انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس (۱۴۰۲)

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس (۱۴۰۲)

سلب مسئولیت: ویجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذاری در بازاری که بهترین بازدهی را داشته باشد، دغدغه‌ای است که ذهن هر سرمایه‌گذار را به خود درگیر می‌کند. در این مطلب بورس به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بررسی می‌شود و انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در آن شرح داده خواهد شد.

بورس چیست؟

بورس محلی است که در آن انواع اوراق بهادار در بستر اینترنت معامله می‌شوند و افراد با فعالیت و سرمایه‌گذاری منطقی در آن می‌توانند سرمایه و سود خود را افزایش دهند. سرمایه‌گذاری در بورس  روش‌های مختلفی دارد که  در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انواع روش‌‌های سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود که هر کدام از آن‌ها ریسک‌های خاص خود را دارند. اما در صورتی که یک شخص تازه وارد به بورس قصد داشته باشد یک سرمایه گذاری بدون ریسک انجام دهد، بهترین گزینه برای وی استفاده از ابزارهای کم ریسک سرمایه‌گذاری غیر مستقیم (صندوق‌های سرمایه‌گذاری) است.

  • سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

در روش‌ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افراد سرمایه خود را در اختیار نهادهای مالی به نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌دهند. تیم‌ مدیریتی صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری متشکل از افراد حرفه‌ای، باتجربه و با دانش بالا در خصوص سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. این افراد به جای سرمایه‌گذار سرمایه‌گذاری کرده و سرمایه او را با توجه به ماهیت صندوق در محل‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که شامل صندوق شاخصی، درآمد ثابت، اهرمی، مختلط، سهامی و طلا می‌شوند.

انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری

امروزه انواع مختلفی از صندوق‌‌ها در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند نوع صندوق مناسب خود را با در نظر گرفتن پارامترهایی شامل ریسک سرمایه‌گذاری، بازدهی مورد انتظار و مدت زمان سرمایه‌‌گذاری، انتخاب کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری را می‌توان به ۲ دسته کلی صندوق‌های قابل معامله (ETF) و صندوق‌های صدور و ابطالی تقسیم کرد. منظور از صندوق etf این است که خرید و فروش این نوع صندوق همانند سهم‌های دیگر در سامانه‌های معاملاتی انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری در صندوق صدور و ابطالی نیز همانطور که از اسم آن مشخص است، نیازمند طی شدن فرآیند صدور و ابطال است که سرمایه‌گذار می‌تواند با مراجعه به سایت مربوط به هر صندوق و به صورت اینترنتی این اقدام را انجام دهد.

استفاده از خدمات شرکت‌های سبدگردانی

همچنین افراد کم‌تجربه در بازار سرمایه می‌توانند از خدمات شرکت‌های سبدگردانی استفاده کنند. شرکت‌های سبدگردانی مدیریت پرتفوی سرمایه‌گذار را بر عهده گرفته و به جای وی خرید و فروش انجام می‌هند. البته این شرکت‌ها در ابتدای شروع تعهد خود، نیاز و شرایط سرمایه‌گذار مثل میزان سرمایه، میزان ریسک، میزان بازدهی مورد انتظار وی و … را بررسی کرده و با توجه به آن‌ها سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند. در خصوص انتخاب شرکت سبدگردانی مناسب، مطلب بهترین شرکت سبدگردانی می‌تواند منبع مناسبی برای بررسی و شناخت نکات مهم در این خصوص باشد.

  • سرمایه‌گذاری مستقیم

برخی افراد ترجیح می‌دهند به‌صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند،‌ یعنی معاملات بورسی‌ خود را شخصاً انجام دهند. این گروه از افراد برای اینکه معاملات موفقی داشته باشند و تا حد امکان از زیان در امان بمانند، باید علاوه بر کسب دانش بورسی لازم، رصد تحولات خرد و کلان اقتصادی و سیاسی را نیز در دستور کار خود قرار داده و دست‌کم یکی از روش‌های رایج تحلیل بازار سهام شامل تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی را نیز به‌خوبی فرا بگیرند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.