افزایش تعداد فلش مموری USB و microSD بی کیفیت در یک سال گذشته

گزارش‌های فراوان نشان می‌دهند که در چند وقت اخیر شاهد کاهش کیفیت فلش مموری USB و کارت‌های microSD بوده‌ایم. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دستگاه‌های بیشتری از تراشه‌های NAND با ظرفیت کمتر استفاده می‌کنند و لوگوی سازنده اصلی را حذف می‌کنند، در حالی که برخی از فلش مموری USBها از همان ترفند قدیمی استفاده از کارت microSD بر روی برد خود استفاده می‌کنند.

افزایش قیمت حافظه NAND برای SSDها از سوی سامسونگ، هر چه زودتر حافظه خود را ارتقا بدهید

نام برخی از برند‌های بزرگ نیز در میان است

این گزارش که از سوی شرکت بازیابی اطلاعات آلمان CBL منتشر شده است، در نهایت به این نتیجه رسید که تراشه‌های NAND از تولیدکنندگان معتبری مانند Hynix، Sandisk یا سامسونگ که در عبور از بخش کنترل کیفیت ناموفق بوده‌اند، بعد از تغییر کاربری دوباره فروخته می‌شوند و وارد بازارهای جهانی می‌شوند. هرچند که این تراشه هنوز کار می‌کنند، اما ظرفیت ذخیره‌سازی آنها نسبت به حالت استاندارد کاهش پیدا می‌کند.

کنراد هاینیکه، مدیر عامل شرکت بازیابی اطلاعات آلمان CBL توضیح می‌دهد که روی برد USB به جای کنترل کننده داخلی از microSDهای معیوب استفاده شده است:

“زمانی که سال گذشته درایوهای USB معیوب را باز کردیم، تعداد هشدار دهنده‌ای از تراشه‌های حافظه ضعیف با ظرفیت کاهش یافته و لوگوی حذف شده‌ی سازنده را دیدیم. کارت‌های microSD به وضوح دور ریخته شده و غیرقابل تشخیص نیز روی یک USB لحیم شده و با کارت خارجی مدیریت می‌شوند.

بیشتر فلش مموری USB و microSD بی کیفیتی که توسط CBL که مورد بررسی قرار گرفته است، شامل هدایای تبلیغاتی بودند که به‌صورت رایگان همراه با محصولات یا در کنفرانس‌ها ارائه می‌شوند. با این حال، در بین آنها برخی از محصولات “برند” نیز وجود داشته که در همان دسته بندی اما با کیفیت پایین قرار می‌گرفتند، اگرچه CBL نگفته است که آیا این محصولات شامل مارک‌های معروف هم می‌شوند یا تنها از برند‌های کمتر شناخته شده تشکیل شده‌اند.

فلش مموری USB و microSD بی کیفیت
با کمی دقت می‌توان نام SanDisk را در زیر مارک چاپ شده دید

پیشرفت‌های فناوری نیز بر این تراشه‌های NAND تأثیر گذاشته است، اما نه به خوبی. تراشه‌ها در اصل از سلول‌های حافظه سلولی تک سطحی (SLC) استفاده می‌کردند که هر یک فقط یک بیت را ذخیره می‌کردند و چگالی داده‌های کمتری را ارائه می‌دادند اما عملکرد و قابلیت اطمینان بهتری داشتند. به منظور افزایش میزان ذخیره‌سازی تراشه‌های ارائه شده، سازندگان شروع به حرکت به سمت چهار بیت در هر سلول (QLC) کردند که باعث کاهش استقامت و حفظ آن شد. حالا با وجود چنین محصولاتی با قطعات مشکوک، طبیعی است که CBL هشدار دهد که “شما نباید زیاد به قابلیت اطمینان فلش مموری اعتماد کنید.”

این گزارش نشان می‌دهد که چگونه برخی از اجزای موجود در دستگاه‌ها نام سازنده‌شان حذف یا مبهم شده است. یکی به سادگی متنی را در بالای نام شرکت چاپ کرد، در حالی که دیگری کاملاً پاک شده بود. همچنین عکسی از یک کارت microSD در داخل یک USB وجود دارد که تمام علائم شناسایی آن حذف شده بود.

فلش مموری USB و microSD بی کیفیت

بنابراین همیشه باید هنگام انتخاب درایو ذخیره‌سازی خود احتیاط کنید و مراقب پیشنهادهایی باشید که زیادی خوب به نظر می‌رسند. در سال ۲۰۲۲، یک SSD اکسترنال ۳۰ ترابایتی M.2 تنها با قیمتی حدود ۱۸ دلار در وب سایت Walmart موجود بود. در واقع این درایو از دو کارت SD 512 مگابایتی که با چسب حرارتی به برد چسبانده بودند تشکیل شده بود و سیستم عامل آنها برای گزارش هر یک به عنوان ۱۵ ترابایت تغییر یافته بود. همچنین موردی از SSDهای جعلی سامسونگ با سرعت پایین باورنکردنی در سال گذشته کشف شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.