انقلاب خفته فناوری؛ همه چیز در رابطه با سرویس‌های ابری

cloud services 63df7d38601ea920889561de

سرویس رایانش ابری چیست؟

سرویس‌های رایانش ابری با ذخیره‌سازی اطلاعات در موقعیت‌های مکانی مختلف موسوم به «دیتاسنتر» کار می‌کنند. یک دیتاسنتر ممکن است دارای هزاران کامپیوتر شبکه‌شده باشد که همین ویژگی آن را بسیار قدرتمند می‌سازد. به بیان دیگر اطلاعاتی که ذخیره می‌شوند در میان دستگاه‌های فیزیکی مختلف پخش می‌شوند و در یک جا ذخیره نمی‌شوند. سرویس‌های رایانش ابری همچنین دارای قابلیت‌هایی مثل بازیابی فاجعه، مقیاس‌پذیری بالا، جابه‌جایی و انعطاف‌پذیری هستند. هدف سرویس‌های رایانش ابری بهبود عملکرد کسب‌‌وکارها در تمام ابعاد است. این سرویس‌ها به صرفه‌جویی در هزینه، افزایش امنیت و حفظ کیفیت بالای خدمات کمک می‌کنند.

انواع سرویس‌های ابری

سرویس‌های رایانش ابری دارای سه نوع اصلی هستند:

  • زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS)
  • پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)
  • نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)

این سرویس‌ها سطوح متفاوتی از کنترل و مسئولیت را در اختیار کاربرها قرار می‌دهند.

زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS)

کاربر با IaaS مسئولیت مدیریت همه‌چیز از سیستم‌عامل تا میدل‌ور (middle ware) و داده‌ها و اپلیکیشن‌ها را برعهده دارد. ارائه‌کننده‌ی سرویس وظایف دیگر مثل مجازی‌سازی، مسئولیت سرورها، ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی را برعهده دارد. کاربرها هم بر اساس منابعی که به کار می‌برند مثل چرخه‌های CPU، حافظه، پهنا‌ی باند و موارد دیگر هزینه پرداخت می‌کنند. نمونه‌های محصولات IaaS عبارت‌اند از: Amazon Web Services و مایکروسافت آژور.

برخی کسب‌وکارها از IaaS به‌عنوان بخشی از استراتژی «مهاجرت ابری» استفاده می‌کند که در آن داده‌ها و اپلیکیشن‌ها را به کلاد منتقل می‌کنند. برای مثال ممکن است کسب‌وکاری کوچک فایل‌ها، ایمیل‌ها و سرورهای وب خود را به‌جای ذخیره‌ی فیزیکی به کلاد منتقل کند.

برخی دیگر هم از IaaS به‌عنوان بخشی از طرح بازیابی فاجعه استفاده می‌کنند. ارائه‌دهندگان سرویس ابری پشتیبان‌های مختلفی را در دیتاسنترهای مختلف ذخیره می‌کنند. حتی اگر مشکلی در یکی از دیتاسنترها به وجود بیاید، داده‌ها به شکلی ایمن در نقطه‌ای دیگر ذخیره می‌شوند. به‌این‌ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند داده‌های خود را در صورت حمله‌ی باج‌افزاری، حذف تصادفی یا فاجعه‌ی سیل، آتش‌سوزی و دیگر بلاهای طبیعی بازیابی کنند.

Finix نمونه‌ای بارز از IaaS است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند برای افزایش بازدهی فرآیند پرداخت داخلی به کار ببرند. این سرویس همچنین مکانیزم‌های گزارش‌گیری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.Digital Ocean نمونه‌ای دیگر از IaaS است که به کسب‌وکارها در ساخت ماشین‌های متعدد مجازی تنها در چند ثانیه کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب سازمان‌ها می‌توانند به شکلی کارآمد محصولات خود را مدیریت کنند و درعین‌حال حافظه‌ی داده‌ای خود را بر اساس ترافیک ورودی افزایش دهند.

پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)

برنامه‌های پلتفرم‌ به‌عنوان سرویس (PaaS)، محیطی را برای توسعه، تست و میزبانی اپلیکیشن‌ها در اختیار کاربرها قرار می‌دهند. کاربر مسئولیت مدیریت داده‌ها و نرم‌افزار خود را برعهده دارد و ارائه‌دهنده‌ی سرویس مسئولیت‌های دیگر را انجام می‌دهد. با PaaS دیگر نیازی به نگرانی برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، سیستم‌های عامل یا حافظه نیست. کاربرها می‌توانند برای هر منبع ضروری خود هزینه پرداخت کنند. از نمونه‌های PaaS می‌توان به Google App Engine یا SAP Cloud اشاره کرد.

Pager duty نمونه‌ای از PaaS است که به کسب‌وکارها در اجرای مدیریت حوادث کمک می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند بر حوادث جدید بر مبنای آنی نظارت کنند. همچنین از نظر جمع‌آوری داده‌ها و توزیع وظایف به سود آن‌ها است.

نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)

در مدل SaaS، کاربرها لایسنس‌هایی را برای استفاده از یک اپلیکیشن خریداری می‌کنند. برخلاف مدل‌های IaaS و PaaS، کاربرها معمولا اشتراک‌های ماهانه یا سالانه را به‌جای یک منبع خاص خریداری می‌کنند. برخی از نمونه‌های محبوب SaaS عبارت‌اند از: مایکروسافت ۳۶۵، دراپ‌باکس و DocuSign.

مدل SaaS برای کسب‌وکارهای کوچکی که فاقد منابع مالی یا IT برای توسعه‌ی جدیدترین و بهترین سلوشن‌ها هستند، مفید است. با این مدل جایی برای نگرانی‌های مالی یا نیروی کار نیست.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.