اینتل Iris Xe یا اینتل UHD؛ کدام پردازنده گرافیکی بهتر است؟

اینتل Iris Xe و اینتل UHD دو خانواده از پردازنده‌ی کارت گرافیکی یکپارچه محسوب می‌شوند که شرکت اینتل در حال حاضر آنها را عرضه می‌کند. با این حال، سوال اینجاست که کدام یک از دو مورد مذکور بهتر تلقی می‌شوند؟ در این یادداشت به دنبال پاسخ به این سوال هستیم.

واحدهای پردازنده‌ی گرافیکی (Graphics Processing Units) یا به اختصار GPU مدارهایی هستند که با پردازنده‌ها (CPU) به منظور رندر و خروجی گرفتن گرافیک برای مانیتور یک کامپیوتر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. بدون وجودِ GPU مانیتورها رسما بی‌فایده خواهند بود. در حقیقت، GPU نقش حیاتی را در نمایش کامپیوتر ایفا می‌کند. به همین دلیل، اکثر پردازنده‌ها با پردازشگرهای گرافیکیِ ادغام شده طراحی و عرضه می‌شوند. پردازنده‌های گرافیکی اینتل، قابلیت‌های گرافیکی، محاسباتی، مدیا و صفحه نمایش را به پردازنده‌های مرکزی ارائه می‌دهند. با وجود این‌که اینتل یک مجموعه‌ی گسترده‌ای از پردازنده‌های گرافیکی را داراست، جدیدترین مدل‌های اینتل شامل پردازنده‌های گرافیکی تحت عنوان Iris Xe و UHD هستند.

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake-X مدل  Core i9-10900x CPU

۱۶,۵۰۰,۰۰۰

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400F

۴,۹۰۵,۰۰۰

تومان

پردازنده‌ی گرافیکی Intel Iris Xe چیست؟

اینتل Iris Xe

اینتل Iris Xe، یکی از برترین پردازشگرهای گرافیکی شرکت اینتل در حال حاضر به شمار می‌رود. بر اساس شعار تبلیغاتی شرکت اینتل، Iris Xe زمان نمایش صفحه را به یک تجربه‌ی کاملا جدید تبدیل می‌کند. شعار مذکور به دلیل معماری Xe مطرح شده که شرکت اینتل در پاسخ به تقاضای مشتری‌ها برای سرعت و عملکرد قوی‌تر، این مدل را طراحی کرده‌اند. معماری Xe فرکانس بالاتر، تعداد واحدهای اجرایی به مراتب بیشتر و پهنا باند بهتری را نسبت به GPUهای قبلی اینتل به دنبال دارد.

خانواده‌ی پردازشگر نسل یازدهم اینتل، اولین سری از کارت گرافیک Iris Xe را در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی کرده است. در سال ۲۰۲۲، چیپ‌های نسل دوازدهم آلدر لیکِ شرکت اینتل در حال حاضر از یک مدل پیشرفته‌تر از گرافیک‌های Iris Xe با بهبودهای بیشتری نظیر سرعت و تعداد واحدهای اجرایی بیشتر استفاده می‌کنند.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15IAU7 i5 8 256 IRIS XE - کاستوم شده

گرافیک Iris Xe تعداد واحدهای اجرایی ۸۰ الی ۹۶ بر حسب مدل پردازنده‌ی مرکزی دارد و این دسته از گرافیک‌ها با چیپ‌های موبایل موجود هستند. شرکت اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی Iris Xe را در ۲۸ پردازشگر خود بسته‌بندی می‌کند؛ پردازنده‌هایی که همگی به خانواده‌های نسل یازدهم و دوازدهم متعلق هستند.

حداکثر فرکانس گرافیک‌های Iris Xe بر اساس مشخصات پردازنده متنوع هستند. کندترین حداکثرِ فرکانس، ۹۵۰ مگاهرتز و سریع‌ترین حداکثر فرکانس ۱.۴۵ گیگاهرتز با یک دامنه‌ی وسیع از تغییرات میان این دو نقطه گزارش شده است. گرافیک‌های Iris Xe از یک حداکثر وضوح ۴۰۹۶×۲۳۰۴ در ۶۰ هرتز بر HDMI و تا ۷۶۸۰×۴۳۲۰ در ۶۰ هرتز پورت صفحه نمایش پشتیبانی می‌کند. این مسئله یعنی شما به‌واسطه‌ی این گرافیک می‌توانید از یک صفحه نمایش ۴K یا ۸K بهره ببرید.

جوانب مثبت گرافیک‌های Iris Xe واجد شرایط

اینتل Iris Xe

  • جزئیات بیشتری را فراهم کرده و تجربه‌ی گیمینگ بسیار عمیقی را در وضوح تصویر ۱۰۸۰p در ۶۰ فریم بر ثانیه به دنبال دارد.
  • به شما اجازه می‌دهد به چهار صفحه نمایش دارای HDR به طور همزمان با وضوح ۴K متصل شوید.
  • استریم ویدیویی با کیفیت بالا به همراه پشتیبانی از فناوری‌های دالبی ویژن HDR و دالبی اتموس را به دنبال دارد.
  • به انجین ماتریکس هوش مصنوعی جدید شرکت اینتل مجهز شده تا شما بتوانید فایل با جزئیات پیچیده را خلق کنید.
  • عملکرد رمزگذاری فوق‌العاده‌ای را به منظور تقویت استریم و تجربه‌ی اشتراک‌گذاری فایل به شما ارائه می‌دهد.
  • به دلیل کم مصرف بودنِ معماری Iris Xe، لپتاپ شما باتری بیشتری نگه می‌دارد؛ به زبان ساده‌تر، شما می‌توانید با مصرف برق کمتر، کار بیشتری را با لپتاپ انجام دهید.
  • دارای دو انجین کدکِ چند فرمتی است که فرایندهای انکود و دیکود سخت‌افزاری را به منظور تجربه‌ی استریم بهتر تسهیل می‌کند.
  • قابلیت Quick Sync اینتل به گرافیک‌های Iris Xe اجازه می‌دهد تا با سرعت بیشتری تبدیل ویدیو انجام گیرد.
  • برای رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن (API) مایکروسافت پشتیبانی کرده که اجازه می‌دهد تا وظایف محاسباتی مولتی مدیا انجام شود.
  • از برنامه‌نویسی موازی هتروژن از طریق API زبان محاسبانی چند پلتفرم (OpenCL) پشتیبانی می‌کند.

جوانب مثبت گرافیک‌های Iris Xe واجد شرایط

  • با هیچ یک از پردازنده‌های نسل دوازدهم دسکتاپ شرکت اینتل موجود نیست.
  • تنها چند GPU از Iris Xe (بسته به پردازنده‌ی مرکزی) از فناوری Clear Video HD پشتیبانی می‌کنند.
  • حداکثر فرکانس برخی از پردازنده‌ی گرافیکی Iris Xe نسبت به سایرین کند به نظر می‌رسد.

گرافیک‌ Intel UHD چیست؟

اینتل Iris Xe

گرافیک‌های Intel UHD، خانواده‌ای از GPUهای ادغام شده به شمار می‌روند که چند سالی است مورد استفاده قرار می‌گیرند. جدیدترین مدل از این خط تولید،  Intel UHD 770 است که برای پردازنده‌های مرکزی نسل دوازدهم شرکت اینتل هم موجود است. این گرافیک شامل ۳۲ واحد اجرایی بوده و تنها برای پردازنده‌های دسکتاپ و embedded موجود است.

پردازنده مرکزی اینتل سری Alder Lake-S مدل Core i5-12500

گرافیک Intel UHD 770 به همراه هفده پردازنده عرضه می‌شود که همگی به خانواده‌ی نسل دوازدهم آلدر لیک تعلق دارند. فرکانس کلاک پایه‌ی ۳۰۰ مگاهرتز برای این گرافیک وجود دارد اما حداکثر فرکانس به طور خفیفی به مدل پردازنده‌ی مرکزی بستگی دارد. با این حال، حداکثر سرعت کلاک UHD 770 مساوی با ۱.۵۵ گیگاهرتز و کندترین به ۱.۴۵ گیگاهرتز است که این مدل را نسبت به مدل‌های قبلی به جلو هل می‌دهد.

گرافیک Intel UHD دارای حداکثر رزولوشن ۴۰۹۶×۲۱۶۰ در ۶۰ هرتز روی HDMI است اما اگر شما از یک پورت صفحه نمایش استفاده می‌کنید، شما می‌توانید تا وضوح تصویر ۷۶۸۰×۴۳۲۰ در ۶۰ هرتز هم پیش روید.

جوانب مثبت گرافیک Intel UHD 770

  • به شما اجازه می‌دهد به چهار صفحه نمایش HDR در آن واحد متصل شوید.
  • دارای دو انجین کدکِ چند فرمتی است.
  • از فناوری Quick Sync video شرکت اینتل پشتیبانی می‌کند.
  • از فناوری Clear Video HD شرکت اینتل استفاده می‌کند. کلکسیونی از فناوری‌های پردازش و دیکود تصویر که به طور موثر کیفیت و پلی‌بک ویدیو را ارتقا می‌دهد.
  • از رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن مایکروسافت پشتیبانی می‌کند.
  • از برنامه‌نویسی موازی هتروژن از طریق API زبان محاسبانی چند پلتفرم (OpenCL) پشتیبانی می‌کند.
پردازنده مرکزی اینتل مدل Core i3-12100F TRAY

جوانب منفی گرافیک Intel UHD 770

  • برای پردازنده‌های موبایل نسل دوازدهم اینتل موجود نیست.
  • عملکردِ کمتر از نصفِ GPUهای Iris Xe شرکت اینتل
  • عدم بهره‌برداری از انجین ماتریکس هوش مصنوعی جدید شرکت اینتل؛ فناوری خاصی که به شما اجازه‌ی خلق فایل‌ها با جزئیات پیچیده را می‌دهد.

کدام یک از گرافیک‌های پردازشگر اینتل بهتر است؟

اینتل Iris Xe

با وجود این‌که به طور واضح مشخص است گرافیک‌های Iris Xe شرکت اینتل عملکرد به مراتب بهتری نسبت به UHD 770 از خود نشان می‌دهند، این مسئله تنها بخشی از داستان است؛ چراکه از جنبه‌ی دیگر باید به این موضوع پرداخت که شما به دنبال خرید چه نوع کامپیوتری هستید.

اگر شما قصد دارید تا یک دسکتاپ با جدیدترین پردازنده‌ی نسل دوازدهم شرکت اینتل خریداری کنید، شما هیچ انتخابی به جز خرید گرافیک‌های UHD 770 به پایین در اختیار ندارید

برای مثال، اگر شما قصد دارید تا یک دسکتاپ با جدیدترین پردازنده‌ی نسل دوازدهم شرکت اینتل خریداری کنید، شما هیچ انتخابی به جز خرید گرافیک‌های UHD 770 به پایین در اختیار ندارید. متاسفانه، شرکت اینتل GPUهای Iris Xe قدرتمند خود را برای چیپ‌های موبایل خود نگه داشته است. این مسئله کاملا با عقل جور در می‌آید؛ چراکه بسیاری از لپتاپ‌ها بدون یک کارت گرافیک مجزا عرضه می‌شوند. اگرچه، اکثر خریداران پردازنده‌ی مرکزیِ دسکتاپ، معمولا یک کارت گرافیک مجزا از شرکت Nvidia یا AMD خریداری می‌کنند تا تجربه‌ی به مراتب بهتری در بازی‌های ویدیویی داشته باشند. بنابراین، توانمندی‌های پردازشگرهای گرافیکی یکپارچه‌ی اینتل چندان اهمیت خاصی برای این دسته از کاربران به دنبال ندارد. بنابراین، انتخاب برای شما بسیار ساده خواهد بود. اگر شما تصمیم گرفته‌اید تا یک لپتاپ را خریداری کنید، گرافیک Iris Xe بی‌معنی است اما اگر شما در حال بستنِ یک رایانه‌ی شخصی دسکتاپ هستید، گرافیک UHD 770 تنها گزینه‌ی شما خواهد بود.

این‌که بدانید کدام پردازنده‌ی گرافیکی برای برطرف کردن نیازهای شما عالی خواهد بود، به نفع شماست اما عملکرد GPUهای ادغام شده، تنها بخشی از توانایی کلی یک CPU است. همیشه به خاطر داشته باشید تعداد هسته‌های یک پردازنده و سرعت کلاک دو مورد از موارد پر اهمیت و حیاتی است که روی عملکرد کلی کامپیوتر تاثیرگذار است. خوشبختانه، شرکت اینتل گزینه‌های متنوعی را با قیمت‌های مختلف در اختیار مشتری قرار می‌دهد. بنابراین، چه شما در خرید یک پردازنده با محدودیت بودجه روبه‌رو باشید و چه از لحاظ اقتصادی با مشکل خاصی مواجه نباشید، شرکت اینتل پردازنده‌‌ای را بر اساس نیاز و بودجه‌تان به شما معرفی می‌کند. تنها کاری که نیاز است شما انجام دهید، انتخاب یک تصمیم هوشمندانه بر اساس نیازهایتان است.

پردازنده مرکزی اینتل سری Skylake-X مدل  Core i9-10900x CPU

۱۶,۵۰۰,۰۰۰

تومان

پردازنده مرکزی اینتل سری Comet Lake مدل Core i5-10400F

۴,۹۰۵,۰۰۰

تومان

منبع: Makeuseof

سوال و جواب‌های رایج درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی شرکت اینتل

از لحاظ عملکردی آیا Iris Xe بهتر است یا Intel UHD؟

قدرت عملکردی Iris Xe تقریبا دو برابر بهتر از Intel UHD است.

مهمترین نقطه ضعف Intel UHD 770 چیست؟

Intel UHD 770 برای پردازنده‌های موبایل نسل دوازدهم اینتل موجود نیست.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.