با بزرگترین بازارهای بورس جهان آشنا شوید + اینفوگرافیک

امروزه تقریباً ۸۰ بازار بورس عمده به ارزش مجموع ۱۱۰.۲ تریلیون دلار فعالیت می کنند. دو بورس برتر جهان، بورس نیویورک (NYSE) و نزدک (Nasdaq)، ۴۲.۴ درصد از ارزش بازار جهانی را در اختیار دارند. علیرغم رشد سریع اقتصادهای نوظهور، ایالات متحده همچنان با فاصله زیادی در بازارهای سرمایه پیشتاز است؛ حتی در شرایطی که کشورهایی مانند هند با پیشی گرفتن از بریتانیا در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد قابل توجهی بود. اینفوگرافیک زیر بزرگترین بورس های جهان را با داده های فدراسیون جهانی بورس (WFE) نشان می دهد.

بزرگترین بازارهای بورس جهان

بزرگترین بورس های جهان
در اینجا ۲۵ بازار بزرگ بورس که ۹۶.۶ درصد از کل سرمایه بازار سهام را پوشش می دهند، آورده شده است:

بزرگترین بازارهای بورس جهان
بزرگترین بازارهای بورس جهان
بزرگترین بازارهای بورس جهان

بورس نیویورک (۲۵.۰ تریلیون دلار) و نزدک (۲۱.۷ تریلیون دلار) خانه بسیاری از با ارزش ترین شرکت های جهان، از اپل گرفته تا انویدیا هستند. از سال ۲۰۱۶، بورس نیویورک ۳۵.۱٪ رشد کرده است در حالی که نزدک ۱۸۹.۳٪ ارزش بازار خود را افزایش داده است.

اکثریت قریب به اتفاق شرکت های موجود در شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P 500) در این بورس ها معامله می شوند.

بزرگترین بازارهای بورس جهان

یورونکست (Euronext) با ۷.۲ تریلیون دلار ارزش بازار، سومین صرافی بزرگ جهان است. از زمان برگزیت، بورس پان‌اروپایی سرمایه بیشتری جذب کرده است و تا اوایل سال ۲۰۲۱، از بورس لندن پیشی گرفت. طی دو دهه گذشته، سهم بازار سهام لندن از ۱۳ درصد به ۴ درصد از سهم جهانی کاهش یافته است.

رتبه چهارم متعلق به بورس شانگهای با ارزش بازار ۶.۷ تریلیون دلار است.

بزرگترین بازارهای بورس جهان

همانند چین، همزمان با رشد اقتصاد هند، بازار اولیه سهام آن نیز گسترش یافته است. بازار سهام هند دوازدهمین بازار بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است که ارزش آن ۳.۵ تریلیون دلار است. ارزش بازار این بورس از سال ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۱۳۳ درصد رشد داشته است.

آیا باید در سطح بین المللی سرمایه گذاری کنید؟

بزرگترین بازارهای بورس جهان

در حالی که بازارهای بورس ایالات متحده از نظر مقیاس در عرصه جهانی بی همتا هستند، سرمایه گذاران ممکن است به دنبال تنوع بخشیدن به بازارهای خود باشند. در واقع، تا سال ۲۰۵۰، گلدمن ساکس پیش بینی می کند که سهم بازارهای نوظهور از سرمایه بازار بورس جهانی از آمریکا پیشی بگیرد.

بزرگترین بازارهای بورس جهان

با توجه به رشد اقتصادی بازارهای نوظهور، سرمایه‌گذاران می‌توانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذابی را در شاخص‌های بازار سهام این کشورها پیدا کنند. آنها می‌توانند از طریق ابزارهای سرمایه‌گذاری مانند ETF (صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص) و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند از رشد و بازدهی آنها بهره‌مند شوند.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.