آیا خرید سهام دیجی کالا توسط همراه اول اکوسیستم فناوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

آیا خرید سهام دیجی کالا توسط همراه اول اکوسیستم فناوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

به گزارش رسانه مدیاتی، دیجی‌ کالا سایت فروش محصولات متفاوت داخلی است، که اکثر شما با آن آشنا هستید یا حداقل یکبار از محصولات موجود در آن خریداری کرده‌اید. تا به امروز دیجی‌ کالا، یک شرکت خصوصی به حساب می‌آمد، اما با توجه به اخباری که در روزهای گذشته منتشر شد، آیا انحصار این شرکت به همراه اول خواهد رسید و وارد فضای دولتی خواهد شد؟ در این مطلب رسانه مدیاتی همراه باشید تا در اینباره بیشتر بخوانید.

خرید عمده سهام شرکت دیجی‌ کالا توسط همراه اول

در روز دوشنبه، ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ اخباری در شبکه‌های مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه همراه اول قصد دارد سهام شرکت دیجی کالا، که بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور است را خریداری کند. در ادامه این اخبار نیز شاهد خبرهایی بودیم که نشان از رسیدن مذاکرات انجام شده بین دو شرکت، به مرحله نهایی بود. هم‌بنیانگذار دیجی کالا، حمید محمدی، در شبکه ایکس پستی را منتشر کرد و به این اخبار واکنش نشان داد.

طی گفته‌های او که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، محمدی گفت که هنوز قطعیتی در کار نیست. وی بیان کرد: “مذاکراتی با سرمایه‌گذاران برای جذب سرمایه در دیجی کالا داشته‌ایم که یکی از این شرکت‌ها، حرکت اول ( شرکت سرمایه‌گذاری همراه اول) بوده است. هیچ یک از این مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده است. مثل همیشه اخبار جذب سرمایه را به اطلاع عموم و همکاران خواهیم رساند.”

آیا همراه اول سهام دیجی‌ کالا را خریداری می‌کند؟

آنطور که مشخص است همراه اول قصد دارد علاوه بر سهام بنیانگذاران دیجی کالا، یعنی حمید و سعید محمدی، سهام شرکت سرآوا، یکی از شرکت‌های سهام‌دار دیجی کالا را هم خریداری کند. طبق آمار و ارقام منتشر شده سهم هر یک از سهامداران به ترتیب ۳۲.۳۶ و ۲۵.۰۳ درصد است. بنابراین اگر همراه اول موفق به خرید این سهام شود، مالک بیش از ۵۷ درصد سهام این شرکت خواهد بود.

به دلیل محرمانگی مذاکرات فروش، هنوز عدد و رقمی از مبلغ فروش سهام یا جزئیات سهام‌داران نهایی منتشر نشده؛ اما مبلغ موردنظر آن‌قدر بالا است که رکورد گران‌ترین معامله تاریخ اقتصاد دانش‌بنیان کشور را تا مدت‌ها در اختیار خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: شرایط فروش بهمن موتور در فروردین ۱۴۰۳

هرچند دیجی‌ کالا اعلام کرد که مذاکرات هنوز ادامه دارد و هیچ‌ چیز به نتیجه نهایی نرسیده، اما عمده نگرانی‌ها پیرامون احتمال ورود نهادهای اقتصادی وابسته به دولت به فضای دانش‌بنیان و ارتباط احتمالی این رویداد با صحبت‌های چند ماه پیش «حسین شریعتمداری»، مدیرمسؤول روزنامه کیهان وجود دارد.

سوال دیگر اینجاست که اگر سهام دیجی کالا که انحصار همراه اول دربیاید، به این معنی است که از فضای دولتی خارج شد و از آنجایی که امسال، سال رشد به واسطه مردم نامگذاری شده، این اقدام چه تاثیری بر اکوسیستم نوآ‌وری و بخش خصوصی وارد خواهد گذاشت؟

آیا همراه اول سهام دیجی‌ کالا را خریداری می‌کند؟

آرش برهمند، روزنامه‌نگار فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در این زمینه به خبرآنلاین گفت: «اثرات این معامله را می‌توان در ۳ سطح بررسی کرد. سطح نخست، خود گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا است که مجموعه‌هایی مانند دیجی‌پی و اسمارت‌تک و … را هم در بر دارد. مستقل از توان مالی، صرف دسترسی به منابع و جای پای همراه اول و هر نوع شراکت بین بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور و اولین اپراتور همراه کشور با وسیع‌ترین پوشش ارتباطی، فرصت‌های فراوانی را برای هر دو طرف آزاد می‌کند که فقط منحصر به فروش آنلاین نیست و خدماتی مانند پرداخت، محتوا، خرید تسهیلاتی و … را هم شامل می‌شود؛ و این برای دیجی‌کالا، فضای رشد گسترده‌ای را در سطح ملی فراهم می‌کند».

به گفته برهمند: “سطح دوم به اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان برمی‌گردد. در فضای کنونی استارتاپ ایران، از یک‌سو سرمایه‌گذاری کلان خارجی امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر، اعداد و ارقامی که استارتاپ‌های بزرگ برای ارزش خود اعلام کرده‌اند، در توان بسیاری از کسب‌وکارها نیست و خیلی از آن‌ها نمی‌توانند نقدینگی لازم را برای ورود به جمع سهامداران استارتاپ‌های نسل اول اقتصاد دانش‌بنیان تأمین کنند؛

بنابراین معدود گزینه‌هایی برای ورود به چنین معاملاتی باقی می‌مانند و قابل پیش‌بینی است که مجموعه‌ای با نقدینگی بالا، مانند اپراتور یا بانک، به‌زودی در هیئت‌مدیره دیجی‌کالا حضور پیدا خواهد کرد. از نظر برهمند، این اتفاق را می‌توان مقدمه گذار استارتاپ‌های نسل اول برای ورود به اقتصاد کلاسیک (اگر نگوییم سنتی) ایران دانست. چنین اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است، اما خوب یا بد آن را تاریخ مشخص خواهد کرد.”

Adblock test (Why?)

منبع مطلب


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.