انتقاد شدید تیم سوئینی از تغییرات جدید فروشگاه Apple App Store

«تیم سوئینی» (Tim Sweeney)، مدیرعامل «اپیک گیمز» (Epic Games) در مورد تغییرات «اپل» (Apple) در فروشگاه App Store در اتحادیه اروپا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. «سوئینی» با انتشار پست طولانی در «توییتر» به‌روزرسانی‌های اخیر این فروشگاه را «نمونه‌ای از انطباق مخرب» یا به عبارت ساده‌تر «آشغال پرزرق و برق» نامید.

شرکت Apple دیروز اعلام کرد که با عرضه سیستم عامل «آی‌او‌اس ۱۷.۰۴» (IOS 17.04) در ماه مارس، امکان بارگذاری جانبی، فروشگاه‌های برنامه‌های جایگزین و موتورهای مرورگر شخص ثالث را در گوشی‌های آیفون فراهم می‌کند.

این شرکت همچنین App Store را برای سرویس‌های استریم گیمینگ فعال خواهد کرد و در نهایت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد از گزینه‌های پرداخت درون برنامه‌ای جایگزین استفاده کنند. شرکت Apple این تغییرات را برای انطباق با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) انجام داد. طبق این قانون، شرکت‌های بزرگ فناوری وظیفه دارند از مجموعه قوانین سخت‌گیرانه‌ای با هدف تشویق رقابت در بازار اپلیکیشن‌های موبایل و سایر حوزه‌ها پیروی کنند.

شرکت Epic Games که مدیریت فروشگاه «اپیک استور» و بازی پرطرفدار «فورتنایت» (Fortnite) را برعهده دارد، یکی از شرکت‌هایی بوده است که با صدای بلند از تغییرات شرکت Apple انتقاد کرده است. شرکت Epic Games یک نبرد حقوقی طولانی را با شرکت Apple جهت مخالفت با رویکرد Walled Garden در ایالات متحده آمریکا آغاز کرد.

احتمال برانگیختن خشم توسعه‌دهندگان از تغییرات جدید فروشگاه App Store

با این حال، «سوئینی» فکر نمی‌کند تغییرات برنامه‌ریزی‌شده Apple برای توسعه‌دهندگان منصفانه باشد. او ادعا می‌کند که َاپل سازندگان را مجبور می‌کند بین انحصار اپ استور و شرایط فروشگاه (طبق قانون DMA غیرقانونی محسوب می‌شود) یکی را انتخاب کنند. یا از سوی دیگر، آن‌ها باید با طرح جدید ضدرقابتی غیرقانونی مملو از هزینه‌های ناخواسته جدید برای دانلودها و مالیات‌های جدید اپل برای پرداخت‌هایی که انجام نمی‌دهند را قبول کنند.

تغییرات جدید فروشگاه App Store

«تیم سوئینی» احتمالاً به هزینه جدید ۰.۵۰ یورویی (حدود ۵۴ سنت) Core Technology اشاره می‌کند. به عبارت دیگر، شرکت Apple برای هر نصب سالانه برنامه‌های پرطرفدار در کشورهای اروپایی، هزینه‌ای دریافت می‌کند.

«سوئینی» می‌گوید اپل می‌تواند از لحاظ فنی مانع راه‌اندازی فروشگاه Epic شود و همین امر در مورد «مایکروسافت» (Microsoft)، «ولو» (Valve) و «گود اولد گیمز» (Good Old Games) و سایر پلتفرم‌ها نیز صدق می‌کند. با این حال، مدیرعامل شرکت Epic Games بیان می‌کند هدفش راه‌اندازی فروشگاه Epic Games در سیستم‌عامل‌های IOS و Android و تبدیل کردن آن به محصولی سطح اول است.

مطمئناً در روزهای آینده شاهد واکنش توسعه‌دهندگان بیشتری به تغییرات قوانین جدید اپل خواهیم بود. به عنوان مثال، شرکت ارائه‌دهنده خدمات موسیقی «اسپاتیفای» (Spotify) قبلاً گفته است که پس از اجرایی شدن DMA، سیستم پرداخت درون برنامه‌ای را در اتحادیه اروپا راه‌اندازی خواهد کرد. اپیک و اسپاتیفای هر دو از سرسخت‌ترین منتقدان اپل هستند و آن‌ها به دلیل اعمال مالیات ۲۷ درصدی بر خریدهای خارج از اپ استور در ایالات متحده، از این ابرشرکت انتقاد کردند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.