ارتباط سرگرمی‌ها با کاهش سطح افسردگی در افراد مسن

به گزارش سیناپرس همدان، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان UCL (دانشگاه کالج لندن) انجام شد، داشتن یک سرگرمی با علائم افسردگی کمتر و سطوح بالاتر شادی، سلامت و رضایت از زندگی در میان افراد ۶۵ ساله و بالاتر مرتبط است و این امر در ۱۶ کشور در سه قاره صادق است.

این مطالعه که در مجله Nature Medicine منتشر شد، با هدف بررسی اینکه آیا مزایای سرگرمی‌ها در محیط‌های مختلف ملی سازگار است یا خیر، و داده‌های ۹۳۲۶۳ نفر ۶۵ سال یا بیشتر را که در پنج مطالعه طولی موجود در انگلستان، ژاپن، ایالات متحده، چین و ۱۲ کشور اروپایی ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کرد.

محققان با تجزیه و تحلیل داده‌های شرکت‌کنندگان از چهار تا هشت سال دریافتند که داشتن یک سرگرمی با کاهش بعدی علائم افسردگی و افزایش شادی و رضایت از زندگی نیز مرتبط است، که نشان می دهد ممکن است یک اثر علی وجود داشته باشد، اگرچه به عنوان یک مطالعه مشاهده ای نمی تواند علیت را اثبات کند. این نتایج پس از تعدیل عوامل دیگر مانند وضعیت مشارکت، اشتغال و درآمد خانوار به دست آمد.

این مطالعه نشان داد که مزایای داشتن یک سرگرمی نسبتاً جهانی است و تنها تفاوت‌های کوچکی بین کشورها وجود دارد.

نویسنده اصلی، دکتر کارن مک (موسسه اپیدمیولوژی و مراقبت های بهداشتی UCL) گفت: مطالعه ما پتانسیل سرگرمی ها را برای محافظت از افراد مسن در برابر کاهش سلامت روانی و رفاه مرتبط با افزایش سن نشان می دهد. این پتانسیل در بسیاری از کشورها و محیط های فرهنگی ثابت است.

از میان چهار نتیجه، رضایت از زندگی به شدت با سرگرمی مرتبط بود. سرگرمی‌ها ممکن است از طریق مکانیسم‌های بسیاری، از جمله احساس کنترل بر ذهن و بدن‌مان، یافتن هدفی در زندگی، و احساس شایستگی در برخورد با مسائل روزمره، به رضایت از زندگی در سال‌های آخر عمر ما کمک کنند.

مطالعه نظری نشان می دهد که رابطه بین سرگرمی ها و رفاه ممکن است هر دو سمت معادله را متاثر کند، این که افرادی که از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند ممکن است بیشتر به یک سرگرمی بپردازند، و ادامه دادن به یک سرگرمی ممکن است به ما کمک کند تا رضایت بیشتری از زندگی را حفظ کنیم.

تحقیق ما همچنین از سیاست گذاران در ترویج دسترسی به سرگرمی ها در میان سالمندان به عنوان راهی برای افزایش رفاه و سلامت آنها حمایت می کند.

سرگرمی‌ها، که به عنوان فعالیت‌هایی تعریف می‌شوند که افراد در اوقات فراغت خود برای تفریح انجام می‌دهند، ممکن است از داوطلبی یا عضویت در یک باشگاه گرفته تا خواندن، باغبانی، بازی کردن، و پرداختن به هنر و صنایع دستی متغیر باشد.

محققان دریافتند نسبت افرادی که می گویند سرگرمی دارند در بین کشورها به طور قابل توجهی متفاوت است، به طوری که ۵۱٪ از شرکت کنندگان در این مطالعه در اسپانیا گزارش دادند که سرگرمی دارند، در مقایسه با ۹۶٪ در دانمارک، ۹۵.۸٪ در سوئد و ۹۴.۴٪ در سوئیس.

چین با ۳۷.۶ درصد کمترین میزان درگیری با سرگرمی ها را داشت، اما محققان هشدار دادند که از پاسخ دهندگان مطالعه در چین فقط در مورد سرگرمی های اجتماعی سؤال شده بود، نه سرگرمی ها به طور کلی.

در کشورهایی با امید به زندگی و سطح شادی بالا، افراد بیشتری گزارش دادند که سرگرمی دارند و همچنین ارتباط بین رفاه و داشتن یک سرگرمی در آن کشورها قوی‌تر بود.

پنج مطالعه طولی عبارت بودند از: مطالعه طولی انگلیسی سالمندی (ELSA)، مطالعه ارزیابی پیری ژاپن (JAGES)، مطالعه سلامت و بازنشستگی ایالات متحده (HRS)، بررسی سلامت، پیری و بازنشستگی در اروپا (SHARE) و مطالعه طولی سلامت و بازنشستگی چین (CHARLS). در ELSA، JAGES و HRS، از شرکت کنندگان در مورد سرگرمی ها پرسیده شد و کلمه سرگرمی به نوع خاصی از آن محدود نشده بود. در SHARE و CHARLS، از شرکت کنندگان پرسیده شد که آیا در لیست خاصی از سرگرمی ها مشغول هستند یا خیر.

منبع: Nature Medicine 

مترجم: کیانوش  کرمی

نوشته ارتباط سرگرمی‌ها با کاهش سطح افسردگی در افراد مسن اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.