۵۰ بازی رومیزی برتر تاریخ؛ از فانتزی‌های قرون وسطایی تا جهان‌هایی علمی تخیلی

این روزها با وجود افزایش محبوبیت بازی‌های ویدیویی، آثار رومیزی یا بردگیم (Board Game) چندان مثل قبل بر سر زبان‌ها نیستند اما این بازی‌ها همچنان یکی از بهترین گزینه‌ها برای دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی و به طور کلی اندکی دور شدن از فضای مجازی هستند. حال این مقاله شامل طیف وسیعی از بازی‌های رومیزی از آثاری مناسب و راحت برای افراد تازه‌کار گرفته تا بازی‌های بسیار پیچیده که قوانین زیادی دارند، است. با این حال مهم‌ترین ویژگی مشترک این بازی‌ها این است که بازی‌های فوق‌العاده‌ای هستند که برای بسیاری از افراد لحظات شادی را به ارمغان می‌آورند.

از طرفی برخی از این بازی‌های رومیزی سرگرم‌کننده برای یک بازیکن مناسب هستند، در حالی که برخی دیگر برای دو نفر مناسب و برخی برای دورهمی‌ها مناسب هستند. در هر صورت چه تفکر رقابتی چیزی باشد که به دنبال آن هستید یا صرفا یک سرگرمی ساده و خنده‌های فراوان، چیزی در این لیست برای همه وجود دارد.

۵۰. Space Base

بازی Space Base

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ دقیقه

در Space Base، بازیکنان نقش رهبر یک ناوگان کوچک از کشتی‌های فضایی را بر عهده می‌گیرند. کشتی‌ها در ایستگاه‌های خود و سپس در بخش‌هایی مستقر می‌شوند که کشتی‌های جدید تحت فرمان شما لانچ می‌شوند. با استفاده از کشتی‌های باری برای تجارت و بازرگانی، کشتی‌های حامل برای ایجاد درآمد و گسترش نفوذ شما باید مستعمرات جدیدی را پیدا کنید. در این میان با ادامه‌ی کار اعتبار کافی بدست آورده و می‌توانید به فرمانده ارتقا پیدا کنید. بازی مکانیزم‌های ساده‌ای دارد و نقش تاس در آن محوری است. از طرفی اگر بتوانید پول فضایی و درآمد خود را به خوبی مدیریت کنید، کشتی‌های بسیار سودآورتری وجود دارد. در نهایت شیرین‌ترین لحظات در Space Base زمانی اتفاق می‌افتند که ناوگان شما امتیاز، درآمد و سکه‌های بیشتری را بیشتر از هر بازیکن دیگری در هر نوبت از بازی، دریافت می‌کند.

۴۹. Cosmic Encounter

Cosmic Encounter

  • تعداد بازیکنان: ۳ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه

در Cosmic Encounter، هر بازیکن رهبر یکی از دهها نژاد بیگانه می‌شود که هر کدام قدرت منحصر به فرد خود را دارند. در نوبت هر بازیکن، او تبدیل به مهاجم می‌شود. این حمله با حرکت دادن گروهی از کشتی‌های خود از طریق دروازه‌های فضایی به سیاره‌ی بازیکن دیگر انجام می‌شود. هر دو طرف می‌توانند از متحدان دعوت کنند و رویارویی را به نفع خود رقم بزنند. هدف بازی ایجاد مستعمرات در سیستم‌های سیاره‌ای بازیکنان دیگر است. برنده اولین بازیکنی است که در هر سیاره‌ی خارج از سیستم خود پنج مستعمره داشته باشد. این مستعمرات ممکن است همه در یک سیستم باشند یا در چندین سیستم پراکنده باشند. بازیکنان باید از زور، حیله‌گری و دیپلماسی استفاده کنند تا پیروزی خود را تضمین کنند و از آنجا که اتحادها بخش کلیدی بازی هستند، چندین بازیکن می‌توانند با هم برنده شوند. به طور کلی Cosmic Encounter یک بازی بسیار وابسته به گروه است و هر دور از آن کاملا متفاوت است.

بازی فکری مدل برخورد کیهانی

۴۸. Marvel Champions: The Card Game

Marvel Champions: The Card Game

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۴۵ تا ۹۰ دقیقه

Marvel Champions یک بازی کارتی برای یک تا چهار بازیکن است و هر بازیکن یک دسته از کارت‌های قهرمان و کارت‌های Aspect می‌سازد و با یکی از شخصیت‌های شرور مبارزه می‌کند. هر قهرمان یک عنصر یا پیچش منحصربه‌فرد را به گیم‌پلی اضافه می‌کند که شبیه به نسخه‌ی خود در سینما یا کمیک بوک‌ها است. به عنوان مثال هالک یک شخصیت تهاجمی با آسیب زیاد است و از سوی دیگر مرد عنکبوتی چابک است و کارت‌هایی برای جلوگیری از آسیب دارد. بازی همچنین نسبتا سریع است و با ۳۵ قهرمان و ۲۸ شرور متنوع از دنیای مارول، ارزش تکرار فوق‌العاده‌ بالایی دارد. گفتنی است که ناشر بازی از آن با تعداد زیادی بسته‌ی قهرمان و بسته‌های سناریو و تا زمان نگارش این مقاله سه کمپین بزرگ برای گنجاندن در بازی اصلی پشتیبانی کرده است.

۴۷. Mansions of Madness: Second Edition

بازی Mansions Of Madness: Second Edition

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۱۲۰ تا ۱۸۰ دقیقه

بازی Mansions of Madness از عناصر وحشت لاوکرفتی بهره می‌برد و در آن بازیکنان نقش بازرسان مختلف از دنیای آرکام را بر عهده می‌گیرند. این محققان وظیفه دارند تا پرده از راز نوعی از اتفاقات شبح‌وار در عمارت اصلی بازی بردارند. گیم‌پلی بازی نقش‌آفرینی نسبتا استاندارد است. شما تعداد انگشت شماری ویژگی (Stats) دارید و تاس می‌اندازید تا آن‌ها را بهبود دهید. از آنجایی که بازی می‌تواند سناریوهای بسیار متفاوتی را در هر لحظه ایجاد کند، هرگز نمی‌توانید حدس بزنید که مکان‌ها به کجا ختم شده و آیا آن شخصیت مثبت است یا خیر. در واقع از آنجایی که بازی در دورهای تکراری بسیار متفاوت است، انگار به اقدامات شما واکنش نشان می‌دهد. این Mansions of Madness را به یکی از جذاب‌ترین بازی‌های ماجراجویی تبدیل می‌کند.

۴۶. Mage Knight Board Game

بازی Mage Knight Board Game

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۲۴۰ دقیقه

بازی Mage Knight یک بازی رومیزی محصول ۲۰۱۱ است که عناصری از بازی‌های نقش‌آفرینی، دک‌بیلدینگ و بازی‌های رومیزی استراتژیک سنتی را ترکیب می‌کند. برای برنده شدن در هر سناریوی این بازی، قهرمان شما باید گوشه ای از قلمروی تحت کنترل امپراتوری آتلانتیس را کاوش کند تا در حین استخدام ارتش، شهرت و امتیار تجربه کسب کند تا بتواند شهری قدرتمند تحت کنترل دشمن خود را فتح کند. همه‌ی این‌ها با استفاده از تعداد انگشت شماری کارت و سه شبانه روز زمان بازی انجام خواهد شد. Mage Knight برای تازه‌واردان چندان ساده نیست اما بدون شک یکی از بازی‌هایی است که وقتی یاد بگیرید که چگونه آن را بازی کنید، یک تجربه‌ی عالی را به شما پاداش می‌دهد. در این میان عناصر نقش‌آفرینی بازی به شما کمک می‌کنند تا شخصیت خود را توسعه دهید، اما در نهایت این نحوه‌ی برخورد با انتخاب‌های استراتژیک نقشه است که باعث می‌شود در چالش‌ها برنده شوید. در نهایت شانس در این بازی جایی ندارد و فقط یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای شما را به پیروزی می‌رساند.

۴۵. Sleeping Gods

بازی Sleeping Gods

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۳ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه

خدایان خفته یک بازی مبتنی بر داستان کوآپ است که در آن شما و حداکثر ۳ بازیکن دیگر با هم کار می‌کنید تا نوعی خدایان خفته را بیدار کنید. در واقع در بازی شما در سال ۱۹۲۹ با کشتی بخار خود با نام Manticore، در یک دنیای عجیب و غریب و اسرارآمیز گم شده‌اید و می‌توانید به هر سویی که بخواهید بروید. Sleeping Gods مانند یک اثر سندباکس است که در آن آزادی عمل فوق‌العاده بالا است. با کشتی خود می‌توانید از هر جزیره‌ای دیدن کنید، با مردم محلی صحبت کنید، گنجینه پیدا کرده یا حتی با یک موجود دریایی عظیم‌الجثه بجنگید. وقتی از مکانی در بازی بازدید می‌کنید، متنی را از یک کتاب نسبتا بزرگ می‌خوانید و سپس انتخاب‌هایی به شما داده می‌شود که چه کاری انجام دهید. ماجراهای زیادی وجود دارد که باید تجربه کرده و داستان‌‎های زیادی برای دنبال کردن وجود دارد.

۴۴. Junk Art

بازی Junk Art

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۶ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه

بازی ساده و جذاب Junk Art شامل بیش از ده حالت بازی به همراه بیش از شصت قطعه‌ی بزرگ رنگارنگ چوبی یا پلاستیکی است. بازی نسخه‌های مختلفی دارد و در یکی از نسخه‌های بازی، بازیکنان تمام قطعات چوبی یا پلاستیکی را در مرکز میز انباشته می‌کنند و سپس تعدادی کارت به آن‌ها داده می‌شود که هر کارت یکی از این قسمت‌ها را نشان می‌دهد. در یک نوبت، بازیکنی به همسایه‌ی دست چپ خود دو کارت از دست خود را داده و این همسایه یک کارت را در دست گرفته و سپس قسمت نشان داده شده در کارت دیگر را گرفته و آن را روی ساختار خود یا روی قسمت‌های دیگری که قبلا قرار داده، قرار می‌دهد. اگر چیزی از روی سازه بیفتد، روی میز می‌ماند و بازیکن به ادامه‌ی ساخت و ساز روی هر چیزی که هنوز ثابت است، ادامه می‌دهد. هنگامی که بازیکنان کارت‌های بازی خود را تمام کنند، هر کسی که بلندترین اثر هنری را داشته باشد، برنده می‌شود.

۴۳. Kemet: Blood And Sand

بازی Kemet: Blood and Sand

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۳ سال
  • مدت زمان بازی: ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه

با Kemet: Blood and Sand، خود را در مصر باستان غوطه‌ور کنید. در اینجا، خدایان باستانی در نبردهای خشونت‌آمیز یکدیگر را به چالش می‌کشند و شما باید برای تبدیل شدن به یک خدای مصری آماده شده، دروازه‌های شهر خود را باز کنید و اجازه دهید تا سربازانتان ادعای قدرت شما را در رقابت با دیگر بازیکنان ثابت کنند. Kemet یک بازی کنترل منطقه با تاکید بر نبردها و ایجاد نیروهای منحصربه‌فرد است. نقشه‌ی بازی به گونه‌ای طراحی شده است که شما همیشه به یک اندازه از سایر بازیکنان نسبت به معابد فاصله دارید. این بدان معناست که کنترل معابد امتیازآور برای پیروزی همیشه یک خطر است. امتیازهایی که از طریق نبرد یا کنترل چندین معبد به دست می‌آیند دائمی هستند، اما هر معبد یک المان پیروزی موقت را ارائه می‌کند که هر دور بسته به هر کسی که معبد را در زمان فعلی کنترل می‌کند، تغییر می‌کند. کار دیگری که بازی انجام می‌دهد این است که به بازیکنان اجازه می‌دهد تا نیروهای خود را با تنوع فوق‌العاده بالایی بسازند.

۴۲. Just One

بازی Just one

  • تعداد بازیکنان: ۳ تا ۷ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۲۰ تا ۶۰ دقیقه

بازی رومیزی Just One یک بازی کوآپ مخصوص دورهمی‌ها است که در آن بازیکنان با یکدیگر سعی می‌کنند که تا حد امکان کلمات مخفی را کشف کنند. در بازی باید بهترین سرنخ را برای کمک به هم تیمی خود بیابید. یک بازی کامل با ۱۳ کارت انجام می‌شود و هدف این است که تا حد امکان امتیازی نزدیک به ۱۳ بدست آورید. در صورت پاسخ صحیح، بازیکنان ۱ امتیاز کسب می‌کنند و در صورت پاسخ اشتباه، کارت فعلی و همچنین کارت بالای دک را از دست می دهند. بنابراین از دست دادن ۲ امتیاز اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر در صورت عدم پاسخ، بازیکنان فقط کارت فعلی و بنابراین فقط ۱ امتیاز را از دست می‌دهند. باید دقت داشته باشید که سرنخ‌هایتان منحصربه‌فرد باشد زیرا همه‌ی سرنخ‌های مشابه، حذف خواهند شد.

بازی فکری مدل Just one

۴۱. Anachrony

Anachrony

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۵ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه

اواخر قرن ۲۶ است. زمین در حال بهبودی پس از انفجار فاجعه‌باری است که قرن‌ها پیش اکثریت جمعیت را منقرض کرده و بیشتر سطح را به دلیل شرایط جوی غیرقابل سکونت کرده است. انسان‌های زنده‌ مانده در چهار ایدئولوژی کاملا متفاوت یعنی هماهنگی، سلطه، پیشرفت و نجات سازماندهی شدند تا جهان را آنطور که صلاح می‌دانند بازسازی کنند. پیروان چهار راه در صلحی‌ شکننده و تقریبا در انزوای کامل در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و تنها نقطه‌ی ملاقات آن‌ها آخرین شهر بزرگ روی زمین است که اکنون به عنوان پایتخت شناخته می‌شود.

بازی در ۴ تا ۷ نوبت ، بسته به زمانی که فاجعه در حال وقوع است انجام می‌شود، مگر اینکه از آن جلوگیری شود. در این میان برای سفر به پایتخت یا گشت و گذار در مناطق ویران‌شده برای یافتن منابع، بازیکنان نه تنها به متخصصان مختلف بلکه به لباس‌های خاصی نیز نیاز دارند تا از آن‌ها محافظت کند که البته هر دو در کمبود هستند. Anachrony یک بازی بزرگ است و مقدار زیاد وسایل داخل جعبه به تنهایی بسیار دلهره‌آور است. بازی در عین حال یکی از غنی‌ترین و جذاب‌ترین آثار رومیزی است.

بازی فکری مدل Anachrony

۴۰. Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre

 Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Duel at Mt. Skullzfyre

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۶ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۵ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه

این بازی اثری کارتی و با المان‌های طنز است که نبردی شرورانه و فوق‌العاده بین انواع جادوگرانی با چهره‌های عجیب و غریب را به تصویر می‌کشد. بازی در وهله‌ی اول بر ایجاد ترکیب‌های طلسم سه‌ بخشی تمرکز دارد تا دشمنان شما را به زندگی پس از مرگ بکشاند. از طرفی کارت‌های منحصر‌به‌فرد Dead Wizard به بازیکنان این امکان را می‌دهد که حتی پس از شکست جادوگران خود در بازی بمانند. در نهایت بازیکنی برنده است که تا آخرین لحظه زنده بماند. در نهایت گفتنی است که بازی سریع و خنده‌دار است و نسخه‌های مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها به المان‌های اصلی نظیر طنز و چهره‌های عجیب و غریب جادوگرها وفادارند.

۳۹. …Welcome To

بازی Welcome To…

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۱۰۰ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۲۵ دقیقه

به عنوان یک معمار در بازی، شما باید بهترین شهر جدید دهه‌ی ۵۰ میلادی در ایالات متحده را با افزودن منابع، استخدام کارمندان و موارد دیگر بسازید. بازی با محوریت تاس است و نوشتن در آن مهم است چرا که نتایج را روی برگه‌ی امتیازات ثبت می‌کنید. یکی از راه‌های کسب امتیاز، افزایش ارزش املاکی است که می‌سازید و از سوی دیگر در پایان برای ساخت پارک‌ها و استخرها امتیاز می‌گیرید. همه در بازی حال مسابقه هستند تا اولین کسانی باشند که اهداف عمومی بازی را تکمیل می‌کنند. به طور کلی کارهای زیادی برای انجام دادن و راه‌های زیادی برای تبدیل شدن به بهترین معمار شهر وجود دارد. بازی همچنین از گروه‌های بزرگی و حتی ۱۰۰ نفری از بازیکنان پشتیبانی کرده و با بسیاری از استراتژی‌های مختلف و سناریوهای کاملا تصادفی، هیچ دو دور از بازی شبیه هم نخواهند بود.

بازی فکری بامداد مدل Welcome To

۳۸. Horrified

بازی Horrified

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ دقیقه

این بازی شما و دوستانتان را به چالش می‌کشد تا در مقابل برخی از محبوب‌ترین هیولاهای تمام دوران متحد شوید و در نتیجه بازی حس نوستالژی را در شما زنده می‌کند. با این حال این عامل اصلی موفقیت بازی نیست زیرا این یک ماجراجویی منحصربه‌فرد و به‌یاد‌ماندنی با گیم‌پلی کوآپ سرگرم کننده است. بازی علاقه‌ی زیادی دارد تا شما را موقعیت‌هایی قرار دهد که پاسخ درستی برای آن‌ها وجود ندارد. به عنوان مثال، موجودی از مرداب سیاه ممکن است گروهی از غیرنظامیان را به عنوان میان وعده بعدی خود انتخاب کرده باشد و از طرفی دیگر، دراکولا نیز به دنبال یک روستایی باشد. نکته‌ی جذاب این است که این بازی این است که هر هیولا را باید به روشی متفاوت شکست داد. در نهایت برای یک بازی آسان و خانوادگی، در برابر ۲ هیولا بازی کنید و اگر می‌خواهید چالش بیشتری را تجربه کنید، خود را در مقابل ۴ هیولا قرار دهید.

۳۷. Sagrada

 Sagrada

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

ساگرادا یک بازی ساده و فوق‌العاده با محوریت تاس است که در آن بازیکنان سعی می‌کنند تا پنجره‌های شیشه‌ای زیبا را به عنوان بخشی از Sagrada Familia بسازند. در شروع بازی، همه پنجره‌ای را انتخاب می‌کنند که سعی دارند آن را تکمیل کنند. هر کدام از پنجره‌ها سطح دشواری خاص خود را دارند و دارای فضاهایی هستند که با یک عدد یا یک رنگ پر شده‌اند. هر چه پنجره سخت‌تر باشد، دانه‌های شیشه‌ای بیشتری به دست می‌آورید که می‌توان از آن‌ها برای زیر پا گذاشتن قوانین استفاده کرد. تنها قوانین قرار دادن این است که رنگ‌ها یا اعداد یکسان را نمی‌توان در کنار یکدیگر قرار داد مگر اینکه از ابزاری برای شکستن قوانین استفاده کنید. در نهایت در پایان بازی، برای رسیدن به اهداف عمومی و خصوصی امتیاز دریافت خواهید کرد.

بازی رومیزی فلودگیت مدل Sagrada

۳۶. King of Tokyo

King Of Tokyo

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۶ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه

بردگیم King of Tokyo یک انتخاب عالی برای دوستداران هیولاهای کوچک و بزرگ است. قرار دادن شما در نقش هیولاهایی که بر اساس موجوداتی مانند گودزیلا ساخته شده‌اند، پرسه زدن و به بار آوردن خرابی در سراسر شهر و کسب امتیاز در این فرآیند، موضوع اصلی بازی است. این اثر سریع و پر از شخصیت، بازیکنان را در هر سنی خوشحال می‌کند. دلیلش این است که مکانیک‌های آن بسیار ساده است. بازیکنان به سادگی سه بار تاس می‌اندازند و انتخاب می‌کنند که کدام نوع از اقدام را اعم از حمله، دریافت امتیازات اضافی یا سلامتی بیشتر را می‌خواهند. با این حال، تنها راه برای برنده شدن، ایجاد هرج و مرج در سراسر شهر است. به طور کلی بازی گیم‌پلی مفرحی دارد اما فضای کمی برای المان‌های استراتژی در آن وجود دارد. در این میان نسخه‌ی Dark Edition بازی شامل تاس‌های سفارشی و یک مکانیزم بازی انحصاری است که در نوع خود، عمق بیشتری به بازی می‌دهد.

بازی فکری مدل King Of Tokyo 51314

۳۵. Brass: Birmingham

Brass: Birmingham

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه

بازی Brass: Birmingham یک اثر استراتژی و دنباله‌ای بر شاهکار مارتین والاس در سال ۲۰۰۷ یعنی Brass است. بازی داستان کارآفرینان رقیب در شهر بیرمنگام در طول انقلاب صنعتی، بین سال‌های ۱۷۷۰ تا ۱۸۷۰ را روایت می‌کند. مانند نسخه‌ی قبلی خود، در این بازی نیز شما باید صنایع و شبکه‌ی تجارت خود را توسعه دهید تا از تقاضاهای کم یا زیاد بازار بهره‌برداری کنید. در هر دور، بازیکنان به نوبت با توجه به مسیر ترتیب نوبت، دو عمل را برای انجام یک سری از اقدامات انجام می‌دهند. در نهایت بازی شاید در ابتدا ساده به نظر برسد اما با توجه با اینکه همه چیز به هم پیوسته است،  فرآیند ساخت و ساز و کسب درآمد حتی بدون دخالت سایر بازیکنان، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

بازی فکری لیموگیم مدل Brass Birmingham

۳۴. Pulsar 2849

بازی Pulsar 2849

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

بازی در سال ۲۸۴۹ میلادی جریان دارد و در آن بشریت قدرت تپ‌اخترها یا ستاره‌های نوترونی چرخان را مهار کرده است. حال بازیکنان باید راهی برای توزیع این نیرو در سراسر کهکشان و ستاره‌ها پیدا کنند. در این بازی بازیکنان فضا را کاوش می‌کنند، ادعای تسلط بر قدرت تپ‌اخترها را دارند و فناوری‌هایی را کشف می کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا زیرساخت‌های توزیع انرژی را در مقیاس کیهانی بسازند. از تاس برای انجام اقدامات مختلف استفاده می‌شود و راه‌های زیادی برای پیروزی وجود دارد. به طور کلی بازی مضمون خاصی در داستان خود ندارد اما گیم‌پلی آن فوق‌العاده سرگرم‌کننده است چرا که تعداد زیادی از استراتژی‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

بازی فکری مدل architects of the west kingdom

۳۳. Architects of the West Kingdom

بازی Architects Of The West Kingdom

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۸۰ دقیقه

بازی معماران پادشاهی غربی در پایان امپراتوری کارولینگ یعنی حدودا ۸۵۰ پس از میلاد جریان دارد. به عنوان معماران سلطنتی، بازیکنان برای تحت تاثیر قرار دادن پادشاه و حفظ موقعیت خود با ساختن نقاط دیدنی مختلف در سراسر جهان به رقابت می‌پردازند. بازیکنان در بازی باید باید مواد خام را جمع‌آوری کرده، کارآموزانی را استخدام کنند و مراقب نیروی کار خود نیز باشند. از طرفی معماران رقیب برای کاهش سرعت پیشرفت شما دست از کار نمی‌کشند. هدف Architects of West Kingdom این است که بازیکنی باشید که بیشترین امتیاز پیروزی (VP) را در پایان بازی داشته باشید. با ساخت ساختمان‌های مختلف و پیشبرد کار روی کلیسای اسقف اعظم امتیاز به دست می‌آید. همچنین در طول بازی، بازیکنان باید تصمیمات اخلاقی زیادی بگیرند. به طور کلی بازی پس از تکمیل مجموعه‌ای از ساخت و سازها به پایان می‌رسد.

۳۲. Camel Up (Second Edition)

بازی Camel Up (Second Edition)

  • تعداد بازیکنان: ۳ تا ۸ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

در Camel Up، حداکثر هشت بازیکن روی پنج شتر مسابقه‌ای شرط‌بندی کرده و سعی می‌کنند بفهمند که کدام یک در مسابقه‌ی سریع حول یک هرم، اول و دوم می‌شوند. از طرفی هرچه زودتر شرط‌بندی کنید و البته اگر درست حدس بزنید، بیشتر می‌توانید برنده شوید. شترها منظم حرکت نمی‌کنند، با این حال، گاهی اوقات روی شتر دیگری فرود آمده و به سمت خط پایان برده می‌شوند. حرکت شترها به تاس‌ها بستگی دارد. نسخه‌ی دوم بازی که در سال ۲۰۱۸ عرضه شده، دارای آثار هنری جدید، طراحی جدید صفحه‌ی بازی، طراحی هرم جدید، تاس های حکاکی شده و حالت های بازی جدید، از جمله شترهای سرکش دیوانه است که مسابقه را در جهت مخالف شروع می‌کنند.

بازی فکری مدل Camel Up

۳۱. Clank!: A Deck-Building Adventure

Clank!: A Deck-Building Adventure

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۶۰ دقیقه

در بازی رومیزی کلنک راه خود را به سمت ماجراجویی پیدا کرده و برای سرقت آرتیفکت‌های گران‌بها به لانه‌ی کوهی یک اژدهای عصبانی بروید. برای یافتن لوت‌های باارزش می‌توانید عمیق‌تر به کاوش پرداخته و شاهد رشد توانایی‌های مربوط به دزدی خود باشید. هرچند یک گام نادرست می‌تواند توجه‌ی اژدها را به خود جلب کند و کار شما را سخت کند. کلنک یک بازی در سبک دک‌بیلدینگ است. هر بازیکن دک مخصوص به خود را دارد و ساختن دک بخشی از بازی است. هر نوبت خود را با پنج کارت در دست شروع کرده و همه‌ی آن‌ها را به هر ترتیبی که انتخاب کنید بازی خواهید کرد. به طور کلی در طول بازی، شما دو هدف دارید. یک اینکه باید آرتیفکت‌ها را بازیابی کنید و با بازگشت به مکانی که شروع کرده‌اید یعنی خارج از سیاه‌چال، از اژدها فرار کنید و دوم اینکه امتیاز کافی با آرتیفکت‌ها و دیگر لوت‌های خود جمع کنید تا حریفان خود را شکست داده و عنوان بزرگترین دزد در قلمرو را بدست آورید.

۳۰. Splendor

Splendor

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه

بازی Splendor اثری با محوریت جمع‌آوری جواهرات است. بازیکنان در بازی در واقع تاجرانی در دوره رنسانس هستند که سعی می‌کنند معادن جواهرات، وسایل حمل‌ونقل و مغازه‌ها را برای بدست آوردن اعتبار بخرند. اگر به اندازه‌ی کافی ثروتمند شوند نیز حتی ممکن است در مقطعی با یک نجیب‌زاده ملاقات کنند که این موجب افزایش اعتبار نیز می‌شود. در نوبت شما، می‌توانید جواهرات را جم کرده یا کارت بخرید. همه کارت‌هایی که در بازی می‌خرید، ثروت شما را افزایش می‌دهند و از سوی دیگر برخی از کارت‌ها به شما امتیاز شهرت نیز می‌دهند. برای برنده شدن در بازی، باید قبل از حریفانتان به امتیاز ۱۵ برسید. بازی روند آرامی دارد اما در اواخر هیجان بیشتری پیدا می‌کند. نسخه‌های مختلفی از بازی وجود دارد که همگی سرگرم‌کننده هستند. از طرفی نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی نیز در دسترس است.

بازی فکری مدل Splendor

۲۹. Jaipur

Jaipur

  • تعداد بازیکنان: ۲ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه

این بردگیم غیرمعمول، در دسترس و به طرز عجیبی لذت‌بخش، برای جمع‌های دو نفره مناسب است. چالش اصلی شما در بازی این است که در قالب یکی از دو تاجر شهر قرار گرفته و با تبدیل شدن به بهترین تاجر در تمام سرزمین، افتخار دعوت شدن به دربار مهاراجه رو کسب کنید. اینکه چگونه این کار را انجام دهید، به شما بستگی دارد و راه‌های زیادی وجود دارد و فروشنده‌ای که بیشترین سکه را در هر دور کسب کند، برنده است. در واقع انعطاف‌پذیری بازی به آن کمک کرده تا در بین بهترین بازی‌های کارتی قرار گیرد. به طور کلی می‌توان گفت که رمز پیروزی در بازی این است که بدانید چه زمانی بفروشید یا در چه زمانی بخرید. این یک بازی عالی است که شانس، استراتژی و رقابت را در هم می‌آمیزد و بهترین ویژگی آن این است که هرگز کهنه نمی‌شود.

بازی فکری بازی کن مدل Jaipur

۲۸. Nemesis

نمسیس

  • تعداد بازیکنان: ۱تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۹۰ تا ۱۸۰ دقیقه

نمسیس یک بازی ماجراجویی ترسناک تاکتیکی است که در یک سفینه‌ی فضایی که با موجودات متخاصم سر و کله می‌زند، جریان دارد. در ابتدای بازی، بازیکنان اهدافی را برای خود ترسیم می‌کنند و استراتژی خود را طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که به اندازه کافی عمر کنند تا بقای خود را حفظ کرده یا از بقیه‌ی خدمه بیشتر دوام بیاورند. از نظر گیم‌پلی، بازی یادآور Space Hulk است و آن سبک بازی را با پیچشی که فقط در بازی‌های رومیزی مدرن می‌توان یافت، ترکیب می‌کند. سبک نیمه کوآپ بازی زمانی که یک بازیکن ممکن است کل بازی را صرف کار با دیگران برای باز کردن دریچه‌ها کند تا آن‌ها را به درون اعماق فضا پرت کند، حس تنش را افزایش می‌دهد. در نهایت بازی را به خاطر ارجاعات ظریفش به سری بیگانه می‌شناسند و به نظر می‌رسد که سناریوها، شخصیت‌ها و پس‌زمینه، همگی ادای احترامی به سبک منحصربه‌فرد ریدلی اسکات در سبک ترس هستند.

بازی فکری مدل Nemesis

۲۷. Dune: Imperium

Dune: Imperium

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه

بازی Dune: Imperium اثری است که از عناصر و شخصیت‌های رمان مشهور فرانک هربرت و فیلم‌های ساخته شده از روی آن الهام می‌گیرد. در بازی به عنوان رهبر یکی از خاندان‌های بزرگ لندسراد، بنر خود را برافراشته و نیروها و جاسوسان خود را فرماندهی می‌کنید. جنگ در راه است و در مرکز درگیری آراکیس قرار دارد. شما با یک کارت رهبر منحصر‌به‌فرد و همچنین یک دک شبیه به کارت‌های حریفان خود شروع می‌کنید. همانطور که کارت‌ها را به دست می‌آورید و دک خود را می‌سازید، انتخاب‌هایتان نقاط قوت و ضعف شما را مشخص می‌کند. کارت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که نمایندگان خود را به فضاهای خاصی در صفحه‌ی بازی بفرستید. دلیل حضور Dune: Imperium در لیست فقط به خاطر شهرت آی‌پی منبع الهامش نیست، بلکه به دلیل سهولت آن است. از طرفی داشتن طیف گسترده‌ای از کارت‌ها برای خرید، هر دور از بازی بازی را متفاوت می‌کند.

بازی فکری دایر وولف دیجیتال مدل Dune: Imperium

۲۶. Lost Cities

Lost Cities

  • تعداد بازیکنان: ۲ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه

بازی Lost Cities یک بازی ۶۰ کارتی دو نفره است که هدف بازیکن در آن کسب امتیاز با برپایی سفرهای باستان‌شناسی سودآور به مکان‌های مختلف است؛ مکان‌هایی که با کارت‌های رنگی نشان داده شده است. این مکان‌ها شامل هیمالیا، جنگل بارانی برزیل، شن‌های صحرا، آتشفشان‌های باستانی و قلمروی نپتون می‌شوند. بازیکنان در هر نوبت یک کارت را بازی می‌کنند یا دور انداخته و سپس جایگزین می‌کنند. کارت‌ها نشان‌دهنده‌ی پیشرفت در یکی از پنج سفر با کد رنگی مخصوص هستند. بازیکنان باید در طول بازی تصمیم بگیرند که چه تعداد از این سفرها را آغاز کنند. تمام کاری که در Lost Cities انجام می‌دهید این است که سعی کنید اعداد مناسبی را در یک کارت رنگی خاص داشته باشید. بازی از آن دست آثاری است که برای تازه‌واردان مناسب است اما تصمیم‌گیری مناسب در آن حیاتی است و این باعث شده که یکی از بهترین آثار رومیزی باشد.

 بازی فکری بازی کن مدل Lost Cities

۲۵. Cartographers

Cartographers

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۱۰۰ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

در این بازی شخصیتی به نام ملکه گیمنکس دستور احیای سرزمین‌های شمالی را داده است و بازیکن به عنوان یک نقشه‌کش در خدمت او، برای نقشه‌برداری از این قلمرو فرستاده می‌شوید. ملکه از طریق فرمان‌های رسمی اعلام می‌کند که کدام زمین‌ها بیشتر جایزه دارد و شما با برآورده کردن خواسته‌های او شهرت خود را افزایش خواهید داد. با این حال شما تنها نیستید زیرا دراگول ادعاهای شما را با پایگاه‌های خود به چالش می‌کشد، بنابراین باید خطوط خود را با دقت ترسیم کنید تا نفوذ آن را کاهش دهید. در Cartographers، بازیکنان برای کسب بیشترین شهرت تا زمانی که چهار فصل می‌گذرد، رقابت می‌کنند. در هر فصل، بازیکنان روی برگه‌های نقشه‌ی خود ، خطوطی را ترسیم می‌کنند و با اجرای دستورات ملکه قبل از پایان فصل، شهرت کسب می‌کنند. بازیکنی که در پایان زمستان بیشترین ستاره‌های شهرت را داشته باشد، برنده می‌شود. تنوع بسیار زیادی در بازی وجود دارد و علی‌رغم اینکه کشیدن نقشه دشوار به نظر می‌رسد، در واقع یک بازی بسیار آسان برای یادگیری است.

۲۴. Unmatched: Battle Of Legends, Volume One

Unmatched

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۹ سال
  • مدت زمان بازی: ۲۰ تا ۴۰ دقیقه

Unmatched یک بازی مبارزه‌ای مینیاتوری برای دو یا چهار بازیکن است که در آن هر قهرمان توسط یک دک منحصر‌به‌فرد طراحی شده تا سبک آن‌ها را تداعی کند. حرکات تاکتیکی در مبارزه بدون شانس، یک تجربه‌ی منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند که به مهارت پاداش می‌دهد، اما درست زمانی که بر یک مجموعه از قهرمانان تسلط پیدا کردید، قهرمانان جدیدی وارد می‌شوند. مبارزه با مقایسه‌ی کارت‌های حمله و دفاع انجام می‌شود، با این حال اثرات منحصر‌به‌فرد هر کارت و یک سیستم زمان‌بندی ساده اما عمیق، هر بار منجر به تصمیمات جالبی می‌شود. با وجود ۳۲ شخصیت برای بازی و یادگیری آسان، این بازی از آن دست آثاری است که می‌تواند برای مدت‌ها شما را سرگرم‌ کند.

۲۳. Great Western Trail (Second Edition)

بازی Great Western Trail (Second Edition)

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۷۵ تا ۱۵۰ دقیقه

در این بازی در آمریکای قرن نوزدهمی، شما یک دامدار هستید و به طور مکرر گاوهای خود را از تگزاس به کانزاس سیتی برده و در آنجا با قطار به مقصد می‌فرستید. با این کار پول و امتیاز یدست می‌آورید. ناگفته نماند که هر بار که به کانزاس سیتی می‌رسید، باید با ارزش‌ترین گاو خود را همراه داشته باشید اما این نه تنها مستلزم آن است که گله‌ی خود را در وضعیت خوبی نگه دارید، بلکه باید عاقلانه از ساختمان‌های مختلف در طول مسیر استفاده کنید. همچنین این ممکن است ایده‌ی خوبی باشد که کارکنانی توانمند را استخدام کنید. گاوچران‌ها برای بهبود گله‌ی شما، صنعتگران برای ساختن ساختمان‌های شخصی یا مهندسان برای خط راه آهن مهم هستند. در نهایت اگر شما هوشمندانه گله‌ی خود را مدیریت کنید، مطمئنا بیشترین امتیاز را بدست آورده و برنده‌ی بازی خواهید شد.

بازی فکری لیموگیم مدل Great Western Trail

۲۲. The Red Cathedral

بازی The Red Cathedral

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۸۰ دقیقه

این بازی شامل عناصر بسیار زیادی است که در یک جعبه‌ی کوچک بسته‌بندی شده‌ند. جالب است بدانید که بسته‌بندی آن به خودی خود یک بازی است. در این اثر به عنوان معماران استخدام شده توسط ایوان وحشتناک، کار شما تکمیل کار ساخت کلیسای جامع سنت باسیل است. در نوبت خود می‌توانید یکی از سه اقدام یعنی ادعای تسلط بخشی از کلیسای جامع، جمع آوری منابع یا انتقال منابع را انجام دهید. به طور کلی بازیکنان راه‌های زیادی برای کسب امتیاز دارند که بخش بزرگی از آن‌ها در پایان بازی در کلیسای جامع بدست می‌آید. The Red Cathedral با توجه به قوانین خود یک بازی بسیار آسان برای یادگیری است زیرا درک سطوح مختلف بازی آسان است، اما از نظر استراتژی چیزهای زیادی برای طرفداران آثار مشابه ارائه می‌دهد.

۲۱. Five Tribes

Five Tribes

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۳ سال
  • مدت زمان بازی: ۴۰ تا ۸۰ دقیقه

با عبور از سرزمین هزار و یک شب، کاروان شما به سلطان‌نشین افسانه‌ای ناقالا می‌رسد. با این حال سلطان پیر به تازگی مرده و کنترل ناقالا در دست کسی است که بتواند آن را تصاحب کند. در این میان پنج قبیله برای تسلط بر منطقه در رقابت هستند. اینکه چگونه، چه زمانی و کجا این پنج قبیله‌ی قاتلان، بزرگان، سازندگان، بازرگانان و وزیران را جابجا می‌کنید، پیروزی یا شکست شما را تعیین می‌کند. در این میان قوانین ازی ساده و برای یادگیری آسان هستند. هرچند شما باید به دقت در نظر داشته باشید که چه حرکاتی می‌تواند به شما امتیاز خوبی بدهد و حریفانتان را در موقعیت بدی قرار دهد. شما در واقع باید مسیرهای مختلفی را برای پیروزی بسنجید تا بتوانید کنترل ناقالا را بدست گیرید.

بازی فکری مدل پنج قبیله Five Tribes

۲۰. The Isle of Cats

The Isle Of Cats

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

جزیره گربه‌ها یک بازی رومیزی رقابتی است که در آن شما به عنوان شهروندان Squalls End در یک ماموریت نجات به جزیره‌ی گربه‌ها رفته و باید تا آنجا که ممکن است، گربه‌ها را قبل از رسیدن شخصیتی شیطانی نجات دهید. هر گربه با یک قطعه‌ی منحصربه‌فرد نشان داده شده و متعلق به یک خانواده است. شما باید راهی پیدا کنید تا همه‌ی آن‌ها را در قایق خود جا دهید و در عین حال خانواده‌ها را کنار هم نگه دارید. شما همچنین باید در حالی که جزیره را کاوش کرده و گنجینه‌ها را پیدا می‌کنید، منابع را نیز مدیریت کنید. بازیکنی که پس از پنج دور بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده می‌شود. هر دور از بازی Isle of Cats به گونه‌ای متفاوت انجام می‌شود، زیرا یک دسته‌ی بزرگ از کارت‌ها به شما داده می‌شود. از طرفی یافتن راه‌های جدید و غیرمعمول برای ترکیب شرایط امتیازدهی و راه‌هایی برای پر کردن قایق خود با گربه‌ها، فوق‌العاده سرگرم‌کننده است.

۱۹. Cascadia

Cascadia

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

Cascadia که جایزه‌ی Spiel Des Jahres را نیز دریافت کرده است، یک بازی با محوریت قرار دادن قطعه است که در آن شما جفت‌هایی از قطعه‌های زیستگاه و حیوانات را بیرون می‌آورید تا بهترین اکوسیستم ممکن را در شمال غربی اقیانوس آرام بسازید. شما باید قطعه‌های زیستگاه خود را طوری قرار دهید که بتوانید از امتیاز هر حیوان بهترین استفاده را ببرید، اما همچنین باید تا جایی که ممکن است زیستگاه بزرگی داشته باشید. با گزینه‌های متعدد امتیازدهی حیوانات، بازی هر بار تغییر می‌کند و رقابتی فوق‌العاده آرام‌بخش را به بازیکنان ارائه می‌دهد. از طرفی نگاه کردن به آثار هنری بازی زیبا است و امتحان کردن تمام ترکیبات منحصربه‌فرد حیوانات، می‌تواند شما را برای مدتی طولانی سرگرم کند.

۱۸. The Quacks of Quedlinburg

بازی The Quacks Of Quedlinburg

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۴۵ دقیقه

در این بازی، هر بازیکن یک دکتر حله‌گر است که سعی می‌کند بهترین معجون ممکن را دم کند. بازیکنان مواد را از کیسه‌های خود بیرون کشیده و هدفشان رسیدن به بالاترین امتیاز است. با این حال، هر کیسه پر از بمب‌های گیلاس است که می تواند شیشه‌ی معجون بازیکنان را منفجر کند و مانع از از آن‌ها شود. این بازی را می‌توان با استفاده از استراتژی برنده شد، اما در نهایت هر دور از بازی از عنصر ریسک و پاداش بهره می‌برد که آن را برای بسیاری از بازیکنان جذاب کرده است. از طرفی هنگامی که بازی اصلی را حسابی تجربه کردید، می‌توانید به سراغ بسته‌های الحاقی آن یعنی The Herb Witches و The Alchemists بروید. این بسته‌ها عمق بیشتری را به بازی معجون‌سازی شما می‎‌بخشند.

بازی فکری مانترا مدل شارلاتان های کوئدلینبورگ

۱۷. Meadow

بازی Meadow

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

بازی Meadow اثری جذاب با بیش از دویست کارت منحصر‌به‌فرد حاوی تصاویر نقاشی شده با دست و با آبرنگ است. در بازی، بازیکنان نقش کاوشگرانی را بر عهده می‌گیرند که برای کسب عنوان ماهرترین ناظر طبیعت با هم رقابت می‌کنند. برای برنده شدن در بازی باید کارت‌هایی را با ارزشمندترین گونه‌ها، مناظر و اکتشافات جمع آوری کرد. سفر بازیکنان با اشتیاق، کنجکاوی و میل به کشف اسرار طبیعت هدایت می‌شود. در پایان، بازیکنی که بیشترین امتیاز را روی کارت‌ها و روی تخته‌ی بون‌ فایر داشته باشد، برنده می‌شود. بازی همچنین شامل پاکت‌هایی با کارت‌های اضافی برای استفاده در لحظات خاص است. این بازی بسیار ملایم، آرامبخش و در عین حال سرگرم‌کننده به خصوص هنگام بازی دو نفره فوق‌العاده است.

۱۶. Betrayal At House On The Hill: 3rd Edition

Betrayal At House On The Hill: 3rd Edition

  • تعداد بازیکنان: ۳ تا ۶ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ دقیقه

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که به عنوان یک شخصیت درون یک فیلم ترسناک، چقدر دوام خواهید آورد؟ این بازی رومیزی و از بهترین بردگیم‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا این موضوع را متوجه شوید. بازی در واقع بازیکنان را در یک عمارت ترسناک رها می‌کند؛ عمارتی که البته خالی نیست و همانطور که احتمالا حدس خواهید زد، مکان خوشایندی نخواهد بود. در نتیجه گیم‌پلی بازی غرق در تنش و استرس است و شما به تدریج اتاق‌ها و آیتم‌ها را پیدا و رویدادها را تجربه می‌کنید. هر کسی که بخواهد زنده از این عمارت خارج شود، باید به صورت تیمی کار کند به ویژه به این دلیل که ممکن است یکی از شما خائنی در لباس مبدل باشد. از طرفی دشواری حدس زدن این فرد، کار را جذاب کرده است و باعث شده تا بارها برای تجربه‌ی مجدد به بازی بازگردید. نسخه‌ی سوم دارای طراحی‌های بهتر، ۵۰ سناریوی کاملا جدید، مینیاتورهای بهبود یافته و مکانیک‌های ساده‌ای است که گیم پلی را بهبود داده‌اند.

۱۵. Carcassonne

Carcassonne

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۷ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

بازی Carcassonne یک بازی رومیزی است که نام آن از شهری در جنوب فرانسه گرفته شده است. در طول بازی، ۲ تا ۵ بازیکن به نوبت یک قطعه زمین را روی زمین بازی می‌گذارند تا نوعی نقشه‌ی قرون وسطایی ایجاد شود. قطعه‌ی ذکر شده ممکن است دارای یک شهر، یک جاده، یک صومعه، علفزار یا ترکیبی از آن‌ها باشد و باید در مجاورت قطعه‌هایی قرار گیرد که قبلا گذاشته شده‌اند، به گونه‌ای که شهرها به شهرها، جاده‌ها به جاده‌ها و غیره متصل شوند. یکی از جنبه‌های جذاب بازی این است که چگونه نقشه در هر بازی به طور متفاوتی رشد می‌کند. از طرفی Carcassonne یک بازی نسبتا آسان است که می‌توانید در چند دقیقه آن را یاد بگیرید. در واقع این یک بازی بسیار خوب برای معرفی بازیکنان جدید به بازی‌های رومیزی یا لذت بردن از یک شب خوب با افرادی است که به طور معمول اینگونه بازی‌ها را انجام نمی‌دهند. در عین حال، بازیکنان باتجربه همچنان عمق تاکتیکی خوبی را برای حفظ علاقه‌ی خود خواهند یافت.

بازی فکری مدل Carcassonne

۱۴. Railroad Ink: Blazing Red Edition

Railroad Ink: Blazing Red Edition

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۶ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

در بازی پازل چند نفره‌ی Railroad Ink، هدف شما این است که تا آنجا که ممکن است خروجی‌ها را روی تخته‌ی خود به هم وصل کنید. در واقع در هر دور، مجموعه‌ای از تاس‌ها در وسط جدول ریخته می‌شود که تعیین می‌کند کدام مسیر جاده‌ای و راه‌آهنی در دسترس همه‌ی بازیکنان است. شما باید این مسیرها را روی تابلوهای خود ترسیم کنید تا خطوط حمل و نقل ایجاد کرده و خروجی‌های خود را به هم متصل کنید و سعی کنید تا مسیرهای موجود را بهتر از حریفان خود بهینه کنید. هرچه خروجی‌های بیشتری را به هم متصل کنید، در پایان بازی امتیاز بیشتری کسب می‌کنید، اما برای هر مسیر ناقص امتیاز از دست خواهید داد. بنابراین بهتر است که با دقت برنامه‌ریزی کنید. گفتنی است که بازی در دو نسخه عرضه شده که هر کدام شامل دو بسته‌ی اضافی با مجموعه تاس‌های اضافی است که قوانین خاصی را به بازی‌های شما اضافه می‌کند.

۱۳. Root

روت

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

روت بدون شک یکی از زیباترین بازی‌های موجود در بازار از نظر بصری است. با این حال این یک بازی بسیار پیچیده است که در آن هر بازیکن نقش یک جناح کاملا متفاوت را بر عهده می‌گیرد و برای کنترل جنگل از طریق مانورها و نبردهای هوشمندانه رقابت می‌کند. در هسته‌ی خود، بازی دارای یک سیستم ساده با محوریت تاس است اما با این حال، در عمل هر جناح کاری کاملا منحصر به فرد انجام می‌دهد و دانستن توانایی های مخالفان شما کلید پیروزی است. زیبایی روت در این است که هر بار که بازی می‌کنید، می‌توانید چند جناح متفاوت را کنار هم قرار دهید و ببینید که چه اتفاقی می‌افتد. این بازی در اصل یک جعبه‌ی سرگرمی بزرگ است که دارای تنوع و امکانات بی پایانی است. در نهایت در Root، بازیکنان روایت را هدایت می‌کنند و تفاوت‌های بین هر جناح، سطح بی‌نظیری از تعامل و ارزش تکرار ایجاد می‌کند.

بازی فکری لدر گیمز مدل Root

۱۲. Pandemic

Pandemic

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۴۵ دقیقه

پاندمیک اثری است که با وجود عرضه در ۲۰۰۸، به هیچ وجه قدیمی به نظر نمی‌رسد و همچنان یکی از بهترین بازی‌های رومیزی کوآپ در بازار است. با کار به صورت گروهی، هدف شما حذف تهدید چهار ویروس مختلف از جهان است. علی‌رغم اینکه وظیفه‌ی درمان بسیاری از بیماری‌ها بر عهده شماست، داشتن ارتباط خوب با دیگر بازیکنان، شما را به سمت جلو حرکت خواهد داد. از طرفی سیستم ریسک و پاداش، Pandemic را تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های رومیزی می‌کند. در واقع تاکید این بردگیم بر کار گروهی، آن را بسیار بیشتر از آنچه انتظار دارید، جذاب می‌کند. همچنین این بازی همه‌ی چیزهایی که بازی های رومیزی قادر به انجام آن هستند را نشان می‌دهد. از نکات مثبت بازی می‌توان به چالش برانگیز بودن، استراتژی‌های تیمی متنوع و تنش اشاره کرد. هرچند در برخی مواقع بازی می‌تواند غیرمنصفانه به نظر برسد. نسخه‌های مختلفی از بازی وجود دارد مانند برخی نسخه‌های قدیمی که به‌طور دائمی بازی را در طول زمان تغییر می‌دهند، اما نسخه‌ی اولیه بهترین گزینه است.

بازی رومیزی زدمن گیمز مدل Pandemic

۱۱. Gloomhaven

Gloomhaven

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه

بازی Gloomhaven یک اثر کوآپ است که در آن با استفاده از یک سیستم کارتی خلاقانه در میان یک سری سیاه‌چال مبارزه خواهید کرد. در واقع بازیکنان نقش یک ماجراجوی سرگردان را با مجموعه مهارت‌ها و دلایل و انگیزه‌های خاص خود برای سفر به گوشه‌ای تاریک از جهان بر عهده خواهند گرفت. بازیکنان باید از روی ناچاری با هم کار کنند تا سیاه‌چال های تهدیدآمیز و خرابه‌های فراموش شده را پاکسازی کنند. در این فرآیند، آن‌ها توانایی‌های خود را با تجربه و لوت افزایش داده و از طرفی مکان‌های جدیدی را برای کاوش و لوت کشف می‌کنند. هر شخصیت به طور کلی با شخصیت‌های دیگر بسیار متفاوت است. در نهایت پس از یک سناریو، بازیکنان در مورد اینکه چه کاری انجام دهند تصمیم می‌گیرند و اینگونه داستان ادامه پیدا می‌کند. به طور کلی بازی کمپین فوق‌العاده سرگرم‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد و اگر المان‌های بازی اندکی برایتان پیچیده هستند، می‌توانید ابتدا نسخه‌ی Gloomhaven: Jaws of the Lion را بازی کنید.

بازی فکری مدل gloomhaven

۱۰. Catan

کاتان

  • تعداد بازیکنان: ۳ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه

در این بازی از فهرست بردگیم‌های معروف در مواجهه با جزیره‌ای خالی از سکنه، بازیکنان باید قبل از اینکه حریفان خود را در آن مستقر کنند، خود این کار را انجام دهند و از آنجا که همه برای تمدن ساختن می‌جنگند، داشتن برنامه‌ریزی بسیار مهم است. در واقع بازیکنان سعی می‌کنند با ساختن شهرک‌ها، شهرها و جاده‌ها، نیروی غالب جزیره باشند. در هر نوبت تاس ریخته می‌شود تا مشخص شود جزیره چه منابعی تولید کرده و بازیکنان با صرف منابع (گوسفند، گندم، چوب، آجر و سنگ معدن) که توسط این کارت‌های منابع به تصویر کشیده می‌شوند، شروع به ساخت و ساز می‌کنند. از آنجایی که منابع محدود جزیره بر اساس احتمال تقسیم می‌شود، آینده‌نگری و داشتن برنامه‌ریزی خوب می‌تواند به معنای تفاوت بین پیروزی یا شکست باشد. این موضوع بردگیم کاتان را در میان بهترین بازی‌های رومیزی برای بازیکنانی قرار می‌دهد که خواهان چالش هستند. به خصوص به این دلیل که برای پیشرفت باید با رقبای خود معامله کنید.

بازی رومیزی کتان مدل Catan

۹. Lost Ruins of Arnak

بازی Lost Ruins of Arnak

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه

در این بازی، در جزیره‌ای خالی از سکنه در دریاهای ناشناخته، کاشفان آثاری از یک تمدن بزرگ یافته‌اند. اکنون شما یک سفر ماجراجویی را برای کاوش جزیره، یافتن آرتیفکت‌های گمشده و مواجهه با نگهبانان ترسناک آن هدایت خواهید کرد تا اسرار جزیره را کشف کنید. Lost Ruins of Arnak ترکیبی از زیرژانر دک‌بیلدینگ و قرار دادن کارگران (Worker Placement) است که عناصر اصلی آن اکتشاف و مدیریت منابع محسوب می‌شود. علاوه‌بر المان‌های دک‌بیلدینگ سنتی، از کارت‌ها نیز می‌توان برای قرار دادن کارگران استفاده کرد و با کاوش در جزیره، اقدامات جدید برای آن‌ها در دسترس قرار می‌گیرد. برخی از این اقدامات به جای کارگران به منابع نیاز دارند، بنابراین ایجاد یک پایگاه منابع مستحکم ضروری خواهد بود. شما در هر نوبت فقط به یک عمل محدود می‌شوید و این باعث شده تا برنامه‌ریزی حیاتی باشد. به طور کلی بازی یکی از بهترین‌ها در نوع خود است که بسته‌ی الحاقی آن با عنوان Expedition Leaders نیز شایسته‌ی تجربه است.

۸. Spirit Island

Spirit Island

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۳ سال
  • مدت زمان بازی: ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه

در توضیحات بازی آمده که دورترین نقاط جهان، جادو هنوز وجود دارد و توسط ارواح زمین، آسمان و هر نوع چیز طبیعی تجسم یافته است. در این میان همانطور که قدرت‌های بزرگ اروپا امپراتوری‌های استعماری خود را بیشتر و بیشتر گسترش می‌دهند، ناگزیر ادعای مکانی را می‌کنند که ارواح هنوز در آن قدرت دارند. جزیره‌ی روح یک بازی کوآپ پیچیده در مورد دفاع از خانه‌ی خود یعنی جزیره‌ی ذکر شده در برابر استعمار مهاجمان است. بازیکنان ارواح مختلفی از آن سرزمین هستند که هر کدام از قدرت‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برند. این بازی شامل دشمنان مختلفی برای مبارزه است و هر تغییر در بازی مسیر متفاوتی از افزایش سختی را ارائه می‌دهد تا با کسب مهارت، بازی را چالش‌برانگیز نگه دارد. در نهایت هرچند بازی از جلوه‌های بصری خاصی بهره نمی‌برد اما تجربه‌ی آن به طرفداران آثار رومیزی کوآپ به شدت پیشنهاد می‌شود.

۷. Scythe

بازی رومیزی scythe

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۹۰ تا ۱۱۵ دقیقه

این بازی در دهه‌ی ۱۹۲۰ اتفاق می‌افتد و در آن هر بازیکن نقش شخصیتی از یکی از پنج جناح اروپای شرقی را برعهده می‌گیرد که تلاش می‌کنند ثروت خود را افزایش داده و سهم گروه خود را در زمین اطراف کارخانه‌ای مرموز بدست آورند. بازیکنان قلمروها را فتح کرده، نیروهای جدید جذب می‌کنند، منابع جمع‌آوری کرده، سازه‌هایی ایجاد می‌کنند و حتی ربات‌هایی غول‌پیکر را فعال می‌کنند. Scythe یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی دوران مدرن از زمان انتشار آن در سال ۲۰۱۶ بوده است. البته این موضوع بی‌دلیل نیست زیرا آثار هنری شگفت‌انگیز آن شما را به سمت خود جذب کرده و گیم‌پلی آن چیزی است که باعث می‌شود برای سرگرمی بیشتر مدام به آن برگردید. از طرفی بسته‌ی الحاقی The Rise of Fenris می‌تواند شما را برای مدت بیشتری پای این بازی فوق‌العاده نگه دارد.

۶. Ark Nova

بازی Ark Nova

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۴ سال
  • مدت زمان بازی: ۹۰ تا ۱۵۰ دقیقه

در آرک نوا، شما یک باغ وحش مدرن و با مدیریتی تخصصی را برنامه‌ریزی و طراحی خواهید کرد. با هدف نهایی داشتن موفق‌ترین موسسه‌ی جانورشناسی، محوطه‌هایی خواهید ساخت، حیوانات را در خود جای داده و از پروژه‌های حفاظتی در سراسر جهان حمایت می‌کنید. در این میان متخصصان و ساختمان‌های منحصربه‌فرد، شما را در رسیدن به این هدف یاری می‌کنند. ۲۵۵ کارت شامل حیوانات، متخصصان، محوطه‌های ویژه و پروژه های حفاظتی که هر کدام دارای توانایی خاصی هستند، در قلب آرک نوا قرار دارند و از آن‌ها می‌توانید برای افزایش جذابیت و شهرت علمی باغ وحش خود و جمع آوری امتیازات حفاظتی استفاده کنید. باغ وحش شخصی شما یک پازل کوچک مانند تتریس است. شما بدون شک باید به سرعت فضا را برای پاداش‌های مختلف پر کنید، اما همچنین باید مطمئن شوید که محفظه‌های شما به اندازه‌ی کافی برای حیوانات موردنظرتان بزرگ هستند. به صورت کلی این یک بازی فوق‌العاده رضایت‌بخش است که هر بار که بازی می‌کنید، استراتژی جدیدی را می‌طلبد.

۵. Terraforming Mars

Terraforming Mars

  • تعداد بازیکنان: ۱ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۲ سال
  • مدت زمان بازی: ۱۲۰ دقیقه

در دهه‌ی ۲۴۰۰ میلادی، بشر شروع به شکل دادن به سیاره‌ی مریخ کرده است و شرکت‌های غول‌پیکر با حمایت دولت جهانی روی زمین، پروژه‌های عظیمی را برای افزایش دما، سطح اکسیژن و پوشش اقیانوس‌ها تا زمانی که این محیط قابل سکونت باشد، آغاز کرده‌اند. در Terraforming Mars، شما نقش یکی از آن شرکت‌ها را بازی می‌کنید و در این فرآیند با دیگر بازیکنان کار کرده اما برای کسب امتیاز پیروزی رقابت می‌کنید که این امتیار نه تنها برای کمک شما به بهبود مریخ بلکه برای پیشرفت زیرساخت‌های انسانی در سراسر منظومه‌ی شمسی و انجام کارهای دیگر به شما تعلق می‌گیرد. در نهایت هرچند هر دور از بازی تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد و یادگیری آن چندان آسان نیست اما اثری فوق‌العاده سرگرم‌کننده است که در آن شما به معنای واقعی کلمه احساس می‌کنید که مریخ را برای استعمار انسان‌ها آماده می‌کنید.

۴. ۷Wonders Duel

7wonders Duel

  • تعداد بازیکنان: ۲ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ دقیقه

بازی ۷Wonders Duel الماس این سری جذاب فانتزی و یک اثر استراتژی جذاب است که شما را موظف می‌کند تا قدرتمندترین تمدن عصر خود را بسازید. راه‌های زیادی برای رسیدن به این هدف از جمله کشف‌های علمی یا قدرت نظامی وجود دارد. این بازی که یکی از بهترین بردگیم‌ها به حساب می‌آید به بازیکنان کنترل زیادی بر کارهای خود می‌دهد، به گونه‌ای که تعداد کمی از رقبا این امکان را فراهم می‌کنند. مکانیک معاملات بازی نیز به خوبی کار شده است. در حالی که بازی‌های رومیزی مشابه‌ی کاتان به میزان سخاوتمندی رقبای شما متکی هستند، این بازی همچنین از سیستمی استفاده می‌کند که در آن شما برای یک منبع باید بسته به میزانی که حریف شما از آن دارد، پول اضافی بپردازید. گفتنی است که با اینکه بازی مقداری پیچیده است اما تنوع استراتژی در آن باعث شده تا یکی از بهترین آثار رومیزی برای جمع‌های دو نفره باشد. از طرفی اگر از آن لذت برده‌اید، می‌توان به تجربه‌ی نسخه‌ی اصلی یا Architects بپردازید.

بازی فکری فان تایمز مدل 7Wonders duel

۳. Ticket to Ride

Ticket to Ride

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۵ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ دقیقه

به عنوان یکی از آرامش‌بخش‌ترین بازی‌های رومیزی تاریخ، Ticket to Ride یک بازی بسیار شناخته شده است که نشان‌دهنده‌ی نقطه‌ی عطفی در تاریخ بازی‌های رومیزی مدرن است و اگر می‌خواهید با نزدیکان خود نظیر خانواده به بازی بپردازید، گزینه‌ای عالی برای تمام سنین محسوب می‌شود چرا که یادگیری آن به شدت آسان و همچنین به اندازه‌ی کافی پیچیده است تا بازیکنان را در طول بازی درگیر کند. بازی شما را شما را وارد یک ماجراجویی بزرگ از طریق قطارها و ریل‌های پیچ در پیچ در بزرگترین شهر‌های اروپا می‌کند. در بازی هر بازیکن تعدادی مشخص از واگن‌های یک رنگ را در اختیار دارد و باید با توجه به کارت‌هایی که در بازی بدست می‌آورد، شهر‌های صفحه‌ی بازی را با واگن‌های خود به هم متصل کرده و امتیاز کسب کند. البته باید به این موضوع دقت داشته باشید که پس از مدتی از تجربه‌ی آن، در نهایت تمام مسیرها را یاد خواهید گرفت و بازی جذابیت خود را تا حدی از دست خواهد داد. خوشبختانه بسته‌های الحاقی بازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نقشه‌ای متفاوت برای کاوش و قوانین منحصربه‌فردی را ارائه کنند.

بازی فکری مدل ticket to ride به همراه روبیک ماری

۲. Azul

Azul

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۸ سال
  • مدت زمان بازی: ۳۰ تا ۴۵ دقیقه

در بازی Azul، بازیکنان به نوبت کاشی‌های رنگی را از تامین‌کنندگان روی تخته‌ی خود قرار می‌دهند و در واقع بر اساس نحوه‌ی قرار دادن کاشی‌های خود برای تزئین کاخ پادشاه امتیاز کسب می‌کنند. امتیاز اضافی برای الگوهای خاص و مجموعه‌های کامل وجود دارد و هدر رفتن منابع به امتیاز بازیکن آسیب می‌رساند. در نهایت بازیکنی که در پایان بازی بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده است. کاشی‌ها به شکلی جذاب و پر جنب و جوش تزئین شده‌اند و کار با آن‌ها لذت‌بخش است. آزول از آن دست بازی‌هایی است که می‌تواند نظر هر کسی را نسبت به آثار رومیزی عوض کند و نسخه‌های مختلف آن نظیر Stained Glass of Sintra ،Summer Pavilion و Queens Garden هر کدام چیز جدیدی را ارائه می‌دهند، اما در هسته‌ی خود هنوز آن جادوی آزول را دارند.

بازی فکری نکست موو مدل Azul

۱. Wingspan

wingspan

  • تعداد بازیکنان: ۲ تا ۴ نفر
  • رده‌‌ی سنی: بالای ۱۰ سال
  • مدت زمان بازی: ۶۰ دقیقه

در دنیای مملو از بازی‌هایی با عناصر علمی تخیلی گرفته تا فانتزی‌های قرون وسطایی، بازی Wingspan، بدون شک اثری است که انتظار ندارید در میان بازی‌های رومیزی پیدا کنید. همانطور که ممکن است از نام این بردگیم حدس زده باشید، بازی حول محور پرندگان می‌چرخد. در این بازی، شما در قالب تعدادی شخصیت به آمریکای شمالی می‌روید تا بهترین و بیش‌ترین پرنده‌ها را پیدا کرده و به زیستگاه‌های اختصاصی خود بکشانید. البته بازی آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، خشک نیست اما این شاید به دلیل عدم وجود رقابت مستقیم بین بازیکنان، مناسب بسیاری نباشد. در واقع در بازی بازیکنان نیازی ندارند نگران این باشند که حریفان در کار شما دخالت کنند. این امر Wingspan را به تجربه‌ای فوق‌العاده آرامش‌بخش و یکی از بهترین آثار رومیزی تبدیل می‌کند که صرف نظر از اینکه در آن برنده شوید یا ببازید، از آن لذت خواهید برد. در نهایت با اینکه یادگیری بازی آسان است اما تسلط به آن زمان می‌برد.

بازی فکری مدل Wingspan

منبع: Zatu

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.