۸ دلیل برای خریدن موتورولا موتو G54 5G (و ۴ دلیل برای نخریدن)

موتو G54 یکی از گوشی‌های اقتصادی جدید موتورولا است که اواخر سال ۲۰۲۳ رونمایی و راهی بازار شد. این محصول به خاط بهره‌مندی از مشخصات فنی خوب و قیمت مناسب معروف شده اما آیا ارزش خرید بالایی دارد؟ در این مطلب به بررسی ۸ دلیل برای خرید موتو G54 و ۴ دلیل برای نخریدن آن می‌پردازیم.

گوشی موبایل موتورولا مدل Moto G54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

مشخصات فنی موتو G54

موتورولا موتو G54 5G
تاریخ رونمایی و عرضه ۵ سپتامبر ۲۰۲۳ (۱۱ دی ۱۴۰۲)
ابعاد و وزن ۸ × ۷۳.۸ × ۱۶۱.۱ میلی‌متر – ۱۷۷ گرم
کیفیت ساخت پلاستیکی کامل – دارای طراحی مقاوم در برابر آب
مشخصات پنل ۶.۵ اینچی از نوع IPS LCD با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز، وضوح ۱۰۸۰ × ۲۴۰۰ پیکسل و نسبت ۸۵٫۵ درصدی پنل به بدنه
سیستم‌عامل و مدت زمان پشتیبانی اندروید ۱۳ – پشتیبانی نرم‌افزاری ۱ ساله و امنیتی ۳ ساله
پردازنده و گرافیک مدیاتک دایمنسیتی ۷۰۲۰ (۶ نانومتری) – IMG BXM-8-256
رم و حافظه داخلی ۱۲۸/۴، ۱۲۸/۸، ۲۵۶/۸ گیگابایت
دوربین دو دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی و ماکرو ۲ مگاپیکسلی – دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی
فیلم‌برداری ۱۰۸۰P@30/60 برای دوربین‌های پشتی و ۱۰۸۰P@30 برای دوربین سلفی
باتری و شارژر ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت به همراه شارژر ۱۵ واتی
قیمت ۷٫۵۰۰ برای مدل ۲۵۶/۸ گیگابایتی

۸ دلیل برای خرید موتورولا موتو G54 5G


۱. طراحی خوب، وزن کم و بسیار خوش‌دست موتورولا موتو G54

Motorola Moto G54

موتو G54 شاید بهترین گوشی بازار از لحاظ زیبایی و خوش‌دستی نباشد اما در محدوده‌ی قیمتی خودش، توجه زیادی به طراحی آن شده است. این گوشی علی‌رغم نمایشگر ۶٫۵ اینچی، فقط ۱۷۷ گرم وزن دارد و پخش وزن هم آنقدر خوب در آن انجام شده که گوشی اصلا شما را خسته نمی‌کند. همچنین این گوشی اصلا ضخامت زیادی ندارد و در نتیجه یکی از خوش‌دست‌ترین گوشی‌های اقتصادی بازار محسوب می‌شود.

حواشی اطراف نمایشگر این گوشی در قسمت پایینی نسبتا زیاد است اما در طرفین به مراتب کمتر می‌شود؛ نسبت پنل به بدنه بیش از ۸۵٪ هم به این معناست که شما فضای نسبتا زیادی برای کار با این پنل خواهید داشت.

۲. طول عمر بالای باتری

گوشی‌های موتورولا معمولا از لحاظ طول عمر باتری عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و موتو G54 هم اصلا از این قاعده مستثنی نیست. این گوشی آنقدر در این زمینه خوب عمل می‌کند که بتوانید در صورت استفاده‌ی معمولی، به راحتی ۱.۵ روز روی شارژدهی‌اش حساب کنید که فوق‌العاده است.

این گوشی در تست باتری توانسته امتیاز خوبی هم کسب کند و در بخش‌هایی نظیر پخش ویدیو از اینترنت، وب‌گردی و انجام بازی سنگین، به ترتیب ۱۰ ساعت و ۸ دقیقه، ۱۲ ساعت و ۳۰ دقیقه و ۷ ساعت و ۱۶ دقیقه دوام بیاورد. بنابراین هنگام خرید این گوشی اصلا نگران طول عمر باتری آن نباشید.

۳. اسپیکر استریوی باکیفیت موتورولا موتو G54

یکی دیگر از مزیت‌های خرید موتو G54 این است که اسپیکرهای آن تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را در گوش دادن به محتوای صوتی برایتان به ارمغان می‌آورند. اسپیکرهای این گوشی از فناوری صدای فضایی موتورولا یعنی Spatial Sound هم پشتیبانی می‌کنند که این یعنی صدایی فراگیر با کیفیتی استثنائی (با توجه به قیمت) به گوشتان خواهد رسید.

از لحاظ تعادل صدا هم وضعیت بسیار خوبی را شاهد هستیم و این در حالی است که موتو G54 از خروجی‌های برابری هم بهره نمی‌برد و انتظار داشتیم تعادل صدایی خوبی نداشته باشد. از لحاظ پاسخ‌دهی فرکانسی هم صدای بسیار شفافی را شاهد خواهید بود. پشتیبانی از دالبی اتموس هم سبب شده تا کیفیت و شفافیت صدا افزایش نسبی داشته باشد.

۴. عملکرد عالی دوربین اصلی و سلفی در نور روز

Motorola Moto G54

در تعریف از گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده معمولا می‌شنویم که دوربین آن‌ها در نور روز عملکرد خوبی دارند. موتو G54 هم یکی از این گوشی‌هاست که به لطف دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی خود می‌تواند تصاویر بسیار جذابی در نور روز ثبت کند.

این حرف را در رابطه با فیلم‌برداری هم می‌توان زد اما به این شرط که بپذیرید فقط در وضوح ۱۰۸۰p فیلم‌برداری کنید. فقط باید توجه داشته باشید که در نور روز و در بهترین شرایط نوری با آن عکاسی کنید تا ناامیدتان نکند. عملکرد دوربین سلفی هم در نور روز عالی است و ناامیدتان نمی‌کند.

۵. نرم‌افزار بهینه، رابط کاربری ساده و تمیز

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های خرید یک گوشی اقتصادی بخش نرم‌افزاری آن است. نرم‌افزار می‌تواند شامل رابط کاربری بهینه و پر از قابلیت جذاب و همچنین آپدیت نرم‌افزاری طولانی‌مدت باشد که موتو G54 بیشتر به خاطر مورد نخست ارزش خرید بالایی دارد.

موتورولا این گوشی را نه تنها به کلی قابلیت جذاب و کاربردی مجهز کرده بلکه آنقدر آن را بهینه کرده که عملکردی شبیه به اندروید خام دارد و این یعنی شما اصلا با هنگ‌های متوالی، کندی و مواردی از این دست روبرو نخواهید شد.

امکانات شخصی‌سازی فراوانی هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت تا بتوانید گوشی را مطابق میل خود شخصی‌سازی کنید. رابط بهینه همچنین در مصرف انرژی هم تأثیر مثبتی می‌گذارد و اجازه نمی‌دهد شارژ گوشی به سادگی تمام شود.

۶. نمایشگر ۱۲۰ هرتزی نرم و روان

موتورولا موتو G54

دومین دلیل ارزشمند بودن موتورولا موتو G54 بهره‌مندی‌اش از پنل ۱۲۰ هرتزی است؛ پنلی که کار با آن تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را در اختیار شما قرار می‌دهد چرا که بسیار نرم و روان است. اینکه یک اقتصادی به چنین پنلی نرمی مجهز شده یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که سبب می‌شود خرید آن را به شما پیشنهاد کنیم چون در گشت و گذار بین منوهای مختلف گوشی اصلا باعث اذیت شدن چشم نمی‌شود.

۷. بهره‌مندی از اینترنت ۵G

اینترنت ۵G یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید موتو G54 است چرا که این فناوری کم‌کم دارد وارد بازار ایران هم می‌شود و در نتیجه اگر یک گوشی به آن مجهز باشد، قطعا ارزش خرید بسیار بالایی پیدا می‌کند. اینترنت ۵G سرعت بسیار بالاتری از ۴G ارائه می‌کند و در مدت زمان بسیار کوتاهی می‌توانید دانلودهای حجیم را با آن انجام دهید.

۸. قیمت مناسب

در نهایت اما می‌رسیم به آخرین دلیل ارزشمند بودن موتو G54 یعنی قیمت استثنائی‌اش. این گوشی در مدل ۲۵۶/۸ گیگابایتی که بهترین مدل آن به حساب می‌آید، کمتر از ۸ میلیون تومان (در زمان نگارش این متن) قیمت دارد و این عالی است.

شما کمتر گوشی اقتصادی را با این مشخصات و قابلیت‌ها و با این قیمت استثنائی در بازار یافت می‌کنید. وزن مناسب، نرم‌افزار بهینه، طراحی زیبا، دوربین قدرتمند، طول عمر باتری بالا؛ این‌ها مواردی نیستند که برای بهره‌مندی از آن‌ها مجبور نباشید پول زیادی پرداخت کنید.


۵ دلیل برای نخریدن موتورولا موتو G54 5G


۱. روشنایی کم نمایشگر موتورولا موتو G54

موتورولا موتو G54

از دلایل ارزشمند بودن موتو G54 که بگذریم، می‌رسیم به دلایلی که به ما می‌گویند چرا خرید این گوشی منطقی نیست. نخستین دلیل هم نمایشگر آن است که اگرچه به خاطر ۱۲۰ هرتزی بودن، از دلایل ارزشمند بودن این گوشی محسوب می‌شود اما به خاطر روشنایی پایینی که دارد، شاید خیلی به مذاق کاربران خوش نیاید.

این گوشی از بیشینه‌ی روشنایی کافی برخوردار نیست که در زیر نور خورشید، محتوا را با خوانایی مناسب به نمایش بگذارد. یک پنل IPS LCD معمولی که اگرچه دقت رنگ خوبی دارد اما هم بیشینه‌ی روشنایی کمی دارد و هم کمترین میزان روشنایی زیاد! این یعنی در هنگام شب وقتی بخواهید نور صفحه را کم کنید، باز هم روشنایی نسبتا زیادی را شاهد خواهید بود و این اتفاق خوبی نیست.

۲. عدم بهره‌مندی از استاندارد IP

موتورولا هیچ استاندارد IP خاصی برای این گوشی اقتصادی در نظر نگرفته در حالی که انتظار داشتیم حداقل IP53 را در آن شاهد باشیم. همین موضوع سبب شده موتو G54 در برابر خطرات روزمره کاملا آسیب‌پذیر باشد. معمولا گوشی‌های اقتصادی باید از این استاندارد بهره‌مند باشند اما موتورولا تصمیم گرفته نماینده‌ی خود را بدون هیچ استانداردی راهی بازار کند. البته شرکت سازنده مدعی شده این گوشی از پوشش دافع آب بهره می‌برد اما این اصلا کافی نیست.

۳. پردازشگر گرافیکی نسبتا ضعیف

موتورولا موتو G54

کسی نیست که از یک گوشی اقتصادی کمتر از ۸ میلیون تومان، انتظار عملکردی عالی در انجام کارهای گرافیکی داشته باشد اما این شرکت می‌توانست عملکرد بهتری در انتخاب پردازنده‌ای مناسب برای موتو G54 داشته باشد. در حال حاضر شما نمی‌توانید در انجام بازی‌های نیمه سنگین روی توانایی‌های این گوشی حساب کنید چون هم افت عملکرد شدیدی دارد و هم اینکه نمی‌تواند از پس این بازی‌ها بر بیاید. انتظار می‌رود موتورولا با انتخاب پردازنده‌های جذاب‌تر، توان گرافیکی نسبتا بیشتری را به این گوشی تزریق می‌کرد.

۴. سرعت شارژر بسیار کم موتورولا موتو G54

موتو G54 از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی به عنوان منبع تغذیه بهره می‌برد که اگرچه قادر است گوشی را تا ۱.۵ روز روشن نگه دارد اما اگر قصد شارژ مجدد آن را داشته باشید، باید مدت‌ها منتظر بمانید و این اصلا خوب نیست. شما درون جعبه‌ی این محصول به یک شارژر ۱۵ واتی دسترسی خواهید داشت که اصلا سرعت کافی برای شارژ یک باتری با این ظرفیت را ندارد. تست‌ها نشان داده که مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل این محصول ۲ ساعت و ۸ دقیقه است؛ حتی کمتر از میان‌رده‌ها و اقتصادی‌های سامسونگ.


سخن پایانی؛ آیا موتورولا موتو G54 ارزش خرید دارد؟

موتورولا موتو G54

با توجه به دلایل ذکر شده در بالا و همچنین با نگاهی به جدول مشخصات فنی، به نظر می‌رسد موتو G54 می‌تواند به عنوان یک گوشی اقتصادی ارزشمند، نیاز شما را در محدوده‌ی قیمتی خودش برآورده کند. اگرچه در قسمت ضعف‌ها به موارد مهمی اشاره شده است اما اگر دقت کنید می‌بینید در کمتر گوشی اقتصادی چنین امکاناتی به کار گرفته شده است.

شاید بگویید امکان فیلم‌برداری ۱۰۸۰P یکی از ضعف‌های اصلی گوشی‌های اقتصادی از جمله نماینده‌ی موتورولا است اما بسیاری از این گوشی‌ها فقط با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه امکان فیلم‌برداری در این وضوح را به کاربران می‌دهند در حالی که موتو G54 تا سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در این وضوح می‌تواند فیلم‌برداری کند. بنابراین با در نظر گرفتن رقبا، نمی‌توان این موضوع را ضعفی برای این گوشی در نظر گرفت.

گوشی موبایل موتورولا مدل Moto G54 5G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

منبع: دیجی‌کالا مگ

سوالات متداول درباره موتورولا موتو G54

آیا موتو G54 ضد آب است؟

خیر. این گوشی هیچ استاندارد مقاومتی ندارد.

آیا موتو G54 با شارژر عرضه می‌شود؟

بله. شارژر ۱۵ واتی.

آیا موتو G54 در هنگام بازی داغ می‌کند؟

خیلی نه اما با افت عملکرد مواجه می‌شود و در نتیجه برای گیمینگ مناسب نیست.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.