برچسب: بودجه‌های پژوهشی

  • افشین مطرح کرد: تجمیع بودجه‌های پژوهشی دولتی با هدف ایجاد «فضای رقابتی»

     

     

    معاون علمی رئیس‌جمهور در خصوص نحوه عملکرد بنیاد ملی علم ایران، اعلام کرد: هدف از هدایت بودجه‌های پراکنده دولتی به سمت یک بنیاد واحد، فراهم‌سازی بستری رقابتی است تا اساتید از طریق داوری متمرکز، حمایت دریافت کنند.

    به گزارش خبرگزاری سینا ، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور بر تفکیک کامل وظایف بنیاد ملی علم ایران و بنیاد ملی نخبگان تأکید کرد و گفت: بنیاد ملی نخبگان بر شناسایی و حمایت از دانشجویان، دانش‌آموزان و اساتید تازه استخدام متمرکز است؛ در حالی که بنیاد ملی علم ایران، الگویی مشابه نهادهای بین‌المللی، متولی اصلی ارائه حمایت‌های پژوهشی به اساتید است.

    معاون رئیس‌جمهور تأکید کرد: فقط اساتید می‌توانند به بنیاد ملی علم مراجعه کنند، پس اساساً با بنیاد ملی نخبگان موازی نیست.

    افشین با برشمردن یک نیاز ساختاری، اظهار داشت: باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم؛ سایر مراکز پژوهشی باید جمع شوند و ما یک بنیاد متمرکز مشابه دیگر کشورها داشته باشیم تا این بنیاد علم بتواند حمایت‌های مناسبی از اساتید انجام دهد.

    وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این رویکرد به معنای انحلال پژوهشکده‌ها خواهد بود، پاسخ منفی داد و توضیح داد: هدف اصلی، تجمیع منابع مالی است. دلیل اصلی این تمرکز، ایجاد یک فرآیند داوری متمرکز و فضای رقابتی است.

    معاون علمی رئیس‌جمهور در پایان، درخصوص سهمیه‌های نهادهای علمی گفت: میزان درخواست‌ها و پذیرش‌های هر دانشگاه به صورت شفاف در سایت بنیاد قابل مشاهده است. در حقیقت، افراد در این فضا برای آن حمایت پژوهانه مبارزه می‌کنند و برنده می‌شوند که این خیلی نکته مهمی است.

    نوشته افشین مطرح کرد:
    تجمیع بودجه‌های پژوهشی دولتی با هدف ایجاد «فضای رقابتی»
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

  • مصطفی قانعی در نخستین رویداد و نمایشگاه اینوفارم مطرح کرد: ضرورت بازنگری نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی در ساختار دولتی

    دبیر ستاد توسعه فناوری‌های زیست و سلول‌های بنیادی معاونت علمی بر ضرورت بازنگری نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی در ساختار دولتی تاکید کرد و گفت: مدل درست تأمین مالی فناوری این است که پول دولتی در ابتدای زنجیره برای رشد و آماده‌سازی فناوری و پذیرش ریسک‌ها هزینه شود و پول بخش خصوصی در انتهای زنجیره برای خرید و تجاری‌سازی فناوری‌های بالغ به کار گرفته شود.

    به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، همزمان با برپایی بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته (ایران پلکس ۱۴۰۴)، خانه نوآوری و فناوری ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان نخستین رویداد و نمایشگاه اینوفارم است.

    این رویداد یک‌روزه به همت پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان و با حمایت ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان غذا و کشاورزی، ستاد توسعه فناوری‌های زیست و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و دیگر دستگاه‌های ذی ربط با شعار «نوآوری امروز، امنیت غذایی فردا»  22مهرماه برگزار شد.

    مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های زیست و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، طی سخنانی در این رویداد با اشاره به ضرورت بازنگری نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی در ساختار دولتی تأکید کرد: امور پژوهشی و فناوری برای اثربخش شدن باید از دولت جدا و به بخش خصوصی سپرده شود. تجربه نشان داده است که بخش خصوصی قدر پول را می‌داند و با تدبیر آن را افزایش می‌دهد.

    قانعی، مشکل اصلی را نبود مدل تدبیر اقتصادی در زنجیره نوآوری دانست و گفت: وقتی هزینه‌های زیادی برای تحقیقات صرف می‌شود، باید خروجی مشخص و اقتصادی داشته باشد.

    وی راهکار را در نقش‌آفرینی فعال‌تر انجمن‌ها و بخش خصوصی در انتهای زنجیره نوآوری عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی باید انتهای زنجیره را با یک منطق اقتصادی تعریف کند و سپس ابتدای زنجیره را از دولت و مراکز پژوهشی مطالبه کند.

    به گفته قانعی، مدل درست تأمین مالی فناوری این است که پول دولتی در ابتدای زنجیره برای رشد و آماده‌سازی فناوری و پذیرش ریسک‌ها هزینه شود و پول بخش خصوصی در انتهای زنجیره برای خرید و تجاری‌سازی فناوری‌های بالغ به کار گرفته شود.  این مقام مسئول تأکید کرد: دولت باید نقش انکوباتور رشد ایده‌ها را ایفا کند و بخش خصوصی نباید مجبور به سرمایه‌گذاری در مراحل پرریسک اولیه شود.

    دبیر ستاد توسعه فناوری‌های زیست و سلول‌های بنیادی، با اشاره به تجربه موفق ستاد توسعه فناوری‌های زیست و سلول‌های بنیادی در حمایت از تولید داخلی داروهایی چون انسولین توضیح داد: زمانی که با ادبیات اقتصادی و محاسبه صرفه‌جویی ارزی و رشد اقتصادی با سازمان برنامه و بودجه وارد گفت‌وگو شدیم، توانستیم منابع لازم را برای شراکت صندوق نوآوری و شکوفایی با بخش خصوصی در ابتدای زنجیره تأمین کنیم.

    قانعی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: مدلی طراحی شود که بخش خصوصی خریدار فناوری‌های با سطح آمادگی بالا (TRL7) در انتهای زنجیره باشد و دولت با منابع خود، هزینه‌های ابتدای زنجیره را با هدف خلق تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی بر عهده گیرد. چنین مدلی امکان محاسبه دقیق دستاوردهای اقتصادی و اجرای مؤثر قانون جهش تولید دانش‌بنیان را فراهم می‌کند

    نوشته مصطفی قانعی در نخستین رویداد و نمایشگاه اینوفارم مطرح کرد:
    ضرورت بازنگری نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های پژوهشی در ساختار دولتی
    اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.