آشنایی با بهترین حالت بدن موقع خواب و انتخاب بالش مناسب

ما به طور میانگین حدود یک سوم از عمر خود را در خواب و رختخواب می‌گذرانیم و طبیعی است که کیفیت خوابی که تجربه می‌کنیم، تاثیر زیادی در زندگی‌مان داشته باشد. هر چقدر خواب باکیفیت‌تر و اصولی‌‌تر باشد، به همان اندازه سلامت جسم و روح ما تضمین می‌شود. یکی از مهمترین اصولی که باید توجه کنیم این است که در هنگام خواب بدن ما حالت فیزیکی مناسبی داشته باشد. وضعیتی که برای خواب انتخاب می‌کنیم و بالشی که روی آن می‌خوابیم، می‌تواند باعث رفع خستگی ما شود و یک خواب راحت تجربه کنیم، یا اینکه به مهره‌های کمر یا گردن خود آسیب برسانیم. در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم و با بهترین حالت بدن موقع خواب و ویژگی‌های بالش مناسب آن آشنا شویم. در پایان دو بالش طبی مناسب نیز معرفی خواهیم کرد.

اهمیت خواب کافی

اهمیت خواب کافی و خوب شبانه

زمانی که ما در وضعیت درستی می‌خوابیم و از لوازم خواب استاندارد استفاده می‌کنیم، نه تنها سلامت کمر و گردن خود را افزایش می‌دهیم و از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری می‌کنیم، بلکه خواب کافی و راحتی نیز خواهیم داشت. این خواب کافی فواید زیادی در جسم و روح ما دارد. از جمله این موارد می‌توان به تضمین سلامت جسم، کاهش استرس، جلوگیری از افسردگی، کنترل وزن، تقویت حافظه و افزایش عمر اشاره کرد.

بنابراین برای داشتن خواب کافی و استفاده از فواید آن، در ابتدا باید به حالت بدن در زمان خواب توجه کنیم. برخی از وضعیت‌های بدن موقع خواب، به سلامت ما آسیب می‌زنند و باعث اختلال در خواب می‌شوند. همچنین اهمیت استفاده از بالش طبی خوب را هم فراموش نکنید. وضعیت گردن در هنگام خوابیدن، بسیار موضوع مهم و تأثیرگذاری است.

چرا خواب خوب برای سلامت اهمیت زیادی دارد؟ 

بالش طبی کد 1203

بهترین حالت بدن موقع خواب

خوابیدن به پهلو

خوابیدن به پهلو یکی از بهترین حالت بدن موقع خواب است که به وضعیت جنین در بدن مادر شباهت دارد. حدود ۴۲ درصد از افراد در شب به پهلو خم می‌خوابند و این وضعیت فوایدی دارد. از جمله فواید آن می‌توان به جلوگیری از کمردرد اشاره کرد، زیرا ستون فقرات خنثی می‌ماند. این مدل خواب برای زنان باردار نیز توصیه می‌شود، زیرا وقتی زن باردار روی پهلو می‌خوابد، گردش خون او و کودکش بهتر می‌شود و همچنین از فشار دادن رحم به کبد نیز جلوگیری می‌کند.

توصیه پزشکان به خانم‌های باردار بالش‌های بارداری است. از لینک زیر می‌توانید این نوع بالش طبی را برای خوابی آسوده تهیه کنید:

بالش بارداری دی روحه مدل U-shape

برای اینکه در این وضعی عضلات گردن و پشت شما تحت فشار نباشد، بهتر است پایی را که پایین قرار گرفته، به سمت سینه خم کنید و پای دیگر خود را که بالا قرار دارد صاف نگه دارید، یا اینکه هر دو پا را خم کنید. همچنین می‌توانید یک بالش کوچک نیز بغل کنید. این موارد به شما کمک می‌کنند که دچار گرفتگی عضلات پشت نشوید و اگر بالش طبی مناسبی استفاده کنید، گردن و بالش هم تراز خواهند بودند و بدن شما بدون اینکه فشار زیادی تحمل کند، در استراحت کامل خواهد بود.

بهترین حالت بدن موقع خواب

خوابیدن به پشت

خوابیدن به پشت یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای حالت خواب است که باعث کاهش کمردرد می‌شود. البته به شرطی که دست‌های شما به صورت موازی با بدنتان رو به پایین قرار بگیرد و بالشی هم که انتخاب می‌کنید به گردن شما فشار وارد نکند. به این نکته مهم توجه کنید که در زمان خوابیدن به پشت، اگر یکی از دست‌ها روی سر قرار بگیرد، ماهیچه‌های پشت و گردن اذیت خواهند شد. همچنین اگر باردار هستید، این مدل خوابیدن را به شما توصیه نمی‌کنیم.

برای اینکه بررسی کنید بالش شما برای این وضعیت خواب مناسب است یا نه، دقت کنید که سر، گردن و ستون فقرات در حالت تراز قرار بگیرند، چانه شما در راستای بدن باشد و مجاری تنفسی شما نیز وضعیت خوبی داشته باشد. اگر سر و گردن و ستون فقرات شما تحت فشار باشد، زمانی که سر خود را روی بالش می‌گذارید، چانه‌ به سمت پایین یا بالا خم خواهد شد. بنابراین بهتر است بالش خود را تغییر دهید.

به پشت خوابیدن در حالتی که ستون فقرات شما در یک خط صاف و مستقیم قرار گیرد و به‌طور کلی تراز بدن حفظ شود باعث می شود تا عضلات پشتی شما در حالت استراحت باشد و در این حالت احتمال اینکه شما با پشت درد بیدار شوید، بسیار کم خواهد بود. اما اگر کمر درد دارید و یا باردار هستید، این روش خوابیدن را بهتر است فراموش کنید.

بدترین حالت خواب

بدترین حالت خوابیدن

دمر خوابیدن یکی از بدترین وضعیت‌های خواب است که ممکن است آسیب‌های زیادی به بدن شما وارد کند. در این حالت، ماهیچه‌های شما استراحت کافی ندارند و مفاصل شما تحت فشار هستند. افرادی که روی شکم خود می‌خوابند، از آنجایی که شب انرژی زیادی از دست می‌دهند، صبح‌ها هنگام بیدار شدن احساس خستگی می‌کنند. اگر شما هم به در این حالت می‌خوابید و تغییر وضعیت برایتان سخت است،  دنبال یک بالش کوتاه باشید که گردن‌ خیلی بالا نرود و ستون فقرات و گردن تا حد امکان در حالت طبیعی قرار بگیرد. این موضوع به شما کمک می‌کند آسیب کمتری ببینید و فشار از روی این بخش‌ها برداشته شود.

نکات مهم در انتخاب بالش مناسب

در بخش‌های قبلی با بدترین و بهترین حالت بدن موقع خواب آشنا شدیم. در اینجا بهتر است نکاتی را بررسی کنیم که در خرید بالش مهم هستند، زیرا همانطور که گفتیم انتخاب بالش نامناسب می‌تواند مشکلات زیادی در سلامت گردن و ستون فقرات ما ایجاد کند؛ همچنین باعث اختلال در خواب نیز می‌شود.

به الیاف توجه کنید

در خرید بالش باید به الیاف به کار رفته در آن توجه کرده و با توجه به وضعیت جسمی که دارید، انتخاب کنید. بالش‌های پشمی و پنبه‌ای همانطور که مشخص است از ترکیب پنبه و پشم پر شده‌‌اند. این نوع بالش با وجود مزیت‌هایی که دارند، به دلیل آلرژی زا بودن پنبه و پشم، برای افراد مبتلا به بیماری تنفسی و کودکان توصیه نمی‌شود. نوع دیگر بالش که یکی از بهترین موارد هم می‌تواند باشد، کرک و پر است. این بالش‌ها دارای نرمی و سفتی متعادل هستند و به گردن آسیب نمی‌زنند. بالش نوع سوم، بالش فومی است که باعث حساسیت نمی‌شود. البته هرچه این بالش متراکم‌تر باشد، سر کمتر در آن فرو می‌رود.

بالش طبی بومرنگ مدل Wave-XL

سایز و ارتفاع بالش مهم است

باید به اندازه استاندارد بالش برای بزرگسالان و کودکان هم توجه کنید. بالش‌های بزرگسالان برای کودکان مناسب نیست، نه تنها سلامتی بدن آنها را به خطر می‌اندازد، بلکه ممکن است باعث خفگی شود.  بالش استاندارد برای افراد بزرگسال در ۳ سایز است که شامل ۴۸ × ۷۴، ۵۰ × ۷۰ و ۶۰ × ۹۰ سانتی‌متر می‌شود. بالش مناسب نوجوانان هم سایز ۷۰ × ۵۰ سانتی‌متر دارد. مناسب‌ترین ارتفاع نیز برای بالش آقایان ۱۲ تا ۱۶ سانتی‌متر وبرای بانوان ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر است.

بالش طبی

تغذیه مناسب برای خوابی آسوده

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود خواب با کیفیتی داشته باشید تغذیه سبک و مناسب قبل از خواب است. سعی کنید شامی با کم‌ترین میزان چربی و کربوهیدرات استفاده کنین. از جمله مواد غذایی مناسب که به خواب بهتر شما کمک می‌کند می‌توانیم به شیر، موز، بادام، اسفناج و ماست کم چرب اشاره کنیم. از خوردن غذاهای چرب، فلفل و غذاهای تند، شکلات، قهوه و نوشابه قبل از خواب پرهیز کنید.

اینجا بیشتر بخوانید: بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای داشتن خواب با کیفیت

عرق نعنا شفا گل - 1 لیتر

۳۹,۰۰۰

تومان

عرق بهارنارنج حقیقت دادجو - 1000 میلی لیتر

۵۵,۵۰۰

۴۷,۱۷۰

تومان

سخن پایانی

داشتن خواب راحت و کافی یکی از مهم‌ترین مواردی است که در زندگی باید به آن توجه کنیم. برای رسیدن به این هدف انتخاب حالت مناسب بدن در زمان خواب و استفاده از بالش مناسب را فراموش نکنید‌. در در این مطلب درباره بهترین حالت بد در موقع خواب صحبت کردیم و با ویژگی‌های بالش خوب و مناسب نیز آشنا شدیم. اگر به سلامت جسم و روح خود اهمیت قائل هستید، حتما به این نکات توجه کنید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.