اگر سیزده را به در نکنیم، اتفاقی می‌افتد؟

در روز سیزده به در، افراد دو دسته می‌شوند. بعضی‌ها عاشق گشت‌وگذار در طبیعت‌اند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند در رختخواب بمانند و سر را از زیر پتو بیرون نیاورند. هر چند گردش روز سیزدهم فروردین یکی از رسوم قدیمی ما ایرانیان است اما اگر جزو دسته دوم باشید، احتمالا به این فکر می‌کنید که اگر سیزده را به در نکنیم، اتفاقی میفتد؟ فایده گردش در طبیعت چیست؟ شاید خواندن این مقاله شما را قانع کند که در سیزدهم فروردین از خانه بیرون بروید و یک روز را در طبیعت بگذرانید. این احتمال هم وجود دارد که در نهایت، در خانه ماندن را ترجیح بدهید. به‌هرحال، برای اینکه نتیجه‌گیری درستی داشته باشیم، باید نظر موافقان و مخالفان در خانه ماندن در روز سیزدهم فروردین را بدانیم.

چرا در سیزدهم فروردین در خانه بمانیم؟

طرفداران به در نکردن سیزده برای این کار خود دلایل مختلفی دارند. از شیرینی خواب در روز سیزده به در که بگذریم، ۸ دلیل مهم دیگر باعث می‌شود که برخی از افراد سیزده به در را در خانه بگذرانند.

۱. می‌توانید خودتان باشید

اگر سیزده را به در نکنید و در خانه بمانید، لازم نیست نگران تحت تأثیر قرار دادن کسی باشید یا مدام لبخند ساختگی روی صورت‌تان را حفظ کنید. وقتی در خانه هستید، می‌توانید ۱۰۰ درصد خودتان باشید، بدون اینکه به نظر دیگران فکر کنید. در این صورت، می‌توانید هر لباسی که می‌خواهید بپوشید، هر غذا و خوراکی که می‌خواهید بخورید، هر کاری می‌خواهید انجام بدهید و هر طوری که می‌خواهید رفتار کنید. وقتی سیزده را به در می‌کنید، باید خود را با آنچه جامعه عادی می‌داند، انطباق بدهید و این کار همیشه هم لذت‌بخش نیست. وقتی در خانه می‌مانید این آزادی را دارید که بدون ترس از قضاوت دیگران خودتان باشید.

۲. ماندن در خانه خرج کمتری دارد

واقعیت را باید پذیرفت، به محض اینکه پا را از خانه بیرون می‌گذارید، باید پول خرج کنید. می‌توانید در طبیعت به صورت رایگان پیاده‌روی کنید اما به‌هرحال، موقع بیرون رفتن از خانه، احتمال اینکه به‌ناچار یا با وسوسه خانواده و دوستان پول خرج کنید، بیشتر است. دیگر هیچ چیز رایگان نیست و با افزایش هزینه‌ی غذا و سرگرمی در بیرون از خانه، چه کسی می‌تواند برای مدتی طولانی بیرون از خانه بماند؟ اگر در خانه بمانید، می‌توانید با آنچه در یخچال و فریزر دارید، غذایی جدید درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

۳. انرژی خود را ذخیره می‌کنید

وقتی برای سیزده به در از خانه بیرون می‌روید، در نهایت، انرژی زیادی برای لبخند زدن، مکالمه با دیگران و به طور خلاصه، تعامل اجتماعی صرف می‌کنید. اگر برای چند دقیقه از خانه بیرون بروید و مجبور به انجام دادن این کارها باشید، چندان خسته نمی‌شوید اما بیرون ماندن از خانه برای یک روز، حتی با دوستان صمیمی و خانواده می‌تواند خسته‌کننده باشد.

اگر در خانه بمانید، می‌توانید دوباره انرژی‌تان را به دست آورید و انرژی خود را بر چیزهای دیگر متمرکز کنید. به طور مثال، می‌توانید کارهای عقب‌مانده را انجام بدهید یا در خانه ورزش کنید. هر کسی لیست بلندبالایی از کارهایی دارد که می‌تواند در خانه انجام دهد تا از انرژی‌اش بهتر استفاده کند.

۴. وقت کمتری تلف می‌کنید

«می‌خوای چه‌کار کنی؟» «نمی‌دونم، برنامه‌ی تو چیه؟» احتمالا در روز سیزده به در، بارها گرفتار چنین مکالماتی شده‌اید. گاهی اوقات، بیشتر وقت خود را صرف این می‌کنیم که سیزده به در کجا برویم و وقتی به خودمان می‌آییم که بعدازظهر شده، اماکن تفریحی و گردشگری نیمه‌تعطیل شده‌اند و ماندن در طبیعت فایده‌ای نخواهد داشت. در عوض، می‌توانید به سادگی با ماندن در خانه از این اتلاف وقت جلوگیری کنید. خانه در شب تعطیل نمی‌شود و شما از قبل می‌دانید که در خانه برای سرگرم شدن چه گزینه‌هایی دارید.

۵. فیلم و سریال می‌بینید

در حال حاضر، بیشتر رسانه‌های رادیویی و تلویزیونی بر این ایده تمرکز کرده‌اند که جوانان بیشتر وقت خود را در خانه می‌گذرانند. بنابراین، فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری در روزهای نوروز حتی سیزده به در انتظار شما را می‌کشند. شما می‌توانید از فرصت سیزده به در برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌هایی که همیشه می‌خواسته‌اید ببینید و فرصت نشده، استفاده کنید.

۶. از گفتگوهای بی‌معنا خودداری می‌کنید

چند مرتبه با دیگران سیزده را بیرون از خانه به در کرده‌اید و در مکالمات بی‌معنا گرفتار شده‌اید؟ مجبور بودن به تظاهر به علاقه‌مندی به چیزی که شما را خسته می‌کند، باعث می‌شود که سیزده‌ به در به روزی طولانی و خسته‌کننده تبدیل شود. به جای اینکه روزی تا این حد کسالت‌آور داشته باشید، می‌توانید در خانه بمانید و زمانی را در تنهایی سپری کنید. به این ترتیب، خود را بهتر از قبل می‌شناسید و مشغول انجام دادن کارهای مورد علاقه و اجتناب از کارهایی که از آن‌ها نفرت دارید، می‌شوید. البته، اگر واقعا خودتان را بشناسید، می‌توانید سیزده را همراه با افراد مناسب سپری کنید تا این روز کسالت‌آور نشود.

۷. لازم نیست نگران بقیه باشید

وقتی با گروهی از افراد از خانه خارج می‌شوید، همیشه باید مراقب آنچه می‌گویید و طرز رفتارتان باشید تا کسی را ناراحت نکنید. همچنین، باید مطمئن شوید که همه در گفتگوها شرکت دارند. پس از مدتی، این کار خسته‌کننده می‌شود. در عوض، اگر سیزده را به در نکنید، لازم نیست نگران دیگران باشید و فرصت دارید تا برای یک روز بدون هیچ دغدغه‌ای فقط استراحت کنید.

۸. انتخاب‌های بیشتری دارید

وقتی برای سیزده به در، همراه با دیگران از خانه خارج می‌شوید، باید با آن‌ها کنار بیایید. در این صورت، همه باید توافق کنند که روز تعطیل را چگونه بگذرانند و ممکن است روشی که همه با آن توافق کرده‌اند، مورد پسند شما نباشد و مجبور باشید در آن مشارکت کنید. وقتی به جای بیرون رفتن، در خانه می‌مانید، به جای اینکه مجبور به انجام دادن کارهایی باشید که دوست ندارید، می‌توانید بر فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود تمرکز کنید.

دلیل به در کردن سیزده چیست؟

گره زدن سبزه سیزده بدر

اجداد ما عقیده داشته‌اند که عدد ۱۳ نحس است. به همین علت، سیزدهم فروردین هر سال را که اولین روز سیزدهم هر سال محسوب می‌شود، به جشن و پایکوبی در طبیعت مشغول می‌شدند. این روزها اعتقادات خرافی کمتر از قبل وجود دارند و دیگر کسی سیزده را به خاطر نحسی آن به در نمی‌کند. بسیاری از مردم، در این روز راهی طبیعت می‌شوند تا از هوای تازه بهاری بهره ببرند.

اگر سیزده را به در نکنیم از چه چیزی محروم می‌شویم؟

شاید شما جزو آن دسته از افراد باشید که معتقدند در خانه ماندن و خوابیدن در روز سیزده به در از هر کار دیگری لذت‌بخش‌تر است. احتمالا یکی از دلایل ۸گانه‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم را برای خود دارید و معتقدید در خانه ماندن از هر کاری بهتر است اما از دردسرهای سفرهای جمعی که بگذریم، آیا تابه‌حال به فواید گردش در طبیعت در سیزدهم فروردین فکر کرده‌اید؟ سیزده را طبیعت به در کردن چند فایده‌ی مهم دارد که می‌توانند نظرتان را تغییر دهند.

۱. افزایش شادی و امید به زندگی

مطالعات پژوهشگران درباره‌ی وقت گذراندن در طبیعت نشان می‌دهد که گردش در طبیعت و هوای تازه‌ی بهاری به افزایش سلامت و تندرستی افراد کمک می‌کند. نتیجه‌ی یک پژوهش در انگلیس بر ۲۰هزار نفر نشان داده که وقت گذراندن در طبیعت بر افزایش امید به زندگی و رضایت افراد از زندگی تأثیر ملموسی دارد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، دوسوم از کسانی که هر هفته ۲ ساعت یا بیشتر از وقت خود را در طبیعت می‌گذرانند، از زندگی راضی‌تر هستند. حتی اگر در سیزده به در در طبیعت بنشینید و از آرامش آن لذت ببرید هم این مزیت شامل حالتان می‌شود.

علاوه‌براین، ورزش در طبیعت باعث می‌شود که بدنتان هورمون سروتونین بیشتری ترشح کند. ترشح این هورمون به کاهش خستگی و شادتر شدن خلق و خوی شما کمک می‌کند.

۲. کاهش استرس، اضطراب و افسردگی

وقتی سیزده به در را در طبیعت سپری می‌کنید، استرس کمتری دارید. تحقیقات دانشمندان دانشگاه چیبا در ژاپن نشان داده که صرف تنها ۱۵ دقیقه در محیطی طبیعی می‌تواند میزان ترشح هورمون استرس کورتیزول را تا ۱۶ درصد کاهش دهد. این دانشمندان معتقدند که حواس ما برای وقت سپری کردن در طبیعت تکامل یافته نه مشاهده‌ی ترافیک و ساختمان‌های بلند استرس‌زا.

سیزده را در طبیعت به در کردن به کاهش اختلالات مربوط به افسردگی که ناشی از عدم تحرک بدنی هستند، کمک می‌کند. بسیاری از پژوهشگران معتقدند که پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند بر مبارزه با افسردگی تأثیر قابل توجهی داشته باشد، حتی برخی از پزشکان برای مقابله با افسردگی طبیعت‌گردی را پیشنهاد می‌کنند.

۳. بهبود سلامت و تقویت سیستم ایمنی

در روز سیزدهم فروردین، شما حق انتخاب دارید. می‌توانید یک روز را در خانه یا حتی رختخواب بگذرانید. گزینه‌ی دوم هم این است که طبیعت‌گردی کنید. اگر گزینه‌ی دوم را انتخاب کنید، سلامت بدنتان تضمین می‌شود. تنها ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند سیستم قلبی عروقی شما را بهبود ببخشد، استخوان‌هایتان را تقویت کند، کالری بیشتری می‌سوزانید، چربی‌های اضافی بدنتان آب می‌شوند و قدرت و استقامت ماهیچه‌هایتان افزایش می‌یابد. این کار احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، پوکی استخوان و حتی برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. از آن گذشته، پیاده‌روی در طبیعت به تجهیزات خاصی نیاز ندارد و بیش از سایر ورزش‌ها در دسترس شما است.

۴. تعاملات اجتماعی بیشتر

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که سیزده به در را به دلیل معاشرت‌های اجتماعی در خانه سپری می‌کنند، می‌توانید تنهایی راهی طبیعت شوید. بااین‌حال، فراموش نکنید که سیزده به در یک فرصت خوب برای تعاملات اجتماعی بیشتر است. وقتی سیزده را همراه با خانواده یا دوستان در طبیعت به در می‌کنید، با دیگران بیشتر معاشرت می‌کنید.

معاشرت با دیگران و تعاملات اجتماعی، به ترشح دوپامین در مغز کمک می‌کند. این ماده‌ی طبیعی حال ما را بهتر می‌کند و دردها را کاهش می‌دهد. در واقع، دوپامین نوعی مورفین طبیعی است.

اگر برای طبیعت‌گردی افراد مناسبی را انتخاب کنید، می‌توانید با آن‌ها گفتگوهای عمیق و سازنده داشته باشید. به این ترتیب، تعاملات اجتماعی نه تنها برای شما دردسری نخواهند داشت، بلکه به رشد شخصیت شما کمک خواهند کرد. ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم. از سویی دیگر، تحقیقات نشان داده که تنهایی به اندازه‌ی کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز ضرر دارد. پس اگر یک روز را همراه با دوستان یا خانواده در طبیعت بگذرانید، بر تنهایی غلبه می‌کنید و تعاملات اجتماعی سالم و سازنده خواهید داشت.

۵. حضور در طبیعت و درک شگفتی‌های آن

در طبیعت چیزهایی وجود دارند که می‌توانند شما را شگفت‌زده کنند. به عنوان مثال، ممکن است در پایان سیزده به در، شاهد زیباترین غروب عمرتان باشید یا در طول این روز پرماجرا، در طبیعت شگفتی‌هایی را ببینید که در هیچ فیلم یا سریالی آن‌ها را نخواهید دید. اگر بهترین مکان‌های طبیعی برای گردش را انتخاب کنید و همراهان شما افرادی با خلقیات مشابه خودتان باشند، سیزده به در نه تنها خسته‌کننده نخواهد بود، بلکه به روزی شاد و پرنشاط تبدیل خواهد شد. در این فرصت یک روزه می‌توانید زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت را از نزدیک ببینید و هوایی تازه کنید.

۶. افزایش خلاقیت

در زندگی روزمره و فضای خانه سروصدای زیادی وجود دارد که می‌تواند ما را تمرکز ما را از بین ببرد اما برای افزایش خلاقیت به تمرکز و سکوت بیشتر نیاز دارید. وقتی برای سیزده به در راهی طبیعت می‌شوید، فرصتی برای خاموش کردن تلفن‌های همراه و تحرک بیشتر دارید. در این صورت، شما در دنیای طبیعت رها می‌شوید و فضای ذهنتان از دغدغه‌های زندگی ماشینی خالی خواهد شد. در پایان این روز، ذهنی بازتر خواهید داشت و می‌توانید با خلاقیت بیشتری به کارها و وظایف شغلی فردا فکر کنید.

۷. خواب راحت‌تر

گردش در طبیعت می‌تواند به شما بهترین خواب عمرتان را هدیه بدهد. تحقیقات نشان می‌دهند که کسانی که روزهای خود را در طبیعت سپری می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که در خانه می‌مانند و دسترسی کمتری به فضای سبز دارند، خواب آسوده‌تری دارند. بنابراین، به جای اینکه سیزده را به در نکنید و در خانه بمانید، راهی طبیعت شوید تا از اختلالات خواب هم نجات پیدا کنید.

کلام آخر

ممکن است برای در خانه ماندن و سیزده را به در نکردن دلایل خاص خود را داشته باشید. شاید برخی از دلایلتان همان‌ علت‌هایی باشند که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. شاید حوصله‌ی معاشرت با برخی از افراد فامیل را نداشته باشید یا به هزار و یک دلیل دیگر ترجیح بدهید تا این روز تعطیل را در خانه بمانید. بااین‌حال، نباید این نکته را فراموش کنید که گردش در طبیعت و بهره بردن از هوای تازه‌ی بهاری به بهبود کیفیت زندگی‌تان کمک می‌کند. شاید آخرین باری که سیزده به در را در طبیعت گذرانده‌ بودید، همراهان مناسبی نداشته‌اید. پس به کسانی که دوست دارید سیزده به در را همراه آن‌ها باشید فکر کنید و محض رضای خدا برای یک روز هم که شده در طبیعت وقت بگذرانید!

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.