۵ دلیل برای خرید موتورولا موتو G14 (و ۳ دلیل برای نخریدن)

بازار گوشی‌های هوشمند اقتصادی همواره داغ بوده و شرکت‌های زیادی در بازار محصولات خود را با ویژگی‌های مناسب و قیمتی ارزان در اختیار کاربران قرار می‌دهند. یکی از این شرکت‌های فعال در این حوزه، موتورولا است که گوشی‌های هوشمند با ارزش خرید بالا و در عین حال ارزان‌قیمت خود را به کاربران ارائه می‌دهد و از جمله‌ جدیدترین آن می‌توان به موتورولا موتو G14 اشاره کرد. این محصول به عنوان یک گوشی اقتصادی از مشخصات فنی مناسبی بهره می‌برد، اما در عین حال ضعف‌هایی نیز دارد. اگر نسبت به خرید این گوشی هوشمند موتورولا تردید دارید، با دیجی کالا مگ در این مقاله همراه شوید تا شما را با ۵ دلیل برای خرید موتورولا موتو G14 و ۳ دلیل برای نخریدن این گوشی هوشمند اقتصادی آشنا کنیم.

گوشی موبایل موتورولا مدل Moto G14 دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

مشخصات فنی گوشی هوشمند موتورولا موتو G14 در یک نگاه


تاریخ رونمایی و عرضه ۱ آگوست ۲۰۲۳ (۱۰ مرداد ۱۴۰۲) – ۸ آگوست ۲۰۲۳ (۱۷ مرداد ۱۴۰۲)
ابعاد و وزن ۱۶۱.۵ در ۷۳.۸ در ۸ میلی‌متر – ۱۷۷ گرم
کیفیت ساخت پنل پشتی از جنس پلاستیک – فریم از جنس پلاستیک – پنل جلویی شیشه محافظ پاندا گلس
استاندارد مقاومتی ندارد
فناوری‌های نمایشگر صفحه‌نمایش IPS LCD – رفرش ریت ۶۰ هرتزی
اندازه‌ی نمایشگر ۶٫۵ اینچ (۱۰۲٫۰ سانتی‌متر مربع)
نسبت نمایشگر به بدنه ٪۸۵٫۶
وضوح تصویر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل – چگالی ۴۰۵ پیکسل بر هر اینچ
محافظ صفحه پاندا گلس
سیستم‌عامل اندروید ۱۳ با قابلیت آپدیت به اندروید ۱۴
مدت زمان پشتیبانی نرم‌افزاری و امنیتی یک سال نرم‌افزاری
پردازنده تراشه‌ی ۱۲ نانومتری و هشت هسته‌ای Unisoc Tiger T616
مشخصات فنی پردازنده دو هسته Cortex-A75 با حداکثر فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با حداکثر فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز
گرافیک پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 MP1
ترکیب حافظه‌ی رم و حافظه‌ی داخلی ۴ گیگابایت حافظه‌ی داخلی و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی رم
نوع حافظه‌ی داخلی از نوع  UFS 2.2
پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD دارد
دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 – فوکوس خودکار با تشخیص فاز – ۰.۶۴ میکرومتر سایز پیکسل
دوربین دوم ۲ مگاپیکسلی ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4 و ۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل
دوربین سوم ندارد
 قابلیت فیلم‌برداری

۱۰۸۰P با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه

دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و ۱/۴.۰ اینچ سایز سنسور – ۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل
قابلیت فیلم‌برداری ۱۰۸۰P با حداکثر سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه
باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژر ۱۵ واتی
شارژر درون جعبه قرار دارد
قابلیت‌های دیگر باتری غیر قابل تعویض توسط کاربر
رنگ‌بندی آبی – خاکستری – کرم -بنفش روشن
قیمت حدود ۱۲۰ یورو

دلایل خرید گوشی هوشمند موتورولا موتو G14


۱. طراحی خوش دست و سبک

Motorola Moto G14 2

آن طور که به نظر می‌رسد، شرکت‌های فعال در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند اقتصادی برای کم کردن هزینه‌ی مصرف‌کننده، اهمیت چندانی به ظاهر و طراحی گوشی‌های این حوزه نمی‌دهند و در تلاش هستند تا بیشتر به ویژگی‌های فنی این گوشی‌های هوشمند بپردازند. اما ظاهراً این موضوع در مورد گوشی‌های اقتصادی موتورولا صدق نمی‌کند، چرا که موتورولا موتو G14 ظاهرا بسیار جذابی دارد که وقتی آن را در دست می‌گیرید، کمتر کسی متوجه‌ی ارزان‌قیمت بودن این گوشی هوشمند اقتصادی می‌شود. در واقع موتورولا موتو G14 با ظاهری شیک و مدرن همراه است. طراحی مستحکم این گوشی، به آن ظاهری و با کیفیت بخشیده است که در گوشی‌های با این رنج قیمتی، کمتر دیده می‌شود. اگرچه موتورولا از طراحی منحصر‌به‌فردی برای موتو G14 استفاده کرده، اما نگاه کلی به پنل‌های جلویی و عقبی آن، ممکن است یادآور طراحی گوشی پرچم‌دار آیفون ۱۱ اپل باشد و این یعنی شاید موتورولا در این موضوع از طراحی گوشی پرچم‌دار اپل الگوبرداری‌ کرده باشد.

این گوشی هوشمند اقتصادی تنها ۱۷۷ گرم وزن دارد و جزو گوشی‌های بسیار سبک بازار به شمار می‌رود. همچنین اگر به طراحی چهار گوشه‌ی این محصول توجه کنیم، لبه‌های خمیده‌ی آن را به سادگی مشاهده خواهیم کرد که همین عامل باعث می‌شود تا گوشی خیلی راحت‌تر درون دست کاربران جای بگیرد و کار کردن با آن لذت‌بخش باشد. موتورولا از پوشش تمام پلاستیکی برای بدنه‌ی این گوشی هوشمند خود استفاده کرده که طبیعتاً برای یک محصول ارزان‌قیمت اقتصادی عاقلانه به نظر می‌رسد. این گوشی با داشتن ضخامت تنها ۸ میلی‌متر، بهترین گزینه برای کاربرانی است که به دنبال ظرافت طراحی در گوشی‌های هوشمند اقتصادی هستند. موتورولا برای این گوشی هوشمند از ساختار مات استفاده کرده که ظاهر جذابی به پنل گوشی داده که در زیر نور شکل خاصی به خود می‌گیرد. همچنین این طراحی مانع لیز خوردن گوشی از دست کاربران خواهد شد. یکی از نکات جالب توجه این گوشی، مقاوم بودن بدنه‌ در برابر قطرات آب و باران است.

۲. نمایشگر با رزولوشن FHD+

Motorola Moto G14 3

نسل قبلی این گوشی نمایشگر باکیفیتی نداشته، اما موتورولا این نقطه ضعف را در نسل جدید این گوشی هوشمند اقتصادی تا حد بسیار زیادی پوشش داده و اکنون در موتو G14 با یک نمایشگر ۶.۵ اینچی از جنس LCD IPS مواجه هستیم که محتواهای تصویری را با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل (FHD+) برای کاربران به نمایش می‌گذارد که این ویژگی برای یک گوشی اقتصادی بسیار مناسب تلقی می‌شود. حدود ۸۵.۶ درصد از پنل جلویی این گوشی هوشمند موتورولا را پنل نمایشگر آن به خودش اختصاص داده که حاشیه‌های معقولی نیز در اطراف آن به چشم می‌خورند. البته با توجه به قد بلند بودن نمایشگر این گوشی، این حاشیه‌ها خیلی تو ذوق کاربران نمی‌زنند.

نمایشگر این گوشی اگرچه کیفیت خوبی در این رنج قیمتی دارد، اما برخلاف نسل قبلی از رفرش ریت ۶۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند و این نکته شاید کمی ناامید کننده باشد. موتورولا برای محافظت بیشتر از نمایشگر، از شیشه محافظ پاندا گلس برای این محصول خود استفاده کرده که دوام نسبتاً بالایی دارد و در برابر خط‌وخش‌ و ضربات احتمالی از آن به خوبی محافظت می‌کند. این نمایشگر چگالی تصویر ۴۰۵ پیکسل بر هر اینچ دارد و به لطف روشنایی تصویر مناسب آن، شما برای استفاده از گوشی در نور روز مشکل خاصی نخواهید داشت. در مجموع، نمایشگر این گوشی با توانایی نمایش رنگ‌های زنده و زاویه دید مناسب شما را راضی خواهد کرد.

۳. باتری قدرتمند

موتورولا موتو G14

گوشی‌های هوشمند اقتصادی معمولاً با باتری‌های پرظرفیتی روانه‌ی بازار می‌شوند که این موضوع نیز در مورد موتورولا موتو G14 نیز به خوبی صدق می‌کند. این گوشی خوش‌قیمت مجهز به یک باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است که امکان استفاده طولانی‌مدت از گوشی را بدون شارژ کردن به کاربران می‌دهد و می‌تواند در استفاده‌های معمول روزمره حتی تا ۲ روز نیز شارژدهی به کاربران ارائه دهد. در تست‌های صورت گرفته روی باتری این گوشی مشخص شد که پس از چند ساعت پخش ویدیو و موسیقی از طریق شبکه WiFi و LTE، باتری این گوشی ۶۰ درصد از شارژ را مصرف کرد و این یعنی کاربران حداقل در بخش باتری، هیچ دغدغه‌ای از لحاظ شارژدهی نخواهند داشت.

۴. دوربین اصلی قابل قبول

موتورولا موتو G14

اگرچه روی سیستم دوربین اکثر گوشی‌های هوشمند اقتصادی نمی‌توان حساب ویژه‌ای باز کرد، اما دوربین اصلی در این گوشی‌ها کیفیت به مراتب بهتری نسبت به سایر سنسورهای استفاده شده در آن‌ها دارد و این نکته را در موتورولا موتو G14 نیز می‌توان به خوبی دید. در پنل پشتی این گوشی هوشمند اقتصادی موتورولا دو سنسور دوربین به چشم می‌خورد. یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و یک سنسور ۲ مگاپیکسلی عمق میدان با گشودگی دیافراگم f/2.4. سنسور اصلی این گوشی هوشمند از قابلیت فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کند و عملکرد مناسبی را از خود در شرایط نوری مناسب به کاربران ارائه می‌دهد. این یعنی شما می‌توانید با دوربین اصلی این گوشی در نور مناسب عکس‌های خوبی ثبت کنید. البته در تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این گوشی، جزئیات خیلی زیادی دیده نمی‌شود که طبیعتاً انتظاری هم از آن نمی‌رود. همچنین این گوشی با کیفیت ۱۰۸۰P و با سرعت حداکثر ۳۰ فریم بر ثانیه به ضبط ویدیو نیز می‌پردازد.

۵. قیمت مناسب

موتورولا موتو G14 با قیمت بسیار مناسبی در بازار به فروش می‌رسد و کاربران برای خرید آن نیازی به خالی کردن حساب خود نخواهند داشت. بنابراین اگر ویژگی‌های خوب این گوشی را در نظر بگیریم، به طور کلی احتمالاً به این نتیجه خواهیم رسید که این گوشی با چنین ویژگی‌های فنی مناسب، از ارزش خرید بالایی در این رنج قیمتی برخوردار است.


دلایل نخریدن گوشی هوشمند موتورولا موتو G14


۱. پردازنده‌ی ضعیف

موتورولا موتو G14

موتورولا در این گوشی اقتصادی خود از تراشه‌ی ۱۲ نانومتری Unisoc Tiger T616 به عنوان قلب تپنده استفاده کرده است. این تراشه‌ی هشت هسته‌ای دو هسته Cortex-A75 با حداکثر فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با حداکثر فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز دارد و به کمک فعالیت پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 MP1 به انجام وظیفه در این گوشی هوشمند می‌پردازد. این پردازنده در انجام کارهای روزمره مشکل خاصی برای کاربرانش به وجود نمی‌آورد و از این بابت می‌توانید روی آن حساب باز کنید، اما برای انجام کارهای سنگین مثل جدید بازی‌های روز دنیا نمی‌تواند عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان دهد و با لگ‌ و باگ زیادی همراه است. ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی نیز برای این گوشی در نظر گرفته شده که از کارت حافظه میکرو SD نیز برای افزایش فضای ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کند.

۲. دوربین سلفی نه‌چندان رضایت‌بخش

موتورولا موتو G14

موتو G14 از یک دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی در حفره نمایشگر بهره می‌برد که عملکرد آن در مجموع شاید چندان رضایت‌بخش نباشد. سلفی‌های گرفته شده با دوربین این گوشی، نویز بسیار زیادی دارند، شارپنس خوبی ندارند و جزئیات بسیار پایینی را برای شما به نمایش می‌گذارند. اگر زیاد اهل سلفی گرفتن هستید، این گوشی به شما پیشنهاد نمی‌شود.

۳. سرعت شارژ پایین

Motorolla

موتورولا موتو G14 با یک شارژر ۱۵ واتی درون جعبه به کاربران تقدیم می‌شود. این گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی نمی‌کند و کاربران برای فول شارژ شدن باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی باید حدود ۱۰۰ دقیقه منتظر بمانند که زمان زیادی در بین گوشی‌های امروزی محسوب می‌شود.

منبع: digitalreviews

گوشی موبایل موتورولا مدل Moto G14 دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

سوالات متداول

آیا موتورولا موتو G14 جک هدفون دارد؟

آیا موتورولا موتو G14 بدنه‌ای ضدآب دارد؟

خیر. بدنه‌ی این گوشی صرفاً در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است.

آیا موتورولا موتو G14 برای بازی کردن مناسب است؟

برای انجام بازی‌های سنگین نمی‌توانید روی این گوشی حساب باز کنید.

آیا موتورولا موتو G14 شارژدهی خوبی دارد؟

بله. باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی حداقل ۲ روز شارژدهی به کاربران ارائه می‌دهد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.