برچسب: هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران

  • سوگواری هنر برای بندرعباس/ در غم همسایه‌مان شریکیم

     

    شنبه ۶ اردیبهشت انفجار در کانتینرهای اسکله رجایی بندر عباس باعث کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هم‌وطنان شد. این انفجار غم‌بار موجی از سوگواری در سراسر کشور به راه انداخت. در پی این حادثه تلخ، سه روز عزای عمومی در هرمزگان اعلام شد و دولت چهاردهم  امروز دوشنبه ۸ اردیبهشت را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.  جامعه هنری از همان ابتدا با گذاشتن پیام در صفحات اینستاگرام خود با مردم همدردی کردند. این روزها که دو جشنواره موسیقی نواحی ایران و فستیوال موسیقی کوچه در حال برگزاری بودند که به دلیل سوگواری  تعطیل شدند و اجرای تئاترهای کمدی متوقف شدند و سینماهای کشور برای یک روز به احترام قربانیان خاموش ماندند.

     

     هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی؛ همدلی عمیق اقوام مختلف ایران

    به گزارش خبرگزاری سینا، هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران که از پنجم اردیبهشت با حضور۳۴  گروه در بندرعباس آغاز شده بود و قرار بود تا ۸ اردیبهشت ادامه داشته باشد، در دومین شب خود با حادثه تلخ انفجار در بندر شهید رجایی همزمان شد؛ حادثه‌ای که بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرد .

    در دومین شب جشنواره موسیقی نواحی، فضای سالن با نوای سنج و دمام و دسته عزاداری در هم آمیخت و هنرمندان حاضر، اجرای خود را به سوگواری و همدردی با مردم بندرعباس اختصاص دادند. از اجرای عود و شروه‌خوانی محمد رام و مجید ایرانمنش تا سوگ‌خوانی لری کیخسرو طاهری، هر قطعه موسیقی در آن شب، روایتگر اندوه و داغ از دست دادن عزیزان بود.

    گروه‌های موسیقی از گیلان، کرمان، همدان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی نیز به زبان موسیقی محلی خود، مرثیه‌های دلخراش این حادثه را خواندند. شب عزاداری جشنواره موسیقی نواحی، به همدلی عمیق اقوام مختلف ایران بدل شد و این همبستگی، هنرمندان را در کنار مردم داغدار هرمزگان نشاند. در نهایت، مسئولان جشنواره اعلام کردند که به احترام جان‌باختگان و به دلیل شرایط نامساعد، رویداد به صورت رسمی خاتمه یافته است.

     

    فستیوال موسیقی کوچه؛ طبل‌های عزا نواخته شد

    فستیوال موسیقی کوچه  سال ۱۳۹۶ به همت محسن شریفیان و گروه لیان با هدف احیای موسیقی بومی و فرهنگ محلی  پایه‌ریزی شد. اما برگزاری این فستیوال همواره با حواشی زیادی مواجه شد. به طوری که برگزاری این دوره از جشنواره و عدم برگزاری آن به جنگی تبدیل شد که باعث شد که این فستیوال در صدر اخبار قرار بگیرد و سرانجام با دشواری مجوز برگزاری این جشنواره صادر شد.

    گرچه برگزاری این جشنواره به دشواری برای دست‌اندرکاران آن مهیا شده بود و قرار بود از ۵ تا ۱۰ اردیبهشت ادامه پیدا کند، اما این گروه به با شنیدن خبر تلخ انفجار در کنار مردم قرار گرفتند و به احترام این داغ بزرگ تغییر مسیر داد.

    این فستیوال که با نقدهایی نسبت به قیمت بالای بلیت‌هایش همراه بود، تصمیم گرفت چند شب پایانی خود را رایگان برگزار کند و از مردم دعوت کند که با هم برای قربانیان حادثه بندر شهید رجایی سوگواری کنند.

     

    بیشتر بخوانید:

    رویداد ملی موسیقی نواحی ایران همراه با سوگ مردمان هرمزگان به کار خود پایان داد

     

     

    در یکی از شب‌های ویژه فستیوال، برنامه‌ای با عنوان «شب شروه» تدارک دیده شد. در پوستر این شب نوشته شده بود: «هرکس به روح تنها مانده‌اش دوایی می‌رساند، یک بوشهری برای خودش در تنهایی مطلق شروه می‌خواند.» این شب با چاوشی‌خوانی و طنین طبل‌های عزا، رنگ و بوی عزاداری گرفت.

    محسن شریفیان، هنرمند جنوبی نیز در صفحه شخصی خود با انتشار فیلمی از این برنامه نوشت: «طبل‌های عزا، اندوه ما را در کوچه‌ها طنین‌انداز کرد. کوچه‌های ما راهی به سوی تمام جهان‌اند؛ در غم همسایه‌مان شریکیم.»

     

    تعطیلی تئاتر و سینما در همراهی با عزای عمومی

    علاوه بر این دو رویداد هنری، دیگر بخش‌های هنری کشور نیز با عزاداران همراه شدند. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی، تمامی نمایش‌های کمدی در روز دوشنبه ۸ اردیبهشت تعطیل شدند تا فضای شادی‌آفرین کمدی، حرمت عزاداری را مخدوش نکند. هرچند نمایش‌های غیرکمدی طبق روال به اجرا ادامه دادند، اما هنرمندان تئاتر با پیام‌هایی از همدردی، سوگواری خود را ابراز کردند.

    همچنین طبق تصمیم انجمن سینماداران کشور، تمامی سینماهای سراسر کشور در روز دوشنبه ۸ اردیبهشت تعطیل شدند. دبیر انجمن سینماداران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جامعه سینمایی ایران داغدار این غم بزرگ است و تعطیلی سینماها کوچک‌ترین ادای احترام به قربانیان و خانواده‌های داغدیده محسوب می‌شود.

     

    نوشته سوگواری هنر برای بندرعباس/ در غم همسایه‌مان شریکیم اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • اطلاعیه رویداد ملی موسیقی نواحی پس از حادثه انفجار در بندرعباس

     

    هنرمندان موسیقی نواحی ایران امشب با سازها و نغمه‌هایی پر از اندوه غم‌نامه‌های خود را از جان و دل خواهند نواخت.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، در پی حادثه رخ داده‌ ظهر امروز شنبه مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ در بندر شهید رجایی هرمزگان، و انفجاری که باعث کشته و زخمی شدنِ تعدادی از هموطنان عزیزمان شد؛ به استحضار می‌رساند که دومین روز از رویداد ملی موسیقی نواحی ضمن همدردی با خانواده‌ عزیزانِ حادثه‌دیده، با اجرای مویه‌ها و غم‌نامه‌های نقاط مختلف کشور همراه خواهد شد.

    هنرمندان عرصه موسیقی نواحی ایران، امشب با سازها و نغمه‌هایی پر از اندوه، غم‌نامه‌های خود را از جان و دل خواهند نواخت و خواهند سرود تا بار دیگر بر یکرنگی و یکدلیِ ایران عزیزمان تاکید کنند.

    هنرمندان و دست‌اندرکاران هفدهمین رویداد ملی موسیقی نواحی ایران برای درگذشتگان این حادثه، آرامش ابدی و برای مجروحان و بازماندگان سلامتی و صبر آرزو دارد.

     

    نوشته اطلاعیه رویداد ملی موسیقی نواحی پس از حادثه انفجار در بندرعباس اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • پیام معاون هنری ارشاد؛ جشنواره موسیقی نواحی صدای ایران است

     

    معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران پیامی ارسال کرد.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، نادره رضایی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه آغاز هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران پیامی به این جشنواره ارسال کرده است.

    متن پیام به این شرح است:

    «نغمات و نواهای هر اقلیم این سرزمین، چون گوهری است که دانه دانه در جغرافیای ایران پراکنده است و در سرپنجه و حنجره خنیاگران و عاشیق‌ها و بخشی‌ها و نغمه‌پردازان هنرمند، صدای اصیل و کهن ایران به گوش می‌رسد. از سرناها و قیچک‌ها و دوتارها و تنبورها و چگورها و نی‌انبان‌ها و نیِ جفتی و هفت‌بند و هر سازی که در دست پیران قوم به میراثی گرانبها باقی مانده و صدای تاریخ را سر می‌دهد و راوی روزگاری است که بر آن قوم و دیار رفته و می‌توان روزهای حماسه و عشق را در میان اقوام ایرانی با این موسیقی شماره کرد. موسیقی اقوام ایرانی، فصل درخشانی از هنر و فرهنگ شفاهی این مرز و بوم است که قدمتی به قدّ و قواره انسان کهن دارد که در نقش برجسته‌های تاریخی پیداست و در خوزستان و فارس و سیستان و دیگر جاها ردّ نوازندگان باستانی بر دیوارنگارها نقش بسته و به ما می‌گوید که موسیقی ایران، چه ریشه سترگی در این خاک دارد.

    امروز نیز در هر جای کشور که پا بگذاریم، آواهایی اصیل می‌شنویم که سینه به سینه تا به امروز آمده و چون جواهریارزشمند به ما رسیده و در حافظه فرهنگی مردمان آن دیار ثبت شده و به مدد فناوری‌های ضبط صدا در دهه‌های اخیر به همت بزرگانی ثبت و ضبط شده و کتاب‌های پژوهشی بسیاری منتشر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

    جشنواره موسیقی نواحی در هفدهمین ایستگاه به استان هرمزگان و سواحل شگفت انگیز خلیج فارس رسیده و در شهر بندرعباس سایه انداخته است. در منطقه‌ای که خود سرشار از ساز و نواست و می‌توان گوش جان سپرد به نغمه‌ها و آوای جنوب و خلیج فارس با آن فرهنگ زبده و فرهیخته‌ای آوازه‌اش جهان‌گستر شده است.

    در روزهای زیبای بهاری در جنوب ایران صدای ایران را خواهیم شنید. صدای اقوامی که هر یک در کنار دیگری واژه ایران را کامل می کنند و با نواختن سازهایشان سرود ایران را بلندتر از همیشه سرخواهند داد تا نمادی از وفاق و دوستی و مهربانی نه در شعار، بلکه در جریان زندگی باشند.

    تلاش بی وقفه همکاران دفتر موسیقی و انجمن موسیقی و همینطور دبیر محترم جشنواره را ارج می‌نهم و از استاندار محترم هرمزگان و همه مدیران استانی و شهر بندرعباس و همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و همه آنها که کوشیده اند تا جشنواره ای در خور موسیقی رنگارنگ نواحی ایران به اجرا برسد سپاسگزارم.»

    هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به دبیری فواد توحیدی و به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، از ۵ تا ۸ اردیبهشت در استان هرمزگان برگزار می‌شود.

    نوشته پیام معاون هنری ارشاد؛
    جشنواره موسیقی نواحی صدای ایران است
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • صدای موسیقی اقوام ایران نباید خاموش شود

    در هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گروه‌های مختلفی از سراسر کشور روی صحنه می‌روند و موسیقی منطقه خود را برای مردم اجرا می‌کنند. در این جشنواره دو گروه بختیاری و قشقایی نیز از مناطق چهار محال بختیاری و شیراز روی صحنه می‌روند و روایت موسیقایی خود را به اجرا می‌گذارند.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، میلاد صادقی، شاهنامه‌خوان و مقام‌خوان اهل شهرستان خان میرزا در استان چهارمحال و بختیاری، با حضور در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، بخشی از فرهنگ موسیقایی ایل بختیاری را به روی صحنه می‌برد؛ فرهنگی که از شب‌نشینی‌ها و قصه‌خوانی‌ها در کنار آتش، تا آوازهای عاشقانه و حماسی در دل دشت‌ها و کوه‌ها امتداد یافته است.

    صادقی که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده، در طول بیش از یک دهه، در جشنواره‌های مهمی همچون موسیقی فجر و جشنواره زاگرس‌نشینان به عنوان هنرمند برگزیده شناخته شده و چندین مقام در جشنواره‌های شاهنامه‌خوانی کسب کرده است.

    او طی یک گفت‌وگو از اهمیت موسیقی نواحی سخن گفت و تأکید کرد: این جشنواره‌ها به حفظ و انتقال موسیقی نواحی به نسل‌های آینده کمک می‌کنند. امیدوارم توجه بیشتری به این بخش از فرهنگ شود، چون موسیقی نواحی، ریشه در هویت مردمان ما دارد.

    صادقی با اشاره به قدمت شاهنامه‌خوانی در ایل بختیاری افزود: در بسیاری از خانه‌های بختیاری، هنوز هم یک نسخه از شاهنامه وجود دارد. در شب‌نشینی‌ها و شب یلدا، بزرگان شاهنامه می‌خوانند و جوان‌ترها با دقت گوش می‌دهند. این یک سنت زنده و جریان‌دار است.

    صادقی توضیح داد که مقام‌های بختیاری در مناسبت‌های مختلف، اعم از مجالس شادی و غم اجرا می‌شوند و موضوعات آن‌ها طیفی وسیع از عاشقانه، اجتماعی، تاریخی و حتی سیاسی را در بر می‌گیرد. این مقام‌ها در دستگاه‌های دشتی، شور و شوشتری خوانده می‌شوند.

    او درباره برنامه اجرایی خود در جشنواره گفت: در این دوره، مقام «دوالالی» را اجرا می‌کنم که مخصوص مراسم عروسی و همراهی عروس و داماد به خانه بخت است. همچنین مقام «برزگری» را خواهم خواند؛ آوازی که کشاورزان در حین کار برای زدودن خستگی می‌خوانند و درونمایه عاشقانه هم دارد.

    صادقی به مقام «هالوزال» یا «جنگ شیمبار» نیز اشاره کرد و آن را روایتی حزن‌انگیز از نبردی خونین در ایل بختیاری دانست و گفت: این مقام با لحن غمگینی خوانده می‌شود و مربوط به جنگی است که در آن تعدادی از مردان ایل جان خود را از دست می‌دهند.

    از دیگر مقام‌های مطرح در اجرای میلاد صادقی، «دی شهناز» است که برگرفته از یک واقعه عاشقانه در ایل بختیاری است. او درباره این قطعه گفت: این مقام شاد و ریتمیک، معمولاً در آیین عقد، زمانی که عروس و داماد پس از خواندن خطبه کنار هم می‌نشینند، اجرا می‌شود و فضایی شاد و آیینی دارد.

    صادقی در پایان تأکید کرد که موسیقی بختیاری، نه‌فقط برای ایل بختیاری، بلکه برای همه مردم ایران بخشی از فرهنگ و هویت اصیل است و باید حتی در دنیای مدرن نیز حفظ و گرامی داشته شود.

     

    آشنایی با میراث موسیقایی قوم قشقایی

    گروه هنری «مارال» نیز به سرپرستی محمد کشاورز از استان فارس، برای نخستین بار در هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران حضور می‌یابد. این گروه نماینده موسیقی محلی قشقایی است و از روستای کوشک مولا، واقع در ۳۵ کیلومتری شرق شیراز، به جشنواره می‌آید.

    کشاورز درباره فعالیت‌های هنری گروه خود گفت: گروه مارال از سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را در حوزه موسیقی قشقایی آغاز کرده و تاکنون در جشنواره‌های مختلف استانی حضور داشته است.

    در این دوره از جشنواره، محمد کشاورز و علیرضا زارع در قالب دونوازی سرنا و نقاره به اجرای قطعاتی از موسیقی اصیل قشقایی خواهند پرداخت. از جمله مقام‌های قابل اجرا می‌توان به «غریب و صنم»، «صمصام»، «گرایلی» و «خسرو باج خسرو» اشاره کرد. همچنین قطعات ریتمیک و آیینی مانند «هلی»، «آغور هلی»، «اورتا هلی» و «یورغا هلی» نیز در این برنامه گنجانده شده است.

    کشاورز درباره ویژگی‌های موسیقی قشقایی گفت: موسیقی محلی قشقایی بسته به منطقه و مناسبت، رنگ و بویی خاص دارد. اگرچه فضای عمومی این موسیقی حماسی است، اما زیرمجموعه‌هایی همچون ترکه‌بازی، جنگنامه و هلینیز در آن دیده می‌شود که هر یک در آیین‌ها و مراسم خاص کاربرد دارند.

    او همچنین درباره جایگاه ویژه سرنای قشقایی گفت: سرنا در مناسبت‌های مختلف قشقایی‌ها نواخته می‌شود و بسته به نوع مراسم، می‌تواند رنگی شاد یا غم‌انگیز داشته باشد، اما در مجموع بیشتر با حس اندوه همراه است.

    گروه «مارال» در این جشنواره تلاش دارد بخشی از میراث موسیقایی قوم قشقایی را به صحنه بیاورد و مخاطبان را با این گنجینه صوتی و آیینی آشنا کند.

    هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به دبیری فواد توحیدی و به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، از ۵ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ در استان هرمزگان برگزار می‌شود.

     

     

    نوشته صدای موسیقی اقوام ایران نباید خاموش شود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • وزیر فرهنگ: موسیقی نواحی حافظه زنده ملت ایران است

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران از ایت موسیقی به عنوان حافظه زنده ملت ایران یاد کرد.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه آغاز هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران پیامی به این جشنواره ارسال کرده است.

    متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره به این شرح است: «موسیقی نواحی، نه صرفاً نغمه و آواز، که حافظه زنده ملت ایران است؛ گنجینه‌ای از حکمت، تاریخ، عشق و مقاومت که در جان اقوام این سرزمین خانه دارد.

    هر نوای محلی، سند هویت یک قوم است و هر ساز و آوا، پلی است میان دیروز و امروز ما. گاهی تلاش‌هایی برای حذف یا کمرنگ‌ساختن این صداهای ریشه‌دار دیده می‌شود؛ اما اگر این نغمه‌ها خاموش شوند، تکه‌ای از پیکره ایران از یاد خواهد رفت.

    جشنواره موسیقی نواحی، فرصتی است برای پاسداشت این میراث کهن و تکرار این حقیقت روشن: ایران، بدون صدای اقوامش، ایران نیست. صیانت از موسیقی نواحی، نه فقط وظیفه فرهنگی، بلکه ضرورتی برای حفظ وحدت ملی و تمامیت فرهنگی ماست.

    از تلاش تمامی دست‌اندرکاران این جشنواره به‌ویژه استاندار هنرشناس هرمزگان صمیمانه سپاسگزارم که میزبان خروش دوباره این صداهای اصیل در سواحل نیلگون خلیج فارس شدند.»

    هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به دبیری فواد توحیدی و به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و با مشارکت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان، از ۵ تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ در استان هرمزگان برگزار می‌شود.

     

     

    نوشته وزیر فرهنگ: موسیقی نواحی حافظه زنده ملت ایران است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • مدیرعامل انجمن موسیقی مطرح کرد: هزینه‌کرد ۲۸ میلیارد تومانی جشنواره چهلم موسیقی فجر/ دستمزدها پرداخت شد

     

     مدیرعامل انجمن موسیقی ایران با اشاره به آغاز جشنواره چهلم موسیقی فجر با ۱۸ میلیارد تومان بودجه گفت: با وجود افزایش ۴۰ درصدی رقم جشنواره و هزینه‌کرد حدود ۲۸ میلیارد تومان، تسویه‌حساب تمامی هنرمندان انجام و دستمزد عوامل دیگر به‌ صورت کامل پرداخت و تسویه شد.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، محمدعلی مرآتی درباره مشارکت هنرمندان در چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: این جشنواره دستخوش تغییرات و تحولاتی شد که از دو منظر کیفی و کمی باید مورد بررسی قرار گیرد. در این دوره، دولت «وفاق ملی» ایجاد انگیزه کرد و ۱۰۶ گروه و حدود یکهزار و ۷۰۰ هنرمند در جشنواره شرکت کردند که از نظر کمی افزایش ۴۰ درصدی داشتیم و این به‌ نوبه خود شگفت‌انگیز بود. البته این افزایش شرکت‌کنندگان باید متناسب با بودجه پیش می‌رفت و به همین خاطر تمهیداتی صورت گرفت تا پاسخ این اشتیاق داده شود.

    وی اذعان داشت: طی مشورت‌هایی که با رضا مهدوی دبیر، احمد صدری رئیس جشنواره و ‌هدایت نادره رضایی معاون امور هنری داشتیم تصمیم بر این شد در مبحث بلیت‌فروشی برای رعایت حقوق مخاطب، قیمت بلیت‌ها متعادل باشد. سالن‌های برگزاری اجرا نیز از هفت سالن به ۱۰ سالن افزایش پیدا کرد. یک سالن اختصاصی نیز در دو سانس در اختیار برخی گروه‌های دستگاهی و نواحی که در رقابت با گروه‌های موسیقی پاپ امکان شنیده‌شدن نداشتند، گذاشته شد. در واقع این امکان و اعتماد را انجام دادیم تا ارتباط آنها با مخاطب فعلی حفظ شود.

     

     محمدعلی مرآتی؛ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران
    محمدعلی مرآتی؛ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران

     

    اعتدال شنیداری ایجاد شد

    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران بیان کرد: از سوی دیگر برخی استادان از میان هنرمندان پیشکسوت انتخاب شدند و در سالن ویژه‌ای مانند رودکی با عنوان شب استادان بزرگ تاریخ موسیقی، برنامه‌هایی برگزار شد. در این دوره توانستیم بدون نگرانی در بخش بین‌الملل مبلغ حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نقل و انتقال و دستمزد گروه‌ها را پرداخت کنیم. در بحث عدالت شنیداری نیز سالن‌هایی را در چهار بخش تهران در نظر گرفتیم تا رفت و آمد برای مخاطبان به‌ راحتی صورت بگیرد.

    مرآتی افزود: برای پدیده‌های تجربی مانند دانشگاه، هنرستان و مراکز آموزشی درجه یک استان‌ها در سالن فرهنگسرای ارسباران اجرای دو سانسی در نظر گرفتیم. علاوه بر این، امسال در بخش بانوان شاهد رشد ۱۲ اجرایی بودیم که در یک سالن مستقل در نیاوران برگزار شد. همه این‌ها با تمهیدات راهبردی معاون امور هنری صورت گرفت. از سوی دیگر، رقابتی بین اجراهای بانوان شکل گرفت و سه استاد بنام موسیقی در حوزه بانوان به دیدن اجراها رفتند و از میان آنها گروه‌هایی به‌ عنوان برگزیده در قالب جایزه «مانا» انتخاب کردند.

    وی اظهارداشت: در سالن فرهنگسرای بهمن نیز رقابت میان گروه‌هایی از موسیقی ناب نواحی که قابلیت زیادی در جذب مخاطب داشتند شکل گرفت و استقبال کم‌نظیری از آنها صورت گرفت. در مجموعه برج آزادی میزبان حدود ۱۸ گروه اصیل موسیقی نواحی بودیم؛ می‌توانیم بگوییم در هر گونه موسیقایی یک اعتدال شنیداری ایجاد شد که قابل افتخار است.

    مرآتی گفت: بدون اغراق می‌توان گفت که در جشنواره چهلم بلوغی صورت گرفت که اکثر گونه‌های موسیقایی با مخاطب خود ارتباط برقرار کردند. از طرفی در حدود بیست استان همزمان با برنامه‌ریزی دقیق (حتی در استان‌های قم و خراسان رضوی) برای نخستین بار جشنواره برگزار شد. در بخش پاپ نیز دو سالن اصلی انتخاب شد و مخاطبان خاص خود را داشت.

     

    نظم مالی جشنواره چهلم فجر

    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران بیان کرد: در بخش مالی برای نخستین‌ بار طبق دستور معاون امور هنری شفافیت مالی انجام گرفت. با بودجه ۱۸ میلیارد تومانی که پیش از آغاز به کار دولت چهاردهم بسته شده بود جشنواره را آغاز کردیم. در انجمن با نظم مالی و تمهیداتی که اندیشیده شد، مذاکرات با گروه‌ها انجام شد.

    وی افزود: در این دوره حدود ۱۰ میلیارد تومان به‌ واسطه فروش بلیت کسب شد، با وجود افزایش ۴۰ درصدی رقم جشنواره و هزینه‌کرد حدود ۲۸ میلیارد تومان، تسویه‌حساب تمامی هنرمندان در ابتدای اسفندماه انجام و دستمزد عوامل دیگر در همان اسفندماه به‌ صورت کامل پرداخت و تسویه شد. در نهایت جشنواره چهلم موسیقی فجر از نظر نظم مالی با برنامه‌ریزی دقیق کمیته‌های بیست‌گانه با کارنامه قابل قبول به پایان رسید.

    مرآتی اظهارداشت: ‌در سال جدید هدف اصلی انجمن موسیقی ایران تمرکز اجرایی بر حمایت مؤثر و کارآمدی هنرمندان ۳۱ استان خواهد بود. امیدواریم بتوانیم این بخش که با یک استان به صورت آزمایشی آغاز شده نتیجه‌بخش باشد.

     

    دستمزدها شفاف‌سازی می‌شود

    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره اتاق شیشه‌ای و شفاف‌سازی دستمزدها گفت: امسال با نظر و دستور معاون امور هنری برای نخستین‌ بار بودجه جشنواره اعلام رسمی شد و همکاران بخش مالی انجمن موسیقی مشغول آماده‌سازی فهرست شفاف‌سازی دستمزدها هستند که پس از آماده‌سازی برای انتشار در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. این مساله شاید انگیزه‌ای میان هنرمندان ایجاد کند، به خصوص افرادی که واقعاً پای کار هستند و ایران را در برهه‌های مهم تاریخی تنها نمی‌گذارند.

    وی افزود: بنده با وجود ۹ ماه سابقه خدمت‌گزاری در انجمن تلاش خواهم کرد تا اجراهای بیشتری را طبق ضوابط و مقرارت موجود با گردش مالی برای خود هنرمندان در استان‌ها با مدیریت آنها ایجاد کنم. به همین خاطر در حال شناسایی سالن‌های ۵۰ تا ۲۰۰ نفره شهرهای ایران هستیم تا بتوانیم این رویدادها را برگزار کنیم. انجمن موسیقی ایران محکم پای مساله شفاف‌سازی ایستاده تا بتواند تمام اطلاعات موجود را در اختیار مردم و هنرمندان قرار دهد.

     

    برگزاری جشنواره نواحی طبق استانداردهای ملی

    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره جشنواره نواحی نیز گفت: تمهیدات جشنواره نواحی با درایت معاون امور هنری در استان هرمزگان، اندیشیده شده و تفاهم نامه‌ای با همکاری استاندار محترم هرمزگان دست پیدا کردیم. برنامه‌ریزی این هست که اجراها در نقاط مختلف شهر و بیشتر نوار ساحلی به دلیل حضور جمعیت برگزار شود، همچنین سالنی برای سازهایی که ممکن است در هوای شرجی صدایشان تغییر کند انتخاب شده است.

    این پژوهشگر موسیقی اظهارداشت: چند روز اخیر سفری به همراه سرپرست دفتر موسیقی و رییس جشنواره و دبیر فواد توحیدی به بندرعباس داشتیم. از مدیرکل این استان، فرخنده جلالی که شک ندارم با مدیریت او این جشنواره به نحو احسن برگزار خواهد شد، تشکر می‌کنم. این جشنواره طی چهار روز از پنجم اردیبهشت در هرمزگان برگزار می‌شود. در انجمن موسیقی ایران مستمر در حال مکاتبه و همکاری با استان هستیم تا این جشنواره طبق استانداردهای ملی که در طول ۱۶ سال انجام شده بود به ثمر برسد.

    چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری و مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت امور هنری و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و بنیاد فرهنگی هنری رودکی ۲۳ تا ۲۹ بهمن ۱۴۰۳ با بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی با موضوع و محوریت وفاق ملی در تهران و ۲۱ استان کشور برگزار شد.

    معرفی و تقدیر از آثار برگزیده هنرمندان موسیقی ایران، اعتلای هنر موسیقی و ارتقای سطح سلیقه و فرهنگ شنیداری مخاطبان، مراقبت از هویت ملی مبتنی بر آموزه‌های آیینی و ایرانی، تقویت و حمایت از هنر خلاق به‌ ویژه ایده و اجراهای صدا و موسیقی نسل جوان و شناسایی و تحکیم فرم و محتوای کیفی برای گونه‌های مختلف موسیقی از اهداف این دوره از جشنواره بود.

    همچنین هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و مشارکت استانداری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی استان هرمزگان از پنجم تا هشتم اردیبهشت ماه امسال در شهر بندرعباس برگزار می‌شود.

    نوشته مدیرعامل انجمن موسیقی مطرح کرد:
    هزینه‌کرد ۲۸ میلیارد تومانی جشنواره چهلم موسیقی فجر/ دستمزدها پرداخت شد
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • با حضور مدیران وزارت فرهنگ در بندرعباس صورت گرفت: بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان

    سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی با حضور در استان هرمزگان در جریان آخرین وضعیت آماده‌سازی این استان برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی قرار گرفتند.

    به گزارش خبرگزاری سینا، در راستای هماهنگی‌های نهایی برای برگزاری هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، جلسات فشرده‌ای در استان هرمزگان برگزار شد.

    نخستین جلسه به میزبانی فرخنده جلالی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان) در محل این اداره کل برگزار شد.

    احمد صدری (سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی)، محمدعلی مرآتی (مدیرعامل انجمن موسیقی)، فواد توحیدی (دبیر جشنواره موسیقی نواحی) با حضور در استان هرمزگان در جریان آخرین وضعیت آماده‌سازیِ این استان برای برگزاری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی قرار گرفتند.

    در این جلسه ابتدا جزئیات و چگونگی حضور گروه‌های موسیقی از استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه محل برگزاری اجراها مورد بررسی قرار گرفت و تمهیدات لازم برای برگزاریِ اجراها با بهترین کیفیت اندیشیده شد.

    یکی از نکات مهمی که در این جلسه مطرح شد، امکانِ اجرای برخی گروه‌ها در میان مردم بود. برای این مهم چند محل مورد بررسی قرار گرفت تا در نهایت بهترین محل انتخاب شود.

    فرخنده جلالی مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان در این جلسه گفت: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این دوره از جشنواره موسیقی نواحی به بهترین شکل برگزار شود. موسیقی نواحی فرصتی برای همدلی بیشتر است و ما در این دوره از جشنواره تلاش داریم تا بانوان هنرمند حضوری پررنگ داشته باشند.

    او با اشاره به محل برگزاری اجراها گفت: سالن‌های مختلفی در بندرعباس وجود دارد که همه آنها را از نظر ظرفیت و کیفیت مورد بررسی قرار داده‌ایم تا در نهایت یکی از این سالن‌ها میزبان کلسه اجراها باشد. چند محل ویژه را هم در نظر داریم تا در صورت مساعد بودن وضعیت آب و هوا، اجراها را در فضای باز و در میان مردم برگزار کنیم.

    پس از این جلسه مدیران جشنواره ه موسیقی نواحی با حضور در سالن‌ها و محل‌های پیشنهادی برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، هر کدام را مورد بررسی دقیق قرار دادند تا در نهایت بهترین محل‌ها برای برگزاری جشنواره انتخاب شود.

    هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران به دبیری فواد توحیدی توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن موسیقی ایران و مشارکت استانداری هرمزگان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و انجمن موسیقی هرمزگان از تاریخ پنجم تا هشتم اردیبهشت ۱۴۰۴ به میزبانی شهربندرعباس برگزار می‌شود.

    نوشته با حضور مدیران وزارت فرهنگ در بندرعباس صورت گرفت:
    بررسی آخرین وضعیت جشنواره موسیقی نواحی در هرمزگان
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • افتتاح بخش آیین‌ «رمضان‌خوانی» جشنواره موسیقی نواحی

    معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه ۱۰ اسفندماه به‌منظور حضور در آیین رونمایی از هفدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران  بخش آیین رمضان‌خوانی وارد بندرعباس شد.

    به گزارش خبرگزاری سینا، نادره رضایی، ساعت ۲۱ جمعه ۱۰ اسفندماه ۱۴۰۳ از طریق فرودگاه بین‌المللی بندرعباس وارد این شهر شد و در نخستین برنامه سفر خود، با حضور در آرامگاه استاد محمدعلی بهمنی، شاعر نامدار ایرانی، به وی ادای احترام کرد.

    در این سفر، احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی ایران، معاون هنری را همراهی می‌کنند.

    این سفر با هدف حمایت از هنرهای آیینی و موسیقی نواحی، به‌ویژه سنت‌های رمضان‌خوانی انجام شده و در جریان آن، جشنواره موسیقی نواحی به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد.

    این سفر با هدف حمایت از هنرهای آیینی و موسیقی نواحی، به‌ویژه سنت‌های رمضان‌خوانی انجام شده و در جریان آن، جشنواره موسیقی نواحی به‌صورت رسمی رونمایی خواهد شد.

    نوشته افتتاح بخش آیین‌ «رمضان‌خوانی» جشنواره موسیقی نواحی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.