برچسب: جذب گردشگر

  • درخواست دفاتر مسافرتی ایران برای همکاری بیشتر با اتاق بازرگانی

    نایب رییس و معاونان اتاق بازرگانی ایران با حضور در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران راه های توسعه همکاری میان اتاق ایران و فعالین گردشگری را بررسی کردند.

    به گزارش خبرگزاری سینا، حرمت الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این نشست با تشریح فعالیت ها و عملکرد انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تشکل های تاسیس شده در کشور در حوزه گردشگری بر لزوم ارتباط بیشتر این تشکل با اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد.

    رفیعی گفت: اگر وضعیت گردشگری یک کشور خوب باشد، چرخ اقتصاد آن کشور نیز به سرعت حرکت می کند.

    او با اعلام آمادگی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران برای همکاری قوی با اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: کشورهای پیشتاز در جذب گردشگر نظیر فرانسه امسال ۹۰ میلیون گردشگر ورودی داشته و ترکیه در همسایگی ایران نیز رکورد جذب ۶۰ میلیون گردشگری را شکست.

    حرمت الله رفیعی با اشاره به تلاش های انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران به عنوان تشکل خصوصی فراگیر در حوزه گردشگری برای باز کردن مسیر گردشگری میان ایران و روسیه، ایران و مصر و ایران و عراق و سایر کشورها اعلام کرد: بخش چندین سفر به مصر برای باز کردن مسیر گردشگری آن کشور به روی ایران و جذب گردشگر از مصر به ایران انجام و تفاهمنامه های بسیار خوبی بسته شد که با خبری شدن این موضوع برغم اجازه های صادر شده از مراجع ذی صلاح برای مذاکرات گردشگری با مصر، معاون وزارت خارجه در دولت گذشته یک مصاحبه انجام داد و اعلام کرد که هیچ سفری بین ایران و مصر برای گردشگران وجود نخواهد داشت و دولت باید این مسیر را باز کند. در حالی که تمام مذاکرات برای راه اندازی مسیر گردشگری مصر از سوی بخش خصوصی انجام شده بود و اینگونه تلاش های بخش خصوصی ناکام ماند.

    رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به رودشو اخیر برگزار شده در عراق نیز اعلام کرد: تراز گردشگری ایران و عراق ۷ میلیون گردشگر است که قرار شد به ۱۰ میلیون گردشگر برسد.

    حرمت الله رفیعی همچنین نقش اتاق بازرگانی ایران را در چنین مواردی کمرنگ خواند و گفت: انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران درخواست توسعه همکاری ها با اتاق بازرگانی ایران را دارد.

    پیام باقری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست با اعلام این که گردشگری در شرایط موجود اقتصادی کشور می تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد افزود: گردشگری یک خدمت را تبدیل به ثروت می کند و خروجی آن ارزش افزوده بالا دارد.

    او  گفت: صنایع مختلفی امروز در کشور فعالیت می کنند ولی سهم شان از ارزش افزوده و خلق ثروت پایین است. در حالی که این صنعت گردشگری است که می تواند بدون رانت و سوبسید و حمایت های ویژه از هیچ خلق ثروت و ارزش افزوده بالا تولید کند.

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به ضعف های زیرساختی صنعت گردشگری کشور اعلام کرد: صنعت گردشگری علاوه بر زیرساخت های ضعیف دچار کمبود منابع برای سرمایه گذاری شده و به همین دلیل است که وضعیت ناوگان حمل و نقل هوایی کشور مناسب نیست. این ناوگان نیاز به سرمایه گذاری و نوسازی دارد. زیرساخت های هتلینگ و پذیرش و حتی آموزش افراد در صنعت گردشگری هم ضعیف شده است.

    پیام باقری اعلام کرد: اتاق بازرگانی ایران مشاور سران قوا است و ماموریت های جدی در این زمینه ها دارد و تنظیم گر روابط بین بخش خصوصی و حاکمیت است. بنابراین ماموریت های جدی دارد و ابزارها و ارکانی نیز که تشکل های می توانند بر آن تکیه کنند و از این ابزارها استفاده کنند.

    او با اشاره به وجود ۳۴ اتاق در سراسر کشور و فعالیت اتاق های مشترک بازرگانی ایران با سایر کشورها گفت: امروز بیش از ۶۰۰ تشکل عضو اتاق بازرگانی ایران هستند و بیش از ۲۸۰ انجمن سراسری و ملی نیز در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران دارای کرسی هستند. بنابراین انجمن سنفی دفاتر مسافرتی ایران نیز می تواند ارتباط مستحکمی با اتاق بازرگانی ایران برقرار کند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: ۲۰ کمیسیون در اتاق بازرگانی ایران فعالیت دارند که یکی از آن ها کمیسیون گردشگری است و دیگری کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی است که می توانند بطور مستقیم با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در ارتباط باشند.

    پیام باقری افزود: فعالیت های انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران هیچ تعارضی با کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ندارد و این انجمن می تواند از ابزارهای اتاق بازرگانی با تقسیم کار درست برای همکاری های بیشتر استفاده کند.

    نایب رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین از انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران خواست تا ارتباط خود را با اتاق های مشترک ایران با کشورهای خارجی در زیر مجموعه معاونت بین المللی اتاق بازرگانی ایران قوی تر کند تا با ایجاد تعاملات بیشتر بر بهبود وضعیت گردشگری کشور تمرکز شود.

     

    نوشته درخواست دفاتر مسافرتی ایران برای همکاری بیشتر با اتاق بازرگانی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • با حضور وزیر علوم و تحقیقات و فناوری و معاون امور هنری وزارت فرهنگ اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان در تخت جمشید برگزار شد

     

     

    محوطه جهانی تخت‌جمشید شامگاه روز شنبه پانزدهم شهریور در قالب یک پروژه مشترک بین‌المللی و بینافرهنگی میزبان مخاطبان در قالب اجرای زنده ارکستر فیلارمونیک ارمنستان بود.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسینعلی امیری استاندار فارس، نادره رضایی معاون امورهنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رنجبر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، وزیر فرهنگ و آموزش کشور ارمنستان، جمعی از معاونان و مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعدادی از مهمانان خارجی از جمله مهمانان ویژه این برنامه موسیقایی بودند.

    ارکستر فیلارمونیک ارمنستان به مناسبت یکصدمین سالگرد تأسیس خود، شامگاه شنبه ۱۵ شهریور در محوطه جهانی تخت‌جمشید در میان استقبال قابل توجه مخاطبان به اجرای قطعه ماندگار «ای ایران» و تعدادی دیگر از آثار موسیقایی پرداخت.

    اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری معاونت امور هنری وزارت ارشاد، استانداری فارس، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس برگزار شد.

    این پروژه موسیقایی در جهت تقویت ارتباطات فرهنگی میان ملت‌ها، تاکید بر اهمیت موسیقی به‌عنوان زبانی بین‌المللی برای گفت‌وگوی اقوام مختلف و بستری برای ارتقای سطح هنری و ایجاد همدلی میان جوامع گوناگون اجرا شد.

    در آغاز این مراسم که اجرای آن بر عهده سید عباس سجادی بود ابتدا ارکستر فیلارمونیک ارمنستان به واسطه حضور در این کنسرت سرود ملی کشورمان و سپس سرود ملی کشور ارمنستان را اجرا کرد.

     

    حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
    حسین سیمایی‌صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

     

    نوای پیام‌آور صلح و دوستی و همبستگی ملت‌ها

    حسینعلی امیری استاندار فارس هم در ابتدای این برنامه ضمن خیر مقدم به مهمانان خارجی و هیئت‌های مختلف دیپلماتیک در این برنامه گفت: امشب در سایه شکوه تخت‌جمشید گردهم آمدیم تا با نوای دلنشین موسیقی همراه شده و زبان مشترک فرهنگ‌ها را بشنویم.

    وی افزود: امشب در این گوشه تاریخی نوای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان طنین‌انداز می‌شود. نوایی که پیام آور صلح و دوستی و همبستگی ملت‌ها است و موسیقی هم زبانی است که دل‌ها را پیوند می‌دهد. البته که ایران و ارمنستان قرن‌ها است که در عرصه‌های مختلف کنار یکدیگر ایستاده‌اند.

    استاندار فارس تصریح کرد: آنچه می‌بینید گواه درستی بر همین مسیر دوستی و برادری و هم افزایی فرهنگی است. امروز جهان نیازمند صداهایی است که برای ما از صلح و دوستی بگوید. دیپلماسی ما ارزش‌های انسانی است که ملت‌ها را به هم پیوند می‌دهد و ایرانیان همواره باور داشتند این پاسداشت، فرهنگ‌ها را مستحکم می‌کند. این کنسرت نمادی برای صلح و دوستی است.

    امیری ادامه داد: اینجانب در مقام استاندار فارس حضور ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را در تخت جمشید باشکوه گرامی می‌دارم و این برنامه را نشانه‌ای برای دوستی و الگویی برای همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی می‌دانم .

     

    نادره رضایی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ
    نادره رضایی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ

     

    آغازی برای همکاری‌های بیشتر در حوزه فرهنگ و هنر

    گریگور هاکوپیان سفیر ارمنستان در کشورمان هم در این ویژه برنامه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کنسرت در محوطه تاریخی جهانی تخت جمشید گفت: امروز افتخار بزرگی است که در کنار این یادگار تمدن بشری به اجرای برنامه پرداخته و سالگرد تأسیس ارکستر فیلارمونیک ارمنستان را جشن می‌گیریم. ‌این رویداد بی بدیل بدون حمایت‌های دولت جمهوری اسلامی به ویژه وزارت فرهنگ و مسئولان استانی به ثمر نمی نشست.

    وی افزود: در این لحظات باشکوه صمیمانه‌ترین احساسات خود را با شما به اشتراک می‌گذاریم چون تاریخ را اکنون در رگ‌های خودمان احساس می کنیم. اینجا نماد فرهنگ جاودان بشری است که با پویایی امروز پیوند خورده و ما می توانیم در این مجموعه شاهد یک اجرای موسیقایی باشیم.

    سفیر ارمنستان ضمن ارائه توضیحاتی از روند فعالیت‌های ارکستر فیلارمونیک ارمنستان و نقش هنرمندان ایرانی از جمله لوریس چکناواریان در توسعه فعالیت‌های کیفی این مجموعه توضیح داد: این کنسرت پیوند میان ایران و ارمنستان را مستحکم تر می‌کند و موسیقی بار دیگر نشان می دهد که در روح همه ما زنده است. مسیری که اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان در جوار تخت‌جمشید ارزش آن را دو چندان می کند. امروز اینجا گردهم امدیم تا هدیه فرهنگی کشور ارمنستان را به ایرانیان اهدا کنیم. این اجرا خطاب به مردم عزیز ایران و آغازی برای همکاری‌های بیشتر است.

     

    ارکستر فلارمونیک ارمنستان
    ارکستر فلارمونیک ارمنستان

     

    تخت جمشید شاهدی ماندگار برای معرفی تمدن‌های باستانی

    ژانا آندریاسیان وزیر فرهنگ و آموزش کشور ارمنستان هم در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: امروز شاهد پیوند فرهنگ ۲ ملت ایران و ارمنستان هستیم که نماد دیرینه احترام و دوستی متقابل است. در این چارچوب سفر اخیر آقای رئیس جمهور به ارمنستان را می‌توان نقطه عطف دو کشور تلقی کرد که می‌تواند گشایشگر فعالیت های مشترک فراوانی باشد.

    وی افزود: کنسرت بزرگداشت امروز از مرزهای سیاست فراتر رفته چرا که بیانیه‌ای برای صلح و هم زیستی فرهنگی در دروازه ملل دنیا به حساب می‌آید. این مجموعه باشکوه یکی از درخشان ترین آثار جهان است که شاهدی ماندگار برای تمدن‌های باستانی معرفی می‌شود. پس دوستان گرامی، امروز پیوندهای فرهنگی ایران و ارمنستان را پاس می‌داریم چرا که با برگزاری کنسرت جان تازه‌ای پیدا کرده است.

    وزیر فرهنگ و آموزش ارمنستان تصریح کرد: برای من باعث افتخار است که صدای جاودانه موسیقی ارمنستان در این بنای باشکوه طنین انداز می‌شود. البته این ارکستر چندی پیش به رهبری استاد لوریس چکناواریان در تالار وحدت کنسرتی را برگزار کرده است و این مسیر تا امشب استمرار پیدا کرده و ما امروز از همه مسئولان استان بابت این همکاری قدردانی کرده و امیدوار به استمرار این پیوند فرهنگی هستیم.

     

    تنها فرهنگ و تاریخ است که باقی می‌ماند

    حسینی صراف وزیر علوم و تحقیقات و فناوری نیز در بخش پایانی سخنرانی‌ها ضمن قدردانی از برگزاری این رویداد بینافرهنگی در محوطه تاریخی جهانی تخت جمشید اظهار کرد: ایران از دیرباز سرزمینی بوده که تنوع را پذیرفته و از دل این تنوع وحدت را خلق کرده است. تمدنی که فرهنگ و هنر آن زبانزد دنیا بود و با ورود اسلام هم وجوه ارزشمند آن غنی‌تر شد. ایرانی بودن یعنی علم دوست بودن، خداپرست بودن و اهل مدارا بودن. مسیری که باید ادامه پیدا کند. شرایطی که همین محوطه جهانی تخت جمشید نماد شاخص این مطالبی است که اشاره کردم.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: روابط تاریخی ۲ ملت بازتاب همان روحیه احترام متقابل ایرانیان است. تخت‌جمشید نشان می‌دهد که با شمشیر هیچ ملتی باقی نمی‌ماند بلکه با فرهنگ و تاریخ است که باقی می‌ماند و این توجه در دنیای معاصر امری ضروری است که می‌توانیم به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

    پس از صحبت‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان به اجرای قطعاتی از آهنگسازان برجسته موسیقی ارمنستان پرداختند. این در حالی است که اجرای قطعه «ای ایران» ساخته روح الله خالقی بخش پایانی کنسرت را تشکیل می‌داد.

    این قطعه به دلیل حال و هوای حماسی اثر و اجرای آن در محوطه تاریخی جهانی تخت جمشید فضای جالب توجهی را فراهم ساخت.

     

    نوشته با حضور وزیر علوم و تحقیقات و فناوری و معاون امور هنری وزارت فرهنگ
    اجرای ارکستر فیلارمونیک ارمنستان در تخت جمشید برگزار شد
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • گهر پارک سیرجان؛ تلاقی صنعت، فرهنگ و طبیعت

     

     

    گهر پارک سیرجان، جایی است که صنعت و فرهنگ در کنار هم، با نوآوری و خلاقیت، به خلق فضایی متفاوت و پویا دست زده‌اند. این مجموعه نه تنها به‌عنوان یک مقصد گردشگری بلکه به عنوان یک نماد زنده از هم‌زیستی پایدار محیط زیست، میراث فرهنگی و توسعه صنعتی، فرصتی نادر برای تجربه‌ای منحصر به فرد فراهم آورده است.

    لیلا ضامنی: در دل شهر سیرجان، جایی که معدن و صنعت با فرهنگ و هنر پیوند خورده‌اند، مجموعه‌ای زیبا و نوآورانه به نام گهر پارک پا گرفته است. این مجموعه، فراتر از یک پارک تفریحی ساده، قصه‌ای از تلاش، خلاقیت و هم‌افزایی بین صنعت و میراث فرهنگی است.

    به گزارش  اختصاصی خبرگزاری سینا، در بازدید گهر پارک؛ مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با نگاهی عمیق به اقلیم فرهنگی سیرجان، تأکید کرد که گل‌گهر نه فقط یک مجموعه صنعتی، بلکه راوی داستانی است که معدن و آهن را به فرهنگ و گردشگری پیوند می‌دهد.

    او بیان داشت که امروز مسئولیت اجتماعی صنایع سنگین باید شامل حفاظت از محیط زیست و توجه به پیشینه فرهنگی منطقه باشد. سیرجان با هنرهایی مانند شیرکی‌پیچ نشان داده است که می‌تواند همزمان با صنعت، در مسیر توسعه پیش برود. در کنار این، آشنایی نزدیک با فرآیند استخراج و تولید آهن در گل‌گهر، یادآور شد که میراث ناملموس صنعتی نیز بخش مهمی از تاریخ معاصر کشور است که باید پاس داشته شود. اینجا، صنعت و گردشگری به هم آمیخته‌اند و مجموعه‌ای منحصربه‌فرد شکل گرفته است.

     

    گهر پارک سیرجان

     

    شهرام گیل آبادی، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر، درباره مفهوم تم پارک‌ها و نقش آنها در پاسخگویی به نیازهای روز جامعه می‌گوید: گردشگر امروز دیگر فقط یک بازدیدکننده نیست بلکه حلقه اتصال بین فرهنگ‌ها و تجربیات انسانی است.
    او بر اهمیت شنیدن فعال تأکید کرد و بیان داشت که گهرپارک نمونه‌ای از هم‌آفرینی و مشارکت خلاقانه است که با نیازهای مردم پیوند خورده است.

    شهر سیرجان با ۲۵ عنصر ملموس ثبت‌شده، میراث غنی‌ای دارد اما در زمینه میراث ناملموس نیاز به توجه بیشتر است؛ موضوعی که گهر پارک با نگاه ویژه‌ای به آن پرداخته است. همچنین، توسعه فضای سبز این مجموعه، با کاشت درختان فراوان، سرانه فضای سبز منطقه را به طور قابل توجهی افزایش داده و همین دستاوردی مهمی در شرایط فعلی است.

     

    گهر پارک سیرجان
    گهر پارک سیرجان

     

    محمدحسین نخعی، مدیر عامل گهرپارک، داستان رؤیایی ساخت این مجموعه را به یاد آورد که دو سال پیش با الهام از طرحی بزرگ از سوی مدیرعامل شرکت گل‌گهر آغاز شد. او اشاره کرد که گهر پارک بخشی از مسئولیت اجتماعی صنعت گل‌گهر است و در کنار امکانات سخت‌افزاری، نیازمند مشارکت و همکاری فعالان فرهنگی است تا بتواند شکوفا شود.

    احداث خط لوله انتقال آب از خلیج فارس و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی بزرگ‌ترین ترن هوایی کشور، از دیگر نکات برجسته این پروژه است که با هدف خلق تجربه‌ای شاد و ایمن برای گردشگران طراحی شده است.

    در این میان، حضور هنرمندان و فعالان فرهنگی نیز رنگ و بویی خاص به این مجموعه داده است.

     

    بهزاد فراهانی، کارگردان و بازیگر
    بهزاد فراهانی، کارگردان و بازیگر

     

    بهزاد فراهانی، بازیگر و نمایشنامه‌نویس نام‌آشنای کشورمان در نخستین همایش فعالان فرهنگی-گردشگری گهرپارک، ضمن قصه‌خوانی، به سختی‌های امروز تئاتر اشاره کرد و از خالقان گهرپارک تقدیر کرد که چنین ظرفیت ارزشمندی را برای مردم زنده کرده‌‌اند.

     

    گهر پارک سیرجان
    گهر پارک سیرجان

    نوشته گهر پارک سیرجان؛ تلاقی صنعت، فرهنگ و طبیعت اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌های هنری/۲5 معاون فرهنگی شهرداری قونیه: ایران و ترکیه را خطاطی و مولانا به هم پیوند می‌دهند

     

     

    احمد چالیشیر، معاون فرهنگی شهرداری قونیه، معتقد است اشتراکات فرهنگی، به‌ویژه هنر خطاطی و میراث مولانا، می‌توانند رابطه ایران و ترکیه را بیش از پیش نزدیک کنند. او از ترجمه آثار مولانا به ۲۷ زبان، برنامه‌های ویژه برای معرفی اصیل سماع، و عزم قونیه برای ارتباط گسترده‌تر با شهرهای فرهنگی ایران سخن می‌گوید.

     

    زهره نیلی: وارد یک سالن بزرگ با پنجره‌های بلند و دیوارهای سپید می‌شود که بر آن، هجده بیت «نی‌نامه» نقش بسته؛ هر بیت در یک قاب جا خوش کرده از«بشنو از نی چون حکایت می‌کند» تا «درنیابد حال پخته هیچ خام/ پس سخن کوتاه باید والسلام»…. از راه‌پله گرد میانه سالن بالا می‌روی و به نخستین طبقه، یعنی دفتر احمد چالیشیر، معاون فرهنگی شهردار قونیه می‌رسی. با لبخند سلام و احوالپرسی می‌کند و از ایران و موسیقی ایرانی می‌گوید. از این‌که همه ‌جای ایران را دوست دارد اما تبریز و اصفهان را بیشتر.

    چالیشیر با عشق و با احترام از خسرو آواز ایران یاد می‌کند و در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا می‌گوید: من موسیقی کلاسیک ایرانی و استاد شجریان را بسیار دوست دارم. در بین خوانندگان امروزی هم با علیرضا قربانی و همایون شجریان، رفاقت دارم و صدای ناب‌شان را می‌پسندم. نگاهت به قاب خاتم روی میز می‌افتد. خاتمی که از شیراز به قونیه رفته و بر میز متولیان فرهنگی‌شان، چه خوش نشسته است.

     

    بیشتر بخوانید:

    فرصتی که نادیده گرفته شد؛ نمایشگاه کتاب تهران و سهم اندک آن در جذب گردشگر فرهنگی

    به بهانه اصالت، جلوی کار نو و خلاقانه را نگیریم

     

    احمد چالیشیر بر این باور است که مردم ایران و ترکیه را دو چیز به یکدیگر نزدیک می‌کند: یکی خطاطی و دیگری حضرت مولانا. به همین‌خاطر خوب است اهل سیاست هم بیش از هر چیز بر اشتراکات فرهنگی این دو کشور تکیه کنند و تعاملات‌شان با یکدیگر را گسترش دهند. خود ما در شهرداری قونیه دلمان می‌خواهد با شهرهای فرهنگی ایران چون اصفهان و شیراز و تبریز ارتباط بیشتری برقرار کنیم.

    او همچنین به فعالیت‌های معاونت فرهنگی شهرداری قونیه اشاره و بیان می‌کند: ما توانسته‌ایم مثنوی و دیوان کبیر را به 27 زبان زنده دنیا ترجمه کنیم. راستش را بخواهید شهرداری هر قدر که لازم باشد برای معرفی حضرت مولانا به مردم جهان و رونق صنعت گردشگری در این شهر هزینه می‌کند. چیزی که برای ما اهمیت دارد این است؛ کاری که انجام می‌دهیم درست و باشد و گردشگران با خاطره خوش و چهره خندان با شهر ما خداحافظی کنند.

    چالیشیر در پاسخ به این‌که برای کودکان چه کارهایی انجام داده و چه تلاشی برای آشنایی بیشتر آنها با مولانا کرده‌اید می‌گوید: متاسفانه این مشکل بزرگ ماست که هنوز آن‌گونه که باید و شاید برای بچه‌ها کار نکرده‌ایم. اما تصمیم جدی معاونت فرهنگی شهرداری این است که گام‌های جدی در زمینه نوشتن داستان و ساخت فیلم و پویانمایی برای این گروه سنی برداشته شود.

    هر سال سه رویداد فرهنگی در شهر قونیه برگزار می‌شود و تلاش دولت ترکیه براین است که این سه اتفاق را جهانی کند. یکی همزمان با ماه مِی یعنی اردیبهشت و به بهانه سالروز ورود حضرت مولانا و خاندانش به قونیه. دیگری همزمان با زادروز حضرت مولانا به تاریخ ۳۰ سپتامبربرابر با مهر ماه. سومین و مهم‌ترین رویداد هم، مراسم عُرُس یا سالروز درگذشت مولاناست که هفتم تا ۱۷ دسامبر، آذر ماه و به همت شهرداری و اداره فرهنگ و گردشگری قونیه برگزار می‌شود و در آن برنامه‌های مختلف فرهنگی چون موسیقی، سماع و خواندن اشعار مولوی به اجرا درمی‌آید.

    یکی از نگرانی‌های جدی معاون فرهنگی شهردار قونیه، تحریف مراسم سماع در سال‌های اخیر است. به گفته او بعضی، سماع را مترادف با پول می‌دانند و هرگونه دلشان بخواهد رفتار می‌کنند و از اصل و فلسفه وجودی آن دور می‌شوند. برای مثال در طریقت مولویه زنان و پسران کمتر از 16 سال به سماع نمی‌پردازند اما هستند گروه‌هایی که این قواعد را نادیده می‌گیرند و دولت هم نمی‌تواند کاری بکند چون زمینه‌های حقوقی لازم برای ورود دولت به این مراسم فراهم نشده؛ تنها کاری که شهرداری در این زمینه انجام داده، تشکیل یک گروه 30 نفره و اختصاص دو سالن مجهز به رقص سماع است. تا گردشگران هر شب بتوانند به این دو مرکز مراجعه کنند و با چگونگی سماع آن‌گونه که در طریقت مولویه آمده آشنا شوند.

    از چالیشیر می‌پرسی اگر مولانا نباشد، چه برای مردم این شهر باقی می‌ماند و او برافروخته می‌شود که این‌ چه سوالی است؟ مثل این است که از من بپرسی اگر انسانیت تو را از تو بگیرند برایت چه می‌ماند؟ ما نمی‌توانیم شهر را بدون حضرت مولانا تصور کنیم…. و تو در پاسخ می‌گویی: منظورم این بود که جز بارگاه حضرت مولانا چه جاذبه گردشگری دیگری در این شهر وجود دارد؟ چالیشیر، کمی آرام می‌شود و جواب می‌دهد: زمان عثمانی، استانبول و دوره سلجوقی، قونیه پایتخت ترکیه بوده است. ما یک کلیسای قدیمی و یک گورستان باستانی داریم که به سلجوقیان برمی‌گردند. امروز پایتخت سیاسی ترکیه، آنکاراست و قونیه، بی‌گمان می‌تواند پایتخت فرهنگی این کشور باشد.

     

    نوشته نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌های هنری/۲5
    معاون فرهنگی شهرداری قونیه: ایران و ترکیه را خطاطی و مولانا به هم پیوند می‌دهند
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌های هنری/۲۳ فرصتی که نادیده گرفته شد؛ نمایشگاه کتاب تهران و سهم اندک آن در جذب گردشگر فرهنگی

     

     

    نمایشگاه کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی خاورمیانه به‌شمار می‌رود اما به گفته مدیر نشر ایران‌بان هنوز نتوانسته جایگاهی مؤثر در جذب گردشگر خارجی پیدا کند. نبود زیرساخت‌های گردشگری، فقدان تعاملات بین‌المللی، عدم عضویت در کنوانسیون کپی‌رایت و ضعف در معرفی حرفه‌ای نویسندگان و ناشران ایرانی، از جمله موانعی‌ است که این رویداد بزرگ را از تبدیل شدن به یک جاذبه فرهنگی جهانی بازداشته است.

     

    زهره نیلی: نمایشگاه کتاب فرانکفورت به عنوان بزرگ‌ترین رویداد نشر در جهان، سالانه ده‌ها هزار نفر از فعالان صنعت کتاب، نویسندگان، ناشران، مترجمان، خبرنگاران و علاقه‌مندان به کتاب را از سراسر دنیا به آلمان جذب می‌کند. این رویداد نه تنها به دلیل حجم بالای قراردادهای تجاری و معرفی آثار جدید اهمیت دارد، بلکه به عنوان یک محرک جدی برای گردشگری فرهنگی نیز عمل می‌کند. حضور غرفه‌هایی از بیش از 100 کشور، برنامه‌های متنوع فرهنگی، سخنرانی‌ها و نشست‌های تخصصی باعث شده‌اند که این نمایشگاه یکی از جذاب‌ترین زمان‌ها برای سفر به فرانکفورت باشد.

    نمایشگاه کتاب کودک بولونیا نیز اگرچه در حوزه تخصصی‌تری برگزار می‌شود، اما هر ساله هزاران نفر را به این شهر ایتالیا می‌کشاند. این نمایشگاه یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های جهانی برای ادبیات کودک و نوجوان است و نقشی کلیدی در معرفی آثار و هنرمندان جدید ایفا می‌کند. در کنار آن، گردشگران فرهنگی از فرصت استفاده کرده و با تاریخ، معماری و غذای ایتالیایی نیز آشنا می‌شوند.

     

     

    بیشتر بخوانید:

    به بهانه اصالت، جلوی کار نو و خلاقانه را نگیریم

    فرصت پس از بحران؛ بازسازی گردشگری ایران در دوران پساجنگ

     

     

    در این میان، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مهم‌ترین رویداد فرهنگی سال در ایران است که سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. اما نمایشگاه کتاب تهران در مقایسه با نمونه‌های موفق جهانی، بیشتر به عنوان یک رویداد داخلی شناخته می‌شود تا بین‌المللی. بخش قابل توجهی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه که بیشتر به یک فروشگاه بزرگ کتاب شبیه است از شهر تهران‌اند و سهم گردشگران خارجی، چه متخصص و چه عمومی، نسبتاً محدود است.

    از طرف دیگر، وجود زیرساخت‌های گردشگری، حمل‌ونقل و خدمات فرهنگی در تهران نیز نیاز به بهبود و توسعه دارند تا بتوانند پاسخ‌گوی نیازهای گردشگران بین‌المللی در زمان برگزاری نمایشگاه باشند. در صورت توجه بیشتر به این مسائل و ارتقای سطح کیفی نمایشگاه، تهران می‌تواند از این رویداد به‌عنوان یک ابزار جذب گردشگر فرهنگی بهره‌برداری کند البته هنوز این اتفاق نیفتاده و نمایشگاه کتاب تهران نتوانسته در جذب مخاطبان حرفه‌ای، چندان موفق باشد.

     

     

    نیلوفر تیموریان، مدیر انتشارات ایران‌بان
    نیلوفر تیموریان، مدیر انتشارات ایران‌بان

     

     

    نیلوفر تیموریان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا به این‌که کتاب‌های ایرانی در جذب مخاطب خارجی، آن‌چنان‌که باید و شاید موفق نیستند اشاره و بیان می‌کند: من در مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب چون فرانکفورت و بولونیا شرکت کرده و نظر مخاطبان را جویا شده‌ام. ما اگر بتوانیم در بازار جهانی، سهم کوچکی داشته باشیم و رایت کتابی را بفروشیم به‌خاطر تصویر است نه متن. داستان‌های ما به‌ندرت بتوانند با مخاطب خارجی که کتابخوان است ارتباط برقرار کنند و این مساله هم به جهان‌بینی نویسنده‌ها برمی‌گردد که بیشترشان به موضوعات روز دنیا توجه چندانی نمی‌کنند هم به سیاست‌های اشتباه و محدودکننده دولتی در زمینه سانسور که طبیعتاً باید تدبیری برای آن در نظر گرفته شود.

    به گفته مدیر انتشارات ایران‌بان، آژانس‌های ادبی، پل ارتباطی میان نویسندگان، تصویرگران، ناشران و بازارهای بین‌المللی هستند و بی‌گمان می‌توانند تأثیر بزرگی در جهانی شدن آثار داشته باشند. به‌خاطر این‌که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نویسندگان ایرانی، دسترسی محدود به ناشران خارجی است و آژانس‌های ادبی از طریق شبکه‌های ارتباطی خود می‌توانند کتاب‌های کودک و نوجوان ایرانی را به ناشران بین‌المللی معرفی کرده و با شناختی که از بازار جهانی دارند، کتاب‌ها را به درستی انتخاب و ترجمه کنند.

    به گفته تیموریان، آژانس‌های ادبی می‌توانند شانس حضور در جشنواره‌ها و دریافت جایزه‌های جهانی را بالا ببرند. اما تعداد آژانس‌های ادبی فعال، بسیار محدود است و به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسند.

    مدیر نشر ایران‌بان به نقش مهم تبلیغات اشاره و بیان می‌کند: امسال فیلیپین، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. این نمایشگاه که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه کتاب در سطح جهان است، اکتبر برابر با ماه مهر برگزار می‌شود. اما معرفی فیلیپین و کارها و ناشرانش از ماه‌ها پیش آغاز شده؛ این در حالی است که ما هیچ‌وقت نتوانسته‌ایم ناشران و نویسندگان و تصویرگران خود را به درستی معرفی کنیم.

    تیموریان براین باور است یکی از مهم‌ترین موانع که موجب شده نمایشگاه کتاب تهران نتواند فرصت و امکانی برای جذب گردشگر باشد، عدم عضویت ایران در کنوانسیون بین‌المللی کپی‌رایت است. این مسئله باعث بی‌اعتمادی ناشران و نویسندگان خارجی شده. وقتی هیچ تضمینی برای حفظ حقوق معنوی آثارشان در ایران وجود ندارد، طبیعی ا‌ست که نسبت به حضور خود در نمایشگاه تهران دلسرد شوند.

    به گفته مدیر نشر ایران‌بان، نبود تعاملات بین‌المللی و احساس امنیت از موارد مهم دیگری است که نمایشگاه کتاب تهران را در انزوا فرو می‌برد زیرا گردشگری به‌عنوان یکی از پویاترین و مهم‌ترین صنایع جهان، نیازمند بستری امن برای رشد و توسعه خود است.

     

    نوشته نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌های هنری/۲۳
    فرصتی که نادیده گرفته شد؛ نمایشگاه کتاب تهران و سهم اندک آن در جذب گردشگر فرهنگی
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • موزه‌ای برای موسیقی/۱ موزه موسیقی صبا، سرمایه‌ فرهنگی در دل خیابان ظهیرالاسلام/عکس

     

     

    موزه‌ها به‌عنوان حلقه پیوند فرهنگ و گردشگری، نقشی کلیدی در رونق اقتصادی ایفا می‌کنند. موزه موسیقی صبا در قلب شلوغ خیابان ظهیرالاسلام، نه‌تنها گنجینه‌ای از تاریخ موسیقی ایران است، بلکه ظرفیتی مغفول برای جذب گردشگر داخلی و خارجی و ارتقاء اقتصاد هنر به شمار می‌آید؛ گامی که می‌تواند الگوی توسعه‌ پایدار فرهنگی و هنری در کلان‌شهر تهران باشد. در ایران چندین موزه برای موسیقی وجود دارد که در  پرونده «موزه‌ای برای موسیقی» به آن می‌پردازیم. 

     

    خانه‌ای که به موزه بدل شد

    سحر طاعتی: درمیان انبوهی از مغازه ها و انبارهای کاغذ در خیابان ظهرالاسلام ، خانه ای ۱۵۰ ساله با یک سردر آبی خودنمایی می کند وقتی نزدیکش می شوی باور نمی کنی در این خیابان پرهیاهو موزه ای باشد آن هم از نوع موسیقی که سالهای سال نوای ساز و آواز موسیقی ایرانی درآن طنین انداز شده و محل رفت و آمد بزرگان موسیقی سرزمینمان بوده باشد.

     

    موزه صبا

     

    به گزارش اختصاصی خبرگزاری سینا، این خانه در سال ۱۲۷۹ یعنی درست ۵ سال قبل از تولد ابوالحسن صبا توسط پدرش کمال السطنه خریداری شده است. ابوالحسن صبا نوازنده و آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی هیچ وقت در زمان حیاتش حتی نمی‌دانست قرار است بعد از مرگش ، خانه اش تبدیل به موزه شود. موزه ای که نام اولین موزه یک موسیقیدان رو در ایران یدک می کشد.

     

    ابوالحسن صبا نقش ماندگاری در موسیقی ایرانی ایفا کرده است و خانه اش محفل درس و موسیقی بوده و بزرگان شعر و ادب وموسیقی بیش از نیم قرن در آنجا رفت و آمد می کردند اما چه شد که خانه او تبدیل شد به اولین خانه-موزه موسیقی در ایران؟

     

    موزه صبا

     

    عروسک‌های منتخب؛ تاریخ ایران در لباس و تندیس

    همسر ابوالحسن صبا یعنی منتخب اسفندیاری پژوهشگر و نوازنده و عروسک ساز و مولف کتابهای آموزش خیاطی و سوزن دوزی سنتی دو سال بعد از مرگ تصمیم می گیرد خانه صبا را با الهام از موزه بتهوون موسیقی دان برجسته در آلمان به موزه تبدیل کند و در نهایت با همکاری وزارت فرهنگ و هنر خانه صبا ، در سال ۱۳۵۳ با عنوان موزه صبا افتتاح شد.

     

     

    موزهٔ صبا به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود، بخش اول که مجموعه‌ای از آثار، اشیاء و سازهای متعلق به صبا است در تالار این موزه نگهداری می‌شود. صفحه‌های گرامافون از آثار موسیقی صبا، کتاب‌ها و یادداشت‌های صبا، نامه‌ها، سندها و نوشته های رسمی او ، عکس‌ها، وسایل شخصی، تابلوهای نقاشی و آثار خوشنویسی صبا و همچنین مجسمه و ماسک چهره صبا در این موزه دیده می شود.

    بخش دوم مربوط به آثار دستی همسر صبا است که شامل مجموعه تندیس‌های مومی و لباس‌های محلی و سنتی ایران قدیم است.این عروسک‌ها با لباس‌های ویژه، منعکس‌کنندهٔ فرهنگ فولکلور مناطق مختلف ایران از دوره ساسانیان تا معاصر ایران هستند .

     

    موزه صبا

     

    مکتبی که موسیقی را زنده نگه داشت

    مدتی پس از افتتاح، «مکتب صبا» نیز در موزهٔ صبا راه‌اندازی شد و هنرمندانی همچون عبدالله دوامی و علی‌اکبر شهنازی و همچنین برخی از شاگردان صبا از جمله فرامرز پایور و علی تجویدی به آموزش موسیقی در آن مکان پرداختند. موزه صبا مدتی تعطیل و دوباره به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرمت و بازسازی و فعالیتش از سر گرفته شد. گرچه این موزه نیاز به توجه بیشتری دارد اما همچنان مخاطبان خود را دارد و قابلیت جذب گردشگر را دارد. این مجموعه در حال حاضر توسط دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌گردد.

     

    موزه صبا

     

    نوشته موزه‌ای برای موسیقی/۱
    موزه موسیقی صبا، سرمایه‌ فرهنگی در دل خیابان ظهیرالاسلام/عکس
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌های هنری/23 به بهانه اصالت، جلوی کار نو و خلاقانه را نگیریم

     

     

    مرتضی گودرزی، نوازنده برجسته دوتار و سرپرست گروه موسیقی پاژ، تنها روایت‌گر سنت‌های موسیقایی بخشی‌های شمال خراسان نیست؛ او به دنبال احیای این میراث در قالبی امروزی است. گودرزی با تأکید بر ضرورت نوآوری در موسیقی فولکلوریک، می‌گوید حفظ اصالت نباید مانع از هم‌صدایی با نیازهای نسل امروز شود. او از لزوم حمایت جدی از موسیقی اقوام، بازنگری در نحوه ارائه آثار و برخورد خلاقانه با این میراث فرهنگی سخن می‌گوید.

     

    زهره نیلی: موسیقی نواحی ایران، یکی از گنجینه‌های ارزشمند و بی‌بدیل فرهنگی کشور است که در هر منطقه با ویژگی‌های خاص خود تجلی یافته. موسیقی بخشی‌های شمال خراسان با محوریت ساز دوتار، یکی از اصیل‌ترین و کهن‌ترین سبک‌های موسیقی ایرانی است که همواره با روایت، اسطوره، حماسه و عرفان همراه بوده است. در این میان، مرتضی گودرزی به عنوان یکی از برجسته‌ترین نوازندگان دوتار و ادامه‌دهنده سنت بخشی‌ها، نقش مهمی در حفظ و احیای این میراث داشته است.

    گودرزی از جمله هنرمندانی است که نه تنها تکنیک نوازندگی دوتار را به خوبی می‌شناسد، بلکه در انتقال مفاهیم فرهنگی و معنوی این موسیقی نیز تبحر دارد. او با بهره‌گیری از سبک بخشی‌های کهن خراسان مانند حاج قربان سلیمانی و غلامعلی پورعطایی، صدای فرهنگ منطقه را به گوش جهانیان رسانده است. اجرای او نه فقط نوازندگی صرف، بلکه روایت‌گری است؛ داستان‌هایی از عشق، شهادت، پهلوانی و عرفان که نسل‌های مختلف، آن را سینه به سینه منتقل کرده‌اند.

    البته مرتضی گودرزی، تنها به روایت قصه‌ و روایت‌ بخشی‌های شمال خراسان نپرداخته؛ بلکه آنها را به‌روز کرده است. او در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا، نوآوری در موسیقی فولکلوریک را ضروری می‌داند و براین باور است: وقتی 60 سال پیش، مقام نوایی شکل گرفت و خوانده شد، در زمان خود کار خلاقه و نوآورانه‌ای بود. ما باید به آثار قدما اشراف داشته باشیم و به آن احترام بگذاریم چرا که این کارها، ریشه‌های فرهنگی ما هستند اما نباید درجا بزنیم و به اجرای موبه‌موی آن کارها بپردازیم. چه اشکالی دارد نحوه ارائه موسیقی خراسان، متفاوت باشد؟ چه اشکالی دارد موسیقی فولکلوریک ما با نیاز جامعه امروز، همخوان و هماهنگ شود؟

    به گفته سرپرست گروه موسیقی پاژ، موسیقی بخشی‌های شمال خراسان در فهرست یونسکو ثبت شده و این اتفاق، بسیار خوشایند و نشان‌دهنده ارزش و اهمیت این نوع موسیقی است اما نباید به بهانه اصالت که بسیاری تعریف و کارکرد آن را هم نمی‌دانند، جلوی حرکت‌های نوگرایانه را گرفت. آیا موسیقی خراسان را با ساز دیگری جز دوتار نمی‌توان شنید؟ چرا فراموش کرده‌ایم آنچه امروز به عنوان موسیقی مقامی از آن یاد می‌کنیم در یک دوره تاریخی، کار خلاقانه و نویی بوده است. پس بهتر است آثار گذشتگان خود را بشناسیم و ثبت و ضبط کنیم اما به نوکردن آن بر اساس نیاز جامعه امروز بپردازیم.

     

     

    بیشتر بخوانید:

    فرصت پس از بحران؛ بازسازی گردشگری ایران در دوران پساجنگ

    آیین و اقتصاد؛ نگاهی نو به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی

     

     

    گودرزی به ضرورت حمایت از موسیقی اقوام ایرانی اشاره و بیان می‌کند: گرچه برگزاری جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی اقوام و برنامه‌های مشابه هنری، خوشایند است اما نباید حضور هنرمندان و ارتباط‌‌‌‌ شان با یکدیگر به روزهای محدودی روز در سال و به جشنواره موسیقی محدود شود. خوب است که به بهانه‌های مختلف در سرتاسر کشور، برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار و از هنرمندان حمایت شود. حتی می‌توان در مرکز هر استان(حداقل) فضایی را به شکل دائمی به اجرای موسیقی اقوام ایرانی اختصاص داد تا آن‌که به گیلان، گلستان، مازندران، کرمان، کردستان، کرمانشاه، خراسان و سیستان-بلوچستان می‌رود بتواند به آنجا برود و از شنیدن نغمه‌های محلی سرمس شود.

    به گفته این نوازنده دو تار، موسیقی اقوام ایرانی باید در قالبی جذاب و امروزی به نسل جوان معرفی شود. یک نوجوان و جوان ایرانی، چند بار در رسانه ملی، سازهایی چون تار و دوتار و کمانچه لری دیده است؟  وقتی این موسیقی چه در رسانه ملی چه در شبکه‌های اجتماعی، مهجور مانده و نسل امروز با ظرافت‌ها و زیبایی‌های آن آشنا نیست، روشن است که از آن استقبال نمی‌کند. از سوی دیگر وقتی هنرمندان پیشکسوت کنسرت می‌گذارند و با سالن خالی روبه‌رو می‌شوند، احساس سرخوردگی می‌کنند.

    گودرزی با اشاره به این‌که دست‌اندرکاران و متولیان فرهنگی کشور می‌توانند بخشی از درآمد حاصل از موسیقی پاپ را برای معرفی موسیقی محلی هزینه کنند می‌گوید: گردش مالی موسیقی پاپ ، بسیار خوب است و ما چه بخواهیم چه نخواهیم یک سیستمی در این مملکت وجود دارد که از این نوع موسیقی سود می‌برد؛ چه اشکالی دارد اگر بخشی از درآمد موسیقی پاپ برای معرفی بیشتر و بهتر موسیقی اقوام ایرانی هزینه شود؟

    سرپرست گروه موسیقی پاژ شعرهای محلی را ترجمه‌ناپذیر می‎داند و می‌گوید: این شعرها در ترجمه از دست می‌روند. به همین‌خاطر بهتر است وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر نهادهای متولی از کسانی که در زمینه موسیقی اقوام مختلف ایرانی فعالیت می‌کنند نخواهند تا شعرهاشان را ترجمه کنند. خوب است به هنرمندان اعتماد کنند و مطمئن باشند آنها بهتر از هر کسی می‌دانند چه بخوانند و چه نخوانند.

     

     

    نوشته نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌های هنری/23
    به بهانه اصالت، جلوی کار نو و خلاقانه را نگیریم
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌‌های هنری/22 فرصت پس از بحران؛ بازسازی گردشگری ایران در دوران پساجنگ

     

     

    با پایان یافتن جنگ و فروکش کردن بحران، نگاه‌ها به‌سمت احیای گردشگری ایران دوخته شده است؛ صنعتی که اگرچه به‌شدت از درگیری‌ها آسیب دیده، اما می‌تواند با راهکارهای فرهنگی، دیپلماتیک و زیرساختی دوباره جان بگیرد. بازسازی اعتماد جهانی، توسعه گردشگری مذهبی و درمانی و بازگشت جشنواره‌های فرهنگی، مهم‌ترین ابزارهای ایران برای بازگرداندن جایگاه گردشگری خود در منطقه و جهان خواهند بود.

     

    به گزارش اختصاصی خبرگزاری سینا، امنیت، یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار گردشگری است. گردشگری به‌عنوان یکی از پویاترین و مهم‌ترین صنایع جهان، نیازمند بستری امن برای رشد و توسعه خود است. بی‌گمان عوامل اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی بر رشد گردشگری اثر می‌گذارند، اما نبود امنیت می‌تواند همه این مزایا را تحت‌الشعاع قرار دهد. امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی، تصویر یک مقصد از نظر امنیت، نقشی اساسی در جذب یا دفع گردشگران ایفا می‌کند.

    امنیت در گردشگری، مجموعه‌ای از عوامل را دربرمی‌گیرد که احساس اطمینان، آرامش و حفاظت را برای گردشگر فراهم می‌آورد. امنیت فیزیکی و محافظت از جان و مال گردشگران، امنیت بهداشتی و نبود بحران‌های سلامت، امنیت و ثبات سیاسی و امنیت روانی یعنی نبود فضای تهدید، نگرانی یا اضطراب از جمله عوال بسیار مهم در جذب گردشگرند.

    پژوهش‌ها نشان داده‌اند که امنیت یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای انتخاب مقصد از سوی گردشگران است و عواملی چون حملات تروریستی، درگیری‌های داخلی، شورش‌های خیابانی یا حتی شایعاتی مبنی ببر وحشت و ناامنی می‌توانند به‌سرعت اعتماد گردشگر را نسبت به یک کشور یا شهر از بین ببرند. برای مثال در سال 2015 و پس از وقوع حملات تروریستی در پاریس، گردشگری فرانسه کاهش چشم‌گیری پیدا کرد؛ البته بعد از این اتفاق، دولت فرانسه به تقویت تمهیدات امنیتی و تبلیغات مؤثر در این زمینه پرداخت تا بار دیگر، پاریس به عنوان شهری امن و بدون آشوب به مردم جهان معرفی شود.

     

    تأثیر امنیت بر اقتصاد گردشگری

    صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد جهانی، نقشی اساسی در ایجاد اشتغال، تبادل فرهنگی و توسعه پایدار دارد. اما این صنعت همواره در برابر بحران‌های مختلف، از جمله جنگ، بسیار آسیب‌پذیر است. جنگ، به‌عنوان یکی از مخرب‌ترین پدیده‌های اجتماعی، نه‌تنها باعث نابودی زیرساخت‌های فیزیکی می‌شود، بلکه اعتماد گردشگران را هم به‌شدت کاهش می‌دهد.

     

     

    بیشتر بخوانید:

    آیین و اقتصاد؛ نگاهی نو به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی

    تعزیه‌ زنان بوشهر؛ سوگواری زنانه‌ای که به جاذبه گردشگری تبدیل شده است

    زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها، جاده‌ها، موزه‌ها و مراکز فرهنگی در طول جنگ ممکن است آسیب ببینند یا نابود شوند. این تخریب نه‌تنها مانع از ارائه خدمات گردشگری می‌شود، بلکه بازسازی آن نیز نیازمند زمان و هزینه بسیار است. علاوه بر این، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، دفاتر گردشگری و سایر کسب‌وکارهای وابسته به گردشگری در زمان جنگ تعطیل یا با رکود شدید مواجه می‌شوند که به بیکاری و زیان اقتصادی گسترده می‌انجامد.

    تصویر ذهنی یک کشور به‌عنوان مقصدی امن و جذاب برای گردشگران با وقوع جنگ تغییر می‌کند. حتی پس از پایان درگیری‌ها هم، ممکن است بازگرداندن اعتماد عمومی سال‌ها طول بکشد. از سوی دیگر در شرایط جنگی، هزینه‌های بیمه، امنیت و بازسازی زیرساخت‌ها افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری آن کشور دوری می‌کنند. برای مثال، پس از تهاجم روسیه به اوکراین، گردشگری در این کشور به‌شدت آسیب دید. خطوط هوایی متوقف و زیرساخت‌های شهری و فرهنگی تخریب شدند و تصویر جهانی آدم‌ها از اوکراین به‌عنوان یک مقصد امن گردشگری از بین رفت.

    روشن است که نبود امنیت، باعث کاهش ورود گردشگران، لغو برنامه‌ تورها و کم شدن میزان اقامت در هتل‌ها می‌شود؛ در نتیجه درآمدهای ارزی کاهش می‌یابد؛ مشاغل وابسته به گردشگری آسیب می‌بینند؛ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنعت گردشگری کمتر می‌شود. چراکه تصویر ذهنی گردشگران از یک مقصد، بخش مهمی از تصمیم‌گیری آنها را تشکیل می‌دهد و ناامنی، این تصویر را خدشه‌دار می‌کند.

     

    ترمیم اعتماد جهانی از طریق رسانه و شبکه‌های اجتماعی

    این روزها کشورمان، ایران درگیر جنگی ناخواسته شده؛ بی‌تردید این شرایط بر صنعت گردشگری و اقتصاد حاصل از آن تاثیر می‌گذارد. بدون تردید، گردشگران بین‌المللی، نخستین گروهی هستند که در زمان جنگ از سفر به منطقه منصرف می‌شوند و خطوط هوایی، پروازهاشان به ایران را لغو می‌کنند. علاوه بر گردشگران خارجی، ایرانی‌ها هم از سفر‌های بین شهری به‌ویژه مناطقی که ممکن است مورد حملات موشکی قرار بگیرد دست برمی‌دارند و کاهش سفر داخلی ضربه بزرگی به هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و تورها وارد می‌کند. اما با مدیریت حرفه‌ای بحران، اطلاع‌رسانی درست و برنامه‌ریزی برای دوران پس از جنگ، می‌توان از فروپاشی کامل صنعت گردشگری جلوگیری و حتی در دوره بازسازی، فرصت‌هایی برای رشد جدید ایجاد کرد.

    حفظ امنیت مناطق کم‌خطر و ایمن‌سازی مقصدهای داخلی و تمرکز بر گردشگری داخلی و روستایی که از مراکز حساس فاصله دارند، اطلاع‌رسانی شفاف و مدیریت بحران، جلوگیری از دامن زدن به شایعات و بزرگ‌نمایی اخبار تهدیدآمیز در رسانه‌ها،‌ ایجاد کانال‌های رسمی برای اعلام شرایط امن و باز بودن  مسیرها، جاده‌ها و هتل‌ها، حمایت‌های دولتی از کسب‌وکارهای مرتبط با گردشگری که به‌خاطر جنگ، آسیب‌دیده‌اند، عطای وام کم‌بهره به هتل‌ها، آژانس‌ها و فعالان گردشگری و ایجاد بیمه‌های ویژه بحران برای آنها از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای نجات صنعت گردشگری است.

    بازسازی اعتماد گردشگران خارجی، همکاری با رسانه‌های بین‌المللی برای نشان دادن چهره امن ایران پس از جنگ، دعوت از خبرنگاران سفر و بلاگرهای گردشگری برای بازدید و تهیه گزارش از ایرانِ پس از جنگ، تقویت دیپلماسی گردشگری و ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه و همسو برای جذب گردشگر و شرکت فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی از دیگر مواردی است که به ترمیم گردشگری آسیب‌دیده این مرزوبوم کمک می‌کند.

     

     تمرکز بر گردشگری مذهبی و بازگشت جشنواره‌های هنری

    تمرکز بر گردشگری مذهبی و البته گردشگری سلامت هم می‌تواند از رکود اقتصاد گردشگری جلوگیری کند. برای مثال شیعیان عراقی، لبنانی، سوری، پاکستانی و اهالی ترکیه، در شرایط جنگی هم ممکن است سفر کنند. از این‌رو توجه به گردشگری مذهبی از یک‌سو و تقویت زیرساخت‌های سلامت و جذب گردشگر درمانی از سوی دیگر ضروری است.

    بدون تردید بازگشت جشنواره‌های فرهنگی و هنری پس از جنگ، یکی از مؤثرترین راه‌ها برای احیای گردشگری، ترمیم چهره کشور و بازسازی امید در جامعه است. هرچند در زمان جنگ برگزاری چنین رویدادهایی متوقف یا محدود می‌شود و طبیعی هم هست اما دقیقاً پس از جنگ باید با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه، از همین ابزار برای بازسازی چهره یک کشور و جذب گردشگر استفاده کرد.

    برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌های هنری پس از جنگ نه‌تنها می‌تواند احساس امنیت را در گردشگران بازسازی کند، بلکه فرصتی طلایی برای ایران است تا برند فرهنگی خود را دوباره تعریف کند. با مدیریت حرفه‌ای، محتوای هوشمند و روایت مثبت در رسانه‌ها، این رویدادها می‌توانند به آغاز دوباره گردشگری، کمک شایانی کنند. چراکه رویدادهای فرهنگی، نشانه بازگشت به زندگی و گذشتن از بحران است.

    گاهی احساس امنیت از خود امنیت، مهم‌تر است. وقتی در ایران کنسرت برگزار و نمایش اجرا شود و  موزه‌ها و سالن‌های سینما هم به روال معمول خود بازگردند و مردم، آزادانه در این برنامه‌های فرهنگی شرکت کنند و رسانه‌ها، خبرها را پوشش دهند، طبیعی است گردشگران هم احساس امنیت کرده و بار دیگر ایران را به عنوان مقصدی امن برای سفر انتخاب می‌کنند.

     

     

     

     

    نوشته نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌‌های هنری/22
    فرصت پس از بحران؛ بازسازی گردشگری ایران در دوران پساجنگ
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌‌های هنری/21 آیین و اقتصاد؛ نگاهی نو به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی

     

     

    گردشگری مذهبی در ایران با وجود هزاران مکان مقدس و آیین‌هایی ریشه‌داری چون تاسوعا، عاشورا، نه‌تنها پاسخی به نیازهای معنوی انسان معاصر است، بلکه ظرفیتی بالقوه برای توسعه اقتصادی، تقویت هویت فرهنگی و تبادل بین‌المللی به‌شمار می‌آید. در دورانی که کشور در حال ترمیم زخم‌های جنگ و بازسازی چهره خود در سطح جهانی است، توجه به گردشگری مذهبی می‌تواند به احیای روح جمعی، رونق شهرها و پویایی هنرهای آیینی بینجامد.

     

    زهره نیلی: گردشگری مذهبی یکی از کهن‌ترین و پرمخاطب‌ترین شکل‌های گردشگری در جهان است که در آن افراد برای نیایش، انجام مناسک دینی یا کسب تجربه‌ای معنوی به مکان‌های مقدس سفر می‌کنند. این نوع از گردشگری در ایران به‌ خاطر پیشینه غنی مذهبی، تنوع آیینی و تعدد اماکن مقدس، جایگاه ویژه‌ای دارد. بیش از ۱۰ هزار مکان مذهبی در کشورمان وجود دارد و همین موجب شده، گردشگری مذهبی در ایران از ظرفیت بالایی برخوردار باشد.

    گردشگری مذهبی دارای دو جنبه متفاوت است؛ نخستین وجه آن، زیارت است و بسیاری از گردشگران مذهبی، زائر هستند؛ یعنی تنها به قصد زیارت امام رضا(ع) به مشهد سفر می‌کنند. اما بعضی دیگر دلشان می‌خواهد علاوه بر حرم هشتمین امام شیعیان با دیگر اماکن تاریخی- فرهنگی مشهد هم آشنا شوند؛ حتی به نیشابور و توس بروند و آرامگاه خیام و عطار و فردوسی را هم ببینند.

    گردشگری مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و پایدارترین انواع گردشگری در جهان است که با انگیزه‌های دینی، زیارتی و معنوی شکل گرفته و در ایران، با قدمتی دیرینه، بخش قابل توجهی از فعالیت‌های گردشگری را به خود اختصاص داده است. در شرایطی که کشورها از جنگ، بحران یا آسیب‌های اقتصادی رهایی می‌یابند، استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مذهبی می‌تواند موتور محرکی برای بازسازی روانی جامعه و رونق اقتصادی باشد. به‌ویژه پس از پایان جنگ ایران و اسرائیل، تقویت این نوع گردشگری می‌تواند ابزاری مهم در ایجاد همبستگی ملی، توسعه مناطق زیارتی و بازیابی چهره فرهنگی کشور در سطح بین‌المللی باشد.

     

    حسین طباطبایی، کارشناس گردشگری و مدیر اقامتگاه بومگردی «بارانداز»

     

    حسین طباطبایی، مدیر اقامتگاه بومگردی «بارانداز» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا به تعریف گردشگری مذهبی می‌پردازد و می‌گوید: گردشگری مذهبی به گونه‌ای از سفر گفته می‌شود که به منظور شرکت در آیین‌ها، زیارت اماکن مقدس یا تجربه‌های معنوی انجام می‌گیرد. این نوع گردشگری ممکن است مقاصد داخلی چون مشهد و قم یا خارجی مثل مکه و کربلا و نجف را دربرگیرد.

     

    بیشتر بخوانید:

    تعزیه‌ زنان بوشهر؛ سوگواری زنانه‌ای که به جاذبه گردشگری تبدیل شده است

    آیینی که سرو سیاوش را به میدان عاشورا می‌کشاند

    گردشگری مذهبی؛ بسط ارزش های فرهنگی و معنوی

     

     

    به گفته این کارشناس گردشگری، بعضی آیین‌ها چون مراسم مرتبط با ایام محرم و به‌طور ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا می‌توانند برای گردشگران جذاب باشند، زیرا مراسمی چون نخل‌گردانی، تعزیه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی، علاوه بر معنا و مفهوم مذهبی، جنبه هنری، نمایشی و فرهنگی هم دارند. اما برخی شهرها و روستاها چون کاشان، یزد، میبد، ابیانه و بوشهر، آداب و رسوم خود را بیشتر و بهتر معرفی کرده‌اند. برای مثال در سال‌های اخیر، بسیاری از آدم‌های اهل سفر با آنچه در بوشهر و در قالب نواختن سنج و دمام اجرا می‌شود یا نخل‌گردانی یزد و ابیانه آشنا شده‌اند اما کمتر کسی است که بداند در جندق و خور و بیابانک هم نخل کوچکی وجود دارد و قلعه‌ای که به پیش از اسلام برمی‌گردد و هسته اصلی مراسم آیینی محرم است.

     

    مراسم مذهبی

     

    طباطبایی به آنچه همزمان با محرم در جندق برگزار می‌شود، اشاره و بیان می‌کند: جندق، نام روستایی در شهر خور (استان اصفهان) است. یک قلعه قدیمی به همین نام در این روستا وجود دارد که پیشینه آن به دوره ساسانی برمی‌گردد. در کنار قلعه جندق، یک مسجد و میدان‌گاهی وجود دارد که مردم همزمان با تاسوعا و عاشورا در آن جمع می‌شوند و به شیوه سنتی سینه‌زنی و عزاداری می‌کنند. نخل‌گردانی، یکی دیگر از مراسمی است اجرا می‌شود.

    به گفته این کارشناس حوزه گردشگری، در روستای بیاضه هم مراسم تعزیه برگزار می‌شود. این روستا در نزدیکی خور و بیابانک (استان اصفهان) قرار دارد و از زیباترین روستاهای کویری است. جالب این‌که مردم جندق با شبیه‌خوانی موافق نیستند و آن را بد می‌دانند و معتقدند: چگونهیک نفر می‌تواند در نقش امام حسین ظاهر شود؟

    طباطبایی به نقش مذهب، آیین‌ها و مناسک مذهبی در رشد اقتصاد اشاره و بیان می‌کند: گردشگری مذهبی نه‌تنها باعث پویایی و رشد اقتصادی شهرهای مذهبی و تاریخی می‌شود، بلکه به زنده و جاری ماندن آداب و رسوم بومی، رونق صنایع دستی، حفظ میراث فرهنگی و تقویت هویت دینی هم کمک می‌کند. همزمان، این نوع گردشگری فرصت تبادل فرهنگی با دیگر کشورهای اسلامی را نیز فراهم می‌آورد. بنابراین توجه به توسعه زیرساخت‌ها، معرفی هنرمندانه این آیین‌ها و حفاظت از اصالت فرهنگی آنها، ضامن تداوم و شکوفایی این حوزه است.

    به گفته مدیر اقامتگاه بومگردی «بارانداز»، گردشگری مذهبی در شرایطی به رونق اقتصادی شهرها و روستاها منجر می‌شود که هم ظرفیت و پذیرش جامعه محلی بالاتر رود هم گردشگران به آداب و رسوم و فرهنگ بومی‌ها، احترام بیشتری بگذارند. برای مثال، مردم جندق یا حتی بیاضه، هیچ فعالیتی در زمینه معرفی آیین‌ها و مناسک خود انجام نداده‌اند. طبیعی است که در این شرایط نمی‌توانند به رونق اقتصادی و جذب گردشگر مذهبی فکر کنند. در حالی‌که ابیانه، زنجان، مشهد اردهال، یزد و بوشهر، از سال‌ها پیش تاکنون به این مقوله پرداخته‌اند.

     

    نوشته نگاهی به جذب گردشگر از طریق جشنواره‌‌های هنری/21
    آیین و اقتصاد؛ نگاهی نو به ظرفیت‌های گردشگری مذهبی
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • گردشگری، مزیت بزرگ ملی برای عبور از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی است

     

     

    معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر نقش بی‌بدیل گردشگری در رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی و تاب‌آوری اجتماعی، تصریح کرد: گردشگری تنها صنعتی است که می‌تواند با کمترین مداخله، بیشترین آورده را برای کشور به‌همراه داشته باشد.

     

    به گزارش خبرگزاری سینا، انوشیروان محسنی‌بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در نشست مشترک وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مدیران معاونت گردشگری، با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری در اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار، گفت: گردشگری، تنها صنعتی است که هم‌زمان اشتغال‌زا، درآمدزا و هویت‌ساز است؛ صنعتی که اگر با نگاه علمی، مدیریتی هدفمند و مشارکت اجتماعی هدایت شود، می‌تواند موتور محرک اقتصاد ملی و نماد دیپلماسی فرهنگی ایران باشد.

     

     انوشیروان محسنی‌بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی
    انوشیروان محسنی‌بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

     

    وی با تأکید بر اینکه این حوزه نیازمند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری خلاقانه است، افزود: گرچه گردشگری به‌واسطه شرایط بین‌المللی، بعضاً تحت‌تأثیر بحران‌های سیاسی، امنیتی و محدودیت‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، اما این واقعیت، نه تهدید، بلکه فرصتی برای بازاندیشی، نوآوری و خلق الگوهای بومی مدیریت گردشگری است.

    محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: هنر مدیریت در این است که حتی در دل محدودیت‌ها، راهبردهای نو برای شکوفایی ترسیم کنیم. وزارت میراث‌فرهنگی باید با نگاهی پویا و تحول‌گرا، در طراحی سیاست‌های کلان گردشگری پیشرو باشد و با استفاده از ظرفیت نخبگان، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی، افق‌های تازه‌ای را پیش‌روی این صنعت باز کند.

    معاون گردشگری کشور تأکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، به‌ویژه در شرایط اقتصادی خاص، نه‌تنها هزینه نیست بلکه فرصتی برای خلق ثروت ملی و بازتعریف امید در جامعه است.

    او در پایان گفت: با اجماع ملی، مدیریت هوشمندانه و بهره‌گیری از ذخایر عظیم فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران، می‌توان گردشگری را به پرچم‌دار توسعه ملی و نماد تاب‌آوری اقتصادی تبدیل کرد.

     

    نوشته گردشگری، مزیت بزرگ ملی برای عبور از چالش‌های اقتصادی و اجتماعی است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.