افزایش محموله کارت گرافیک گسسته AIB در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳

به نظر می‌رسد، هر دو شرکت AMD و انویدیا موفق شدند فروش کارت گرافیک AIB خود را در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ افزایش دهند و پایان سال خوبی را برای بخش کارت گرافیک گسسته رقم بزنند.

گزارش بازار کارت گرافیک AIB در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳: انویدیا غالب با ۸۰ درصد، AMD با ۱۹ درصد، اینتل با ۱ درصد سهم

آخرین نظرسنجی بازار توسط Jon Peddie Research انجام شده است و بازارهای گرافیک گسسته AIB را که شامل کارت‌های گرافیکی می‌شود، پوشش می‌دهد. گزارش شده است که محموله‌های کارت گرافیک نسبت به سه ماهه قبل ۶.۸ درصد و نسبت به سال قبل ۳۲ درصد افزایش یافته است. در سه ماهه اول سال ۲۰۰۰، در مجموع ۲.۳ میلیارد کارت گرافیک AIB ارسال شده است که به ارزش کل ۴۸۲ میلیارد دلاری می‌افزاید.

افزایش محموله کارت گرافیک گسسته AIB در سه ماهه چهارم 2023
منبع تصویر: تحقیقات جان پدی

وقتی صحبت از تقسیم سهم بازار به میان می‌آید، شرکت AMD با افزایش سهم خود به ۱۹ درصد (۱۷ درصد در سه ماهه گذشته) امتیاز ۲+ را به دست آورد که عمدتاً سهم کمپانی انویدیا را که در موقعیت غالب ۸۰ درصد باقی مانده است (۸۲ درصد در سه ماهه گذشته) را کنار زد. در همین حال، شرکت اینتل به رغم اینکه سری Arc A770، A750 و A580 آن در بازار اصلی با قیمت‌های جذاب در دسترس هستند، هنوز هم تنها ۱ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد.

  • JPR دریافت که محموله‌های AIB در طول این سه ماهه نسبت به سه ماهه آخر ۶.۸ درصد افزایش یافته است که بالاتر از میانگین ۱۰ ساله ۰.۶- است.
  • مجموع محموله‌های AIB در این سه ماهه نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته و به ۹.۵ میلیون دستگاه رسیده و از ۸.۹ میلیون دستگاه در سه ماهه گذشته افزایش یافته است.
  • تعداد کل واحدهای پردازنده گرافیک AIB دسکتاپ شرکت AMD در یک فصل نسبت به فصل قبل ۱۷ درصد و نسبت به سال قبل ۱۱۷ درصد افزایش داشته است.
  • محموله‌های این سه ماهه شرکت انویدیا نسبت به سال گذشته ۴.۷ درصد و ۲۲.۳ درصد افزایش یافته است. شرکت انویدیا همچنان با ۸۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد.
  • تعداد کل واحدهای گرافیکی AIB شرکت انویدیا در این فصل نسبت به فصل قبل ۴.۷ درصد و نسبت به سال قبل ۲۲.۳ درصد افزایش داشته است. همچنین شرکت این شرکت همچنان در موقعیت برجسته‌ای قرار دارد و سهم بازار آن به ۸۰ درصد رسیده است.

با بررسی بیشتر آمار سهم بازار متوجه می‌شویم که تعداد کل واحدهای AIB حدود ۳۲ درصد افزایش یافته که اکنون به ۹.۵ میلیون واحد رسیده و همچنین نسبت به سه ماهه قبل (۸.۹ میلیون واحد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳) شاهد رشد بوده است. محموله‌های کارت گرافیک گسسته AIB شرکت AMD نسبت به سه ماهه قبل ۱۷ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۱۷ درصد افزایش یافته است در حالی که محموله‌های کارت گرافیک گسسته AIB شرکت انویدیا نسبت به سه ماهه قبل ۴.۷ درصد و نسبت به سال قبل ۲۲.۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

افزایش محموله کارت گرافیک گسسته AIB در سه ماهه چهارم 2023
منبع تصویر: تحقیقات جان پدی

افزایش فروش واحد برای کارت گرافیک‌های شرکت AMD را می‌توان به تبلیغات و تخفیف‌ها در نسخه‌های قدیمی‌تر Radeon RX 6000 نسبت داد که هنوز هم ارزش زیادی دارند، در حالی که تازه واردانی مانند Radeon RX 7800 XT و RX 7700 XT در کنار نسخه RX 7900 GRE در کشور چین نیز مدعیان قدرتمندی هستند. شرکت انویدیا کارت‌ گرافیک‌های جدیدی را تحت عنوان سری «SUPER» به بازار عرضه کرد، اما آنها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ منتشر شدند، بنابراین آمار فروش آنها تا به‌روزرسانی سه ماهه بعدی فاش نخواهد شد.

از سوی دیگر، کمپانی اینتل کارت گرافیک‌های فوق‌العاده‌ای دارد که به‌طور معمول به‌روزرسانی‌های اصلی درایورها را دریافت خواهند کرد، اما بازار همچنان استقبال چندانی از تازه وارد در بخش گرافیک نمی‌کند. امیدواریم با کار تیم گرافیک کمپانی اینتل بر روی اکوسیستم نرم افزاری و سخت افزاری خود در طول زمان، تصور بازار تغییر کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.