آیا نسل نهم بازی‌های ویدیویی به کنسول‌های میان‌نسلی نیاز دارد؟

در طول یک ماه گذشته شایعات زیادی پیرامون کنسول میان‌نسلی پلی‌استیشن با نام PS5 Pro دست به دست شده است. به نظر در بازه زمانی تعطیلات سال میلادی، شاهد انتشار این کنسول خواهیم بود و قرار است که یک جهش سخت‌افزاری را در طول نسل نهم تجربه کنیم. با وجود این خبرها، سوالات زیادی مطرح می‌شود؛ آیا نسل نهم کنسول‌های بازی‌های ویدیویی نیاز به یک نسخه پیشرفته‌تر دارد؟ آیا قدرت کنسول‌های فعلی آن‌طور که باید به نمایش گذاشته شده؟ اصلا به انتشار یک کنسول میان‌نسلی در نسل نهم نیاز داریم؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

<!–

–>

بازار مبهم سخت‌افزار و وضعیت پیچیده توسعه بازی‌ها


کنسول‌های میان‌نسلی نسل نهمکنسول‌های میان‌نسلی نسل نهم

همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، جهان و بازار سخت‌افزار بازی‌های ویدیویی را وارد وضعیت عجیبی کرده است. چرخه تولید کنسول‌ها و روند عرضه آن‌ها با اختلال جدی روبرو شد و هنوز که هنوز است به وضعیت مطلوب و با ثبات نرسیده است. با این حال، نزدیک به چهار سال می‌شود که از انتشار کنسول‌های نسل نهمی گذشته و حالا این کنسول‌ها در نیمه دوم چرخه عمر خود قرار گرفته‌اند و حتی از همین الان زمزمه‌های کنسول‌های نسل بعدی نیز به گوش رسیده است. در گزارش مالی اخیر سونی به چرخه پایانی کنسول PS5 اشاره شده و از سمتی دیگر ردموندی‌ها هم از کنسول نسل بعدشان سخن می‌گویند و البته به نظر مشغول ساخت یک کنسول دستی هم هستند.

اما در تازه‌ترین خبر، می‌توان به طور قطعی گفت که کنسول میان‌نسلی پلی‌استیشن همین امسال به دست‌مان خواهد رسید.

همین اتفاق باعث شده تا بسیاری تصور کنند آن تغییر نسلی که انتظار داشتیم در کنسول‌های نسل نهمی رخ ندهد. راستش را بخواهید این موضوع چندان هم بی‌راه نیست. تعداد بازی‌هایی که بتوانند قدرت‌ها و حداکثر توانایی کنسول‌های نسل نهمی را به رخ بکشند بسیار اندک بوده است. به طور مثال در سوی سونی، در طول یک سال گذشته فقط یک بازی انحصاری مهم (Marvel’s Spider-Man 2) از سمت استودیوهای فرست پارتی منتشر شده و در سال ۲۰۲۴ هیچ اثری از سوی این استودیوها منتشر نخواهد شد. قاعدتا این استودیوهای فرست پارتی هستند که به دِو-کیت‌های به‌روزرسانی شده کنسول‌ها دسترسی دارند و به حداکثر قدرت‌های این کنسول‌ها آگاهند اما در عمل، مخاطب چنین تغییر بزرگی را احساس نمی‌کند.

عدم وجود بازی نسل نهمی تاثیرگذار در سمت ایکس باکس هم احساس می‌شود؛ بازی Hellblade 2 عنوانی بود که همزمان با کنسول نسل نهمی ایکس باکس معرفی شد و به نظر قرار بود تا نشان‌دهنده قدرت این کنسول و تغییر نسل باشد. اما کمتر از پنج سال از معرفی این بازی گذشته و تازه در خرداد ماه می‌توانیم این عنوان را تجربه کنیم.

Senua’s Saga: Hellblade 2Senua’s Saga: Hellblade 2
Senua’s Saga: Hellblade 2

از سمتی دیگر، سازندگان هم در طول چهار سال گذشته با مشکلات عجیبی مواجه شدند که می‌توان شروع آن را با انتشار بازی Cyberpunk 2077 دانست. توسعه طولانی‌مدت بازی‌های با بودجه کلان باعث شد تا وضعیت توسعه عناوین پیچیده‌تر از قبل شود و کیفیت آثار تحت‌تاثیر قرار بگیرد. نتیجه این بود که بازی‌ها با بدترین وضعیت و با مشکلات فنی فراوان به دست‌مان می‌رسید. البته که به نظر می‌رسد این وضعیت تا به همین الان هم ادامه داشته و بخشی از مخاطبان از مشکلات فنی بازی Dragon’s Dogma 2 انتقاد دارند.

حتی با گذشت این سال‌ها به نظر می‌رسد که موتورهای گرافیکی مثل Unreal Engine 5 هنوز هم نتوانسته که همسو با کنسول‌های نسل نهمی شود و مشکلات فنی بازی‌هایی که با این موتور گرافیکی ساخته شدند همچنان یک موضوع قابل بحث است.

از طرفی بودجه کلان بازی‌ها که پیش‌تر به آن اشاره کردم از جمله دلایلی‌ست که باعث شده تا استودیوهایی مثل ناتی‌داگ یا ساکرپانچ مدت‌ها مشغول توسعه بازی باشند و کاسه صبر طرفداران را لبریز کنند. به طوری که شان لیدن، مدیرعامل سابق پلی‌استیشن هم می‌گوید که بودجه بالای بازی‌های انحصاری به یک پاشنه آشیل برای پرچم‌دارهای صنعت تبدیل شده است.

با این وضعیت بازار سخت‌افزار و البته توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی، آیا واقعا عرضه یک کنسول میان‌نسلی می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد؟

کنسولی برای تجربه مهم‌ترین بازی‌ نسل


جی تی ای وی آی نسل نهمجی تی ای وی آی نسل نهم

شکی در این موضوع وجود ندارد که سری Grand Theft Auto نه‌تنها یکی از مهم‌ترین نام‌های دنیای بازی بلکه یکی از مهم‌ترین آثار دنیای سرگرمی‌ست. بیش از ده سال است که عنوان جدیدی از این سری بازی محبوب منتشر نشده و حالا که می‌دانیم نسخه بعدی از این بازی قرار است در سال ۲۰۲۵ (و طبق شایعات اخیر شاید هم در سال ۲۰۲۶) منتشر شود، رویدادهای مهمی در حال شکل‌گیری‌ست.

طبق شایعات، راکستار باز هم قصد ندارد که GTA VI را در ابتدای راه برای پلتفرم پی‌سی عرضه کند و همین موضوع باعث می‌شود تا کنسول‌ها به‌هنگام عرضه این بازی در صدر توجه‌ها قرار بگیرند. همین اتفاق باعث شده تا استودیوی بزرگی مثل سونی، دست به کار شود و کنسولی را آماده کند تا بهترین مقصد برای تجربه GTA VI باشد. طبق شایعات و سندهای منتشر شده، سونی PS5 Pro را قرار است با هدف «بهترین پلتفرم برای تجربه GTA VI» عرضه کند و به نوعی می‌خواهد از موج انتظارات بالای این بازی بهترین استفاده را داشته باشد.

اینکه چطور عنوانی مثل GTA VI می‌تواند تا این حد تاثیرگذار باشد که به تنهایی دلیلی برای مارکتینگ و بازاریابی برندی مثل پلی‌استیشن می‌شود واقعا جالب است و توضیح آن نیاز به یک مقاله جدا دارد. اما با توجه به خبرهای چند روز گذشته و گزارش کوتاکو از توسعه بازی GTA VI و احتمال تاخیر آن، به نظر می‌رسد که کنسول میان‌نسلی سونی ماه‌ها یا شاید یک سال قبل از این بازی عرضه شود و فرصتی دارد تا به‌نوعی خودش را به مخاطبان اثبات کند.

اما باز هم این موضوع مطرح است که باید برنامه‌ای فراتر از یک عنوان تردپارتی برای این کنسول میان‌نسلی وجود داشته باشد تا قدرت آن را به نمایش بگذارد. چرا که این ادعاها برای کنسول‌های نسل نهمی فعلی هم وجود داشت و به جز چند عنوان اندک، تغییر نسل به شکل فنی و چشم‌گیری احساس نشد.

آیا نسل نهم بازی‌های ویدیویی به کنسول‌های میان‌نسلی نیاز دارد؟ - ویجیاتوآیا نسل نهم بازی‌های ویدیویی به کنسول‌های میان‌نسلی نیاز دارد؟ - ویجیاتو

به گزارش رسانه Gameindustry.biz، وجود نسخه PS4 Pro صرفا به این دلیل بود تا مخاطبانی که نمایشگرهای ۴K داشتند را جذب کند و از سویی دیگر، وجود آپشن تغییر حالت فنی بازی اتفاقی مهم محسوب می‌شد. در نهایت این نسخه پیشرفته نسل هشتمی توانست سهمی نزدیک به پانزده درصد از فروش کنسول PS4 را از آن خودش کند. با این حال وجود چنین نسخه‌ای هرگز از ارزش‌های نسخه بیس PS4 کم نکرد و این کنسول همچنان توانایی اجرای بازی‌ها با کیفیت مطلوب را داشت.

اما چنین سیاستی در نسل نهم آن‌طور که باید جواب نخواهد داد چرا که کنسول‌های نسل نهمی تازه چند وقتی‌ست که به دسترسی‌پذیری راحت‌تری رسیده و ممکن است دارندگان کنسول‌های فعلی هنوز به درجه‌ای نرسیده باشند که احساس نیاز به سخت‌افزاری جدید را احساس کنند. البته که قضاوت برای چنین مسئله‌ای خیلی زود است. درست است که وجود یک سخت‌افزار جدید به خودی خود نکته‌ای منفی نیست اما چگونگی ارائه و تبلیغات آن در حال حاضر مسئله مهم‌ است. در بازار بازی‌های ویدیویی این نرم‌افزارها یا بهتر بگوییم بازی‌های ویدیویی هستند که به سخت‌افزارها ارزش می‌دهند. نبود یک بازی انحصاری جذاب و چشم‌گیر حداقل در زمان عرضه کنسول پرو اقدامی جذاب و برنامه‌ریزی شده به نظر نمی‌رسد.

در این بین کنسول بعدی نینتندو را هم نباید از یاد ببریم که به احتمال زیاد در سال آینده منتشر خواهد شد. کنسولی که ادامه‌دهنده راه کنسول موفق سوییچ خواهد بود و طبق شایعات قرار است تا قدرت کنسول‌های نسل هشتمی را داشته باشد.


قطعا وضعیت نسل نهم بازی‌های ویدیویی با دیگر دوره‌ها قابل مقایسه نیست. یک موضوع دیگر که قابل توجه است، از دور خارج نشدن کنسول‌های نسل هشتمی به شکل کامل است. هنوز عناوینی مثل Assassins Creed Mirage یا God of War Ragnarok و حتی Star Wars Jedi Survivors برای کنسول‌های نسل هشتمی برنامه‌ریزی شدند و این کنسول‌ها هنوز توانایی پردازش این بازی‌ها را خواهند داشت. البته که این موضوع یک مانعی هم برای سازندگان به وجود آورد چرا که آن‌ها مجبور بودند از بسیاری از ایده‌ها صرف‌نظر کنند و بازی‌ها توانایی اجرا روی کنسول‌های نسل هشتم را هم داشته باشند تا کمبود دسترسی به کنسول‌های نسل نهمی جبران شود.

چرخه عرضه کنسول‌ها در دوره پاندمی، تاثیر زیادی بر بازار سخت‌افزار داشته و حالا شرکت‌هایی مثل سونی و مایکروسافت و حتی نینتندو با چالش‌های جدی روبرو شدند. نسل نهم تازه به دست مخاطبان بیشتری رسیده اما برندها طبق برنامه قبلی‌شان حرکت می‌کنند و کنسول‌ها را وارد چرخه نهایی کردند و این ابهام را به وجود آوردند که آیا مفهوم نسل بعد یا Next Generation تغییر کرده یا هنوز فضا برای یک جهش بزرگ وجود دارد. شاید واقعا اثری مثل GTA VI بتواند این ابهام را برای ما حل کند و تغییر نسل و نیاز به کنسول‌های میان‌نسلی را به شکل ملموسی به ما نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.