اولین بنچمارک مک بوک ایر اپل با تراشه M3، پیشرفت چشم گیر با تراشه جدید

اپل سری تراشه‌های M3 را آبان ماه و در رویداد “Scary Fast” خود به صورت عمومی معرفی کرد. تا به امروز ما این تراشه را در شکل‌های مختلفی مانند مک‌بوک پرو و آی‌مک دیده‌ایم، اما حالا اپل مک‌بوک ایرهای مجهز به M3 را در اندازه‌های ۱۳ و ۱۵ اینچی عرضه کرده است. نکته منحصر به فرد در اینجا این است که این تراشه فقط با خنک کننده غیرفعال کار می‌کند که منجر به مشخصات عملکرد متفاوتی می‌شود. حالا با انتشار اولین بنچمارک مک بوک ایر اپل با تراشه M3 می‌توان به کارایی این تراشه در این دستگاه پی برد.

دستپخت جدید اپل؛ رونمایی از مک‌بوک ایر جدید با تراشه M3

تا ۴۰ درصد بهبود نسبت به تراشه M1

حالا این سوال پیش می‌آید که سرعت این تراشه چقدر است؟ اولین نتایج بنچمارک مک بوک ایر M3، که در پایگاه داده Geekbench منتشر شده است، نشان می‌دهد که عملکرد بخش CPU تک هسته‌ای و چند هسته‌ای در مقایسه با مک‌بوک ایرهای مجهز به تراشه M2 حدود ۲۰٪ افزایش یافته است و این ارقام در مقایسه با M1 Air اصلی، تفاوتی در محدوده ۳۰-۴۰٪ را نشان می‌دهد.

می‌توانید در لینک‌های روبه‌رو نگاه دقیق‌تری به تفکیک امتیازها داشته باشید: در مقابل M2 15، در مقابل M2 13، در مقابل M1 13».

با این حال، پیشرفت اصلی نسل M3 در بخش GPU نهفته است و متاسفانه این قسمتی است که Geekbench آن را آزمایش نمی‌کند. اما بهتر است حالا به قسمت خنک کننده کننده آن توجه کنیم، همان طور که می‌دانید مک‌بوک ایر بر خلاف مک بوک پرو، فاقد خنک کننده فعال است. اما این تفاوت تا چه میزان می‌تواند بر عملکرد تراشه در این دستگاه تاثیرگذار باشد؟

بدون شک در تست‌های کوتاه مدت Geekbench، نمی‌توان به دنبال تفاوت چشم‌گیری بود (حداقل در مقایسه با همان تراشه پایه M3). اما به نظر می‌رسد تفاوت در حاشیه خطا باشد. البته، این مورد برای بارهای کاری مداوم صدق نمی‌کند، اما به هرحال هیچکس نباید یک مک‌بوک ایر را برای کارهایی مانند رندر سه بعدی یا ویرایش ویدیو بخرد. درواقع مدل‌های Pro با تراشه‌های M3 Pro و M3 Max نیز برای کسانی که به دنبال قدرت محاسباتی بیشتری هستند در دسترس هستند.

 بنچمارک مک بوک ایر M3

۲۰ درصد کارایی بیشتر در پردازنده مرکزی با ۱۰ درصد هزینه بیشتر

مک بوک ایر M3 از ۱۱۰۰ دلار برای مدل ۱۳ اینچی و ۱۳۰۰ دلار برای مدل ۱۵ اینچی شروع می‌شود. در هر دو مورد، این پردازنده با یک پردازنده ۸ هسته‌ای، ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی است، اگرچه پردازنده گرافیکی در دو مدل متفاوت است، که شامل ۸ هسته در مدل ۱۳ اینچی و ۱۰ هسته در مدل ۱۵ اینچی می‌شود. در مقام مقایسه، قیمت مک بوک ایر ۱۳ اینچی مجهز به M2 از ۱۰۰۰ دلار با پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی هشت هسته‌ای و حافظه ۸/۲۵۶ گیگابایت شروع می‌شود. خوب به نظر می‌رسد، کسی که بخواهد برای یک دستگاه با ۸ گیگابایت رم، ۱۰۰۰ دلار هزینه کند، خرید یک مک بوک ایر با تراشه M3، تنها با ۱۰۰ دلار هزینه بیشتر کاملا منطقی باشد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.