از فلز مایع برای هیت سینک آلومینیومی کارت گرافیک استفاده نکنید!

همان‌طور که بسیاری از شما می‌دانید، در خنک کننده کارت گرافیک میان هیت سینک و سطح پردازشگر از یک انتقال‌دهنده حرارتی استفاده می‌شود تا فضای خالی و حفره‌های موجود میان سطح پردازشگر و سطح خنک کننده پر بشود و انتقال حرارت به بهترین نحو انجام بشود. متداول‌ترین نوعِ این انتقال‌دهنده‌ها خمیرهای حرارتی یا به اصطلاح «خمیر سیلیکون» هستند که در انواع جدید، رسانایی و واکنش‌پذیری بسیار پائینی دارند و خطرات کار با آن‌ها بسیار کم است. در سوی دیگر، «فلز مایع» نوعی دیگر از این انتقال‌دهنده‌های حرارتی است که استفاده از آن برای هیت سینک کارت گرافیک، ملاحظات بیشتری دارد.

فلز مایع با هیت سینک کارت گرافیک واکنش می‌دهد

RTX2060 LIQUID METAL ALUMINUM 5
RTX2060 LIQUID METAL ALUMINUM 4

به تازگی یوتیوبر De8auer یک دستگاه کارت گرافیک RTX 2060 دریافت کرده که از مشکل دمای بسیار بالا رنج می‌بُرد و دمای آن تا ۱۰۰ درجه بالا می‌رفت و پس از آن، پدیده گلوگاه گرمایی رخ می‌داد تا کارت آسیب بیشتر نبیند. وی پس از باز کردن خنک کننده کارت گرافیک متوجه شد که مالک قبلی کارت برای زیر هیت سینک از فلز مایع استفاده کرده است. البته این کار تا حد امکان تمیز انجام شده و PCB کارت به فلز مایع آغشته نشده، اما کسی که این تصمیم را گرفته متوجه نبوده که فلز مایع بر پایه گالیوم است و با آلومینیوم، روی و استیل واکنش شیمیایی نشان می‌دهد. گالیوم مایع داخل آلومینیوم نفوذ می‌کند و به سرعت به ساختار آن آسیب می‌زند.

RTX2060 LIQUID METAL ALUMINUM 3
RTX2060 LIQUID METAL ALUMINUM 2

نفوذ گالیوم به داخل آلومینیوم به قدری شدید است که ساختار داخلی آلومینیوم را به صورت غیر قابل بازگشت تغییر می‌دهد و اگر عمق نفوذ زیاد باشد، حتی پولیش کردن سطح هیت سینک هم کمکی نمی‌کند، درست مانند همین کارت گرافیک که De8auer مجبور شد از ماشین CNC برای از بین بردن خوردگی استفاده کند. پس از ماشین‌کاری نیز وی مجبور شد پدهای حرارتی را با پدهای جدید با ارتفاع متفاوت تعویض کند تا سطح ماشین‌کاری‌شده هیت سینک بدون مشکل روی پردازشگر کارت گرافیک بنشیند. در نهایت هم با یک خمیر حرارتی استاندارد و بی‌خطر، مونتاژ کارت گرافیک مجدداً انجام شد.

RTX2060 LIQUID METAL ALUMINUM 1

این کارت گرافیک در حال حاضر بدون مشکل کار می‌کند و نجات پیدا کرده است. واضحاً همه مثل De8auer نیستند و نمی‌توانند با ماشین‌کاری CNC مجدداً خنک‌کننده کارت را احیا کنند و شاید ترجیح بدهند خنک‌کننده کارت را به طور کامل تعویض کنند، اقدامی که کاملاً منطقی هم هست. به هر حال، همیشه بهتر است به جای استفاده از فلز مایع در کارت گرافیک به صورت غیراستاندارد، از خمیرها و پدهای مرغوب و باکیفیت استفاده کرد.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.