۴ اشتباهی که نباید هنگام خرید مانیتور گیمینگ مرتکب شوید

وقتی جست‌وجو برای خرید یک مانیتور گیمینگ جدید را آغاز می‌کنید، به سرعت متوجه می‌شوید که گزینه‌های زیادی پیش رویتان قرار دارند. با وجود اینکه داشتن حق انتخاب بین مدل‌های متنوع جذاب است، اما وفور بیش از حد انتخاب را پیچیده می‌کند. در چنین شرایطی به راحتی می‌توان در میان این همه گزینه گم شد و روی چیزهایی تمرکز کرد که اهمیت چندانی ندارند. بنابراین، مهم است که دقیقاً بدانید به چه چیزی نیاز دارید تا از اشتباهات رایجی که می‌توانند منجر به خرید محصول اشتباه شوند، جلوگیری کنید. در ادامه به ۴ اشتباهی می‌پردازیم که هنگام خرید مانیتور گیمینگ نباید مرتکب شوید.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-245LN سایز 24 اینچ

۴,۲۵۰,۰۰۰

تومان

مانیتور هوآوی مدل MateView SE Standard Edition سایز 23.8 اینچ

۴,۷۲۹,۰۰۰

تومان

نادیده گرفتن پنل مانیتور گیمینگ

مانیتور گیمینگ

در حال حاضر در بازار،  انواع مختلفی از پنل‌های استفاده شده در مانیتورها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. انتخاب بین TN، VA، IPS و OLED می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد، به همین دلیل در ادامه به طور مختصر توضیحاتی را در مورد آن‌ها مطرح می‌کنیم. ممکن است وسوسه شوید که به سراغ پنل‌های TN بروید، زیرا آن‌ها بالاترین رفرش‌ریت را ارائه می‌دهند، اما در زمینه‌هایی مانند بازتولید رنگ و نسبت کنتراست عملکرد چندان درخشانی ندارند.

اینجاست که به پنل‌های IPS و VA می‌رسیم که دو تا از محبوب‌ترین پنل‌های مورد استفاده در بازار هستند. همچنین طیف متنوعی از پنل‌های OLED نیز وجود دارند که به آرامی روز‌به‌روز همه‌گیر‌تر می‌شوند. پنل‌های IPS برای اکثر گیمرها مناسب هستند و به دلیل کیفیت تصویر، واکنش‌پذیری و زاویه دید فوق‌العاده، محبوبیت زیادی دارند. از طرف دیگر، پنل‌های VA برای کسانی که در نور کم بازی می‌کنند مناسب هستند، زیرا کنتراست فوق‌العاده‌ای دارند و مانند پنل‌های IPS از مشکل هاله‌ای شدن نور پس‌زمینه رنج نمی‌برند.

پنل‌های OLED به طور کلی عالی هستند، اما کمی گران‌تر هستند و همچنین باید نگران مشکل سوختگی پیکسل‌ها باشید. به طور خلاصه، «بهترین نوع پنل» برای همه وجود ندارد، بنابراین مهم است که نحوه استفاده خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن انتخاب کنید.

توجه بیش از حد به ویژگی‌های پر زرق‌و‌برق

مانیتور گیمینگ

بسیاری از تولیدکنندگان تمایل دارند ویژگی‌های معمولی را برجسته کنند و با استفاده از اصطلاحات بازاریابی پیچیده، آن‌ها را به گونه‌ای جلوه دهند که مشتری برای خریدن ان فریب بخورد. به عنوان مثال می‌توانیم به مانیتور MEG 321URX QD-OLED از MSI اشاره کنیم که اخیراً در نمایشگاه CES 2024 معرفی شد و به ادعای آن‌ها، برای کمک به بازی‌هایی مانند League of Legends از هوش مصنوعی بهره می‌برد. این نمایشگر خاص از یک پردازنده‌ی هوش مصنوعی روی برد استفاده می‌کند که نقشه‌‌ی کوچک بازی را تحلیل کرده و با پیش‌بینی حمله‌ی حریفان، یک آیکن روی نمایشگر شما قرار می‌دهد و به این ترتیب موقعیت آن‌ها را به شما اطلاع می‌دهد. واقعیت این است که چنین مشخصه‌ای هم حواس‌پرتی ایجاد می‌کند و هم اینکه یک مزیت غیرمنصفانه به وجود می‌آورد. آیا یک گیمر برای لذت بردن از بازی به هوش مصنوعی نیاز دارد؟

در حال حاضر، نمی‌دانیم این نوع هوش مصنوعی تا چه حد خوب کار می‌کند یا آیا در چند سال آینده همچنان کارایی خواهد داشت یا نه؛ اما احتمالاً عاقلانه‌تر است که به جای صرف هزینه‌ی گزاف برای ویژگی‌های جدید و عجیب و غریب مثل این، روی ویژگی‌های مهم‌تر مانیتور مانند درگاه‌های ورودی و خروجی و اسپیکرهای آن تمرکز کنیم. در همین زمینه می‌توانیم مانیتورهای سه‌بعدی را هم مثال بزنیم که چند سال قبل به طور گسترده راهی بازار شدند و حالا دیگر خبری از آن‌ها نیست. بنابراین توصیه می‌کنیم در عوض به ویژگی‌های بسیار مهم‌ترین هنگام خرید مانیتور گیمینگ توجه کنید.

عدم توجه به HDR

Gaming Monitor 4

دستیابی به یک تجربه HDR خوب روی مانیتورهای گیمینگ کار چندان ساده‌ای نیست و مدل‌هایی که عملکرد واقعاً خوبی ارائه می‌دهند، اغلب قیمت بالایی دارند. حتی اگر یک مانیتور گیمینگ HDR مناسب با گواهی‌نامه DisplayHDR پیدا کنید، برای داشتن یک تجربه رضایت‌بخش، چند نکته‌ی دیگر هم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • نوردهی موضعی: هرچه تعداد مناطق تقویت نور موضعی بیشتر باشد، تصاویر پویاتر خواهند بود.
  • نسبت کنتراست بالا: برای تجربه‌ی بهتر HDR، مانیتورهایی را انتخاب کنید که کنتراست بالاتری دارند.
  • حداکثر روشنایی مناسب: نسبت کنتراست بالا و حداکثر روشنایی مناسب، منجر به افزایش جذابیت مانیتور گیمینگ می‌شود.

بنابراین صرفا به دام گواهی‌نامه DisplayHDR نیفتید؛ حتماً به موارد ذکر شده در بالا هم توجه نشان دهید. اگر گزینه‌ای متناسب با بودجه‌ی خود پیدا نکردید، بهتر است روی یک مانیتور SDR معمولی بمانید یا انتظارات خود را در زمینه‌ی عملکرد HDR تعدیل کنید.

در نظر نگرفتن توان سخت‌افزاری سیستم

Gaming Monitor 5

مهم‌ترین نکته‌ای که نباید از قلم بیفتد، هماهنگ‌سازی مانیتور با سایر اجزای سیستم گیمینگ‌تان است. بارها با افرادی روبرو شده‌ایم که بودجه بالایی به ستاپ سیستم گیمینگ اختصاصی داده‌اند و در نهایت یک مانیتور ۱۰۸۰p معمولی خریده‌اند. از طرف دیگر افرادی وجود دارند که یک مانیتور فوق‌العاده خریداری کرده‌اند ولی کارت گرافیک سیستم نمی‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن و رفرش‌ریت موردنظر اجرا کند. به یاد داشته باشید که مانیتور یک بخش جدایی‌ناپذیر از کامپیوتر گیمینگ شماست و باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که تجربه بازی‌تان را به بهترین شکل ارتقا دهد. طبیعتا یک کارت گرافیک قدرتمند مثل RTX 4070 Ti یا RTX 4080 Super قرار نیست با یک مانیتور ۱۰۸۰p سازگاری بالایی داشته باشد.

به همین ترتیب، اگر کارت گرافیک قدیمی و ضعیفی دارید که به سختی می‌تواند بازی‌ها را با رزولوشن معمولی اجرا کند، هیچ دلیلی برای خرید یک مانیتور اولترا واید گران‌قیمت با رزولوشن بالا وجود ندارد. حالا وقت ارزیابی تمام اجزا و تجهیزات سیستم‌تان است تا مشخص کنید کدام‌یک باید زودتر به‌روز شود.

سخن پایانی

در بازار مانیتورهای گیمینگ کمبودی وجود ندارد، اما همه آنها ارزش بررسی ندارند یا نمی‌توانند تجربه‌ی خوبی برای شما به ارمغان بیاورند. به راحتی ممکن است با دیدن انبوهی از گزینه‌ها و قابلیت‌ها سردرگم شوید، اما مهم است که به نکات اساسی توجه کنید و محصول درستی را انتخاب کنید، نه اینکه فریب مد یا یک حقه تبلیغاتی را بخورید. همچنین درک این موضوع که چه چیزی برای شما بهترین کارایی را دارد، اهمیت زیادی دارد تا در نهایت به چیزی نرسید که برای اولویت‌های شما بهترین انتخاب نباشد.

هرچه زودتر متوجه شوید که خرید یک مانیتور گیمینگ چیزی فراتر از بررسی صرف مشخصات فنی و وسواس بیش از حد روی چند ویژگی جدید و ترند روز است، به نفع شما خواهد بود.

مانیتور جی پلاس مدل GDM-245LN سایز 24 اینچ

۴,۲۵۰,۰۰۰

تومان

مانیتور هوآوی مدل MateView SE Standard Edition سایز 23.8 اینچ

۴,۷۲۹,۰۰۰

تومان

منبع: XDA

سوالات متداول

آیا پنل مانیتور گیمینگ اهمیت زیادی دارد؟

به طور کلی توصیه می‌شود پنل TN انتخاب نکنید و در عوض سراغ IPS یا VA بروید.

آیا مانیتورهای گیمینگ گران‌قیمت هستند؟

در بازار انواع مانیتورهای گیمینگ وجود دارد و برخی از آن‌ها با قیمت مناسبی به فروش می‌رسند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.