۵ باور غلط اما رایج در مورد اسمبل کردن کیس

کامپیوترهای دسکتاپ قدمت بسیار زیادی دارند و حتی قبل از ظهور اینترنت هم کاربران باید کیس موردنظر را اسمبل می‌کردند. به دلیل همین قدمت، برخی باورهای غلط سال‌هاست طرفداران زیادی دارند و حتی با وجود اینترنت هم این باورها پابرجا مانده‌اند. البته ما در مورد سوء‌تفاهم‌هایی مانند «رم بیشتر به معنای عملکرد بهتر است» یا «تعداد بیشتر هسته‌های پردازنده منجر به بهبود عملکرد بازی‌ها می‌شود» صحبت نمی‌کنیم. بلکه در این مطلب به ۵ مورد می‌پردازیم که کمتر به چشم می‌آیند ولی هنوز کاربران زیادی آن‌ها را قبول دارند.

کیس کامپیوتر گرین مدل Surena z5

۴,۴۴۹,۰۰۰

تومان

کیس کامپیوتر کوگر مدل CONQUER 2

۱۸,۳۷۰,۰۰۰

تومان

اورکلاک کردن منجر به کاهش عمر سخت‌افزار می‌شود

اسمبل کیس

در مورد اورکلاک کردن همیشه باورهای غلط زیادی وجود دارد و این باورها کنار نمی‌روند. همین ابتدا باید بگوییم که این روزها، بسیاری از پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌ها از همان اول کار آنقدر قدرتمند هستند که عملا بسیاری از کاربران نیازی به اورکلاک کردن آن‌ها ندارند. اما از سوی دیگر، بخش بزرگی از کاربران همچنان بر این باور هستند که اگر این قطعات را اورکلاک کنند، ممکن است به طور کامل خراب شوند یا اینکه عمر مفید آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

با وجود اینکه اورکلاک کردن پردازنده یا کارت گرافیک به این معناست که نسبت به شرایط معمول با ولتاژ بالاتری روبرو می‌شوند، اما اگر مراقب باشید هیچ خطری این قطعات را تهدید نمی‌کند. بله، از نظر تئوری اگر پردازنده به طور ناگهانی با ولتاژ بسیار زیادی روبرو شود، ممکن است به طور کامل از کار بیفتد اما احتمال اینکه در چنین شرایطی سیستم خاموش شود، بیشتر از خرابی کامل آن است. در حقیقت این روزها با یک جستجوی ساده در یوتیوب و سایر سایت‌ها، می‌توانید صدها آموزش خوب در مورد چگونگی اورکلاک کردن پیدا کنید که به لطف این آموزش‌ها، بروز اشتباه مهلک تقریبا غیرممکن است.

در مورد کاهش طول عمر پردازنده و کارت گرافیک باید بگوییم که این قطعات طوری طراحی و ساخته شده‌اند که بتوانند بیش از ۱ دهه دوام بیاورند. در این میان اورکلاک کردن آن‌ها شاید در حد یک یا دو سال از عمر مفیدشان را کاهش دهد که اصلا قابل توجه نیست. بنابراین اگر به اورکلاک کردن علاقه دارید، به طور اصولی و بدون نگرانی این کار را انجام دهید.

خنک‌کننده مایع برای پردازنده‌های پرچم‌دار ضروری است

اسمبل کیس

به غیر از مزایای مربوط به جذابیت بصری، بهترین سیستم‌های خنک‌کننده آبی هم برای پردازنده‌های پرچم‌دار مزیت فوق‌العاده‌ای ارائه نمی‌کنند. این باور غلط از سال‌ها قبل وجود دارد و هنوز هم کسی که می‌خواهد یک کیس را اسمبل کند، معمولا می‌گوید چنین خنک‌کننده‌هایی عملکرد بسیار بهتری دارند. سال‌ها قبل که عملکرد پردازنده‌ها در مدیریت گرما ضعیف‌تر، تا حدی این باور صحت داشت ولی حالا دیگر اینگونه نیست.

واقعیت این است که برخی از خنک‌کننده‌های بادی، نسبت به سیستم‌های آبی هم عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. بنابراین حتی اگر می‌خواهید یک کیس پرچم‌دار را اسمبل کنید، ضرورتی به استفاده از سیستم‌ خنک‌کننده آبی وجود ندارد. طبیعتا نمی‌توانیم مزایای خنک‌کننده‌های آبی را کتمان کنیم ولی بحث ما بر سر ضرورت این کار است که دیگر مانند گذشته نیست.

سیستم خنک کننده بادی دیپ کول مدل GAMMAXX 200 V2 LGA1700

۷۸۰,۰۰۰

تومان

سیستم خنک کننده بادی دیپ کول مدل GAMMAXX AG400 led LGA1700

۱,۴۷۵,۰۰۰

۱,۴۰۰,۰۰۰

تومان

پردازنده‌ی ضعیف، گلوگاه ایجاد می‌کند

اسمبل کیس

زمانی که می‌خواهید یک کیس اسمبل کنید و دنبال خرید قطعات هستید، همواره گفته می‌شود که در انتخاب پردازنده و کارت گرافیک دقت کنید تا از نظر عملکردی گلوگاه (Bottleneck) ایجاد نشود. به نظر می‌رسد بسیاری از کاربران فکر می‌کنند اگر در کنار کارت گرافیک پرچم‌دار از پردازنده نسبتا ضعیف‌تری استفاده کنند، عملکرد نهایی اصلا مناسب نخواهد بود. با وجود اینکه تفکر این دسته از افراد در مسیر درستی قرار دارد، اما درک آن‌ها از مفهوم گلوگاه اغلب ناقص است.

زمانی که قصد دارید از کارت گرافیک RTX 4080 در کنار یک پردازنده ضعیف چهار هسته‌ای مانند  Ryzen 3 3100 استفاده کنید، طبیعتا بخش زیادی از عملکرد کارت گرافیک فدا خواهد شد. اما به غیر از چنین سناریو‌های افراطی، کاربران نباید نگرانی زیادی بابت گلوگاه عملکردی داشته باشند. بنابراین حتی اگر پردازنده معمولی مانند Ryzen 5 5600 را در کنار گرافیک بسیار قدرتمندی مانند RTX 4090 استفاده کنید، عملکرد زیادی قربانی نخواهد شد.

علاوه بر این، پردازنده تنها منشأ گلوگاه کامپیوتر نیست. به عنوان مثال برای گیمرها، مانیتور ۶۰ هرتزی محدودیت بیشتری نسبت به پردازنده ایجاد می‌کند. از سوی دیگر اگر بازی‌ها را روی هارد نصب کنید، نسبت به حافظه SSD سرعت اجرا و بارگذاری به طور قابل توجهی بیشتر می‌شود. بنابراین همانطور که می‌بینید، موارد دیگری در زمینه‌ی ایجاد گلوگاه نقش مهمی دارند.

کامپیوتر پرچم‌دار به پاور بسیار قدرتمندی نیاز دارد

PC building myths 5

یکی از قطعاتی که برای خرید آن اصلا نباید ولخرجی کنید، پاور کامپیوتر است. البته این موضوع به معنای آن نیست که باید یک پاور ضعیف و ارزان‌قیمت بخرید. اما در کل، همواره توصیه می‌شود از بین پاورهای ساخت برندهای مشهور دست به انتخاب بزنید که از ولتاژ موردنیاز شما بهره ببرد و در آینده امکان بهره‌گیری از سخت‌افزارهای نسبتا بهتر را هم فراهم کند.

اما در این میان، برخی کاربران که می‌خواهند یک کیس را اسمبل کنند برای کارت گرافیک RTX 4080 یا RTX 4070 Ti پاورهای بسیار قدرتمند در حد ۱۲۰۰ وات را می‌خرند و این در حالی است که در چنین شرایطی یک پاور ۸۵۰ وات هم کافی است. حتی برای برخی کارت‌های RTX 4090 هم با چنین پاوری با مشکل روبرو نمی‌شوید.

منبع تغذیه کامپیوتر گرین مدل GP700A-GED

۲,۹۲۰,۰۰۰

تومان

منبع تغذیه کامپیوتر تسکو مدل TP 1000GA

۲,۳۱۹,۰۰۰

تومان

اسمبل کردن کیس مانند بازی با لگو است

PC building myths 6

بدون شک اسمبل کردن کیس نسبت به سال‌های گذشته بسیار ساده‌تر شده و دیگر لازم نیست در این زمینه تخصص زیادی داشته باشید. اما اینکه اسمبل کردن کیس را به بازی کردن با لگو تشبیه کنیم، ساده‌انگاری این فرایند است. به طور کلی انجام چنین کاری برای افرادی که تجربه فنی خاصی ندارند و تا حالا هیچ کیسی را اسمبل نکرده‌اند، می‌تواند بسیار ترسناک باشد.

حتی اگر قبل از انجام این کار آموزش‌های مختلفی را دیده باشید و ترسی هم نداشته باشید، باز هم با توجه به پیچیدگی قطعات، حداقل چند ساعت درگیر این کار خواهید بود. این چند ساعت هم مربوط به شرایطی است که همان مرتبه اول همه چیز طبق برنامه پیش برود. اگر مراقب باشید، هیچکدام از این قطعات دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شوند اما در این میان باید احتمال این موضوع را هم در نظر بگیرید.

از سوی دیگر کارهایی مانند مدیریت کابل‌ها هم به تجربه نیاز دارد و افرادی که چند کیس را اسمبل کرده‌اند در این زمینه حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند. بسیاری از ریزه‌کاری‌های دیگر هم حین اسمبل کردن کیس روبرو می‌شوید که به مرور زمان بر این موارد مسلط خواهید شد. اما در هر صورت نمی‌توانیم جذاب‌ بودن این فرایند را انکار کنیم و به همین خاطر برخی کاربران حتی اگر تجربه زیادی در این زمینه نداشته باشند، ترجیح می‌دهند شخصا این کار را انجام دهند.

سخن پایانی

در مورد این باورهای غلط و چندین باور غلط دیگر، به نظر می‌رسد هیچوقت به طور کامل از بین نخواهند رفت و در این میان باورهای غلط دیگری هم پدیدار می‌شوند. اما به لطف اینترنت و هزاران منبع معتبر، با کمی جستجو می‌توانید در مورد هرکدام از باورهای غلط کمی جستجو کنید. اگر در زمینه‌ی اسمبل کردن کیس هیچ تجربه‌ای ندارید، بهتر است در وهله‌ی اول سراغ آموزش‌های ویدیویی در یوتیوب بروید و اگر همچنان سوالات بیشتری دارید، می‌توانید از مقالات و آموزش‌های نوشتاری که جزئیات بیشتری مطرح کرده‌اند، استفاده کنید.

کیس کامپیوتر گرین مدل Surena z5

۴,۴۴۹,۰۰۰

تومان

کیس کامپیوتر کوگر مدل CONQUER 2

۱۸,۳۷۰,۰۰۰

تومان

منبع: XDA

سوالات متداول

آیا اسمبل کردن کیس کار راحتی است؟

نسبتا بله اما هرچقدر تجربه بیشتری داشته باشید این کار راحت‌تر می‌شود.

آیا خنک‌کننده مایع برای پردازنده‌های پرچم‌دار ضروری است؟

خیر زیرا بسیاری از خنک‌کننده‌های بادی هم توان بسیار بالایی دارند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.