این سنگ هزاران دلار می ارزد

یکی از بزرگترین شهاب ‌سنگ ‌های ثبت ‌شده در میشیگان تا بیش از ۸۰ سال پس از کشف، هرگز مورد توجه کارشناسان قرار نگرفت.

به گزارش سیناپرس، این سنگ فضایی با داشتن ۱۰ کیلوگرم وزن، قبل از اینکه توسط جامعه علمی به رسمیت شناخته شود، چندین دهه در اطراف یک مزرعه محلی قرار داشت.

مونا سیربسکو (Mona Sirbescu) زمین شناس دانشگاه مرکزی میشیگان (CMU) پس از بررسی این شی در سال ۲۰۱۸ توضیح داد: می توانم فوراً بگویم که چیز خاصی بود. این با ارزش ترین نمونه ای است که من در زندگی ام دیده ام.

دیوید مازورک (David Mazurek) از سیربسکو خواسته بود که سنگی را که او ۳۰ سال در اختیار داشت، بررسی کند. برای سیربسکو، این یک درخواست همیشگی در طول دوران حرفه ‌ای او بود و معمولاً هیچ نتیجه هیجان ‌انگیزی نداشت.

سیربسکو بلافاصله دریافت که این سنگ نه تنها در واقع یک صخره فضایی است، بلکه یک سنگ فضایی تماشایی به حساب می آید. این شی با نام مستعار شهاب سنگ ادمور، یک شهاب سنگ آهن نیکل بزرگ با مقدار قابل توجهی نیکل است که حدود ۱۲ درصد آن را تشکیل می دهد.

به گفته سیربسکو، زمانی که مازورک در سال ۱۹۸۸ مزرعه ای را در میشیگان خرید، مالک قبلی اطراف ملک را به نشان داد و مازورک دید که از سنگی بزرگ و عجیب برای باز کردن در یک سوله استفاده می شود. هنگامی که مازورک از مالک درباره سنگ پرسید، او گفت که آن در واقع یک شهاب سنگ است. مالک قبلی ادامه داد که در دهه ۱۹۳۰ او و پدرش شهاب سنگی را دیده بودند که در شب به مزرعه آنها برخورد کرده و هنگام برخورد صدایی عجیب به همراه داشته است. صبح روز بعد، آن ها بقایای به جا مانده از شهاب سنگ را از گودال تازه تشکیل شده بیرون آوردند.

بنابراین مازورک سنگ فضایی را به مدت ۳۰ سال نگه داشت و به استفاده از آن به عنوان وسیله ای برای بستن در ادامه داد. در نهایت، او متوجه شد که مردم از یافتن و فروش قطعات کوچک شهاب ‌سنگ پول در می‌آورند، بنابراین فکر کرد که باید سنگ غول‌ پیکر خود را ارزیابی کند.

به گزارش سیناپرس، سیربسکو گفت: آنچه معمولاً در این مرحله اتفاق می ‌افتد این است که شهاب ‌سنگ ‌ها را می ‌توان به موزه ها یا به کلکسیونرها و فروشندگانی که به دنبال کسب سود هستند فروخت.

در پایان، مازورک شهاب سنگ خود را به قیمت ۷۵ هزار دلار به سیاره ‌نمای آبرامز دانشگاه ایالتی میشیگان فروخت و ۱۰ درصد از درآمد بادآورده خود را به بخش علوم زمین شناسی دانشگاهی که سیربسکو در آن هویت واقعی سنگ را شناسایی کرد، هدیه داد.

مترجم: کاظم فلاحی پناه

منبع: sciencealert

نوشته این سنگ هزاران دلار می ارزد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.