از رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟

شاید در سال ۲۰۲۴ خبر چندانی از ساخته‌های الهام‌گرفته از کمیک‌های دی‌سی وجود نداشته باشد ولی در دوردست یک فیلم بزرگ در راه قرار دارد. فیلم سوپرمن جیمز گان در سال ۲۰۲۵ روی پرده‌های سینما می‌رود تا نخستین اثر سینمایی دنیای تازه‌ی دی‌سی باشد. در همین راستا و برای ابراز خبر آغاز فیلم‌برداری، جیمز گان تصویری از لباس سوپرمن دیوید کورنسوت را به اشتراک گذاشت.

<!–

–>

شاید در نگاه نخست نتوان اطلاعات زیادی از این عکس به دست آورد ولی این کلوزآپِ تک از لباس تازه‌ی سوپرمن داده‌های فراوانی را در خود جای داده است. تنها با همین این تصویر می‌توان گوشه‌ای از الهام‌بخشان سوپرمن جیمز گان را پیدا کرد.

نخستین تصویر منتشرشده از لباس سوپرمن جیمز گان (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)نخستین تصویر منتشرشده از لباس سوپرمن جیمز گان (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)
نخستین تصویر منتشرشده از لباس سوپرمن جیمز گان (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

سوپرمن Kingdom Come

از رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتواز رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتو

لباس سوپرمن جیمز گان نسبت به سوپرمن‌های پیشین سینمایی دست‌کم به یک دلیل بسیار متفاوت است. لوگوی این لباس نسبت به بقیه تلطیف‌تر شده تا شکلی ساده‌تر با یک S زاویه‌دارتر را به نمایش بگذارد. این نگارش از نماد S برای کسانی که رمان گرافیکی Kingdom Come مارک وید و الکس راس را خوانده باشند باید آشنا به چشم آید.

روایت Kingdom Come یکی از سرشناس‌ترین و تأثیرگذارترین داستان‌های الس‌وردز دی‌سی محسوب می‌شود. ماجرایش در آینده‌ای جریان دارد که سر و کله‌ی نسلی تازه از قهرمانان پیدا شده است که به زور جای قهرمانان پیشین را می‌گیرند. این قهرمانان نو از کدهای اخلاقی راسخ و جلوگیرنده‌ی پیشینیان خود بهره نمی‌برند.

سوپرمن و دیگر اعضای جاستیس لیگ زمانی که یک ویجلنتی سایبرنتیک با نام مگاگ در روز روشن جوکر را اعدام می‌کند از کار خود کنار می‌کشند. با این وجود، مرد پولادین با اکراه به دنیای بیرون بازمی‌گردد تا در جهانی که به سمت یک آخرالزمان خودنابودگر پیش می‌رود نقش آوای خِرَد را بازی کند.

با تصویر رونمایی شده از لباس سوپرمن جیمز گان، می‌توان گفت نشانه‌ی آشکاری وجود دارد که این مرد پولادین از نگارش Kingdom Come برداشت دارد. البته دور از انتظار است که به این زودی‌ها خود داستان Kingdom Come تبدیل به یک فیلم سینمایی لایو اکشن در دنیای تازه‌ی دی‌سی شود؛ چرا که گفته شده کورنسوت نقش یک کال-ال کم و بیش جوان را ایفا خواهد کرد. در زمان آغاز فیلم، او خودش را به عنوان سوپرمن رونمایی کرده است اما آن مرد پولادین ناراحت با موهای خاکستری روی شقیقه‌ها در Kingdom Come نیست.

با این وجود، این الهام‌گیری از Kingdom Come خبر از تم‌های بزرگ‌تر فیلم Superman می‌دهد. این ساخته می‌تواند تمرکز بزرگی روی تفاوت فلسفی سوپرمن و دیگر قهرمانان داشته باشد. پیتر سفرن به عنوان تهیه‌کننده‌ی این فیلم گفته است که «او مهربانی در دنیایی‌ست که مهربانی را از مُد افتاده می‌داند». همانند خود Kingdom Come، این نگارش از سوپرمن در جایگاه نماد انجام کارها به شکلی شرافتمندانه‌تر و ملایم‌تر در دنیایی پر از خشونت و درگیری رو به فزونی قرار می‌گیرد. شاید این S متفاوت به چشم آید ولی هنوز هم تجلی «امید» است.

اگر این نکته را در نظر بگیریم، گلچین کاراکترهای مکمل جیمز گان منطقی‌تر به چشم می‌آیند. در Superman شاهد حضور هاک‌گرل و گای گاردنر هستیم که به راحتی می‌توانند با سوپرمنی که ذات خوبی دارد به چالش بخورند. هاک‌گرل به عنوان یکی از خشن‌ترین قهرمانان دی‌سی شناخته می‌شود. عادت همیشگی او این است که با یک گرز همه‌چیز را خُرد کند. از سوی دیگر نیز گای گاردنر در جایگاه یکی از نادوستانه‌ترین قهرمانان دی‌سی قرار می‌گیرد. در واقع، یکی از پرآوازه‌ترین سکانس‌های مربوط به گاردنر زمانی‌ست که بتمن با یک مشت او را بی‌هوش می‌کند.

البته همه‌ی این‌ها الزاماً به آن معنا نیستند که این قهرمانان به عنوان آنتاگونیست فیلم Superman ایفای نقش می‌کنند. با این وجود، احتمالاً نسبت به شیوه‌ی برقراری برابری و راستی سوپرمن از روش‌های خشن‌تر و شدیدتری بهره می‌برند.


مطلب پیشنهادی:۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اندآدمکش‌هایی در برابر تندترین انسان زنده‌ی دنیای دی‌سی
۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند

سوپرمن برندان روث

از رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتواز رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتو

شاید سوپرمن تازه‌ی جیمز گان نمادی به شکل لباس Kingdom Come داشته باشد ولی رنگ آن متفاوت است. لباس مرد پولادین Kingdom Come از این جهت شناخته‌شده است که جزو انگشت‌شمار ظاهرهایی‌ست که از پس‌زمینه‌ی سنتی زرد رنگ استفاده نمی‌کند. به جایش یک S قرمز در پس‌زمینه‌ی مشکی قرار دارد. این سیاهی به طور موثر نمادی از سوپرمنی‌ست که سنش بالاتر رفته و نسبت به دنیای دور و بر خود کمی سرخورده شده است.

همان گونه که گفته شد، این سویه‌ای نیست که گان برای مرد پولادین خود برگزیده است. منطقی به نظر می‌رسد در حالی که Superman از لوگوی Kingdom Come الهام گرفته باشد ولی به پالت رنگی سنتی‌تر (و کم‌تر تهدیدآمیز) روی آورد.

با این رنگ بندی می‌توان گفت که یک نگارش دیگر از واپسین پسر کریپتون به ذهن‌ها خطور می‌کند: نسخه‌ی برندان روث. این بازیگر نقش مرد پولادین را آخرین بار در کراس‌اوور Crisis on Infinite Earths اروورس ایفا کرد. در این رویداد، روث سوپرمن زمین-۹۶ را بازی می‌کند که خود اشاره‌ای به Kingdom Come است که در سال ۱۹۹۶ چاپ شد.

برخی‌ها باور دارند که روث در اروورس همان سوپرمنی را بازی می‌کند که در فیلم Superman Returns سال ۲۰۰۶ ایفا کرده بود. ولی نکته‌ی برجسته این است که این کاراکتر در دوره‌ی تازه‌ی زندگی خود به شدت همانند سوپرمن Kingdom Come شد؛ حتی تا نماد قرمز و سیاهش. این مرد پولادین یک نسخه‌ی پیرتر و خسته از دنیاست که پس از مرگ لوئیس لین از قهرمان بودن کنار کشید.

با این وجود، سوپرمن برندان روث در پایان این کراس‌اوور حضور پیدا می‌کند آن هم در حالی که لباس Kingdom Come او به گونه‌ای آپدیت شده است تا پس‌زمینه‌ی مشکی‌اش با رنگ زرد جایگزین شود. این دگرگونی دیداری به ما می‌گوید که کلارک دوباره حس امید و باورش را به بشریت به دست آورده و آماده است تا بار دیگر بزرگ‌ترین محافظ دنیا باشد. همین یک تغییر رنگ کوچک می‌تواند معنای متفاوتی به سوپرمن دهد.


مطلب پیشنهادی:آشنایی با هارلی کویین – شهبانویِ تبهکاریِ شهرِ گاتهامدلدار پیشین جوکر
آشنایی با هارلی کویین – شهبانویِ تبهکاریِ شهرِ گاتهامآشنایی با هارلی کویین – شهبانویِ تبهکاریِ شهرِ گاتهام

سوپرمن دوران طلایی

از رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتواز رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتو

نماد S تنها المانی نیست که لباس سوپرمن جیمز گان را نسبت به پیشینیان متفاوت می‌کند. این لوگو همچنین یک حاشیه‌ی زرد رنگ نیز دور بخش قرمز الماس‌شکل دارد. چنین چیزی کمی پیچیدگی به طراحی بسیار نمادین این لباس ویژه می‌افزاید.

اما همین نکته‌ی کوچک هم می‌تواند از شیوه‌ی به نمایش کشیدن سوپرمن در فیلم Superman بگوید. شماری از هواداران متوجه شدند که این کناره‌ی زرد رنگ شباهت‌هایی با سوپرمن دهه‌ی ۳۰ و ۴۰ میلادی دارد؛ چه در کمیک‌های دی‌سی و چه در ساخته‌های انیمیشنی کوتاه فلایشر. انگار خود گان هم چنین چیزی را تأیید کرده است.

با این مورد می‌توان فهمید که هر چند فیلم تازه‌ی سوپرمن، Kingdom Come آینده‌وارانه را در نظر دارد ولی به ریشه‌های این کاراکتر هم سر خواهد زد. مرد پولادین دوران طلایی از نگارش‌های مدرن‌تر این شخصیت متفاوت‌تر به چشم می‌آید و دلیلش تنها برای این نیست که او در ابتدا نمی‌توانست پرواز کند.

کال-ال دوران طلایی کم‌تر با سوپرویلن‌ها درگیر می‌شد و بیش‌تر سرگرم سر و کله زدن با دانشمندان دیوانه و تبهکاران ساده بود. برخی از کمیک‌های ابتدایی سوپرمن او را در حال رویارویی با همسر بدرفتار یک زن یا صاحب‌خانه‌ای فاسد به نمایش می‌کشند. جری سیگل و جو شوستر به عنوان آفرینندگان سوپرمن او را به عنوان یک قهرمان برای انسان‌های عادی به تصویر کشیدند که برای روزهای رو به زوال رکود بزرگ بسیار مناسب بود.

آیا چنین چیزی را در سوپرمن جیمز گان خواهیم دید؟ شاید از این سویه که او کم‌تر با سوپرویلن‌های نیرومند همانند ژنرال زاد و دومزدی درگیر می‌شود و بیش‌تر مشغول نگهداری از مردم عادی در برابر ویلن‌های کم و بیش ساده است. تنها سوپرویلن بزرگی که تا کنون برای فیلم Superman تأیید شده، لکس لوتر به حساب می‌آید. این بار انگار مرد پولادین در برابر ویلنی قرار می‌گیرد که نمی‌تواند با مشتانش شکستش دهد و باید در میدان نبرد ایدئولوژیکی با او رویارویی داشته باشد.


مطلب پیشنهادی:۷ فرزند بی‌سرپرست که بتمن سرپرستی آن‌ها را پذیرفتپرورشگاه غار خفاشی
۷ فرزند بی‌سرپرست که بتمن سرپرستی آن‌ها را پذیرفت۷ فرزند بی‌سرپرست که بتمن سرپرستی آن‌ها را پذیرفت

دژ تنهایی

از رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتواز رونماییِ لباس سوپرمن جیمز گان چه چیزهایی می‌توان برداشت کرد؟ - ویجیاتو

نخستین تصویر از سوپرمن دیوید کورنسوت یک سرنخ دیگر برای فیلم Superman در خود جای داده است. روی لباس مرد پولادین برف می‌بارد و سوپرمن و برف در یک گزاره تنها یک معنا دارند: دژ تنهایی.

دژ تنهایی یک پیوند اساسی به میراث کریپتونی مرد پولادین به شمار می‌آید. این مکان هم یک پناهگاه مخفی و امن است و هم یک موزه پر از یادگاری‌های دنیای نابودشده‌ی کریپتون. دژ تنهایی در ساخته‌های هر دوی ریچارد دانر و زک اسنایدر دیده شد و نمایان است که در همین ابتدای کار در ساخته‌های گان نیز استفاده می‌شود.

این نشانه‌ی خوبی به شمار می‌آید. تماشاگران دیگر نیازی به دیدن یک فیلم اوریجین دیگر از واپسین فرزند کریپتون ندارند. Superman هم چنین فیلمی نیست. این ساخته قرار است در زمانی جریان داشته باشد که کال-ال یک قهرمان شناخته‌شده در بین مردم است. اما پیوند داشتن با میراث کریپتونی او نیز اهمیت دارد. در فیلمی که کلارک تلاش دارد تا توازن بین کال-ال و سوپرمن بودن را بیابد، دژ تنهایی یک یادآوری الزامی برای دنیای از دست رفته‌اش محسوب می‌شود.

همچنین این فرصت وجود دارد که دژ تنهایی سوپرمن پر باشد از ایستر اگ‌های جالب از دنیای تازه‌ای که دی‌سی به وسیله‌ی جیمز گان و پیتر سفرن آن را پایه‌گذاری کرده است؛ آن هم در همین ابتدای کار.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.