۶ نکته که قبل از خرید مانیتور با رفرش‌ریت بالا باید بدانید

زمانی که از نمایشگر دارای رفرش‌ریت بالا صحبت می‌کنیم، منظور ما پنل‌هایی هستند که از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز یا بالاتر بهره می‌برند. این روزها بسیاری از گوشی‌های هوشمند از نمایشگرهای مجهز به رفرش‌ریت بالا بهره می‌برند و در بین مانیتورها هم این پدیده روز‌به‌روز فراگیرتر می‌شود. ولی آیا واقعا به مانیتور دارای رفرش‌ریت بالا نیاز دارید؟

اگر برای خرید مانیتور بین دو مدل معمولی و مدل دارای رفرش‌ریت بالا مردد مانده‌اید، در این مطلب به نکاتی می‌پردازیم که قبل از خرید مانیتور با رفرش‌ریت بالا باید در نظر بگیرید. باید خاطرنشان کنیم بیشتر این نکات برای نمایشگر لپ‌تاپ‌ها هم صدق می‌کنند.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-245LN سایز 24 اینچ

۴,۴۵۰,۰۰۰

تومان

مانیتور هوآوی مدل MateView SE Standard Edition سایز 23.8 اینچ

۴,۷۲۹,۰۰۰

تومان

قیمت: آیا حاضرید برای رفرش‌ریت بالاتر پول بیشتری بپردازید؟

مانیتور رفرش‌ریت

در مقایسه با نمایشگرهای معمولی، خرید صفحه‌نمایش با رفرش ریت بالاتر تقریباً همیشه هزینه‌ی بیشتری به همراه دارد، مگر اینکه بتوانید تخفیف بسیار خوبی پیدا کنید که در ایران چنین چیزی عملا وجود ندارد. دلیل این موضوع هم طبیعتا به بالاتر بودن هزینه‌های ساخت برمی‌گردد و در نتیجه شرکت‌های سازنده باید پول بیشتری از شما دریافت کنند.

بنابراین، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید وضعیت مالی شماست. آیا بودجه‌ی کافی برای خرید مانیتور با رفرش‌ریت بالا را دارید یا ترجیح می‌دهید به سراغ گزینه‌ی معمولی بروید؟ هزینه‌ی بیشتر برای چنین مانیتوری چند مزیت به همراه دارد. اول، تجربه‌ی کاربری بهتری با انیمیشن‌های روان‌تر و رابط کاربری سریع‌تر خواهید داشت. دوم، اگر کارت گرافیک شما به اندازه‌ی کافی قدرتمند باشد، در بازی‌ها نیز شاهد نمایش همه‌ی فریم‌های اضافی خواهید بود. نهایتاً با خرید این نوع نمایشگر، برای آینده نیز آماده می‌شوید و به احتمال زیاد به این زودی‌ها نیاز به خرید نمایشگر جدید نخواهید داشت.

مانیتور مخصوص بازی ال جی مدل 32GN650-B سایز 32 اینچ

وضعیت بصری: آیا چنین مانیتورهایی واقعا جذابیت بصری خیلی بیشتری دارند؟

مانیتور رفرش‌ریت

در این مورد می‌توانیم تفاوت بین نمایشگر ۶۰ و ۱۲۰ هرتزی گوشی‌ها را مثال بزنیم. اگر دو گوشی داشته باشید که یکی از آن‌ها ۶۰ هرتزی و دیگری ۱۲۰ هرتزی باشد، بدون شک استفاده از مدل ۶۰ هرتزی اصلا تجربه‌ی خوبی نخواهد بود و به نظر می‌رسد نمایشگر موردنظر به‌شدت کند است.

حالا تصور کنید که این تفاوت را روی یک نمایشگر ده برابر بزرگ‌تر یا بیشتر تجربه کنید. بی‌شک این تفاوت غیرقابل انکار است. در برخی محتواها، مانند ویدیوها، این تفاوت چندان محسوس نخواهد بود، زیرا اکثر محتواها با نرخ ۲۴ یا ۳۰ فریم در ثانیه ضبط می‌شوند و در مانیتور با رفرش‌ریت بالا نیز به همین شکل به نظر می‌رسند. اما در محتوای دیگر، مانند بازی‌ها، این تفاوت کاملا مشهود است. بازی نه تنها به ورودی‌های شما به طور قابل توجهی سریع‌تر پاسخ می‌دهد، بلکه تاری تصویر نیز کاهش یافته و وضوح حرکت افزایش می‌یابد. این نه تنها باعث بهبود کیفیت بصری می‌شود، بلکه می‌تواند عملکرد شما را در بازی‌ها نیز ارتقا دهد.

مانیتور مخصوص بازی سامسونگ مدل LS32CG510EM سایز 32 اینچ

توان پردازشی: آیا کارت گرافیک شما از پس مانیتور جدید برمی‌آید؟

مانیتور رفرش‌ریت

ارتقا از مانیتور ۶۰ هرتز به ۱۲۰ هرتز، به این معناست که رفرش‌ریت دو برابر می‌شود و در نتیجه برای بهره‌گیری از تمام هرتزهای اضافه، به توان پردازشی بیشتری نیاز دارید.

اگر کارت گرافیک کنونی شما پیش از این برای دستیابی به ۶۰ فریم در ثانیه با حداکثر توان خود کار می‌کرد، ممکن است با نمایشگر جدید به خوبی هماهنگ نباشد. چرا که کارت گرافیک نمی‌تواند به اندازه حداکثر توانایی نمایشگر، فریم تولید کند. برای افزایش عملکرد ممکن است نیاز به کاهش تنظیمات گرافیکی باشد و در برخی موارد محدودیت اصلی، قدرت پردازنده مرکزی شما برای تولید فریم باشد.

اما نگران نباشید! فناوری‌های همگام‌سازی تطبیقی (G-Sync در کارت‌های گرافیک انویدیا و FreeSync در کارت‌های AMD) این امکان را فراهم می‌کنند که مانیتور رفرش‌ریت خود را با خروجی کارت گرافیک تطبیق دهد. بنابراین، حتی اگر به طور مداوم به ۱۲۰ هرتز کامل نرسید، باز هم بیشترین فریم‌های قابل تولید سیستم خود را دریافت خواهید کرد.

کارت‌های سری ۴۰ به بعد انویدیا از نسخه سوم Deep Learning Super Sampling (DLSS 3) استفاده می‌کنند که با هوش مصنوعی فریم‌های میانی را ایجاد می‌کند. این کار رفرش‌ریت را بهبود می‌بخشد در حالی که به توان کمتری نیاز دارد. در واقع، برای پردازنده گرافیکی، «حدس زدن» ظاهر یک فریم با هوش مصنوعی، آسان‌تر از محاسبه و ترسیم آن است.

مانیتور رفرش‌ریت

AMD هم برای کارت گرافیک‌های خود فناوری مشابهی به اسم FSR ارائه می‌دهد که در حال حاضر نسل سوم این فناوری استفاده می‌شود. البته تفاوت اصلی این فناوری نسبت به انویدیا این است که به سخت‌افزار اختصاصی نیازی ندارد. همچنین این فناوری محدود به کارت‌های گرافیک یک شرکت خاص نیست و کارت‌های گرافیک انویدیا و اینتل نیز می‌توانند از FSR 3 استفاده کنند. AMD توصیه می‌کند از مدل‌های Radeon سری RX 6000 به بعد و GeForce سری ۳۰ به بعد استفاده کنید، اما کارت‌های Radeon سری RX 5000 و GeForce سری ۲۰ نیز توسط FSR 3 پشتیبانی می‌شوند.

با در نظر گرفتن تمامی موارد، اگر کارت گرافیک شما مناسب این کار نیست، برای استفاده حداکثری از مانیتور جدید، به احتمال زیاد نیاز به ارتقای کارت گرافیک خود خواهید داشت.

مانیتور مخصوص بازی سامسونگ مدل LS27BG402EMXUE سایز 27 اینچ

کابل‌ها: آیا ستاپ شما مناسب چنین مانیتوری هست؟

120Hz Monitor 6

حتی اگر کارت گرافیک از توان پردازشی کافی برای بهره‌گیری از تمام رفرش‌ریت نمایشگر داشته باشد، ممکن است کابل‌های موردنظر در این زمینه با محدودیت روبرو شوند. بنابراین باید ببینید که با توجه به رزولوشن، رفرش‌ریت و عمق رنگی، به چه پهنای باندی نیاز دارید. در ضمن مطمئن شوید که پورت‌های موردنظر هم بتوانند تمام داده‌های دریافتی از به خوبی ارسال و دریافت کنند. این یعنی ممکن است پورت HDMI موجود در کارت گرافیک چندان مناسب این کار نباشد و در نتیجه باید به فکر استفاده از پورت DisplayPort یا تاندربولت باشید.

نحوه‌ی استفاده: برای چه کاری می‌خواهید از مانیتور استفاده کنید؟

طبیعتا مانیتور با رفرش‌ریت بالا در وهله‌ی اول برای گیمرها اهمیت زیادی دارد. حتی اگر قرار نیست در طول روز ساعات زیادی را برای اجرای بازی‌ها صرف کنید، رفرش‌ریت بالای نمایشگر می‌تواند حتی وب‌گردی را هم به تجربه‌ی جذاب‌تری تبدیل کند. زیرا به لطف همین مزیت، اسکرول کردن لذت‌بخش‌تر می‌شود. اما در کل اگر قرار نیست برای گیمینگ از مانیتور استفاده کنید، بهتر است به جای تمرکز بر رفرش‌ریت بالاتر، روی ویژگی‌های دیگری مانند بهره‌گیری از رزولوشن بالاتر تمرکز کنید زیرا چنین مواردی برای شما کاربردی‌تر خواهند بود.

مانیتور مخصوص بازی جی پلاس مدل GGM-L277FN سایز 27 اینچ

سایر ویژگی‌ها: آیا حاضر هستید از برخی مشخصه‌ها دست بکشید؟

120Hz Monitor 7

اگر واقعا به مانیتور با رفرش‌ریت بالا نیاز دارید، احتمالا باید از برخی ویژگی‌ها دست بکشید. اگر مهم‌ترین ویژگی مورد نظر شما پشتیبانی از محدوده دینامیکی بالا (HDR) است، مطمئن شوید که نمایشگری با نرخ تازه‌سازی بالا که انتخاب می‌کنید از این قابلیت نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین باید پردازنده‌ی گرافیکی شما بتواند فشار پردازشی بیشتر را مدیریت کند و کابل‌ها و پورت‌هایی که استفاده می‌کنید از پهنای باند کافی برخوردار باشند. اگر داشتن چندین ورودی برای شما مهم است، حتما در مشخصات فنی مانیتور آن را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که اگر نمایشگرهای خمیده را ترجیح می‌دهید، گزینه‌های شما حتی کمتر خواهند شد.

فراموش نکنید که هر قابلیت جدیدی که به فیلتر جستجوی خود اضافه می‌کنید، احتمالاً به معنای هزینه بالاتر است. یک مانیتور ۲۱ اینچی بدون خمیدگی، SDR با یک ورودی HDMI، حتی اگر از ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند، قیمت بسیار پایین‌تری از یک نمایشگر ۳۴ اینچی خمیده، HDR با چندین اتصال HDMI و DisplayPort خواهد داشت.

در نهایت، مهم‌ترین نکته این است که با در نظر گرفتن تمامی این موارد، محصولی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. حتی ممکن است متوجه شوید که مانیتور با رفرش‌ریت بالا، اولویتی که تصور می‌کردید، نبوده است.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-245LN سایز 24 اینچ

۴,۴۵۰,۰۰۰

تومان

مانیتور هوآوی مدل MateView SE Standard Edition سایز 23.8 اینچ

۴,۷۲۹,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

سوالات متداول

آیا مانیتورهای با رفرش‌ریت بالا برای تمام کاربران کاربردی هستند؟

واقعیت این است که فقط گیمرها می‌توانند از تمام مزایای چنین مانیتورهایی به خوبی استفاده کنند.

آیا این نوع مانیتورها قیمت بالایی دارند؟

بله معمولا نسبت به مدل‌های معمولی با قیمت بالاتری فروخته می‌شوند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.