بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران ، چه چیزهایی رفع فیلتر می شوند؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی از بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران خبر داد. براساس گفته وی، ممکن است برخی پلتفرم‌های فیلتر شده، رفع فیلتر شوند.

امروز همایش ایران دیجیتال با حضور جمعی از فعالان این عرصه مانند دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد. محمدامین آقامیری در این همایش و در جمع خبرنگاران، اعلام کرد که بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران آغاز شده است. ظاهراً این امر بنابر دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر بررسی وضعیت اینترنت کشور اجرایی شده است. باوجود اینکه صحبت‌هایی در خصوص رفع فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها زده شده است، هنوز از رفع فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ خبری نیست و طبق گفته آقامیری، این موضوع به زمان دیگری موکول شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران در دستور کار قرار گرفت

امروز در حاشیه برگزاری همایش ایران دیجیتال، محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی خبری مهم درباره بازنگری قوانین مربوط به فیلترینگ به خبرنگاران اعلام کرد که مهم‌ترین خبر امروز در این حوزه بود.

محمدامین آقامیری امروز در خصوص دستور ابراهیم رئیسی مبنی بر بررسی وضعیت اینترنت کشور در جمع خبرنگاران گفت:

«ما روی سیاست‌های مسدودسازی تمرکز داریم و الان با مصداق کاری نداریم.» او در ادامه ذکر کرده است که مصادیق مشخص در این خصوص را کمیته فیلترینگ تعیین می‌کند: «مصداق‌ها را کمیته فیلترینگ مشخص می‌کند که اعضای مختلفی مانند دولت، مجلس و قوه‌قضاییه در آن عضو هستند.»

او اظهار نظر در خصوص تداوم یا توقف فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی از جمله، اینستاگرام، توییتر و… را هم به زمان دیگری موکول کرده و گفت: «تصمیم در این مورد به آینده موکول شده است.»

بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران در دستور کار قرار گرفت
بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران در دستور کار قرار گرفت

با وجود این اظهار نظر آقامیری، حدوداً ۳۰ روز پیش اظهار نظر دیگری متفاوت با این خبر از سوی مهدی باقری، عضو کارگروه فیلترینگ و عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای اعلام شده بود که می‌گفت:

«در حال حاضر برای این درخواست وزیر مبنی‌بر اینکه در برخی سرویس‌ها امکاناتی به وجود آمده که نگرانی‌هایی که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داشت برطرف شده، هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است.»

رئیس جمهور اوایل تیرماه سال جاری مسئولیت بررسی وضعیت اینترنت را به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات سپرد که طبق آن این ارگان‌‌ها می‌بایست ظرف مدت ۱ ماه تصمیم‌گیری در این خصوص را کامل کنند. یک ماه بعد از آن، این مهلت یک ماه دیگر هم تمدید شد؛ با وجود این، در حال حاضر که پنج ماه از این تصمیم و تشکیل کارگروه برای بررسی مسئله کندی و اختلال اینترنت می‌گذرد، هنوز اخبار رسمی‌ای از نتایج این بررسی‌ها منتشر نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در صحبت‌های امروز خود به نتایج این بررسی‌ها و اقدامات کارگروهی که پیش از این تشکیل شده است، پرداخت و اعلام کرد: «خیلی فشرده کارهای این دستور در حال پیگیری است و برخی از شاخص‌هایی که می‌توانست روی کیفیت تأثیر داشته باشد، بهبود پیدا کرده است. از سوی دیگر وزارت ارتباطات هم برای بهبود به ما برنامه‌هایی داده که در حال بررسی آن هستیم و کار همچنان ادامه دارد.»

هفته‌های پیش نیز عیسی زارع‎‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر از کاهش ۳۰ درصدی اختلالات اینترنت در دو ماه اخیر داده بود. با این حال، آمار و ارقام منتشرشده از سوی اسپیدتست نشان می‌داد اینترنت از نظر میانه سرعت نسبت به گذشته افت داشته و شرایط بهتری را تجربه نکرده است.

محمدامین آقامیری با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی این مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات ابزار امیدواری کرده است که اتفاقاتی رخ دهد تا مردم به کیفیت مطلوب مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران در دستور کار قرار گرفت

بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران در دستور کار قرار گرفت

شبکه ملی اطلاعات هم محتوای بخشی از صحبت‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی در همایش امروز ایران دیجیتال بود. آقامیری با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یک پروژه ملی است، توضیح داد:

شبکه ملی اطلاعات در سطح زیرساخت کاربردهای اصلی دارد که از ۱۰ سال پیش جدی‌تر دنبال شده و تا امروز گزارش‌های مختلفی درباره آن ارائه شده است.

به گفته آقامیری، «شبکه ملی اطلاعات برای عامه مردم هنوز یک جعبه سیاه است که هنوز شبهات و ابهام زیادی حول محور آن وجود دارد.» به همین دلیل باید علاوه‌بر بخشی از سیاست‌های این پروژه که در حال حاضر انجام گرفته، سیاست‌های دیگری که هنوز راه نیفتاده هم پیگیری شود و قوانین لازم تدوین شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد بازنگری در قوانین فیلترینگ ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.