اینتل پردازنده های ۶۵ و ۳۵ واتی Raptor Lake را معرفی کرد + قیمت و مشخصات

تقریباً چند ماهی می‌شود که اخبار زیادی از پردازنده های ۳۵ واتی و ۶۵ واتی نسل سیزدهمی Raptor Lake شرکت اینتل می‌شنویم و شرکت اینتل این پردازنده‌ها را طی رویداد CES 2023 به صورت رسمی معرفی کرده است. این پردازنده‌ها برخلاف مدل‌های سری K که توان حرارتی پایه ۱۲۵ واتی دارند، هیچ کدام از سری K نبوده و شش مدل از آن‌ها ۳۵ واتی و ده مدل از آن‌ها ۶۵ واتی هستند.

از آن‌جا که تعداد پردازنده‌های معرفی شده زیاد است، بگذارید ابتدا یک بار معنی پسوند پردازنده‌های اینتل را مرور کنیم:

  • ۱XX00KS – نسخه خاص با اورکلاک بیشتر (۱۵۰W TDP)
  • ۱XX00K – ضریب باز (۱۲۵W TDP)
  • ۱XX00KF – ضریب باز، فاقد گرافیک داخلی (۱۲۵W TDP)
  • ۱XX00- ضریب بسته (۶۵W TDP)
  • ۱XX00F – ضریب بسته، فاقد گرافیک داخلی (۶۵W TDP)
  • ۱XX00T –  کم‌مصرف (۳۵W TDP)

پردازنده های ۶۵ و ۳۵ واتی Raptor Lake

INTEL 13TH GEN CORE SPECIFICATIONS 1 1200x673 1

نکته مهم در خصوص پردازنده های ۶۵ واتی Raptor Lake این است که در بین مدل‌های آن از پردازنده ۴ هسته‌ای تا ۲۴ هسته‌ای داریم. لیست مدل‌های این سری با پردازنده ۴ هسته‌ای Core i3 13100 با توان حرارتی پایه ۵۸ وات و بیشینه مصرف ۸۹ وات شروع شده و به پردازنده ۲۴ هسته‌ای Core i9 13900 (8P + 16E) با توان پایه ۶۵ وات و بیشینه مصرف ۲۱۹ وات ختم می‌شود.

نکته مهم دیگر، در خصوص سرعت حافظه پردازنده های ۶۵ واتی و ۳۵ واتی Raptor Lake است. به صورت پیش‌فرض، پردازنده‌های Core i9/i7 این سری از حافظه‌های DDR5-5600 و DDR4-3200 و الباقی پردازنده‌ها از حافظه‌های DDR5-4800 و DDR4-3200 پشتیبانی می‌کنند. با این اوصاف، پشتیبانی از حافظه‌های سریع‌تر مخصوص پردازنده‌های قوی‌تر است. البته این مسئله مربوط به حالت پیش‌فرض بوده و به این معنی نیست که کاربر نتواند حافظه‌ها را با استفاده از پروفایل XMP به فرکانس بالاتر اورکلاک کند.

بیشترین تمرکز اینتل برای نسل سیزدهم، روی پردازنده‌های Core i5 است. پردازنده‌های این سری شامل مدل‌های مختلف با پیکربندی‌های ۶C/12T تا ۱۰C/16T و حتی ۱۴C/20T می‌شوند و یک ارتقای اساسی نسبت به پردازنده‌های Core i5 نسل دوازدهم به حساب می‌آیند. البته این ارتقای سنگین منجر به افزایش قیمت هم شده و در حالی که پردازنده‌های i5 نسل دوازدهم قیمت ۱۶۷ تا ۲۲۳ دلاری داشتند، پردازنده‌های i5 نسل سیزدهم از ۱۹۶ تا ۲۵۵ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند.

این افزایش قیمت نه تنها مدل‌های میان‌رده، بلکه مدل‌های بالارده را نیز درگیر کرده و قیمت پردازنده‌های i9 این نسل از ۴۶۴/۴۸۹ دلار به ۵۶۴/۵۸۹ دلار افزایش پیدا کرده است. البته خبر خوب این است که مادربردهای سری ۶۰۰ و ۷۰۰ علاوه بر پردازنده‌های نسل سیزدهم، با پردازنده‌های نسل دوازدهم نیز همچنان سازگار هستند و کاربران مجبور نیستند به سراغ پردازنده‌های نسل سیزدهم بروند.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.