۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند

همین حالا بروید از یک طرفدار بازی فاینال فانتزی ۱۴ بپرسید که آیا این بازی را پیشنهاد می‌دهد یا نه. احتمالا به شما اینطور جواب می‌دهد که باید ۱۰۰ ساعت ابتدای بازی را تحمل کنید تا بعد از آن، این نقش‌آفرینی آنلاین وسیع بالاخره روی خوش به شما نشان دهد و بخش‌های لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ی خود را عیان سازد. اما واقعا اینطور نیست. بازی از همان ابتدا می‌تواند خوب و سرگرم‌کننده باشد و نیاز نیست از همان ابتدای کار به سراغ بسته‌ی گسترش‌دهنده‌ی Heavensward بروید -که اکثر طرفداران آن را بهترین بسته‌ی گسترش‌دهنده‌ی بازی می‌دانند- مگر اینکه واقعاً زمان کافی برای بازی کردن نداشته باشید.

بازی‌های که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید به شکل عجیبی طولانی هستند. ولی این طولانی بودن تنها وجه اشتراک آن‌ها نیست. ویژگی مشترک دوم همه‌ی این بازی‌ها، لذت‌بخش و سرگرم‌کننده بودن آن‌هاست. در همین ابتدای مقاله هم باید عرض کنم که بازی‌های بی‌انتها در این لیست جایی ندارند. تنها بازی‌هایی را اینجا پیدا خواهید کرد که سازندگان جایی را به عنوان نقطه‌ی پایان آن‌ها در نظر گرفته‌اند، هرچند که آن نقطه‌ی پایان بسیار دور باشد. پس بازی‌های MMO، بازی‌های سرویس‌محور و… در این لیست حضور ندارند.

زمانی که برای تمام کردن این بازی‌ها نیاز است، مربوط به تمکیل تمام و کمال آن‌هاست. همه‌ی ماموریت‌ها و فعالیت‌های بازی در این تخمین زمانی لحاظ شده‌اند. البته حتما می‌دانید که بخش زیادی از این زمان بسته به نحوه‌ی بازی شما دارد پس خیلی حساب و کتاب نکنید و زمانی برای تجربه‌ی این بازی‌ها خالی کنید. خودتان را هم گول نزنید! بهترین دلیل صرف زمان، همین بازی‌های درجه یک هستند. همراه ویجیاتو باشید.

Divinity: Original Sin 2

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۰۰ ساعت

هرکدام از طرفداران دیوینیتی را که پیدا کنید، می‌بینید که جوری در مورد این بازی صحبت می‌کند که گویی بهترین بازی خلقت در بین بازی‌های نقش‌آفرینی مبتنی بر گروه است. البته بی‌راه هم نمی‌گویند. این بازی پر شده از شخصیت‌ها، ماموریت‌ها و داستان‌هایی که در کنار سیستم مبارزات نوبتی خود می‌تواند مدت بسیار زیادی بازیکن را درگیر خود نگه دارد. این بازی بیشتر از خیلی از مدعیان ژانر نقش‌آفرینی موفق شده تا جهانی پویا بسازد که رفتارها و تصمیمات بازیکن را مهم‌تر از همیشه نشان دهد. تنها کافیست سری به صفحه‌ی بازی در استیم بزنید تا ببینید که با بیش از صدهزار بررسی توسط مخاطبان، به برآیند «بسیار مثبت» رسیده است. کاری که هر بازی‌ای از پس انجام آن برنمی‌آید.

اگر به نظرتان این بازی به اندازه‌ی کافی طولانی نیست، تنها نیاز است تا آن را به همراه دوستانتان بازی کنید تا حتی بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید از شما زمان بگیرد. بازی در ساعت‌های ابتدایی خود ممکن است کند به نظر برسد. ولی کافیست به طور اتفاقی وارد یکی از غارها یا سیاه‌چاله‌های بازی شوید تا حرکت زمان را فراموش کنید و ساعت‌های متمادی خود را مشغول بازی ببینید. ولی در انتها، متوجه خواهید که قسمت دوم «دیوینیتی: اولین گناه» ارزش تمام دقایقی که برایش خرج کردید را دارد.

Crusader Kings 3

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۶۰ ساعت

تخمین زمان برای بازی‌های استراتژیک کار سختی است. کاری که به راحتی می‌تواند به خطا برود. شما می‌توانید یک کمپین داستانی را در یک روز تمام کنید یا آن را برای هفته‌های متمادی ادامه دهید. این مورد ارتباط مستقیمی با این دارد که شما چقدر در سیستم‌ها و مکانیک‌های بازی عمیق شده‌اید. ولی وقتی به بازی Crusader Kings 3 می‌رسیم، متوجه می‌شویم که این بازی هم درست مثل دو نسخه‌ی قبلی خود، چنان وقت‌گیر است که می‌تواند به اندازه‌ی یک شغل تمام وقت، از شما زمان طلب کند.

قلاب یک بازی از سری Crusader Kings همیشه یک چیز است. اینکه از کشور کوچکی مثل ایرلند شروع کنید و ببینید که تا کجا می‌توانید پیش بروید و دنیا را تغییر دهید. شاید وجود یک بازی با چنین وسعتی ترسناک به نظر بیاید ولی لذتی که در این بای نهفته کاملا آن را پوشش می‌دهد. اینکه می‌توانید رشد و گسترش پادشاهی شخصی خودتان را مدیریت و تماشا کنید لذتی است که در هیچ بازی دیگری مثل Crusader Kings 3 اجرا نشده است. یک بازی استراتژی وسیع که مملو است از داستان‌های خیانت، عشق، وفاداری، محاصره‌های ناگهانی و… که همگی به خوبی در بازی اجرا و تعیبه شده‌اند. فقط بازی برای تقدیم کردن این لذت یک شرط دارد. شما باید بپذیرید که همه چیز را نمی‌دانید و از نحوه‌ی اجرای همه‌ی اجرای بازی خبر ندارید و قرار است بارها غافلگیر شوید و این قرار است از این غافلگیری‌ها لذت ببرید.

Persona 5 Royal

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۰۰ ساعت

در میان طرفداران بازی‌های نقش‌آفرینی ژاپنی، سری بازی‌های پرسونا همیشه به این شهره بوده و هستند که به طرز مسخره‌ای طولانی هستند. این قضیه در مورد آخرین نسخه‌ی منتشر شده از این سری هم صدق می‌کند. بازی پرسونا ۵ بر قله‌ی نقش‌آفرینی‌های ژاپنی ایستاد و با درس گرفتن از اشتباهات گذشته‌ی خودش و دیگر بازی‌ها توانست این ژانر را به شدت به دوران مدرن برساند و آن را گسترش دهد. این بازی موفق شد تا با فرمی عجیب و غریب، موسیقی خارق‌العاده و گروهی از شخصیت‌های عجیب ولی به شدت دوست‌داشتنی تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای را برای مخاطب خود خلق کند. ولی برای دست یافتن به این تجربه‌ی فوق‌العاده، باید نزدیک به ۱۰۰ ساعت از زمان خود را تقدیم این بازی کنید.

در تمام ساعت‌هایی که مشغول تجربه‌ی پرسونا ۵ هستید، احتمالا با چیزهایی مواجه می‌شوید که به شدت عجیب و غیرمنتظره هستند ولی تمام این ساعات عجیب و غیرمنتظره با جادویی پر شده‌اند که دست کشیدن از بازی یا سراغ بازی دیگری رفتن را بسیار سخت می‌کند.

همچنین این بازی با اصلاحاتی که در سیستم مبارزات نوبتی خود انجام داد، باعث شد تا بازیکنان بتوانند به روش‌های متفاوت جذابی، نوبت خود را حفظ کنند و با حداقل صدمه یا مصرف منابع، مبارزات را به نفع خود تمام کنند. در این زمان بازی برای بازیکنان باهوش جایزه هم در نظر می‌گیرد تا بازی همیشه برای بازیکنان جذاب بماند. بخش بزرگی از بازی هم به خارج مبارزات می‌گذرد. جایی که باید به مدرسه بروید و فعالیت‌های روزمره داشته باشید. شاید از دور، تجربه‌ی بازی‌ای که شما را به مدرسه می‌فرستد و واقعا امتحان می‌گیرد، کار خیلی جذابی به نظر نرسد ولی باور کنید که مدرسه‌ی پرسونا ۵ بسیار جذاب‌تر از مدارس واقعی است.

پرسونا ۵ سفری بسیار طولانی است، ولی سفری است که ارزش هر دقیقه‌اش را دارد.

Dwarf Fortress

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۰۰ ساعت

این بازی هم تا حد خوبی شبیه به Crusader Kings 3 است. یک بازی استراتژی عجیب که تازه در میانه‌ی راه خودش را عیان می‌کند. همین حالا افرادی هستند که چند سالی است مشغول بازی کردن Dwarf Fortress هستند و هنوز هم ویژگی‌های جدیدی در آن کشف و داستانی‌های تازه‌ای برای روایت در آن پیدا می‌کنند. هرچه بیشتر به این بازی زمان بدهید، بازی هم ویژگی‌های جدیدی به مخاطب خود عرضه می‌کند.

واقعا نمی‌توانید بازی دیگری پیدا کنید که در ساخت سناریوهای افسانه‌ای و بزرگ به Dwarf Fortress نزدیک شوند. نیروهای دورف شما در این بازی به شکلی نامحدود رشد می‌کنند. می‌جنگند، کار می‌کنند و اتفاقات متفاوتی را رقم می‌زنند. در این بازی تاریخ وجود دارد، داستان‌های زیادی وجود دارد و جنگ‌های زیادی موجود است. بازی Dwarf Fortress زمان زیادی را از شما طلب می‌کند ولی مطمئن می‌شود که ارزش این زمان را داشته باشد.

The Witcher 3: Wild Hunt

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۰۰ ساعت

یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵، یکی از بهترین فانتزی‌های نقش‌آفرینی که تجربه‌ی جهان‌باز فوق‌العاده‌ای را برای مخاطبان زیادی به ارمغان آورد. سومین نسخه از سری بازی‌های ویچر، اصلا کوتاه نیست و همین، بهترین بخش بازی است.

در مورد ویچر ۳ بسیار شنیده و خوانده‌اید. قصد تکرار مککرات ندارم. سیستم مبارزات جذاب، ماموریت‌های فرعی حیرت‌انگیز، داستان جذابی که حماسه و احساسات را به زیبایی در هم می‌آمیزد و شخصیت‌هایی که چنان زیبا نوشته شده‌اند که به سختی می‌توانند فراموش شوند. همگی دست به دست هم دادند تا ویچر ۳ تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی شود. خبر خوب این است که این ترکیب لذت‌بخش و سرگرم‌کننده قرار نیست کوتاه باشد و ساعت‌های زیادی مخاطبان خود را سرگرم می‌کند. گشت و گذار در دشت‌ها، شهرها و جنگل‌های ویچر ۳ هیچوقت جذابیت خود را از دست نمی‌دهند و همیشه زیبا می‌مانند.

XCOM 2: The Long War mod

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۲۰ ساعت

حضور یک ماد برای یک بازی استراتژی در این لیست می‌تواند نوعی تقلب باشد ولی باور کنید که این ماد هیچ مشابهی ندارد. این ماد اساس و پایه‌ی بازی درجه یک اکس‌کام را می‌گیرد و پیچیدگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌کند و به نتیجه‌ی فوق‌العاده‌ای دست پیدا می‌کند.

مخاطب هدف این ماد، افرادی هستند که بازی اصلی را بازی کرده‌اند و ساعت‌های زیادی را در اکس‌کام ۲ گذرانده‌اند. ماد به خودش زحمت نمی‌دهد تا قوانین خاص خودش را برای بازیکنان توضیح دهد و شما باید به دانش قبلی خودتان از بازی اصلی اتکا کنید. تغییرات و چرخش‌هایی که این ماد با خودش به بازی می‌آورد به قدری زیاد است که تمام بازیکنان را مجبور به اتخاذ روش‌های و استراتژی‌های جدید می‌کند.

ماد جنگ طولانی ماموریت‌ها و ویژگی‌های خود را با اتکا به شانس و تاس ریختن مشخص می‌کند. شرایطی را ایجاد می‌کند که شما باید اسکوادی بسیار منعطف داشته باشید تا بتوانید از این ماموریت‌ها جان سالم به در ببرید. سپردن بخشی از قوانین بازی به شانس در مقیاسی کوچک، تاثیر بسیار زیادی در روند بازی گذاشته

اگر تا امروز هنوز موفق به تجربه‌ی اکس‌کام ۲ نشده‌اید، لطفا به سراغ بازی بروید و آن را بازی کند. اگر هم بازی را تجربه کرده‌اید و هنوز هم بیشتر می‌خواهید، باید به سراغ جنگ طولانی بروید.

Elden Ring

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۳۰ ساعت

زمانی که برای نوشتن بررسی بازی الدن رینگ مشغول تجربه‌ی آن شدم را به یاد دارم. بعد از حدود ۶۰ ساعت بازی کردن قصد  شروع کردن نوشته‌ام را داشتم ولی تازه به منطقه‌ای رسیدم که از ابتدای بازی وعده‌ی آن داده شده بود. بعد از آن فکر می‌کردم که به بخش پایانی بازی رسیده‌ام ولی باز هم به منطقه‌ی جدیدی رسیدم. خیال می‌کردم بازی تمامی ندارد و همیشه منطقه‌ی جدیدی هست که به آن نرسیده‌ام و در آن گشت و گذار نکرده‌ام.

بعد از آن حدود ۶۰ ساعت دیگر بازی کردم تا بالاخره به بخش‌های پایانی بازی رسیدم. البته امروز و با وجود ویدئوهای مسیریابی متفاوت و گوناگون، بازی می‌تواند سریع‌تر از این تمام شود. ولی نکته این است که از طولانی بودن بازی نه تنها خسته نشدم، بلکه همیشه آرزو می‌کردم بازی بیشتر و بیشتر ادامه پیدا کند. بهترین بازی سال ۲۰۲۲ حتی به اندازه‌ی یک ثانیه هم من را نامید نکرد.

بازی الدن رینگ موفق شد تا مبارزات سنگین و نفس‌گیر سری بازی‌های دارک سولز را به مبارزاتی در Lands Between تبدیل کند که همزمان هم زیبا باشد و هم ترسناک. در این بازی شما ساعت‌های زیادی را صرف گشت و گذار و مبارزه با هیولاهای وحشتناک بازی می‌کنید. در عین حال، لذتی وصف نشدنی از این حس گشت و گذار و مبارزه دریافت می‌کنید. این بازی تمام چیزهایی که از یک فانتزی سیاه می‌خواهید را در خود دارد. شهرهای مخروبه و جادویی، جنگل‌های تاریک، کوهستان‌های پر از رمز و راز و برفی، قهرمانان و پادشاهان سقوط کرده و… .

الدن رینگ بازی سختی است ولی به همان اندازه هم برای مبارزات دقیق یا حس کنجکاوی شما پاداش در نظر گرفته است. قدم زدن در محیط‌هایی پنهان و ممنوعه که این حس را منتقل می‌کند که «من نباید اینجا باشم» لذت زیادی برای مخاطب به همراه دارد. داستان‌های غم‌انگیز و زیبایی که در جای جای این سرزمین پراکنده شده است به قدری زیاد و متنوع است که می‌تواند به تنهایی ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

الدن رینگ بازی است که از شما زمان طلب می‌کند و به همان اندازه هم توقع دقت دارد. دقت در مبارزه، دقت در خواندن، دقت در گشت و گذار و دقت در گوش دادن و دیدن و در نهایت بابت این دقت و وقت، پاداش خوبی برای بازیکن در نظر دارد.

Stardew Valley

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ حدود ۱۵۰ ساعت

بدون شک بازی Stardew Valley یک مورد کلاسیک در این لیست است. یکی از بهترین بازی‌های شبیه‌ساز زندگی و کشاورزی که می‌تواند بخشی از زندگی واقعی شما را در خود حل کند. این مورد هم در مورد خود بازی اصلی است و بدون در نظر گرفتن مادهای ساخته شده برای آن است.

بازی Stardew Valley یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین بازی‌های پیکسلی این سال‌هاست. جایی که شما یک مزرعه می‌سازید، آن را گسترش می‌دهید، با افراد جدید آشنا می‌شوید و در ساخت یک روستا کمک می‌کنید. شما می‌توانید هر مدلی که دوست دارید این بازی را تجربه کنید. به سرعت به سراغ نگهداری از حیوانات بروید، به کشاورزی اهمیت بیشتری بدهید، بیشتر روز خود را در معدن نزدیک مزرعه بگذرانید یا در رویدادهای روستا فعالیت‌های مستمر داشته باشید. همه‌ی این‌ها تنها به شما بستگی دارد.

کیفیت و محبوبیت Stardew Valley به قدری بالاست که شما می‌توانید بازی‌های مشابه زیادی را در استیم پیدا کنید که با تگ «شبیه به Stardew Valley است» شناخته می‌شوند. بازی‌هایی که تعدادشان روز به روز بیشترمی‌شود ولی تعداد کمی از آن‌ها موفق می‌شوند که به کیفیت و سرگرم‌کنندگی خود  Stardew Valley برسند. لذت گسترش مزرعه و خانه در این بازی به قدری زیاد است که به تنهایی می‌تواند دلیل لازم و کافی برای تجربه‌ی بازی باشد.

بازی Stardew Valley بهترین گزینه‌ی ممکن برای بیرون کردن خستگی و استرس‌های روزانه‌است. جایی که شما می‌توانید با آرامش خیال به کاشت و برداشت تربچه‌های ترد و خوشمزه خودتان مشغول باشید.

Pathfinder: Wrath of the Righteous

۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو۹ بازی طولانی که واقعاً ارزش تجربه را دارند - ویجیاتو

زمان حدودی مورد نیاز؟ بیش از ۱۳۰ ساعت

اگر از اولین بازی این لیست لذت می‌برید، خبر خوشی برای شما دارم. یک بازی دیگر که بیشتر از همیشه به بازی‌های اوریجینال بالدرز گیت شباهت دارد و یک نقش‌آفرینی با محوریت گروه عالی است. سری بازی‌های Pathfinder مثل نمونه‌ی ابتدایی این لیست، به خوبی می‌دانند که چگونه یک بازی را برای ساعت‌های طولانی سرگرم‌کننده نگه دارند. بازی شما را مجبور می‌کند تا تیمی از ناهمگون‌ترین شخصیت‌های ممکن را بسازید و آن‌ها را در کنار هم رشد دهید. کاری که به شدت لذت‌بخش از آب در آمده است.

در این نسخه از بازی شما باید به دنبال تحقق هدف نهایی خود که مقاوم‌سازی و دفاع از یک شهر است برسید و آن را بر اساس خواسته‌ها و نیازهای شهروندان پیش ببرید و همچنین نیروهای متخاصم بازی را که گروهی موسوم به Worldwound هستند را برای همیشه عقب برانید. هدفی که برای به ثمر رساندن آن راه زیادی در پیش دارید و باید ساعت‌های زیادی را صرف این کار کنید. ارتش‌هایی را به جنگ بفرستید، ماموریت‌های قهرمان محور را انجام دهید، خواسته‌های شهروندان را رفع کنید و…

این بازی برای طرفداران سبک خود، می‌تواند یکی از وقت‌گیرترین و در عین حال، لذت‌بخش‌ترین گزینه‌های ممکن باشد.


مطلب پیشنهادی:مصاحبه‌ی اختصاصی با سازنده‌ی کنسول بازی امپراطورچه اتفاقی برای اولین کنسول بازی ایرانی افتاد؟ + مصاحبه‌ی تصویری
مصاحبه‌ی اختصاصی با سازنده‌ی کنسول بازی امپراطورمصاحبه‌ی اختصاصی با سازنده‌ی کنسول بازی امپراطور

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.