ثبت رکورد سوپرکامپیوتر مبتنی بر انویدیا در بخش انرژی نسبت به AMD Frontier

به نظر می‌رسد انویدیا به تازگی از AMD در بخش قدرت ارائه شده بر حسب وات سخت‌افزار سوپرکامپیوترها پیشی گرفته و جدیداً سوپر کامپیوتر Henri مبتنی بر پردازنده گرافیکی محاسباتی H100 توانسته رکورد پرفورمنسی جدیدی را ثبت کند.

با این حال این GPU های محاسباتی همین حالا هم در زمینه قدرت ارائه شده بر حسب هر وات پیشتاز هستند. ابر رایانه موسسه Flatiron Institute در نیویورک با استفاده از CPU های Xeon Platinum 8362 (Ice Lake) و GPU های محاسباتی و شتاب دهنده Nvidia H100 ساخته شده و در این هفته به بهره‌برداری رسیده و در تست‌ها مشخص شده که برترین سوپرکامپیوتر جهان Frontier که با استفاده از CPU های AMD EPYC و شتاب دهنده‌‎های گرافیکی AMD Radeon Instinct MI250X ساخته شده را در برخی بخش‌ها شکست داده است.

لنوو مسئولیت ساخت این سوپرکامپیوتر را به عهده گرفته و در حال حاضر در لیست ۵۰۰ تایی سوپرکامپیوترها با عملکرد ۲.۰۴ پتافلاپ رتبه ۴۰۵ را کسب کرده که به خودی خود اصلا جالب نیست اما آن‌چه قابل توجه است این است که این ابرکامپیوتر تنها ۳۱ کیلووات برق مصرف می‌کند که رکوردی جهانی در این زمینه با بهره‌وری انرژی ۶۵.۰۹۱ گیگافلاپ بر وات محسوب می‌شود.

سوپر کامپیوتر Henri

برای مقایسه این رقم باید اذعان کرد که ابرکامپیوتر فرانتیر با عملکرد محاسباتی ۶۲.۶۸۴ پتافلاپ بر هر وات کار می‌کند. یک گیگافلاپ یا gigaflop میزان عملیات متغیرهای منطقی در یک ثانیه است درحالی که ترافلاپ به یک تریلیارد از این عملیات در ثانیه اشاره دارد. این در حالی است که پتافلاپ که از همه بیشتر است به ۱ کوادریلیون عملیات در ثانیه اشاره دارد.

سوپر کامپیوتر Henri با توجه به استانداردهای امروزی یک ابرکامپیوتر نسبتا ساده است که از سیستم نگهداری سرور Lenovo ThinkSystem SR670 با پشتیبانی از خنک کننده بهره می‌برد. این کامپیوتر همچنین از تراشه ۳۲ هسته‌ای Xeon Platinum 8362 و ۸۰ شتاب دهنده گرافیکی انویدیا H100 80GB برخوردار است.

استفاده از خنک کننده هوا برای یک سیستم نسبتا کوچک ممکن است تأثیر دیگری بر نتایج عملکرد آن در هر وات داشته باشد. با این حال، جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی محاسباتی انویدیا به طور کلی عملکرد چشمگیری را ارائه می‌دهند.

سوپرکامپیوترهایی مبتنی بر انویدیا در زمینه ارائه پرفرومنس بهتر در هر وات در لیست ۵۰۰ تایی بهتر عملکرده‌اند و خیلی‌ها انتظار این را از محصولات H100 داشته‌اند. در همین حال ابرکامپیوترهای مبتنی بر AMD EPYC و Instinct MI250X در بخش عملکرد محاسباتی در هر وات مطلوب ظاهر نشده‌اند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link