اپل به نقض سیستماتیک حریم خصوصی کاربران آیفون متهم شد

اپل با شکایت دسته‌جمعی دیگری دررابطه با جمع‌آوری داده‌های تحلیلی کاربران گوشی‌های آیفون صرف‌نظر از کسب رضایت آن‌ها و نقض سیستماتیک حریم خصوصی مواجه شده‌است. این شکایت هفته گذشته در دادگاه منطقه شرقی پنسیلوانیا ثبت شد. اواخر سال گذشته‌ میلادی نیز پرونده‌ مشابهی در دادگاه ثبت شده‌بود.

این شکایت دسته‌جمعی برروی یافته‌های یک محقق و توسعه‌دهنده امنیتی به نام تامی مایسک متمرکز است. این پژوهشگر یافته‌های خود را در ماه نوامبر منتشر کرد و مدعی بود که برنامه‌های اپل بدون‌ توجه به صدور مجوز از سوی کاربر در فرآیند راه‌اندازی اولیه‌ آیفون، داده‌های او را جمع‌آوری و برای سرورها ارسال می‌کنند.

در واقع، هر بار که اپلیکشنی جدید را در آیفون راه‌اندازی می کنید، با این سوال مواجه می‌شوید که آیا موافقید که اپل داده‌های شما را جمع‌آوری کند یا خیر. در این صورت اگر عدم رضایت خود را اعلام کنید، مطمئناً انتظار دارید که هیچ داده‌ای به اپل ارسال نشود. با این حال، مایسک متوجه شد که برنامه‌های اپل بدون توجه به رضایت کاربر، داده‌های او را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند. در واقع، در این مورد رضایت کاربر هیچ اهمیتی ندارد.

مایسک درابتدا این رفتار را در برنامه اپ‌استور مشاهده کرد. مایسک اشاره کرد که حجم و جزئیات داده‌ها حتی با رضایت کاربر نیز غیرمنطقی به‌نظر می‌رسید. زیرا همه اطلاعات کاربر از جمله انگشت‌نگاری دستگاه را نیز شامل می‌شد. لازم به ذکر است که اپل به صراحت چنین راه‌حل‌هایی را در دستورالعمل های توسعه‌دهندگان خود ممنوع کرده‌است.

براساس آنچه مایسک می‌گوید، اپ‌استور داده‌هایی نظیر جست‌و‌جوی اپلیکیشن، تبلیغات مشاهده‌شده، نحوه‌ پیداکردن اپلیکیشن‌ها و حتی مدت‌زمان مشاهده‌ صفحه‌ اپلیکیشن‌ها را به‌صورت بی‌درنگ برای اپل ارسال می‌کند.

مایسک پس از بررسی‌های بیشتری متوجه شد که تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌ها نظیر اپل موزیک و اپل تی‌وی و اپل بوکس نیز عملکردی مشابه دارند. او اضافه کرد که حتی با رضایت کاربر نیز جمع‌آوری و ارسال چنین سطحی از جزئیات برای شرکتی مانند اپل تکان‌دهنده است. اما این موضوع که اپل اینکار را بدون موافقت کاربر انجام می‌دهد، موضوع را نگران‌کننده‌تر نیز می‌کند.

نقض سیستماتیک قوانین استراق سمع، حریم خصوصی و کلاهبرداری از مصرف‌کنندگان

اپل نقض حریم خصوصی

اپل مدت کوتاهی پس از انتشار یافته‌های مایسک با شکایتی دسته‌جمعی مواجه شد و اکنون نیز شکایت دیگری ثبت شده‌است. شکایت این ماه اپل را به «نقض سیستماتیک و آشکار» قوانین حریم خصوصی و کلاه‌برداری از مصرف‌کنندگان متهم می‌کند.

درواقع، این شکایت اقدامی ازطرف گروهی از مصرف‌کنندگان برای جبران تخلفات سیستماتیک اپل و نقض قوانین استراق سمع، حریم خصوصی و کلاهبرداری از مصرف‌کننده است.

این پرونده به نقض آشکار حریم خصوصی مصرف‌کننده مربوط می‌شود. این یعنی اپل به طور غیرقانونی اطلاعات و فعالیت‌های شخصی کاربران را ازطریق دستگاه‌ها و برنامه‌های گوشی او ثبت و استفاده می‌کند؛ حتی پس از اینکه مصرف‌کننده به صراحت آن را این کار منع می‌کند. این فعالیت شامل جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌ها است که اپل برای سود مالی خود از آن‌ها سواستفاده می‌کند.

دادخواست اخیر تقریباً به بر یافته‌های Mysk متمرکز است. در این دادخواست توضیح داده شده که اپل به کاربران اطلاع نمی‌دهد که برخلاف درخواست آنها به ردیابی اطلاعات خصوصی آنها ادامه می‌دهد.

در بخشی از پرونده‌ دادگاه آمده که سیاست‌های اپل در تضاد مستقیم با کمپین‌های تبلیغاتی این شرکت است. اپل پیش‌تر در تبلیغی معروف گفته‌بود: آنچه روی آیفون شما اتفاق می‌افتد، روی آیفون باقی می‌ماند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.