اتصال نامناسب، عامل ذوب شدن درگاه ۱۲VHPWR – نتیجه تحقیقات GamersNexus

صفحه یوتیوب GamersNexus ادعا می‌کند که توانسته طی تحقیقات چند هفته‌ای خود، دلایل اصلی ذوب درگاه ۱۲VHPWR یا همان درگاه ۱۶ پین PCIe 5.0 را کشف کند. طی هفته‌های اخیر، گزارش‌های متعددی مبنی بر ذوب شدن این درگاه روی کارت گرافیک RTX 4090 و آسیب دائمی کارت و منبع تغذیه منتشر شده‌اند.

NVIDIA CABLEGATE GAMERSNEXUS 1 1536x648 1

اتصال ناقص و ذرات خارجی، عوامل ذوب شدن درگاه ۱۲VHPWR

اینطور که GN اعلام کرده، اول از همه اتصال نادرست و پس از آن، وجود ذرات خارجی، عوامل اصلی ذوب شدن درگاه ۱۲VHPWR انویدیا هستند. درست است که طبق داده‌های جمع آوری شده توسط شرکای برد انویدیا، سازندگان کارت و خود تیم GamersNexus نرخ خرابی در این درگاه بسیار پائین و بین ۰.۰۵-۰.۱ درصد است، اما در یک سیستم چند هزار دلاری حتی چنین احتمالی هم باید جدی گرفته بشود.

GamersNexus هفته‌ها مشغول تست این درگاه بوده و حتی از یک آزمایشگاه حرفه‌ای نیز کمک گرفته است. تیم GN سناریوهای مختلفی را روی کابل‌های مختلف تست کرده و یکی از خروجی‌های تست، این است که ذوب شدن درگاه ۱۲VHPWR هیچ ربط خاصی به سازنده کابل ندارد – حتی مهم نیست که چند کابل ۱۲V به درگاه متصل هستند (تیم GN تست‌ها را با فقط یک سوم مسیرهای ۱۲V نیز بدون شکست انجام داده است).

اصلی‌ترین دلیل ذوب شدن درگاه ۱۶ پین PCIe 5.0، اتصال نادرست آن توسط کاربران است. درگاه ۱۲VHPWR به خودیِ خود مکانیزم قفل شدن مناسبی ندارد (برخلاف درگاه‌های ۶ پین و ۸ پین PCIe) و اتصال ناقص سوکت به داخل درگاه در کنار جریان بسیار بالا، باعث نابود شدن درگاه می‌شود. وجود گردوخاک و ذرات خارجی روی پین‌های درگاه نیز عامل دیگری است که احتمال ذوب شدن درگاه ۱۶ پین را افزایش می‌دهد.

NVIDIA CABLEGATE GAMERSNEXUS 3
NVIDIA CABLEGATE GAMERSNEXUS 2

اتصال نادرست مهم‌تر است یا گردوخاک؟!

درست است که وجود گردوخاک هم به عنوان یک عامل موثر شناخته شده، اما اتصال نادرست همچنان سهم بیشتری در خرابی درگاه ۱۲VHPWR دارد. GamersNexus برای تست این مسئله، عمداً یک کابل سالم را به صورت ناقص و ناصحیح به این درگاه متصل کرد و بالافاصله پس از اتصال نادرست، شاهد ذوب شدن آن بود. حتی شرکت Corsair هم طی تست‌های خود به چنین نتیجه‌ای رسیده بود، البته بنا به دلایل نامعلومی نتایج تست را از روی وب‌سایت خود حذف کرد.

شرکت انویدیا هنوز دارد روی علل این مسئله کار می‌کند و کاربران کارت گرافیک ۱۶۰۰ دلاری RTX 4090 همچنان نگران وضعیت سیستم خود هستند و با ترس‌ولرز از آن استفاده می‌کنند. طبق روند پیش‌روی تحقیقات تا به این لحظه، اتصال نادرست کابل بیشتر از بقیه عوامل درگاه ۱۲VHPWR را در معرض خطر قرار می‌دهد. تحقیقات مستقل GN ثابت کرده که شرکت تولیدکننده کابل و درگاه هیچ ارتباط خاصی به مسئله ذوب شدن درگاه ندارد و کاربران در صورت اتصال صحیح و کامل کابل به درگاه، نباید نگرانی خاصی داشته باشند.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.