آموزش کامل بازی مافیا

امکان ندارد که به دنیای بازی یا کافه رفتن علاقه داشته باشید و اسم بازی مافیا به گوشتان نخورده باشد. مافیا یک سرگرمی دورهمی، گروهی است و باتوجه‌به پویایی اجتماعی پیچیده، گیم‌پلی استراتژیک و تم‌های خشنِ بالغانه، بیشتر مناسب بازه سنی نوجوانان و بزرگسالان است. اگر شما هم از علاقه‌مندان این بازی هستید یا دوست دارید با این سرگرمی بیشتر آشنا شوید، با آموزش مافیا در ویجیاتو با ما همراه باشید.

<!–

–>


تاریخچه بازی مافیا

جالب است که بدانید بازی مافیا سال ۱۹۸۶ توسط دیمیتری دیویدوف (Dmitry Davydov) استاد دانشگاه روس طراحی شد. دیمیتری برای اولین‌بار این بازی را به دانشجویان رشته روان‌شناسی توضیح داد و بعد از آن رفته رفته بازی مافیا کلاس به کلاس و دانشگاه به دانشگاه چرخید، تا امروز که تبدیل به یک سرگرمی جهانی شده است.

آموزش مافیا و تاریخچه بازی آموزش مافیا و تاریخچه بازی

بازی مافیا به دلیل گیم‌پلی جذاب، عملکرد استراتژیک و ماهیت تعاملی خود، به یکی از اصلی‌ترین تفریحات اجتماعی، مهمانی‌ها و رویدادهای سرگرمی تبدیل شده است. همچنین در جوامع آنلاین طرفدارانی به دست آورده است، جایی که بازیکنان می توانند در بازی‌های مجازی و مسابقات با رقیبانی از سراسر جهان شرکت کنند.


بازی مافیا چیست؟

شما برای شروع این بازی به حداقل ۶ بازیکن و یک بازی‌گرداننده یا خدای بازی”  نیاز دارید که دانای کل بازی است. خدای بازی نباید نقشی به‌جز بازی‌گردانی داشته باشد یا به گروهی برای برد کمک کند.

 اما مکانیزم مهم بازی مافیا (نقش مخفی) بودن آن است؛ یعنی در ساده‌ترین حالت بازی، بازیکنان به دو تیم اصطلاحاً «خوب» و «بد»  یا همان «شهروند» و «مافیا» تقسیم‌بندی می‌شوند. در سبک‌های مختلف این بازی گاهی اوقات نقش مستقل هم وجود دارد که جلوتر به آن می‌پردازیم.

طرز بازی مافیا

قدم اول بازی مشخص‌کردن نقش بازیکنان است که به شکل‌های مختلفی مثل کارت پخش‌کردن، می‌تواند انجام شود؛ فقط باید مطمئن باشید که هیچ‌کس از نقش دیگری خبردار نمی‌شود. به طور استاندارد تعداد مافیاها باید یک‌سوم تعداد شهروندان باشد.

در ورژن‌های اولیه بازی بازیکنان فقط به دو بخش شهروند و مافیا تقسیم می‌شدند؛ اما به‌مرور زمان نقش‌های خاص مختلفی به هر دو طرف اضافه شد. امروزه در حالت کلاسیک بازی مافیا شهروندان باید دو نقش خاص دکتر و کارآگاه و تیم مافیا نقش «دُن مافیا یا همان پدرخوانده» را در کنار بازیکنان معمولی در  تیم خود داشته باشند.

بازی در دوفاز شب و روز انجام می‌گیرد. در فاز شب مافیاها همدیگر را می‌شناسند و یک نفر “قربانی” انتخاب می‌کنند. در روز شهروندان باهم بحث می‌کنند و برای بیرون‌کردن مافیا رأی‌گیری می‌کنند. بازی تا جایی ادامه دارد که یا تمام مافیا بیرون بازی باشند یا تعداد شهروندان با تعداد مافیاهای داخل بازی برابر شود.

فاز شب: تمامی بازیکنان چشمان خود را می‌بندند (اجازه یواشکی نگاه‌کردن هم نداریم) بازی گرداننده تیم مافیا را بیدار می‌کند تا یک قربانی انتخاب کنند و او را بکشند.  بعد نوبت بیدار کردن شهروندان نقشِ شب‌دار مثل دکتر و کارآگاه است تا کار خودشان را انجام دهند. فقط یادتان باشد که تمامی اکشن‌ها باید در سکوت کامل انجام بگیرد که بقیه بازیکنان از روند بازی مطلع نشوند.

فاز روز: تمامی بازیکنان چشمان خودشان را باز می‌کنند. اگر در شبی که گذشت بازیکنی از بازی خارج شده باشد، خدای بازی آن را اعلام می‌کند و بحث و گفتگو آغاز می‌شود. بازیکنان باید سعی کنند با گوش‌دادن و دقت به زبان بدن بقیه افراد مافیا را شناسایی و او را بازی خارج کنند. آخر هر بحث، بازی‌گرداننده رأی‌گیری می‌کند و هرکسی که حداقل نصف+۱ رای گروه را آورده باشد از بازی خارج می‌شود. اگر کسی به اندازهٔ کافی رای نیاورد، بازی بدون خروجی دوباره وارد فاز شب می‌شود.

آموزش بازی مافیا آموزش بازی مافیا

چند نکته کلیدی آموزش مافیا

قبل از شروع بازی با رأی‌گیری می‌توانید:

  • تمام نقش‌های بازی و تعدادشان را به بازیکنان اعلام  کنید
  • یا فقط نقش‌های بازی را مشخص کنید، بدون اعلام‌کردن تعدادشان
  • یا فقط تعداد مافیا را معلوم کنید.

قبل از شروع بازی مشخص کنید که آیا افراد حذف شده نقش و تیمشان را اعلام کنند یا خیر. (پیشنهاد می‌کنیم برای سخت‌تر شدن و نگه‌داشتن هیجان بالای بازی این کار را نکنید)

یادتان باشد، مُرده‌ها هیچ‌وقت صحبت نمی‌کنند. پس بازیکنانی که از بازی حذف شده‌اند هم به‌هیچ‌عنوان اجازه ندارند کلمه‌ای دررابطه‌با بازی صحبت کنند.

باتوجه‌به صحبت و گفتگو بازیکنان در فاز روز مطمئناً این فاز زمان طولانی‌تری نسبت به فاز شب دارد. اما می‌توانید توافقی زمانی برای فاز روز مشخص کنید تا زمان بازی حوصله سربر نشود.

آموزش نقش‌ها در بازی مافیا

دکتر: هر شب، بعد از مافیا بیدار می‌شود، یکی از بازیکنان را انتخاب می‌کند و اگر مافیا آن فرد را شات کرده بود، دکتر او را درمان کرده و امشب زنده می‌ماند.  

کارآگاه: هر شب، بعد از دکتر بیدار می‌شود و استعلام یکی از بازیکنان را می‌گیرد، اگر بازی‌گرداننده تأیید کند، آن شخص در تیم مافیاست. اما کارآگاه اجازه ندارد مستقیماً اعلام کند که استعلام فرد را گرفته و او مافیاست.

دُن مافیا یا پدرخوانده: رئیس‌کل مافیا، اگر افراد تیم برای کشتن فرد به موافقت نرسند در نهایت هرکسی که دُن انتخاب کند آن شب می‌میرد.


آموزش سناریوهای مختلف بازی مافیا

توضیحاتی که تا الان دادیم مخصوص ورژن کلاسیک بازی مافیا بود. همان‌طور که می‌دانید امروزه این بازی یکی از پرطرفدارترین سرگرمی بین جوانان است و برای هیجان‌انگیزتر شدن، سناریوهای مختلف زیادی برای این سبک بازی ساخته شده است. شما هم می‌توانید در خانه حتی سناریو جدیدی برای گروهتان بسازید.

اما اگر تعداد بازیکنان گروهتان بیشتر از ۱۰ نفر بودند، یا برای ورژن کلاسیک زیادی ماهر شده‌ بودید، در ادامه تعدادی از سناریو های معروف و پرطرفدار این روزهای مافیا را معرفی می‌کنیم.

مافیا کلاسیک پیشرفته: در این سبک بازی همه قوانین دقیقاً مشابه سبک کلاسیک هستند با این تفاوت که نقش‌هایی مثل تروریست و ناتاشا به تیم مافیا، ساقی و رویین‌تن به تیم شهروندان اضافه می‌شوند و مناسب تعداد بالاتری از بازیکنان است. تفاوت دیگر این سناریو اضافه‌شدن نقش‌های مستقل است که توی هیچ تیمی نیستند و تنهایی باید برای برد تلاش کند، مانند:

  • قاتل که هر شب می‌تواند به خواست خودش یک نفر را بکشد و وقتی برنده است که با سه نفر باقی‌مانده بازی دست بدهد و پیمان ببندد.
  • جوکر وقتی در حالت مستقل بازی می‌کند باید تلاش کند که در روز و با رأی‌گیری از بازی خارج شود و فقط در  این حالت می‌تواند برنده بازی باشد.
  • و نقش‌های دیگر مثل سندیکا، هزار چهره و گرگ نما…  

مافیا روسی: یکی از سخت‌ترین سناریوهای مافیاست. مانند سبک کلاسیک، افراد فقط به دو تیم مافیا و شهروند تقسیم می‌شوند و هیچ نقش اضافه‌تری در این سناریو نیست. در شب معارفه مافیا با همدیگر آشنا می‌شوند و دیگر بازی وارد فاز شب نمی‌شود؛ یعنی مافیا حق شلیک ندارد و در طول روز و فقط با صحبت و رأی‌گیری است که شهروندان می‌توانند مافیا را بیرون کنند.

کارت‌های شب مافیاکارت‌های شب مافیا

شب مافیا: بوردگیمی ایرانی که توسط تیم جواهری طراحی و به بازار ارائه شده. نقش‌های مثبت، منفی و مستقل زیادی به بازی اضافه کرده است؛ اما با قوانین اصلی مافیا بازی می‌شود. از دیگر سناریو ها می‌شود به پدرخوانده، فیلیمو، جوکر یا مذاکره اشاره کرد که  در آینده حتماً خیلی بیشتر راجع به این سناریو ها صحبت خواهیم کرد.


معایب و مزایا بازی مافیا

مطمئنا بازی مافیا هم مانند بقیه سرگرمی‌ها، معایب و مزایایی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

مزایا

  • یادگیری و سریع و آسان: قوانین بازی مافیا ساده است و یادگیری آسانی دارد. از این نظر مناسب برای جمع‌های مختلف و تمامی سنین است.
  • تکرارپذیر: هر بازی مافیا منحصربه‌فرد و غیرقابل‌پیش‌بینی است و بازیکنان را علاقه‌مند به انجام چندین دور از بازی نگه می‌دارد.
  • تعامل اجتماعی: مافیا بازیکنان را به برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر تشویق می‌کند و به قدرت سخنوری کمک می‌کند.
  • تفکر استراتژیک: در تمام طول بازی  بازیکنان باید به‌خوبی به حرف‌های همدیگر  گوش دهند و تمامی اتفاقات را تحلیل کند و مهارت تفکر استراتژیک را تقویت کنند.
  • هیجان‌انگیز: این بازی با تلاش برای پیداکردن هویت اعضای مافیا،  فضایی پر تنش و تعلیق را به وجود می‌آورد که منجر به لحظاتی هیجان‌انگیز و غیرمنتظره می‌شود.
مافیا چیست؟ مافیا چیست؟

معایب

  • حذف بازیکن: یکی از مشکلات بزرگ این بازی حذف زودهنگام بازیکنان است، یعنی ممکن است که یک نفر همان شب اول حذف بشود و تا آخر بازی در سکوت باید بیرون بشنید و این می‌تواند خیلی خسته‌کننده باشد.
  • فاکتور شانس: درست است که استراتژی وزن زیادی از بازی را گرفته است؛ اما عنصر شانس نیز در بازی دخیل است، زیرا نقش‌های بازیکنان به طور تصادفی اختصاص داده می‌شود که می‌تواند بر نتیجه راند تأثیر بگذارد.
  • احتمال درگیری: بازی شامل فریب و اتهاماتی می‌شود که گاها می‌تواند در جلسات رقابتی یا شدید بازی منجر به سوتفاهم یا جریحه‌دار کردن احساسات در بین بازیکنان شود.
  • وقت‌گیر: بسته به تعداد بازیکنان و پیچیدگی تنظیمات بازی، راندهای مافیا گاهی اوقات می‌تواند طولانی باشد و به تعهد زمانی قابل‌توجهی نیاز دارد که ممکن است برای همه بازیکنان مناسب نباشد؛ مخصوصاً اگر زود از راند بازی حذف شده باشید.
  • نیازمند به گروه بزرگ: مافیا برای لذت کامل از پویایی اجتماعی و گیم‌پلی استراتژیک بهتر است با گروه بزرگ‌تری از مردم بازی شود؛ بنابراین ممکن است برای گردهمایی‌های کوچک‌تر یا محیط‌های صمیمی ایده‌آل نباشد.

سخن نهایی آموزش مافیا

بازی‌های زیادی در سبک نقش مخفی Hidden role در بازارِ حال حاضرِ ایران وجود دارند. از این جمله موارد می‌توان به راز هیتلر، اَوِلون یا کودتا اشاره کرد؛ اما تا به امروز هیچ‌کدام نتوانسته‌اند محبوبیتی که مافیا بین بازیکنان دارد را کسب نمایند.

در این مقاله تلاش کردیم آموزش مافیا کلاسیک را داشته باشیم و اطلاعات پایه‌ای از این بازی  و انواع سناریوها به شما بدهیم. دوست دارید در مقاله بعدی راجع به کدام سناریو صحبت کنیم؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.

برای بازی مافیا به چند نفر نیاز داریم؟

برای ران کردن بازی مافیا، به حداقل ۶ نفر بازیکن و یک گرداننده نیاز داریم.

در چه مکان‌هایی میتوانیم مافیا بازی کنیم؟

در هر مکانی که سر و صدای زیاد بقیه افراد حاضر را اذیت نکند میتوانید مافیا بازی کنید. پارک،کافه،خونه و ….

تعداد مافیاهای بازی چطور حساب میشود؟

بهتر است تعداد مافیاها یک‌سوم کل تعداد بازیکنان باشد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.