری َARM در دستگاه‌هایی مثل موبایل‌ها، تبلت‌ها و بعضی کامپیوترها استفاده میشد. این نسخه از دو روش در دسترس بود: یا به‌صورت از پیش نصب شده بر روی دستگاه‌های دارای ARM، یا دانلود از ویندوز استور

برنامه‌های آفیس در این نسخه نسبت به ورژن‌های کامپیوترشان تغییر کرده بودند. همچنین این ادیشن لمسی بود.

Windows 10 1

Windows 10

مایکروسافت با یک پرش عددی از شماره ۸ به ۱۰، در سال ۲۰۱۵ ویندوز ۱۰ را منتشر کرد. این نسخه نسبت به ویندوز ۸، بازخوردهای مثبت‌تری دریافت کرد. منوی استارت به Windows 10 برگشته بود ولی هنوز هم حالت کاشی مانند در آیکون‌ها وجود دارد. تغییرات دیگری مثل: «اضافه شدن هوش مصنوعی Cortana، برنامه Xbox Live، جایگزینی اینترنت اکسپلورر با مایکروسافت اج و دسکتاپ مجازی» اضافه شده بودند. ضمنا ویندوز ۱۰ آخرین ویندوزی بود که از پردازنده‌های ۳۲ بیتی و فریمور BIOS پشتیبانی می‌کرد.

تفاوت نسخه های ویندوز ۱۰ در بخش‌های امنیتی و دسترسی کاربران تقسیم‌بندی می‌شود. همچنین مجموعا ۶ ادیشن دارد :

Windows 10 Home

مثل تمام ویندوزهای گذشته، همیشه یک نسخه پایه از ویندوز برای کامپیوترهای خانگی و استفاده‌های روزمره وجود دارد. «ورود با سیستم تشخیص چهره، برنامه‌های Photo و Music و Maps، و حالت تبلت مود برای دستگاه‌های لمسی» از ویژگی‌های نسخه پایه Windows 10 هستند.

Windows 10 Pro

ادیشن پرو شامل نسخه پایه +  قابلیت‌های جدیدی مثل: «ریموت دسکتاپ، رمزگذاری درایوها، انتخاب دستگاه و اکتیو دایرکتوری» است. برای کسب‌وکارها و شرکت‌های کوچک، گزینه مناسبی است.

Windows 10 Enterprise

در ویندوزها، نسخه اینترپرایز همیشه مخصوص شرکت‌های بزرگ است. اینترپرایز نسبت به بقیه، امن‌تر است و Windows Defender پیشرفته‌تری دارد تا جلوی حملات هکرها، جاسوسان و ویروس‌ها مقاومت کند. درست مثل ادیشن‌های اینترپرایز ویندوزهای قبلی، شرکتی که می‌خواهد از این نسخه استفاده کند باید عضو Software Assurance مایکروسافت باشد.

Windows 10 Education

این نسخه با تمرکز روی برگذاری کلاس‌ها و برنامه‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان طراحی شده است. مدیران، معلمان و استادان در دانشگاه‌ها و مدارس می‌توانند از این نسخه استفاده کنند. همچنین بخش Family Safety برای کنترل والدین روی فرزندان در این ادیشن قرار دارد.

Windows 10 Mobile

مایکروسافت ویندوز ۸ را برای گوشی‌ها و تبلت‌های لمسی عرضه کرد. حالا با انتشار ویندوز ۱۰، نسخه‌ی مخصوص گوشی و تبلت هم به بازار آمد. این نسخه با صفحه لمسی سازگار شده است و برنامه‌های مایکروسافت آفیس، قابل استفاده بودند.

Windows 10 Mobile Enterprise

تفاوت نسخه های موبایل و موبایل اینترپرایز ویندوز ۱۰، در امنیت بیشتر و تنظیمات مدیریتی برای شرکت‌های IT است. درواقع می‌توان گفت: ادیشن ویندوز ۱۰ اینترپرایز کامپیوتر وقتی برای موبایل پورت شود، دقیقا موبایل اینترپرایز می‌شود.

Windows11 1

Windows 11

جدیدترین ویندوز ساخته شده مایکروسافت، ویندوز ۱۱، در سال ۲۰۲۱ به بازار آمد. این نسخه فقط با پردازنده‌های ۶۴ بیتی و فریمور UEFI سازگار است. نکته مثبت ویندوز ۱۱ این است که مایکروسافت اعلام کرده تمام دستگاه‌هایی که ویندوز ۱۰ روی سیستم‌شان نصب شده، می‌توانند ویندوز خود را «رایگان» به Windows 11 ارتقا دهند. «پشتیبانی از برنامه‌های اندروید (از اپ استور آمازون)، Auto HDR و DirectStorage برای بازی‌ها، تنظیمات صدای جدید و رابط کاربری جدید» از جمله ویژگی‌های ویندوز ۱۱ هستند. تفاوت نسخه های مختلف ویندوز ۱۱، درست به‌شکل تقسیم‌بندی ویندوز ۱۰ است.

ویندوز ۱۱ دارای ۴  ادیشن است:

Windows 11 Home

تمام ویژگی‌هایی که یک فرد عادی در خانه در هنگام استفاده از ویندوز به آن نیاز دارد، در این نسخه قرار داده شده است. «دسکتاپ مجازی، Multitasking، ویجت‌ها و…» از قابلیت‌های نسخه پایه ویندوز ۱۱ هستند.

Windows 11 Pro

برای کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌هایی با کارمندان کم، نسخه پرو مناسب‌ترین انتخاب است. به‌علاوه، پیشرفت‌های امنیتی بیشتری در مقایسه با نسخه هوم در این ادیشن وجود دارد.

Windows 11 Enterprise

برای سازمان‌های بزرگ، اینترپرایزها به دلیل لایه‌های امنیتی بیشتری که فایل‌ها، درایوهای سیستم قرار دارند، جلوی اکثر هکرها و ویروس‌ها را می‌گیرند و همیشه بهترین گزینه ممکن هستند. این ادیشن در بازار به فروش نمی‌رسد و درست مثل اینترپرایزهای ویندوزهای قبلی، فقط در اختیار شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که جزو مشترکان Software Assurance مایکروسافت باشند.

Windows 11 Education

دقیقا مثل ویندوز ۱۰، ویندوز ۱۱ هم یک ادیشن مخصوص محیط آکادمیک دارد. والدین از طریق Parental Control، مدیریت بیشتری بر روی محتوای قابل دسترسی فرزند خود دارند. همچنین این ادیشن تمام آپشن‌های Home و پرو را دارد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.