۷ دلیل برای خرید موتورولا ریزر ۴۰ اولترا (و ۵ دلیل برای نخریدن)

یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های تاشوی دنیا با مکانیزم فلیپ را موتورولا با نام ریزر ۴۰ اولترا در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی رونمایی و راهی بازار کرد. این گوشی از امکانات و قابلیت‌های فراوانی بهره می‌برد که باعث شده بسیاری‌ها آن را بهترین رقیب گلکسی زد فلیپ ۵ در نظر بگیرند. اما آیا این ادعا درست است؟ آیا این گوشی آنطور که گفته می‌شود ارزش خرید دارد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی ۷ دلیل ارزشمند بودن موتورولا ریزر ۴۰ اولترا بپردازیم و همچنین ۵ دلیلی را بخوانیم که چرا خرید این گوشی منطقی نیست.

گوشی موبایل موتورولا مدل Razr 40 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

مشخصات فنی موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

موتورولا ریزر ۴۰ اولترا
تاریخ رونمایی و عرضه ۱ ژوئن ۲۰۲۳ – ۵ ژوئن ۲۰۲۳ (۱۱ خرداد ۱۴۰۱ – ۱۵ خرداد ۱۴۰۲)
ابعاد و وزن در حالت باز – ۷ × ۷۴ × ۱۷۰٫۸ میلی‌متر – در حالت تاشو – ۱۵.۱ × ۷۴ × ۸۸٫۴ میلی‌متر – ۱۸۴٫۵ گرم
کیفیت ساخت نمایشگر تاشو پلاستیکی، محافظ صفحه گوریلاگلس ویکتوس برای پنل ثانویه – پنل پشتی شیشه‌ای، فریم آلومینیومی، لولا از جنس فولاد ضد زنگ  – پوشش ضد آب
مشخصات پنل ۶.۹ اینچی از نوع OLED تاشو با رفرش‌ریت ۱۶۵ هرتز، وضوح ۱۰۸۰ × ۲۶۴۰ پیکسل و نسبت ۸۵٫۱ درصدی پنل به بدنه – ۳٫۶ اینچی ثانویه از نوع AMOLED با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز و وضوح ۱۰۵۶ × ۱۰۶۶ – پشتیبانی از دو پنل از استاندارد +HDR10
سیستم‌عامل و مدت زمان پشتیبانی اندروید ۱۳ – پشتیبانی نرم‌افزاری ۳ ساله
پردازنده و گرافیک اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ – آدرنو ۷۳۰
رم و حافظه داخلی ۲۵۶/۸، ۲۵۶/۱۲، ۵۱۲/۱۱۲ گیگابایت – حافظه از نوع UFS 3.1
دوربین دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اصلی و فوق عریض ۱۳ مگاپیکسلی با زاویه‌ی دید ۱۰۸ درجه – دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی 
فیلم‌برداری ۴K@30/60 و ۱۰۸۰p@30/60/120 برای دوربین‌های پشتی و ۴K@30/60 و ۱۰۸۰p@30/60 برای دوربین سلفی
باتری و شارژر ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت به همراه شارژر ۳۳ واتی
قیمت ۴۰ میلیون تومان مدل پایه

۷ دلیل برای خرید موتورولا ریزر ۴۰ اولترا


۱. طراحی زیبا، کیفیت ساخت عالی موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

موتورولا ریزر 40 اولترا

موتورولا ریزر ۴۰ اولترا بدون شک یکی از زیباترین گوشی‌های تاشوی بازار به حساب می‌آید که از دیدن آن سیر نمی‌شوید. این گوشی جذاب و بسیار کوچک (البته در حالت تا شده)، از آلومینیوم، شیشه و فولاد ضد زنگ ساخته شده که همه‌ی این مواد با بالاترین دقت در بخش‌های مختلف گوشی به کار گرفته شده‌اند تا یک زیبایی محصورکننده را از آن شاهد باشیم.

از طرفی رنگ‌بندی‌های زیبایی هم که برای این گوشی در نظر گرفته شده به جذابیت ظاهری آن به مراتب افزوده است. لولاهای این گوشی به قدری خوب طراحی شده‌اند که گوشی هنگام بسته شدن کاملا موازی است و ظاهر بسیار جذابی پیدا می‌کند؛ موضوعی که در زیبایی یک گوشی تاشو اهمیت زیادی دارد. ضخامت بسیار کم و وزن مناسب هم باعث شده این گوشی علاوه بر زیبایی، خوش‌دست هم باشد.

از زیبایی که بگذرید، باید به کیفیت ساخت این محصول اشاره کنیم. اگرچه هیچ استاندارد مقاومتی در این گوشی وجود ندارد اما موتورولا در ساخت فریم این گوشی از آلومینیوم، در ساخت پنل پشتی از گوریلاگلس ویکتوس و در ساخت لولا از فولاد ضد زنگ استفاده کرده تا بدین ترتیب خیالتان از عملکرد خوب گوشی حتی بعد از گذشت چند سال هم آسوده باشد.

۲. نمایشگر تاشوی باکیفیت و کارآمد با چین‌خوردگی کم

موتورولا ریزر 40 اولترا

نمایشگر تاشوی موتورولا ریزر ۴۰ اولترا حالا در مقایسه با قبل بزرگ‌تر شده و به ۶.۹ اینچ رسیده که سبب می‌شود فضای کار زیادی داشته باشید. میزان چین‌خوردگی این پنل حالا کمتر شده و در برخی از حالت‌ها که اصلا دیده هم نمی‌شود. البته تا اینجای کار، فناوری گوشی‌های تاشو هنوز به مرحله‌ای نرسیده که انتظار چین‌خوردگی کمتری را داشته باشیم. بنابرین موتورولا ریزر ۴۰ اولترا وضعیت خوبی از این حیث دارد.

این نمایشگر همچنین از لولای باکیفیتی بهره می‌برد که باز کردن گوشی با یک دست را تقریبا غیرممکن می‌کند چون خیلی سفت است. همچنین این لولا قادر است گوشی را در زوایای مختلف تا ۱۲۰ درجه باز کند تا بتوانید کارهای مولتی تسکینگ را راحت‌تر انجام دهید. البته بعد از ۱۲۰ درجه، نمایشگر باز می‌شود.

از این‌ها گذشته، باید به کیفیت این پنل اشاره کنیم که عالی است؛ خصوصا پشتیبانی‌اش از استاندارد +HDR10 و عمل رنگ ۱۰ بیتی که این یعنی تصاویر با دقت رنگ بسیار بالا و شفافیت عالی برای شما به نمایش در می‌آیند. بیشینه‌ی روشنایی این پنل هم در حالت خودکار به ۱۰۵۰ نیت و در حالت دستی به ۵۰۶ نیت می‌رسد و این یعنی زیر شدیدترین نور هم که باشید، باز هم مشکلی از بابت خوانایی صفحه نخواهید داشت. رفرش‌ریت ۱۶۵ هرتزی این دستگاه هم به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ی بسیار نرم و روانی از کار با گوشی داشته باشید.

۳. نمایشگر ثانویه‌ی بزرگ با کیفیت عالی

موتورولا ریزر 40 اولترا

از نمایشگر تاشو که گفتیم، باید به نمایشگر ثانویه‌ی موتورولا ریزر ۴۰ اولترا هم اشاره کنیم که شرکت سازنده اصلا برای آن چیزی کم نگذاشته است. پنل ثانویه‌ی این گوشی ۳.۶ اینچی با کیفیت عالی و رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتزی است که باعث می‌شود حتی زمانی‌هایی که نمی‌خواهید گوشی را کاملا باز کنید، باز هم از کار کردن با آن بسیار لذت ببرید.

بیشینه‌ی روشنایی این پنل در حالت دستی و خودکار به ترتیب به ۵۰۵ و ۹۳۲ نیت می‌رسد که یعنی حتی با این پنل هم زیر نور آفتاب مشکلی از بابت خوانایی نخواهید داشت. از مزیت‌های این پنل بگوییم که بدون نیاز به باز کردن گوشی اجازه می‌دهد از اعلانات و اعلانات مهم باخبر شوید و حتی با اپ‌های مختلفی کار کنید. همچنین امکان برقراری تماس هم با آن وجود دارد.

۴. رابط عالی با پشتیبانی سه‌ساله نرم‌افزاری موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

موتورولا ریزر 40 اولترا

در بخش نرم‌افزار، بارها اشاره کردیم که رابط کاربری گوشی‌های موتورولا واقعا عالی و بسیار بهینه و سبک است. چنین چیزی را در موتورولا ریزر ۴۰ اولترا هم شاهد هستیم. حتی به خاطر تاشو بودن، یک سری قابلیت هم به این گوشی اضافه شده که سبب می‌شود تجربه‌ی جذاب‌تری هم داشته باشید؛ مثلا شخصی‌سازی پنل نمایشگر ثانویه، امکان اجرای اپ‌های اندروید روی کامپیوتر یا مولتی تسک بین دو دستگاه روی یک نمایشگر و… اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها، موتورولا متعهد شده تا ۳ سال از لحاظ نرم‌افزاری از این گوشی پشتیبانی کند و این یعنی بعد از اندروید ۱۴، اندروید ۱۵ و ۱۶ را هم با این گوشی دریافت خواهید کرد که با توجه به توان پردازشی گوشی، خبر بسیار خوبی است.

۵. قدرت پردازشی و گرافیکی مطلوب

موتورولا ریزر 40 اولترا

صحبت از توان پردازشی گوشی که شد باید بگوییم این مورد هم یکی از نقاط قوت موتورولا ریزر ۴۰ اولترا محسوب می‌شود. اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ یکی از جذاب‌ترین پردازنده‌های تولیدشده برای گوشی است که به شما اجازه می‌دهد تجربه‌ای نرم و روان از کار با موتورولا ریزر ۴۰ اولترا در انجام کارهای سنگین از جمله بازی کردن داشته باشید.

اگرچه زمانی که موتورولا در حال عرضه‌ی این گوشی به بازار بود، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ که بهینه‌تر و قدرتمندتر هم هست در دسترس قرار داشت اما این شرکت تصمیم گرفت در نهایت پرچم‌دارش را با یک پردازنده‌ی قدیمی‌تر عرضه کند که البته در کنار ۸/۱۲ گیگابایت رم و ۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت حافظه آن هم از نوع UFS 3.1، سرعت و قدرت بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند و حتی بعد از سال‌ها هم کند نمی‌شوند.

۶. دوربین‌های باکیفیت موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

موتورولا ریزر 40 اولترا

موتورولا ریزر ۴۰ اولترا یک گوشی جذاب برای عکاسی و فیلم‌برداری است و قطعا شما را راضی نگه می‌دارد. اما نباید انتظار داشته باشید تمام دلایل قیمت بالایش همین دوربین است. این گوشی از یک دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی و سلفی ۳۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد که باید روی توانایی بالایشان در امر عکاسی و فیلم‌برداری حساب کنید چون هر دو قادرند در وضوح ۴K با سرعت ۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند.

دوربین اصلی این گوشی در نور روز و شب عملکرد خوبی دارد اما آنچه که ما را مات و مبهوت کرد، دوربین سلفی این گوشی بود. این گوشی به دو روش از شما سلفی می‌گیرد، یکی با دوربین سلفی روی پنل نمایشگر تاشو و دیگری با دوربین اصلی روی نمایشگر ثانویه که جالب است بدانید در هر دو حالت عملکرد آن‌ها عالی است و از نتیجه راضی خواهید بود.

فقط دوربین سلفی  اصلی گوشی از لحاظ نمایش طبیعی‌تر رنگ‌ها به خصوص رنگ پوست عملکرد بهتری دارد. ولی به صورت کلی، عکاسی و فیلم‌برداری به صورت سلفی در این گوشی تجربه‌ی جذابی را برایتان به ارمغان خواهد آورد، حتی در شرایط نوری نه چندان عالی.

۷. ارائه‌ی تمام لوازم مورد نیاز به همراه گوشی

موتورولا ریزر 40 اولترا

از بسته‌بندی یک گوشی جدید و پرچم‌دار در سال ۲۰۲۴ چه انتظاری دارید؟ قطعا می‌خواهید تمام متعلقات مربوط به گوشی درون آن وجود داشته باشد اما متأسفانه شرکت‌های زیادی از جمله سامسونگ و اپل این متعلقات را از جعبه خارج می‌کنند.

خبر خوب اینجاست که موتورولا هنوز به این جرگه نپیوسته و موتورولا ریزر ۴۰ اولترا را با تمام چیزهای ضروری عرضه کرده است؛ از جمله آداپتور شارژر ۳۳ واتی، قاب محافظ ژله‌ای و کابل USB-A به USB-C. بدین ترتیب بعد از خرید گوشی دیگر نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ی اضافی برای خرید لوازم جانبی این‌چنینی نخوایهد داشت.


۵ دلیل برای نخریدن موتورولا ریزر ۴۰ اولترا


۱. رفرش‌ریت ۱۶۵ هرتزی در اکثر زمان‌ها فعال نیست

Motorola Razr 40 Ultra

وقتی شما برای یک گوشی تا ۴۰ میلیون تومان هزینه می‌کنید، انتظار دارید حداقل تمام قابلیت‌ها و امکاناتی که شرکت سازنده مدعی شده در آن وجود دارد را استفاده کنید. مثلا نمایشگر موتورولا ریزر ۴۰ اولترا ۱۶۵ هرتزی است و انتظار می‌رفت تجربه‌ای نرم و بسیار روان را برای کاربر به ارمغان بیاورد اما حقیقت اینجاست که این پنل در بسیاری از مواقع که به آن نیاز دارید روی ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود.

همین مشکل را با پنل ثانویه هم خواهید داشت چون این پنل هم ۱۴۴ هرتزی است اما در اکثر مواقع روی ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود و دلیل خاصی هم برای این موضوع وجود ندارد. تنها زمانی که رفرش‌ریت روی ۱۶۵ هرتز قرار گرفت در بنچمارک‌ها بود و در یک سری از بازی‌ها آن هم اگر حالت Extreme Refresh Rate فعال می‌شد که البته آن هم جای شک دارد چون فریم ریت و رفرش‌ریت این گوشی هنگام بازی با هم هماهنگ نیستند.

اینکه پنل ۱۲۰ هرتزی باشد هم عالی است و مشکلی ندارد اما مسأله همانی است که در ابتدا گفتیم؛ شما هزینه می‌کنید که از تمام امکانات استفاده کنید و شاید یک نفر صرفا به خاطر رفرش‌ریت بالای نمایشگر این گوشی را به زد فلیپ ۴ یا ۵ ترجیح دهد!

۲. طول عمر نه چندان رضایت‌بخش باتری و سرعت شارژ پایین موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

طول عمر نه چندان رضایت‌بخش باتری و سرعت شارژ پایین موتورولا ریزر 40 اولترا

طول عمر باتری گوشی‌های تاشو با مکانیزم فلیپ زیاد خوب نیست اما در رابطه با موتورولا ریزر ۴۰ اولترا باید بگوییم انتظار یک عملکرد نسبتا بد را از آن داشته باشید. البته عملکرد آن اندکی از زد فلیپ ۴ بهتر و از زد فلیپ ۵ ضعیف‌تر است اما آن دو گوشی هم خیلی در این بخش جذاب نیستند. شما نهایتا با استفاده‌ی معمولی می‌توانید تا یک روز روی شارژدهی این گوشی حساب کنید.

از طرفی سرعت شارژر هم خیلی بالا نیست. علی‌رغم اینکه باتری ظرفیت خیلی بالایی هم ندارد (۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت) اما باز هم شما باید ۸۷ دقیقه منتظر بمانید تا شارژر ۳۳ واتی بتواند از ۰ تا ۱۰۰٪ شارژ گوشی را پر کند. در حالت عادی این زمان زیاد است چه برسد به اینکه بدانیم برای شارژ یک باتری فقط ۳۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی طی شده است.

۳. افت عملکرد محسوس زیر فشار سنگین

Motorola Razr 40 Ultra

اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ در انجام کارهای سنگین نظیر بازی کردن یا کار با اپ‌های ویرایش ویدیو و تصاویر عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و در آن شکی نیست، اما اصلا نباید آن را برای مدت طولانی زیر فشار سنگین نگه دارید چون به شکل قابل توجهی عملکردش افت می‌کند.

در بررسی‌های صورت گرفته، این گوشی فقط توانست دو الی سه دقیقه عملکرد خوب خودش را حفظ کند، بعد از آن با یک افت شدید ۳۰ درصدی مواجه شد و تا ۲۰ دقیقه این روند را ادامه داد. بعد از آن، یک افت ۱۵ درصدی دیگر هم آغاز شد و تا انتهای تست (حدودا تا ۴۰ دقیقه) گوشی فقط با ۵۰٪ توانش بنچمارک را ادامه داد.

این گوشی چون دو تکه ساخته شده، پخش دما در آن به خوبی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه موتورولا برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد مجبور شد افت عملکرد را برای خنک‌سازی در نظر بگیرد که نتیجه‌ی آن شده چیزی که می‌بینید.

۴. بازار دست دوم بسیار بد گوشی تاشو، به خصوص موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

Motorola Razr 40 Ultra

گوشی موتورولا ریزر ۴۰ اولترا یک محصول عالی و ارزشمند است اما فروش آن در بازار دست دوم اصلا کار ساده‌ای نخواهد بود. نخست اینکه این گوشی هیچ استاندارد مقاومتی ندارد و از خیلی جهات نظیر نرم‌افزار، سخت‌افزار، مصرف انرژی، کیفیت صفحه و… در مقابل گلکسی زد فلیپ ۵ که قیمت مشابهی هم با آن دارد، ضعیف‌تر است.

از طرفی برند موتورولا در بازار دست دوم طرفدار ندارد و اگر هم داشته باشد، به اندازه‌ی سامسونگ نیست. از طرفی بعد از مدتی چین‌خوردگی پنل آن افزایش پیدا می‌کند و محسوس‌تر می‌شود، خود پنل هم که آسیب‌پذیر است و یک ریسک به کلی ریسک دیگر اضافه می‌کند. بنابراین باید تقریبا بگوییم اگر این گوشی را می‌خرید، احتمالا تبدیل به گوشی اول و آخرتان خواهد شد.

۵. عدم بهره‌مندی از استاندارد مقاومتی IP

Motorola Razr 40 Ultra

در نهایت باید به عدم بهره‌مندی این گوشی از استاندارد IP اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تمایل کاربران به خرید گوشی‌های تاشو مقاومت پایین آن‌هاست. شاید نتوان آن‌ها را ضد گرد و غبار ساخت چون فضای باز زیادی دارند اما می‌توان برای جلوگیری از آب راه حلی پیدا کرد؛ همانطور که سامسونگ و شیائومی پیدا کرده‌اند.

اما موتورولا هیچ استاندارد مقاومتی برای این گوشی در نظر نگرفته و این یعنی محصول ۴۰ میلیونی شما آسیب‌پذیرتر از هر گوشی دیگری در برابر آب است. البته این گوشی کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای دارد و به سادگی خراب نمی‌شود اما چه کسی می‌تواند تضمین کند گوشی هیچوقت در معرض خطر قرار نمی‌گیرد؟


سخن پایانی؛ آیا موتورولا ریزر ۴۰ اولترا ارزش خرید دارد؟

موتورولا ریزر 40 اولترا

به صورت کلی، به نظر می‌رسد موتورولا ریزر ۴۰ اولترا برای کسانی که به گوشی‌های تاشو سبک فلیپ علاقه‌مند هستند، می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد، البته به این شرط که بپذیرند این محصول گوشی اول و آخر خودشان باشد.

دوربین باکیفیت، نمایشگر عالی، سخت‌افزار قدرتمند، نمایشگر ثانویه‌ی بزرگ، ظاهر زیبا، جذاب و خاص و امکانات نرم‌افزاری با پشتیبانی بلندمدت، از جمله مزایای این گوشی است که خریدش را منطقی می‌کند؛ البته اگر بتوانید با ضعف‌هایی نظیر افت عملکرد سخت‌افزار زیر فشار سنگین، طول عمر باتری ۱ روزه، بازار دست دوم ضعیف و عدم بهره‌مندی از استاندارد مقاومتی کنار بیایید.

گوشی موبایل موتورولا مدل Razr 40 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

منبع: دیجی‌کالا مگ

سوالات متداول درباره موتورولا ریزر ۴۰ اولترا

آیا موتورولا ریزر ۴۰ اولترا ضد آب است؟

خیر. این گوشی هیچ استاندارد مقاومتی IP ندارد اما از پوشش مقاوم در برابر آب بهره می‌برد.

ِآیا موتورولا ریزر ۴۰ اولترا با شارژر عرضه می‌شود؟

بله. این گوشی به همراه خود یک شارژر ۳۳ واتی دارد.

متعلقات درون جعبه‌ی موتورولا ریزر ۴۰ اولترا چیست؟

شارژر ۳۳ واتی، کابل شارژر و یک قاب ژله‌ای.

آیا موتورولا ریزر ۴۰ اولترا بعد از مدتی استفاده، دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه‌ی نمایشگر ثانویه می‌شود؟

این گوشی طول عمر بسیار مناسبی دارد و بعید است در صورت استفاده‌ی صحیح، تا دو یا حتی سه سال هم مشکلی برایش پیش بیاید. اما چین‌خوردی نمایشگر آن قطعا بیشتر خواهد شد.

آیا سرد و گرم شدن هوا باعث خرابی نمایشگر تاشو می‌شود؟

پیشنهاد می‌کنیم این گوشی را در معرض هوای خیلی سرد یا گرم قرار ندهید چون استاندارد مقاومتی خاصی ندارد و ممکن است آسیب ببیند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.