اپل می‌تواند موتور جستجوی داخلی خود را جایگزین گوگل کند

به نظر می‌رسد که شرکت اپل سخت در حال توسعه موتور جستجوی داخلی خود بوده و تلاش می‌کند در آینده نزدیک آن را به اپ‌استور و دیگر اپلیکیشن‌هایش بیاورد.

موتور جستجوی گوگل یکی از محبوب‌ترین و قدرتمندترین ابزارهای جستجو در دنیا است. در میان بسیاری از موتورهای جستجوی موجود، گوگل همچنان بهترین انتخاب است و بیشترین استفاده را نیز دارد. موتور جستجو به کاربران امکان می‌دهد تا به‌راحتی و با بیشترین سرعت ممکن اطلاعات موردنیاز خود را در وب پیدا کنند. با بیش از ۹۰% سهم بازار در حوزه جستجو، گوگل به‌عنوان یک منبع قابل اعتماد برای کاربران در سراسر جهان شناخته شده است.

میلیاردها دستگاه شامل محصولاتی که توسط اپل ساخته شده‌اند از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض خود استفاده می‌کنند. اما همانطور که می‌دانید، اپل طرفدار استفاده از فناوری های شخص ثالث در محصولات خود نیست.

اپل از فناوری جستجوی خود در برخی از برنامه‌ها استفاده می‌کند

مارک گورمن از بلومبرگ گزارش می‌دهد که اپل سال‌ها است که با فناوری جستجو دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این گزارش حاکی از آن است که سازنده آیفون هنوز راه درازی در پیش دارد. او خاطرنشان می‌کند که اگر فناوری جستجوی داخلی غول فناوری به بهترین شکل درآید، اپل از نظر تئوری می‌تواند راه‌حلی یکپارچه‌تر و خصوصی‌تر در مقایسه با گوگل به مشتریان ارائه دهد. عموم مردم قبلاً نگاهی اجمالی به این موضوع داشته‌اند.

طبق این گزارش، اپل در حال حاضر موارد استفاده محدود از فناوری جستجوی داخلی در برخی از برنامه‌های خود را آزمایش می‌کند. تلاش‌های اپل در این زمینه را نیز می‌توان به‌وضوح در اسپات‌لایت مشاهده کرد که به کاربران کمک می‌کند آنچه می‌خواهند را در دستگاه‌های خود پیدا کنند.

اپل می‌تواند موتور جستجوی داخلی خود را جایگزین گوگل کند

در چند نسخه قبلی iOS و macOS، اپل شروع به اضافه‌کردن نتایج جستجوی وب به این ابزار کرد. به عبارت دیگر، کاربران را مستقیماً به سمت سایت‌هایی راهنمایی کرد که ممکن است به سؤالات آنها پاسخ دهند. در مقاطع مختلف زمانی، این نتایج توسط بینگ شرکت مایکروسافت یا گوگل شرکت آلفابت ارائه شد. با توجه به گزارش بلومبرگ، سیری هم از این فناوری برای ارائه نتایج وب استفاده می‌کند.

علاقه اپل به فناوری جستجو در جلسات این شرکت با مایکروسافت برای خرید موتور جستجوی بینگ مشهود است. اگرچه شرکت کوپرتینویی قراردادی را امضا نکرد، اما مذاکرات اکتشافی علاقه آن را تأیید کرد.

اگر اپل جایگزین گوگل در محصولات خود شود، دومی با ضرر قابل‌توجهی در درآمد خود مواجه خواهد شد. به هر حال، میلیاردها محصول اپل از جمله آیفون، آی‌پد و مک‌بوک وجود دارد که از فناوری‌های جستجوی شرکت Mountain View (دفتر مرکزی گوگل) استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که بلومبرگ می‌گوید در حال حاضر اپل از درآمد تبلیغات جستجوی گوگل سهم قابل‌توجهی دریافت می‌کند؛ کمیسیونی که در سال‌های اخیر سالانه ۸ میلیارد دلار درآمد داشته است.

اگر اپل بتواند موتور جستجوی خود را با موفقیت راه‌اندازی کند، به‌طور بالقوه می‌تواند درآمدی به اندازه اپل کسب کند؛ البته با این فرض که بتواند تبلیغات و جایگاه‌های جستجو را به همان قیمت گوگل بفروشد.

در هر صورت احتمال این اتفاق بسیار دور از ذهن است. اما حتی اگر اپل نتواند کاملاً با گوگل برابری کند این شانس را دارد که با ارائه موتور جستجوی داخلی درآمد بیشتری داشته باشد. ناگفته نماند که اپل تیم فناوری تبلیغاتی خود را دارد که در این مسیر بسیار مفید خواهد بود.

اخبار مربوط به موتور جستجوی داخلی اپل

گفتنی است که این اولین شایعه درمورد موتور جستجوی داخلی اپل نیست. مثلاً در ژوئن ۲۰۲۲، رابرت اسکوبل، مبشر AR در توییتی نوشت که این شرکت بر روی موتور جستجوی خود کار می‌کند.

او به TechRadar گفت که این اطلاعات براساس گفتگو با منابع و استنباط است. اسکوبل پیش‌بینی می‌کرد که این موتور جستجو در ژانویه ۲۰۲۳ معرفی شود. البته حتی این شایعه نیز اولین خبر در این مورد نبود. جیسون کراس در مقاله‌ای در Macworld در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد که اپل باید موتور جستجوی خود را توسعه دهد.

جیسون نوشت: موضع شرکت در مورد حریم خصوصی با روشی که بزرگترین موتورهای جستجو کار می‌کنند، در تضاد است و شاید راه بهتری وجود داشته باشد.

شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۶، اپل فهرستی از مشاغل خود در صفحه اپل منتشر کرد. در لیست مذکور، موقعیت شغلی مدیر پروژه مهندسی برای «جستجوی اپل» نیز تعریف شده بود. در سال ۲۰۱۳ نیز در یک مقاله جستجوی آلفا، کوین فولتون گفت که فکر می‌کند موتور جستجوی اپل سورپرایز بعدی این شرکت خواهد بود.

فولتون معتقد بود که اپل به جای رقابت مستقیم با قابلیت‌های جستجوی گسترده گوگل، موتور جستجوی منحصربه‌فرد خود را شخصی‌سازی خواهد کرد. او اضافه کرد که موتور جستجو از یادگیری ماشینی استفاده می‌کند و اطلاعات را فقط به منابع مرتبطی که کاربر به آنها اعتماد دارد، محدود می‌کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.