اعلام نتایج رتبه‌بندی و ارزیابی ۶۳ پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی توسط مؤسسه ISC

رتبه‌بندی و ارزیابی سال ۱۴۰۱ پژوهشگاه ها و مؤسسات پژوهشی دولتی، توسط مؤسسه ISC اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از  مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه بندی و ارزیابی پژوهشگاه ها و مؤسسات پژوهشی دولتی در سال ۱۴۰۱ توسط مؤسسه ISC انجام گرفت.

فاضل زاده اظهار داشت: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی در ۵ حوزه پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۳۵ درصد)، بین المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۲۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۱۰ درصد) می باشد.

وی ادامه داد: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می ­شوند که عملکرد پژوهشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می­ شود، در جدول ۱ وزن هر کدام از معیارهای اصلی نشان داده شده است.

               65ad0043533d3 65acfab9254e6 1

اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه بندی پژوهشگاه ها و مؤسسات پژوهشی مربوط به عملکرد سه ساله ۹۹-۹۷ از سه طریق جمع آوری شده است:

اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده مدیریت رتبه بندی ISC می باشد، خوداظهاری پژوهشگاه ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطین محترم در پژوهشگاه ها به دست می­آید و نیز برخی اطلاعات که از طریق وزارت علوم یا سازمان های زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده می شود.

رئیس مؤسسه ISC گفت:  در رتبه بندی سال ۱۴۰۱، مجموعا تعداد ۶۳ پژوهشگاه حضور داشتند که اطلاعات تمامی آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. رتبه این پژوهشگاه ها به صورت درهمکرد و نیز براساس زمینه فعالیت، محاسبه شده است. جدول ۲ تعداد پژوهشگاه های حاضر در هر گروه را نشان می ­دهد.

          

65ad00838ad31 65acf7153e919 2

              جایگاه پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی در حوزه هنر، علوم انسانی و اجتماعی

فاضل زاده خاطر نشان کرد: در این رتبه بندی در حوزه هنر، علوم انسانی و اجتماعی ۳۳ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی حضور داشته اند. پژوهشگاه های تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند. جدول ۳ به صورت کامل نتایج این دسته از پژوهشگاه ها را نشان می‌دهد.

65ad00c83e612 65acf77ebf3c4 3

پنج پژوهشگاه برتر در هر کدام از معیارهای رتبه بندی در دسته علوم انسانی، اجتماعی و هنر در جدول ۴ قابل مشاهده است.

65ad00ea2954e 65acf7fad70ad 5

پنج پژوهشگاه برتر در هر کدام از معیارهای رتبه بندی در دسته فنی و مهندسی در جدول ۶ قابل مشاهده است.

65ad01252ec8d 65acf837ae656 6

               جایگاه پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی در حوزه علوم پایه و کشاورزی

وی افزود: در این رتبه بندی در حوزه فنی و مهندسی، ۷ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی حضور داشته اند. پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند. جدول ۷ به صورت کامل نتایج این دسته از پژوهشگاه ها را نشان می دهد.

65ad0183e83d3 65acf86b74697 7

پنج پژوهشگاه برتر در هر کدام از معیارهای رتبه بندی در دسته علوم پایه و کشاورزی در جدول ۸ قابل مشاهده است

65ad01ac81710 65acf8971e05f 8

                             جایگاه پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی به صورت درهمکرد

فاضل زاده ادامه داد: ۶۳ پژوهشگاه و موسسه پژوهشی در رتبه بندی سال ۱۴۰۱ موسسه ISC حضور داشته اند. در ارزیابی این پژوهشگاه ها به صورت درهمکرد سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه رنگ به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به دست آوردند. جدول ۹ نتایج رتبه بندی پژوهشگاه ها را به صورت کامل نشان می دهد.

65ad0204c41d9 65acf8cb67015 9

پنج پژوهشگاه برتر در میان پژوهشگاه های رتبه بندی شده در هر کدام از معیارهای رتبه بندی در جدول ۱۰ قابل مشاهده است.

65ad022f41fec 65acfa4b13f08 10

نوشته اعلام نتایج رتبه‌بندی و ارزیابی ۶۳ پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی توسط مؤسسه ISC اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.