ادامه کاهش قیمت حافظه رم DDR5 در سال ۲۰۲۳

به گزارش wccftech، قیمت‌های لحظه‌ای حافظه‌ رم، DRAM در یک سال گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، هرچند که DDR3 و DDR4 میزان قابل‌توجهی از این کاهش قیمت را به خود اختصاص داده‌اند، اما این بار DDR5 نیز توانسته به طور قابل توجهی کاهش قیمت داشته باشد. با این حال، ماژول‌های حافظه ۸ گیگابایتی DDR5 با افت ۴۳ درصدی در سال ۲۰۲۲ بیشترین موفقیت را کسب کرده‌اند. این آمار بین فوریه تا اکتبر ۲۰۲۲ (بهمن ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱) جدول‌بندی شده است که به خوبی نشان دهنده‌ی ادامه کاهش قیمت حافظه DDR5 است.

سال ۲۰۲۳ می‌تواند سال تبدیل شدن DDR5 به استاندارد جدید باشد

مطمئنا اگر قیمت بالای حافظه رم DDR5 نبود، این سخت افزار تازه ورود همین الان هم در سطح گسترده‌تری مورد استفاده کاربران کامپیوترهای شخصی قرار می‌گرفت. اما با افزایش نسبی قیمت سایر اجزای کامپیوتر در چند سال اخیر، مصرف کنندگان به دنبال یافتن راه حل‌های مقرون به صرفه‌تری برای بستن یک سیستم رایانه شخصی برای خود بودند. این مشکل در بازار رایانه‌های شخصی به خوبی احساس می‌شد و در نهایت باعث شد که سازندگان مادربردها به سراغ طراحی و ساخت بردهایی بروند که بتواند به صورت جداگانه از حافظه‌های DDR4 و DDR5 پشتیبانی کند.

DDR5 DRAM

نگرانی تولید کنندگان و عرضه کنندگان از کاهش شدید قیمت

در حالی که کاهش قیمت در این روزها برای مصرف کنندگان بسیار عالی به نظر می‌رسد، اما می‌تواند برای فروشندگان چندان جذاب نباشد. بسیاری از فروشندگان این کیت‌ها را با قیمت‌های بالا تهیه کرده‌اند و با توجه به فروش نسبتا پایین آن، در حال حاضر حجم بالایی از ذخیره‌های قبلی خود را دارند که با این روند مجبور خواهند بود با کمی ضرر به فروش برسانند. در حال حاضر، می‌توانید در آمازون کیت‌های حافظه را از شرکت‌هایی مانند Corsair، Crucial، Kingston و PNY با قیمتی بین ۶۳ تا ۱۳۰ دلار برای کیت‌های حافظه ۱۶ گیگابایتی DDR5 (کیت‌های ماژول ۸ گیگابایتی x 2) خریداری کنید.

اما به هر حال سال ۲۰۲۳ برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند از DDR5 در رایانه‌های شخصی خود استفاده کنند، سالی ایده‌آل خواهد بود، چرا که به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۳ دیگر مشکلات تامین وجود نخواهد داشت و این کاهش قیمت به صورت مداوم در یک سال آینده وجود خواهد داشت.

در این میان مهم‌ترین نگرانی برای مصرف‌کنندگان و همچنین تولیدکنندگان، تنها به هزینه‌های سمت تولید خلاصه می‌شود. فرض کنید شرکت‌ها نتوانند سطح قیمت حافظه فعلی را برای فروش به مصرف کنندگان حفظ کنند. در این صورت، آنها یا باید سرعت تولید خود را کاهش دهند، یا اینکه می‌تواند حتی منجر به توقف کامل تولید شود و جریان حافظه در بازار جهانی موجود را قطع کند. که تنها در این صورت ممکن است شاهد توقف ادامه کاهش قیمت حافظه DDR5 و یا حتی افزایش نسبی آن باشیم.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.