اینتل نسل سیزدهم پردازنده های سری HX/H/P/U لپ تاپ را معرفی کرد

اینتل در ژانویه امسال پنج سری از پردارنده‌های موبایل را عرضه می‌کند که شامل جایگزین‌های دسکتاپ بسیار کم مصرف تا سطح بالا هستند. قطعا اینتل در به روزرسانی خود در سال ۲۰۲۳ برای همه چیز یک جایگزین جدید خواهد داشت. در ادامه به بررسی پردازنده‌های معرفی شده‌ی نسل سیزدهم سری HX/H/P/U اینتل خواهیم پرداخت.

پردازنده لپ تاپ اینتل ۲۰۲۳ – از ۴ تا ۲۴ هسته، ۶ وات تا ۱۵۷ وات TDP

اینتل با شروع سری جدید HX، تعداد ۹ پردازنده جدید که از ۱۰ تا ۲۴ هسته را خواهند داشت معرفی می‌کند. این اولین باری است که این شرکت هسته‌های زیادی را به یک لپ تاپ اضافه می‌کند، اما باید به خاطر داشت که این محصولات ۵۵ واتی پردازنده‌های معمولی موبایل نیستند. سری HX از سیلیکون‌های دسکتاپ با تعداد هسته‌های بالاتر و همچنین عملکرد گرافیکی محدود استفاده می‌کنند. علاوه بر این، پردازنده‌های HX حداکثر توان توربوی بالاتری در ۱۵۷ وات دارند (همانند نسل دوازدهم HX)، که ۴۲ وات بالاتر از سری H است.

پردانده مرکزی پرچمدار Core i9-13980HX دارای ۲۴ هسته است و تا ۵.۶ گیگاهرتز نیز تقویت می‌شود. با این حال، اصلا قرار نیست که i9-13950HX و i9-13900HX از آن خیلی کندتر باشند و هر کدام به ترتیب دارای افزایش سرعت ۵.۵ و ۵.۴ گیگاهرتز هستند. همچنین لازم به ذکر است پردازنده‌ی Core i7-13850HX که دارای پیکربندی غیرعادی ۲۰ هسته به همراه ۲۸ رشته است. فقط چهار محصول ذکر شده از حافظه DDR5-5600 پشتیبانی می‌کنند، در حالی که بقیه به صورت پیش فرض در نهایت از ۴۸۰۰ MT/s پشتیبانی می‌کنند.

INTEL 13TH GEN CORE MOBILE UPDATE 1

در حالی که سری HX به قدرتمندترین سیستم‌های گیمینگ و ایستگاه‌های کاری کلاس دسکتاپ تعلق خواهد داشت، اما محصولات سری H و HK برای مصارف عمومی‌تر و روزمره منظقی‌تر خواهند بود. در اینجا اینتل در مقایسه با سری دوازدهم تغییرات قابل توجهی ایجاد نکرده است، اینها دوباره به ۱۴ هسته و ۲۰ رشته محدود می‌شوند. توان پایه ۴۵ وات نیز تغییری نکرده است، اما اینتل موفق شده تا ۴۰۰ مگاهرتز ساعت بوست بالاتر را به اکثر کلاس‌های پردازنده اضافه کند که مورد بسیار مثبتی است.

INTEL 13TH GEN CORE MOBILE UPDATE 6

پردازنده‌های موبایل اینتل – محصولاتی با ۲۸ وات، ۱۵ وات و ۶ وات

سری نسل سیزدهم چهار محصول جدید سری P و ۹ مدل سری U و یک محصول ویژه به نام U300 دریافت خواهد کرد. مشخصات از ۵ هسته (۱P+4E) تا ۱۴ هسته و ۲۰ رشته متغیر است. سری P و U در میان لپ‌تاپ‌های تجاری و روزمره که نیازی به پردازنده گرافیکی مجزا برای بازی ندارند، بسیار کاربردی خواهند بود.

INTEL 13TH GEN CORE MOBILE UPDATE 5
INTEL 13TH GEN CORE MOBILE UPDATE 4

در آخرین مورد، البته نه کم‌اهمیت‌ترین مورد، سری N جدید درواقع از نظر فنی بخشی از خانواده هسته سیزدهم حساب نخواهد شد. در واقع، آنها حتی بخشی از سری Core هم نیستند. در واقع این سری محصولات جدید از خانواده پردازنده‌های سری N اینتل قرار است که جانشین سری Celeron/Pentium شوند.

این پردازنده‌های Alder Lake-N با پیکربندی‌های ۸ و ۴ هسته ای عرضه خواهند شد. اینتل به جای ارائه TDP ها، تنها حداکثر توان توربو را به اشتراک می‌گذارد که از ۶ وات تا ۱۵ وات متغیر است، که حتی در مقایسه با سری U کاهش قابل توجهی دارد. به این ترتیب پردازنده‌های سری N توسط دسکتاپ‌های سطح مبتدی نیز استفاده خواهند شد.

INTEL 13TH GEN CORE MOBILE UPDATE 3

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.