اینتل از نام تجاری Xeon 6 رونمایی کرد: نامگذاری جدید با پردازنده‌های E-Core و P-Core آغاز شد

به تازگی خبرهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه کمپانی اینتل نام خانواده Xeon Scalable خود را به یک نام تجاری ساده‌تر، یعنی «Xeon 6» برای نسل بعدی پردازنده‌های Sierra Forest و Granite Rapids تغییر داده است.

لازم به ذکر است که استفاده از نام تجاری «Xeon 6» برای خانواده پردازنده‌های Sierra Forest E-Core و P-Core Granite Rapids منطقی به نظر می‌رسد.
در حال حاضر، شرکت اینتل از نام تجاری Xeon Scalable Family برای مرکز داده و تراشه‌های سازمانی خود استفاده می‌کند. این نام تجاری به تازگی توسط پردازنده‌های نسل پنجم Emerald Rapids استفاده شده است، اما با توجه به اینکه این کمپانی سمت یک قرارداد نام‌گذاری ساده‌تر حرکت می‌کند، این نام تجاری در شرف تغییر است.

پردازنده‌های Xeon کمپانی اینتل راه‌حل‌های کارآمدی را برای اجرای گزینه‌های GenAI فعلی، از جمله RAG، ارائه می‌کنند که نتایج خاص کسب‌وکار را با استفاده از داده‌های اختصاصی تولید می‌کند. شرکت اینتل برند جدیدی را برای پردازنده‌های نسل بعدی خود برای مراکز داده، cloud و edge معرفی کرد، یعنی Intel Xeon 6. پردازنده‌های Xeon 6 شرکت اینتل با هسته‌های کارآمد جدید (E-cores) کارایی فوق‌العاده ارائه می‌کنند و در همین سه ماهه به بازار عرضه خواهند شد، در حالی که Intel Xeon 6 با هسته‌های عملکردی (P-cores) عملکرد هوش مصنوعی را افزایش خواهند داد و بلافاصله پس از پردازنده‌های E-core منتشر می‌شوند.

اتاق خبر شرکت اینتل

اینتل از نام تجاری Xeon 6 رونمایی کرد: نامگذاری جدید با پردازنده‌های E-Core و P-Core آغاز شد

طرح نامگذاری جدید که با پردازنده‌های Xeon نسل ششم شروع می‌شود، به سادگی از نام تجاری Xeon 6 شرکت اینتل استفاده می‌کند. دو خانواده اول پردازنده‌ای که از این برند استفاده خواهند کرد، شامل تراشه‌های Sierra Forest فقط E-Core، که انتظار می‌رود تا ۲۸۸ هسته Sierra Glen را پشتیبانی کنند و تراشه‌های P-Core فقط Granite Rapids که به احتمال زیاد دارای حداکثر ۳ قالب محاسباتی بر اساس معماری هسته Redwood Cove باشند. در ابتدا قرار بود هر دو این تراشه‌ها از نام‌گذاری خانواده Xeon Scalable نسل ششم استفاده کنند.

  • پردازنده‌های Intel Xeon 6 با هسته‌های E (با نام رمز Sierra Forest):
    • بهبود عملکرد ۴ برابر در هر وات و ۲.۷ برابر تراکم رک بهتر در مقایسه با پردازنده‌های نسل دوم اینتل زئون.
    • مشتریان می‌توانند سیستم‌های قدیمی را با نسبت تقریباً ۳ به ۱ جایگزین کنند که مصرف انرژی را به شدت کاهش داده و به اهداف پایداری کمک خواهد کرد.
  • پردازنده‌های Intel Xeon 6 با هسته P (با نام رمز Granite Rapids):
    • پشتیبانی نرم افزاری برای فرمت داده MXFP4، که تاخیر توکن بعدی را تا ۶.۵ برابر در مقایسه با پردازنده‌های نسل چهارم Intel Xeon با استفاده از FP16 کاهش می‌دهد، با قابلیت اجرای مدل‌های Llama-2 با پارامتر ۷۰ میلیاردی.

شرکت اینتل برخی از ارقام عملکرد اضافی را به اشتراک گذاشت که نشان دهنده حداکثر بهبود ۲.۴ برابر عملکرد در هر وات به علاوه ارتقا عملکرد ۲.۷ برابر در هر رک بود. انتظار می‌رود تراشه‌های Sierra Forest در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه شوند. همچنین پردازنده‌های Granite Rapids P-Core شرکت اینتل به زودی در اواخر سال جاری میلادی به بازار خواهند آمد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.