اسنپدراگون، اگزینوس یا اپل: کدام پردازنده ها بهترین عملکرد پایدار را دارند؟

هنگامی که یک دستگاه جدید وارد بازار می‌شود، تمرکز اولیه اغلب بر روی عملکرد پایدار آن است. به عنوان مثال، سری گلکسی S24 سامسونگ را در نظر بگیرید. ویدیوهای متعددی درمورد عملکرد آن بحث که کرده‌اند و امتیازات آن در معیارهای گیک‌بنچ و ۳DMark بررسی شده است‌. در حالی که این معیارها بسیار جذاب هستند، درنظرگرفتن عملکرد پایدار به همان اندازه مهم است. بدین ترتیب، در این مقاله به بررسی عملکرد پایدار پردازنده‌های مختلف پرچمدار، از جمله پردازنده‌ های سامسونگ، کوالکام ، اپل و غیره می پردازیم.

چرا عملکرد پایدار پردازنده‌ ها مهم است؟

روش های مختلفی برای ارزیابی عملکرد یک پردازنده وجود دارد. اوج عملکرد CPU و GPU بینشی درمورد آنچه چیپستی موبایلی در شرایط بهینه می‌تواند به‌دست آورد، ارائه می‌دهد. با این حال، این شرایط زودگذر است. بنابراین، بررسی عملکرد پایدار سودمند است و مشخص می‌کند که وقتی تست چندین بار اجرا شود چه اتفاقی می‌افتد. آیا پردازنده کند می‌شود؟ یا اوج عملکرد تا حدودی فریبنده است، زیرا فقط می‌توان آن را برای مدت کوتاهی حفظ کرد؟ این رویکرد انعکاس دقیق‌تری از عملکرد را در طول استفاده طولانی‌مدت، به ویژه در حین بازی ارائه می‌دهد.

این تحلیل به بررسی کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۳، سامسونگ اگزینوس ۲۴۰۰، گوگل تنسور G3، مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰ و اپل A17 پرو می‌پردازد.

اگزینوس ۲۴۰۰ یک پردازنده ۱۰ هسته‌ای با ترکیبی از یک هسته Cortex-X4، پنج هسته Cortex-A720 و چهار هسته Cortex-A520 است که همگی توسط Arm طراحی شده‌اند. تنسور G3 با توجه به سرعت انتشار خود، از هسته‌های CPU سال قبل با یک هسته Cortex-X3، چهار هسته Cortex-A715 و چهار هسته Cortex-A510 استفاده می‌کند. اسنپدراگون ۸ نسل ۳ دارای یک هسته Cortex-X4، پنج هسته A720 و دو هسته A520 است. دایمنسیتی ۹۳۰۰ با رقبای خود متفاوت است، زیرا از یک هسته کاملاً بزرگ با چهار هسته X4، چهار هسته A720 و از هسته‌های کم‌مصرف خبری نیست. از سوی دیگر، اپل، هسته‌های خود را با دو هسته اورست و چهار هسته بازدهی Sawtooth طراحی می‌کند.

وقتی صحبت از پردازنده گرافیکی به میان می‌آید، چیپست‌های موردبحث کاملا بت هم متفاوت هستند. اگزینوس از AMD، تنسور از Arm’s Mali، اسنپدراگون از آدرنو کوالکام، دایمنسیتی ۹۳۰۰ از Arm’s Immortalis و اپل از GPU استفاده می‌کند که ریشه در پردازنده‌های گرافیکی PowerVR از Imagination دارد.

نتایج عملکرد پایدار پردازنده‌ ها

به نظر شما عملکرد پایدار پردازنده گرافیکی چه معنایی دارد؟ بیایید نتایج آزمایش ۳D Mark را بررسی کنیم. همه دستگاه‌ها طی چندین بار اجرا، افت امتیازی را تجربه کردند، اما در برخی از آن‌ها، مانند سامسونگ گلکسی S24 Plus، شاهد کاهش شدیدتری بودیم. با این حال، پیکسل ۸ که به تنسور G3 مجهز شده، امتیاز ثابت‌تری را حفظ کرد.

اسنپدراگون یا اگزینوس یا اپل: کدام پردازنده ها بهترین عملکرد پایدار را دارند؟

در تست Wildlife Extreme، آیفون افت قابل‌توجهی را از آزمایش اول به دوم تجربه کرد و به پایین‌تر از ویوو X100 پرو مجهز به دایمنسیتی، اگزینوس و اسنپدراگون سقوط کرد. با این حال، وضعیت پس از آن نسبتاً پایدار باقی ماند.

پردازنده‌هایی که گرمای کمتری تولید می‌کنند، عملکرد بهتری خواهند داشت!

در تست ردیابی پرتو، اگزینوس در بخش قابل‌توجهی از تست عملکرد خوبی داشت، در حالی که آیفون در اجرای دوم افت ۲۷ درصدی را تجربه کرد. اوج عملکرد آیفون یک چشمگیر است، اما چندین‌بار اجرای تست عملکرد پایدار کاملا متفاوتی را نشان می‌دهد. با گذشت زمان، اسنپدراگون نیز بهتر از اگزینوس عمل کرد.

با توجه به این تجزیه‌و‌تحلیل، واضح است که خنک‌کردن یک ویژگی حیاتی است که بر عملکرد پردازنده تأثیر می‌گذارد. گوشی‌های بزرگ‌تر گرما را بهتر دفع کرده و درنتیجه گاز کمتری ایجاد می‌کنند. با این حال، پردازنده‌هایی که گرمای کمتری تولید می‌کنند، بدون توجه به سیستم خنک‌کننده، عملکرد بهتری خواهند داشت.

آخرین پرچمداران اندرویدی عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند، اما پس از حدود ۲۰ بار اجرا افت حدود ۴۰ درصدی را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر، آیفون در اجرای دچار دوم افت ۳۱ درصدی می‌شود، اما پس از آن ثابت می ماند. این امر معضل تمرکز مطلق بر عملکرد حداکثری در شرایط بهینه را نشان می‌دهد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.