۸ نشانه‌ی ردیابی گوشی موبایل که باید مراقب آنها باشید

هکرها به آسانی می‌توانند با ردیابی گوشی موبایل شما به تمامی اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنند. در این مطلب قصد داریم ۸ نشانه از ردیابی گوشی موبایل که باید مواظب آنها باشید را بررسی کنیم.

تقریبا تمامی دستگاه‌ها و نرم افزارها می‌توانند رفتار و حرکات شما را رصد کنند. به همین دلیل است که شما می‌توانید از راه دور یک برنامه، سرویس یا حتی یک دستگاه را رصد یا حتی کنترل کنید. بنابراین، آیا فردی می‌تواند از این قابلیت‌ها برای ردیابی تلفن سو استفاده کند؟ قطع به یقین بله! در این صورت چطور می‌توان جلوی ردیابی تلفن را گرفت؟ از همه مهم‌تر چطور بفهمیم گوشی ما در حال ردیابی توسط فرد دیگری است؟ در این مقاله قصد داریم به تمام این سوال‌ها پاسخ دهیم.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

۳۷,۸۷۵,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

۷,۶۹۹,۰۰۰

تومان

آیا کسی در حال ردیابی تلفن شماست؟

اگر به دنبال جواب کوتاه است باید بگوییم بله! هر فردی می‌تواند روی تمام فعالیت‌های شما به صورت مخفیانه نظارت داشته باشید. این نظارت شامل تماس‌های تلفنی، پیام‌ها، فعالیت‌های مرورگر، تصاویر، ویدیوها،‌ برنامه‌ها و سایر موارد است. این رویه اغلب توسط یک بد افزار یا جاسوس افزار انجام می‌شود. این برنامه‌های مخرب با هدف نظارت و جاسوسی دستگاه به صورت از راه دور توسعه پیدا می‌کنند. با این حال، نفوذ یک جاسوس افزار به این معنا نیست که هکرها می‌توانند در آنِ واحد به تمامی اطلاعات دسترسی پیدا کنند. برای مثال، هکرها شاید بتوانند فعالیت‌های مرورگر را مشاهده کنند اما قادر نباشند به پیام‌های متنی شما دسترسی پیدا کنند. این موضوع که هکرها تا چه اندازه قدرت جاسوسی دارند کاملا بستگی به نرم افزارهای ویروس‌یاب و سیستم امنیتی دستگاهتان بستگی دارد. اگر نرم افزارهای نظارتی با هدف کنترل از راه دور فرزندان به صورت مخفیانه در حال اجراست، این برنامه‌ها قادر هستند موقعیت مکانی کاربر گوشی را به صورت زنده گزارش کرده یا از راه دور گوشی را کنترل کنند. با این اوصاف، در یک سناریوی بدتر اگر واقعا یک هکر در حال ردیابی تلفن شماست باید چه اقداماتی را انجام داد؟

اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم! ردیابی تلفن شما بدون دسترسی فیزیکی به دستگاه شما برای یک کاربر غیر مجاز یا هکر غیر ممکن است؛ مگر این که شما یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

  • نصب یک برنامه‌ی بد افزار از یک اپ استور ثالث به صورت ناخواسته
  • به اشتراک گذاشتن رمز کارت‌های اعتباری و بانکی از طریق یک کمپین کلاهبرداری یا به اصطلاح فیشینگ
  • آپدیت نبودن نرم افزار امنیتی دستگاه برای یک مدت طولانی (برای مثال یک سال یا بیشتر)

حالا که شما متوجه شده‌اید می‌توان به راحتی روی فعالیت‌های شما در تلفن همراه جاسوسی کرد، در ادامه توضیح می‌دهیم چطور می‌توانید از جاسوسی تلفن خود مطلع شوید.

چطور بفهمیم کسی در حال ردیابی گوشی موبایل است؟

چند مولفه در زمینه‌ی شناسایی جاسوسی در گوشی همراه وجود دارد که در ادامه هر کدام را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

۱. برنامه‌های ناشناس

ردیابی گوشی موبایل

وقتی در حال استفاده از گوشی هستید، بد نیست به دنبال برنامه‌هایی باشید که اصلا حضور ذهن ندارید چه زمانی آنها را نصب کرده‌اید. برنامه‌های مشکوک به جاسوسی معمولا به طور پس‌زمینه ابزارهای دیگری را دانلود کرده تا به هدف خود، یعنی استخراج کامل اطلاعات روی دستگاه موبایل دست پیدا کنند.

بنابراین، اگر شما با برنامه‌ای روی گوشی خود مواجه شده‌اید که ناشناس است، پیشنهاد می‌کنیم نسبت به حذف آن اقدام کنید.

۲. استفاده‌ بیش از حد از داده‌های پس‌زمینه

به طور مکرر بهتر است استفاده داده‌های پس‌زمینه در دستگاهتان را بررسی کنید. اگر با بهره‌برداری بسیار زیاد اطلاعات روبه‌رو شده‌اید، بهتر است نسبت به برنامه‌هایی که می‌بینید مشکوک شوید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - ویتنام

شما باید همچنین مطمئن شوید که هات‌اسپات گوشی شما فعال نیست. یکی از روش‌های سوء استفاده از گوشی شما، اتصال سایر کاربرها از طریق هات اسپات گوشی است.

۳. عدم تطابق تاریخچه مرورگر

بهتر است شما تاریخچه مرورگر خود را برای برنامه‌ها و ورودی‌هایی که نمی‌شناسید چک کنید؛ چرا که امکان دارد برخی از ورودی‌های ناشناس به این معنا باشد که دستگاه به نرم افزار‌های جاسوسی آلوده شده است. بعضی از عوامل مخرب امکان دارد در تلاش باشند با بارگذاری سایت‌های فیشینگ یا سایر پورتال‌های مخرب از راه دور، نرم افزارهای جاسوسی را روی گوشی نصب کرده یا سایر اعمال غیر قانونی را روی دستگاه تلفن شما انجام دهند.

۴. تخلیه باتری

ردیابی گوشی موبایل

اگر شما متوجه تخلیه ناگهانی باتری در تلفن همراه خود شده‌اید، باید برنامه‌ها و دانلودهای پس‌زمینه را بررسی کرده تا مطمئن شوید همه چیز تحت کنترل است. نرم افزارهای جاسوسی به طور معمول باتری را حین فعالیت در پس‌زمینه تخلیه می‌کنند؛ به همین دلیل مراقب سرعت کم شدن میزان باتری گوشی همراه باشید.

۵. ریبوت غیر طبیعی

گاهی اوقات امکان دارد دستگاه موبایل به طور مکرر و بدون هیچ دلیل قبلی چند مرتبه ریبوت شود. این ایراد می‌تواند به سخت افزار دستگاه بستگی داشته باشد. همچنین فعالیت جاسوس افزارها هم از طرفی می‌توانند یک دلیل بسیار خوب برای ظهور این مشکل تلقی شوند.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

۶. یک گوشی جیل بریک یا روت شده

شما باید همچنین بررسی کنید آیا گوشی شما روت (اندروید) شده یا یک دستگاه جیل‌بریک (iOS) است. اگر شما مطلع نیستید که چه کار می‌کنید یا یک روت مشخصا غیر مجازی را دارید یا حتی دستگاهتان را جیل‌بریک کرده‌اید، این مسائل قطعا امنیت و حریم خصوصی شما را تهدید می‌کند؛ چرا که دستگاه‌های روت یا جیل‌بریک شده می‌توانند قابلیت‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیتی را روی گوشی تلفن و همچنین دریافت آپدیت‌های امنیتی را غیر فعال کنند. به تبع، ورود افراد سوء استفاده‌گر و هکرها به داخل دستگاه تلفن آسان‌تر خواهد شد.

۷. داغ کردن بیش از اندازه و مکرر

phone tracking 003

دلایل متعددی برای داغ شدن گوشی یا به اصطلاح اورهیت (Overheat) به طور مکرر وجود دارد. یکی از هزاران دلایل، وجود جاسوس افزارها در داخل گوشی است. اگر شما با این ایراد مواجه شده‌اید و با حذف سایر دلایل احتمالی همچنان در برطرف کردن این مشکل ناموفق هستید، پس بهتر است نسبت به وجود بد افزارها مشکوک شوید. از آنجایی که جاسوس افزارها در پس‌زمینه مشغول به کار هستند، انرژی و منابع زیادی را برای پردازش طلب کرده و به تبع باتری هم سریع‌تر تخلیه می‌شود. تمامی این فرایندها با داغ شدن دستگاه انجام می‌شود.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco C40 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت- گلوبال

۸. درخواست‌های مشکوک برای دریافت مجوز

اگر گوشی شما به طور مکرر یا تصادفی هر از گاهی درخواست می‌کند تا به یک سری برنامه‌ها اجازه‌ی دسترسی بدهید، باید به ردیابی تلفن همراه مشکوک شوید. در چنین سناریویی به هیچ وجه به درخواست‌ها پاسخ مثبت ندهید؛ مگر این‌که به طور کامل به برنامه‌ی مورد نظر اعتماد دارید. همیشه این سوال را هنگام پاسخ به درخواست‌‌ برنامه‌های مختلف گوشی از خود بپرسید که برای مثال، چرا باید دسترسی به دوربین یا میکروفن برای یک برنامه‌ی خاص مهم باشد.

نحوه متوقف‌ کردن ردیابی گوشی موبایل

phone tracking 004

اگر کاملا مطمئن شده‌اید که گوشی تلفن شما در حال رصد است، شما با انجام کارهای زیر می‌توانید جلوی ردیابی را بگیرید:

  • حذف برنامه‌های ناشناس
  • اعمال لیست سیاه برنامه‌ها
  • نصب برنامه‌ها از اپ استورهای رسمی (یا دریافت فایل‌های نصبی از سایت‌های مطمئن)
  • ریست فکتوری کردن گوشی هوشمند
  • اگر دارای فرزند هستید و گوشی او را قرار است کنترل کنید، از برنامه‌های کنترل والدین یا فعال‌سازی این قابلیت روی گوشی هوشمند آنها اقدام کنید.
  • از باز کردن فایل‌های ضمیمه‌‌ای یا لینک‌ها در ایمیل‌هایی که ارسال‌کننده‌های ناشناس دارند پرهیز کنید.
  • برای نصب یک آنتی‌ویروس اقدام کنید.

به طور معمول بهترین راه حل برای متوقف کردن ردیابی تلفن، اجرای ریست فکتوری است. حداقل از این بابت اطمینان حاصل می‌کنید که از شر برنامه، سرویس یا فایل مخرب راحت می‌شوید. لازم به ذکر است قبل از انجام این روش، بد نیست از فایل‌های مورد نیاز خود بکاپ بگیرید؛ چرا که با انجام ریست فکتوری، عملا تمامی اطلاعات حافظه‌ی داخلی گوشی برای همیشه پاک خواهد شد.

ردیابی تلفن همراه رایج اما قابل توقف است

گوشی افراد بسیار زیادی بدون این که آنها بدانند در حال جاسوسی است و متاسفانه روش‌های جاسوسی تلفن همراه به طور مداوم در حال تکامل و پیشرفت است. با این حال روش‌هایی برای آگاهی از ردیابی گوشی همراه وجود دارد که در این مقاله به طور مفصل درباره‌ی تمام روش‌ها صحبت کرده‌ایم. همچنین شما به واسطه‌ی این مقاله متوجه شده‌اید که چطور می‌توان به راحتی از شر بد افزار و جاسوس افزار راحت شد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

۳۷,۸۷۵,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

۷,۶۹۹,۰۰۰

تومان

منبع: makeuseof

سوال و جواب‌های رایج

چطور بفهمیم کسی در حال ردیابی تلفن است؟

اپلیکیشن‌های ناشناس را باید در درجه اول بررسی کرد. همچنین تخلیه سریع باتری می‌تواند از دیگر گزینه‌ها باشد.

آیا خرید گوشی جیل‌بریک یا روت شده ارزش دارد؟

از جنبه‌ی امنیتی اصلا خرید گوشی جیل بریک یا روت شده توجیه ندارد.

بهترین راه حل برای متوقف کردن ردیابی تلفن چیست؟

قطعا ریست فکتوری، بهترین روش برای متوقف سازی ردیابی تلفن محسوب می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.