۲۵۰ فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + ۲۳ فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای ۷ دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا نمره بالای ۸ نگرفته‌اند و جزو ۲۵۰ فیلم برتر IMDB نیستند.

اما به هر حال برای تهیه فهرست و توصیه فیلم به دوستان و آشنایان یا پیدا کردن فیلم در عصر یک روز تعطیل نمران IMDB و نیز ۲۵۰ فیلم برتر آن می‌توانند خوب باشند. قبلا هم نوشته‌ام هیچ فهرستی کامل نیست و خدف فقط تشویق خواننده به دیدن و دقت بیشتر در فیلم‌هاست. برای مثال من به فهرست ۲۵۰ فیلم برتر به راجتی ۲۳ فیلم خوب افزودم و به راحتی می‌شود ده بیست برابر این عدد هم فیلم خوب به فهرست اضافه کرد.

نمره IMDB را کاربر عام می‌دهد و گاهی کاربران برای بالا بردن رتبه فیلم‌ها به صورت تکانه‌ای آرای انبوه می‌دهند که البته پایدار نمی‌ماند. ترکیب ۲۵۰ فیلم برتر imdb نسبتا ثابت است. مثلا فیلم‌های پدرخوانده و همشهری کین سال‌هاست در آن هستند و برخی فیلم‌های به صورت موقت به آن می‌آیند و می‌روند. مثلا امسال فیلم تاپ گان جدید به آن اضافه شد که به احتمال زیاد به زودی از فهرست حذف می‌شود. در عین حال نبود فیلم‌هایی مثل پاپیون در جمع این فیلم‌ها واقعا باعث تعجب است.

برای دیدن فیلم باید جوینده بود و به هیچ فهرستی اکتفا نکرد.

در فهرست زیر فیلم‌ها بر اساس رتبه مرتب نشده‌اند و ترتیب به هم ریخته شده تا کمی تنوع ایجاد شود.

۱- فیلم دوستان خوب – Goodfellas (1990)

سال تولید : ۱۹۹۰
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : اروین وینکلر
کارگردان : مارتین اسکورسیزی
فیلمنامه‌نویس : نیکلاس پیلگی، بر مبنای داستان قالتاق نوشتهٔ پیلگی
فیلمبردار : میکائیل بالهاوس
هنرپیشگان : رابرت دنیرو، ری لیوتا، جو پشی، لورین براکو، پل سوروینو، فرانک سیورو، تونی دارو و فرانک وینسنت
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۶ دقیقه

̎هنری هیل̎ (لیوتا)، نوجوانی که در محله‌ای پر از آدم‌های خشن و سنگدل بزرگ شده، به تدریج تبدیل به یک گنگستر می‌شود. ̎هنری̎ از طریق ̎جیمی کانوی̎ (دنیرو) مردی که بزرگترین سرقت‌های نیویورک را طراحی و اجرا کرده، با ̎تامی دویتو̎ (پشی)، یک گنگستر ایتالیائی آشنا می‌شود. ̎هنری̎ پس از گذراندن چند سال حبس، برای دست‌یابی به آن زندگی رویائی‌اش، باید در خدمت ̎پل چیچرو̎ (سوروینو) یک رئیس ارشد مافیایی باشد. اما در پایان، تمامی این رفقا در چنان مخمصه‌ای گیر می‌افتند که باید هر کاری از دست‌شان بر می‌آید انجام دهند تا زنده بمانند.

از بهترین‌های اسکورسیزی و یکی از بهترین‌های ژانر گنگسری. اسکورسیزی در کنار ستایشی که از دنیای ظاهری گنگسترها به عمل می‌آورد، با هجو آنان وجه خبیث شخصیت‌شان را نمایش می‌دهد. از این وجه او به لحنی کاملاً شخصی و در بسیاری جاها انتزاعی در بیان گنگسترها دست می‌یابد. در دنیای قلابی و متظاهرانه‌ای که گنگسترها برای هم از رفاقت و مردانگی لاف می‌زنند، رویای آغازین ̎هنری̎ که گنگستر بودن را از ریاست جمهوری ایالات متحد بهتر می‌داند، کم کم به کابوسی هولناک و گریزناپذیر تبدیل می‌شود. فیلمبرداری بالهاوس و بازی بازیگران درخشان است.

۲- فیلم گاندی – Gandhi

سال تولید : ۱۹۸۲
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : ریچارد آتن بارو
کارگردان : آتن بارو
فیلمنامه‌نویس : جان بریلی
فیلمبردار : بیلی ویلیامز و رانی تیلر.
آهنگساز(موسیقی متن) : جرج فنتن
هنرپیشگان : بن کینگزلی، کندیس برگن، ادوارد فاکس، جان گیلگود، تروِر هوارد، جان میلز، مارتین شین، آتول فوگارد، سعید جعفری، روهینی هاتانگادی، ایان بانن و مایکل هوردرن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۸۸ دقیقه.

قسمت اول: دهلی نو، ژانویه ۱۹۴۸. «مهاتما گاندی» (کینگزلی) ترور می‌شود و طی مراسمی رسمی خاکسترش به رود گنگ سپرده می‌شود. آفریقای جنوبی ۱۸۹۳. «گاندی» را – که وکیل مدافع جوانی است – از قطار بیرون می‌اندازند، چون ۱۸۹۳. «گاندی» را – وکیل مدافع جوانی است – از قطار بیرون می‌اندازند، چون قبول نکرده به‌عنوان یک مهاجر رنگین‌پوست در کوپه درجه دو سفر کند، و پس از آن «گاندی» به حزب کنگره هند در آفریقای جنوبی می‌پیوندد. بعدتر مهاجران هندی را تشویق می‌کند ابتدا اوراق سوار شدن به اتوبوس و بعد، اوراق مالکیت اتوموبیل‌های‌شان را بسوزانند. او دستگیر می‌شود و مدت کوتاهی را در زندان می‌گذراند، و بعد مزرعه‌ای اشتراکی به راه می‌اندازد. او که در سیاست انقلاب بدون خشونت را آغاز کرده، راه‌پیمائی عظیم هندی‌ها را از ناتال تا تراسنوال رهبری می‌کند. تنها «گاندی» دستگیر می‌شود، ولی وقتی کارگران معدن برای همدلی با او اعتصاب می‌کنند، زودتر از موعد نُه ماهه محکومیتش آزاد می‌شود. روزنامه‌نگاری آمریکائی به نام «واکر» (شین) ملاقاتی بین او و «ژنرال اسموتس» (فوگارد) – مسئول رسیدگی به مسائل مهاجران هند – ترتیب می‌دهد. بمبئی، ۱۹۱۵. «گاندی» همراه همسرش، «کاستوربا» (هاتانگادی)، به هند باز می‌گردد. او سران حزب گنگره ملی را به دلیل سبک غربی زندگی‌شان به باد انتقاد می‌گیرد. پس از آنکه نایب‌الحکومه، امید به شکل‌گیری استقلال هند را منتفی می‌کند، «گاندی» اعتصاب کارگران فقیر را سازمان‌دهی می‌کند، که به موجی از خشونت و کشتار سربازان انگلیسی منجر می‌شود. انگلیسی‌ها هم با قتل عام آمریتسار در ۱۹۱۹ تلافی می‌کنند …

۳- فیلم علاء الدین – ALADDIN

سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : جان ماسکر و ران کلمنتس
کارگردان : ماسکر و کلمنتس
فیلمنامه‌نویس : تد الیوت، تری روسیو، ماسکر و کلمنتس
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن منکن
نوع فیلم : رنگی، ۹۰ دقیقه، نقاشی متحرک

̎علاء الدین̎ (واینگر)، جوان پرشور فقیر و ماجراجو روزی به تصادف ̎شاهزاده خانم جاسمین̎ (لارکین) را می‌بیند و دلباختهٔ او می‌شود. ̎جاسمین̎ با وجود فشار پدرش، ̎سلطان̎ (سیل) تاکنون راضی به ازدواج با کسی نشده و به خواستگاری‌های مداوم وزیر و مشاور پدرش، ̎جعفر̎ (فریمن) با تندخوئی و شدت جواب رد داده است. وقتی ̎علاء‌الدین̎ را که در اظهار دلباختگی قوانین و رسوم را در هم شکسته، دستگیر و زندانی می‌کنند، ̎جاسمین̎ که او نیز دلباختهٔ ̎علاءالدین̎ شده، از پدر تقاضای ازدواج با او را می‌کند. ̎جعفر̎ در لباس و هیأت یک پیرمرد، ̎علاء الدین̎ و میمونش، ̎ابو̎ (ولکر) را از زندان فراری می‌دهد و از او می‌خواهد که در یک غار وحشتناک در دل صحرا چراغی را برایش بیاورد و از او پاداش بگیرد. ̎علاء الدین̎ پس از گذشتن از مخاطرات، چراغ را به چنگ می‌آورد اما پیرمرد در آخرین لحظه‌ او را به قعر چاه می‌اندازد و نمی‌تواند چراغ را تصاحب کند. ̎علاء الدین̎ را قالیچهٔ پرنده نجات می‌دهد، اما او به تصادف باعث خروج ̎جن̎ (ویلیامز) از داخل چراغ می‌شود. ̎جن̎ چراغ به او می‌گوید که بنده و بردهٔ او است و می‌تواند سه آرزوی او را برآورده کند. یکی از آرزوها خروج از غار است، دومی اینکه به شاهزاده‌ای بدل شود که بتواند ̎جاسمین̎ را خواستگاری کند. در قصر و با کمک قالیچهٔ پرنده دل ̎جاسمین̎ را نرم می‌کند اما ̎جاسمین̎ سرانجام او را می‌شناسد. ̎جعفر جادوگر̎ با کمک طوطی‌اش ̎یاگو̎ (گاتفرید) چراغ جادو را از دست او خارج می‌کند و غول چراغ را مال خود می‌کند. ابتدا از او می‌خواهد که او را قوی‌ترین مرد روی زمین کند. و وقتی سراغ ̎جاسمین̎ و ̎سلطان̎ می‌رود، ̎علاء الدین̎ برای نجات آنان می‌آید، و با حیله و گفتن اینکه غول چراغ از ̎جعفر̎ زورمندتر است، چراغ را به دست می‌آورد و ̎جعفر̎ و ̎یاگو̎ را داخل چراغ جادو می‌کند و ̎جن̎ چراغ را آزاد می‌کند. از این پس آنان به خوبی و خوشی زندگی می‌کنند.

۴- فیلم خدمتکاران – The Help (2011)

خدمتکاران (به انگلیسی: The Help) فیلمی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی تیت تیلور به نمایش درآمد و وایولا دیویس، اما استون، برایس دالاس هاوارد، اکتاویا اسپنسر، جسیکا چستین، آلیسون جانی و سیسی اسپیسک در آن ایفای نقش کردند. اکتاویا اسپنسر برای ایفای نقش در این فیلم، در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده‌است. این فیلم بر پایه رمانی به همین نام از کترین استاکت تهیه شده‌است.

داستان فیلم در دهه ۱۹۶۰ در جنوب آمریکا می‌گذرد و سرگذشت چند زن خدمتکار سیاه‌پوست است که برای سفیدپوستان کار می‌کنند.

در سال ۱۹۶۳ در شهر جکسون، ایالات می‌سی‌سی‌پی، آیبیلین کلارک (وایولا دیویس) زن سیاه‌پوست پنجاه ساله‌ای است که در خانه‌های سفیدپوست‌ها کار می‌کند و بچه‌های آن‌ها را بزرگ می‌کند. وی به تازگی تنها پسرش را در یک حادثه صنعتی از دست داده است. وی برای خانواده لیفولت کار می‌کند، در واقع فرزند الیزابت لیفلوت بزرگ می‌کند. خانم لیفلوت هنوز دچار افسردگی پس از زایمان است و دخترش را تنها برای بازپرسی و تنبیه می‌بیند. بهترین دوست آیبلین مینی جکسون (اکتاویا اسپنسر) یک زن سیاه‌پوست رک‌گو است که برای مدتی طولانی برای مادر هیلی هولبروک (برایس دالاس هاوارد)، خانم والترس (سیسی اسپیسک)، کار کرده‌است. مینی همزمان به خاطر زود عصبانی شدن و نیز به خاطر هنر آشپزی‌اش مشهور است. یوگنا اسکیتر فیلان (اما استون) دختر خوش‌فکر سفیدپوستی است که بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه می‌سی‌سی‌پی به تازگی پیش خدمتکار دوران کودکی‌اش کنستانتین بازمی‌گردد…

۵- فیلم درسو اوزالا – Dersu Uzala

سال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : شوروی و ژاپن
محصول : موس فیلم و توهر
کارگردان : آکیرا کوروساوا.
فیلمنامه‌نویس : یوری ناگیبین و کوروساوا، برمبنای رمان‌هائی نوشته ولادیمیر کلاودیویچ آرسنی‌یف
فیلمبردار : آساکازو ناکائی، یوری گانتمن و فیودور دوبرونراووف.
آهنگساز(موسیقی متن) : آیساک شوارتس.
هنرپیشگان : ماکسیم مونزوک، یوری سولومین، م. بیچکوف، و. خورولف، و. لاستوچکین و اس. مارین.
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۰ دقیقه.

سال ۱۹۰۲. یک واحد مهندسی ارتش به فرماندهی «سروان ولادیمیر آرسنی‌یف» (سولومین) هنگام انجام عملیات نقشه‌برداری در جنگل‌های شکوتووو در یکی از مناطق ساحلی شوروی، با شکارچی سال‌خورده، «درسواوزالا» (مونزوک) برخورد می‌کند. «درسو» می‌پذیرد که راهنمای آنان در جنگل باشد. پس از اینکه در سانحه‌ای، «درسو» زندگی «آرسنی‌یف» را نجات می‌دهد، رابطه دوستانه‌ای میان آنان شکل می‌گیرد اما «آرسنی‌یف» پس از پایان مأموریت به ولادی‌وستوک باز می‌گردد. در سال ۱۹۰۷ بار دیگر او با واحد دیگری به همان منطقه باز می‌گردد و خوشحال است که می‌تواند «درسو» را مجدداً ببیند و وقتی در می‌یابد بینائی «درسو» بسیار ضعیف شده، او را همراه خود به شهر نزد خانواده‌اش می‌برد. «درسو» زندگی شهری را تحمل نمی‌کند و وقتی تصمیم به بازگشت به جنگل می‌گیرد…

۶- فیلم غول آهنین – The Iron Giant (1999)

سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دس مکاناف و آلیسن آباته
کارگردان : براد برد
فیلمنامه‌نویس : تد مکانلیز، بر مبنای داستان برد از کتابی نوشتهٔ تد هیوز
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل کیمن
نوع فیلم : رنگی، ۸۷ دقیقه، نقاشی متحرک
صدا : جنیفر انیستن، هاری کانیک جونیر، وین دیزل، جیمز گامن، کلوریس لیچمن، کریستوفر مک‌دانلد، ایلی ماری‌ینتال

سال ۱۹۵۷. پسری نه ساله و خیال‌باف به نام ̎هوگارت̎ (ماری‌ینتال) تصور می‌کند از یک‌سو بیگانگانی مهاجم از سیاره‌ای دیگر به زمین آمده‌اند و از سوی دیگر با مأموران کمونیست وارد جنگ می‌شود. او روزی از یک ماهی‌گیر محلی می‌شنود ̎روبوتی̎ (دیزل) غول‌پیکر از آسمان به دریاچه‌ای در همان نزدیکی محل زندگی‌شان افتاده است. مادر ̎هوگارت̎، ̎آنی̎ (انیستن) این قصه را باور نمی‌کند. اما ̎هوگارت̎ به‌دنبال یافتن روبوت می‌رود و آن را از آب بیرون می‌کشد. ̎دین̎ (کانیک جونیر)، دوست ̎هوگارت̎، هنرمندی عزلت‌گزین در گورستان اتومبیل‌های اسقاطی، پیشنهاد می‌دهد که روبوت را مخفی کنند. از سوی دیگر، ̎کنت منسلی̎ (مک دانلد)، مأمور دولت، که پی برده مهاجمی ناشناس به آن محل آمده، تلاش می‌کند او را بیابد. اما ̎روبوت̎ که علاقهٔ فراوانی به خوردن آهن دارد و حرف زدن را هم یاد گرفته، مهربان‌تر از این حرف‌هاست و حتی ̎هوگارت̎ قصد دارد راه و رسم زندگی آدم‌ها را به او یاد بدهد…

۷- فیلم پرسونا – Persona

سال تولید : ۱۹۶۶
کشور تولیدکننده : سوئد
محصول : سونسک فیلم
کارگردان : اینگمار برگمان
فیلمنامه‌نویس : اینگمار برگمان
فیلمبردار : سون نیکویست.
آهنگساز(موسیقی متن) : لارس ـ یوهان ورله
هنرپیشگان : بی‌بی آندرسون، لیو اولمان، گونار بیورنستراند، مارگاتا کروک و یورگن لیندستروم
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۱ دقیقه.

“الیزابت فوگلر” (اولمان) بازیگری است که ناگهان تصمیم می‌گیرد سکوت اختیار کند تا ظاهراً دیگر مجبور نباشد در زندگی “نقش” بازی کند و دروغ بگوید. “آلما” (آندرسون) پرستار که مأمور مراقبت روانی او در ویلائی ساحلی شده، ظاهراً زنی متفاوت و امیدوار به زندگی است. دو زن آرام‌آرام به هم چنان نزدیک می‌شوند که انگار می‌خواهند در روح یکدیگر رسوخ کنند…

۸- فیلم آوای موسیقی – The Sound of Music (1965)

سال تولید : ۱۹۶۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : رابرت وایز
کارگردان : وایز
فیلمنامه‌نویس : ارنست لیمن، برمبنای نمایش‌نامه‌ای موزیکال کار ریچارد راجرز، اسکار همراستاین دوم هوارد لینزی و راسل کروز.
فیلمبردار : تد مکورد.
هنرپیشگان : جولی اندروز، کریستوفر پلامر، ریچارد هیدن، پگی وود و النور پارکر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۷۴ دقیقه.

راهبه‌ای به‌نام “ماریا” که به‌دلیل عشق دیوانه‌وارش به موسیقی و طبیعت با محیط صومعه هم خوانی ندارد، به‌عنوان معلمه هفت فرزند “ناخدا فون تراپ” (پلامر) به کاخ اشرافی او فرستاده می‌شود. ناخدا به سفر می‌رود و “ماریا” بچه‌ها را با موسیقی آشنا می‌کند و پس از بازگشت او، بالاخره با هم ازدواج می‌کنند. با به قدرت رسیدن آلمانی‌ها در اتریش و شروع جنگ جهانی دوم، ناخدا به‌دلیل مخالفت با نازی‌ها دچار مشکل می‌شود، اما پس از شرکت در چشنواره محلی موسیقی، با خانواده‌اش به خارج از کشور می‌گریزند.

۹- چهارصد ضربه – The 400 Blows (1959

سال تولید : ۱۹۵۹
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : فرانسوا تروفو
کارگردان : تروفو
فیلمنامه‌نویس : مارسل موسی و تروفو، برمبنای داستانی نوشته تروفو
فیلمبردار : هانری دکا.
آهنگساز(موسیقی متن) : ژان کنستانتن.
هنرپیشگان : ژان پی‌یر لئو، آلبر رمی، کلر موریه، ژرژ فلامان، گی دوکومبی و پاتریک اوفی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۳ دقیقه.

آنتوان” (لئو) که از والدین، به‌خصوص مادرش (موریه) بی‌توجهی می‌بیند، به جای مدرسه با دوستش، “رنه” (اوفه) به گردش می‌‌رود. او به‌دلیل دزدیدن یک ماشین تحریر به دارالتأدیب فرستاده می‌شود، اما از آن‌جا فرار می‌کند…

نخستین ـ و از جمله پرآوازترین ـ فیلم‌ەای تروفو و موج‌ نوی فرانسه که در واقع برگرفته از زندگی شخصی خود فیلم‌ساز است.

۱۰- فیلم کنیز  – The Handmaiden (2016)

کنیز (انگلیسی: The Handmaiden) یا ندیمه فیلمی در ژانر تریلر روان‌شناختی به کارگردانی پارک چان-ووک و محصول سال ۲۰۱۶ کره جنوبی است. کیم مین هی، کیم ته-ری، ها جونگ-وو، و چو جین-وونگ ستارگان فیلم هستند. این فیلم بر اساس رمان انگشتر (۲۰۰۲) به قلم نویسندهٔ ویلزی سارا واترز ساخته شده، با این تفاوت که شرایط آن از دوره ویکتوریا بریتانیا به دوره استعمار ژاپن بر کره تغییر یافته‌است.

کنیز در بخش اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ برای تصاحب نخل طلا رقابت کرد. این فیلم در تاریخ در ۱ ژوئن ۲۰۱۶، در کشور کره جنوبی اکران شد، و با واکنش‌های مثبتی از سوی منتقدان همراه بود.

دهه ۱۹۳۰، کُره. در دورهٔ اشغال ژاپن، مردی شیاد برای اغوای زن ثروتمند ژاپنی و راضی کردن او به ازدواجش با وی، دختری را بعنوان خدمتکار برای آن زن، استخدام می‌کند. وظیفه این خدمتکار قلابی راضی کردن زن به ازدواج با آن مرد است و…

۱۱- فیلم نبرد الجزیره – The Battle of Algiers (1966)

نبرد الجزیره (عربی: معرکه الجزائر؛ ایتالیایی: La battaglia di Algeri؛ فرانسوی: La Bataille d’Alger‎ – در ایران: نبرد الجزایر) نام فیلمی جنگی محصول ۱۹۶۶ بر پایه وقایع رخ‌داده در جنگ الجزایر و نشان‌دهنده وقایعی است که در سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ نیروهای الجزایری برای رهایی از سلطه فرانسه در شمال آفریقا انجام دادند. کارگردان نبرد الجزیره جیلو پونته‌کوروو است.

به دلیل ماهیت آتش‌افزای این فیلم، اکران این فیلم تا پنج سال در فرانسه ممنوع بود و توسط برخی از مقامات دولتی محکوم گشت. دهه ۶۰ میلادی، دهه رهایی از استعمار در بسیاری از کشورهای جهان بود. و بسیاری از این فیلم به عنوان الگویی برای جنگ‌های شهری و چریکی یاد می‌کنند. گفته می‌شود که برخی از گروه‌ها چون یوزپلنگ‌های سیاه و ارتش آزادیخواه ایرلند از برخی از تاکتیک‌های مورد استفاده در این فیلم استفاده کردند.

تاثیر این فیلم آن چنان زیاد بود که به عنوان فیلمی آموزشی برای تیم‌های ضد شورش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلم در سال ۲۰۰۳ در پنتاگون به نمایش در آمد و از تاکتیک‌های آن به عنوان مشکلاتی یاد شد که در جنگ عراق، ارتش آمریکا با آن مواجه می‌شود.

۱۲- فیلم بودن یا نبودن To Be or Not to Be (1942)

بودن یا نبودن (انگلیسی: To Be or Not to Be) فیلمی در ژانر کمدی-درام به کارگردانی ارنست لوبیچ است که در سال ۱۹۴۱ منتشر شد.

بودن یا نبودن، فیلمی در سبک کمدی سیاه به کارگردانی ارنست لوبیچ است. در زمان اشغال لهستان توسط آلمان، یک گروه بازیگری تلاش می‌کنند تا یک جاسوس آلمانی را شناسایی کنند…

ستارگان شناخته شده یک شرکت تئاتر ورشو، از جمله “هام” جوزف تورا و همسرش ماریا، در حال تمرین گشتاپو، نمایش طنز هستند. در آن شب، زمانی که کمپانی هملت را با نقش اصلی جوزف اجرا می کند، یکی از بازیگران به نام برونسکی با همکار گرینبرگ در مورد حمل نیزه ابراز همدردی می کند. گرینبرگ، که به طور ضمنی یهودی است، فاش می کند که همیشه آرزوی بازی در نقش شایلاک را در تاجر ونیز داشته است.

ماریا نامه تحسین آمیزی از ستوان استانیسلاو سوبینسکی دریافت می کند. او را دعوت می کند تا در اتاق رختکنش در آن شب که یوزف سخنرانی خود را با عنوان “بودن یا نبودن…” آغاز می کند، او را ملاقات کند. به زودی، دولت برای جلوگیری از بدتر شدن روابط با آلمان، دستور لغو گشتاپو را صادر می کند. شب بعد، سوبینسکی دوباره در جریان “بودن…” بیرون می رود تا با ماریا ملاقات کند و جوزف را خشمگین می کند. سوبینسکی به عشق خود به ماریا اعتراف می کند، با این فرض که او همسرش و صحنه را ترک می کند تا با او باشد. قبل از اینکه ماریا بتواند او را اصلاح کند، اخباری مبنی بر حمله آلمان به لهستان منتشر می شود. سوبینسکی برای پیوستن به بخش لهستانی نیروی هوایی سلطنتی (RAF) ترک می‌کند و بازیگران با بمباران ورشو مخفی می‌شوند.

سوبینسکی و یارانش با پروفسور سیلتسکی، رهبر مقاومت لهستانی ملاقات می کنند. سیلتسکی به زودی به ورشو بازخواهد گشت و مردان به او پیام هایی برای عزیزانشان می دهند. با این حال، زمانی که سیلتسکی ماریا تورا را نمی شناسد، سوبینسکی مشکوک می شود. متفقین متوجه می شوند که سیلتسکی هویت اقوام هوانوردی لهستانی را می داند که اگر به نازی ها بگوید می توان علیه آنها انتقام گرفت. سوبینسکی به عقب پرواز می کند تا به ماریا هشدار دهد. با این حال، سیلتسکی ماریا را توسط سربازان آلمانی نزد او آورده و پیام سوبینسکی را به او منتقل می کند. او ماریا را به شام دعوت می کند، به این امید که او را به عنوان جاسوس نازی ها استخدام کند. درست قبل از اینکه او به خانه برسد، یوزف برمی گردد و سوبینسکی را در تختش می یابد. ماریا و سوبینسکی سعی می کنند بفهمند که در مورد سیلتسکی چه باید بکنند، در حالی که یوزف سعی می کند رابطه همسرش با خلبان را درک کند. جوزف اعلام می کند که سیلتسکی را خواهد کشت…

بازیگران فیلم To Be or Not to Be:
کارول لمبارد
جک بنی
رابرت استاک
لیونل اتویل
الک کریگ
هلموت دانتینه
جیمز فینلایسون

۱۳- فیلم شگفت‌انگیزان – The Incredibles (2004)

شگفت‌انگیزان (به انگلیسی: The Incredibles) یک فیلم ابرقهرمانی پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی محصول ۲۰۰۴ است که توسط پیکسار ساخته شد و والت دیزنی پیکچرز آن را منتشر کرد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی برد برد و صداپیشگی کریگ تی. نلسن، هالی هانتر، سارا واول، اسپنسر فاکس، جیسون لی، ساموئل ال. جکسون و الیزابت پنیا بوده‌است. بر خلاف تصور همگانی، فیلم در دههٔ ۲۰۰۰ رخ نداده‌است و دارد دههٔ ۱۹۶۰ را به نمایش می‌کشد. فیلم، داستان پارها را روایت می‌کند؛ خانواده‌ای از ابرقهرمان‌ها که نیروهای خود را برای سازش با حکم دولت پنهان می‌کنند و می‌کوشند زندگی آرامی را در حومهٔ شهر داشته باشند. مرام آقای شگفت‌انگیز که بر کمک به مردم استوار است، همهٔ خانواده را به رویارویی با یک دشمن کینه‌ورز که پیشتر هوادار آقای شگفت‌انگیز بوده‌است، می‌کشاند.

برد برد، که نخستین کارگردان بیرونی پیکسار بود، این فیلم را به عنوان ادامهٔ کتاب‌های کمیک دههٔ ۱۹۶۰ و فیلم‌های جاسوسی دوران کودکی و زندگی خانوادگی خود ساخت. او فیلم را پس از فروش گیشهٔ ناامیدکنندهٔ نخستین فیلم بلندش، غول آهنی (که پخش آن با برادران وارنر بود) به پیکسار برد و بسیاری از کارکنانش را برای ساخت شگفت‌انگیزان منتقل کرد. گروه پویانمایی وظیفهٔ پویاسازی اجسام تمام-انسانی را بر عهده داشت که نیازمند ایجاد فناوری جدید برای پویاسازی آناتومی دقیق انسان، پوشاک و پوست و موی واقع‌بینانه بود. موسیقی فیلم نیز بر عهدهٔ مایکل جاکینو بوده‌است.

افکار عمومی با توجه به زیان‌های جانبی ناشی از مبارزهٔ ابرقهرمانان با جنایت‌کاران، علیه آنان می‌شود. پس از چندین پروندهٔ قضایی، دولت برنامهٔ جابجایی ابرقهرمانان را آغاز می‌کند و قهرمانان طردشده از سوی جامعه را مجبور می‌کند که برای همیشه به عنوان شهروندی معمولی زندگی کنند و دیگر از نیروهای خود بهره نبرند. ۱۵ سال پس از این ماجرا، باب و هلن پار — که پیشتر با نام‌های آقای شگفت‌انگیز و الستیگرل شناخته می‌شدند — و فرزندان‌شان، وایولت، دش و جک-جک نوزاد، خانواده‌ای حومهٔ شهری هستند که در متروویل زندگی می‌کنند. باب اگرچه عاشق خانواده‌اش است اما از داشتن این زندگی معمولی حومهٔ شهری و کار یقه‌سفید خود می‌رنجد. باب به همراه بهترین دوست خود، لوسیوس بست که پیشتر با نام فروزون شناخته می‌شد، گهگاه یاد «روزهای افتخار» را با فعالیت به عنوان کیفرستان زنده می‌کند…

۱۴- فیلم جن‌گیر – The Exorcist (1973)

سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ویلیام پیتر بلاتی
کارگردان : ویلیام فریدکین
فیلمنامه‌نویس : تلاتی، بر مبنای رمانی نوشته خودش.
فیلمبردار : اوئن رویزمن و بیلی ویلیامز.
آهنگساز(موسیقی متن) : کریشتف پندرسکی، هانس ورنر هنتسه، گئورگ کرامب، مایک اولدفیلد، &#۱۷۱;آغاز&#۱۸۷;، دیوید بوردن و جک نیچه.
هنرپیشگان : اِلن برستین، ماکس فون سیدو، لی ج. کاب، جیسن میلر، لیندا بلر، ویلیام اومالی، بارتن هیمن، پیتر مسترسن، رودولف شوندلر و جینا پتروشکا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۳ دقیقه.

جرج تاون آمریکا. «ریگن» (بلر)، دختر دوازده ساله یکی از بازیگران زن مشهور سینما «برستین» دچار حالت‌های غریبی می‌شود که خبر از نوعی بیماری روانی می‌دهد. تمام تلاش‌ پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری «ریگن» بی‌نتیجه می‌ماند، تمام تلاش پزشکان برای تشخیص و درمان بیماری «ریگن» بی‌نتیجه می‌ماند، و در نهایت، تنها راه چاره، دعوت برای اجرای مراسم جن‌گیری است. دو کشیش، «پدر مرین» (فومن سیدو) و «پدرکاراس» (میلر) به خانه آنان می‌آیند و کارشان را شروع می‌کنند. «پدر مرین» در جریان کار می‌میرد و «پدر کاراس» به قیمت جان خودش، جن را از جسم «ریگن» بیرون می‌کشد.

۱۵- فیلم بهترین سال‌های زندگی‌ ما – The Best Years of Our Lives (1946)

سال تولید : ۱۹۴۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ساموئل گلدوین
کارگردان : ویلیام وایلر.
فیلمنامه‌نویس : رابرت ا. شروود، برمبنای رمان کوتاه و منظوم افتخار برای من نوشته مکینلی کانتور.
فیلمبردار : گرگ تولند.
آهنگساز(موسیقی متن) : هوگو فریدهافر.
هنرپیشگان : میرنا لوی، فردریک مارچ، دانا اندورز، ترزا رایت، ویرجینیا مایو، کتی اودانل، هوگی کارمایکل، هارولد راسل و گلادیس جرج.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۷۲ دقیقه.

سه سرباز وظیفه آمریکائی به‌نام‌های “آل” (مارچ)، “فرد” (اندروز) و “هومر” (راسل)، پس از پایان جنگ جهانی دوم به شهر زادگاه‌شان باز می‌گردند تا زندگی جدیدی را آغاز کنند. “آل” کنار همسر (لوی) و فرزندانش باز می‌گردد و با مقام بالاتری در بانک سابق خود مشغول به‌کار می‌شود؛ “هومر” که دستش را در جنگ از دست داده، از دل‌سوزی و ترحم بی‌جای نامزد (اودانل) و اطرافیانش عذاب می‌کشد؛ و “فرد” نیز که با همسرش (مایو) دچار دردسر شده، به دختر “آل” (رایت) دل می‌بازد و سرانجام و به‌غم مخالفت پدرش با او ازدواج می‌کند…

۱۶- فیلم افسانهٔ روز دوم ماه فوریه – GROUNDHOG DAY

سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : ترور آلبرت و هارولد رامیس
کارگردان : رامیس
فیلمنامه‌نویس : دانی روبین و رامیس، بر مبنای داستانی نوشتهٔ روبین
فیلمبردار : جان بیلی، جیمز بلنفورد و جرج کوهوت
آهنگساز(موسیقی متن) : جرج فنتن
هنرپیشگان : بیل مورای، اندی مک داول، کریس الیوت، استیون توبولووسکی، برایان دویل مورای، آنجلا پاتن، ریک اورتن
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه

̎فیل̎ (مورای)، هواشناس تلویزیونی اهل ̎فیلادلفیا ̎ با نارضایتی به شهر کوچکی می‌رود تا مراسم سالانهٔ روز معرف دوم فوریه را پوشش دهد. صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شود و در می‌یابد که بار دیگر دوم فوریه است. این اتفاق مرتباً در روزهای بعد هم رخ می‌دهد. ̎فیل̎ ابتدا از این و آن کمک می‌طلبد ولی به جائی نمی‌رسد. بعد سعی می‌کند از این اتفاق برای بهره‌برداری مالی و احساسی استفاده می‌کند ولی در این کار هم چندان موفق نیست و نمی‌تواند با ̎ریتا ̎ (مک داول)، تهیه کنندهٔ برنامه‌اش رابطه برقرار کند. سپس می‌کوشد خودکشی کند. می‌خواهد کاری کند تا ̎ریتا ̎ موقعیت او را درک کند، اما تنها محبتش را ابراز می‌دارد. او سپس این آگاهی استثنائی‌اش را برای کمک به مردم و جلوگیری از وقایع ناگوار به کار می‌گیرد. یک شب در جشنی، مردم او را به عنوان قهرمان می‌ستایند. صبح روز بعد، سوم فوریه سرانجام از راه می‌رسد و او تصمیم می‌گیرد با ̎ریتا ̎ در این شهر اینک آشنا بماند.

۱۷- فیلم جادوگر شهر زمرد – The Wizard of Oz (1939)

سال تولید : ۱۹۳۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مترو ـ گلدوین ـ مایر
کارگردان : ویکتور فلمینگ و کینگ ویدور (بدون ذکر در عنوان‌بندی)
فیلمنامه‌نویس : نوئل لانگلی، فلورنس ریرسن و ادگار آلن وولف، برمبنای رمانی نوشته ل. فرانک بام.
فیلمبردار : هارولد راسن.
آهنگساز(موسیقی متن) : هربرت استوتارت.
هنرپیشگان : جودی گارلند، ری بولگر، برت لار، جک هیلی، بیلی برک و فرانک مورگان.
نوع فیلم : سیاه و سفید و رنگی، ۱۰۱ دقیقه.

“دوروتی” (گارلند) که در مزرعه‌ای در کانزاس نزد خویشاوندانش زندگی می‌کند، در اثر گردبادی به سرزمین‌هائی بر فراز ابرها و آن سوی رنگین کمان می‌رود. آن‌جا همراه مترسکی (بولگر) که مغز ندارد، آدمی حلبی (هیلی) که قلب ندارد و شیری (لار) که دل و جرأت ندارد راه می‌افتد تا از جادوگر بزرگ شهر زمرد، راه بازگشت به خانه‌اش را بپرسد. جادوگر، آدم متقلبی بیش نیست اما “دوروتی” سرانجام به کمک فرشته‌ای مهربان به خانه باز می‌گردد.

۱۸- فیلم سانست بولوارد – Sunset Blvd. (1950)

سال تولید : ۱۹۵۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : پارامونت
کارگردان : بیلی وایلدر
فیلمنامه‌نویس : چارلز براکت، د. م. مارشمن جونیر و وایلدر، برمبنای داستانی نوشته براکت و وایلدر.
فیلمبردار : جان سایتس.
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانتس واکسمن.
هنرپیشگان : ویلیام هولدن، گلوریا سوانسن، ایک فورن استروهایم، نانسی اولسن، فرد کلارک، جک وب، سسیل ب. دمیل، هدا هاپر، هـ. ب. وارنر و باستر کیتن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۰ دقیقه.”نورما دزموند” (سوانسن) ستاره سابق فیلم‌های صامت، در خانه باشکوهی در سانست بولوارد زندگی می‌کند و تنها همدمش کارگردان دیروز و پیشخدمت امروز، “ماکس فون مایرلینگ” (فون استروهایم) است. “نورما” روزی اتفاقی با نویسنده‌ای جوان و سرخورده به‌نام “جوگیلیس” (هولدن) آشنا می‌شود و از او می‌خواهد تا روی فیلم‌نامه‌ای کار کند که شهرت از دست رفته‌اش را باز گرداند. “جو” که علاقه چندانی به “نورما” ندارد کنار او زیاد دوام نمی‌آورد و ترکش می‌کند تا با دختری که دوستش دارد (اولسن) زندگی جدیدی را آغاز کند. اما سرانجام “نورما” او را به ضرب گلوله می‌کشد…

۱۹- فیلم پیش از غروب – Before Sunset (2004)

سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آن‌واکر ـ مک‌بی و ریچارد لینکلیتر
کارگردان : لینکلیتر
فیلمنامه‌نویس : ژولی دلپی، ایتان هوک و لینکلیتر، برمبنای داستان کیم کریزان و لینکلیتر از شخصیت‌های خلق شده توسط خودشان
فیلمبردار : لی دانیل
هنرپیشگان : ایتان هوک، ژولی دلپی، ورنون دوبچف، رودولف پولی، دیابولو و آلبر دلپی
نوع فیلم : رنگی، ۷۷ دقیقه

̎جسی̎ (هوک) و ̎سلین̎ (دلپی) غریبه‌هائی بودند که شب پُرحرفی را به اتفاق در وینِ اتریش صبح کردند. نُه سال بعد، ̎جسی̎ کتابی دربارهٔ برخورد کوتاه آن شبشان نوشته است. ̎جسی̎، طی یک ̎تور̎ سریع اروپائی برای معرفی و تبلیغ کتابش، در پاریس دوباره ̎سلین̎ را ملاقات می‌کند. او پیش از پرواز و برگشتن به آمریکا، به اتفاق ̎سلین̎ در پاریس قدم می‌زنند، در کافه‌ای می‌نشینند و بر روی رودخانهٔ سن قایقی تفریحی سوار می‌شوند و گرم و صمیمانه با هم گفت‌وگو می‌کنند: ابتدا، دربارهٔ جزئیات زندگی فعلی و ارتباط‌هایشان و سپس دربارهٔ احساس ماندگاری که هنوز نسبت به یک‌دیگر دارند.

۲۰- فیلم پاتر پانچالی – Pather Panchali (1955)

سال تولید : ۱۹۵۵
کشور تولیدکننده : هند
محصول : دولت بنگال غربی
کارگردان : ساتیاجیت ری، برمبنای رمانی نوشته بیبوتی بانرجی.
فیلمنامه‌نویس : ساتیاجیت ری، برمبنای رمانی نوشته بیبوتی بانرجی.
فیلمبردار : سوبراتا میترا.
آهنگساز(موسیقی متن) : راوی شانکار
هنرپیشگان : کانو بانرجی، کارونا بانرجی، سوبیر بانرجی، اوما داس گوپتا و چونیبالی دوی.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۲ دقیقه.

خانواده‌ای بنگالی با فقر دست به گریبان است. پدر (کانوبانرجی) که قصد دارد در نویسندگی به موفقیت برسد، همسر (کارونا بانرجی) و بچه‌هایش را در روستا می‌گذارد و برای تأمین معاش به شهر می‌رود. طی غیبت طولانی او وضع خانواده رو به وخامت می‌گذارد، دختر نوجوان خانواده در اثر بیماری می‌میرد و خانه‌شان با توفانی ویران می‌شود. پدر سرانجام باز می‌گردد و همسر و پسر کوچکش، “آپو” (سوبیر بانرجی)، را به شهر می‌برد.

۲۱- فیلم شتاب – Rush (2013)

شتاب (به انگلیسی: RUSH) فیلمی زندگی‌نامه‌ای اکشن به کارگردانی ران هاوارد است. این فیلم در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۳ به نمایش گذاشته شد.

داستان فیلم بازسازی واقعه مسابقه فرمول یک دهه ۱۹۷۰ میان جیمز هانت و نیکی لائودا است که در سال ۱۹۷۶ در یک تصادف فاجعه بار در مسابقات فرمول یک جایزه بزرگ آلمان به شدت مجروح می‌شود و تا سر حد مرگ پیش می‌رود. اما او چند هفته پس از حادثه به میدان‌ها باز می‌گردد تا با رقیبش، جیمز هانت، برای دست یابی به مقام قهرمانی جهان در سال ۱۹۷۶ در فوجی ژاپن به رقابت بپردازد و …

۲۲- فیلم کنار من بمان – Stand by Me (1986)

سال تولید : ۱۹۸۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : بروس اوانز و رنولد گیدیون
کارگردان : راب راینر
فیلمنامه‌نویس : اوانز و گیدیون، برمبنای داستان جسد نوشته استیون کینگ
فیلمبردار : توماس دل روت.
آهنگساز(موسیقی متن) : جک نیچه
هنرپیشگان : ویل ویتن، ریور فینیکس، کوری فلدمن، جری اوکانل، ریچارد دریفوس، کیفر ساترلند، کیسی سیماسکو، گاری رایلی، برادلی گِرگ، جیسن آلیور، مارشال بل و کِنت لوترل.
نوع فیلم : رنگی، ۸۷ دقیقه.

کَسِل راک، تابستان سال ۱۹۵۹. «وِرن تسیو»ی دوازده ساله (اوکانل) می‌شنود که برادر بزرگ‌ترش، «بیلی» (سیماسکو)با دوستش، «چارلی» (رایلی) درباره جسد نوجوان گم شده‌ای به‌نام «ری» (لوترل) حرف می‌ند که در جنگل پیدا کرده است. «ورن» ماجرا را به دوستانش، «گوردی» (ویتن)، «تدی» (فلدمن) و «کریس» (فینیکس) می‌گوید و همگی تصمیم می‌گیرند به محل کشف جسد بروند تا شاید با این کار به‌عنوان گذشتن از روی پل رودخانه کسل، که قطار از آن عبور می‌کند، «وِرن» و «گوردی» مجروح می‌شوند. شب، هنگام خواب، «گوردی» داستان پسر بچه چاقی را تعریف می‌کند که در یک مسابقه خوردن پای شرکت کرده است. هنگامی که «گوردی» نگهبانی می‌دهد، «کریس» که نمی‌تواند بخوابد. روز بعد، پسرها از یک برکه راکد عبور می‌کنند و هنگام عبور از رودخانه رویال، «ورن» ناگهان جسد را که زیر بوته‌های به هم تنیده درخستان در زیر آب است، می‌بیند. در این بین «چارلی» و «بیلی» نیز که ماجرا را به «الک» مریل (ساترلند) و دارودسته‌اش گفته‌اند، با آنان سر می‌رسند. اما «گوردی» با تهدید اسلحه، آنان را دور می‌کند. در اینجا پسرها تصمیم می‌گیرند جسد را همان جا بگذارند و به خانه بازگردند. و بعدتر با یک تلفن، جای جسد را خبر می‌دهند…

۲۳- فیلم جویندگان طلا – The Gold Rush (1925)

سال تولید : ۱۹۲۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : یونایتد آرتیستس
کارگردان : چارلی چاپلین
فیلمنامه‌نویس : چارلی چاپلین
فیلمبردار : رالی تاترو و جک ویلسن
هنرپیشگان : چاپلین، مک سوین، تام مورای، جرجیا هیل، هنری برگمن و آلبرت آستین
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۸۵۵۵ فوت. صامت

در سال ۱۸۹۸، تب طلا همه جا را فرا گرفته است و همه کس برای به‌دست آوردن ثروتی بادآورده به آلاسکا روی می‌آورد. از جمله “چارلی” (چاپلین)، ولگردی تنها که به زودی با جوینده‌ای دیگر، “جیم گندهه” (سوین) دوست می‌شود. از طرفی نیز “جرجیا” (هیل) را ملاقات می‌کند، زنی که توجهی به او ندارد و در جشن شب سال نو تنهایش می‌گذارد. “چارلی” با “جیم گندهه” برای کشف طلا رهسپار مناطق دوردست می‌شود. پس از گذراندن شبی سخت در یک کلبه، در معدن طلا به رویشان باز می‌شود. “چارلی” و “جیم گندهه” که دیگر پولدار شده‌اند در بازگشت پیروزمندانه به خانه و کاشانه، “جرجیا” را ملاقات می‌کنند. و “چارلی”، “جرجیا” را به خبرنگاران به‌عنوان نامزدش معرفی می‌کند.

۲۴- فیلم بچه‌های آسمان – Children of Heaven (1997)

بچه‌های آسمان فیلمی ایرانی به کارگردانی مجید مجیدی محصول ۱۳۷۵ است. این فیلم مورد تحسین منتقدان و جامعه قرار گرفت و باعث شناخت جامعه غرب از مجیدی شد. بچه‌های آسمان اولین فیلم ایرانی است که به عنوان پنج نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان در سال ۱۹۹۸ انتخاب شده بود و همچنین جایزه های معتبری از جمله جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال را به دست آورد.

پسرکی به نام علی کفش‌های خواهرش را گم می‌کند. از آنجایی که زهرا کفش دیگری ندارد و پدر هم توانایی مالی خرید کفش نو را ندارد، قرار می‌گذارند که صبح‌ها زهرا کتانی علی را بپوشد و ظهر علی در مسیر منتظر پایان مدرسه زهرا و آمدن او می شود تا کتانی را از زهرا دریافت و با آن به مدرسه برود. با وجود تلاشی که زهرا برای به موقع رساندن کفش ها به علی می کند اما علی هر روز دیر به مدرسه می رسد تا اینکه در مدرسه یک مسابقه برگزار می شود در این مسابقه به نفر سوم یک کتانی جایزه می دادند…

۲۵- فیلم مزد ترس  – The Wages of Fear (1953)

مزد ترس فیلمی فرانسوی-ایتالیایی در ژانر مهیج به کارگردانی آنری-ژرژ کلوزو با بازی ایو مونتان محصول سال ۱۹۵۳ است. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشتهٔ ژرژ آرنو نویسندهٔ فرانسوی ساخته شده‌است.

ماریو و جو فرانسوی ها، بیمبای آلمانی و لوئیجی ایتالیایی در شهر منزوی لاس پیدراس گیر افتاده اند. این شهر که توسط بیابان احاطه شده است، تنها با یک فرودگاه به جهان خارج مرتبط است، اما هزینه بلیط هواپیما فراتر از توان مردان است. به غیر از شرکت آمریکایی که بر شهر مسلط است، شرکت نفت جنوبی (SOC)، که میدان های نفتی مجاور را اداره می کند و دارای یک مجتمع محصور شده در شهر است، فرصت کمی برای اشتغال وجود دارد. SOC مظنون به اعمال غیراخلاقی مانند استثمار کارگران محلی و گرفتن قانون در دستان خود است، اما وابستگی مردم شهر به آن به حدی است که آنها در سکوت رنج می برند.

ماریو یکه با معشوق فداکارش، لیندا، با تحقیر رفتار می‌کند. جو یک گانگستر سابق است که به تازگی خود را در شهر گیر افتاده است. بیمبا مردی خشن و آرام است که پدرش توسط نازی ها به قتل رسید و خودش به مدت سه سال در یک معدن نمک کار کرد. لوئیجی، هم اتاقی ماریو، مردی شاد و سخت کوش است که به تازگی متوجه شده است که از گرد و غبار سیمان در ریه هایش می میرد. ماریو به دلیل پیشینه مشترک آنها که در پاریس زندگی کرده است، با جو دوست می شود، اما به دلیل شخصیت جنگجو و متکبر او، بین جو و سایر افراد معمولی کانتینا شکاف ایجاد می شود…

۲۶- فیلم کازابلانکا – Casablanca (1942)

سال تولید : ۱۹۴۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : برادران وارنر
کارگردان : مایکل کورتیز.
فیلمنامه‌نویس : جولیوس اپستاین، فیلیپ اپستاین و هوارد کوچ، برمبنای نمایش‌نامه همه به کافه ریک می‌روند نوشته مورای برنت و جون آلیسن.
فیلمبردار : آرتور ادسن.
آهنگساز(موسیقی متن) : ماکس استاینر.
هنرپیشگان : هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، کلود رینز، کنراد فایت، سیدنی گرین‌استریت، دولی ویلسن، پتر لوره و س. س. ساکال.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۲ دقیقه.

کازابلانکا، جنگ جهانی دوم. آمریکائی ماجراجوئی به‌نام “ریچارد بلین”، معروف به “ریک” (بوگارت)، که بار یک عشق نافرجام را بر دوش دارد، دور از جبهه‌های جنگ کافه‌ای را اداره می‌کند. با ورود محبوبه قدیمی، “ایلسا” (برگمن)، همراه با شوهرش، “ویکتور لاسلو” (هنرید) که از رهبران نهضت مقاومت است، خاطرات برای “ریک” زنده می‌شوند. اما “ایلسا” به کازابلانکا آمده تا با “ویکتور” خود را به کشورهای آزاد برسانند و به مبارزه با نزای‌ها بپردازند. حالا، کازابلانکا زیر نظر حکومت ویشی (حکومت دست‌نشانده آلمانی‌ها) اداره می‌شود و نازی‌ها بر همه امور نظارت دارند. بنابراین ترک کازابلانکا به آسانی و بدون کمک “ریک” امکان‌پذیر نیست. با این همه، “ریک” ابتدا می‌خواهد دلیل جفای محبوبه را، در چند سال پیش، بفهمد….

۲۷- فیلم راتاتویی – Ratatouille (2007)

راتاتویی (به فرانسوی: Ratatouille) که در ایران با عنوان موش سرآشپز دوبله شده‌است، انیمیشنی برنده جایزه اسکار و جایزه گلدن گلوب است که توسط شرکت پیکسار در سال ۲۰۰۷ میلادی تولید و توسط شرکت والت دیزنی توزیع شده‌است.

این انیمیشن داستان رمی (Rémy) است. موشی که در پاریس زندگی می‌کند و می‌خواهد یک سرآشپز شود، ولی به خاطر نارضایتی خانواده‌اش و تعصب آدم‌ها ناگزیر است کارهای دیگری انجام دهد.

این هشتمین فیلمی است که پیکسار تولید کرده‌است. کارگردان این فیلم برد برد است.

راتاتویی نام یک خوراک روستایی فرانسوی است.

۲۸- مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست – Spider-Man: No Way Home (2021)

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (انگلیسی: Spider-Man: No Way Home) فیلمی آمریکایی در ژانر ابرقهرمانی است که بر پایهٔ کاراکتر مرد عنکبوتی از مارول کامیکس ساخته شده و در سال ۲۰۲۱ منتشر شد. تولید این فیلم به‌طور مشترک بر عهدهٔ کلمبیا پیکچرز و مارول استودیوز بوده و به وسیلهٔ سونی پیکچرز ریلیزینگ توزیع شده‌است. این فیلم دنبالهٔ مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (۲۰۱۷) و مرد عنکبوتی: دور از خانه (۲۰۱۹) است و از این لحاظ، بیست و هفتمین فیلم در دنیای سینمایی مارول محسوب می‌شود. کارگردانی راهی به خانه نیست بر عهدهٔ جان واتس از فیلم‌نامه‌ای نوشتهٔ کریس مک‌کنا و اریک سامرز است و در آن تام هالند در نقش پیتر پارکر / مرد عنکبوتی، در کنار زندیا، بندیکت کامبربچ، جیکوب باتالون، جان فاورو، جیمی فاکس، ویلم دفو، آلفرد مولینا، بندیکت وانگ، تونی ریوولوری، مریسا تومی، اندرو گارفیلد، و توبی مگوایر ایفای نقش می‌کنند. در این فیلم پارکر از استیون استرنج (کامبربچ) درخواست می‌کند تا هویت خود را پس از افشای عمومی در دور از خانه از طریق جادو مخفی کند که در نهایت منجر به بازشدن ناگهانی مولتی‌ورس می‌شود و سایر کاراکترها از دنیاهای موازی وارد دنیای پارکر می‌شوند.

پس از افشای هویت مردعنکبوتی توسط میستریو اکثر مردم وی را یک قاتل و تهدید قلمداد می‌کنند؛ در نتیجه، پارکر و اطرافیان او با مشکلاتی رو به رو می‌شوند. ام‌جی، زن عمو مِی و نِد بازداشت و تحت بازجویی قرار می‌گیرند، اما با کمک مت مورداک که یک وکیل است اتهامات آنها برداشته می‌شود. پارکر، ام‌جی و ند به دبیرستان بازمی‌گردند، ولی به دلیل جنجال‌های اخیر، درخواست پذیرش آن‌ها برای دانشگاه اِم‌آی‌تی رد می‌شود.

پیتر برای درست کردن اوضاع، به سنکتوم می‌رود تا از استرنج کمک بگیرد. او از استرنج درخواست می‌کند تا کاری کند که مردم هویت او را فراموش کنند. استرنج توضیح می‌دهد که می‌تواند با اجرای طلسمی این کار را انجام دهد اما همه کسانی که مرد عنکبوتی را می‌شناسند تحت تأثیر طلسم قرار خواهند گرفت. وانگ به او هشدار می‌دهد که اجرای این طلسم بسیار خطرناک است؛ اما استرنج به اخطار وانگ توجه نمی‌کند و طلسم را اجرا می‌کند. در حین اجرای طلسم، پیتر با حرف زدن در مورد اینکه حداقل نزدیکانش از طلسم مستثنا باشند، باعث حواس‌پرتی استرنج و برهم خوردن طلسم می‌شود و استرنج به زحمت طلسم خراب شده را در جعبه ای کنترل می‌کند و سپس متوجه می‌شود پیتر درحالی به سراغ او آمده که حتی با هیئت پذیرش اِم‌آی‌تی برای تجدیدنظر تماس نگرفته …

۲۹- فیلم دنگل – Dangal (2016)

دنگل (در زبان هندی به معنای کشتی)، فیلمی هندی ساخته شده در سال ۲۰۱۶ است که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای هند با فروش بی‌سابقه‌ای در کل این صنعت می‌باشد. این فیلم برگرفته از زندگی کشتی‌گیر معروف هندی، ماهاویر سینگ می‌باشد.

ماهاویر سینگ پوگات کشتی‌گیر سابق تیم ملی هندوستان به دلیل مشکلات زندگی در حالی‌که هیچ‌وقت نتوانسته به مدال طلا برسد، مجبور می‌شود از تشک کشتی خداحافظی کند. سال‌ها بعد در حالی‌که ازدواج می‌کند، آرزو دارد بتواند فرزندان پسرش را برای تبدیل شدن به یک کشتی‌گیر قهار آموزش بدهد اما همسر او فقط دختر به دنیا می‌آورد و او به کل امیدش را از دست داد اما روزی فکری به سرش زد که دو دختر بزرگش را کشتی‌گیر کند تا رویایش را به حقیقت تبدیل کند بنابراین دخترانش را به تمرینات سخت مشغول کرد و با پسران به کشتی گرفتن وادار کرد. از قضا دختر اول او گیتا کوماری همه پسران را شکست داد و در بزرگسالی نیز با گرفتن مدال طلای جهانی و به اهتزاز درآوردن پرچم هند رؤیای پدرش ماهاویر سینگ را به حقیقت تبدیل کرد. خواهر گیتا نیز کشتی‌گیر بزرگی شد.

۳۰- فیلم پنجره عقبی – Rear Window (1954)

سال تولید : ۱۹۵۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : پارامونت
کارگردان : آلفرد هیچاک
فیلمنامه‌نویس : جان مایکل هیز، برمبنای داستان کوتاهی نوشته کورنل وولریچ.
فیلمبردار : رابرت برکز.
آهنگساز(موسیقی متن) : فرانتس واکسمن.
هنرپیشگان : جیمز استوارت، گریس کلی، تلما ریتر، ریموند بر، وندل کوری، جودیت اولین و سارا برنر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۲ دقیقه.

عکاس خبری ماجراجوئی به‌نام “جفریز” (استوارت) که به‌دلیل شکستگی‌ پایش خانه‌نشین شده، برای وقت‌گذرانی پنجره‌های خانه‌های آن طرف حیاط پشتی آپارتمانش را زیر نظر می‌گیرد. او از یک طرف درگیر تردیدهایش برای ازدواج با نامزدش، “لیزا” (کلی) است و از طرف دیگر متوجه می‌شود که یکی از همسایه‌ها (بر) همسرش را کشته، اما نمی‌تواند به کسی ثابت کند. سرانجام قاتل متوجه فضولی‌های “جفریز” می‌شود و به سراغش می‌آید…

فیلمی که در دستان استاد به تجسی حیرت‌انگیز در مقوله تماشا کردن و جوهره هنر سینما بدل می‌شود. هرکدام از پنجره‌های روبه‌روی پنجره بهار خواب “جفریز” پرده سینما مستقلی را می‌سازند و هر کدام از ماجراهای فرعی با زنجیره‌ای نامرئی به یکدیگر، و نیز دل‌مشغولی اصلی او (ازدواج با دختری نازپرورده از یک طبقه اجتماعی دیگر) مربوط می‌شوند. نماهای متقارن شروع و پایان فیلم (حرکت دورانی دوربین روی پنجره‌ها و به درون اتاق “جفریز”)، استفاده فوق‌العاده هیچکاک از اطلاعات (نمای خروج بر از آپارتمانش به هرماه یک خانم کلاه به‌سر در صبح زود)، تدوین پویای اثر (کار جرج تومازینی)، بازی به یادماندنی استوارت، لحظه‌ تکان‌دهنده رویاروئی “جفریز” و قاتل… پنجره عقبی را جاودانه می‌سازد. در سال ۱۹۹۹ به کارگردانی جف بلکنر بازسازی می‌شود.

۳۱- فیلم آواره‌ها – Jaws (1975)

سال تولید : ۱۹۷۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ریچارد د. زانوک و دیوید براون
کارگردان : استیون اسپیلبرگ
فیلمنامه‌نویس : پیتر بنچلی و کارل گاتلیب، برمبنای نوشته بنچلی.
فیلمبردار : بیل باتلر
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : روی شایدر، رابرت شا، ریچارد دریفوس، لورین گری، مورای هامیلتن، گاتلیب و جفری کریمر.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۵ دقیقه.

با پیدا شدن بقایای جسد دختری که مورد حمله کوسه قرار گرفته، «مارتین برودی» (شایدر) – رئیس پلیس شهرکی ساحلی – تصمیم به بستن ساحل می‌گیرد، اما زیر فشار مقامات شهر به گذاشتن پست‌های نگهبانی و علامت‌های هشدار دهنده رضایت می‌دهد. تا اینکه پسربچه‌ای طعمه کوسه می‌شود و شکارچیان محلی برای شکار کوسه به دریا می‌روند. «مت هوپر» (دریفوس)، اقیانوس‌شناس، اعلام می‌کند که کوسه شکار شده، کوسه سفید بزرگ مورد نظر نیست، اقیانوس‌شناس، اعلام می‌کند که کوسه شکار شده، کوسه سفید بزرگ مورد نظر نیست، و انجمن شهر می‌پذیرد تا برای کشتن کوسه، دستمزد ده‌هزار دلاری «کوئینت» (شا) را بپردازد و «برودی» و «هوپر» همراه «کوئینت» رهسپار شکار بزرگ می‌شوند. «هوپر» زیر آب، در قفسی، گیر می‌افتد و «کوئینت» طعمه کوسه می‌شود؛ اما در رویاروئی پایانی، «برودی» که تنها مانده به کمک کپسول اکسیژن کوسه را تکه‌تکه می‌کند و با «هوپر» به ساحل باز می‌گردد.

۳۲- فیلم مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی – Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)

مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی یا سفر به دنیای عنکبوتی، یک فیلم به کارگردانی باب پرسیچتی، پیتر رمزی و رودنی روثمن است که در سال ۲۰۱۸ منتشرشد که توسط کلمبیا پیکچرز و سونی پیکچرز در هم کاری با مارول تهیه شده و توسط سونی پیکچرز توزیع شده‌است. این انیمیشن اولین قسمت از فرنچایز مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی سونی است و در دنیایی موسوم به «دنیای عنکبوتی» جریان دارد که دارای دنیاهای موازی است. فیلمنامه انیمیشن توسط فیل لرد و رودنی روثمن نوشته شد و ستارگانی همچون جیک جانسون، ماهرشالا علی، هیلی استاینفلد، برایان تایری هنری، لی‌لی تاملین، لورین ولز، کیمیکو گلن، جان مولانی، نیکلاس کیج، لیو شرایبر و کریس پاین به صداپیشگی پرداخته‌اند. در این انیمیشن مایلز مورالز مثل چند نفر دیگر به مرد عنکبوتی تبدیل می‌شود تا با همکاری هم نیویورک را از دست کینگ‌پین نجات دهند.

مایلز مورالز، نوجوانی که از طرفداران مرد عنکبوتی است، مجبور است که طبق انتظارات والدینش، ریو مورالز و جفرسون دیویس در یک مدرسه نمونه دولتی اما شبانه‌روزی تحصیل کند. پدرش جفرسون یک افسر پلیس است و مردعنکبوتی را به عنوان یک تهدید می‌شناسد. مایلز پس از اینکه به یکی از همکلاسی‌هایش به نام «گواندا» علاقه‌مند می‌شود، عمویش، آرون دیویس به او نصیحت می‌کند که دنبال گواندا باشد؛ و از آنجایی که مایلز علاقه خاصی به دیوارنگاری دارد به او یک ایستکاه متروکه را نشان می‌دهد که می‌تواند در آنجا روی دیوار نقاشی کند، اما حین نقاشی، عنکبوتی رادیواکتیوی مایلز را نیش زده و پس از مدتی قدرت‌های عنکبوتی در او نمایان می‌شود و مایلز را حسابی به وحشت می‌اندازد.

۳۳- فیلم عشق سگی – Amores Perros (2000)

عشق سگی (به اسپانیولی: Amores Perros) یک فیلم درام جنایی به کارگردانی الخاندرو گونسالس اینیاریتو محصول سال ۲۰۰۰ مکزیک می‌باشد. عشق سگی نخستین فیلم از سه‌گانه مرگ ساخته شده توسط ایناریتو بود و دو فیلم بعدی او: ۲۱ گرم و بابِل بخش‌های دیگر این سه‌گانه هستند. عشق سگی به سان یک نقاشی در سه قاب داستانهای مختلفی را روایت می‌کند که در نقطه‌ای خاص با یکدیگر پیوند می‌یابند. از این فیلم گاهی بواسطه روایت غیرخطی و داستان ویژه آن، به عنوان نمونه مکزیکی پالپ فیکشن (داستان عامه پسند ساخته تارانتینو) یاد شده‌است.

فیلم شامل سه قصهٔ متمایز است که به وسیلهٔ بروز یک سانحهٔ تصادف رانندگی در مکزیکو سیتی به یکدیگر پیوند می‌یابند و در عین حال هر یک از سه داستان فیلم به‌طور مستقل نیز، بازتابهایی از جفاکاری انسان‌ها نسبت به یکدیگر در خود دارند و نشان می‌دهند که چگونه زندگی در تاریکی و تباهی جریان دارد.

۳۴- فیلم زنده باد بهیم Jai Bhim 2021

ژانر فیلم : درام

کارگردان : T.J. Gnanavel

ستارگان : Lijo Mol Jose, Aarumugam, Alima م

داستان این فیلم درمورد وکیلی است که برای حقوق زمین افراد قبیله مبارزه می کند…

در سال ۱۹۹۳، راجاکانو و سنگنی زوجی از قبیله ستمدیده ایرولا هستند که در مزارع مردان طبقه ظالم برای کنترل هجوم موش ها و گرفتن مارهای سمی کار می کنند. راجاکانو به خانه یک مرد ثروتمند فراخوانده می شود تا ماری را که به صورت مخفیانه وارد اتاق شده است، بگیرد. روز بعد، زمانی که همسر مرد از گم شدن جواهرات از کمدش خبر می‌دهد، یک مورد سرقت گزارش می‌شود و باعث ایجاد شک و تردید در مورد راجاکانو می‌شود. پلیس برای یافتن شواهد به خانه راجاکانو حمله می کند. راجاکانو قبلاً برای کار شهر را ترک کرده بود. در جریان تهاجم، پلیس سنگنی حامله را به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار داد و به طور غیرقانونی بازداشت کرد. پلیس سایر بستگان را دستگیر می کند: برادر راجاکانو، ایروتوپان، خواهرش پاچایاممال و برادر شوهرش موساکوتی، و آنها را شکنجه می کند تا به محل اختفای راجاکاننو اعتراف کنند. پلیس راجاکانو را پیدا کرده و او را زندانی می کند. آنها او را شکنجه می کنند تا به جرمش اعتراف کند اما سنگنی را آزاد می کنند. بعداً به او اطلاع داده می‌شود که هر سه مردی که در بازداشت هستند فرار می‌کنند و پلیس او را تهدید می‌کند که محل اختفای آنها را به آنها بگوید…

۳۵- فیلم خوشه‌های خشم – The Grapes of Wrath (1940)

سال تولید : ۱۹۴۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : فاکس قرن بیستم
کارگردان : جان فورد.
فیلمنامه‌نویس : نانالی جانسن، برمبنای رمانی نوشته جان استاین‌بک
فیلمبردار : گرگ تولند.
آهنگساز(موسیقی متن) : آلفرد نیومن.
هنرپیشگان : هنری فاندا، جین دارول، جان کارادین، وارد باند، چارلی گریپوین و جان کوآلن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۲۹ دقیقه.

بحران اقتصادی در دهه ۱۹۳۰ آمریکا، بقای خانواده “جاد” را به خطر انداخته است “تام” (فاندا)، پسر بزرگ خانواده که به تازگی از زندان آزاده شده همه را وا می‌دارد بار سفر ببندند و به کالیفرنیا کوچ کنند. اما به‌زودی سراب کار و خوشبختی در کالیفرنیا نقش بر آب می‌شود…

۳۶- فیلم هاچی: داستان یک سگ Hachi: A Dog’s Tale (2009)

هاچی: داستان یک سگ (انگلیسی: Hachi: A Dog’s Tale) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی لاسه هالستروم است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به ریچارد گی‌یر، جوآن آلن، کری هیرویوکی تاگاوا، سارا رومر، جیسن الکساندر اشاره کرد.

این فیلم اقتباسی است از داستان زندگی سگی به نام «هاچیکو» که ارتباط صمیمانهٔ او با پروفسور شابرو اوئنو و وفاداری بی‌حدش به این پروفسور باعث گردید تا به‌عنوان اسطورهٔ وفاداری در ژاپن شناخته شود.

ساخت این فیلم در ایستگاه قطار Woonsocket station در شهر وونساکیت آمریکا بوده.

پروفسور شوجیرو اونو (در فیلم پروفسور ویلسون) که استاد دانشگاه در دانشگاه توکیو است (در فیلم داستان در آمریکا روایت می‌شود) هاچی را بصورت اتفاقی در خیابان در زمانی که کوچک بود پیدا می‌کند (هاچی یک سگ نر از نژاد آکیتا بود که بعدها مشخص می‌شود نژاد وی خالص بوده) و سپس او را به خانه می‌برد همسر او که مخالف نگهداری سگ در منزل بود در ابتدا مانع حضور وی در خانه می‌شود ولی با اصرار پروفسور و رفتارهای بازیگوشانه سگ با حضور او در منزل موافقت می‌کند ارتباط صمیمی سگ و پروفسور باعث می‌شود که هاچیکو دوری صاحب خود را نتواند تحمل کند و هرروز پروفسور را تا ایستگاه قطار همراهی می‌کند و تا آمدن پروفسور منتظر بازگشت وی در آنجا می‌شود هاچی این کار را تقریباً دو سال انجام می‌دهد تا روزی که پروفسور به محل کار خود می‌رود در آن روز هاچی بسیار نگران به پروفسور واق واق می‌کند و حتی مانع رفتن وی به محل کارش می‌شود پروفسور بسیار با اون حرف می‌زد و هاچی را با ناز کردن آرام می‌کند و به محل کارش می‌رود…

۳۷- فیلم دزدان دریائی کارائیب: نفرین مروارید سیاه – Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جری بروکهایمر
کارگردان : گور وربینسکی
فیلمنامه‌نویس : تری راسیو و تد الیوت، برمبنای داستانی نوشتهٔ جی وولپرت، استوارت بیتی، راسیو و الیوت
فیلمبردار : داریوش وولسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : کلاوس بادلت
هنرپیشگان : جانی دپ، جفری راش، اورلاندو بلوم، کیرا نایتلی، جک داونپورت، جاناتان پرایس، لی آرنبرگ، مکنزی کروک و دیوید بیلی
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۳ دقیقه

برای ̎ناخدا جک اسپارو̎ (دپ)، مردی خشن ولی جذاب، آب‌های زلال کارائیب، مثل آب دریاهای دیگر، حکم زمین بازی گسترده‌ای را دارد که ماجرا و رازهای سربسته، در آن به وفور یافت می‌شود. اما هنگامی که دشمن ̎اسپارو̎، ̎ناخدا باربوسا̎ی حیله‌گر (راش) کشتی‌اش، ̎مروارید سیاه̎ را می‌رباید و بعداً به شهر پورت‌رویال حمله می‌برد و ̎الیزابت سوآن̎ (نایتلی)، دختر فرماندار (پرایس) را می‌رباید، زندگی رؤیائی ̎جک̎ نیز از این‌رو به آن‌رو می‌شود. ̎ویل ترنر̎ (بلوم)، دوست دوران کودکی ̎الیزابت̎، با ̎جک̎ متحد می‌شود و فرماندهی سریع‌ترین کشتی ناوگان بریتانیا را به‌عهده می‌گیرند تا ̎الیزابت̎ را نجات دهند و ̎مروارید سیاه̎ را دوباره به چنگ آورند. ̎جک̎ و ̎ترنر̎ و خدمهٔ ناهمگون‌شان را نامزد ̎الیزابت̎، ̎کومودور نارینگتن̎ (داونپورت) که جوانی آراسته و جاه‌طلب است، با کشتیِ دیگری تعقیب می‌کند. اما آن‌چه ̎ترنر̎ نمی‌داند این است که نفرینی باعث شده ̎باربوسا̎ و خدمه‌اش برای همیشه در پرتو هر نور مهتابی به اسکلت‌هائی زنده تغییر شکل یابند. و این نفرین فقط به شرطی باطل می‌شود که گنجینه‌ای که زمانی به یغما رفته، دوباره به صاحب اصلی‌اش بازگردانده شود.

۳۸- فیلم هفت سامورایی – Seven Samurai (1954)

هفت سامورایی، فیلمی حماسی به کارگردانی آکیرا کوروساوا و محصول سال ۱۹۵۴ شرکت ژاپنی توهو است. این فیلم که عموماً از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یاد می‌شود، طولانی‌ترین فیلم کورساوا است و در رتبهٔ بیستم بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها و در فهرست ده فیلم برتر مجله سایت اند ساوند در سال‌های ۱۹۸۲ و ۱۹۹۲ و در فهرست ده فیلم برتر کارگردانان همان مجله در سال ۲۰۰۲ قرار دارد. داستان این فیلم در فیلم هفت دلاور با بازی یول برینر و استیو مک کوئین، مورد اقتباس سینمای هالیوود قرار گرفته‌است.

اهالی یک روستا که به خاطر حملهٔ راهزن‌ها، به فلاکت و تنگ‌دستی افتاده‌اند تنها راه چاره را در پیدا کردن چند سامورایی برای محافظت از روستا در برابر غارت راهزنان می‌بینند. چند نفر از اهالی بدین منظور راهی شهر می‌شوند و پس از تلاش فراوان و چند بار شنیدن جواب رد، موفق می‌شوند یک سامورایی با اخلاق به نام کامبِئی شیمادا را پیدا کنند. او وقتی می‌فهمد که دستمزدش فقط روزانه سه وعده برنج به عنوان غذاست، از این کار منصرف می‌شود اما با دیدن فلاکت روستاییان دلش برای آن‌ها می‌سوزد و تصمیم به یاری آن‌ها می‌گیرد. او با پرسیدن موقعیت مکانی روستا، به این نتیجه می‌رسد که برای مقابله با راهزنان به هفت سامورایی نیاز خواهد داشت. به همین مقصود، اهالی دهکده و خود شیمادا به دنبال شش سامورایی دیگر می‌گردند. پنج سامورایی دیگر پیدا می‌شوند، و شیمادا به علت تنگی وقت از یافتن سامورایی هفتم منصرف می‌شود. شب قبل از حرکت یک سامورایی دیگر به جمعشان افزوده می‌شود.

۳۹- فیلم دختر میلیون دلاری – Million Dollar Baby (2004)

سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : کلینت ایست‌وود، آلبرت رادی، تام رُزنبرگ و پل هیگیس
کارگردان : ایست‌وود
فیلمنامه‌نویس : هیگیس، برمبنای داستان‌هائی نوشتهٔ اف. ایکس. تول
فیلمبردار : تام استرن
آهنگساز(موسیقی متن) : ایست‌وود
هنرپیشگان : ایست‌وود، هیلاری سوانک، مورگان فریمن، جی بئرچل، لوسیا رایکر، مایک کولتر، آنتونی مکی و مارگو ماتیندیل
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۲ دقیقه

̎فرانکی دَن ̎ (ایست‌وود)، صاحب یک باشگاه بوکس در لس‌آنجلس است. ̎اسکراپ̎ (فریمن)، بوکسور سابق، در گرداندن باشگاه به او کمک می‌کند. ̎فرانکی̎ مرتب به کلیسا می‌رود و به خاطر حرف یا عملی که بیست و سه سال پیش، باعث شده دخترش او را رها کند، بخشش می‌طلبد. یک روز ̎مگیِ̎ ۳۱ ساله (سوانک) به باشگاه ̎فرانکی̎ می‌آید و از او می‌خواهد مربی‌اش باشد. ̎فرانکی̎ به او می‌گوید که دخترها را آموزش نمی‌دهد. اما ̎اسکراپ̎ در ̎مگی̎ قابلیت‌هائی می‌یابد و پافشاری ̎مگی̎ سرانجام باعث می‌شود ̎فرانکی̎ از موضع سفت و سختش دست بکشد و مربی‌گری ا و را بپذیرد. ̎مگی̎ تمام بازی‌های اولیه‌اش را در همان راوند اول می‌برد؛ ولی ̎فرانکی̎ کماکان حاضر نیست ترتیب مسابقه‌ای رسمی را برای او بدهد. ̎اسکراپ̎ توضیح می‌دهد که علت مقاومت ̎فرانکی̎ این است که به شدت هوای بوکسورهایش را دارد و مسئله‌ای هم که به احتیاطش دامن زده این است که یک ‌بار موقع مسابقهٔ ̎اسکراپ̎، نتوانسته بازی را متوقف کند و همین باعث شده ̎اسکراپ̎، بینائی‌ یکی از چشم‌هایش را بر اثر ضربات رقیب از دست بدهد…

۴۰- فیلم قطار بازی – Trainspotting (1996)

سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : اندرو مک‌دانلد
کارگردان : دانی بویل
فیلمنامه‌نویس : جان‌ هاج، برمبنای رمانی نوشتهٔ اروین ولش
فیلمبردار : برایان توفانو
آهنگساز(موسیقی متن) : دیمن آلبارن
هنرپیشگان : اوان مک‌گره‌گور، یوئین برمر، جانی‌لی میلر، کوین مکید، رابرت کارلایل، پالین لینچ و کلی مک‌دانلد
نوع فیلم : رنگی، ۹۴ دقیقه

̎مارک رنتن̎ (گره‌گور)، جوان زبر و زرنگ و باهوش و بامزه و گاه، کاملاً بی‌خیال، ̎قهرمان̎ زمانهٔ ماست. ماجراهای ̎مارک̎ و به اصطلاح دوستانش، جماعتی بامزه، دروغ‌گو، روانی، دزد و معتاد، که به گونه‌ای ناگزیر، به‌سوی ̎ خود ـ ویرانگری̎ پیش می‌روند، نمایان‌گر از هم فروپاشی دوستی و رفاقتشان است. ̎مارک̎، فرصت و بصیرتش را دارد که از چنین سرنوشتی حذر کند ـ ولی آیا این واقعاً نشان‌گر آن است که زندگی‌ را انتخاب کرده است؟

۴۱- فیلم بر باد رفته – Gone with the Wind (1939)

سال تولید : ۱۹۳۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دیوید. آ. سلزنیک.
کارگردان : ویکتور فلمینگ، جرج کیوکر، سام‌وود، ویلیام کامرون منزیس و سیدنی فرانکلین.
فیلمنامه‌نویس : سیدنی هوارد، جو سوئرلینگ، جارلز مک‌آرتور، بن هکت، جان لی ماهین، جان وان دروتن، آلیور هـ. پ. گارت، وینستن میلر، جان بالدرستن، مایکل فاستر، ادوین جاستوس مایر، اسکات فیتس جرالد و سلزنیک، برمبنای رمانی نوشته مارگارت میچل.
فیلمبردار : ارنست هالر و لی گارمیس.
آهنگساز(موسیقی متن) : ماکس استاینز
هنرپیشگان : کلارک گیبل، ویوین لی، هتی مک‌دانیل، توماس میچل، لزلی هوارد، آلیویا د هاویلند، اورت براون و باربارا اونیل.
نوع فیلم : رنگی، ۲۲۰ دقیقه.

“اسکارت اوهارا” (لی)، دختری نازپرورده، دل‌باخته “هوارد” است. اما “اشلی” با دختر عمویش، “ملانی” (د هاویلند) ازدواج می‌کند و “اسکارلت” از سر لجبازی به ازدواج برادر “ملانی” درمی‌آید. در همین بین جنگ داخلی زبانه می‌کشد پس از پایان جنگ، “اسکارلت” با “رت باتلر” (گیبل)، مردی نه چندان خوش‌نام، ازدواج می‌کند که او نیز پس از کشته شدن دخترشان و بعد هم مرگ “ملانی”، او را ترک می‌کند…

۴۲- فیلم کین‌خواهی – V FOR VENDETTA

سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : آلمان، انگلستان و آمریکا
محصول : گرانت هیل، جوئل سیلور، اندی واچووسکی و لَری واچووسکی
کارگردان : جیمز مک‌تیگ
فیلمنامه‌نویس : اندی واچووسکی و لَری واچووسکی، برمبنای رمانی تصویری نوشتهٔ آلن مور و دیوید لوید
فیلمبردار : ایدریان بیدل
آهنگساز(موسیقی متن) : داریو ماریانلی
هنرپیشگان : هوگو ویوینگ، ناتالی پورتمن، جان هرت، استیون ری، استیون فرای، تیم پیگت ـ اسمیت، ناتاشا وایتمن و روپرت گریوز
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۱ دقیقه

سال ۲۰۲۰، لندن. ̎آدام ساتلر̎ (هرت)، رهبر فاشیست، حکومتی خودکامه در انگلستان برقرار کرده است. به اعتقاد او آن‌چه مردم نیاز دارند امنیت است نه آزادی. اما در این میان، مردی به نام ̎وی̎ ویوینگ̎ تصمیم گرفته این نظام زورگو را به زیر بکشد. ̎وی̎ همیشه نقابی پلاستیکی بر چهره دارد. این نقاب در حقیقت تصویری است از چهرهٔ ̎گای فاکس̎، مردی که در ۱۶۰۵ میلادی به خاطر توطئهٔ منفجر کردن پارلمان بریتانیا دستگیر و اعدام شد. ̎گای فاکس̎ کاتولیکی متعصب بود که از حکومت پروتستان‌های انگلیسی بیزار بود و حالا مردم بریتانیا شب پنجم نوامبر هر سال، شکست ̎گای فاکس̎ را با برگزاری آتش‌بازی و سوزاندنن آدمک او جشن می‌گیرند. ̎وی̎ نیز قصد دارد در عرض یک سال، نظام خودکامهٔ حاکم بر کشور را نابود کند. او روز پنجم نوامبر را به‌عنوان روز آغاز و پایان عملیاتش انتخاب کرده است. در شب پنجم نوامبر ۲۰۲۰، ̎ایوی̎ (پورتمن) که در تلویزیون دولتی کار می‌کند، موقع برگشتن به خانه، مورد حملهٔ اراذل و اوباش قرار می‌گیرد. اما ناگهان ̎وی̎ از راه می‌رسد و ̎ایوی̎ را نجات می‌دهد. ̎وی̎ از ̎ایوی̎ می‌خواهد برنامه‌ای راکه ̎وی̎ ترتیبش را داده، تماشا کند؛ این برنامه عبارت است از انفجار ساختمان دادگستری، توأم با آتش‌بازی و پخش موسیقی کلاسیک. حکومت بلافاصله به دروغ اعلام می‌کند که دلیل انفجار چیز دیگری بوده ولی ̎وی̎ به زور وارد ایستگاه تلویزیون می‌شود و به اطلاع مردم می‌رساند که انفجار کار خودش بوده است. رژیم که از این بابت احساس خطر کرده، تلاش گسترده‌ای را برای شناسائی هویت واقعی ̎وی̎ آغاز می‌کند. ̎وی̎ از ̎ایوی̎ می‌خواهد که به او بپیوندد. از سوی دیگر ̎ایوی̎ را دستگیر می‌کنند و به شدت شکنجه می‌دهند.

۴۳- فیلم کازینو – Casino (1995)

سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : باربارا د فینا
کارگردان : مارتین اسکورسیزی
نوع فیلم : رنگی.
فیلمنامه‌نویس : نیکلاس پیلگی و اسکورسیزی، بر مبنای کتابی نوشته پیلگی
فیلمبردار : رابرت ریچاردسن
هنرپیشگان : رابرت دنیرو، شارون استون، جو پشی، جیمز وودز، دان ریکلز، آلن کینگ، کوین پولاک و فرانک وینسنت.
صدا : ۱۸۲ دقیقه.

سرگذشت یک کازینو در لاس وگاس، چند و چون اداره آن و پشت پرده رابطه‌های گردانندگانش، به‌ویژه رابطه “ایس” (دنیرو)، مدیر کاردان و موفق کازینو با دوست خشن و کنترل ناپذیرش، “نیکی” (پشی) و همسر ولنگار و غیر قابل اعتمادش، “جینجر” (استون).

۴۴- فیلم همه چیز درباره ایو – All About Eve

سال تولید : ۱۹۵۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : فاکس قرن بیستم
کارگردان : جوزف ل. منکه‌ویتس، برمبنای داستان تدبیر اندیشی ایو نوشته مری اور.
فیلمنامه‌نویس : جوزف ل. منکه‌ویتس، برمبنای داستان تدبیر اندیشی ایو نوشته مری اور.
فیلمبردار : میلتن کراسنر.
آهنگساز(موسیقی متن) : آلفرد نیومن.
هنرپیشگان : بتی دیویس، آن باکستر، جرج ساندرز، سلست هولم، گاری مریل، هیو مارلو، تلما ریتر، مریلین مونرو و گریگوری.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۳۸ دقیقه.

“مارگوچانینگ” (دیویس)، ستاره پا به سن گذاشته تآتر، یکی از طرفدارانش به‌نام “ایو” (باکستر) را دستیار خود می‌کند و به‌زودی متوجه می‌شود که زن می‌خواهد جانشین او شود….

مارگو چانینگ (بت دیویس) یک ستاره برادوی است که اخیراً ۴۰ ساله شده است و نگران این است که افزایش سن او برای حرفه خود چه معنایی خواهد داشت. پس از اجرای آخرین نمایشنامه مارگو پیر شده در چوب، دوست صمیمی مارگو، کارن ریچاردز (سلست هولم)، همسر نویسنده نمایشنامه، لوید ریچاردز (هیو مارلو)، طرفدار غمگین ایو هرینگتون (آن باکستر) را برای ملاقات با مارگو می آورد. ایو به گروهی که در اتاق رختکن مارگو جمع شده بودند – کارن، لوید و خدمتکار مارگو، بردی کونان (تلما ریتر) می گوید که پس از دیدن اجرای او در سانفرانسیسکو، آخرین تور تئاتری مارگو را به شهر نیویورک دنبال کرد. او داستانی جذاب از فقیر شدن در ویسکانسین و از دست دادن شوهر جوانش ادی در اقیانوس آرام جنوبی در طول جنگ جهانی دوم را تعریف می کند. مارگو متاثر می شود و با ایو دوست می شود، او را به خانه اش می برد و او را به عنوان دستیار خود استخدام می کند که باعث ناراحتی بردی می شود.

ایو به سرعت راه خود را در زندگی مارگو دستکاری می کند و نقش منشی و طرفدار او را بازی می کند. زمانی که مارگو روز تولدش را فراموش می کند، با دوست پسر مارگو، بیل سامپسون (گری مریل) تماس تلفنی از راه دور برقرار می کند. مارگو به طور فزاینده ای نسبت به حوا بی اعتماد و تلخ می شود، به ویژه پس از اینکه حوا را در حال تعظیم به یک تئاتر خالی در حالی که وانمود می کند لباس مارگو را می پوشد، می گیرد. مارگو از تهیه کننده اش مکس فابیان (گرگوری راتوف) می خواهد که ایو را در دفتر کارش استخدام کند، اما در عوض، ایو بدون اطلاع مارگو موفق می شود کارشناس مارگو شود.

با افزایش عصبانیت مارگو، کارن برای ایو متاسف می شود. به امید تحقیر مارگو، کارن ترتیبی می دهد که او یک اجرا را از دست بدهد تا حوا به جای او اجرا کند. ایو از منتقدان تئاتر شهر دعوت می کند تا در این اجرا شرکت کنند – از جمله ادیسون دویت (جرج سندرز) – که برای او یک پیروزی است. اواخر همان شب، ایو سعی می کند بیل را اغوا کند، اما او او را رد می کند. در عوض، ادیسون او را زیر بال خود می گیرد و با او برای ستونی مصاحبه می کند که به شدت از مارگو به خاطر مقاومت در برابر استعدادهای جوان تر انتقاد می کند…

۴۵- فیلم بعضی‌ها داغشو دوست دارن – Some Like It Hot (1959)

بعضی‌ها داغشو دوست دارن (به انگلیسی: Some Like It Hot) یک فیلم کمدی موزیکال رمانتیک محصول سال ۱۹۵۹ آمریکا به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بیلی وایلدر و با شرکت مریلین مونرو، تونی کرتیس و جک لمون است. این فیلم بازسازی یک فیلم فرانسوی محصول ۱۹۳۵ می‌باشد. بنیاد فیلم آمریکا این فیلم را به عنوان برترین فیلم کمدی تاریخ برگزیده‌است. این فیلم در سی و دومین دوره جوایز اسکار در شش بخش نامزد و برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس و همچنین در هفدهمین مراسم گلدن گلوب برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی و جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن – فیلم موزیکال یا کمدی شد.

در فوریه ۱۹۲۹، در شیکاگوی دوران ممنوعیت فروش مشروبات الکلی، جو یک نوازنده ساکسیفون جاز و آدم غیرمسئول و تکانشی است. دوست مضطرب او جری یک نوازنده کنترباس جاز است. آنها در یک بار مخفی متعلق به گانگستر “اسپتس” کلمبو کار می کنند. پلیس با خبرچین “خلال دندان” چارلی به محل اتصال حمله کرد. جو و جری فرار می‌کنند، اما بعداً به‌طور تصادفی شاهد تیراندازی اسپاتس و سرسپردگانش برای انتقام از «خلال دندان» و گروهش بودند (الهام گرفته از قتل عام روز سنت ولنتاین). اسپتس و گروهش آنها را در حین فرار می بینند. جو و جری شکسته، وحشت زده و ناامید برای خروج از شهر، خود را به شکل زنانی به نام های ژوزفین و دافنه در می آورند تا بتوانند به Sweet Sue و Society Syncopators، یک گروه موسیقی کاملاً زن که با قطار به میامی می روند، بپیوندند. در قطار، جو و جری با شکر کین، خواننده و نوازنده یوکلل گروه، دوست می شوند.

۴۶- فیلم چه زندگی شگفت‌انگیزی – It’s a Wonderful Life (1946)

چه زندگی شگفت‌انگیزی یا زندگی شگفت‌انگیز است (به انگلیسی: It’s a Wonderful Life) فیلمی به کارگردانی فرانک کاپرا محصول سال ۱۹۴۶ ایالات متحدهٔ آمریکا است.

این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا (بفا) به‌عنوان تأثیرگذارترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است.

جرج بیلی (جیمز استیوارت) مرد مهربان و مردم‌دوستی است که پس از ورشکست شدن تصمیم به خودکشی می‌گیرد؛ اما فرشته‌ای به نام کلارنس مأمور می‌شود به روی زمین برود و زندگی او را نجات بدهد….

۴۷- فیلم زندگی زیباست – Life Is Beautiful (1997)

زندگی زیباست (به ایتالیایی: La vita è bella) فیلمی ایتالیایی به کارگردانی روبرتو بنینی است. این فیلم یکی از برترین آثار کمدی جهان محسوب می‌شود؛ هرچند که فقط نیمه اول فیلم حالت کمدی دارد. در واقع فیلم از آن دسته ایست که به دو قسمت کاملاً متفاوت تقسیم می‌شوند. نیمهٔ اول این فیلم دربارهٔ گوییدو یک یهودی است که تازه به شهر آمده درگیر ماجرای عاشقانه می‌شود. نیمهٔ دوم فیلم به مسئلهٔ یهودی‌ستیزی در زمان جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

زندگی زیباست جایزهٔ اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان، اسکار بهترین موسیقی متن و همچنین اسکار بهترین بازیگر مرد (روبرتو بنینی) را در سال ۱۹۹۸ کسب کرد.

داستان فیلم حول محور گوییدو مردی یهودی می‌گردد که در طی جریان عاشقانه ای با زنی مسیحی ازدواج می‌کند. در ابتدای داستان اشاراتی کوچک به یهودی‌ستیزی در دوران جنگ جهانی دوم می‌شود. با این حال، در نیمه دوم فیلم، بینندگان بیش از پیش با نگرانی‌ها و سختی‌های یهودیان آشنا می‌شوند. پس از چندی گوییدو و پسر خردسالش به اردوگاه‌های کار اجباری مخصوص یهودیان (که در دوران جنگ به وجود آمدند) روانه می‌شوند. داستان به شیوه ای احساسی به چگونگی عشق پدر به فرزندش می‌پردازد و تلاش شایستهٔ ستایش گوییدو برای دور نگه داشتن پسرش از ناراحتی‌های روانی و جسمی دوران جنگ.

۴۸- فیلم بازگشت به آینده – Back to the Future (1985)

سال تولید : ۱۹۸۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : باب گیل و نیل کانتل
کارگردان : رابرت زمکیس
فیلمنامه‌نویس : گیل و زمکیس
فیلمبردار : دین کیوندی
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن سیلوستری.
هنرپیشگان : مایکل ج. فاکس، کریستوفر لوید، لی تامپسن، کریسپین گلاور، توماس ف. ویلسن، کلادیا ولز، مارک مکلور، وندی جو اسپربر و جرج دی سنزو.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه.

هیل ولی، سال ۱۹۸۵. «مارتی مک‌فِلای» (فاکس) که از بی‌عرضگی پدرش در مقابله با زورگوئی‌های مدیرش، «بیف تانن» (ویلسن) و پذیرفته نشدن گروه موسیقی‌اش برای جشن پایان تحصیلی دبیرستان دلخور است، نزد «دکتر امت براون» (لوید)، مخترع دیوانه، می‌رود که می‌خواهد ماشین زمانی را که از یک اتوموبیل دلورین ساخته، آزمایش کند. ماشین زمان به کار می‌افتد، ولی خودش با رگبار مسلمل چند تروریست لیبیائی – که در یک معامله پلوتونیوم سرشان را کلاه گذاشته – کشته می‌شود؛ «مارتی» با ماشین زمان فرار می‌کند و به ۱۹۵۵ می‌رود، و به‌طور تصادفی مانع ملاقات پدر آینده‌اش، «جرج» (گلاور)، با مادر آینده‌اش، «لورین» (تامپسن) می‌شود. «مارتی» به سراغ «دکتر براونِ» جوان‌تر می‌رود و مشکلش را توضیح می‌دهد و او، تصمیم می‌گیرد ماشین زمان را به کمک صاعقه‌ای به راه بیندازد …

دهه ۱۹۸۰ آغاز نگاه نوستالژیک هالیوود به دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ و یا به تعبیری به سینمای آن دو دهه است. بازگشت به آینده به نام کنایه‌آمیزش و با نشان دادن این نکته که آینده صرفاً به لحاظ فیزیکی متأخر به گذشته است، این نگاه نوستالژیک و ستایش آمیز نسبت به گذشته را تشدید می‌کند. اما بازگشت هالیوود به گذشته با کندوکاوی در ژانرهای آن دوره نیز همراه است. در همین بازگشت به آینده سفر به گذشته «مارتی»، بهانه‌ای می‌شود تا زمکیس در ژانر محبوب دهه ۱۹۵۰، فیلم‌های در باب بلوغ و شمایل‌هائی مثل جیمز دین و مارلون براندو کنکاش کند. زمکیس، با استعدادترین و موفق‌ترین کارگردان مکتب اسپیلبرگ، به‌خاطر ظرافت و ذکاوتی که در بازنمائی ژانرهای گذشته هالیوود از خود نشان می‌دهد با همین بازگشت به آینده و دو دنباله دیگرش (در سال ۱۹۹۰) به کارگردانی خود زمکیس و همکاری فاکس و لوید، و همچنین فارست گامپ (۱۹۹۴) و چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (۱۹۸۸) در کنار اسپیلبرگ و کامرون پول‌سازترین کارگردان دو دهه اخیر سینمای آمریکا بوده است.

۴۹- فیلم روشنایی‌های شهر – City Lights (1931)

سال تولید : ۱۹۳۱
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : چارلی چاپلین
کارگردان : چاپلین
فیلمنامه‌نویس : چاپلین
فیلمبردار : رالی تاترو، مارک مارکات و گوردون پولاک
هنرپیشگان : چاپلین، ویرجینیا چریل، هاری مایرز، هنک مان، هنری برگمن، آلبرت آستین و رابرت پریش
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۲۳۸۰ متر. صامت

“چارلی” (چاپلین) جان میلیونری (مایرز) را که از نوش‌خواری سر از پا نمی‌شناسد نجات می‌دهد. مرد میلیونر هم سخت به او محبت می‌کند؛ اما پس از هشیاری، “چارلی” را به‌جا نمی‌آورد و از خود می‌راند. این ماجرا تکرار می‌شود و “چارلی” که در این بین به دختر گل‌فروش نابینائی (چریل) دل بسته است، برای معالجه دختر، مجبور به سرقت پول میلیونر می‌شود و به زندان می‌افتد. پس از آزادی، “چارلی” با دختر که حالا بینائی خود را بازیافته، روبه‌رو می‌شود…

روشنائی‌های شهر در دوره‌ای ساخته می‌شود که سینما ناطق شده و دیگر به‌ندرت فیلمی صامت روی پرده می‌رود. چاپلین با پافشاری بر تهیه فیلم به‌صورت صامت، هم مخالفتش را با گویا شدن هنری (سینمای صامت) که به اوج کمال خود رسیده بود ابراز می‌دارد و هم امکان جدیدی برای جولان هنر پانتومیم خود فراهم می‌آورد. با این همه فیلم، نمونه‌ای شاخص از ناتوانی چاپلین در کارگردانی (در قیاس با نبوغش در بازیگری) و پروراندن دست‌مایه فیلم‌های بلند به‌شمار می‌آید. شخصیت‌های فیلم (به‌خصوص دختر گل‌فروش) اصلاً انسانی به‌نظر نمی‌آیند و بود و نبودشان تنها وابسته به حضور “چارلی” ولگرد است. به یادماندنی‌ترین صحنه فیلم آنجا است که “چارلی” می‌کوشد برای انصراف میلیونر از خودکشی به زیبائی‌های زندگی اشاره داشته باشد و هر چه می‌گردد از این زیبائی‌ها اثری نمی‌یابد.

۵۰- فیلم زیبای آمریکابی – American Beauty (1999)

سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : دان جینکس و بروس کوئن
کارگردان : سام مندس
فیلمنامه‌نویس : آلن بال
فیلمبردار : کانراد ل.هال
آهنگساز(موسیقی متن) : توماس نیومن
هنرپیشگان : کوین اسپیسی، آنت بنینگ، تورا برچ، وس بنتلی، منا سوواری، کریس کوپر، پیتر گالاگر، آلیسن جانی، اسکات باکولا و سام روباردز
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۲ دقیقه

̎لستر برنهام̎ (اسپیسی) مردی حدوداً چهل و پنج ساله و اسیر دوران گریزناپذیر بحران در زندگی است. او بدبین و بدگمان بار آمده و دلیلی برای ادامهٔ زندگی نمی‌یابد. رابطهٔ او با همسرش، ̎کارولین̎ (بنینگ) نیز گرم و صمیمانه نیست. ̎کارولین̎ هم به‌رغم آن که وانمود می‌کند نبض زندگی را کاملاً در اختیار دارد، در درون احساس پوچی و سرخوردگی می‌کند. ̎جین̎ (برچ)، دختر نوجوان آنان، همیشه دل‌مرده و افسرده است، اعتماد به نفس ندارد و به این نتیجه رسیده که از حداقل زیبائی هم برخوردار نیست. بهترین دوست ̎جین̎، ̎آنجلا̎ (سووای)، به‌عنوان یک مدل از زیبائی کامل بهره دارد و معتقد است زیبائی اصل بسیار مهمی است…

زیبای آمریکائی یک طنز تلخ به مفهوم مطلق است. فیلمی که پایه و اساسش بر کنایه استوار شده؛ این نگاه را می‌توان از نام فیلم تا تک تک اجزای اثر دنبال کرد. پایه و اساس فیلم بر نگاه منتقدانه به یک زندگی از نوع آمریکائی استوار است. یک زندگی به ظاهر زیبا اما بحران‌زده، و فیلم سعی می‌کند در زمانی که دارد، بی آن‌که دچار آشفتگی و سردرگمی شود، بخشی از زندگی آدم‌های این خانواده و حتی آدم‌های مرتبط با آنان را کاوش کند. حرکت به سمت بحران البته سبب می‌شود هر لحظه بر تلخی و سیاهی طنز حاکم بر اثر افزوده شود و تماشاگر را برای فاجعهٔ نهائی آماده کند. آن‌چه به این روایت تشخص می‌بخشد، تأکید مندس بر جزئیات و زوایای پنهانی است که بخش‌های مختلف این زندگی‌ها را به هم متصل می‌کند. از موفقیت بازی‌ها هم در رسیدن فیلم به اوج نمی‌توان گذشت. اسپیسی البته مثل همیشه فوق‌العاده است اما آن‌چه جلب توجه می‌کند بازی‌های دیگران ـ مثل بنینگ و سوواری ـ است که یک‌دست با شخصیت‌های اصلی، حال و هوائی خاص به فیلم بخشیده‌اند.

۵۱- فیلم مرثیه‌ برای یک رویا – Requiem for a Dream (2000)

سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : اریک واتسن
کارگردان : دارن آرونوفسکی
فیلمنامه‌نویس : هیوبرت سلبی جونیر و آرونوفسکی، برمبنای رمانی نوشته سلبی جونیر
فیلمبردار : ماتیو ج. لیباتیک
آهنگساز(موسیقی متن) : کلینت منسل
هنرپیشگان : الن برستین، جارد لتو، جنیفر کانلی، مارلون وینز، کریس مک‌دانلد، لوییز لاسر و کیت دیوید.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه.

̎هاری‌̎ (لتو) و دوست صمیمی‌اش ̎تایرون̎ (وینز)، معتادان فقیری هستند که در کانی آیلند نیویورک زندگی می‌کنند؛ ̎ماریون̎ (کانلی)، دوست ̎هاری̎ نیز که اعتیاد دارد، در تلاش است تا از پدر ثروتمندش فاصله بگیرد. ̎هاری̎ رویای فروش نیم کیلو هروئین را در سر می‌پروراند تا با پول آن بتواند به اتفاق ̎ماریون̎ بوتیک لباسی باز کند. به ̎سارا̎ (برستین)، مادر ̎هاری̎ ـ که روز و شبش را به تماشای تلویزیون می‌گذراند ـ خبر می‌رسد که می‌تواند در برنامهٔ مورد علاقهٔ تلویزیونی‌اش شرکت کند. ̎سارا̎ که حالا می‌خواهد رژیم بگیرد تا بتواند لباس قرمز مورد علاقه‌اش را بپوشد، به سراغ پزشک بی‌وجدانی میرود که نسخهٔ ̎آمفتامین̎ برایش می‌پیچد. کمی بعد ̎سارا̎ نیز اعتیاد خاص خودش را پیدا می‌کند که بیش از پیش غیر قابل کنترل به‌نظر می‌رسد…

۵۲- فیلم آواز در باران – Singin’ in the Rain (1952)

سال تولید : ۱۹۵۲
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مترو ـ گلدوین ـ مایر
کارگردان : جین کلی و استنلی دانن.
فیلمنامه‌نویس : آدولف گرین و بتی کامدن، برمبنای ترانه آواز در باران.
فیلمبردار : هارولد راسن.
آهنگساز(موسیقی متن) : ناسیو هرب براون.
هنرپیشگان : کلی، دانلد اوکانر، دبی رنولدز، جین هیگن، میلارد میچل، ریتا موره‌نو، داگلاس فالی، سید چریس، مج‌‌بلیک و کینگ دانوون.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه.

سال ۱۹۲۷. “دان لاک‌وود” (کلی) و “لینا لامونت” (هیگن)، یکی از محبوب‌ترین زوج‌های هالیوود هستند؛ هر چند که “لینا” به اشتباه تصور می‌کند که ماجراهای عاشقانه روی پرده‌شان، واقعیت هم دارد. “دان” و هم‌کار گمنام‌ترش، “کازمو براون” (اوکانر) راه سختی را برای رسیدن به موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند، وقتی فیلم “خواننده جاز”، دوران سینمای ناطق را شروع می‌کند و صدای خوب یکی از شرایط لازم بازیگری می‌شود، “دان” مشکلی ندارد، اما صدای زیر و ناراحت کننده “لینا” تمام تلاش‌های “دان” و “کازمو” را در نخستین فیلم موزیکال‌شان بر باد می‌دهد. باوجود این، وقتی از صدای “کیت سلدن” (رنولدز) ـ بازیگری “جدی” که به‌طور تصادفی با “دان” آشنا و دل‌باخته‌اش شده ـ به‌جای صدای “لینا” استفاده می‌کنند، فیلم نجات می‌یابد. به‌نظر می‌رسد که “کتی” باید تا ابد در سایه “لینا” بماند، با این همه سرانجام حق به حقدار می‌رسد و عشق پیروز می‌شود.

محبوب‌ترین موزیکال تاری سینما که در سال ۱۹۸۲ در رده یکی از “ده فیلم منتخب” تاریخ سینما قرار گرفت و هنوز در هر شرایطی خنده بر لبان تماشاگرانش می‌آورد. ترانه‌ها و رقص‌های این فیلم، که اساساً ادای دینی به خود رسانه سینما به‌شمار می‌آید. از یاد نرفتنی است؛ به‌خصوص ترانه “آن‌ها را بخندان” اوکانر، ترانه اصلی “آواز در باران” کلی و صحنه مشهور رقص کلی و چریس که هجویه فیلم‌های گنگستری است. نکته طنز آمیز که آوازهای رنولدز (که در فیلم خوش صداست) در اصل توسط هیگن (که فیلم بد صداست) اجرا شده است.

۵۳- فیلم فیلم در بارانداز
On The Waterfront

داستان در مورد یک جوان بوکسور است که برای یک باند کار میکند که تمامی تبادلات یک بارانداز را زیر نظر دارند. جوان برای این باند همه کار میکند از قتل تا گوشمالی تا زمانی که با یک دختر جوان آشنا میشود و سعی میکند که از این باند بیرون بیاید، اما…

فیلم در بارانداز به کارگردانی الیا کازان در سال ۱۹۵۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم مارلون براندو، کارل مالدن، اوا ماری سنت، راد استایگر، لی جی. کاب، مارتین بالسام و پت هینگل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۵۴- فیلم ریفیفی
Rififi

فیلم ریفیفی ، در مورد گروهی از سارقین است که در عملیاتى پیچیده و دقیق ، به یک جواهر فروشى در پاریس دستبرد مى ‏زنند و…

فیلم ریفیفی به کارگردانی جولز دسین در سال ۱۹۵۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور فرانسه و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم ژان سرویس، کارل موهنر، رابرت مانوئل، جانین دارسی و روبر حسین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۵۵- فیلم راکی
Rocky

راکی بالبوآ ورزشکار رشته تازه کار بوکس که نتوانسته بود به قهرمانی برسد در مسابقه ای با قهرمان سنگین وزن جهان به نام آپولو کرید توانست با پشت کار او را شکست دهد.

فیلم راکی به کارگردانی جان جی. آویلدسن در سال ۱۹۷۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و ورزشی می‌باشد. در این فیلم سیلوستر استالونه، تالیا شایر، برت یانگ، کارل ویترز و بورگس مریدیت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۵۶- فیلم پاریس تگزاس
Paris Texas

فیلم برنده نخل طلای کن پاریس تگزاس ساخته ویم وندرس داستان ترویس هندرسون است که همیشه بی هدف رانندگی میکند و برای ۴ سال است گم شده و در بیابان سرگردان است و حالا برادرش به دنبال او میگردد…

فیلم پاریس تگزاس به کارگردانی ویم وندرس در سال ۱۹۸۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آلمان و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم هری دین استنتون، ناستاسیا کینسکی، دین استاکول و اورور کلمان به هنرمندی پرداخته‌اند.

۵۷- فیلم جان سخت – Die Hard (1988)

سال تولید : ۱۹۸۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لارنس گوردون و جوئل سیلور
کارگردان : جان مک‌تیرنان.
فیلمنامه‌نویس : جب استوارت و استیون دِ سوزا، برمبنای رمانی نوشته رودریک تورپ.
فیلمبردار : یان دِ بونت.
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل کیمن.
هنرپیشگان : بروس ویلیس، بانی بدلیا، رجینالد ول‌جانسن، پل گلیسن، دِو ورو وایت، ویلیام آترتن، هارت بوچنر، آلن ریکمن و الکساندر گودونوف.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۲ دقیقه.

در شب کریسمس، «جان مکلین» (ویلیس)، پلیس نیویورکی به لس آنجلس می‌آید تا تعطیلات را با «هالی» (بدلیا)، همسرش که از او جدا شده و دو فرززندش بگذراند. عامل اصلی این جدائی، شغل مهمی است که «هالی» به تازگی در اداره مرکزی جدیدالتأسیس یک شرکت ژاپنی (آسمان خراش سر به فلک کشیده در مرکز لس آنجلس) به دست آورده است. «مکلین»، همسرش را در مهمانی شب سال نو که در طبقه سی‌ام ساختمان برگزار می‌شود، ملاقات می‌کند. در اینجا گروهی از تروریست‌ها به رهبری «هانس گروبر» (ریکمن)، تبهکار آلمانی‌الاصل به ساختمان هجوم می‌آورند، آنجا را تصرف می‌کنند و تمام مهمانان را به گروگان می‌گیرند. هدف اصلی آنان نفوذ به سیستم پیچیده گاوصندوق شرکت و ربودن ششصد و هفتاد میلیون دلار اوراق بهادار موجود در آن است. «مکلین» از دست تروریست‌ها می‌گریزد، خود را به طبقات فوقانی آسمان خراش می‌رساند و از آنجا نبردی یک تنه را علیه مهاجمان آغاز می‌کنند…

۵۸- فیلم نفرت
La Haine

«نفرت»، فیلمی در ژانر اکشن-جنایی و درام و محصول سال ۱۹۹۵ سینمای فرانسه است. این فیلم پس از اکران موفقش در سال ۱۹۹۵ و با حضور در جشنواره های بین المللی، توانست نامزد دریافت ۲۳ جایزه شود و نهایتا ۸ جایزه همچون «بهترین فیلم»، «بهترین کارگردانی»، «بهترین تدوین» و «بهترین تهیه کنندگی» را با خود به خانه ببرد. همچین این فیلم در رتبه ۲۲۸ فهرست بهترین فیلم های سایت «آی ام دی بی» قرار دارد. نفرت، داستان زندگی ۳ جوان فرانسوی، درست یک روز پس از یک شورش بزرگ را روایت می کند. آن ها با سرقت یک اسلحه، مرتکب کارهایی می شوند که عواقب سنگینی را برایشان به دنبال دارد.

فیلم نفرت به کارگردانی متیو کاسوویتس در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور فرانسه و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم ونسان کسل، هوبرت کانده، سعید تغماوی، عبدالحمد قیلی و جوزف مومو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۵۹- فیلم لبوفسکی بزرگ
The Big Lebowski

«لبوفسکی بزرگ»، فیلمی در ژانر کمدی-اکشن و جنایی، به کارگردانی برادران کوئن و محصول سال ۱۹۹۸ سینمای آمریکاست. این فیلم که یکی از ارزشمندترین و تاثیرگذارترین کارهای کوئن هاست، با حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبر، موفق شد نامزد دریافت ۲۳ جایزه شود که در این بین، ۵ جایزه همچون «بهترین فیلم خارجی» را از آن خود کرده است. ستارگانی چون «جف بریجز»، «جان گودمن» و «جولیان مور» در این فیلم خوش درخشیده اند. از دیگر افتخارات این فیلم، کسب رتبه ۲۰۱ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی است. این فیلم رویایی با داستانی قوی و سرشار از لحظات به یادماندنی، درباره «جف لبوفسکی» است که با یک میلیونرِ هم نامِ خود اشتباه گرفته می شود و به دنبال این است تا زندگی تباه خود را سر و سامان دهد، پس از دوستانش در باشگاه بولینگ می خواهد تا او را برای رسیدن به این مقصود یاری کنند…

فیلم لبوفسکی بزرگ به کارگردانی جوئل کوئن در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و جنایی می‌باشد. در این فیلم جف بریجز، جان گودمن، جولیان مور، استیو بوشمی و دیوید هادلستون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۰- فیلم حس ششم
The Sixth Sense

«حس ششم»، فیلمی در ژانر درام-هیجان انگیز و رازآلود و محصول سال ۱۹۹۹ هالیوود است. بازیگران مطرحی از جمله «بروس ویلیس»، «هالی جوئل ازمنت» و «تونی کولت» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم توانست در جشنواره های بین المللی از جمله اسکار، گلدن گلوب و بفتا در مجموع نامزد دریافت ۵۶ جایزه در رشته های مختلف شد و نهایتا ۳۶ جایزه را از آن خود کرد. این فیلم همچنین در لیست بهترین های آ ام دی بی در جایگاه ۱۶۴ اُم قرار دارد. داستان حس ششم درباره پسر بچه ایست که می تواند ارواح را ببیند و با آن ها ارتباط برقرار کند. او برای رفع این مشکل از یک روانشناس کودک تقاضای کمک می کند اما نه تنها این مشکل حل نمی شود بلکه …

فیلم حس ششم به کارگردانی ام نایت شیامالان در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم بروس ویلیس، هالی جوئل آزمنت، تونی کولت، اولیویا ویلیامز و دانی والبرگ به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۱- فیلم اگه می تونی منو بگیر
Catch Me if You Can

«اگه می تونی منو بگیر»، فیلمی در ژانر پلیسی-معمایی و بیوگرافی، به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» و محصول سال ۲۰۰۲ سینمای آمریکاست. این فیلم با حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار، بفتا و گلدن گلوب موفق شد نامزد دریافت یک جایزه اسکار و ۶۱ جایزه دیگر شود که در این بین، ۱۶ جایزه همچون «بهترین بازیگر نقش مکمل مرد» فستیوال بفتا را از آن خود کرده است. در این فیلم که بر پایه خود زندگی نامه ای به همین نام نوشته «فرانک آبیگنل جونیور» و «استن ردینگ» ساخته شده، ستارگانی چون «لئوناردو دی کاپریو»، «تام هنکس» و «کریستوفر واکن» بازی های درخشانی از خود به نمایش گذارده اند. از دیگر افتخارات این فیلم، کسب رتبه ۱۹۶ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه سایت معتبر آی ام دی بی است. داستان این فیلم جذاب و تماشایی، روایتگر زندگی نامه «فرانک ابگنیل» است؛ کسی که شهرتش را به خاطر سابقه فعالیتش به عنوان جاعل چک، کلاهبرداری و حقه های فرارش از دست ماموران به دست آورد…

فیلم اگه می تونی منو بگیر به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و جنایی می‌باشد. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو، تام هنکس، کریستوفر واکن، مارتین شین، ایمی آدامز، جیمز برولین و برایان هاو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۲- فیلم در جستجوی نمو
Finding Nemo

داستان فیلم در مورد یک دلقک ماهی به نام مارلین است که در مورد پسرش نمو زیادی حساس است و او را در اقیانوس گم می کند و درپی آن با کمک ماهی به نام دوری به جستجوی نمو می پردازد…

فیلم در جستجوی نمو به کارگردانی اندرو استنتون و لی آنکریچ در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد.

۶۳- فیلم بیل را بکش ۱
Kill Bill 1

در فیلم بیل را بکش ۱ ،یک عروس بعد از کمای طولانی، بیدار میشود. اثری از بچه ای که قبلا در شکم داشته نیست. تنها چیزی که در ذهن دارد، انتقام گرفتن از تیم قاتلینی است که به او خیانت کردند، تیمی که خودش هم زمانی عضو آن بود….

فیلم بیل را بکش ۱ به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و جنایی می‌باشد. در این فیلم اوما تورمن، لوسی لیو، ویویکا ای فاکس، داریل هانا، دیوید کاراداین، مایکل مدسن، جولی دریفوس و چیاکی کوری یاما به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۴- فیلم چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم
How to Train Your Dragon 1

در انیمشن چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم ، یک وایکینگ جوان که علاقه زیادی به شکار اژدها دارد، بر خلاف انتظار خودش با یک اژدهای جوان دوست می شود و …

فیلم چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم به کارگردانی دین دبلوا و کریس سندرز در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و اکشن می‌باشد. در این فیلم جی باروشل، جرارد باتلر، کریگ فرگوسن، آمریکای فررا، جونا هیل و کریستوفر مینتز-پلاسه به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۵- فیلم مکس دیوانه: جاده خشم
mad max: fury road

در آینده ای دور، در حالی که تنها بیابانی خشک از زمین باقی مانده است، باقیمانده ی نسل انسان ها برای زنده ماندن حاضرند یکدیگر را از بین ببرند. اما در این میان ، مردی جوان به نام مکس ، که خانواده اش را از دست داده است ، در جستجوی صلح می باشد و… این فیلم به کارگردانی جورج میلر از سری فیلم های مکس دیوانه است که از دهه ۸۰ تا کنون بسیار پرطرفدار بوده. اولین نسخه این فیلم با معرفی کردن ستاره ای به سینمای جهان به نام مل گیبسون همراه بود. باوجود افتی که در ساخت نسخه های بعدی این فیلم وجود داشته، اما در این نسخه شاهد درخشش فیلم بالاخص در جلوه های ویژه و موسیقی هستیم.

فیلم مکس دیوانه: جاده خشم به کارگردانی جرج میلر در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم تام هاردی، شارلیز ترون، نیکلاس هولت، جاش هلمن، رزی هانتینگتون وایتلی، رایلی کیئو و کورتنی ایتون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۶- فیلم فورد در برابر فراری
Ford v Ferrari

داستان بر اساس اتفاقات واقعی ای بوده که در گذشته رخ داده است و قصه یک تیم عجیب و البته مصمم از طراحان و مهندسان آمریکایی را حکایت میکند. این تیم توسط یک طراح با استعداد به نام کرول شلبی و همچنین یک راننده انگلیسی به نام کن مایلز هدایت میشود. کن مایلز و کرول شلبی موظف به انجام وظیفه طرح کامل ساخت یک اتومبیل از ابتدا تا انتها هستند.

فیلم فورد در برابر فراری به کارگردانی جیمز منگولد در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و فرانسه و در ژانر اکشن و بیوگرافی می‌باشد. در این فیلم مت دیمون، کریستین بیل، جان برنثال، کترینا بلف و جاش لوکاس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۷- فیلم مهمان نامرئی
The Invisible Guest

«مهمان نامرئی»، فیلمی در ژانر جنایی-رازآلود و درام و محصول سال ۲۰۱۶ کشور اسپانیاست. این فیلم با حضور در جشنواره های مختلف، علاوه بر استقبال مخاطبین و منتقدین، توانست در ۵ رشته نامزد دریافت جایزه شود و نهایتا ۲ جایزه را از آن خود کند. مهمان نامرئی داستان یک تاجر موفق را روایت می کند که متهم به قتل شده و تنها ۳ ساعت زمان دارد تا یک دفاعیه مستدل ارائه دهد و از اتهامی که به او شده، تبرئه شود اما برای اثبات بی گناهی اش، اسرار زیادی باید برملا شوند.

فیلم مهمان نامرئی به کارگردانی اوریل پائولو در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور اسپانیا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم ماریو کاساس، آنا ویگنر، Jose Coronado، باربارا لنی، فرانچسک اوریا و پاکو توس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۶۸- فیلم یک صدای خاموش
A Silent Voice

صدایی خاموش بر اساس مانگایی نوشته «یوشیتوکی اویما» است و داستان و رابطه بین شویا ایشیدا و یک دختر خوش قلب و ناشنوا به اسم شوکو نیشیمایا است. شویا که احساساتی گیج و نامطمئن درباره ورود شوکو به عنوان یک همکلاسی جدید به مدرسه اش دارد، اقدام به قلدری کردن و آزار رساندن به او می کند اما….

فیلم یک صدای خاموش به کارگردانی نائوکو یامادا در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و درام می‌باشد.

۶۹- فیلم فرار بزرگ
The Great Escape

«فرار بزرگ»، فیلمی در ژانر اکشن-ماجراجویی و درام و محصول سال ۱۹۶۳ سینمای کشور آمریکاست. از بازیگران این فیلم می توان به «استیو مک کوئین»، «جیمز گارنر» و «ریچارد آتنبرو» اشاره کرد. این فیلم نامزد دریافت ۱۳ جایزه از جشنواره های مختلف بین المللی همچون گلدن گلوب و آکادمی اسکار شد و نهایتا توانست ۳ جایزه «بهترین بازیگر مرد»، «بهترین فیلم»، «یکی از ده فیلم برتر سال» را از آن خودش کند. فرار بزرگ همچنین در رتبه ۱۴۴ لیست برترین فیلم های تاریخ سایت معتبر «آی ام دی بی» قرار دارد. داستان این فیلم که در بستری از رویدادهای واقعی تاریخی به تصویر کشیده می شود؛ روایت گر داستان فرار اسرای جنگی متفقین در طول جنگ جهانی دوم از اردوگاه آلمانی هاست که چندین هزار نفر برای این فرار بزرگ برنامه ریزی کرده بودند.

فیلم فرار بزرگ در سال ۱۹۶۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم پل بریکهیل، استیو مک کوئین، جیمز گارنر، ریچارد اتنبرا، جیمز دونالد، چارلز برانسون، دونالد پلیسنس، جیمز کابرن، دیوید مک کالوم، گوردون جکسون و جان لیتون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۰- فیلم سونات پاییزی
Autumn Sonata

«اوا» (اولمان) که با همسرش، «ویکتور» (بیورک) در خانه دورافتاده یک کشیش در نروژ زندگی می‌کند و به تازگی پسر چهارساله‌اش را از دست داده، وقتی در می‌یابد مادرش، «شارلوت» (برگمن)، پیانیست نامدار، عزادار محبوبش است، او را برای مدتی نزد خود دعوت می‌کند. «شارلوت» می‌آید و می‌بیند که «اوا»، خواهر معلولش «هلنا» (نایمان) را – که «شارلوت» او را به یک پانسیون سپرده بود – نزد خود آورده و از او پرستاری می‌کند. شب هنگام، «شارلوت» براثر کابوسی از خواب می‌پرد و «اوا» نزدش می‌آید. مادر و دختر شروع به صحبت می‌کنند و «اوا» نفرتش از مادر را به تدریج آشکار می‌کند. «اوا» معتقد است که او خانواده‌اش را فدای هنر خود کرده و از بچه‌هایش غافل بوده است. روز بعد، «شارلوت» می‌رود و «اوا»، که به برخورد نادرست خود پی‌برده، بار دیگر برای او نامه می‌نویسد…

فیلم سونات پاییزی به کارگردانی اینگمار برگمان در سال ۱۹۷۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور سوئد و در ژانر درام و موسیقی می‌باشد. در این فیلم اینگرید برگمن، لیو اولمان، لنا نیمان و هالوار بیورک به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۱- فیلم ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی
Indiana Jones and the Last Crusade

«ایندیانا جونز» (فورد) پروفسور باستان شناسی است که برای برگرداندن اشیای تاریخی به موزه ها می جنگد. مجموعه داری ثروتمند به نام «والتر» (گلاور) به او می گوید که پدرش «دکتر جونز» (کانری) متخصص قرون وسطی، در میانه ی جست و جو برای یافتن جام مقدس ناپدید شده است و «ایندی» سعی می کند جای او را پیدا کند.

فیلم ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم هریسون فورد، شان کانری، دنهلم الیوت، آلیسون دودی و جان ریس دیویس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۲- فیلم کلاوس
Klaus

یک پستچی در هنگام انجام ماموریت خود در یک شهر یخ زده واقع در شمال متوجه میشود که بابانوئل خود را مخفی کرده است و …

فیلم کلاوس به کارگردانی سرخیو پابلوس در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور اسپانیا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم جیسون شوارتزمن، رشیدا جونز، جون کیوسک، جی کی سیمونز و نرم مک دانلد به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۳- فیلم کتاب سبز
Green Book

فیلم کتاب سبز که براساس داستانی واقعی ساخته شده روایت رابطه یک پیانیست آفریقایی – آمریکایی به نام دان شرلی و راننده ایتالیایی – آمریکایی او در جریان تور سال ۱۹۶۰ است، و اتفاقات پیرامون این دو نفر در اوج درگیری های نژاد پرستی در آمریکا را نشان می دهد…

فیلم کتاب سبز به کارگردانی پیتر فارلی در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و کمدی می‌باشد. در این فیلم ویگو مورتنسن، ماهرشالا علی، لیندا کاردلیانی، پی. جی. برن، دان استارک، اقبال طبا و نیک واللونگا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۴- فیلم شمال از شمال غربی
North by North west

«راجر تورنهیل» (گرانت) مدیر تبلیغاتی موفق اما خودخواه، روزی با مأموری مخفی بهنام «جرج کاپلان» اشتباه گرفته میشود. اشتباهی که منجر به کشانده شدنش به دنیائی از مخاطرات و دسیسه ها شده و او را وا میدارد برای حفظ جان خود ـ در حالی که به پلیس هم نمیتواند متوسل شود ـ تمام کشور را زیر پا بگذارد. در طول این مسیر رهآورد او عشقی تازه به زنی به نام «ایوکندال» (سینت) است…

فیلم شمال از شمال غربی به کارگردانی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و رازآلود می‌باشد. در این فیلم کری گرانت، اوا ماری سنت، جیمز نویل میسون و جسی رویس لندیس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۵- فیلم غرامت مضاعف – Double Indemnity (1944)

سال تولید : ۱۹۴۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : پارامونت
کارگردان : بیلی وایلدر
فیلمنامه‌نویس : ریموند چندلر و وایلدر، برمبنای داستان نوشته جیمز م. کین.
فیلمبردار : جان سایتس.
آهنگساز(موسیقی متن) : میکلوش روشا.
هنرپیشگان : فرد مک‌مورای، باربارا استانویک، ادواردگ. رابینسن، پورتر هال، جین هیتر و تام پاورز.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۰۷ دقیقه.

“والترنف” (مک‌مورای) زخمی وارد دفتر کارش می‌شود و خطاب به دستگاه ضبط صدا ماجرای خود را تعریف می‌کند: این‌که چطور به‌عنوان مأمور بیمه به خانه آقای “دیتریکسن” رفت و به خانم خانه، “فیلیس” (استانویک) دل باخت، طوری که قبول کرد در نقشه قتل شوهر ثروتمندش و تصاحب حق بیمه با او هم‌دستی کند. آن دو با صحنه‌سازی نامحتملی برای مرگ شوهر، درصدد گرفتن “غرامت مضاعف” قید شده در قرارداد بیمه برآمدند و سپس مجبور شدند فشار بدگمانی مافوق “نف”، “بارتن کیز” (رابینسن) را تحمل کنند. در عین حال تزلزل رابطه، کم‌کم خودش را نشان داد و “نف” و “فیلیس” در یک بازی مرگ‌بار روبه‌روی هم قرار کرفتند…

۷۶- فیلم پرتقال کوکی – A Clockwork Orange (1971)

سال تولید : ۱۹۷۱
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : استنلی کوبریک
کارگردان : کوبریک، برمبنای رمانی نوشته آنتونی برجس.
فیلمنامه‌نویس : کوبریک، برمبنای رمانی نوشته آنتونی برجس.
فیلمبردار : جان آلکوت
آهنگساز(موسیقی متن) : هنری پرسل، جاکومو روسینی، والتر کارلوس، آرتور فرید، ناسیو هرب براون، ادوارد الگار، ریمسکی کورساکوف، لودویگ وان بتهوون و اریکا ایگن.
هنرپیشگان : مالکوم مک‌داول، پاتریک مگی، مایکل بیتس، وارن کلارک، جان کلایو، ایدریان کوری، پل فارل و کلایو فرانسیس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۷ دقیقه.

انگلستانِ آینده. چند جوان خلافکار، به‌رهبری «الکس» (مک داول)، شب‌ها را به فسق و فجور و اعمال غیرقانونی می‌گذرانند. آنان با گروهی دیگر درگیر می‌شوند و بعد به خانه نویسنده‌ای، «آقای الکساندر» (مگی) یورش می‌برند، به همسرش هتک حرمت می‌کنند و او را می‌کشند. پس از چندی میان اعضاء گروه اختلاف پیش می‌آید و دوستان «الکس» به او خیانت می‌کنند. «الکس» به او خیانت می‌کنند. «الکس» در زندان، برای کوتاه شدن مدت اسارت، حاضر می‌شود مورد آزمایش‌های روحی و روانی قرار گیرد؛ به‌طوری که پس از چندی خشونت و جسارتش را از دست می‌دهد. سرانجام نیز در حالی که آدم‌ها سربه‌راهی شده از زندان آزاد می‌شود. اما اینجا قربانیان قدیمی یکی، یکی انتقام خواهند گرفت…

۷۷- فیلم غلاف تمام فلزی
Full Metal Jacket

فیلم غلاف تمام فلزی شاهکار جنگی استنلی کوبریک است. فیلم از جایی شروع میشود که عده ای داوطلب در کمپی نظامی تربیت می شوند و بعد از طی کردن دوره ی آموزشی عده ای از آنها به عنوان نظامی و یکی به عنوان خبرنگار عازم جنگ ویتنام میشوند و ….

فیلم غلاف تمام فلزی به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۸۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم متیو موداین، آدام بالدوین، وینسنت دن آفریو، آر لی امی، دوریان هاروود، آرلیس هاوارد، کوین ماجور هاوارد و اد اوراس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۸- فیلم سگدانی
Reservoir Dogs

در فیلم سگدانی ، پس از اینکه یک سرقت ساده از جواهر فروشی با شکست مواجه می شود ، افرادی که از آن سرقت جان سالم به در برده اند ، به این نتیجه می رسند که یکی از آن ها ، مامور مخفی است و…

فیلم سگدانی به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم هاروی کایتل، تیم راث، مایکل مدسن، کریس پن، استیو بوشمی و کوئنتین تارانتینو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۷۹- فیلم پدر
The Father

«پدر»، فیلمی در ژانر درام-خانوادگی و اجتماعی به کارگردانی «فلوریان زلر» و محصول سال ۲۰۲۰ کشورهای انگلیس و فرانسه است. این فیلم نامزد دریافت ۱۵۷ جایزه از جشنواره های مختلف و معتبر بین المللی همچون «بفتا» و «آکادمی اسکار» شده است که از این میان توانست ۲۶ جایزه از جمله «اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد سال»، «اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی»، «بهترین بازیگر نقش اول زن»، «بهترین فیلمساز جدید» و «بهترین فیلمنامه» را با خود به خانه ببرد. بازیگران مطرحی از جمله «آنتونی هاپکینز»، «الیویا کلمن» و «مارک گاتیس» به ایفای نقش در این فیلم پرداخته اند. داستان فیلم پدر حول زندگی پیرمردی ۸۰ ساله می گردد که ناگهان زندگی اش دچار تغییرات بزرگ و اساسی می شود. در این میان، دخترش قصد کمک به او را دارد اما «آنتونی»، پیرمرد دوست داشتنی داستان، تمام کمک های او را رد می کند. هرچند زندگی بی رحم، کار را برای آنتونی به جایی می رساند که ذهنیتش را نسبت به همه چیز تغییر می دهد و …

فیلم پدر به کارگردانی فلوریان زلر در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و فرانسه و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم الیویا کلمن، آنتونی هاپکینز، مارک گیتیس، اولیویا ویلیامز، ایموجن پوتس و روفوس سوئل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۰- فیلم ۱۹۱۷
۱۹۱۷

سم مندس کارگردان بریتانیایی پس از ساخت دو فیلم جیمز باند به سراغ ساخت فیلم ۱۹۱۷ رفته است. پرونده این فیلم جنگی اولین بار در سال ۲۰۱۸ باز شد. این فیلم به دلیل تصویر برداری پیچیده جز پروژه های سخت و زمان بر بوده است که در لوکیشن های مختلفی فیلمبرداری شده. بازیگر نقش اول این فیلم دین چارلز چپمن، قبلا برای بازی در سریال بازی تاج و تخت، جایزه گرفته است. فیلم ۱۹۱۷ برنده دو جایزه بهترین تصویر متحرک در ژانر درام و بهترین کارگردان تصویر متحرک جشنواره گلدن گلوب ۲۰۲۰ شد، همچنین در ۱۱ رشته مختلف اسکار ۲۰۲۰ از جمله بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین کارگردانی بفتا، کاندید شده است. از دیگر بازیگران به نام این فیلم می توان به جرج مکای، دنیل میز و کالین فرث اشاره کرد. اتفاقات این فیلم در جنگ جهانی اول رخ می دهد و داستان دو سرباز است که طی عملیات غیرممکنی باید در خط مقدم بجنگند و پیام مهمی را انتقال دهند. پیامی که جان هزاران نفر در گرو انتقال آن است.

فیلم ۱۹۱۷ به کارگردانی سم مندس در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و آمریکا و در ژانر اکشن می‌باشد. در این فیلم دین-چارلز چپمن، جرج مکای، دنیل میز و کالین فرث به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۱- فیلم درخشش
The Shining

نویسنده ای به همراه همسر و فرزندش در هتلی به عنوان سرایدار اقامت می گزیند تا در طول فصل زمستان و در آرامش فضای هتل داستانش را به پایان ببرد. عدم دسترسی به راه های مواصلاتی و شرایط هتل که تحت تاثیر نیروهای شیطانی است و فضای وهم آلود و تنهایی در این مکان باعث میشود خانواده و به خصوص پدر خانواده دچار جنون شوند و …

فیلم درخشش به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۸۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و وحشت می‌باشد. در این فیلم جک نیکلسون، شلی دووال، اسکتمن کراترز و دنی لوید به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۲- فیلم ایندیانا جونز و مهاجمین صندوقچه گمشده
Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

در سالهای ۱۹۳۰ باستان شناس و ماجراجوی آمریکایی، ایندیانا جونز توسط دولت آمریکا استخدام می شود و ماموریت پیدا می کند صندوق مقدس گم شده را که نازی ها در پی یافتن آن هستند پیدا کرده و با خود به آمریکا بیاورد…

فیلم ایندیانا جونز و مهاجمین صندوقچه گمشده به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۸۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم هریسون فورد، کارن آلن و پل فریمن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۳- فیلم کشتی – The Boat (1981)

کِشتی (به آلمانی: Das Boot) یک فیلم جنگی ۱۴۹ دقیقه‌ای به کارگردانی ولفگانگ پترسن با بازی یورگن پروشنو محصول کشور آلمان غربی پیشین است.

در دهه ۱۹۸۰ یک مینی‌سریال برپایه تمام نوارهای خام و قسمت‌های پخش‌نشده از این فیلم در ۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای (۳۰۰ دقیقه; یا ۲۹۳ دقیقه (۴ ساعت و ۵۳ دقیقه) بدون فلش‌بک‌های ابتدای هر قسمت) تحت عنوان «Das Boot – The Original Uncut Version» توسط بی‌بی‌سی دو در بریتانیا و در ۳ قسمت ۱۰۰ دقیقه‌ای در آلمان پخش شد.

فرانسه هنگام جنگ جهانی دوم به دست نیروهای ارتش آلمان نازی اشغال شده و نیروی دریایی آلمان نازی یکی از بندرهای فرانسه اشغالی به نام بندر لا روشل را که در غرب فرانسه است پایگاه جنگی خودش کرده است، در سال ۱۹۴۱ یکی از زیردریائی‌های نیروی دریائی آلمان نازی به فرماندهی کاپیتان کلون (با بازی یورگن پروشنو) از بندر لاروشل برای شرکت در نبرد آتلانتیک (۱۹۳۹–۱۹۴۵) رهسپار دریا می‌شود، نخست با یک رزمناو دشمن درگیر می‌شود، سپس سه نفتکش دشمن را آماج اژدر می‌کند و بار دیگر با یک رزمناو دشمن درگیر می‌شود، پس از پایان درگیری با رزمناو دشمن یکی از سه نفتکش را که در آتش می‌سوخت اما هنوز غرق نشده بود آماج اژدر کرده و آن را هم غرق می‌کند، سپس فرمان می‌رسد که زیردریائی پس از دیدار با یکی از کشتی‌های نیروی دریائی ارتش آلمان نازی که در ساحل بندر ویگو در کشور اسپانیا لنگر انداخته است و پس از دریافت سوخت و خوراک از آن کشتی باید از تنگه جبل‌الطارق گذشته و خود را به دریای مدیترانه برساند و از آنجا هم به بندر لا اسپتزیا در شمال غربی ایتالیا برود (چون ایتالیا در آن زمان با آلمان نازی هم پیمان بود و نیروی دریائی آلمان نازی در بندر لااسپتزیا پایگاه جنگی درست کرده بود) هنگامی که زیردریائی می‌خواهد از تنگه جبل‌الطارق بگذرد

۸۴- فیلم انتقام جویان : پایان بازی
Avengers: Endgame

بعد از نابود کردن نیمی از جهان به دست تانوس ، انتقام جویان باقی مانده باید برای درست کردن خرابکاری های اعمال این تایتان دیوانه و بازگشت جهان به تعادل اولیه دست به کار شوند.

فیلم انتقام جویان : پایان بازی به کارگردانی آنتونی روسو و جوزف روسو در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک روفالو، کریس همزورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، پل راد، بندیکت کامبربچ، بری لارسون، زویی سلدانا، اوانجلین لیلی، تام هیدلستون، تیلدا سوئینتن، ناتالی پورتمن و تام هالند به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۵- فیلم دست نیافتنی ها
The Intouchables

داستان فیلم اقتباسی از یک داستان واقعی است. قصه نویسنده ثروتمندی به نام فیلیپ که در اثر سقوط با چتر از گردن به پایین فلج می‌شود و برای پرستاری از خود مردی به اسم دریس را استخدام می‌کند. فیلیپ تا قبل از استخدام دریس مردی بداخلاق و غیرقابل تحمل بود اما با حضور دریس که سابقه سرقت و زندان نیز دارد زندگی و شخصیتش متحول می‌شود. دریس زندگی فیلیپ را به‌طور کامل عوض می‌کند. زندگی کسل‌کننده فیلیپ با ورود دریس تغییر می‌کند به گونه‌ای که از بیرون رفتن با آمبولانس، به بیرون رفتن با ماشین‌های مازراتی خود رو می‌آورد.

فیلم دست نیافتنی ها به کارگردانی اولیویه ناکاش و اریک تولدانو در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور فرانسه و در ژانر بیوگرافی و کمدی می‌باشد. در این فیلم فرانسوا کلوزه و عمر سی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۶- فیلم گورستان کرم‌های شب‌تاب – Grave of the Fireflies (1988)

مدفن کرم‌های شب‌تاب یک فیلم تراژدی انیمه به کارگردانی و نویسندگی ایسائو تاکاهاتا است. این نخستین فیلم تولیدشده توسط شینچوشا است که کارهای تولیدی انیمهٔ آن در استودیو جیبلی انجام شده‌است. این اثر یک فیلم اقتباسی از رمانِ شبه خودزندگی‌نامهٔ مدفن کرم‌های شب‌تاب نوشتهٔ آکیوکی نوساکا است که با هدف عذرخواهی شخصی او از خواهرش که در جنگ جهانی دوم بر اثر سوء تغذیه جان باخت نوشته شده‌است. این انیمه اغلب به عنوان یک فیلم ضدجنگ شناخته می‌شود اما این برداشت مورد نقد برخی منتقدان و کارگردان آن قرار گرفته‌است.

مدفن کرم‌های شب‌تاب نقدهای مثبتی از منتقدان فیلم کسب کرد. راجر ایبرت از شیکاگو سان-تایمز از این فیلم به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین فیلم‌های ضدجنگ در طول تاریخ یاد می‌کند و در سال ۲۰۰۰ میلادی آن را در فهرست بهترین فیلم‌هایش جای داد.

ماجرای فیلم که عمدتاً در ژاپن و در زمان جنگ جهانی دوم رخ می‌دهد، روایت پسری جوانی به نام سیتا، است که پس از مرگ مادرش می‌خواهد از خواهر کوچکترش ستسوکو مراقبت کند.

داستان از یک حمله هوایی به ژاپن آغاز می‌شود. سیتا به همراه ستسوکو به پناهگاه می‌روند و منتظر آرام شدن اوضاع می‌مانند. وقتی وضعیت دوباره به حالت عادی برمی گردد، آن‌ها به دنبال مادرشان که زودتر به پناهگاه رفته بود می‌گردند اما او را درحالی که به شدت زخمی شده در یک بیمارستان پیدا می‌کنند. مادر چند روز بعد جان خود را از دست می‌دهد و از آنجا که پدر هم در نیروی دریایی مشغول خدمت است، سیتا مجبور می‌شود به همراه خواهرش پیش عمه‌شان زندگی کنند. عمه در ابتدا آن‌ها را با آغوش باز می‌پذیرد اما به مرور زمان که زندگی در شرایط جنگ سخت‌تر می‌شود، رفتارش با آن‌ها بدتر می‌شود. از مهم‌ترین دلایل رفتارش هم کار نکردن سیتا برای غذایی است که در خانه اش می‌خورد.

سیتا که رفتارهای ناشایست عمه‌اش را می‌بیند، به همراه ستسوکو از خانه عمه به یک پناهگاه متروک دور از شهر می‌رود تا مستقل زندگی کند. با گذشت زمان زندگی برای خواهر و برادر سخت می‌شود و ستسوکو که از سوء تغذیه شدید رنج می‌برد، از گرسنگی جانش را از دست می‌دهد. سیتا جسد او را می‌سوزاند و خود او نیز دو ماه پس از اتمام جنگ، در ایستگاه قطار شهر کوبه همانند خواهرش بعلت سوء تغذیه جان می‌دهد.

۸۷- فیلم هاراگیری
Harakiri

داستان فیلم دربارهٔ یک سامورایی است که به یک رونین تبدیل شده. او با دختر خوانده و دامادش زندگی میکند و زندگی سختی را در فقر می گذرانند و همین جریان باعث میشود دامادش برای دریافت پول به خانهٔ یکی از اربابانِ اِدو برود و تهدید به هاراگیری کند اما…

فیلم هاراگیری به کارگردانی ماساکی کوبایاشی در سال ۱۹۶۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم تاتسویا ناکادای، آکیرا ایشیهاما، شیما ایواشیتا، ماسائو میشیما و یوشیو اینابا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۸- فیلم داستان اسباب بازی ۱
Toy Story

اندی پسربچه ای است که کلی اسباب بازی دارد و در میان آنها وودی کلانتر را بیشتر دوست دارد. در دنیای اسباب بازی ها وودی از همه محبوب تر است. در جشن تولد اندی، او یک آدم فضایی به نام باز لایتیر هدیه می گیرد و…

فیلم داستان اسباب بازی ۱ به کارگردانی جان لستر در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلس، جیم وارنی، والاس شاون، جان راتزنبرگر و آنی پاتس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۸۹- فیلم جوکر
Joker

فیلم سینمایی جوکر به تاریخچه ی شکل گیری شخصیت جوکر می پردازد و اتفاقات این فیلم در دهه ی هشتاد میلادی و در شهر گاتهام جریان دارد. این فیلم داستان آرتور فلک را روایت می کند که یک کمدین شکست خورده است و اتفاقاتی باعت می شود که باعث می شود او …

سال ۱۹۸۱، مرد میانسالی به‌نام آرتور فلک به همراه مادر خود پنی در شهر گاتهام زندگی می‌کند. آرتور به عنوان دلقک در مهمانی‌های مختلف ظاهر شده و خرج خود را اینگونه درمی‌آورد. گاتهام با جرم و جنایت‌های سازمان‌یافته مواجه شده و فقر و بیکاری مردم شهر از جمله آرتور را آزار می‌دهد. آرتور به یک اختلال عصبی ناخویشتن‌داری عاطفی دچار است و در مواقعی که کنترل خود را از دست می‌دهد، به طرز هیستری می‌خندد. بعد از اینکه آرتور مورد حمله و ضرب و شتم اوباش قرار می‌گیرد، رندال، همکار آرتور، برای دفاع از خود به او یک اسلحه می‌دهد. آرتور با همسایه خود، سوفی داموند که یک بیوه است در ارتباط بوده و او را به برنامهٔ استندآپ خود در یک کلوپ شبانه دعوت می‌کند.

هنگام که آرتور در بیمارستانی مشغول سرگرم کردن بچه هاست، اسلحه از جیبش می‌افتد. وقتی رندال به دروغ به مدیرشان می‌گوید که اسلحه متعلق به آرتور است، آرتور اخراج می‌شود. آرتور که هنوز ماسک دلقک به صورت دارد، در مترو مورد ضرب و شتم سه تاجر مست بنیاد وین قرار می‌گیرد. او دو نفر را در دفاع از خود شلیک می‌کند و نفر سوم را حین تلاش برای فرار به قتل می‌رساند. این قتل‌ها توسط نامزد میلیاردر شهرداری، توماس وین محکوم می‌شود…

فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و کانادا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم واکین فینیکس، رابرت دنیرو، زازی بیتز، فرانسیس کانروی، برت کالن، شیا ویگهام، بیل کمپ و گلن فلشلر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۰- فیلم روح
Soul

«روح»، انیمیشنی در ژانر ماجراجویی-کمدی به کارگردانی «پیت داکتر» و محصول سال ۲۰۲۰ سینمای کشور آمریکا و تولید شرکت بزرگ انیمیشن سازی دیزنی است. این انیمیشن با حضور در جشنواره های بین المللی توانست نامزد دریافت ۲۳ جایزه شود و نهایتا ۵ جایزه از جمله «بهترین انیمیشن سال» و «بهترین صداگذاری» را با خود به خانه ببرد. از نکات قابل توجه، آن است که سازنده این انیمیشن، کارگردان انیمیشن های مشهور و به یادماندنی دیگری همچون «Monsters, Inc» ،«Up» و «Inside Out» نیز می باشد. داستان انیمیشن روح درمورد معلم موسیقی جوانی به اسم «جو گاردنر» است که اشتیاق فراوانی به موسیقی به خصوص موسیقی جاز دارد. در یک حادثه غیرمنتظره، روح او از بدنش جدا می شود. حال، روح او با ماجراجویی های بزرگی برای بازگشت دوباره به بدنش رو به رو می شود …

فیلم روح به کارگردانی پیت داکتر و کمپ پاورز در سال ۲۰۲۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم فیلیشیا رشاد به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۱- فیلم انگل
Parasite

کی وو مرد جوانی است که آینده ای برای خود متصور نیست. او در خانه ای بسیار معمولی به همراه خانواده اش زندگی می کند. شغل آنها درست کردن جعبه ی پیتزا برای یک رستوران است ، خانه ی آنها بسیار وضع بدی دارد و از اینترنت بی سیم همسایه استفاده می کنند. اما کی وو برای آینده اش برنامه هایی دارد و به پیشنهاد دوستش می خواهد معلم خصوصی شود و…

فیلم انگل به کارگردانی بونگ جون هو در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور کره جنوبی و در ژانر خانوادگی و کمدی می‌باشد. در این فیلم سونگ کانگ هو، لی سون کیون، چو یئو جئونگ، چوی وو شیک و جانگ های جین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۲- فیلم بالا
Up

در انیمیشن بالا رویای پیر مرد ۷۸ ساله بادکنک فروش به محقق می شود. او هزاران بادکنک را به خانه خود وصل می کند و عازم «آبشار بهشت» در آمریکای جنوبی می شود. پسر بچه ای خوش بین به نام «راسل» به طور اتفاقی با او همسفر می شود و….

فیلم بالا به کارگردانی پیت داکتر و باب پیترسون در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم اد اسنر، کریستوفر پلامر، جردن ناگای، باب پیترسون، پیت داکتر و دلروی لیندو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۳- فیلم مهر هفتم
The Seventh Seal

داستان مردی که در حال شطرنج بازی کردن با مردی کشاورز در خلال دوره طاعون مرگبار جهان است و به دنبال جواب هایی برای معنی زندی ، مرگ و وجود خدا میگردد .

فیلم مهر هفتم به کارگردانی اینگمار برگمان در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور سوئد و در ژانر درام و فانتزی می‌باشد. در این فیلم گونار بیورنستراند، نیلز پاپه، ماکس فون سیدو، بیبی آندرشون، اینگا لاندگری و اوکه فریدل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۴- فیلم چیز
The Thing

کارکنان پایگاه تحقیقاتی آمریکایی در قطب، با گونه ای موجود فضایی روبرو می شوند که در واقع مانند انگل بدن موجودات زنده دیگر آلوده می کند و در آن پنهان می شود و زمانی که لو می رود کالبد جسمانی قربانیان خود را به گونه ای ترسناک و خونخوار تغییر شکل می دهد. اکنون کارکنان پایگاه برای پاکسازی و یافتن اینکه چه کسی آلوده هست، درگیر چالش های مرموز و غیرمنتظره ای می شوند.

فیلم چیز به کارگردانی جان کارپنتر در سال ۱۹۸۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر وحشت و رازآلود می‌باشد. در این فیلم کرت راسل، ویلفورد بریملی، تی کی کارتر، دیوید کلنون، کیث دیوید و ریچارد دیسارت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۵- فیلم لوک خوشدست
Cool Hand Luke

لوک جکسن به جرم شکستن دستگاه های پارکومتر در یکی از شهرهای کوچک جنوب آمریکا به دو سال حبس با اعمال شاقه محکوم می شود. او در زندان ابتدا به دلیل خونسردی بیش از حدش مورد نفرت درگلاین، زندانی گردن کلفت، قرار می گیرد. اما خیلی زود حس احترام درگلاین را جلب می کند و…

فیلم لوک خوشدست به کارگردانی استوارت روزنبرگ در سال ۱۹۶۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم پل نیومن، جرج کندی، استروتر مارتین، جو وان فلیت و لوک اسکیو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۶- فیلم نارنگی ها
Tangerines

جنگی در آبخازیا در سال ۱۹۹۰ رخ می دهد. مردی به نام ایوو در حالی که جنگ و درگیری همه جا را فراگرفته است مشغول چیدن محصولات کشاورزی اش می باشد. اما در همین گیر و دار مردی زخمی به او پناه می آورد و او مجبور می شود به مرد زخمی پناه دهد و…

فیلم نارنگی ها به کارگردانی زازا اوروشادزه در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور استونی و گرجستان و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم لمبیت اولفساک، جورجی ناکیشیدزه، میشا مسخی و راویو تراس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۷- فیلم یک ذهن زیبا
A Beautiful Mind

ریاضی دان معروف ،جان نش با همسرش زندگی خوبی دارند. تا این که یک آدم مرموز به سراغش می آید و می خواهد در زمینه فعالیت های رمزشکنی او را به کار بگیرد. اما از آن به بعد ، زندگی جان تبدیل به یک کابوس می شود و…

فیلم یک ذهن زیبا به کارگردانی ران هاوارد در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم راسل کرو، اد هریس، جنیفر کانلی، پل بتانی، آدام گلدبرگ، جاد هیرش و جاش لوکاس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۸- فیلم جایی برای پیرمردها نیست
No Country for Old Men

جایی برای پیرمردها نیست داستان یک شکارچی بنام «لولین ماس» است که روزی بطور اتفاقی با اجساد گروهی از تبهکاران، که بخاطر بهم خوردن معامله مواد مخدر یکدیگر را کشته اند روبرو می شود. او این ماجرا را به پلیس خبر می دهد و….

فیلم جایی برای پیرمردها نیست به کارگردانی ایتن کوئن و جوئل کوئن در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین، وودی هارلسون، کلی مک دانلد و گرت دیلاهانت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۹۹- فیلم املی
Amelie

آملی̎ (توتو) زن جوانی است که دوران کودکی غیرمتعارفی داشته: پدرش به اشتباه تشخیص می‌دهد که قلبش مشکل دارد و بنابراین مثل بچه‌های دیگر به مدرسه نرفته و در عوض بیشتر اوقاتش را در اتاق خود گذرانده و در همان‌جا قدرت تخیل خویش را پروبال داده و یک زندگی فعال برای خود تدارک دیده است. وقتی هشت ساله بوده، مادرش، ̎آماندین̎ (کراووتا) در حادثه‌ای غیرعادی مرده و پدرش ̎رافائل̎ (روفوس) رابطهٔ زیادی با او نداشته چون حضورش باعث افزایش ضربان قلب ̎آملی̎ می‌شده است. با وجود همهٔ این‌ها، ̎آملی̎ تبدیل به زن جوان ملیح و سالمی شده که در یک کافه کار می‌کند و طبیعت رُمانتیک و پُرشوری دارد. وقتی ̎پرنسس دایانا̎ در تابستان ۱۹۹۷ در تصادف اتوموبیلی می‌میرد، این حادثه به ̎آملی̎ گوشزد می‌کند که زندگی گذراست و تصمیم می‌گیرد که وقتش رسیده تا در زندگی اطرافیان خود نقشی ایفا کند و امید دارد بدین‌‌ترتیب قدری امید به زندگی همسایه‌ها و مشتری‌های کافه بدهد. ̎آملی̎ کارش را با پیوند دادن دو آدم تنها شروع می‌کند: ̎ژرژت̎ (نانتی) سیگارفروشی که به ̎ترس از بیماری̎ مبتلاست و ̎ژوزف̎ (پینون)، یکی از مشتری‌های بدخلق کافه. وقتی ̎آملی̎ جعبه‌ای پر از اسباب‌بازی‌های قدیمی را در آپارتمانش می‌یابد، آنها را به صاحب اصلی‌شان، ̎آقای بروتو دو̎ (بنیشو) برمی‌گرداند و بدین‌گونه مقدار زیادی از رویاهای کودکی را در آن مرد زنده می‌کند. ̎آملی̎ با ̎دوفایل̎ (مرلن) دوست می‌شود ـ نقاش پیری که در همان نزدیکی زندگی می‌کند و به علت بیماری، استخوان‌های ظریف و شکننده‌ای دارد. در ضمن، ̎آملی̎ تصمیم می‌گیرد که کسی هم باید وارد زندگی ̎نینو̎ (کاسوویتس) شود ـ متصدی یک فروشگاه‌ نوارهای ویدئویی که عکس‌های فوری آدم‌ها را جمع‌ می‌کند، عکس‌هائی که مشتری‌ها در کیوسکِ عکس‌های فوری جا گذاشته‌اند…

فیلم املی به کارگردانی ژان پیر ژونه در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور فرانسه و در ژانر کمدی و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم اودره توتو، متیو کاسوویتس، جمل دبوز و کلر موریه به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۰- فیلم شهر خدا
City of God

شهر خدا، داستان تبهکاران شهری فقیر و نکبت زده درحومه ریودوژانیروی برزیل است. این فیلم داستان این تبهکاران را بر اساس یک داستان واقعی از دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۸۰ دنبال می کند. دو گروه تبهکاری که یکی به رهبری «لیتل دیدز» و دیگری به رهبری «کاروت» هستند، می خواهند یکدیگر را از دور خارج کنند و توزیع مواد مخدر شهر را به تنهایی در دست بگیرند.

فیلم شهر خدا به کارگردانی فرناندو میرلس در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور برزیل و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم الکساندر رودریگز، لئاندرو فیرمینو، فلیپ هاگنسن و داگلاس سیلوا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۱- فیلم برای چند دلار بیشتر
For a Few Dollars More

دو جایزه بگیر ماهر و چیره دست به دنبال فراری که برای سر او جایزه تعیین شده است می باشند. این دو برای به دست آوردن تمامی جایزه علاوه بر مبارزه با فراری باید از پس همدیگر برآیند که در این راه.…

فیلم برای چند دلار بیشتر به کارگردانی سرجو لئونه در سال ۱۹۶۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایتالیا و در ژانر وسترن می‌باشد. در این فیلم کلینت ایستوود، لی وان کلیف، جان ماریا ولونته، لوئیجی پیستیلی، کلاوس کینسکی، یوزف اگر، ماریو برگا و آلدو سامبرل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۲- فیلم جنگ ستارگان ۶ : بازگشت جدای
Star Wars 6 : Return of the Jedi

لوک اسکای واکر به همراه گروه مقاومت به سیاره تاتویین می رود تا دوستش هان سولو را از چنگ جابای هات نجات دهد. در همین حین ، امپراتوری کهکشانی ، تصمیم می گیرد تا با یک ستاره مرگ نیرومندتر ، نیروهای مقاومت را در هم بشکند و…

فیلم جنگ ستارگان ۶ : بازگشت جدای به کارگردانی ریچارد مارکوند در سال ۱۹۸۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، بیلی دی ویلیامز و آنتونی دنیلز به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۳- فیلم خاطرات قتل
Memories of Murder

جسد یک زن، با دست و پای بسته پیدا می شود. دو کارآگاه پلیس محلی خشن و خیره سر مامور رسیدگی به این پرونده شده و

فیلم خاطرات قتل به کارگردانی بونگ جون هو در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور کره جنوبی و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم سانگ کانگ هو، کیم سانگ یونگ، روئه کیم ها، جائه هو سانگ و بیون هی بونگ به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۴- فیلم آپارتمان
The Apartment

«آپارتمان»، فیلمی در ژانر کمدی-عاشقانه و درام، به کارگردانی «بیلی وایلدر» و محصول سال ۱۹۶۰ سینمای آمریکاست. این فیلم حیرت انگیز و زیبا، پس از اکران عمومی و استقبال فوق العاده مخاطبین و منتقدین، در جشنواره های معتبر داخلی و بین المللی زیادی همچون آکادمی اسکار و گلدن گلوب حضور یافت و موفق به کسب افتخارات فراوانی گشت؛ توانست نامزد دریافت ۳۲ جایزه در بخش های مختلف شود که در این بین، ۲۴ جایزه از جمله «بهترین فیلم»، «بهترین کارگردانی» و «بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی» آکادمی اسکار را از آن خود کرده است. در این فیلم که بهترین اثر بیلی وایلدر و شاخص سینمای کمدی سیاه است، ستارگانی چون «جک لمون سی»، «شرلی مک لین» و «فرد مک موری» خوش درخشیده اند. از دیگر افتخارات این فیلم می توان به کسب رتبه ۱۱۴ بهترین فیلمهای تاریخ از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی اشاره نمود.

“باکستر” (لمون)، کارمند دون پایه یک شرکت بزرگ بیمه در نیویورک است. او آرام آرام، در می‌یابد که اگر کلید آپارتمانش را در اختیار بعضی از رؤسل، برای رابطه‌های مخفی با محبوبه‌های‌شان، بگذرد در کارش ترقی خواهد کرد. به‌زودی جریان پیش رفت “باکستر” توجه رئیس کل، “شلدریک” (مک‌مورای)، را جلب می‌کند و او هم خواستار خدمت ویژه زیردست خود می‌شود. ابتدا، “باکستر” از این مشتری جدید آپارتمانش استقبال می‌کند، اما پس از چندی متوجه می‌شود که لطمه جدید رئیس، همان دختر رویائی او، آسانسورچی اداره، “فران کوبلیک” (مک‌لین) است…

فیلم آپارتمان به کارگردانی بیلی وایلدر در سال ۱۹۶۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم جک لمون، شرلی مک لین، فرد مک موری، ری والستن، جک کروشن، جویس جیمسون، دیوید وایت و ادی آدامز به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۵- فیلم گرن تورینو
Gran Torino

والت کوالسکی ، پسر جوانی که قصد سرقت اتومبیل فورد او را داشت به دام می اندازد و خانواده پسر را در عوض مجازات نکردن او مجبور می کنند که برایش کار کنند. اما…

فیلم گرن تورینو به کارگردانی کلینت ایستوود در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم کلینت ایستوود، بی ونگ، آنی هر، برایان هالی، دریما واکر، برایان هاو و جان کارول لینچ به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۶- فیلم به سوی طبیعت وحشی
Into the Wild

این فیلم به زندگی «کریستوفر مک کندلس»، که یک ورزشکار است می پردازد. او پس از فارغ التحصیلی، تصمیم می گیرد تا همه ی ۲۴ هزار دلار پس اندازش را به موسسه خیریه اهدا کند و به سمت آلاسکا سفری را آغاز می کند تا….

فیلم به سوی طبیعت وحشی به کارگردانی شان پن در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و بیوگرافی می‌باشد. در این فیلم امیل هرش، مارسیا گی هاردن، ویلیام هارت، جنا مالون، کاترین کینر، وینس وان، کریستن استوارت و هال هالبروک به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۷- فیلم انتقام جویان : جنگ ابدیت
Avengers : Infinity War

فیلم انتقام جویان : جنگ ابدیت، جدیدترین فیلم این مجموعه از کمپانی مارول در سال ۲۰۱۸ اکران شد فیلم با اقبال حیرت انگیز مخاطبان سینما در جهان رو به رو شد و در سرتاسر جهان توانست به فروش ۲ میلیارد دلاری برسد .این فیلم تا اینجا توانسته رتبه ۲۳ جدول ۲۵۰ فیلم برتر IMDB را از آن خود کند. داستان این فیلم که از حضور تعداد زیادی بازیگران سرشناس از جمله رابرت داونی جونیور، اسکارلت یوهانسون ، کریس همورث ، بندیکت کامبربچ و… بهره می برد.

با پیدا کردن سنگ قدرت توسط تانوس از سیاره زاندار آغاز می شود او جلوی سفینه آزگارد را می گیرد و اتفاقات بدی رخ می دهد وقتی خبر به انتقام جویان می رسد آنها با دوستان خود متحد می شوند و میخواهند با جانفشانی جلوی او را بگیرند تا نتواند دنیا را به پایان برساند…

فیلم انتقام جویان : جنگ ابدیت به کارگردانی آنتونی روسو و جوزف روسو در سال ۲۰۱۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم رابرت داونی جونیور، کریس همزورث، مارک روفالو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، بندیکت کامبربچ، دان چیدل، چادویک بوزمن، پل بتانی، الیزابت اولسن، آنتونی مکی و سباستین استن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۸- فیلم گلادیاتور
Gladiator

فیلم معروف گلادیاتور به کارگردانی ریدلی اسکات که در سال ۲۰۰۰ ساخته شد و در آن بازیگرانی چون راسل کرو ،خواکین فینیکس که آهنگسازی فیلم نیز بر عهده هانس زیمر است که در ایران بیشتر برای آهنگسازی فیلم های کریستوفر نولان او را می شناسند. فیلم همچنین در ۱۲ رشته نامزد جایزه اسکار شد که در ۵ رشته از جمله بهترین بازیگر مرد برای راسل کرو برنده شد.

داستان فیلم در مورد ژنرال ماکسیموس است که ارتش روم به رهبری او روم را نجات می دهد. امپراتور بدون توجه به پسر کثیفش، کومودوس، از ماکسیموس می خواهد تا زمام امور را به دست گیرد و یک جمهوری مستقل پدید آورد. کومودوس پدر را به قتل می رسانَد و دستور اعدام ماکسیموس و خانواده او را در اسپانیا صادر می کند. ولی ماکسیموس …

فیلم گلادیاتور به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، درک جاکوبی، جایمن هانسو و ریچارد هریس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۰۹- فیلم رستگاری در شاوشنک
The Shawshank Redemption

فیلم رستگاری در شاوشنک ساخته ی فرانک دارابونت که رتبه اول بهترین فیلم تاریخ در سایت معتبر IMDB را دارد با بازی فوق العاده مورگان فریمن داستان اندی دوفرین بانکدار جوانی است که به جرم قتل همسر و معشوقه پنهانی اش به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنک محکوم می شود. وی تأکید می کند که جرمی مرتکب نشده، ولی قاضی او را گناهکار اعلام میکند. او سالهای زیادی را در این زندان می گذراند. آلیس بوید رِدینگ یکی از زندانی های سیاه پوست است که به این شهرت دارد که می تواند هر چیزی را در زندان فراهم کند و …

فیلم رستگاری در شاوشنک به کارگردانی فرانک دارابونت در سال ۱۹۹۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم تیم رابینز، مورگان فریمن، باب گانتون، ویلیام سدلر، کلنسی براون، گیل بیلاز و جیمز ویتمور به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۰- فیلم پدر خوانده
The Godfather

اولین قسمت از سه گانه پدرخوانده ساخته ی فرانسیس فورد کاپولا و بازی جاودانه ی مارلون براندو در در نقش دون کورلئونه و آل پاچینو در نقش مایکل کورلئونه که از نظر بسیاری از منتقدین بهترین فیلم تاریخ سینما است در جشن عروسی کانی، دختر دون ویتو کورلئونه، در لانگ بیچ نیویورک، لانگ آیلند شروع می شود. وقت پدرخوانده برای شنیدن خواهش های دوستان و زیردستان چاپلوس پر شده است. یکی از این خواهش ها را پسرخوانده ی او، جانی فونتی خواننده مطرح می کند. آن خواهش چیست؟

فیلم پدر خوانده به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا در سال ۱۹۷۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم آل پاچینو، دایان کیتون، آلکس روکو، جیمز کان و مارلون براندو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۱-  فیلم پدر خوانده ۲
The Godfather – Part II

دومین قسمت از سه گانه پدرخوانده فرانسیس فورد کاپولا از سال ۱۹۵۸ و بعد از مرگ دون کورلئونه شروع می شود . جایی که مایکل کورلئونه درگیر سرو سامان بخشیدن به امپراتوری ای است که از پدرش، دون ویتو به ارث برده است. و همچنین فیلم داستان مهاجرت دون کورلئونه با بازی رابرت دنیرو در نقش جوانی او از سیسیل به آمریکا و چگونگی رسیدن او به قدرت را نشان می دهد.

فیلم پدر خوانده ۲ به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم آل پاچینو، رابرت دنیرو و رابرت دووال به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۲- فیلم شوالیه تاریکی
The Dark Knight

فیلم شوالیه تاریکی که در سال ۲۰۰۸ توسط کریستوفر نولان ساخته شد و به عنوان قسمت دوم سری بتمن های این کارگردان بود و به عقیده بسیاری جزو بهترین فیلم های دنیا و بهترین فیلم ساخته شده درباره این ابر قهرمان است از شهر گاتهام سیتی و یک سال پس از ناپدید شدن دکتر جاناتان کرین معروف به مترسک آغاز می شود و امنیت توسط بتمن دوباره به گاتهام بازگردانده شده.اما در یک روز در گاتهام تبهکاری به نام جوکر به همراه هم دستانش به بانکی دستبرد می زنند و این تنها شروع بازی های ذهنی و خطرناک جوکر است…

فیلم شوالیه تاریکی به کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و جنایی می‌باشد. در این فیلم کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری الدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال و مورگان فریمن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۳- فیلم ۱۲ مرد خشمگین
۱۲ Angry Men

فیلم تاثیرگذار و پر از دیالوگ سیدنی لومت که در سال ۱۹۵۷ ساخته شده و با ناباوری برنده هیچ اسکاری نشد به نوعی سیستم قضایی آمریکا را به چالش می کشد این فیلم داستان دوازده مرد در هیات منصفه یک دادگاه است که در زمان تنفس و قبل از اخذ رای نهایی دورهم جمع می شوند. همه اعضا معتقدند که مظنون گناهکار است. او یک پسر هجده ساله است که گمان می رود پدر خود را به قتل رسانده . یکی از اعضای هیات منصفه به نام دیوید با رای گناهکار بودن موافق نیست و شک هایی دارد باتوجه به این که تمام حقایق اثبات می کند که فرد مظنون گناهکار است، اعضا کنجکاو می شوند که چگونه دیوید در این مورد مشکوک است و او دلایل خود را توضیح می دهد…

فیلم ۱۲ مرد خشمگین به کارگردانی سیدنی لومت در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم هنری فوندا، لی جی. کاب، اد بیگلی، جونیور، ای. جی. مارشال و جک واردن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۴- فیلم فهرست شیندلر – Schindler’s List (1993)

فهرست شیندلر (انگلیسی: Schindler’s List) فیلم درام تاریخی آمریکایی محصول ۱۹۹۳ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ و نویسندگی استیون زایلیان است. این فیلم بر اساس رمان غیرداستانی چاپ ۱۹۸۲ یعنی کشتی شیندلر اثر توماس کنیلی ساخته شده‌است. داستان فیلم دربارهٔ اسکار شیندلر، صنعتگر آلمانی، است که در طول جنگ جهانی دوم بیش از هزار پناهندهٔ عمدتاً یهودی لهستانی را با به‌کارگیری آن‌ها در کارخانه‌هایش از هولوکاست نجات داد. لیام نیسون در نقش شیندلر، ریف فاینز در نقش افسر اس‌اس آمون گوت و بن کینگزلی در نقش حسابدار یهودی شیندلر ایزاک اشترن، بازیگران فیلم هستند.

«اسکار شیندلر» ماجراجوی اتریشی، در جست‌وجوی پول و ثروت به رهبران نازی نزدیک شده و امتیاز تأسیس کارخانه‌ی ساخت ظروف را از آن‌ها می‌گیرد. او با به‌کارگیری کارگران یهودی و نپرداختن دستمزد به آن‌ها سود سرشاری نصیب خود و نازی‌ها می‌کند. در سال ۱۹۴۲ «آمون گوئت» فرمانده‌ی جدیدی از اس‌اس، وارد کراکوو می‌شود.

او یهودیان را به اردوگاه‌های کار می‌فرستد و دست به کشتارهایی فجیع می‌زند. شیندلر از ترس از دست دادن کارگرانش با او دوست می‌شود و هدایای متعددی برایش می‌فرستد. در سال ۱۹۴۴ همه‌ی اسرا به آشویتس خوانده می‌شوند. شیندلر تصمیم می‌گیرد شهر را ترک کند؛ او فهرستی از ۱۱۰۰ نفر از اسرا را به عنوان کارگران اصلی و مورد نیاز کارخانه تهیه کرده و در ازای پرداخت مبلغ هنگفتی آن‌ها را به مرز چکسلواکی منتقل می‌کند. پس از اتمام جنگ شیندلر ورشکست شده و ۱۱۰۰ انسان از مرگ نجات می‌یابند. شیندلر هنگام خداحافظی از آن‌ها گریه می‌کند و از این که نتوانسته عده‌ی بیش‌تری را نجات دهد ناراحت است.

۱۱۵- فیلم ارباب حلقه ها ۳ – بازگشت پادشاه
The Lord of the Rings 3 – The Return of the King

بازگشت پادشاه آخرین قسمت از مجموعه ی ارباب حلقه ها با برنده شدن ۱۱ اسکار در این زمینه رکوردار است و در گیشه نیز جزو اولین فیلم هایی بود که فروش بالای ۱ میلیارد دلار رسید این فیلم در ادامه قسمت قبل اتفاق می افتد جایی که فرودو و سم که توسط گالوم هدایت می شوند در بیابان داگورلد هستند و حلقه از گردن فرودو آویزان است. او با سم در مسیر کوه هستند. آنها باید به کوه بروند چرا که حلقه در آنجا به وجود آمده ودر آنجا هم باید از بین برود.

فیلم ارباب حلقه ها ۳ – بازگشت پادشاه به کارگردانی پیتر جکسون در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم الیجاه وود، ایان مک کلن، ویگو مورتنسن، لیو تایلر، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس دیویس، برنارد هیل، بیلی بوید، دامینیک مانهن، اورلاندو بلوم، هوگو ویوینگ، میراندا اتو، کارل اوربان، اندی سرکیس، ایان هولم و شان بین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۶- فیلم داستان عامه پسند
Pulp Fiction

فیلم داستان عامه پسند به کارگردانی کوئینتن تارانتینو و با بازی بروس ویلیس ، جان تراولتا و اوما تورمن مطابق دیگر فیلم های تارانتینو ساختار غیر خطی دارد . این فیلم که در رقابت یا فیلم زیر درختان زیتون عباس کیارستمی موفق به بردن نخل طلای جشنواره فیلم کن شد چند داستان را موازی روایت میکند تم اصلی داستان درمورد دو گانگستر است که میخواهند یک کیف دزدیده شده از رییسشان را پس بگیرد ….

فیلم داستان عامه پسند به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در سال ۱۹۹۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم جان تراولتا، ساموئل ال جکسون، اوما تورمن، هاروی کایتل، تیم راث، آماندا پلامر، ماریا دی میدیروش، وینگ ریمز، اریک استولتس، روزانا آرکت، کریستوفر واکن و بروس ویلیس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۷- فیلم خوب بد زشت
The Good, the Bad and the Ugly

فیلم خوب بد زشت ساخته ی سرجیو لئونه و با بازی کلینت ایستوود به عنوان فیلم ۹ام لیست سایت IMBD شناخته می شود و به نظر عده ای بهترین فیلم وسترن ساخته شده است ولی در میان ناباوری هیچ جایزه ای در اسکار برنده نشد داستان خوب و زشت است که با هم کار می کنند و به گول زدن کلانترهای مناطق مختلف و پول در آوردن از این راه می پردازند. بد، آدمکشی حرفه ای است. این سه نفر در راه پیدا کردن گنجی ۲۰۰ هزار دلاری در مقابل هم قرار می گیرند.

فیلم خوب بد زشت به کارگردانی سرجو لئونه در سال ۱۹۶۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایتالیا و اسپانیا و در ژانر ماجراجویی و وسترن می‌باشد. در این فیلم کلینت ایستوود، لی وان کلیف و ایلای والاک به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۸- فیلم باشگاه مشت زنی
Fight Club

فیلم باشگاه مشتزنی شاهکار دیوید فینچر و با بازی بیاد ماندنی برد پیت و ادوارد نورتون که بسیار مورد توجه قرار گرفت داستان جوانی است که پی می برد به کمک مشت بازی با دست های خالی، بیش از هر زمان دیگری احساس زنده بودن می کند. او و تایلر دردن که دوستانی صمیمی هستند، هفته ای یک بار با هم ملاقات می کنند تا با هم مشت بازی کنند ولی کم کم باشگاه آنها محبوبیت زیادی پیدا می کند و…

فیلم باشگاه مشت زنی به کارگردانی دیوید فینچر در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و آلمان و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم برد پیت، ادوارد نورتون، هلنا بونهام کارتر، میت لوف و جرد لتو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۱۹- فیلم ارباب حلقه ها ۱ – یاران حلقه
The Lord of the Rings 1 – The Fellowship of the Ring

قسمت ۱ سری ارباب حلقه ها با نام یاران حلقه که در سال ۲۰۰۱ ساخته شد و با فروش نزدیک ۱ میلیارد دلار از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما تا آن سال بود و برنده ۴ جایزه اسکار شد در آردا سرزمین میانه اتفاق می افتد و درباره ارباب تاریکی هاست که به دنبال حلقه یگانه است. سائرون ارباب سرزمین میانه ۱۲ حلقه را به سرزمین های اطراف فرستاده و فقط یک حلقه را به نام حلقه یگانه نزد خود نگه داشته است.

فیلم ارباب حلقه ها ۱ – یاران حلقه به کارگردانی پیتر جکسون در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم الیجاه وود، ایان مک کلن، ویگو مورتنسن، لیو تایلر، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس دیویس، بیلی بوید، دامینیک مانهن، اورلاندو بلوم، کریستوفر لی، هوگو ویوینگ و شان بین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۰- فیلم فارست گامپ
Forrest Gump

فارست گامپ با بازی تام هنکس و برنده ۶ جایزه اسکار در مورد پسری است که به طور مادرزاد دچار اختلالات ذهنی و جسمی است. در کودکی به طور معجزه آسایی توانایی راه رفتن را بدست می آورد اما همچنان ضریب هوشی اش بسیار از حد نرمال پایینتر است. مادرش با تلاش فراوان او را به مدرسه می فرستد. او بعد از پشت سر گذاشتن سلسله ای از حوادث به موفقیتهایی بزرگ دست پیدا می کند. به جنگ ویتنام می رود و به عنوان قهرمانی دست پیدا می کند. و حتی عاشق می شود…

فیلم فارست گامپ به کارگردانی رابرت زمکیس در سال ۱۹۹۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، میکلتی ویلیامسون و سالی فیلد به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۱- فیلم جنگ ستارگان: امپراطوری ضربه می زند
Star Wars: The Empire Strikes Back

«جنگ ستارگان: امپراطوری ضربه می زند»، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی، اکشن و ماجراجویی، به کارگردانی «اروین کرشنر» و محصول سال ۱۹۸۰ سینمای آمریکاست. این فیلم پس از اکران موفق و استقبال چشمگیر مخاطبین و منتقدین، حضوری درخشان در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار، بفتا و گلدن گلوب داشت و توانست نامزد دریافت ۴۵ جایزه در بخش های مختلف شود که در این بین، ۲۵ جایزه همچون اسکار «بهترین جلوه های تصویری» را با خود به خانه برده است. در این فیلم که دومین فیلم از سری فیلم های «جنگ ستارگان» بوده و از نظر سیر زمان قسمت پنجم است، «مارک هامیل»، «کری فیشر» و «هریسون فورد» خوش درخشیده اند. از دیگر افتخارات این فیلم خارق العاده، کسب رتبه ۱۵ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ، از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی است. داستان این فیلم فوق العاده جذاب و با شکوه، از آنجایی آغاز می شود که نیروهای امپراطور و شورشیان، در سیاره یخ زده هاث، به طرز بی رحمانه ای درگیر می شوند و پس از آن لوک اسکای واکر به تعلیم فنون جدای با یودا می پردازد؛ در حالیکه دوستانش در سر تاسر کهکشان تحت تعقیب هستند.

فیلم جنگ ستارگان: امپراطوری ضربه می زند به کارگردانی اروین کرشنر در سال ۱۹۸۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، بیلی دی ویلیامز، آنتونی دنیلز، دیوید پراوز و کنی بیکر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۲- فیلم تلقین یا سرآغاز
Inception

فیلم تلقین به کارگردانی کریستوفر نولان و با بازی لئوناردو دی کاپریو و تام هاردی و برنده ۴ جایزه اسکار در سال ۲۰۱۰ .

دام کاب (لئوناردو دی‌کاپریو) یک دزد ماهر در استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی و شرکت‌های تجاری و چندملیتی است. توانایی او در این است که هنگامی که دیگران در خواب هستند و ذهنشان در آسیب‌پذیرترین وضعیت است، اسرار کلیدی آنان را از درون رویاهایشان ربوده و در دنیای بیرون از خواب، این اسرار را به خریداران متقاضی عرضه می‌کند. او یک گروه چیره‌دست از روان‌کاوان و معماران زبردست دارد که همراه او مخفیانه وارد خواب‌های دیگران شده و سعی در کشف و ربودن اطلاعات دارند.

سایتو (کن واتانابه) یک سرمایه‌دار بزرگ ژاپنی است که به دنبال حذف رقیبان تجاری خود، به‌خصوص خانوادهٔ رابرت فیشر (کیلین مورفی) است. سایتو خود قبلاً مورد هجوم ناموفق تیم آقای کاب قرار گرفته بود و از توانایی آن‌ها در شگفت است، پیشنهاد یک مأموریت ظاهراً ناممکن را به آقای کاب می‌دهد

فیلم تلقین به کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو، کن واتانابه، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، الن پیج، تام هاردی، کیلین مورفی، تام برنگر و مایکل کین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۳- فیلم ارباب حلقه ها ۲ – دو برج
The Lord of the Rings 2 – The Two Towers

قسمت دوم از سری فیلم های ارباب حلقه ها به نام دو برج به کارگردانی پیتر جکسون که بالاتر از ۹۰۰ میلیون دلار فروش کرد و برنده ۲ جایزه اسکار شد در ادامه داستان فیلم قبلی است و فرودو همراه با سم در امین میول سرگردانند تا اینکه موجودی به نام گالوم را که در تعقیب آنها بود می گیرند و فرودو پس از اعتماد به او از او می خواهد که آنها را تا دروازه سیاه موردور هدایت کند. مری و پیپین توسط گروهی از ارک ها گرفته شده اند و ارک ها آنها را به آیزنگارد می برند.

فیلم ارباب حلقه ها ۲ – دو برج به کارگردانی پیتر جکسون در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم الیجاه وود، ایان مک کلن، ویگو مورتنسن، لیو تایلر، شان آستین، کیت بلانشت، جان ریس دیویس، کریستوفر لی، بیلی بوید، دامینیک مانهن، اورلاندو بلوم، هوگو ویوینگ، میراندا اتو، براد دوریف، کارل اوربان، برنارد هیل و اندی سرکیس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۴- فیلم دیوانه از قفس پرید
One Flew Over the Cuckoo’s Nest

فیلم دیوانه از قفس پرید در سال ۱۹۷۵ با کارگردانی میلوش فورمن ساخته شد و با کمک بازی بی نظیر جک نیکلسون برنده ۵ جایزه اسکار شد در سال ۱۹۶۳، جایی که رندل پاتریک مک مورفی را به جرم داشتن رابطه جنسی با دختری پانزده ساله (که در ایالات متحده جرم سنگینی محسوب می شود) دستگیر می کنند. از آنجایی که احتمال می رود وی برای اجتناب از اعمال شاقه (کار سخت در دوران محکومیت) است که تمارض به داشتن بیماری روانی می کند، وی به حکم دادگاه برای بررسی وضعیت روانی اش به تیمارستان ایالتی فرستاده می شود ولی…

فیلم دیوانه از قفس پرید به کارگردانی میلوش فورمن در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم جک نیکلسون، لوسی فلچر و ویلیام ردفیلد به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۵- فیلم ماتریکس ۱
The Matrix

فیلم تاثیرگذار ماتریکس در سال ۱۹۹۹ ساخته شد و در هر ۴ رشته ای که نامزد اسکار شد توانست برنده شود این فیلم همچنین با اقبال جهانی از طرف منتقدان و مردم رو به رو شد.

توماس آندرسن̎ (ریوز)، یک ̎هکر̎ کامپیوتری متین و موقر است. سال ۱۹۹۹. ̎آندرسن̎ (که نام مستعار ̎هکری‌̎اش ̎نیو̎ست) در اتاقک اداره‌اش کار می‌کند و با کامپیوتر کلنجار می‌رود و در اوقات فراغت، کمی هم ̎هک̎ می‌کند. به واسطهٔ همین فعالیت‌های خارج از برنامه است که ̎توماس̎ با ̎مورفیوس̎ (فیش‌برن) آشنا می‌شود که اطلاعات جالبی در اختیار ̎آندرسن̎ می‌گذارد ـ ̎مورفیوس̎ به ̎توماس̎ می‌گوید هر آن‌چه در پیرامونش می‌گذرد، غیرواقعی است و اکنون سالِ ۲۱۹۹ است و ظاهراً ̎توماس̎ نیز مثل بسیاری از آدم‌های دیگر، قربانی ̎ماتریکس̎ است؛ یک سیستم هوشمند عظیم مصنوعی که به ذهن آدم‌ها رسوخ کرده و توهم واقعی بودن دنیا را برایشان به وجود آورده است: ̎ماتریکس̎ از مغز و جسم آدم‌ها به‌عنوان منابع انرژی استفاده می‌کند و وقتی ̎تمام̎ می‌شوند، آنها را مثل باطری‌های مصرف شده به دور می‌اندازد. اما ̎مورفیوس̎ اعتقاد دارد که ̎نیو̎، همان ̎موجود یگانه‌̎ای است که می‌تواند دیواره‌های ماتریکس را بشکافد و مردم را جسماً و روحاً آزاد کند…

فیلم ماتریکس ۱ به کارگردانی واچوفسکی ها در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، کری ان ماس، هوگو ویوینگ و جو پانتولیانو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۶- فیلم جنگ ستارگان: امید تازه
Star Wars- A New Hope

«جنگ ستارگان: امید تازه»، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی، اکشن و ماجراجویی، به کارگردانی «جورج لوکاس»، محصول سال ۱۹۷۷ سینمای آمریکا و از تولیدات کمپانی فاکس قرن ۲۰ است. این فیلم پس از اکران عمومی و فروشی فوق العاده، حضوری درخشان در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار، بفتا و گلدن گلوب داشت و موفق شد نامزد دریافت ۹۲ جایزه شود که در این بین، ۶۳ جایزه همچون ۶ اسکار «بهترین کارگردانی هنری» و «بهترین موسیقی اورجینال» و… را از آن خود کرده است. در این فیلم که اولین فیلم از سری فیلم های جنگ ستارگان و از نظر سیر زمان، قسمت چهارم است، ستارگانی چون «مارک هامیل»، «کری فیشر» و «هریسون فورد» به هنرنمایی پرداخته اند. از دیگر افتخارات این شاهکار، کسب رتبه ۲۵ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما، از دیدگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی است.

داستان این فیلم پیشگام که ترکیب مناسبی از ماجراجویی، شخصیت های دوست داشتنی و داستانی حماسی است، درباره دو ربات است که به دنبال اوبی وان کنوبی می گردند و در این راه، لوک اسکای واکر جوان برای کمک به آن ها، سیاره محل سکونت خود را به همراه اوبی وان و هان سولو ترک می کند، تا برای نجات پرنسس لیا و کهکشان، به سایر شورشیان بپیوندد…

فیلم جنگ ستارگان: امید تازه به کارگردانی جرج لوکاس در سال ۱۹۷۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم مارک همیل، هریسون فورد، کری فیشر، پیتر کوشینگ و الک گینس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۷- فیلم هفت
Se7en

فیلم هفت که در ایران نیز معروف است ساخته ی دیوید فینچر با بازی های فوق العاده کوین اسپیسی، برد پیت و مورگان فریمن و نامزد یک جایزه اسکار.

“کارآگاه ویلیام سامرست” (فریمن)، مردی آرام، به ادبیات خون‌سرد و متین است که در آخرین روزهای پیش از بازنشستگی، باید جای خود را به “کارآگاه دیوید میلز” (پیت)، جوان آرمانگرا، پر شور و کم تجربه بدهد. آن دو در همان نخستین دیدار در می‌یابند که تا چه حد با هم اختلاف عقیده و سلیقه دارند. آنان برای کشف یک سری قتل فراخوانده می‌شوند. “سامرست” کشف می‌کند که قتل‌ها باید کار یک نفر باشد و مقصود او کشتن هفت نفر بر مبنای هفت گناه کبیره بشر است. مقتول اول و دوم هیچ کدام آدم‌های سالمی نبوده‌اند، یکی شهرت‌پرست بوده و دیگری یک پرخور چاق. همسر “میلز”، “تریسی” (پالترو) از “سامرست” می‌خواهد که یکدیگر را ملاقات کنند . در ملاقات‌شان “تریسی” به “سامرست” می‌گوید که باردار است اما مشکلش را به‌طور کامل بیان نمی‌کند؛ گرهی در زندگی او و “دیوید” هست که آن را کاملاً نمی‌گشاید. “سامرست” می‌کوشد او را راهنمائی کند. در محل سومین قتل، مردی را که مرده می‌پندارند، در اصل زنده پیدا می‌کنند. آنان نشانی قاتل (اسپیسی) را می‌یابند. اما او موفق به فرار می‌شود و بعدتر به طرز عجیبی خود را تسلیم می‌کند

فیلم هفت به کارگردانی دیوید فینچر در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم برد پیت، مورگان فریمن، آر لی امی و جان کریستوفر مک گینلی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۸- فیلم سکوت بره ها
The Silence of the Lambs

فیلم سکوت بره ها به کارگردانی جاناتان دمی از روی کتاب معروف و پرفروش توماس هریس ساخته شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین بازی فوق العاده آنتونی هاپکینز و جودی فاستر بسیار در بالا رفتن کیفیت این فیلم نقش داشت که ۲ اسکار از ۵ اسکاری که به این فیلم تعلق گرفت برای آنها بود .داستان فیلم مربوط به دکتر روانشناسی است که با استفاده از علم روانشناسی می تواند محیط اطراف خود و انسان های آن را تحت تأثیر قرار دهد و خیلی راحت بر آنها مسلط شود. کم تر کسی می توانست جلوی او طاقت بیاورد وی علی رغم کارهایش فردی آزادی خواه بود و میخواست مانند بقیه انسان ها زندگی کند ولی پلیس مسئله را بسیار خطرناک دانسته بود و سعی می کرد وی را در زندان های امنیتی نگهداری کند . وی به خون خواری نیز معروف شده و در مواردی به کندن پوست صورت، جویدن گردن و رگ های قربانی نیز دست می زد.

فیلم سکوت بره ها به کارگردانی جاناتان دمی در سال ۱۹۹۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم جودی فاستر، آنتونی هاپکینز، اسکات گلن و تد لواین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۹- فیلم زندگی زیباست
Life Is Beautiful

فیلم ایتالیایی زندگی زیباست به کارگردانی و بازی روبرتو بنینی که هم برای بهترین فیلم خارجی و هم برای بهترین نقش اول مرد برنده جایزه اسکار شد در طی جنگ جهانی دوم می گذرد که یک یهودی روشنفکر در ایتالیا با خانواده اش اسیر نیروهای متحدین میشود و به اردوگاه کار اجباری نازی فرستاده میشود و او با نقش بازی کردن و شوخی و داستان تعریف کردن از کارهای روزانه اش میخواهد از پسرش محافظت کند تا او متوجه جریان نشود…

فیلم زندگی زیباست به کارگردانی روبرتو بنیینی در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایتالیا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم روبرتو بنیینی، نیکولتا براسچی، ماریسا پاردس و هورست بوخهولتس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۲۹- فیلم مظنونین همیشگی
The Usual Suspects

فیلم مظنون همیشگی ساخته برایان سینگر با بازی کوین اسپیسی که برنده دو جایزه اسکار از جمله بهترین بازیگر توسط کوین اسپیسی شد.

داستان پنج خلافکار حرفه ای است که به صورت یک باند تبهکار دور هم جمع می شوند و جنایات متعددی انجام می دهند. جنایات آن ها را شخصی به نام کایزر شوزه که شخصی مرموز و ترسناک است طراحی می کند و از طریق وکیلی به نام کوبایاشی، به آنها منتقل می کند. آنها در حین سرقت از یک کشتی، کشته می شوند و فقط وربال و یک ملوان اهل مجارستان زنده می مانند. ملوان مجاری را به بیمارستان می برند و پلیس وربال را دستگیر می کند و از او می خواهد داستان اتفاقات و شخصیت کایزر شوزه را تعریف کند….

فیلم مظنونین همیشگی به کارگردانی برایان سینگر در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم استیون بالدوین، گابریل بیرن، چاز پالمینتری، کوین پولاک، پیت پاستویت، کوین اسپیسی، سوزی آمیس، بنیسیو دل تورو و جیانکارلو اسپوزیتو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۰-  فیلم شهر اشباح
Spirited Away

فیلم شهر اشباح به کارگردانی و نویسندگی هایائو میازاکی و ساخته شده در استودیو جیبلی که برنده بهترین انیمیشن سال در مراسم اسکار ۲۰۰۳ شد داستان دختری به نام چیهیرو است که با والدینش به شهر جدیدی نقل مکان کرده اند.روزی در هنگام گشتن با ماشین خود سر از تونلی در جنگل در می آورند.این تونل آنها را به جنگلی سرسبز هدایت می کند. آنها در این جنگل با اتفاقات جالبی رو برو می شوند.

فیلم شهر اشباح به کارگردانی هایائو میازاکی در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم رومی هیراگی، ماری ناتسوکی، میو ایرینو و بونتا سوگاوارا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۱- فیلم نجات سرباز رایان
Saving Private Ryan

فیلم نجات سرباز رایان جزو بهترین ساخته های استیون اسپیلبرگ و برنده ۵ اسکار از جمله بهترین کارگردانی است این فیلم سربازان آمریکایی است که در جنگ جهانی دوم برای کمک به فرانسوی ها و به ساحل نرماندی تحت اشغال آلمان ها می رسد. در همین حال خبری به دفتر فرمانده میرسد که هر ۳ پسر مادری کشته شده اند و تنها جیمز پسر چهارم او در جنگ همچنان زنده است برای همین کاپیتان میلر مامور میشود به همراه گروهی او را یافته و به آمریکا برگردانند…

فیلم نجات سرباز رایان به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم تام هنکس، ادوارد برنز، بری پپر، وین دیزل، جووانی ریبیسی، جرمی دیویس، مت دیمون و پل جیاماتی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۲- فیلم لئون
Léon: The Professional

فیلم لئون با بازی ژان رنو و ناتالی پورتمن و گری اولدمن به کارگردانی لوک بسون که یکی از محبوب ترین فیلم های دهه ۹۰ و تاریخ سینما است داستان آدم کشی حرفه ای به نام «لئون» است در آپارتمانی در محله ی ایتالیایی های نیویورک زندگی می کند. «استانسفیلد» ، مأمور فاسد پلیس، تمام خانواده ی همسایه را می کشد و تنها دختر دوازده ساله شان، «ماتیلدا» که برای خرید بیرون رفته جان سالم به در می برد.«ماتیلدا» به «لئون» پناه می برد و خیلی زود این دو با یک دیگر دوست می شوند…

فیلم لئون به کارگردانی لوک بسون در سال ۱۹۹۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور فرانسه و در ژانر اکشن و جنایی می‌باشد. در این فیلم ژان رنو، گری الدمن، ناتالی پورتمن و دنی آیلو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۳- فیلم مسیر سبز
The Green Mile

فیلم مسیر سبز با بازی تام هنکس و به کارگردانی فرانک دارابونت که نامزد ۴ جایزه اسکار شد در یک زندان در آمریکا می گذرد و درباره پل اجکام است که به علت کهولت سن در خانه سالمندان است و او پس از دیدن صحنه ای رقص از فیلمی به گریه می افتد وپس از این اتفاق او به بیان بخشی از خاطرات خود برای دوستش الین می پردازد.

فیلم مسیر سبز به کارگردانی فرانک دارابونت در سال ۱۹۹۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم تام هنکس، دیوید مورس، بانی هانت، مایکل کلارک دانکن، جیمز کرامول، مایکل جیتر، گراهام گرین، دوگ هاتچیسون و سم راکول به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۴- فیلم میان ستاره ای
Interstellar

فیلم فضایی میان ستاره ای به کارگردانی کریستوفر نولان و با حضور ستارگانی مثل ان هتوی، متیو مک کاناهی، مت دیمون و جسیکا چستین که برنده ۱ جایزه اسکار و نامزدی در ۴ رشته دیگر شد .

در آینده زمین به علت آتشک محصولات کشاورزی رو به نابودی است و هر روز محصولات بیشتری نابود می‌شود. کوپر (متیو مک‌کانهی) خلبان سابق ناسا که حالا کشاورز شده به همراه پدر زن، پسر جوان و دختر ۱۰ ساله‌اش در یک مزرعه زندگی می‌کنند. مورفی (دختر کوپر) معتقد است که در اتاقش یک شبح وجود دارد که سعی دارد با او ارتباط برقرار کند. کوپر و مورفی کشف می‌کنند شبح یک هوش ناشناخته است که با ارسال پیام با استفاده از امواج گرانشی مختصات دستگاه اعداد دودویی در گرد و غبار به جا می‌گذارد که این مختصات آن‌ها را به تأسیسات مخفی ناسا که توسط پروفسور جان برند (مایکل کین) رهبری می‌شود، راهنمایی می‌کند. برند فاش می‌کند یک کرمچاله که توسط هوش بیگانه ساخته شده احتمالاً آن‌ها را به یک سیاره جدید که امیدی برای زنده ماندن و ادامه نسل بشر است راهنمایی می‌کند. مأموریت لازاروسِ ناسا، سه سیاره را که به دور یک سیاه‌چاله غول‌پیکر (گارگَنچوا) می‌چرخند، به صورت احتمالی قابل سکونت تشخیص داده‌است…

فیلم میان ستاره ای به کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و انگلیس و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم متیو مک کانهی، ان هاتاوی، جسیکا چستین و مایکل کین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۵- فیلم تاریخ مجهول آمریکا
American History X

فیلم تاریخ مجهول آمریکا با بازی ادوارد نورتون که برای این فیلم کاندید جیازه اسکار نیز شد و به بحران نژاد پرستی در آمریکا اشاره دارد با درگیری نوجوانی سفید پوست با چند جوان سیاه پوست شروع می شود و او موضوع را با «درک» ، برادر بزرگ ترش که گرایشات تند نئونازی دارد، در میان می گذارد. «درک» بی مهابا سلاحش را بر می دارد و به سراغ جوانان سیاه پوست می رود، آنان را می کشد، و به زندان محکوم می شود. اما در زندان، به دلیل بدرفتاری زندانیان سفید پوست با او، دیدگاهش نسبت به سیاه پوستان عوض می شود…

فیلم تاریخ مجهول آمریکا به کارگردانی تونی کی در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم ادوارد نورتون، ادوارد فرلانگ، فیروزه بالک، استیسی کیچ، الیوت گولد و ایوری بروکس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۶- فیلم روانی
Psycho

فیلم روانی شاهکار آلفرد هیچکاک با بازی آنتونی پرکینز که به عقیده بسیاری بهترین فیلم ترسناک تاریخ است و نامزد ۴ اسکار نیز شد داستان نشی سی و چند ساله است که پس از اینکه مقدار زیادی پول از کارفرمای خود می دزدد از شهر فرار می کند و در متل « بیتز » که صاحب آن جوانی بنام « نورمن بیتز » است مخفی می شود اما او در همان شب اول به طرز فجیعی در متل کشته می شود و…

فیلم روانی به کارگردانی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۶۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر وحشت و رازآلود می‌باشد. در این فیلم آنتونی پرکینز، ورا مایلز، جان گوین، مارتین بالسام، جان مک اینتایر و جنت لی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۷- فیلم روزی روزگاری در غرب
Once Upon a Time in the West

روزی روزگاری در غرب که به نظر منتقدان بهترین فیلم وسترن تاریخ است با کارگردانی سرجیو لئونه ساخته شد و حضور بازیگران بزرگی چون کلودیو کاردیناله، چارلز برانسون و هنری فوندا فیلم را در بین مردم محبوب ساخت .فیلم داستانی حماسی در مورد یک غریبه ی مرموز با ساز دهنی است که به جمع نیروهایی که برای حمایت از یک بیوه ی زیبای بدنام که جانش توسط یک قاتل بی رحم که در راه آهن کار می کند به خطر افتاده است، می پیوندد.

فیلم روزی روزگاری در غرب به کارگردانی سرجو لئونه در سال ۱۹۶۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر وسترن می‌باشد. در این فیلم کلودیا کاردیناله، هنری فوندا، جیسون روباردز، چارلز برانسون، گابریله فرزتی و پائولو استوپا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۸- فیلم عصر جدید
Modern Times

فیلم صامت چارلی چاپلین که شاید از بزرگترین فیلم های تاریخ سینما و همچنین شاید بهترین فیلم صامت تاریخ است، او در مقابل جامعه ی مدرن، عصر ماشین ها و پیشرفت بر می خیزد. در ابتدا او را می بینیم که دیوانه وار تلاش می کند تا با خط تولید سفت کردن پیچ و مهره ها همراه شود. او برای آزمایش با یک دستگاه تغذیه ی اتوماتیک انتخاب شده است اما اتفاقات ناگواری که پیش می آید باعث می شود تا رئیسش تصور کند که او دیوانه شده است و چارلی به یک بیمارستان روانی منتقل می شود…

فیلم عصر جدید در سال ۱۹۳۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم چارلی چاپلین، پولت گادرد، چستر کانکلین، هنری برگمن، ال ارنست گارسیا و استنلی بلیستونه به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۳۹- فیلم پیانیست
The Pianist

فیلم پیانیست به کارگردانی رومن پولانسکی و با بازی آدریان برودی در سال ۲۰۰۲ ساخته شد. هر دوی آنها برای بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری برنده اسکار شدند همچنین فیلم در رشته بهترین فیلم نامه نیز برنده اسکار شد ولی بهترین جایزه این فیلم گرفتن نخ طلای بهترین فیلم درجشنواره کن آن سال بود. داستان فیلم برگرفته از داستان زندگی آقای ولادیسلاو اشپیلمان یکی از بهترین نوازندگان پیانو در لهستان و در زمان هولوکاست میباشد و نشان می دهد که چگونه این نوازنده مشهور یهودی برای نجات و زنده ماندن از دست نازی ها در جنگ جهانی دوم فرار میکند و چگونه امید خود را برای بهتر شدن دنیا از دست نمی دهد….

فیلم پیانیست به کارگردانی رومن پولانسکی در سال ۲۰۰۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آلمان و در ژانر اکشن و جنگی می‌باشد. در این فیلم آدرین برودی، توماس کرتشمن، فرانک فینلی، امیلیا فاکس، میخاو ژبروفسکی و اد استوپارد به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۰- فیلم رفتگان
The Departed

فیلم رفتگان با بازی جک نیکلسون ، مت دیمون و لئوناردو دی کاپریو به کارگردانی مارتین اسکورسیزی که برنده ۴ جایزه اسکار شد و برای اولین بار جایزه بهترین کارگردانی را برای مارتین اسکور سیزی به ارمغان آورد در مورد یک پلیس مخفی در یک گروه تبهکاری و یک جاسوس از همان گروه در بین پلیس ها است که تلاش می کنند تا یکدیگر را شناسایی کنند در حالی که پلیس به شدت با این گروه تبهکاری در جنگ است…

فیلم رفتگان به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ، مارتین شین، ری وینستون، ورا فارمیگا و الک بالدوین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۱- فیلم ترمیناتور ۲
Terminator 2: Judgment Day

فیلم ترمیناتور ۲ در ادامه ترمیناتور قبلی با بازی آرنولد شوارتزنگر که برنده ۴ جایزه اسکار شد و مانند فیلم قبل با اقبال عمومی در سینماها مواجه شد داستان آدم مکانیکی است که ۱۱ سال بعد از اینکه نتوانست زنی را بکشد حالا باید از پسر آن زن در مقابل آدم مکانیکی های جدید تر و پیشرفته تر مراقبت کند…

فیلم ترمیناتور ۲ به کارگردانی جیمز کامرون در سال ۱۹۹۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون و رابرت پاتریک به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۲- فیلم شلاق
Whiplash

فیلم شلاق از کارگردان جوان و با استعداد هالیوود دیمن شیزل توانست ۴ اسکار برنده شود. از نکات قابل توجه این فیلم بازی فوق العاده جی کی سیمونز است که توانست اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل را نیز از آن خود کند.

اندرو نیمن نوازنده درام یک گروه موسیقی است که به امید پذیرفته شدن نزد یکی از بهترین استادان موسیقی به نام ترنس فلچر به هنرستان شیفر که به عقیده خودش بهترین هنرستان موسیقی در آمریکا است، می‌رود تا بتواند به هدف خودش که تبدیل شدن به نوازنده درام شماره یک گروه موسیقی شیفر است، برسد. بعد از یک ملاقات سرد و ناامیدکننده در کمال تعجب فلچر او را می‌پذیرد و این سرآغاز ماجرای استاد-شاگردی است که سراسر با شکنجه، تحقیر، سختی و حس ناامیدی پیوند خورده‌است…

فیلم شلاق به کارگردانی دیمین چزل در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و موسیقی می‌باشد. در این فیلم مایلز تلر و پل رایزر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۳- فیلم شیر شاه ۱
The Lion King

انیمیشن معروف شیر شاه محصول سال ۱۹۹۴ شرکت والت دیزنی است. این انیمیشن برنده دو جایزه اسکار شد و در بین دوستداران سینما بسیار محبوب شد به طوری که در گیشه با اقبال بسیاری مواجه شد.داستان این اثر، برگرفته از چندین اثر هنری معروف از قصه های پیامبران گرفته تا نمایش نامه های ویلیام شکسپیر است. شیری به نام اسکار که در صدد پادشاهی جنگل است..

فیلم شیر شاه ۱ به کارگردانی راجر الرس و راب مینکاف در سال ۱۹۹۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد.

۱۴۴- فیلم حیثیت
The Prestige

فیلم حیثیت به کارگردانی کریستوفر نولان که در زمان پخشش با اقبال خوبی مواجه شد و نامزد دو جایزه اسکار شد.

آلفرد بوردن شعبده باز (کریستین بیل) به جرم قتل رابرت انجییر (هیو جکمن) محکوم می‌شود و در زندان تصمیم به خواندن خاطرات انجییر می‌کند. فیلم به گذشته برمی‌گردد. زمانی که هردو دستیاران میلتون شعبده باز (ریکی جی) با مبتکرش جان کاتر (مایکل کین) بودند، که در نمایشی جولیا همسر انجییر (پایپر پرابو) هنگام انجام حقه فرار از مخزن آب در مقابل چشمان تماشاگران خفه می‌شود و انجیر بوردن را مقصر می‌داند که او گره نامناسب بسته بوده‌است. از اینجا به بعد این دو نفر تبدیل رقبای خونی هم که در اعمال همدیگر اخلال ایجاد می‌کنند، می‌شوند. بوردن لقبش را استاد و برنارد فالون (مبهم) را به عنوان مبتکرش استخدام می‌کند، در حالی که انجییر دانتون بزرگ و اولیویا (اسکارلت جوهانسون) دوست داشتنی را که در پرت کردن حواس تماشاگران می‌توانست کمکش کند را استخدام می‌کند. سپس بوردن با سارا (ربکا هال) ملاقات و بعداً با او ازدواج کرده و صاحب دختری می‌شود. دیدن ازدواج بوردن خشم انجییر را برمی‌انگیزد و در نمایش گرفتن گلوله با دست بوردن خرابکاری می‌کند و هزینه‌ای که بوردن می‌پردازد، به قطع دو انگشتش منتهی می‌شود. بوردن نیز هنگام حقه قفس پرنده انجییر اخلال ایجاد می‌کند، که منجر به قطع انگشتان تماشاگر و کشتن مفتضحانه کبوتر و خدشه دار شدن اعتبار دانتون بزرگ می‌شود…

فیلم حیثیت به کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم کریستین بیل، هیو جکمن، مایکل کین، اسکارلت جوهانسون، ربکا هال و ربکا هال به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۵- فیلم یادگاری
Memento

فیلم یادگاری را می توان متفاوت ترین فیلم نولان و شاید حتی از متفاوت ترین فیلم های تاریخ تا زمان خودش نامید فیلم که با استقبال شدید منتقدان مواجه شد و تحسین اکثر اهالی سینما را برانگیخت، نامزد دو فیلم اسکار نیز شد . فیلم داستان لئونارد یک مأمور بازرسی شرکت بیمه است که پس از کشته شدن همسرش به دنبال پیدا کردن قاتلین اوست. حافظه ی او در اثر وارد شدن ضربه ای مهلک به سرش آسیب دیده است و…

فیلم یادگاری به کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر رازآلود و هیجان انگیز می‌باشد. در این فیلم گای پیرس و جو پانتولیانو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۶- فیلم اینک آخرالزمان
Apocalypse Now

فیلم اینک آخر الزمان ساخته فرانسیس فوردکاپولا براندو اقتباسی آزاد از رمان دل تاریکی جوزف کنراد است و به عناون یکی از تاثیرگذار ترین فیلم ها در باره ی جنگ ویتنام شناخته می شود فیلم همچنین برنده دو جایزه اسکار از جمله برای بهترین فیلم برداری برای ویتوریو استورارو فیلم بردار شهیر ایتالیایی شد. در زمان جنگ ویتنام و آمریکا، به یک سروان آمریکایی دستور می دهند سرهنگی را که از تپه عقب نشینی کرده و به سلیقه خود نیرو فراهم آورده و می جنگد را از کار برکنار کند. سروان برای عزیمت به محل اختفای سرهنگ، وقایعی عجیب و تکان دهنده ای را پشت سر می گذارد….

فیلم اینک آخرالزمان به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا در سال ۱۹۷۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم مارلون براندو، رابرت دووال، مارتین شین، فردریک فورست، آلبر هال، سم باتومز، لاری فیشبرن و دنیس هاپر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۷- فیلم بیگانه
Alien

اولین فیلم از سری فیلم های بیگانه به کارگردانی ریدلی اسکات و برنده یک جایزه اسکار که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت داستان یک سفینه فضایی با هفت سرنشین خود است که، در مسیر بازگشت به زمین با پیامی از سوی یکی از سیاره ها مواجه می شود که با نیت کمک خواستن ارسال شده. هوش مصنوعی کنترل گر کشتی فضایی، سرنشینان را از حالت انجماد خارج می کند تا آنان به این پیام پاسخ بدهند…

فیلم بیگانه به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۱۹۷۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر وحشت و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم تام اسکریت، سیگورنی ویور، ورونیکا کارترایت، هری دین استنتون، جان هرت، ایان هولم و یافت کوتو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۴۸- فیلم متروپولیس -Metropolis (1927)

سال تولید : ۱۹۲۷
کشور تولیدکننده : آلمان
محصول : اوفا
کارگردان : فریتس لانگ
فیلمنامه‌نویس : تئافون هاربو، بر مبنای رمانی نوشته خودش
فیلمبردار : کارل فرویند و گونتر ریتو
هنرپیشگان : بریگیته هلم، آلفرد آبل، گوستاف فرولیخ، رودولف کلاین روگه و فریتس راسپ
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۳۷۴۳ فوت. صامت

در شهری در قرن بیست و یکم، کارگران در زیرزمین زندگی می‌کنند و حاکمان از روی زمین کنترل اوضاع را در دست دارند. “فردر” (فرولیخ)، پسر حاکم اصلی، علایقی به کارگران دارد و در واقع عاشق “ماریا” (هلم)، یکی از رهبران کارگران است. آن دو می‌کوشند راه‌حلی برای همزیستی مسالمت‌آمیز مظلومان و ظالمان پیدا کنند…

منتقدی آلمانی ادعا کرده است اینکه “ماریا” در فیلم کارگران را به ظهور واسطه‌ای میان مغز و دست ـ قلب ـ بشارت می‌دهد دقیقاً از عقاید گوبلس ریشه می‌گیرد. خود لانگ نیز بارها اشاره کرده است که گوبلس و هیتلر پس از تماشای متروپولیس تصمیم گرفتند ریاست صنعت فیلم رایش سوم را به او را گذارند. با این همه باید اذعان کرد که فیلم ورای کارکردی فاشیستی، کارکردی هنری دارد. پیش از هر چیز به زندگی شهری معاصر در جوامع غربی اعتراض می‌کند و انسان را اسیر تنگنابی معرفی می‌کند که خود آفریده است.

۱۴۹- فیلم دیکتاتور بزرگ
The Great Dictator

فیلم صامت دیکتاتور اثر بیاد ماندنی چارلی چاپلین که در نکوش آدولف هیلتر دیکتاتور و جنگ طلب آلمان نازی ساخته شده توانست در ۵ رشته اصلی اسکار نامزد شود و همچنان جز بهترین فیلم های تاریخ سینما از نظر منتقدین شناخته میشود فیلم داستان ادنوید هاینکل است که تلاش میکند امپراطوری خودش را گسترش دهد در حالی که یک آرایشگر یهودی تلاش میکند جلوی آزار و اذیت رژیم هاینکل را بگیرد…

فیلم دیکتاتور بزرگ به کارگردانی چارلی چاپلین در سال ۱۹۴۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم چارلی چاپلین، پولت گادرد و اما دان به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۰- فیلم سینما پارادیزو
Cinema Paradiso

فیلم سینما پارادیزو ساخته ی جوزپه تورناتوره توانست اسکار و گلدن گلاب بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۹۰ را دریافت کند و همچنین توانست جایزه ویژه هیئت داوران کن را نیز از آن خود کند و در چند لیست به عنوان بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان شناخته می شود.

«سالواتوه دی ویتا» (پرن)، کارگردان موفق سینما، خبر مرگ «آلفردو» (نوآره) را از همسرش می‌شنود و به یاد خاطرات دوران کودکی‌اش می‌افتد: «سالواتوره / توتو» (کاشیو)، پسربچه‌ای است عاشق سینما و «آلفردو» – آپاراتچی تنها سینمای دهکده، سینما پارادیزو – برای او تنها راه رسیدن به معشوق است. سال‌های کودکی و نوجوانی او کنار «آلفردو» و با فیلم‌های سینما پارادیزو می‌گذرد، تا اینکه برای ادامه تحصیل به رم می‌رود. «سالواتوره» برای شرکت در تشییع جنازه «آلفردو» به دهکده‌شان باز می‌گردد و آخرین هدیه «آلفردو» را از همسرش دریافت می‌کند: تکه‌هائی از فیلم‌های به نمایش درآمده پارادیزو که کشیش دهکده برای نمایش عمومی سانسور می‌کرد و «آلفردو» آنها را طی سال‌ها در سرهم کرده بود.

فیلم سینما پارادیزو به کارگردانی جوزپه تورناتوره در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایتالیا و در ژانر درام و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم فیلیپ نوآره، ژاک پرن، مارکو لئوناردی، پوپلا ماجو، سالواتوره کاشو، آلیدا والی و کلر تروور به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۱- فیلم دکتر استرنج لاو
 Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

شاهکار استنلی کوبریک همچنان به عقیده برخی بهترین فیلم در ژانر کمدی سیاه است در این فیلم پیتر سلرز در نقش سه نفر از جمله دکتر استرنج لاو ظاهر شد. بسیاری عقیده دارند برای تصویر شخصیت دکتر استرنج لاو از وضعیت استفن هاوکینگ دانشمند فیزیک و بزرگ انگلیسی الهام گرفته است فیلم همچنین نامزد ۴ جایزه اسکار شد. در این فیلم جک ریپر، ژنرال ارتش و رئیس پایگاه هوایی در آمریکا، حمله ای هسته ای علیه شوروی انجام می دهد. رئیس جمهور آمریکا بعد از شنیدن این خبر به دنبال راهی برای برای توقف این حملات است…

فیلم دکتر استرنج لاو به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و جنگی می‌باشد. در این فیلم پیتر سلرز، جرج سی. اسکات، استرلینگ هایدن، کینن وین، اسلیم پیکنز و تریسی رید به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۲- فیلم زندگی دیگران
The Lives of Others

فیلم زندگی دیگران که دوران مخوف آلمان شرقی در قبل از فروپاشی دیوار برلین را روایت میکند تواسنت برنده اسکار و سزار بهترین فیلم خارجی شود فیلم داستان یک مامور پلیس امنیتی در برلین است که در سال ۱۹۸۴ مامور میشود در مورد یک نویسنده و معشوقه اش جاسوسی و کسب اطلاعات کند. پس از مدتی او متوجه میشود که تحت تاثیر رابطه و زندگی آنها قرار گرفته است…

گئرد وایسلر (با کد شناسائی: HGW XX/7)، بازجوی ارشد اشتازی، پلیس امنیت جمهوری دمکراتیک آلمان و یکی از باورمندان به حکومت سوسیالیستی آلمان شرقی است. او مأمور زیر نظر گرفتن زندگی گئورگ دریمن یک کارگردان تئاتر می‌شود که مقامات ارشد نیروی امنیتی، به توصیه وزیر فرهنگ و هنر آلمان شرقی، در پی یافتن بهانه‌ای برای ایجاد محدودیت و خانه‌نشین کردن وی هستند. آن‌ها مأموریت یافتن مدرکی مبتنی بر «ناهنجاری» گئورگ دریمن را به گئرد وایسلر، بازجوی ارشد پلیس امنیتی اشتازی محول می‌کنند.

تیمی ویژه از مأموران اشتازی با کارگذاری وسایل شنود در تمامی نقاط خانه گئورگ دریمن اقدام به زیر نظر گرفتن گئرد وایسلر می‌کنند. با شروع شنود و کنترل نامحسوس خانه وی، گئرد وایسلر با رازهای نهفته دربارهٔ مسائل پیرامونی گئورگ و دوست دخترش و همچنین مقاصد وزیر فرهنگ در از میان بردن گئورگ دریمن و همچنین واقعیت‌های نهفته در نظام‌های دیکتاتوری روبرو می‌شود که باعث فروریختن تمامی باورهایش به سیستم فاسد حکومت پلیسی و تحول عقیدتی گسترده در عقاید و رفتارش می‌گردد. وی در گزارش‌هایش از فعالیت‌های نویسندگی گئورگ دریمن صرف نظر می‌کند و عملاً در سقوط دیوار برلین نقش ایفا می‌کند. با اینکه این دو نفر هیچ وقت یکدیگر را از نزدیک ملاقات نمی‌کنند ولی بعدها گئورگ دریمن از گئرد وایسلر در کتابش تقدیر می‌کند.

فیلم زندگی دیگران به کارگردانی فلوریان هنکل فون دونرزمارک در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آلمان و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم مارتینا گدک، اولریش موهه، سباستیان کخ، اولریش توکور و ماتیاس برنر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۳- فیلم راه های افتخار
Paths of Glory

فیلم راه افتخار ساخته ی استنلی کوبریک با بازی کرک داگلاس درباره انسانیت و شرایط سخت جنگ است در این فیلم بعد از اینکه سربازان از حمله به مواضع دشمن سر باز میزنند ژنرال آنها را متهم به بزدل بودن میکند و افسر فرمانده آنها تلاش میکند از آنها دفاع کند…

فیلم راه های افتخار به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم کرک داگلاس، رالف میکر، آدولف منژو، جورج مکریدی، وین موریس و ریچارد اندرسون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۴- فیلم جانگوی از بند رهاشده
Django Unchained

فیلم جانگوی از بند رها شده ساخته کوئینتون تارانتینو با بازی لئوناردو دی کاپریو ، جیمی فاکس، کریستوف والتز و ساموئل ال جکسون که شاید جزو خشن ترین فیلم های این کارگردان باشد توانست برنده دو جایزه اسکار از جمله بهترین بازیگری برای کریستوف والتز بازیگر سرشناس آلمانی و بهترین فیلم نامه برای خود تارانتینو شود داستان فیلم در مورد یک مرد سیاه پوست است که به کمک یک شکارچی آلمانی تلاش دارد زنش را از بردگی مردی نژاد پرست و پولدار که به شدت ستمگر است رها کند….

فیلم جانگوی از بند رهاشده به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و وسترن می‌باشد. در این فیلم جیمی فاکس، کریستف والتس، لئوناردو دی‌کاپریو، کری واشینگتن، ساموئل ال جکسون، والتون گوگینس، دنیس کریستوفر، جیمز رمار و دان جانسون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۵- فیلم کوکو
Coco

انیمیشن ماجراجویی کوکو که با استقبال بی نظیر در گیشه مواجه شد و توانست برنده دو جایزه اسکار از جمله بهترین انیمیشن شود داستان یک پسر موسیقی دان با استعداد است که با یک قانون قدیمی خانواده اش روبرو میشود که موسیقی ممنوع است. او به سرزمین مردگان وارد میشود و با جد پدربزرگش که یک خواننده افسانه ای بوده آشنا میشود …

فیلم کوکو به کارگردانی لی آنکریچ در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم گائل گارسیا برنال، بنجامین برت، آلانا اوباک و ادوارد جیمز آلموس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۶- فیلم وال ای
WALL-E

انیمیشن خنده دار و عاشقانه وال ای وقتی به سینماها آمد شاید به عقیده بسیاری بهترین انیمیشن ساخته شده تا آن زمان بود این انیمیشن که توانست برنده بهترین انیمیشن اسکار نیز بشود جایی آغاز می شود که سالها است انسان ها زمین را ترک کرده اند و آنچه که بر روی کره زمین باقی مانده، کوه ها زباله و آهن پاره است. وال ای ربات آشغال جمع کنی است که تنها روی زمین باقی مانده ماموریت او، فشرده سازی و جمع آوری این پسماندها و آلودگی های صنعتی است. روزی سفینه ای غول پیکر از فضا فرود می آید و مهمان کوچکی را بهمراه خود می آورد. این مهمان ایو است و وظیفه او این است حیات را در کره زمین شناسایی کند.وال ای دلباخته او می شود و….

فیلم وال ای به کارگردانی اندرو استنتون در سال ۲۰۰۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم بن برت، جف گارلین، فرد ویلارد، جان راتزنبرگر، کتی ناجیمی و سیگورنی ویور به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۷- فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد
The Dark Knight Rises

فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد آخرین فیلم از سه گانه بتمن کریستوفر نولان است است که تعداد زیادی از بازیگران سرشناس از جمله کریستین بیل، گری اولدمن، تام هاردی، ان هتوی، ماریون کوتیارد، مورگان فریمن، مایکل کین و … در آن حضور دارند داستان فیلم هشت سال پس از مرگ هاروی دنت می گذرد. با اجرای قانون دنت، تقریباً تمامی جرایم سازمان یافته ریشه کن شده است. جیمز گوردون که از نگفتن حقیقت احساس گناه می کند، جریان واقعی اتفاق افتاده به همراه استعفایش را در یک نامه می نویسد تا در سال روز مرگ هاروی دنت، آن را بخواند اما زمان را مناسب نمی بیند و تصمیم می گیرد این کار را نکند….

فیلم شوالیه تاریکی برمی خیزد به کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و انگلیس و در ژانر اکشن و جنایی می‌باشد. در این فیلم کریستین بیل، گری الدمن، تام هاردی، ان هاتاوی، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، مورگان فریمن، مایکل کین، متیو موداین، آلاون آبوتبول، بن مندلسون، بورن گورمن، دانیل سانجاتا، آیدان گیلن، نستر کاربونل، برت کالن، رجی لی، کریس الیس و جونو تیمپل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۸- فیلم شاهدی برای تعقیب
witness for the prosecution

فیلم شاهدی برای یک تعقیب به نویسندگی و کارگردانی بیلی وایلدر کارگردان مشهور دوره کلاسیک توانست در ۶ رشته از اصلی ترین رشته های اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری نامزد شود این فیلم جنایی با بازی مارلن دیتریش داستان سر ویلفرید روبارتس، وکیل سرشناس است که از یک سکته ‏ قلبى جان سالم به در برده است و دوران نقاهت را میگذراند . پزشکان او را از ادامه‏ ى کار در محاکم جنایى منع کرده‏ اند ، با این همه ،روبارتس دفاع از مردى به نام لنرد وول را متهم به قتل بیوه زنى شده قبول مى‏کند…

فیلم شاهدی برای تعقیب به کارگردانی بیلی وایلدر در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم تایرون پاور، مارلنه دیتریش، چارلز لوتن، السا لنچستر، جان ویلیامز و هنری دانیل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۵۹- فیلم پرنسس مونونوکه
Princess Mononoke

انیمیشن پرنسس مونونوکه از ساخته های هایائو میازاکی کارگردان مشهور ژاپنی که برای انیمیشن های معروف و فوق العاده اش از جمله شهر اشباح شهرت جهانی دارد داستان آشیتاکای ماجراجو است که در یک سفر برای پیدا کردن چندین شی با ماجراهای زیادی روبرو میشود و در این سفر با چندین قبیله میجنگدد و با دختری نیز آشنا میشود…

فیلم پرنسس مونونوکه به کارگردانی هایائو میازاکی در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و اکشن می‌باشد. در این فیلم یوجی ماتسودا، یوریکو ایشیدا، یوکو تاناکا، کائورو کوبایاشی، ماساهیکو نیشیمورا، اکیهیرو میوا، میتسوکو موری و هیسایا موریشیگو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۶۰- فیلم پیر پسر
Oldboy

فیلم پیر پسر ساخته پارک چان ووک کارگردان معروف کره ای که از معروفترین و بهترین فیلم های ساخته شده در کره است توانست جایزه ویژه هیئت داوران کن در از آن خود کند و از اصلی ترین نامزد های کسب جایزه نخ طلای کن بود در این فیلم اوته سا مردی خوشگذران در حالیکه به دلیل مستی بازداشت شده است در روز تولد دخترش دزدیده می شود و برای مدت ۱۵ سال در یک اتاق زندانی می شود. در طول ۱۵ سال هیچ کس به سراغ او نمی آید و هر بار که اقدام به خودکشی می کند توسط افراد ناشناس درمان شده و به اتاق قبلی برگردانده می شود. بعد از سپری شدن ۱۵ سال به همان مرموزی روز اول آزاد می شود. در حالیکه در طول این ۱۵ سال فقط یک سؤال در ذهنش باقی مانده است. چرا من؟ …

فیلم پیر پسر به کارگردانی چان ووک پارک در سال ۲۰۰۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور کره جنوبی و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم چویی مین سیک، تای جی یو، کانگ هی جونگ، کیم بیونگ اوک و اوه دال سو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۶۱- فیلم بیگانه ۲
Aliens

«بیگانه ۲»، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی، اکشن و ماجراجویی، به کارگردانی «جیمز کامرون» جدی و کاربلد و محصول سال ۱۹۸۶ سینمای آمریکاست. این فیلم خارق العاده، پس از اکران عمومی، نظرات مثبت مخاطبین و منتقدین را در پی داشت و با حضوری درخشان در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار، بفتا و گلدن گلوب، موفق شد نامزد دریافت ۴۳ جایزه شود که در این بین، ۲۰ جایزه همچون اسکار «بهترین جلوه های تصویری» و «بهترین تدوین صدا» را از آن خود کرده است. در بیگانه کامرون که ادامه ای بسیار خوب برای شروع نسبتا خوبِ «اسکات» بوده و یکی از بهترین آثار علمی-تخیلی سینمای جهان محسوب می شود، ستارگانی چون «سیگورنی ویور»، «بیل پاکستون» و «مایکل بین» خوش درخشیده اند. از دیگر افتخارات این شاهکار، کسب رتبه ۷۴ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ از نگاه سایت معتبر آی.ام.بی.دی می باشد. این فیلم با قصه ای سراسر جنون و با ریتمی تند و نفسگیر، از آنجایی آغاز می شود که ۵۷ سال پس از حمله آخرالزمانی موجودات فضایی بی رحم به سفینه فضایی حامل «الن ریپلی»، او از خواب مصنوعی بیدار می شود و سعی در هشدار دادن به همه کسانی دارد که تحت تاثیر این موجودات وحشی و خطرناک قرار می گیرند.

فیلم بیگانه ۲ به کارگردانی جیمز کامرون در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم سیگورنی ویور، مایکل بین، لانس هنریکسن، بیل پاکستون و پل رایزر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۶۲- فیلم روزی روزگاری در آمریکا
 Once Upon a Time in America

فیلم جنایی روزی روزگاری در آمریکا با بازی رابرت دنیرو و کارگردانی سرجیو لئونه که نامزد ۲ جایزه گلدن گلاب شد داستان یک گانگستر سابق بعد از ۳۰ سال به منطقه شرقی منهتن برمیگردد. جایی که باید با گذشته و پشیمانی هایش رو به رو شود…

فیلم روزی روزگاری در آمریکا به کارگردانی سرجو لئونه در سال ۱۹۸۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم رابرت دنیرو، جیمز وودز، الیزابت مک گاورن، جو پشی، برت یانگ، تیوزدی ولد و تریت ویلیامز به هنرمندی پرداخته‌اند.

سال ۱۹۶۸. «نودلز» (دنیرو) پس از سی‌وپنج سال زندگی در خفا به نیویورک باز می‌گردد در نامه‌ائی بی‌امضاء از او دعوت شده تا قور شرکای سابق گنگسترش دیدن کند. تعدادی عکس قدیمی، «نودلز» را به یاد دوران کودکی‌اش می‌اندازد… ۱۹۲۲. «نودلژ» (تیلر)، «هتسی» (بلوم)، «کاکال» (کوران)، «دامینیک» (مواززی) نوجوانانی هستند که در کتوی یهودی‌های نیویورک زندگی می‌کنند. هر چهار نفر از بزهکاران خرده‌پا هستند. درگیری سر یک ساعت دزدی، آنان را با «ماکس» (جیکوبز) که خانواده‌شان تازه به آن محله اسباب‌کشی کرده‌اند، آشنا می‌کند و او هم به دارودسته می‌پیوندد. «نودلز» با ترفندی صندوق‌های مشروب قاچاق را از بندر بار می‌زند و می‌فروشد. این پنج نوجوان که حالا برای نخستین بار در پول غرق شده‌اند به یکدیگر قول وفاداری می‌دهند و توافق می‌کنند سود درآمدشان را در صندوق اماناتی بگذراند که کلیدش در اختیار دوست دیگرشان، «فت مو» (مونتی) است. گنده‌لات محله، «باگزی» (روسو) به آنان حمله می‌کند و پیش از آنکه «نودلز» بتواند او را با چاقو بزند، «دامینیک» را می‌کشد…

۱۶۳- فیلم همشهری کین
Citizen Kane

همشهری کین اولین فیلم بلند اورسون ولز که به عقیده تعداد بسیار زیادی از منتقدان برجسته و بسیاری از لیست های ارائه شده بهترین فیلم تاریخ سینما است یکی از آثاری است که تا مدت ها کشف نشد. اورسون ولز کارگردان فیلم در موقع ساخت این اثر در دهه بیستم زندگیش به سر می برد. فیلم همچنین توانست برنده اسکار بهترین فیلم نامه شود و نامزد برای ۷ اسکار دیگر شد. چارلز فاستر کین ثروتمند و مشهور درست پیش از مرگش کلمه رزباد را به زبان می آورد ولی کسی از علت بیان این کلمه سردرنمی آورد، خبرنگاران متعددی شروع به واکاوی زندگی کین میکنند تا از راز این کلمه باخبر شوند…

فیلم همشهری کین به کارگردانی اورسن ولز در سال ۱۹۴۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم اورسن ولز، جوزف کاتن، دوروتی کومینگور، اورت اسلون، ری کالینز، جرج کولوریس، اگنس مورهد، پال استوارت، روت واریک، ارسکین سنفرد و کریستین کان به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۶۴- فیلم تاپ گان: ماوریک – Top Gun: Maverick (2022)

تاپ گان: ماوریک (انگلیسی: Top Gun: Maverick) یک فیلم درام اکشن آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی جوزف کوشینسکی و نویسندگی ایرن کروگر، اریک وارن سینگر و کریستوفر مک‌کوری است که بر پایهٔ داستانی از پیتر کریگ و جاستین مارکس ساخته شده‌است. این فیلم دنبالهٔ تاپ گان (۱۹۸۶) است و در آن تام کروز در نقش خلبان آزمایشی کاپیتان پیت «ماوریک» میچل، در کنار مایلز تلر، جنیفر کانلی، جان هم، گلن پاول، لوئیس پولمن، اد هریس، مونیکا باربارو و وال کیلمر ایفای نقش کرده‌است.

داستان این فیلم ۳۶ سال پس از نسخهٔ قبلی جریان دارد و بازگشت ماوریک به برنامه آموزشی تاکتیک‌های جنگنده ضربتی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا (مشهور به «تاپ‌گان») را دنبال می‌کند، که در آن باید با گذشتهٔ خود روبرو شود و گروهی از خلبانان جنگندهٔ جوان‌تر را آموزش دهد.

پیت «ماوریک» میچل کاپیتان نیروی دریایی ایالات متحده، بیش از سی سال پس از فارغ‌التحصیلی از «تاپ‌گان»، به عنوان یک خلبان آزمایشی خدمت می‌کند. در حالی که ماوریک افتخارات زیادی کسب کرده‌است، سرکشی‌های مکررش، او را از رتبهٔ افسر پرچم‌دار دور نگه داشته‌است و دوست و رقیبش تام «آیس‌من» کازانسکی مکرراً از ماوریک محافظت می‌کند تا مشکلی برایش پیش نیاید. دریاسالار چستر «هَمِر» کین، قصد دارد برنامهٔ اسکرم‌جت ماوریک با نام «دارک استار» را به نفع پهپادهای بدون سرنشین لغو کند؛ ماوریک با فشاردادن به سرعت برین‌صوتی هدف برنامه را تحقق می‌بخشد اما در این حین نمونهٔ اولیه را نابود می‌کند. آیس‌من—که اکنون فرمانده ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده است—دوباره با فرستادن ماوریک به پایگاه هوایی جزیره شمالی زندگی حرفه‌ای او را نجات می‌دهد، اما کین هشدار می‌دهد که دورهٔ هواپیماهای جنگندهٔ سرنشین‌دار به زودی به پایان خواهد رسید.

نیروی دریایی مأموریت یافته‌است که یک کارخانه غنی‌سازی اورانیوم غیرمجاز را نابود کند. این نیروگاه در یک فرورفتگی عمیق در انتهای یک دره قرار دارد که برای جنگنده رادارگریز اف-۳۵ مناسب نیست و توسط موشک‌های سطح‌به‌هوای اس-۱۲۵پیچورا و نسل پنجم سوخو-۵۷ دفاع می‌شود. ماوریک طرحی را با استفاده از دو جفت بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت طراحی می‌کند. او می‌خواهد حمله را رهبری کند، اما باید یک گروه نخبه از فارغ‌التحصیلان «تاپ گان» را آموزش دهد که توسط فرماندهٔ هوایی و نایب دریاسالار بیو «سایکلون» سیمپسون، که از روش‌های غیرمعمول ماوریک خوشش نمی‌آید، جمع‌آوری شده‌اند.

ماوریک با دانش‌آموزان شکاک خود داگ‌فایت می‌کند تا نشان دهد که پرواز دقیق در ارتفاع پایین ضروری است، نه حملات در ارتفاع بالا. ناوبان جیک «هنگمن» سرسین و بردلی «روستر» بردشاو—پسر نیک «گوس» بردشاو، بهترین دوست فقید ماوریک—با یکدیکر درگیر می‌شوند…

۱۶۵- فیلم لارنس عربستان – Lawrence of Arabia (1962)

سال تولید : ۱۹۶۲
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : سام اسپیگل
کارگردان : دیوید لین
فیلمنامه‌نویس : رابرت بولت
فیلمبردار : فردی یانگ.
آهنگساز(موسیقی متن) : موریس ژار.
هنرپیشگان : پیتر اوتول، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز، عمر شریف، خوزه فرر، آنتونی کوآیل، کلود رینز، آرتور کندی و ضیاء محی‌الدین.
نوع فیلم : رنگی، ۲۲۲ دقیقه.

جنگ جهانی اول. “لارنس” (اوتول)، گروهبان انگلیسی جوان، ژولیده و ناراضی مستقر در قاهره، تنها در انتظار رفتن به صحراست. “آقای درایدن” (رینز) او را برای ملاقات با “ملک فیصل” (گینس) و بررسی پیش رفت شورش عرب‌ها علیه ترک‌ها می‌فرستد. در صحرا، “شریف علی” (شریف) راهنمای “لارنس” را می‌کشد و خود بعدها استوارترین همراه او در تلاشش برای متحد کردن اعراب می‌شود. “فیصل” قبول می‌کند که ارتش چریکی‌اش به نیروهای انگلستان ملحق شود. برای حفظ روی مستقل شورش عرب‌ها یک معجزه لازم است و “لارنس” این‌ کار را می‌کند: از صحرا می‌گذرد و با نیروئی اندک، بندر عقبه عثمانی‌ها را فتح می‌کند. سپس برای جلوگیری از یک درگیری طایفه‌ای، یکی از مردانش را می‌کشد و سرخورده از این کار، به قاهره برمی‌گردد. اما “ژنرال آلنبی” (هاوکینز) به او پول و افراد لازم را می‌دهد تا روزهای پرافتخار جنگ‌های چریکی‌اش را ادامه می‌دهد. تا این‌که در حمله به شهر درا، ترک‌ها او را اسیر و به شدت مضروب می‌کنند. این واقعه (تسلیم زیر شکنجه) او را ناامید می‌کند و تصمیم می‌گیرد کارش را رها کند، اما “ژنرال آلنبی” دوباره او را به صحرا می‌فرستند. “لارنس” به نیروهای ترک حمله می‌‌کند و پس از قتل عام آنان وارد دمشق می‌شود و هیأتی از اعراب را برای اداره شهر تشکیل می‌دهد. با این همه تفرقه قبایل این هیأت را با شکست مواجه می‌کند. “آلنبی” و “فیصل” سرمیز مذاکره می‌نشینند و “لارنس” آرمانگرا، دمشق را ترک می‌کند.

۱۶۶- فیلم سرگیجه
Vertigo

فیلم معروف هیچکاک که عده ای آن را بهترین فیلم این کارگردان و عده ای آن را از بهترین فیلم های تاریخ می دانند در سال ۱۹۵۸ با بازی جیمز استیوارت و کیم نواک ساخته شد و توانست برنده یک اسکار شود. فیلم به گمان عده ای بهترین کلاس آموزشی در ایجاد تعلیق در سینما شناخته می شود.فیلم داستان پلیسی است که در یک تعقیب و گریز بر روی پشت بام های سان فرانسیسکو باعث مرگ کارآگاه اسکاتی فرگوسن می شود. وی بعد از این اتفاق به شدت از ارتفاع می ترسد. او که دچار عذاب وجدان شده است از تشکیلات پلیس بیرون می آید و برای آرامش یافتن به محبوبه اش میچ روی می آورد. میج سعی دارد با مراقبت و دلداری اسکاتی را به خود بیاورد. یکی از رفقای دوران دانشکده، اسکاتی را استخدام می کند تا همسرش را که تمایل به خودکشی دارد را تعقیب کند. و…

فیلم سرگیجه به کارگردانی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر رازآلود و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم جیمز استوارت، کیم نواک، باربارا بل گدس، تام هلمور و هنری جونز به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۶۷- فیلم شجاع دل
Braveheart

فیلم شجاع دل به کارگردان و بازیگری مل گیبسون از مطرح ترین فیلم های دهه ۹۰ است که توانست ۵ جایزه اسکار از جمله برای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را بدست آورد .پس از تسلط انگلستان بر اسکاتلند ، ویلیام والاس که همسرش توسط نیروهای انگلیسی به دلیل کشتن سربازی که قصد تجاوز به او را داشت اعدام شد با جمع کردن مردم اسکاتلند به عنوان رهبر بر علیه انگلیسی ها و شاه ادوارد اول شورش میکند…

فیلم شجاع دل به کارگردانی مل گیبسون در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم مل گیبسون، سوفی مارسو، پاتریک مک گوئن و کاترین مک کورمک به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۶۸- فیلم ام
M

فیلم ام به کارگردانی فریتز لانگ کارگردان کارگردان شهیر آلمانی از معروف ترین فیلم های کلاسیک است. وقتی پلیس در یک شهر در آلمان در گرفتن یک قاتل کودک ناتوان است دیگر جنایتکاران برای دستگیری او به کمک می آیند ….

فیلم ام به کارگردانی فریتس لانگ در سال ۱۹۳۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و رازآلود می‌باشد. در این فیلم پیتر لوره، گوستاف گروندگنس و گئورگ جان به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۶۹- فیلم نام تو
Your Name

نام تو که از معروف ترین و مورد پسند ترین انیمه های ژاپنی این چند سال اخیر است و فروش خوبی نسبت به یک انیمه با فروش جهانی ۴۰۰ میلیون دلاری داشت داستان یک دختر و پسر نوجوان غریبه است که در مسیری عجیب به هم برخورد میکنند وقتی رابطه بین آنها شکل میگیرد باید ادامه مسیر را بروند آیا ….

فیلم نام تو به کارگردانی ماکوتو شینکای در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و درام می‌باشد.

۱۷۰- فیلم آمادئوس
Amadeus

«آمادئوس»، فیلمی در ژانر بیوگرافی-درام و خانوادگی، به کارگردانی «میلوش فورمن» و محصول سال ۱۹۸۴ سینمای آمریکاست. این فیلم حضوری درخشان و افتخارآفرین در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار، بفتا و گلدن گلوب داشت و موفق شد نامزد دریافت ۵۸ جایزه شود که در این بین ۴۳ جایزه همچون اسکار «بهترین کارگردانی» و «بهترین بازیگر نقش اول مرد» را از آن خود کرده است. در این فیلم که بر اساس نمایشنامه ای به همین نام اثر «پیتر شِیفِر» ساخته شده، ستارگانی چون «اف. موری آبراهام»، «تام هولس» و «الیزابت بریج» بازی های درخشانی از خود به نمایش گذارده اند. از دیگر افتخارات این فیلم، کسب رتبه ۸۳ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینمای جهان از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی است. این فیلم خارق العاده، با موسیقی حیرت انگیز و بازی هایی کم نقص، تصویری سرگرم کننده و تاثیر گذار از زندگی، موفقیت و مشکلات «ولفگانگ آمادئوس موتسارت» را به نمایش می گذارد؛ در حالی که «آنتونیو سالیری»، آهنگساز معاصر، به طرز دیوانه واری به استعداد موتزارت حسادت می کرد و مدعی است که او را به قتل رسانده است…

فیلم آمادئوس به کارگردانی میلوش فورمن در سال ۱۹۸۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم اف موری آبراهام، تام هولس، الیزابت بریج، سیمون کالو و روی دوتریس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۷۱- فیلم ستاره های روی زمین
Like Stars on Earth

فیلم هندی ستاره های روی زمین با اقبال بسیار زیاد در هند و سایر جهان رو به رو شد و توانست به معدود فیلم های هندی تبدیل شود که توانست به لیست ۲۵۰ فیلم برتر IMDB راه پیدا کند. ایشّان آواستی کودکی نه ساله است که یک سال در کلاس سوم مردود شده و علی رغم برادر بزرگترش در کلاس از همه ضعیف تر است و به همین خاطر بارها توسط پدر و همکلاسی هایش تحقیر می شود. عاقبت وی با کارهای اشتباه خود، باعث به تنگ آمدن پدرش می شود و او ایشان را به مدرسه شبانه روزی می فرستد. اما…

فیلم ستاره های روی زمین به کارگردانی عامر خان در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور هند و در ژانر درام و خانوادگی می‌باشد. در این فیلم دارشیل سافاری، عامر خان، تیسکا چوپرا، ویپین شارما و تنای چدا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۷۲- فیلم کفرناحوم – Capernaum (2018)

کفرناحوم (به انگلیسی: Capharnaüm) یک فیلم درام لبنانی به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری نادین لبکی محصول ۲۰۱۸ است. ستاره فیلم زین الرافعی در نقش زین الحاجی، پسری ۱۲ ساله است که در زاغه‌ای اطراف بیروت زندگی می‌کند. روایت فیلم به صورت فلاشبک (گذشته نمایی) و با تمرکز بر زندگی زین ساخته شده‌است. کارگردان فیلم نادین لبکی در نقش وکیل زین الحاجی در این فیلم بازی کرده‌است.

«زین» پسری ۱۲ ساله در یک خانوادهٔ فقیر و پرجمعیت در بیروت زندگی می‌کند. جوان مغازه‌دار محله، با خواهر ۱۱ سالهٔ زین ازدواج می‌کند. زین که غیرتی بوده، با خانواده درگیر می‌شود و خانه را ترک می‌کند. سپس مادری آفریقایی با بچهٔ شیرخوارش (مهاجران غیرقانونی) را پیدا می‌کند، راحیل و یونس. راحیل زین را به خانه‌اش راه می‌دهد، زین هم از بچهٔ او مراقبت می‌کند. کمی بعد، پلیس متوجه ورود غیرقانونی راحیل می‌شود و او را بازداشت می‌کند؛ زین می‌ماند و یونس.

زین اتفاقی توی بازار از دختری می‌شنود که سوئد کشور رویاهاست، پس برای رفتن به سوئد، شروع به فروش مواد مخدر می‌کند. وقتی پول جمع کرد، یونس را به قاچاقچی می‌فروشد و وقتی برای برداشتن مدارک هویتی و مهاجرت به خانه بازمی‌گردد. آنجا متوجه می‌شود که خواهرش مرده، پس با خشم چاقو را برمی‌دارد و به همسر خواهرش آسیب می‌زند. زین زندانی می‌شود.

در زندان، زین با یک برنامهٔ تلویزیونی تماس می‌گیرد و سرنوشت او، مخاطبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زین حالا در مرکز توجه رسانه‌هاست. دادگاهی برای زین تشکیل می‌شود. او در دادگاه اعلام می‌کند که «از والدینش شکایت دارد که چرا او را به این دنیا آورده‌اند و یک بچهٔ دیگر نیز در راه دارند.»

در پایان فیلم، قاچاقچیان انسان بازداشت می‌شوند و زین رو به دوربین لبخند می‌زند تا برای گذرنامه‌اش عکس بگیرد.

۱۷۳- فیلم بالا و پایین – High and Low (1963)

سال تولید : ۱۹۶۳
کشور تولیدکننده : ژاپن
محصول : توهو
کارگردان : آکیرا کوروساوا
فیلمنامه‌نویس : هیدئو اوگونی، ریوزو کیکوشیما، آیجیرو هیسایتا و کوروساوا، برمبنای رمان سربها از سلطان نوشته اد مک‌بین.
فیلمبردار : چویچی ناکائی و تاکائو سایتو.
آهنگساز(موسیقی متن) : ماسارو ساتو.
هنرپیشگان : توشیرو میفونه، تاتسویا ناکادائی، کیوکو کاگاوا، تاتسویا میهاشی، تسوتومو یامازاکی و یوتاکا سادا.
نوع فیلم : سیاه و سفید و رنگی، ۱۴۳ دقیقه.

“گوندو” (میفونه) مدیر تولید یک کمپانی کفش‌سازی است که با گرو گذاشتن تمام اموالش، پول کافی برای در دست گرفتن کمپانی را فراهم کرده است. فرزند “گوندو” را می‌دزدند و در قبالش تقاضای پول هنگفتی می‌کنند؛ اما به‌زودی معلوم می‌شود که به اشتباه فرزند راننده “گوندو” را دزدیده‌اند. پلیس بالاخره “گوندو” را متقاعد می‌کند که پول را بپردازد. بچه را پس می‌گیرند و سپس، جست‌وجوی پلیس آغاز می‌شود. هر سرنخ به سرنخ تازه‌ای می‌رسد و انترن جوانی به‌نام “تاکه‌یوچی” (یامازاکی) دستگیر می‌شود و اعتراف می‌کند. حکم اعدام “تاکه‌یوچی” صادی می‌شود اما پیش از مرگ، تقاضا می‌کند تا “گوندو” را ببیند و با او حرف بزند.

۱۷۳- فیلم بازگشت جدای – Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi (1983i

سال تولید : ۱۹۸۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : لوکاس فیلم
کارگردان : ریچارد مارکواند
فیلمنامه‌نویس : لارنس کسدان و لوکاس، برمبنای داستانی نوشته لوکاس
فیلمبردار : آلن هیوم
آهنگساز(موسیقی متن) : جان ویلیامز
هنرپیشگان : مارک هامیل، هریسن فورد، کاری فیشر، بیلی دی ویلیامز، آنتونی دانیلز، پیتر می‌هیو، دیوید پروس، جیمز ارل جونز، فرانک، آز کنی بیکر، ایان و مک‌دیار مید و الک گینس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۳ دقیقه.

در حالی که «دارت ویدر» (پروس) مشغول ساختن یک ستاره مرگ جدید و اصلاح شده در مدار سیاره «اِندور» است، «لوک‌اسکای واکر» (هامیل)، R2D2 (دانیلز) و C3PO (بیکر) را با پیغامی برای مذاکره به کاخ «جابا دِ هات» در سیاره تاتوئین می‌فرستد که «هان سولو» (فورد) را اسیر کرده است. از طرفی «پرنسس لیا» (فیشر) نیز در هیبت یک جایزه‌بگیر حرفه‌ای به کمک «چوباکا» (می‌هیو) برای نجات «هان» می‌رود. «لیا» موفق به نجات «هان» می‌شود اما «جابا دِ هات»، همه از جمله «لوک» را به دام می‌اندازد. با این حال آنان با کمک «لاندو کالریسیان» (ویلیامز) موفق به فرار می‌شوند و «لیا»، «جابا دِ هات» را می‌کشد. در بازگشت، «لوک» به دیدن «یودا» استاد قدیمی‌اش می‌رود که فاش می‌کند «دارت ویدر» پدر واقعی او است و این که «لیا» نیز خواهر دو قلویش است. او، «لیا» و بقیه با مأموریت تخریب سپر حفاظتی ستاره مرگ به اِندور می‌روند. «لوک» می‌گذارد تا «دارت ویدر» او را اسیر کند و نزد «امپراتور پالپاتاین» (مک‌دیار مید) ببرد که برای کشاندن «لوک» به جنبه تاریک نیرو، او را به دوئل با پدرش ترغیب می‌کند. در حین دوئل، «لوک» خشمگین نزدیک است «دارت ویدر» را بکشد که ناگهان به خود می‌آید و به جای «دارت ویدر»، امپراتور را می‌کشد. با کمک «ایووک‌ها»، بومیان ساکن اندور، «لیا» و «هان» موفق به انجام مأموریت‌شان می‌شوند و «کالریسیان» و دیگر نیروهای شورشی نیز ستاره مرگ را نابود می‌کنند. در اینجا «لیا» و «هان» که متوجه احساس هم به یکدیگر شده‌اند، نزد «لوک‌» می‌روند و با دوستان‌شان در جشن «ایووک‌ها» شرکت می‌کنند.

۱۷۴- فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک
Eternal Sunshine of the Spotless Mind

فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک عاشقانه برجسته ی میشل گندری که در کنار خودش چارلی کافمن فیلم نامه نویس و فیلمساز بزرگ سینما را به عنوان نویسنده داشت و توانست برای بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی برنده جایزه اسکار آن سال شود. فیلم از بازیگران بسیار برجسته ای نظیر جیم کری، کیت وینسلت، کریستنت دانست ، الیجا وود و مارک رافلو بهره برده است و از بازی جیم کری و کیت وینسلت به عنوان ماندگار ترین نقش های این دوبازیگر یاد می شود. دکتر هاوارد کلینیکی دارد که افراد میتوانند خاطرات خود خواسته را از حافظه شان پاک کنند. جوئل که با کلمنتاین آشنا شده متوجه میشود …

فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک به کارگردانی میشل گوندری در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم جیم کری، کیت وینسلت، کیرستن دانست، مارک روفالو، الیجاه وود و تام ویلکینسون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۷۵- فیلم راننده تاکسی
Taxi Driver

فیلم مارتین اسکورسیزی با بازی به یاد ماندنی رابرت دنیرو و جودی فاستر که برای بهترین فیلم و برای هر دوی این بازیگر ها توانست نامزد جایزه اسکار شود و همچنان به عنوان با یاد ماندنی ترین فیلم های رابرت دنیرو شناخته می شود. تراویس بیکل شخصیت اصلی این فیلم جوان ۲۶ ساله است که از کم خوابی مزمن رنج می برد. او که برای فرار از بیخوابی شغل تاکسیرانی در شب را انتخاب می کند هر چه بیشتر با جنایت ها در سطح شهر نیویورک آشنا می گردد. در این میانه تراویس با بتسی که یکی از داوطلبان حاضر در دفتر انتخاباتی سناتور چالز پالانتین نامزد انتخابات ریاست جمهوری آشنا می گردد…

فیلم راننده تاکسی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۷۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم رابرت دنیرو، جودی فاستر، سیبل شفرد، هاروی کایتل و پیتر بویل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۷۶- فیلم ۲۰۰۱ یک ادیسه فضایی
۲۰۰۱ : A Space Odyssey

«۲۰۰۱ یک ادیسه فضایی»، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی و ماجراجویی است که شاهکاری به تمام معنا و بی بدیل، از یکی از بزرگترین کارگردان های تاریخ سینما، «استنلی کوبریک» و محصول سال ۱۹۶۷ سینمای آمریکا می باشد. این فیلم با حضوری درخشان و افتخارآفرین در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار و بفتا، موفق شد نامزد دریافت ۲۷ جایزه در بخش های مختلف شود که در این بین، ۱۶ جایزه همچون اسکار «بهترین جلوه های ویژه تصویری» را از آن خود کرده است. در این فیلم که تا حدودی متأثر از داستان کوتاه «کلارک» با نام «نگهبان» نوشته شده، بازیگرانی چون «کیر دوله»، «گری لاکوود» و «ویلیام سیلوستر» خوش درخشیده اند. داستان این فیلم حماسی و فوق العاده جذاب و خوش ساخت، از آنجایی آغاز می شود که بشر پس از کشف شیئی مرموز که در زیر سطح ماه مدفون شده، تلاش می کند با کمک ابر رایانه هوشمند هال ۹۰۰۰، به تحقیق در مورد آن بپردازد.

فیلم ۲۰۰۱ یک ادیسه فضایی به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۶۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم گری لاکوود، ویلیام سیلوستر، داگلاس رین و لئونارد راسیتر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۷۷- فیلم ۳ احمق
۳ Idiots

«۳ احمق»، فیلمی در ژانر کمدی-خانوادگی و درام، به کارگردانی «راجکومار هیرانی» و محصول سال ۲۰۰۹ سینمای هند است. این فیلم، پس از اکران موفق و استقبال و تحسین چشمگیر مخاطبین و منتقدین، حضوری درخشان در فستیوالهای معتبر داخلی و بین المللی داشت و توانست افتخارات فراوانی کسب کند؛ موفق شد نامزد ۸۷ جایزه در بخش های مختلف شود که در این میان، ۶۴ جایزه همچون «بهترین فیلم»، «بهترین کارگردانی» و «بهترین بازیگر نقش اول مرد» را از آن خود کرده است. این فیلم که محبوب ترین کمدی بالیوودی در خارج از هند محسوب می شود، جزء ۱۰ فیلم پرفروش سینمای هند قرار دارد. همچنین موفق شده است در رده ۸۵ برترین فیلمهای تاریخ از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی قرار گیرد. بازیگرانی چون «عامر خان»، «رانگاناتان مدهوان» و «شارمان جوشی» در این فیلم خوش درخشیده اند. داستان این فیلم درباره دو دوستی است که در جستجوی دوست قدیمیشان هستند. آنها خاطرات تلخ و شیرین زمان دانشگاه و دوستشان را مرور می کنند؛ کسی که باعث شده بود آنها در مورد هر چیزی متفاوت فکر کنند؛ بطوری که دیگران آنها را احمق خطاب می کردند.

فیلم ۳ احمق به کارگردانی راجکومار هیرانی در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور هند و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم عامر خان، مادهاوان، شارمن جاشی، کارینا کاپور، بومان ایرانی و مونا سینگ به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۷۸- فیلم همیلتون -Hamilton (2020)

همیلتن یا همیلتون (به انگلیسی: Hamilton) نام فیلم موزیکال برگرفته از نمایش برادوی با همین نام و ساختهٔ ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت دیزنی پلاس است. این نمایش بر اساس کتاب زندگی‌نامهٔ الکساندر همیلتون ساخته شده‌است. تهیه‌کنندگی، نویسندگی و آهنگسازی این نمایش توسط لین-مانوئل میرندا انجام شده‌است. میرندا خود در این نمایش بعنوان الکساندر همیلتون، نقش اصلی، به ایفای نقش می‌پردازد.

این فیلم به زندگی الکساندر همیلتون، از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا می‌پردازد. فیلم با دوئل بر-همیلتون و مرگ الکساندر همیلتون به پایان می‌رسد.

۱۷۹- فیلم کشتن مرغ مقلد
To Kill a Mockingbird

فیلم کشتن مرغ مقلد با بازی گریگوری پک که از روی کتابی معروف به همین نام از هارپر لی ساخته شده توانست برنده ۳ جایزه اسکار شود از جمله بهترین بازیگر برای گرگوری پک داستان وکیلی ساده است که در شهری کوچک پرونده جوان سیاه پوستی که متهم به تجاوز به یک دختر سفید پوست است رو به عهده می گیرد….

فیلم کشتن مرغ مقلد به کارگردانی رابرت مالیگن در سال ۱۹۶۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم گریگوری پک، مری بدهام، فیلیپ آلفورد، پائول فیکس و براک پیترس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۰- فیلم پست فطرت های لعنتی
Inglourious Basterds

روایت شخصی و جالب کوئینتن تارانتینو از جنگ جهانی دوم و یهودی کشی و در نهایت سرنوشت هیتلر به قدری جذاب بود که توانست توجه جهانی را به خود جلب کند این فیلم که از بازگیرانی همچون برد پیت و میسل فاسبندر بهره می برد توانست در ۸ بخش نامزد اسکار شود و برای کریستوفر والتز بازیگر آلمانی این فیلم جایزه اسکار به همراه بیاورد و همچنین استعدادی شگرف را به دنیای بازیگری معرفی کند. زمان جنگ جهانی دوم در فرانسه تحت اشغال نازی ها، گروهی از یهودی های آمریکایی دور هم جمع میشوند تا به سبک خودشان انتقامشان را از نازی ها بگیرند…

فیلم پست فطرت های لعنتی به کارگردانی کوئنتین تارانتینو در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم برد پیت، کریستف والتس، مایکل فاسبندر، الی راث، دیانه کروگر، دانیل برول، تیل شوایگر، ملانی لوران و هاروی کایتل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۱- فیلم دزد دوچرخه
Bicycle Thieves

فیلم دزد دوچرخه فیلم تحسین شده ویتوریو دسیکا که از ان به عنوان یکی بهترین فیلم های موج نو ایتالیا نام برده می شود و توانست جایزه افتخاری اسکار و بهترین فیلم خارجی گلدن گلاب را به دست آورد و همچنین نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار شود. فیلم در مورد کارگر بی کاری است که سرانجام در شغل اعلامیه چسبانی استخدام می شود. وی مجبور است برای اینکه در این شغل تأیید شود، دوچرخه ای را به همراه داشته باشد تا بوسیله آن پوسترها در سطح شهر نصب نماید. از اینرو با توجه به فقر خانواده اش، با پول ملحفه های تخت خواب خانه که می فروشد و دوچرخه قدیمی خود را که گرو بانک است، آزاد می کند و سر کار می رود. اما پس از چند روز کار، دزدی دوچرخه را می دزدد و آنتونیو مجبور است برای اینکه شغلش را از دست ندهد، هرچه سریعتر دوچرخه اش را پیدا کند. برای همین با کمک پسر کوچک و دوستانش، در شهر جستجو می کنند و ….

فیلم دزد دوچرخه به کارگردانی ویتوریو دسیکا در سال ۱۹۴۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایتالیا و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم لامبرتو ماگیورانی، انزو استایولا، لیانلا کارل، النا آلتیری و ممو کاروتنوتو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۲- فیلم پسر بچه
The Kid

«چارلی چاپلین در پسر بچه»، فیلمی در ژانر کمدی-درام و اکشن، به کارگردانی «چارلی چاپلین» و محصول سال ۱۹۲۱ سینمای آمریکاست. این فیلم با حضور در جشنواره های متعدد فیلم، موفق شد برنده دو جایزه بین المللی شود. «چارلی چاپلین»، «ادنا پرواینس» و «جکی کوگان» در این فیلم به هنرنمایی پرداخته اند. این اثر شاهکار که به یادماندنی ترین کمدی آمیخته با درام چارلی چاپلین بوده و حاوی مفاهیم عمیق انسانی است، موفق شده است رتبه ۱۰۴ را در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی کسب کند. این فیلم صامت با داستانی فوق العاده و آمیخته از درام و واقعیت، از این قرار است که دوره گردی از یک کودک طرد شده مراقبت می کند؛ اما اتفاقاتی این رابطه را به خطر می اندازد…

فیلم چارلی چاپلین در پسر بچه به کارگردانی چارلی چاپلین در سال ۱۹۲۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم چارلی چاپلین، جکی کوگان، کارل میلر، ادنا پرواینس و آلبرت آستین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۳- فیلم داستان اسباب بازی ۳
Toy Story 3

قسمت سوم از سری انیمیشن های داستان اسباب بازی که در سال ۲۰۱۰ ساخته شد و با اقبال بسیار خوب دوست داران این سری از فیلم ها مواجه شد نامزد ۵ جایزه اسکار شد که توانست ۲ اسکار از جمله بهترین انیمیشن سال را به دست آورد. اندی دِیویس، ۱۸ ساله، کمتر از سه روز تا رفتن به دانشگاه فاصله دارد. اسباب بازی هایش، شامل وودی و باز لایت یر، درباره آینده نامعلومشان نگرانند. آنها به طور ناخواسته سر از مهدکودکی در می آورند که در آنجا با مشکلات فراوانی رو به رو می شوند…

فیلم داستان اسباب بازی ۳ به کارگردانی لی آنکریچ در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است.  بالا (به انگلیسی: Up) انیمیشن پویانمایی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۹ با زمینه کمدی-درام است که توسط استودیو پیکسار ساخته و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد. این فیلم به کارگردانی مشترک پیت داکتر و باب پترسون و تهیه کنندگی جوناس ریورا بود. فیلمنامه مجموعه نیز توسط داکتر و پترسون نوشته شد.

۱۸۴- فیلم بالا – Up (2009)

انیمیشن بالا ، انیمیشن پویانمایی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۹ با زمینه کمدی-درام است که توسط استودیو پیکسار ساخته و توسط والت دیزنی پیکچرز منتشر شد. این فیلم به کارگردانی مشترک پیت داکتر و باب پترسون و تهیه کنندگی جوناس ریورا بود. فیلمنامه مجموعه نیز توسط داکتر و پترسون نوشته شد.

داستان فیلم درباره پسر بچه‌ای جهانگرد و پیرمرد سالخورده‌ای به نام کارل فردریکسن است که همسر خود را از دست داده است، او برای تحقق وعده‌ای که کارل به همسر خود الی داده بود به آمریکای جنوبی سفر می کنند. در طول راه، آنها با حوادثی مواجه می‌شوند.

رویای پیر مرد ۷۸ ساله بادکنک فروش، کارل فردریکسِن، به تحقق می‌پیوندد. او هزاران بادکنک را به خانهٔ خودش وصل می‌کند و عازم «آبشار بهشت» در آمریکای جنوبی می‌شود. پسر بچه‌ای خوش‌بین به نام راسل به‌طور اتفاقی با فردریکسِن همسفر می‌شود. در این سفر پر ماجرا یک سگ (هاپو) و یک پرندهٔ کمیاب (توک دراز) با آن‌ها همراه می‌شوند. در آمریکای جنوبی فردریکسن قهرمان دوران کودکی خود، چارلز مانتس را ملاقات می‌کند و مشکلات و ماجراهای زیادی برای او به وجود می‌آید.

۱۸۵- فیلم قاپ زنی
Snatch

فیلم کمدی گانگستری گای ریچی که توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد و در بین دوست داران سینما بسیار محبوب شد از حضور بازیگرانی مطرحی چون برد پیت، جیسون استاتهام و بنیسیو دل تورو بهره میبرد .«تورکیش» و «تامی» از بوکسوری ایرلندی به نام «میکی» می خواهند تا در یک مسابقه ی مشت زنی شکست بخورد. از طرف دیکر یک گنگستر روسی، «باریس» که از گنگستری یهودی «فرانکی»می خواهد که از طرف او روی مسابقه شرط بندی کند و در عین حال از صاحب یک مغازه ی گرویی نیز می خواهد تا با هم دستان کودنش پولهای شرط بندی را بدزدند…

فیلم قاپ زنی به کارگردانی گای ریچی در سال ۲۰۰۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر کمدی و جنایی می‌باشد. در این فیلم بنیسیو دل تورو، دنیس فارینا، آلن فورد، رابی جی، استیون گراهام، لنی جیمز، وینی جونز، برد پیت و جیسون استاتهام به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۶- فیلم ویل هانتینگ نابغه
Good Will Hunting

ویل هانتینگ دانشجوی ام ای تی که استعداد زیادی در ریاضی دارد در زندگی خودش به مشکل خورده و پیش روانشناسی میرود تا با کمک او بتواند مسیر درست در زندگیش را پیدا کند…

فیلم ویل هانتینگ نابغه به کارگردانی گاس ون سنت در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم رابین ویلیامز، مت دیمون، بن افلک، استلان اسکارشگورد و مینی درایور به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۷- فیلم شکار
The Hunt

فیلم دانمارکی شکار شاید از بهترین تولیدات این کشور تلقی شود این فیلم که از حضور مدس میکلسن بازیگر کاریزماتیک نقش هانیبال در این سریال آمریکایی بهره می برد توانست در بخش بهترین فیلم خارجی در اسکار و گلدن گلاب نامزد شود این فیلم همچنین برنده ۳ جایزه در جشنواره نخل طلای کن سال ۲۰۱۲ از جمله جایزه بهترین بازیگر برای مدس میکلسن شد.یک معلم که تنها زندگی میکند و به دنبال گرفتن سرپرستی پسرش است به صورت آرام زندگیش بهتر می شود و خبر های خوبی از طرف پسرش می شنود اما یک دروغ ساده و کوچک ….

فیلم شکار به کارگردانی توماس وینتربرگ در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور دانمارک و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم مدس میکلسن، توماس بو لارسن، آنیکا ودرکوپ و الکساندرا راپاپورت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۸- فیلم مانتی پایتان و جام مقدس
Monty Python and the Holy Grail

فیلم مانتی پایتان را شاید بتوان ازخنده دار ترین فیلم های تاریخ سینما به حساب آورد این فیلم که توسط تری گیلیام و دوستانش در جوانی و اوایل دوران فیلم سازیش ساخته شده بسیار کم بودجه و بسیار ساده است . کمدی های گروه مانتی پایتان با حضور جان کلیز، تری گیلیام تری جونز و …در بین هواداران انگلیسی سینما و تئاتر و تلویزیون بسیار محبوب ایست. شاه آرتور به همراه شوالیه های باوفای خود به دنبال یافتن جام مقدس به موانع احمقانه زیادی برمی خورند. این فیلم نیز مانند سایر کارهای گروه مانتی پایتون هجویه ایست بر اخلاق و جوامع انسانی که در زمان ساخته شدنش انتقادهای زیادی را برانگیخت ولی نشریات سینمایی همواره آن را یکی از خنده دار ترین فیلم های تاریخ سینما می دانند…

فیلم مانتی پایتان و جام مقدس به کارگردانی تری گیلیام و تری جونز در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر ماجراجویی و کمدی می‌باشد. در این فیلم گراهام چپمن، جان کلیز، تری گیلیام، اریک آیدل، تری جونز و مایکل پیلین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۸۹- فیلم صورت زخمی
Scarface

فیلم صورت زخمی به کارگردانی برایان دی پالما با بازی ماندگار آل پاچینو در نقش تونی مونتانا و حضور میشل فایفر توانست در ۳ بخش نامزد جایزه گلدن گلاب از جمله برای آل پاچینو شود ولی این فیلم در میان ناباوری در هیچ رشته ای حتی بهترین بازیگر نقش اول برای آل پاچینو نتوانست در اسکار حضور پیدا کند.در سال ۱۹۸۰ در میامی یک از پناهنده های کوبایی که به امریکا فرستاده شده اند مسوولیت یک کارتل مواد مخدر را به دست میگیرد و بلند پروازی خود را آغاز میکند…

فیلم صورت زخمی به کارگردانی برایان دی پالما در سال ۱۹۸۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم آل پاچینو، استیون باوئر، میشل فایفر، مری الیزابت ماسترانتونیو، پل شنار، هریس یولین، اف موری آبراهام و رابرت لوجا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۰- فیلم محرمانه لس آنجلس
L.A. Confidential

فیلم محرمانه لس آنجلس با بازی بازیگران بزرگی مثل کوین اسپیسی، راسل کرو، گای پیرس ، جیمز کراسول ، کیم بسینگر و دنی دویتو توانست در ۹ بخش از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی نامزد جایزه اسکار شود و در این بین کیم بسینگر توانست اسکار بهترین نقش مکمل را از آن خود کند. داستان فیلم در دهه ۱۹۵۰ در لس آنجلس اتفاق می افتد، روایت سه پلیس لس آنجلس که در گیر ماجرای قتلی در کافه نایت اوول می شوند. ماجرا به جرایم سازمان یافته، فحشا، مواد مخدر و فساد سیاسی گسترش می یابد. عنوان داستان، محرمانه، به مجله رسوایی بر می گردد که بصورت تخیلی در ۱۹۵۰ با عنوان هاش-هاش منتشر می شده.

فیلم محرمانه لس آنجلس به کارگردانی کرتیس هنسن در سال ۱۹۹۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و جنایی می‌باشد. در این فیلم راسل کرو، گای پیرس، کیم بسینگر، جیمز کرامول و دنی دویتو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۱- فیلم جدایی نادر از سیمین
A Separation

فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته ی اصغر فرهادی درکارنامه خودش جایزه های بسیار زیادی دارد این فیلم که از بازیگرانی مثل لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات و بابک کریمی بهره می برد توانست برنده بهترین فیلم خارجی در جشنواره های اسکار،گلدن گلاب و سزار شود اصغر فرهادی برای این فیلم نامزد بهترین فیلم نامه اسکار نیز شد این فیلم همچنین توانست عنوان خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره معتبر برلین را به خود اختصاص دهد و تمامی بازیگران اصلی فیلم توانستند به صورت جمعی برنده تمام جوایز بازیگری جشنواره برلین شوند. داستان زوجی است که در آستانه طلاق هستند و با ترک خانه توسط سیمین ، نادر زنی باردار را برای مراقبت از پدرش که مبتلا به آلزایمر است به خانه می آورد. با این ورود اتفاقاتی رقم می خورد که سرنوشت دو خانواده را تحت شعاع قرار می دهد…

فیلم جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی در سال ۱۳۸۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ایران و در ژانر درام و خانوادگی می‌باشد. در این فیلم لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی و بابک کریمی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۲- فیلم راشومون
Rashomon

فیلم راشومون ساخته کوروساوا از روی داستان های قتل در بیشه و راشومون رینوسوکه اکتاگاوا نویسنده معروف و فقید ژاپن ساخته شده این فیلم که به عقیده بسیاری بهترین فیلم کوروساوا است توانست نامزد ۱ جایزه اسکار شود. داستان یک جنایت فجیع است که در بیشه ای اتفاق می افتد و افرادی برای شهادت و اینکه این اتفاق چگونه افتاده فرا خوانده میشوند و از دید خودشان داستان را تعریف میکنند و لی …

فیلم راشومون به کارگردانی آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۵۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم توشیرو میفونه، ماچیکو کیو، ماسایوکی کوری، تاکاشی شیمورا و مینورو چیاکی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۳- فیلم یوجیمبو
Yojimbo

فیلم یوجیمبو از معروف ترین کارهای آکیرا کوروساوا توانست نامزد یک جایزه اسکار و نامزد شیر طلایی جشنواره ونیز شود همچنین بازیگر این فیلم توشیرو میفونه توانست در جشنواره فیلم ونیز برنده دو جایزه بازیگری شود . در یکی از شهرهای ژاپن می گذرد ، شهری که قانونی در ان وجود ندارد و کلانتر شهر فاسد و کثیف است، اما بالاخره فردی برای اجرای عدالت از راه می رسد…

فیلم یوجیمبو به کارگردانی آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۶۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم توشیرو میفونه، تاتسویا ناکادای، یوکو تسوکاسا، ایسوزو یامادا، دایسوکه کاتو و تاکاشی شیمورا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۴- فیلم بتمن آغاز می کند
Batman Begins

فیلم بتمن آغاز می کند اولین سری از سه گانه بتمن کریستوفر نولان که از حضور بازیگران بزرگی مثل کریستین بیل ، مورگان فریمن، کیتی هولمز، لیام نیسن ، مایکل کین، گری اولدمن و کن واتانابه بهره می برد توانست نامزد یک جایزه اسکار شود .بعد از مدتها تمرین با استادش بتمن شروع میکند که گاتهام را از جنایت نجات دهد ولی گروهی به نام انجمن سایه ها تلاش دارد شهر گاتهام را نابود کند پس …

فیلم بتمن آغاز می کند به کارگردانی کریستوفر نولان در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و جنایی می‌باشد. در این فیلم کریستین بیل، مایکل کین، لیام نیسون، کیتی هلمز، گری الدمن، کیلین مورفی، تام ویلکینسون، روتخر هاور، کن واتانابه و مورگان فریمن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۵- فیلم نابخشوده
Unforgiven

فیلم نابخشوده به کارگردانی کلینت ایستوود که علاوه برخودش از حضور بازیگران بزرگی همچون جین هکمن، مورگان فریمن و ریچارد هریس بهره می برد توانست در ۹ بخش نامزد اسکار شود که موفق شد ۴ تای آن را برنده شود از جمله بخش های مهمی چون بعترین فیلم ، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش مکمل داستان فیلم در سال ۱۹۸۸ در ایالت وایومینگ می گذرد، زنی روسپی توسط دو گاوچران مجروح و از ریخت می افتد. کلانتر شهر (جین هکمن) تنها به جریمه کردنشان اکتفا می کند. اما دوستان زن برای کسی که بتواند انتقامش را بگیرد هزار دلار جایزه می گذارند. ویلیام مانی (کلینت ایستوود) هفت تیرکش که توبه کرده ولی هنوز گذشته زشتش عذابش می دهد به کمک دوست قدیمی اش (مورگان فریمن) و یک مرد جوان آخرین کار خود را شروع می کند.

فیلم نابخشوده به کارگردانی کلینت ایستوود در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و وسترن می‌باشد. در این فیلم کلینت ایستوود، جین هکمن، مورگان فریمن، ریچارد هریس، جیمز ولوت و سال روبینک به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۶- فیلم گنج های سیرامادره
The Treasure of the Sierra Madre

این فیلم جان هیوستون کارگردان شهیر دوران کلاسیک هالیوود با بازی همفری بوگارت و والت هیوستون توانست ۳ اسکار از جمله بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نویسی را بدست آورد و همچنین توانست برای بهترین فیلم نیز نامزد شود. فیلم داستان فرد سی.دابز و باب کورتین که هر دو مشغول کار در مکزیک هستند و با پیرمردی به نام هاوارد آشنا شده و متوجه می شوند که هاوارد یک کاشف باتجربه طلاست. به همین خاطر آن ها تصمیم می گیرند تا با همراهی هاوارد به دنبال طلا بروند و خود را از وضع بدی که دارند نجات دهند…

فیلم گنج های سیرامادره به کارگردانی جان هیوستون در سال ۱۹۴۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم هامفری بوگارت، والتر هیوستون، تیم هالت، بروس بنت، بارتون مک لین و آلفونسو بدویا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۷- فیلم سقوط
Downfall

این فیلم آلمانی که در دنیا بسیار مورد توجه واقع شد و توانست نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار نیز بشود داستان، دو هفته آخر زندگی «پیشوا» یعنی از ۱۷ تا آخر آوریل سال ۱۹۴۵ میلادی را در سنگر زیرزمینی فرماندهی هیتلر به تصویر کشیده است. در این مرحله، فیلم از فرو ریختن ماشین نظامی و دستگاه سیاسی عظیم رژیم نازی آلمان و سقوط اخلاقی آن پرده بر می دارد.

فیلم سقوط به کارگردانی الیور هرشبیگل در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آلمان و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم برونو گانتس، الکساندرا لارا، اولریش ماتس، کورینا هارفوش، یولیانه کولر، توماس کرتشمن و هاینو فرش به هنرمندی پرداخته‌اند.

۱۹۸- فیلم دغل‌بازی – The Sting

سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : تونی، مایکل فیلیپس و جولیا فیلیپس
کارگردان : جرج روی هیل
فیلمنامه‌نویس : دیوید وارد.
فیلمبردار : رابرت سورتیس.
آهنگساز(موسیقی متن) : ماروین هملیش (اقتباسی)
هنرپیشگان : پل نیومن، رابرت ردفورد، رابرت شا، چارلز دورنینگ، ری والستن، آیلین برنان، رابرت ارل جونز، هارولد گولد، جان هفرنان و دیمیترا آرلیس.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۹ دقیقه.

«لوتر کولمن» (ارل جونز) با جلب اعتماد «دویل لونگن» (شا) مبلغ کلانی کلاهبرداری می‌کند، اما به دست افراد او کشته می‌شود. «جانی هوکر» (ردفورد)، شریک «لوتر»، به‌سراغ رفیق سابق او در شیکاگو، «هنری گوندورف» (نیومن) می‌رود تا هم رسم و راه کارهای بزرگ‌تر را بیاموزد و هم سهمی در انتقام گرفتن «هنری» از «دویل» داشته باشد.«هنری» که می‌داند «دویل» عاشق اسب و پوکر است، برای «سرکیسه کردن» او، یک کلوب شرط‌بندی ساختگی در شیکاگو برپا می‌کند. «هنری» در قطاری که از نیویورک به شیکاگو می‌رود، با «دویل» پوکر بازی می‌کند و با تقلب مبلغ کلانی از او می‌برد. «دویل» برای اعاده و جبران باخت خود، با ترغیب «جانی» – که وانمود می‌کند از «هنری» بریده و قصد همکاری با «دویل» را دارد – و گرفتن اطلاعات به اصطلاح مخفی، تمام پولش را در کلوب «هنری» شرط‌بندی می‌کند. لحظه بزرگ فرا می‌رسد و همه چیز ظاهراً روال عادی دارد، اما ناگهان سرو کله «ستوان اسنایدر» (دورنینگ) و افرادش از FBI پیدا می‌شود. «جانی» قصد دارد فرار کند که «هنری» با شلیک گلوله‌ای او را نقش بر زمین می‌کند؛ «اسنایدر» هم به «هنری» شلیک می‌کند و «دویل»، که مات و متحیر مانده توسط افراد او از کلوب بیرون برده می‌شود. اما همه این‌ها حقه‌ای بیش نیست…

۱۹۹- فیلم ویران شده –  Incendies (2010)

ویران‌شده ، فیلم جنگی دلهره‌آور محصول ۲۰۱۰ کانادا به نویسندگی و کارگردانی دنی ویلنوو است که بر اساس نمایشنامه وجدی معوض با نام سوخته ساخته شده و سفر خواهر و برادری را دنبال می‌کند که به دنبال کشف راز زندگی مادرشان هستند.

بعد از اینکه مادر در یک استخر عمومی دچار ضربه روحی می‌شود، خواهر و برادر دوقلو با آخرین درخواست مادر مهاجرشان روبرو می‌شوند. برای برآورده کردن این درخواست آنها باید به سرزمین محل تولد خود، سرزمینی بدون نام در خاورمیانه، (شاید لبنان درگیر در جنگهای داخلی) سفر کنند.

فیلم دارای فلاش‌بک‌های متعدد به زندگی مادر (نوال مروان) است. نوال، یک خاور میانه‌ای مسیحی، از یک پناهنده (شاید یک پناهنده فلسطینی در لبنان) باردار می‌شود. برادر خشمگین نوال، پسر را در حالی که با نوال سعی در فرار داشتند می‌کشد. نوال به مادر بزرگش می‌گوید که باردار است و آنها این حاملگی را به منظور حفظ آبرو پنهان می‌کنند. پس از تولد نوزاد، مادر بزرگ سه نقطه روی پاشنه پای نوزاد پسر تتو می‌کند و او را به کس دیگری می‌سپارد. نوال به قول خودش به مادربزرگ مبنی بر تحصیل در دارش (شهری خیالی) در حینی که جنگ داخلی در جریان بود عمل می‌کند، اما با شدت گرفتن جنگ برای یافتن پسر گمشده‌اش باز می‌گردد. او در می‌یابد که یتیم‌خانهٔ پسرش ویران شده‌است، سپس وانمود می‌کند که مسلمان است تا بتواند با اتوبوس مسلمانان فراری به سمت کمپی که پسرش به آن منتقل شده، سفر کند…

۲۰۰- فیلم مخمصه
Heat

فیلم مخمصه به کارگردانی مایکل مان با بازی آل پاچینو، رابرت دنیرو و ول کیلمر یکی از بهترین فیلم های اکشن و پلیسی بشمار می رود و به طوری که سکانس های به یاد ماندنی آن شاید در خاطر هرکدام از دوستداران سینما ثبت شده باشد. فیلم داستان چند بانک زن حرفه ای است که در آخرین سرقت خود در مخمصه ای با پلیس گیر می افتند و در ادامه پلیس به دنبال دستگیری آنها است ولی …

فیلم مخمصه به کارگردانی مایکل مان در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و جنایی می‌باشد. در این فیلم آل پاچینو، رابرت دنیرو، دایان ونورا، ایمی برنمن، اشلی جاد، میکلتی ویلیامسون، وس استودی، تد لواین، جان ویت و وال کیلمر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۱- فیلم پدرم و پسرم
My Father and My Son

فیلم ترکیه ای پدرم و پسرم به کارگردانی جاگان ایرماک بسیار مورد توجه منتقدان واقع شد و بار دیگر توجه ها را به سینمای ترکیه جلب کرد فیلم داستان سدیک جوانی سرکش است که در دانشگاه به فعالیتهای سیاسی مشغول بوده و تبدیل به یک خبرنگار چپگرا در دهه ۷۰ می شود در حالی که پدرش دوست داشته او مهندس کشاورزی شده و کنترل مزرعه خانوادگی شان را به عهده بگیرد. در صبح ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۸۰ وقتی کشور درگیر یک کودتا است آنها نمی توانند خود را به بیمارستان و پزشک برسانند و…

فیلم پدرم و پسرم به کارگردانی چاقان ایرماک در سال ۲۰۰۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ترکیه و در ژانر درام و خانوادگی می‌باشد. در این فیلم ایسر ساریار، چتین تکیندور، فکرت کوشکان، حمیرا و شریف سزر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۲- فیلم گاو خشمگین
Raging Bull

فیلم گاو خشمگین به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و با بازی رابرت دنیرو و جو پشی توانست برنده ۲ اسکار از جمله بهترین بازیگری برای رابرت دنیرو شود و همچنینی موفق شد در ۶ رشته دیگر نامزد شود. فیلم تصویر زندگی جیک لا موتا بوکسور معروف امریکایی است. تصویری از عاشقی هایش و به قهرمانی رسیدنش، از دلهره ها و شک هایش و از مغلوب شدنش در مبارزه با غول شهرت…

فیلم گاو خشمگین به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۸۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم رابرت دنیرو، جو پشی، کتی موریارتی، نیکولاس کولاسانتو، تریسا سالدانا و فرانک وینسنت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۳- فیلم زیستن
Ikiru

فیلم زیستن یا ایکیرو از معروفترین کارهای آکیرا کوروساوا کارگردان بزرگ ژاپنی است که توانست در جشنواره برلین برنده جایزه ویژه هیئت داوران و همچنین نامزد خرس طلایی بهترین فیلم شود. فیلم داستان یک پیرمرد است که وقتی می فهمد که سرطان غیر قابل درمان دارد و به زودی می میرد.تصمیم می گیرد جور دیگری زندگی کند….

فیلم زیستن به کارگردانی آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۵۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم تاکاشی شیمورا، هارو تاناکا، مینورو چیاکی، میکی اوداگیری و کاماتاری فوجیوارا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۴- فیلم مرد سوم
The Third Man

فیلم مرد سوم که فیلم نامه ی آن را گراهام گرین نویسنده شهیر و بزرگ انگلیسی نوشته و کارول رید کارگردانی کرده توانست برنده یک اسکار شود. فیلم همچنین توانست جایزه هیئت ژوری جشنواره فیلم کن را از آن خود کند. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، هولی مارتین برای دیدن دوستش هری به وین سفر می کند ولی متوجه می شود که هری همان روز در یک تصادف رانندگی کشته شده است. در مراسم خاکسپاری هولی به دو افسر مشکوک می شود…

فیلم مرد سوم به کارگردانی کارول رید در سال ۱۹۴۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر فیلم-نوار و رازآلود می‌باشد. در این فیلم جوزف کاتن، رومولو والی، اورسن ولز و تروور هاوارد به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۶- فیلم هزارتوی پن
Pans Labyrinth

فیلم هزارتوی پن به کارگردانی گیرمو دل تورور در زمان خودش سر و صدای زیادی به همراه داست و توجه زیادی را معطوف دل تورو کرد این توجهات ۳ جایزه اسکار و ۳ نامزدی در اسکار را برای این فیلم به ارمغان آورد. فیلم همچنان توانست نامزد جایزه نخل طلای کن نیز بشود . فیلم داستان اوفلیا، دختر بچه ای است که با مادر باردار و ناپدری اش که یک نظامی فاشیست، در زمان جنگ های داخلی دوران ژنرال فرانکو است، زندگی می کند. او روزی حشره ای شبیه یک پری می بیند که او را به یک هزارتوی اسرارآمیز هدایت می کند که به دنیای زیرزمینی ختم می شود. اینجاست که وی …

فیلم هزارتوی پن به کارگردانی گیرمو دل تورو در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور مکزیک و در ژانر درام و فانتزی می‌باشد. در این فیلم ایوانا باکرو، سرجی لوپز، ماریبل وردو، داگ جونز، آریانا گیل و الکس آنگولو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۷- فیلم محله چینی ها
Chinatown

فیلم محله چینی ها فیلم معروف رومن پولانسکی با بازی خود او ، جک نیکلسون، فی داناوی و جان هیوستون توانست در ۱۱ بخش نامزد اسکار شود ولی تنها موفق شد یک جایزه برای بهترین فیلم نامه را از آن خود کند ولی توانست ۴ جایزه از رشته های اصلی گلدن گلاب را بدست آورد.فیلم، داستان جیک کارآگاه خصوصی لس آنجلسی و متخصص در امور افشای خیانت های زناشویی است که توسط زنی که خود را خانوم مالوری معرفی می کند استخدام می شود تا پرده از راز خیانت شوهر او بردارد. آقای مالوری که درگیر برنامه ای دربارهٔ سدسازی و آبرسانی در زمان قحطی است، توسط گیتس تعقیب می شود و چند عکس رسواکننده که نشانگر خیانتش بود، به طور اتفاقی در یکی دو روزنامهٔ محلی چاپ می شود. اما خیلی زود خانوم مالوری واقعی به این عمل کارآگاه اعتراض کرده و مشخص می شود همگی قربانی ماجرای رازآلودی شده اند….

فیلم محله چینی ها به کارگردانی رومن پولانسکی در سال ۱۹۷۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم جک نیکلسون، فی داناوی، جان هیلرمن، پری لوپز، برت یانگ و جان هیوستون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۸- فیلم ۳ بیلبورد خارج از ابینگ میزوری
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

فیلم ۳ بیلبورد خارج از ابینگ میزوری ساخته مارتین مک دانا فیلمساز و نویسنده معروف انگلیسی با بازی سم راکول، فرانسس مکدورمند و وودی هارلیسون توانست در ۷ رشته نامزد اسکار شود و موفق شد در دو رشته بازیگری برای فرانسس مکدورمند و سم راکول صاحب جایزه اسکار شود فیلم همچنینی توانست جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم ونیز را نیز از آن خود کند.فیلم داستان یک مادر است که شخصا با مسئولین محلی در می افتد تا پرونده قتل دخترش را وقتی آنها نمیتوانند متهم را دستگیر کنند خودش حل کند…

فیلم ۳ بیلبورد خارج از ابینگ میزوری به کارگردانی مارتین مک دونا در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و جنایی می‌باشد. در این فیلم فرانسیس مک دورمند، وودی هارلسون، سم راکول، جان هاکس و پیتر دینکلیج به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۰۹- فیلم همسایه من توتورو
My Neighbor Totoro

فیلم همسایه من توتورو ساخته ی هایائو میازاکی انیمیشن ساز بزرگ ژاپنی و تولید شده در استودیو جیبلی داستان دو دختربچه به همراه پدرشان است که به خانه ای در دهکده نقل مکان می کنند تا به مادر بیمارشان نزدیک تر باشند. آن ها در جنگل های نزدیک دهکده موجوداتی سحر آمیز بنام «توتو رو» را پیدا می کنند و خیلی زود با آن ها دوست می شوند.

فیلم همسایه من توتورو به کارگردانی هایائو میازاکی در سال ۱۹۸۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و کمدی می‌باشد.

۲۱۰- فیلم دادگاه نورنبرگ
Judgment at Nuremberg

فیلم قضاوت در نورنبرگ با بازی مونتگومری کلیف و اسپنسر تریسی و به کارگردانی استنلی کریمر توانست در ۱۱ بخش نامزد جایزه اسکار شود که توانست در دو بخش این جایزه را از آن خود کند .در سال ۱۹۴۸ یک دادگاه آمریکایی در آلمان اشغال شده تلاش میکند چهار نازی را برای جنایات جنگی محاکمه کند…

فیلم قضاوت در نورنبرگ به کارگردانی استنلی کریمر در سال ۱۹۶۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم اسپنسر تریسی، برت لنکستر، ریچارد ویدمارک، مارلنه دیتریش، جودی گارلند، ماکسیمیلیان شل، ویلیام شاتنر و مونتگومری کلیفت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۱- فیلم آشوب
Ran

پادشاهی ستمگر که برای گسترش قلمرو خود به جنگ و خونریزی می پرداخت، در اواخر عمر اموال خود را بین پسرانش تقسیم و پسر بزرگتر را به عنوان وارث انتخاب می کند. ولی پسر کوچک از این اتفاق ناراضی است و او را ترک می کند.

فیلم آشوب به کارگردانی آکیرا کوروساوا در سال ۱۹۸۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم تاتسویا ناکادای، آکیرا ترائو، جینپاچی نزو و میکو هارادا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۲- فیلم رازی در چشمانشان
The Secret in Their Eyes

فیلم برنده اسکار رازی در چشمانشان داستان یک مشاور دولتی است که رمانی در مورد یک پروندهای حل نشده خودکشی زمان کارش و عشق یک طرفه اش مینویسد و ….

فیلم رازی در چشمانشان به کارگردانی خوان خوزه کامپانلا در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آرژانتین و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم سولداد ویلامیل، ریکاردو دارین، کارلا کوودو، پابلو راگو، خاویر گودینو و گوییلرمو فرانسلا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۳- فیلم قلعه متحرک هاول
Howl’s Moving Castle

فیلم، داستانی عاشقانه بین دختری ۱۸ ساله به اسم سوفی (Sofi)، نفرین شده توسط جادوگری و دربند شده در بدن یک پیرزن، و یک شعبده باز به نام هارو (Hauru) است. سوفی بخاطر طلسم، به دنبال سرنوشتش می رود، سرنوشتی که او را به قلعه متحرک و عجیب هارو هدایت می کند. در قلعه، سوفی با دیو آتش هارو، کاریشیفا (Karishifa) آشنا می شود. کاریشیفا به او قول می دهد تا طلسم را از روی او بردارد و او را به ۱۸ سالگی برگرداند، ولی تنها به شرطی که ….

فیلم قلعه متحرک هاول به کارگردانی هایائو میازاکی در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم چیکو بایشو و تاکویا کیمورا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۴- فیلم پل رودخانه کوای
The Bridge on the River Kwai

کلنل نیکلسون انگلیسی و سربازانش در سنگاپور به دست نیروهای ژاپنی اسیر میشوند و به منطقه ای در تایلند برای ساختن یک پل بر رودخانه کوای فرستاده میشوند. شیرز به عنوان تنها افسر آمریکائی اسارتگاه قصد ندارد با نیروهای انگلیسی اسیر در ساختن پل همراه شود او برای فرار تلاش میکند، اما کلنل نیکلسون تصمیم میگیرد تا در برابر رفتارهای غیر نظامی کلنل سایتو فرمانده ژاپنی اردوگاه، مقاومت کند تا او را مجبور به رعایت قوانین بین المللی نماید. میکلسون و افسران انگلیسی تمام سختی ها و شکنجه ها را به جان میخرند تا سرانجام کلنل سایتو از نظر خود برگردد و برای آنها احترام قائل شود. با فرار شیرز ماجرا وارد فاز جدیدی میشود و این مقدمه ای است بر شروع رویدادهای اصلی داستان “پل رودخانه کوای” ….

فیلم پل رودخانه کوای به کارگردانی دیوید لین در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم ویلیام هولدن، جک هاوکینز و الک گینس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۵- فیلم قفل، انبار و دو بشکه باروت
Lock, Stock and Two Smoking Barrels

«قفل، انبار و دو بشکه باروت»، فیلمی در ژانر اکشن-کمدی، به کارگردانی «گای ریچی» و محصول سال ۱۹۹۸ کشور انگلیس است. این فیلم پس از اکران عمومی و جلب نظرات مثبت مخاطبین و منتقدین، با حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون بفتا، موفق شد نامزد دریافت ۲۹ جایزه شود که در این بین، ۱۳ جایزه همچون «جایزه ویژه تماشاگران» فستیوال بفتا را از آن خود کرده است. ستارگانی چون «جیسون فلمینگ»، «دکستر فلچر»، «نیک موران» و «جیسون استاتهام» در این فیلم خوش درخشیده اند. از دیگر افتخارات این فیلم، کسب رتبه ۱۵۲ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی است. این فیلم جذاب با داستانی فوق العاده، از این قرار است که «ادی» می خواهد با حیله های کارت بازی، شرط بندی پوکر را ببرد؛ اما ۵۰۰،۰۰۰ پوند به رئیس یکی از بزرگترین خلافکاران شهر می بازد؛ اکنون تنها یک هفته فرصت دارد تا بدهی خود را پرداخت کند…

فیلم قفل، انبار و دو بشکه باروت به کارگردانی گای ریچی در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر اکشن و کمدی می‌باشد. در این فیلم جیسون فلمینگ، دکستر فلچر، نیک موران، جیسون استاتهام، استیون مکینتاش، وینی جونز و استینگ به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۶- فیلم درون و بیرون
Inside out

رشد کردن می تواند مانند جاده ای پر دست انداز باشد، و رایلی هم از این قضیه مستثنی نیست، کسی که با شروع کار پدرش در سن فرانسیسکو از زندگی غرب میانهٔ خود جدا شده است. مانند همهٔ ما، رایلی هم توسط احساسات خود کنترل می شود، مانند لذت، ترس، خشم، نفرت و غمگین شدن، این احساسات در مرکز ذهن و فرماندهی رایلی به عنوان شخصیت هایی در این انیمیشن زندگی می کنند و صاحب خود را در زندگی روزانهٔ خود راهنمایی می کنند. با تلاش رایلی و احساساتش برای تنظیم خود با یک زندگی جدید، آشفتگی هایی در ذهن او به وجود می آید. گرچه لذت، احساس اصلی و مهمترین احساس رایلی تلاش می کند تا چیزها را مثبت نگه دارد، اما در میان احساسات دیگر برای کنار آمدن با یک شهر، خانه و مدرسهٔ جدید تضاد وجود دارد.

فیلم پشت و رو به کارگردانی پیت داکتر در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم ایمی پولر، ریچارد کیند، لویس بلک، بیل هیدر، میندی کالینگ و دایان لین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۷- فیلم اتاق
Room

فیلم اتاق به کارگردانی لنی ابرامسون براساس رمانی به همین نام نوشته اما داناهیو، ساخته شده است. اتاق روایتگر زندگی زنی است جوان به اسم جوی که هفت سال پیش و در سن ۱۷ سالگی توسط مردی که ادعا کرده بود سگ مریضش نیاز به کمک دارد ربوده شده و در یک آلونک زندانی شده است و هیچ ارتباطی با دنیای خارج ندارد…

فیلم اتاق به کارگردانی لنی آبرامسون در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و هیجان انگیز می‌باشد. در این فیلم بری لارسون، جیکوب ترمبلی و جون آلن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۸- فیلم آقای اسمیت به واشنگتن می رود
Mr. Smith Goes to Washington

«آقای اسمیت به واشنگتن می رود»، فیلمی در ژانر کمدی-درام و خانوادگی، به کارگردانی « فرانک کاپرا» و محصول سال ۱۹۳۹ سینمای آمریکاست. پس از اکران موفق و استقبال چشمگیر مخاطبین، این فیلم با حضور در جشنواره های معتبر داخلی و بین المللی از جمله آکادمی اسکار و کسب افتخارات فراوان، توانست نامزد دریافت ۲۲ جایزه در بخش های مختلف شود که در این میان ۶ جایزه همچون «بهترین فیلمنامه» آکادمی اسکار و «بهترین بازیگر نقش اول مرد» و «ده فیلم برتر» جشنواره های دیگر را با خود به خانه برده است. بازی درخشان و پرشور ستارگانی چون «جین آرتور» و «جیمز استوارت»، در این فیلم که می تواند یکی از بهترین فیلمهای فرانک کاپرا باشد، به زیبایی و ماندگاری فیلم، کمک شایانی کرده است. داستان این فیلم، از آنجایی آغاز می شود که سیاستمداری ساده و بی غل و غش، به عنوان سناتور در سنای ایالات متحده منصوب می شود. او با برنامه هایش، با فساد سیاسی مبارزه می کند و در همین راه، تحت فشار زیادی قرار می گیرد، اما او کوتاه نمی آید و…

فیلم آقای اسمیت به واشنگتن می رود به کارگردانی فرانک کاپرا در سال ۱۹۳۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم جین آرتور، جیمز استوارت، کلود رینس، ادوارد آرنولد و گای کیبی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۱۹- فیلم مرد فیل نما
The Elephant Man

«مرد فیل نما»، فیلمی در ژانر بیوگرافی-درام و داستانی، به کارگردانی «دیوید لینچ» و محصول سال ۱۹۸۰ سینمای آمریکاست. این فیلم با حضور در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار، بفتا و گلدن گلوب، موفق شد نامزد دریافت ۳۲ جایزه و برنده ۱۰ جایزه همچون «بهترین فیلم» و «بهترین بازیگر مرد» فستیوال بفتا شود. در این فیلم که اقتباسی از داستان «مرد فیل نما و خاطرات دیگر» نوشته «سِر فردریک ترِوِس» است، ستارگانی چون «آنتونی هاپکینز»، «جان هرت» و «آن بنکرافت» بازی های درخشانی به نمایش گذارده اند. این فیلم موفق شده است رتبه ۱۵۹ را در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از دیدگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی کسب کند. این فیلم که شاهکاری تاریک با داستانی متفاوت و بازی هایی به یاد ماندنی است، روایتی از زندگی تلخ موجودی عجیب الخلقه به نام «جوزف کری مریک» است؛ در این فیلم خواهیم دید که جراحی ویکتوریایی، زندگی مردی با ظاهری عجیب و غریب که مورد بدرفتاری دیگران قرار گرفته را نجات می دهد؛ در حالی که در پشت ظاهر هیولاوار او، فردی مهربان، باهوش و پیچیده پنهان شده است…

فیلم مرد فیل نما به کارگردانی دیوید لینچ در سال ۱۹۸۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و فیلم کوتاه می‌باشد. در این فیلم جان هرت، آنتونی هاپکینز، آن بنکرافت، جان گیلگد و وندی هیلر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۰- فیلم گرگ وال استریت
The Wolf of Wall Street

فیلم گرگ وال استریت ساخته مارتین اسکورسیزی و با بازی لئوناردو دی کاپریو داستان جردن بلفورت است که به عنوان یک دلال در وال استریت شروع به کار می کند و در دهه ۹۰ میلادی که در اوایل جوانیش است و با دوستانش و تعدادی از دلالان یک شرکت افتتاح می کند و رشد چشمگیری در وال استریت پیدا می کند و ……

فیلم گرگ وال استریت به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و کمدی می‌باشد. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو، جونا هیل، مارگو رابی، متیو مک کانهی، کایل چندلر، راب رینر، جان برنثال، جان فاورو و ژان دوژاردن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۱- فیلم بلید رانر
Blade Runner

لس آنجلس، سال ۲۰۱۹. «ریک دکارد» (فورد)، از اعضای سابق یک واحد ویژه ی پلیس (معروف به تیغ روها) که تخصص در از بین بردن روبات های شبه انسان را دارد. با اصرار و اجبار «سروان برایانت» (والش) می پذیرد تا گروهی از روبات ها را بیابد و از بین ببرد. این گروه متشکل از شش روبات است که با ظاهر انسانی، با یک سفینه ی فضایی به زمین آمده اند.

فیلم بلید رانر به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم هریسون فورد، روتخر هاور، شین یانگ و ادوارد جیمز آلموس به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۲- فیلم مبارز
Warrior

پسری پس از بازگشت از جنگ برای شرکت در مسابقات MMA پیش پدرش که مربیش بوده بازمیگردد تا برای مسابقات آماده شود. از طرفی دیگر مردی خانواده دار و معلم برای اینکه بتواند قسط های خانه اش را بدهد برای شرکت در این مسابقه آماده می شود و…

فیلم مبارز به کارگردانی گاوین اوکانر در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم جوئل اجرتون، تام هاردی، نیک نولتی، جنیفر موریسون، فرانک گریلو و کوین دان به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۳- فیلم توت فرنگی های وحشی
Wild Strawberries

پروفسور بورگ همراه عروسش، ماریانه که در زندگی زناشوئی با همسرش مشکل دارد، برای دریافت دکترای افتخاری به لوند می رود. در راه، ابتدا سه جوان، سارا به همراه دو پسر و سپس زوجی را که با یکدیگر مشاجره دارند را سوار می کنند. در طول سفر بورگ دچار کابوس می شود و خاطرات خوش و ناخوش گذشته جلوی روی او جان می گیرند….

فیلم توت فرنگی های وحشی به کارگردانی اینگمار برگمان در سال ۱۹۵۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور سوئد و در ژانر درام و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم ویکتور شوستروم، بیبی آندرشون، اینگرید تولین و گونار بیورنستراند به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۴- فیلم ژنرال
The General

«ژنرال»، فیلمی در ژانر کمدی-خانوادگی، اکشن و ماجراجویی، به کارگردانی «باستر کیتون» و «کلاید براکمن» و محصول سال ۱۹۲۶ سینمای آمریکاست. این فیلم پس از اکران موفق و تحسین مخاطبین و منتقدان که این فیلم را یکی برترین فیلمهای ساخته شده تاکنون می دانند، در فستیوالهای معتبر داخلی و بین المللی زیادی حضور پیدا کرد و توانست نامزد ۳ جایزه در بخش های مختلف گردد که در این بین، ۲ جایزه همچون «برترین فیلم» را از آن خود کرده است. این فیلم که یکی از برترین آثار کیتون و حتی سینمای صامت به شمار می آید، موفق شده است در رتبه ۱۸۲ برترین فیلم های تاریخ از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی قرار گیرد. داستان این فیلم جذاب و تاثیرگذار، درباره مهندسی به نام «جانی گری» است که هنگامی که جاسوسان، لوکوموتیو مورد علاقه اش را می دزدند، وی به تنهایی و مستقیما از طریق خطوط دشمن، پیش می رود تا آن باز پس بگیرد…

فیلم ژنرال به کارگردانی کلاید براکمن و باستر کیتون در سال ۱۹۲۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم باستر کیتون، ماریون مک، گلن کاوندر و جیم فارلی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۵- فیلم خون به پا خواهد شد
There Will Be Blood

داستان خون به پا خواهد شد در سال ۱۸۹۸ می گذرد .دَنیل پلِین ویو از حفاران با تجربه نفت، اطلاع پیدا می کند که در دشتی در غرب آمریکا چاهی از نفت در حال بیرون آمدن از زمین است، بنابراین دست پسرخوانده اش را می گیرد و به آنجا می رود .دنیل از کودکی تجربه های بدی با زندگی و انسان ها داشته است و رفته رفته از مردم متنفر است و می خواهد با کسب ثروتی کلان زندگی ای ترتیب دهد تا به دیگران نیازی نداشته باشد. با وجود این طرز فکر، او به پسرخوانده ای که دارد دل می بندد. اما پسرخوانده نیز آدم درستی نیست و دنیل با شخصی روبرو می شود که خود را به دروغ، برادر گمشده ای از او معرفی می کند و …..

فیلم خون به پا خواهد شد به کارگردانی پل توماس اندرسون در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم دانیل دی-لوئیس، پل دانو، کوین ج. اوکانر و کیران هایندز به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۶- فیلم فارگو
Fargo

فارگو که براساس یک داستان واقعی ساخته شده داستان مردی به اسم جری است که به دلیل اشتباهش بدهی زیادی بالا می اورد پس نتیجه میگیرد تا دو تبهکار را استخدام کند تا زن خودش را بدزدند تا بتواند از پدر زن پولدارش برای آزادیش پول بگیرند ولی …

فیلم فارگو به کارگردانی جوئل کوئن در سال ۱۹۹۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و هیجان انگیز می‌باشد. در این فیلم فرانسیس مک دورمند، ویلیام اچ میسی، استیو بوشمی، هارو پرسنل و پیتر استورماره به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۷- فیلم شکارچی گوزن
The Deer Hunter

در گرماگرم جنگ ویتنام مایکل ورونسکی به دنبال دوست خود می گردد تا او را به خانه اش بازگرداند…

فیلم شکارچی گوزن به کارگردانی مایکل چیمینو در سال ۱۹۷۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم رابرت دنیرو، مریل استریپ، جان کازال، کریستوفر واکن، جان سوج و جرج دزوندزا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۸- فیلم بیا و بنگر
Come and See

بعد از پیدا کردن یک تفنگ قدیمی پسر جوانی به نیروهای مقاومت شوروی می پیوندد تا در مقابل نیروهای آلمانی بایستد و وحشت جنگ جهانی را تجربه میکند …

فیلم بیا و بنگر به کارگردانی الم کلیموف در سال ۱۹۸۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور روسیه و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم الکسی کراوچنکو، اولگا میرونوا، ولاداس باگدوناس، اوگنی کریژانوفسکی و ویکتور مانایف به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۲۹- فیلم ربه کا
Rebecca

ندیمه‏ ى جوانى ( فونتین ) در تعطیلات با «ماکسیم د وینتر» ( اولیویر ) صاحب قصر باشکوه ماندرلى آشنا می‏شود که همسر اولش، « ربکا »، را از دست داده است و با قبول پیشنهاد ازدواج او، بانوى تازه ى ماندرلى می‏شود؛ اما یاد و خاطره‏ ى « ربکا » روى زندگیشان سایه انداخته است…

فیلم ربه کا به کارگردانی آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۴۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و فیلم-نوار می‌باشد. در این فیلم لارنس الیویه و جون فونتین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۰- فیلم جزیره شاتر
Shutter Island

سال ۱۹۵۴ تدی دنیلز، یک مارشال امریکایی، برای تحقیق در مورد ناپدید شدن یکی از بیماران بیمارستان روانی اشکلیف به جزیره شاتر می رود. تدی با تحقیقات زیرکانه و مهارتش، خیلی زود سر نخی از معما بدست می آورد…

فیلم جزیره شاتر به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال ۲۰۱۰ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر رازآلود و هیجان انگیز می‌باشد. در این فیلم لئوناردو دی‌کاپریو، مارک روفالو، بن کیگزلی، میشل ویلیامز و پاتریشا کلارکسون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۱- فیلم داستان توکیو
Tokyo Story

فیلم معروف داستان توکیو داستان پدر و مادر مسنی است که تصمیم می گیرند در یک تابستان به توکیو بروند تا فرزندان خود را ببینند. اما فرزندان آنها به خاطر درگیریشان توجه چندانی به آنها نمی کنند. در این سفر تنها یکی از عروس های این پدر و مادر به آنها محبت می کند که …

فیلم داستان توکیو به کارگردانی یاسوجیرو اوزو در سال ۱۹۵۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم چیشو ریو، چیکو هیگاشی یاما، ستسوکو هارا، کونیکو میاکه و هاروکو سوگیمورا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۲- فیلم ستیغ اره ای
Hacksaw Ridge

فیلم بر اساس داستان واقعیِ یک مخالف جنگ و پزشک ارتش آمریکا به نام دزموند داس (اندرو گارفیلد) است که حاضر نمی شود سلاحی حمل کند، اما طی نبرد اوکیناوا در جنگ جهانی دوم با وجود شلیک های بی وقفه ی دشمن، یک تنه جان بیش از ۷۵ نفر از هم رزمانش را نجات می دهد…

فیلم ستیغ اره ای به کارگردانی مل گیبسون در سال ۲۰۱۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم اندرو گارفیلد، ریچارد پیروس، جیکوب وارنر و میلو گیبسون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۳- فیلم مری و مکس
Mary and Max

«مری و مکس»، داستان دوستی عجیب دو دوست مکاتبه ای است: مری ۸ ساله ی تنها که در حومه ملبورن استرالیا زندگی می کند و مکس ۴۴ ساله بسیار چاق که در نیویورک زندگی می کند. این فیلم برنده جایزه خرس کریستالی برای عنوان بهترین فیلم از جشنواره فیلم برلین ۲۰۰۹ شده است.

فیلم مری و مکس به کارگردانی آدام الیوت در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور استرالیا و در ژانر انیمیشن و کمدی می‌باشد. در این فیلم تونی کولت، فیلیپ سیمور هافمن و اریک بانا به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۴- فیلم راهزن
The Bandit

باران راهزن افسانه ای بعد از ۳۵ سال از زندان آزاد میشود و میبیند دنیا بسیار تغییر کرده و در حالی که هنوز در شوک تغییرات است به دنبال انتقام از همکارو دوست قدیمیش است که او را فروخته است…

فیلم راهزن به کارگردانی یاووز تورگول در سال ۱۹۹۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ترکیه و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم سنر سن، اوگور یوسل، سرمین هورمریک، یسیم سلکیم و کامران اولوئر به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۵- فیلم دختر ناپدید شده
Gone Girl

داستان این کتاب و فیلم در مورد مردیست که همسرش را در پنجمین سالگرد ازدواجشان گم می کند اما تمام انگشت ها بسمت او نشانه می رود بطوریکه لقب قاتل زنان به وی داده می شود…

فیلم دختر ناپدید شده به کارگردانی دیوید فینچر در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و رازآلود می‌باشد. در این فیلم بن افلک، رزمند پایک، نیل پاتریک هریس، تایلر پری، کری کان، کیم دیکنز و پاتریک فوگیت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۶- فیلم قصه های وحشی
Wild Tales

فیلم داستانهای وحشی فیلم دامیان زیفرون تولید کشور آرژانتین که چند اپیزودی است و هرکدام داستان های عجیب و هیجان انگیزی را را روایت میکند.. اپیزود اول این فیلم در مورد پسری است که تمام افرادی که به شکلی در زندگی وی نقش داشتند را به صورت ناشناس سوار هواپیما کرده و….

فیلم قصه های وحشی به کارگردانی دامیان زیفرون در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آرژانتین و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم ریکاردو دارین، لئوناردو اسباراگلیا، داریو گراندینتی، اریکا ریواس و ریتا کورتسه به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۷- فیلم آندری روبلف
Andrei Rublev

فیلم بیوگرافی در مورد زندگی و مصیبت های هنرمند بزرگ قرن ۱۵ روسیه آندری روبلف ….

فیلم آندری روبلف به کارگردانی آندری تارکوفسکی در سال ۱۹۶۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور روسیه و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم آناتولی سولونیتسین، نیکولای گرینکو، ایوان لاپیکوف، نیکولای بورلیایف، نیکولای سرگیف و ایرما راوش به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۸- فیلم در یک شب اتفاق افتاد
It Happened One Night

«در یک شب اتفاق افتاد»، فیلمی در ژانر کمدی-عاشقانه، به کارگردانی «فرانک کاپرا» می باشد که محصول سال ۱۹۳۴ سینمای آمریکا و از تولیدات کمپانی کلمبیا پیکچرز است. این فیلم که با استقبال کم نظیر مخاطبین و منتقدین مواجه شد، حضوری افتخار آفرین و درخشان در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار و ونیز داشت و موفق شد نامزد دریافت ۱۳ جایزه در بخش های مختلفی شود که در این بین، ۱۱ جایزه همچون اسکار «بهترین کارگردانی» و «بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد» را از آن خود کرده است. ستارگانی چون «کلارک گیبل»، «کلودت کولبرت» و «والتر کانلی» در این فیلم خوش درخشیده اند. از دیگر افتخارات این فیلم، کسب رتبه ۲۳۹ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما، از نگاه سایت معتبر آی.ام.دی.بی است. داستان این شاهکار کمدی جذاب و دوست داشتنی، درباره یک خبرنگار و دختر میلیونر نازپرورده ای است که به طور اتفاقی در اتوبوسی به مقصد نیویورک با هم همسفر می شوند؛ که در نهایت منجر به علاقمند شدن آن ها به هم می گردد.

فیلم در یک شب اتفاق افتاد به کارگردانی فرانک کاپرا در سال ۱۹۳۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم کلودت کولبرت، والتر کانلی، راسکو کارنز، جیمسون توماس و آلن هیل به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۳۹- فیلم جوخه
Platoon

این فیلم اولین قسمت سه گانه جنگ های ویتنام به کارگردانی الیور استون است.استون فیلم نامه این فیلم را براساس تجربیات شخصی اش به عنوان پیاده نظام ارتش ایالات متحده در ویتنام نوشته است . فیلم داستان مرد جوانی است که در جنگ ویتنام دچار مشکلات روحی شده و وحشت جنگ او را در بر میگیرد…

فیلم جوخه به کارگردانی الیور استون در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و جنگی می‌باشد. در این فیلم چارلی شین، تام برنگر، ویلم دفو، جان کریستوفر مک گینلی و کوین دیلون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۰- فیلم به نام پدر
In the Name of the Father

جبهه آزادی بخش ایرلند در دهه ۱۹۶۰ در گیلفورد بمب گذاری می کنند اما به اشتباه چهار جوانی که گناهکار نیستند دستگیر می شوند.

فیلم به نام پدر به کارگردانی جیم شریدان در سال ۱۹۹۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر بیوگرافی و جنایی می‌باشد. در این فیلم دانیل دی-لوئیس، اما تامپسون و پیت پاستویت به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۱- فیلم هوایم را داشته باش
Stand by Me

نویسنده ای بعد از مرگ دوستش سفری به دوران کودکی را برای پیدا کردن پسری گمشده آغاز میکند…

فیلم هوایم را داشته باش به کارگردانی راب رینر در سال ۱۹۸۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم ویل ویتون، ریور فینیکس، کوری فلدمن، جری اوکانل و کیفر ساترلند به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۲- فیلم شبکه
Network

هاوارد بیل مجری خبر شبکه تلویزیونی آمریکا مجبور به کناره گیری است. مدیر اجرایی شبکه مکس شوماخر دوست صمیمی هاوارد، مجبور به تحویل دادن اخبار بد است. هاوارد نیز نمی تواند قبول کند که مقام ۲۵ ساله اش به عنوان مجری خبر را بدلیل بالا بودن سن از دست بدهد. لذا در خبر بعدی که روی آنتن می رود به تماشاگران اعلام می دارد که قصد خودکشی در آخرین برنامه اش را دارد…

فیلم شبکه به کارگردانی سیدنی لومت در سال ۱۹۷۶ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام می‌باشد. در این فیلم فی داناوی، ویلیام هولدن، پیتر فینچ و رابرت دووال به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۳- فیلم هتل بزرگ بوداپست
The Grand Budapest Hotel

هتل بزرگ بوداپست به کارگردانی وس اندرسن و برنده جایزه بهترین فیلم هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار، داستانی از سال ۱۹۳۰ روایت می کند. سالی که جنگ در حال شروع شدن است و هتل بزرگ بوداپست با تلاش مهماندار و شاگردش به یکی از بهترین تفریحگاههای اروپا تبدیل شده است. روزی یکی از مسافران هتل می میرد و همه چیز تغییر میکند.

فیلم هتل بزرگ بوداپست به کارگردانی وس اندرسن در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و آلمان و در ژانر ماجراجویی و کمدی می‌باشد. در این فیلم رالف فاینز، اف موری آبراهام، آدرین برودی، ویلم دفو، هاروی کایتل، جود لا، اوون ویلسون، تام ویلکینسون، تیلدا سوئینتن، سیرشا رونان، ادوارد نورتون، متیو آمالریک و جف گلدبلوم به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۴- فیلم هتل روآندا
Hotel Rwanda

روآندا. «پل روسساباجینا» (چیدل)، مدیر هتل «هزار تپه» در کیگالی است. پس از چندی خشونت های قومی بالا می گیرد و افراد قبیله ی هوتو آغاز به کشتار افراد قبیله ی توتسی می کنند. «پل» نمی تواند درست روی دست بگذارد و با این که خودش از قبیله ی «هوتو» است، به پناهندگان توتسی در هتل جا می دهد…

فیلم هتل روآندا به کارگردانی تری جرج در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و آفریقای جنوبی و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم دان چیدل، واکین فینیکس، سوفی اوکوندو و نیک نولتی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۵- فیلم پارک ژوراسیک ۱
Jurassic Park

فیلم پارک ژوراسیک ساخته استیون اسپیلبرگ داستان تعدادی از دانشمندان است که در یک جزیره پارکی تفریحی ساخته اند که در آن دایناسورها را شبیه سازی کرده اند. مسئول پروژه تعداد زیادی از دانشمندان را برای بازدید از پارک پیش از بازگشایی فرا می خواند. ولی به خاطر خرابکاری و اشتباه، دایناسورها آزاد می شوند و همه تلاش میکنند تا از جزیره فرار کنند….

فیلم پارک ژوراسیک ۱ به کارگردانی استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم سام نیل، لورا درن، جف گلدبلوم، ریچارد اتنبرا، باب پک، مارتین فررو، بردلی داریل وُنگ، ساموئل ال جکسون، وین نایت، جوزف مازلو و آریانا ریچاردز به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۶- فیلم مصائب ژاندارک
The Passion of Joan of Arc

مصائب ژاندارک، روایتی است از دستگیری، بازجویی و شکنجه، محاکمه و اعدام ژاندارک، دوشیزه اورلیان و قهرمان ملی فرانسوی است که شجاعانه در برابر متجاوزان انگلیسی و دستگاه مذهبی پشتیبان آنها ایستاد و جانش را در این راه از دست داد و بعد از مرگ، به عنوان قدیسه مورد ستایش قرار گرفت…

فیلم مصائب ژاندارک به کارگردانی کارل تئودور درایر در سال ۱۹۲۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور فرانسه و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم رنی ژان فالکونتی، موریس شوتز، میشل سیمون و آنتونن آرتو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۷- فیلم استاکر
Stalker

یک راهنما دو مرد را به محیطی ممنوعه میبرد که اتاقی که آرزوها را براورده میکند پیدا کنند…

فیلم استاکر به کارگردانی آندری تارکوفسکی در سال ۱۹۷۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور روسیه و در ژانر علمی تخیلی می‌باشد. در این فیلم الکساندر کایدانوفسکی، آناتولی سولونیتسین، نیکولای گرینکو و آلیسا فرایندلیش به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۸- فیلم بن هور
Ben-Hur

جودا بن هور، شاهزاده ای یهودی است که به وسیله دوست رومی اش دستگیر و به بردگی فرستاده می شود. او بعد از سال ها به کشورش بر می گردد تا خانواده اش را آزاد کند.

فیلم بن هور به کارگردانی ویلیام وایلر در سال ۱۹۵۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم چارلتون هستون، جک هاوکینز، هایا هاراریت، استیون بوید، هیو گریفیث، مارتا اسکات، کتی اودانل و سام جافی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۴۹- فیلم بلید رانر ۲۰۴۹
Blade Runner 2049

«بلید رانر ۲۰۴۹»، فیلمی در ژانر علمی-تخیلی، اکشن و درام، به کارگردانی «دنی ویلنوو» می باشد که محصول سال ۲۰۱۷ سینمای آمریکا و از تولیدات کمپانی کلمبیا پیکچرز است. این فیلم که دنباله ای استثنایی بر فیلم «کالت ریدلی اسکات» و یک تجربه سینمایی خارق العاده است، پس از اکران عمومی، نظرات مثبت منتقدین را به خود جلب کرد و آن را یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۷ می دانند، حضوری درخشان در جشنواره های داخلی و بین المللی معتبری چون آکادمی اسکار و بفتا داشت و موفق شد نامزد دریافت ۲۵۷ جایزه در بخش های مختلفی شود که در این بین ۹۹ جایزه همچون اسکار «بهترین فیلم برداری» و «بهترین جلوه های ویژه» را از آن خود کرده است. در این فیلم که بر اساس رمان «آیا آدم مصنوعی ها خواب گوسفند برقی می بینند؟» اثر «فیلیپ کی. دیک» نوشته شده، بازیگرانی چون «رایان گاسلینگ»، «دیوید باتیستا» و «رابین رایت» به هنرنمایی پرداخته اند. این فیلم با داستانی جذاب و سرگرم کننده، درباره یک بلید رانر جوان به نام «کی» است که کشف راز قدیمی و مدفون شده ای، او را به سمت پیدا کردن بلید رانر قبلی به نام «ریک دکارت» هدایت می کند که به مدت ۳۰ سال است که از ناپدید شدنش می گذرد.

فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ به کارگردانی دنی ویلنوو در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم رایان گاسلینگ، هریسون فورد، رابین رایت، مک کنزی دیویس، کارلا یوری، لنی جیمز، دیوید باتیستا و جرد لتو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۰- فیلم نمایش ترومن
The Truman Show

فیلم نمایش ترومن با بازی جیم کری داستان زندگی یک فروشنده بیمه را نمایش می دهد که روزی از خواب بیدار میشود و متوجه اتفاق عجیبی در زندگیش میشود…

فیلم نمایش ترومن به کارگردانی پیتر ویر در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم جیم کری، لورا لینی، نوآه امریش، ناتاشا مک الهون، اد هریس و هالند تیلور به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۱- فیلم ۱۲ سال بردگی
۱۲ Years a Slave

سالومون نورثاپ یک سیاهپوست آزاد است که با همسر و فرزندانش در ساراتوگای نیویورک زندگی می کند. او با نواختن ویولن امرار معاش می کند. یک شب توسط چند نفر اراذل و اوباش مسموم شده و به عنوان برده فروخته می شود. به هوش که می آید، خود را در غل و زنجیر می بیند…

فیلم ۱۲ سال بردگی به کارگردانی استیو مک کوئین در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و درام می‌باشد. در این فیلم چویتل اجیوفور، مایکل فاسبندر، بندیکت کامبربچ، پل دانو، پل جیاماتی، لوپیتا نیونگو، سارا پلسون، برد پیت و الفری وودارد به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۲- فیلم افشاگر
Spotlight

در سال ۲۰۰۱، بوستون گلوب یک ویراستار جدید به نام مارتی بارون استخدام می کند. بارون با والتر رابی رابینسون ملاقات می کند که ویراستان گروه افشاگر است. این گروه کوچک متشکل از روزنامه نگارانی است که بعد از ماه ها تحقیق، مقاله هایی تحقیقی می نویسند و چاپ می کنند. بارون در ستونی از گلوب درباره وکیلی به نام میچل گارابدین مطلبی می خواند. گارابدین اذعان می کند جناب کاردینال لاو می دانسته که کشیش جان گِیگان، از کودکان سواستفاده جنسی می کرده است، اما هیچ کاری برای توقف او انجام نداده است. سپس از گروه افشاگر تقاضا می کند در این باره تحقیق کنند. مایکل رزندس با گارابدین تماس می گیرد اما وی ابتدا با مصاحبه موافقت نمی کند. پس از مدتی رزندس فاش می کند که عضو گروه افشاگر است…

فیلم افشاگر به کارگردانی توماس مک کارتی در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر بیوگرافی و جنایی می‌باشد. در این فیلم مایکل کیتن، مارک روفالو، ریچل مک آدامز و استنلی توچی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۳- فیلم لوگان
Logan

لوگان یک فیلم ابرقهرمانی و الهام گرفته از مجموعه کتاب کمیک لوگان مرد سال دیده، اثر مارک میلر و استیو مک نایون است… اتفاقات فیلم سال ۲۰۲۹ را نشان می دهد. نزدیک به ۲۵ سال است که جهش یافته جدیدی به دنیا نیامده. در این میان لوگان که با بالا رفتن سنش قدرت های خود را از جمله زود درمانی تا حد زیادی از دست داده به همراه کالیبان در مکانی دور افتاده در ایالت تگزاس زندگی می کند. مهم ترین کار لوگان هم مراقبت از پروفسور ایکس است که با بالا رفتن سنش ذهنش به هم ریخته شده و نمی تواند قدرت هایش را کنترل کند..این دو به دنبال نجات یک دختر جهش یافته هستند. دولت در یک عملیات مخفیانه در نظر دارد که جهش یافته های زیر سن قانونی را دستگیر کرده و سپس آن ها را به سلاح هایی مرگبار تبدیل کند…

فیلم لوگان به کارگردانی جیمز منگولد در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و کانادا و در ژانر اکشن و درام می‌باشد. در این فیلم هیو جکمن، پاتریک استوارت و دافنه کین به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۴- فیلم پیش از طلوع
Before Sunrise

یک دختر فرانسوی و یک پسر آمریکایی در قطاری که به سمت وین میرود باهم آشنا میشوند و تصمیم میگیرند تا ساعت عزیمت به شهر بعدیشان در شهر با هم بگردند و ….

فیلم پیش از طلوع به کارگردانی ریچارد لینکلیتر در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر درام و عاشقانه می‌باشد. در این فیلم ایثن هاوک و ژولی دلپی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۵- فیلم زندانی ها
Prisoners

وقتی دختر کلر دوور به همراه دوستش ناپدید می شوند او تصمیم میگیرد موضوع را خودش حل کند زیرا پلیس …

فیلم زندانی ها به کارگردانی دنی ویلنوو در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر جنایی و درام می‌باشد. در این فیلم هیو جکمن، جیک جیلنهال، وایولا دیویس، ماریا بلو، ترنس هاوارد، ملیسا لیو و پل دانو به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۶- فیلم نائوشکا از دره باد
Nausicaä of the Valley of the Wind

در آینده ای بسیار دور، بخش بزرگی از جهان توسط جنگلهایی از گیاهانی مانند قارچ که از خود گازی بسیار سمی پخش میکنند بلعیده شده است. انسانهایی که باقی مانده اند نزدیک این قارچها زندگی میکنند. یکی از حکومتهای انسانها به نام دره باد است که در صلح و آرامش زندگی میکنند آنها پرنسس خود بنام نائوشکا و پدرش که پادشاه این کشور است را بسیار دوست میدارند، اما آرامش آنها با دسیسه های کشور همسایه که کشوری بزرگ و طالب جنگ است رو به نابودی است. اما نائوشکا پتانسیلهای پنهانی دارد که ممکن است سرنوشت این سرزمین را تغییر دهد.

فیلم نائوشکا از دره باد به کارگردانی هایائو میازاکی در سال ۱۹۸۴ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور ژاپن و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد.

۲۵۷- فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ بخش ۲
Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2

در قسمت هشتم هری پاتر می بینید که داستان در ادامه هری پاتر و یادگاران مرگ – قسمت اول ادامه می یابد. هری پاتر و دو دوستش هرمیون گرنجر و رون ویزلی در یک ویلا به سر می برند. آن ها در ویلا از یک جن به نام گریپهوک تقاضای کمک برای سرقت از بانک گرینگوتز را می کنند. گریپهوک نیز شرطی برای آن ها می گذارد که…

فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ بخش ۲ به کارگردانی دیوید ییتس در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر ماجراجویی و فانتزی می‌باشد. در این فیلم دنیل ردکلیف، روپرت گرینت، اما واتسون، هلنا بونهام کارتر، رابی کلترین، وارویک دیویس، رالف فاینز و مایکل گمبون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۸- فیلم بری لیندون
Barry Lyndon

داستان مردی در قرن ۱۸ که در یک خانواده روستایی ساده به دنیا آمده است و با مادرش زندگی می کند، عاشق دختر عموی خود می شود، موفق به ازدواج با او نمی شود یه جنگ می رود و پس از آن اتفاقات زیادی در زندگی او پیش می آید، با یک دوشس بیوه برای ثروت او ازدواج می کند، و به این وسیله راه ترقی او باز می شود…

فیلم بری لیندون به کارگردانی استنلی کوبریک در سال ۱۹۷۵ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور انگلیس و در ژانر ماجراجویی و درام می‌باشد. در این فیلم رایان اونیل، ماریسا برنسون، پاتریک مگی، هاردی کروگر، دیانا کورنر و گی همیلتون به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۵۹- فیلم کارخانه هیولاها
Monsters, Inc

در دنیای هیولا ها کارخانه ای است که انرژی دنیای هیولا ها را از صدای جیغ بچه ها موقع ترسیدن تامین میکند سالیوان و مک دو هیولا هستند . و رئیس کارخانه میگوید تماس با کودکان باعث مرگ می شود ،سالیوان بهترین هیولا در ترساندن و تولید انرژی است یک بار که برای ترساندن وارد اتاق کودکی می شوند و کودک نمی ترسد و پنهانی وارد دنیای هیولا ها می شود و باعث اتفاقات جدیدی میشود ….

فیلم کارخانه هیولاها به کارگردانی پیت داکتر در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی می‌باشد. در این فیلم جان گودمن، بیلی کریستال، استیو بوشمی، جیمز کابرن و جنیفر تیلی به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۶۰- فیلم انجمن شاعران مرده
Dead Poets Society

یل، تاد، ناکس، چارلی، ریچارد، استیون و جرارد دانش آموزان سال اول کالج ولتن هستند. خانواده های نیل و تاد به شدت اصرار دارند پسرانشان دکتر و وکیل شوند، و به شدت بر آنها نظارت می کنند اما تاد می خواهد نویسنده شود.در شروع سال تحصیلی جدید استاد ادبیات انگلیسی عوض می شود و فردی به نام جان کیتینگ جایگزین معلم قبلی می شود.که روش تدریس اش کاملاً متفاوت است. او دیدگاهی نو نسبت به ادبیات دارد و از دانش آموزانش نیز می خواهد با نگاهی تازه به چیزها نگاه کنند و…

فیلم انجمن شاعران مرده به کارگردانی پیتر ویر در سال ۱۹۸۹ ساخته شده است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر کمدی و درام می‌باشد. در این فیلم رابین ویلیامز، رابرت شان لئونارد، ایثن هاوک، جاش چارلز و گیل هانسن به هنرمندی پرداخته‌اند.

۲۶۱- فیلم حضور – Being There

سال تولید : ۱۹۷۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : اندرو برانزبرگ
کارگردان : هال اشبی
فیلمنامه‌نویس : یرژی کوزینسکی، برمبنای رمانی نوشته خودش.
فیلمبردار : کیلب دشانل.
آهنگساز(موسیقی متن) : جانی مندل.
هنرپیشگان : پیتر سلرز، شرلی مک‌لین، ملوین داگلاس، جک واردن، ریچارد دایسارت، ریچارد بیسهارت، روت آتاوی و دیو کلنن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۰ دقیقه.

واشینگتن. «چنس» (سلرز)، مرد میان سالِ بی‌سواد و نادان، مدت‌هاست که به‌عنوان باغبان در خانه ارباب پیرش زندگی می‌کند و تنها از طریق تلویزیون با دنیای خارج ارتباط دارد. پس از مرگ پیرمرد، او محبور به ترک خانه می‌شود و سرگردان در خیابان‌ها با یک لیموزین تصادف می‌کند. «ایوراند» (مک‌لین) که در یک ملک بزرگ با شوهر سیاستمدار و ثروتمندش، «بنجامین» (داگلاس) زندگی می‌کند، او را با خود به خانه می‌برد. «بنجامین» که تحت تأثیر سادگی و خوش‌بینی «چنس» قرار گرفته، او را به «رئیس‌جمهور» (واردن) معرفی می‌کند. در اینجا «چنس» با کمک استعاره‌های باغبانی در بحثی پیرامون بحران اقتصادی کشور همه را شگفت‌زده می‌کند. او یک شبه مشهور شوروی از پیدا کردن هرگونه اطلاعاتی درباره گذشته او، ناامید شده‌اند. در اینجا وقتی «بنجامین» می‌میرد، گروهی از سرمایه‌داران قدرتمند «چنس» را کاندیدای ریاست جمهوری می‌کنند.

۲۶۲- فیلم وکیل مدافع شیطان – the devil’s advocate

سال تولید : ۱۹۹۷
کشور تولیدکننده : آمریکا و آلمان
محصول : آن کوپلسن، آرنولد کوپلسن و آرنن میلکان
کارگردان : تیلر هکفورد
فیلمنامه‌نویس : تونی گیلروی و جاناتان لمکین، برمبنای رمانی نوشته اندرو نیدرمن
فیلمبردار : آندری بارت کوویاک
آهنگساز(موسیقی متن) : جیمز نیوتن هوارد
هنرپیشگان : کیانو ریوز، آل پاچینو، چارلیز ترون، جودیت آیوی، کانی نیلسن، کریگ ت. نلسن و تامارا تیونی.
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۴ دقیقه.

̎کوین لوماکس̎ (ریوز)، وکیل جوان و جسور اهل فلوریدا که تا به حال همیشه جلسات دادگاه را به نفع موکلانش تمام کرده، توسط قدرتمندترین شرکت وکالت دنیا استخدام می‌شود. به‌رغم مخالفت‌های مادرش (آیوی) ـ که نیویورک را با ̎بابل̎ مقایشه می‌کند ـ ̎کوین̎ به استخدام آن شرکت در می‌آید و حالا پول است که به جیبش سرازیر می‌شود. امام دیری نمی‌گذرد که همسرش، ̎مری آن̎ (ترون) شاهد تجلی‌هائی شیطانی می‌شود. اما ̎کوین̎ که غرقه در پرونده‌هائی جدید شده، کمتر و کمتر به همسرش توجه می‌کند. ̎جان میلتن̎ (پاچینو)، رئیس و مرشدش، ظاهراً همیشه می‌داند چطور می‌توان بر هر مشکلی فایق آمد و کم‌کم همین موضوع، ̎کوین̎ را به وحشت می‌اندازد…

۲۶۳- فیلم پای چپ من – My Left Foot

سال تولید : ۱۹۸۹
کشور تولیدکننده : ایرلند
محصول : نوئل پیرسن
کارگردان : جیم شریدان
فیلمنامه‌نویس : شین کاناتن و شریدان، برمبنای کتابی نوشته کریستی براون
فیلمبردار : جک کانروی
آهنگساز(موسیقی متن) : المر برنستاین.
هنرپیشگان : دانیل دی لوئیس، برندا فریکر، ری مک‌آنالی، روت مکیب، فیونا شا، آلیس ولان، هیو اوکانر و سیربل کوزاک.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۰ دقیقه.

«کریستی براون» (اوکانز) در دوران کودی به دلیل فلج مغزی به شدت عقب‌افتاده است و پزشکان به مادرش (فریکر) می‌گویند که اگر زنده بماند، چیزی در حد زندگی نباتی خواهد داشت، ولی «خانم براون» نمی‌پذیرد و کودک را به کانون گرم خانواده بزرگ‌شان راه می‌دهد. با تشویق‌های او و ایمانش به توانائی‌های بالقوه فرزندانش، سرانجام «کریستی» (دی‌لوئیس) نشان می‌دهد که با وجود جسم علیلش، انسانی خونگرم و شوخ‌طبع است، هوش فوق‌العاده‌ای هم دارد و می‌تواند به کمک پای چپش – تنها عضوی که در کنترلش است – آثار هنری قابل تحسین و اشعار و رمان‌های پُرفروش خلق کند…

۲۶۴- فیلم دیگران – The Others (2001)

دیگران، فیلمی گوتیک ترسناک آمریکایی-اسپانیایی محصول سال ۲۰۰۱، به کارگردانی و نویسندگی آلخاندرو آمنابار با بازی نیکول کیدمن است. این فیلم ۸ جایزهٔ گویا، که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی می‌شود، برده‌است. این فیلم اولین فیلم انگلیسی‌زبانی است که برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم گویا شده‌است، بدون آن‌که حتی یک کلمه اسپانیایی در آن صحبت شده باشد.

صحنهٔ فیلم، روزهای پایانیِ جنگ جهانی دوم است. گریس استورات (نیکول کیدمن)، یک مادر کاتولیک است که به‌همراه دو فرزند کوچکش در یک خانهٔ پرت زندگی می‌کند. بچه‌ها، آن (آلاکینا مان) و نیکولاس (جیمز بنتلی)، یک نوع بیماری نادر حساسیت به نور دارند؛ بنابراین، زندگی آن‌ها با یک‌سری قوانین عجیب و پیچیده که برای محافظت آن‌ها از اشعهٔ آفتاب در نظر گرفته شده، عجین شده‌است.

همزمان با ورود سه خدمتکار جدید به خانه (خانم برتا میلز (فیونولا فلانگان)، یک باغبان به نام آقای ادموند توتل (اریک سایکس) و یک دختر لال جوان به نام لیدیا (الین کاسیدی)) یک‌سری حوادث عجیب رخ می‌دهد و گریس کم‌کم پی می‌برد که آن‌ها تنها نیستند و از این موضوع می‌ترسد. آن، نقاشی‌ای از ۴ نفر ــ یک مرد، یک زن، یک پسربچه به نام ویکتور و یک پیرزن ترسناک ــ می‌کشد که می‌گوید آن‌ها را در خانه دیده‌است. صدای یک پیانو از داخل یک اتاق قفل‌شده، شنیده می‌شود؛ درحالی‌که هیچ‌کس داخل اتاق نیست. هر بار که گریس به اتاق وارد یا از آن خارج می‌شود، در بسته می‌شود. هنگامی که سعی می‌کند دلیل آن را بفهمد، در محکم به او می‌خورد و او را به کف زمین می‌اندازد. گریس سعی می‌کند با یک تفنگ به مبارزه با مزاحمان (دیگران) برود، اما نمی‌تواند آن‌ها را پیدا کند.

۲۶۵- فیلم دکتر ژیواگو – Doctor Zhivago (1965)

دکتر ژیواگو (به انگلیسی: Doctor Zhivago؛ به روسی: До́ктор Жива́го)، فیلمی حماسی درام برنده ۵ جایزه اسکار به کارگردانی دیوید لین است که بر اساس رمانی به همین نام از بوریس پاسترناک در سال ۱۹۶۵ با بازی عمر شریف و جولی کریستی ساخته شد.

فیلم به ظاهر داستان زندگی پزشکی شاعر به نام یوری ژیواگو و عشق جاودانه‌اش لارا است اما در واقع آینه‌ای از جامعهٔ روسیه درگیر انقلاب در نیمهٔ اول قرن بیستم است. مصائبی که ژیواگو دچار آن می‌شود، درد و رنجی است که طبقهٔ متوسط روسیه در دوران زمامداری استالین و پس از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ به آن مبتلا می‌گردد.

۲۶۶- راه مالهالند – Mulholland Drive (2001)

سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : فرانسه و آمریکا
محصول : نیل ادلستاین، تونی کرانتس، آلن سارد، مری سوئینی و مایکل پولیر
کارگردان : دیوید لینچ
فیلمنامه‌نویس : دیوید لینچ
فیلمبردار : پیتر دمینگ
آهنگساز(موسیقی متن) : آنجلو بادالامنتی
هنرپیشگان : نیومی واتس، لورا هارینگ، آن میلر، دَن هدایا، جاستین تروکس، برنت بریسکو، رابرت فورستر، کاترین تاونی، لی گرانت، مانتی مونتگامری، ملیسا جرج
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۵ دقیقه

لس‌آنجلس. زنی (هارینگ)، سوار بر اتوموبیلی بزرگ که در جادهٔ مالهالند پیش می‌رود، پی می‌برد که می‌خواهند او را به قتل برسانند. پیش از آن‌که این جنایت اجرا شود، دو اتوموبیل دیگر (که رانندهٔ هر دو جوان‌هائی هستند که با هم مسابقه گذاشته‌اند) با اتوموبیل بزرگ به شدت تصادف می‌کنن. زن، گیج و بهوت خودش را از اتوموبیل بیرون می‌کشد و به آپارتمان ̎روت̎ ـ ستارهٔ سینمائی که دارد به مسافرت می‌رود ـ پناه می‌برد. ̎بتی̎ (واتس)، خواهرزادهٔ ̎روت̎ که آرزوی بازیگر شدن در سر دارد، توسط ̎کوکو̎ (میلر)، مدیر مجتمع به داخل آپارتمان هدایت می‌شود. ̎بتی̎، زن را در آپارتمان می‌یابد. زن اسم واقعی‌اش را به یاد ندارد و با دیدن پوستری از ̎ریتا هیورث̎ خودش را ̎ریتا̎ معرفی می‌کند. در رستورانی به نام ̎وینکی̎، مردی برای مردی دیگر تعریف می‌کند که کابوسی دیده که پشت رستوران اتفاق می‌افتد. وقتی دو نفری به پشت رستوران می‌روند، مرد با دیدن چهرهٔ سوختهٔ یک ولگرد، شوکه می‌شود. ̎آدام̎ (تروکس)، فیلم‌سازی جوان، در برابر پیشنهادهای سرمایه‌گذارهای مشکوک پروژهٔ جدیدش مقاومت می‌کند. ..

۲۶۷- فیلم فرزندان انسان – Children of Men (2006)

سال تولید : ۲۰۰۶
کشور تولیدکننده : انگلستان و آمریکا
محصول : مارک ایبراهم، اریک نیومن، هیلاری شور، تونی اسمیت و ائین اسمیت
کارگردان : آلفونسو کوآرون
فیلمنامه‌نویس : آلفونسو کوآرون، برمبنای رمانی نوشتهٔ پ. د. جیمز
فیلمبردار : امانوئل لوبسکی
آهنگساز(موسیقی متن) : جان تاونر
هنرپیشگان : کلایو اوئن، جولیان مور، مایکل کین، چیوتل اجیوفور، چارلی هانم، کلر ـ هوپ اشیتی و پم فریس
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۹ دقیقه

سال ۲۰۲۷ است و زنان دیگر نمی‌توانند بچه‌ای به دنیا آورند. جوان‌ترین ساکن روی کرهٔ زمین تازگی در هجده سالگی درگذشته و همهٔ امیدها و آرزوهای بشر نقش برآب شده است. در حالی‌که بحران و آشفتگی پایه‌های تمدن بشری را متزلزل کرده، دنیای در شرفِ مرگ و نیستی، آخرین شانس بقایش را در وجود زنی به نام ̎کی̎ (اشیتی) می‌بیند که به گونه‌ای غافل‌گیرکننده و غیرقابل درک، باردار شده است. و اکنون در حالی‌که فرقه‌های ملی‌گرای متخاصم به جان هم افتاده‌اند و رهبران دنیا شاهدند که چه‌طور کنترل قدرت از دستشان خارج می‌شود، مردی سرخورده، ̎تیودور̎ (اوئن) مأموریت می‌یابد از این زن محافظت و او را تا بندری هم‌راهی کند تا این آخرین امید بشریت بتواند در امینیت کامل، کودکش را به دنیا بیاورد.

۲۶۸- فیلم تقریباً مشهور – Almost Famous (2000)

سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ایان برایس و کامرون کرو
کارگردان : کرو
فیلمنامه‌نویس : کرو
فیلمبردار : جان کول
آهنگساز(موسیقی متن) : پیتر فرامپتن، آن ویلسن، نانسی ویلسن و کرو
هنرپیشگان : بیلی کروداپ، فرانسس مک‌دورمند، کیت هادسن، جیسن لی، پاتریک فیوجیت، زوئی دشانل، مایکل آنگارانو، فیلیپ سیمور هافمن و تری چن
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۲ دقیقه

̎ایلین میلر̎ (مک دورمند) با دو فرزندش، ̎آنیتا̎ (دشانل) و ̎ویلیام̎ (فیوجیت)، زندگی می‌کند، اما دیدگاه منفی‌اش نسبت به موسیقی راک و ترس از معتاد شدن بچه‌هایش به مواد مخدر، باعث شده تا بیش از حد بر آنان سخت بگیرد. ̎آنیتا̎ی سرکش از مدرسه اخراج می‌شود و به‌عنوان مهمان‌دار کاری پیدا می‌کند. اما ̎ویلیام̎ پانزده‌ساله، علاقه‌اش به موسیقی راک اندرول را پی می‌گیرد و مقالاتی دربارهٔ این نوع موسیقی در یک روزنامهٔ گمنام چاپ می‌کند. دیری نمی‌گذرد که مقالات او نظر ̎لستر بنگز̎ (هافمن)، سردبیر مجلهٔ معروف ̎کریم̎ را جلب می‌کند و از سوی این مجله به همکاری دعوت می‌شود. ̎ویلیام̎ برای شروع، مأمور مصاحبه با ̎ گروه استیل واتر̎ و نوشتن مطلبی در مورد آنان می‌شود. این مطلب برای ̎بنگز̎ رضایت‌بخش نیست، اما مورد توجه ̎بن‌ فانگ تورس̎ (چن)، سردبیر مجلهٔ ̎رولینگ استون̎ قرار می‌گیرد. ̎فانگ تورس̎ به ̎ویلیام̎ پیشنهاد نوشتن مطلبی تازه دربارهٔ گروه ̎استیل واتر̎ می‌دهد، که نهایتاً به روابط نزدیک او و گروه ̎استیل واتر̎ منجر می‌شود. ̎ویلیام̎ به‌رغم مخالفت‌های مادرش، با این گروه در سفر به شهرهای مختلف همراه می‌شود و با گیتاریست گروه، ̎راسل هاموند̎ (کروداپ)، و خوانندهٔ گروه، ̎جف بیبی̎ (لی) دوست صمیمی می‌شود. از سوی دیگر به ̎پنی لین̎ (هادسن)، دختری هم‌سن و سال خود که با این گروه همراه است، دل می‌بندد ـ اما ̎پنی̎ دل‌بستهٔ ̎راسل̎ است…

۲۶۹- فیلم قهرمان – HERO

سال تولید : ۲۰۰۲
کشور تولیدکننده : هنگ‌کنگ، چین و آمریکا
محصول : بیل کنگ و ژانگ ییمو
کارگردان : ییمو
فیلمنامه‌نویس : وانگ بین، لی فنگ و ییمو، برمبنای داستانی نوشتهٔ فنگ، بین و ییمو
فیلمبردار : کریستوفر دویل
آهنگساز(موسیقی متن) : تان دون
هنرپیشگان : جت لی، تونی لئونگ چیو ـ وای، مگی چئونگ مان ـ یوک، ژانگ زی‌یی، چن دائو مینگ و دانی ین
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه

چین، قرن سوم قبل از میلاد. یک ̎مرد̎ (لی)، پس از کشتن سه تن از دشمنان امپراتور ـ ̎آسمان̎ (ین)، ̎شمشیر شکسته̎ (چیو ـ وای) و ̎برف پرنده̎ (مان ـ یوک) ـ به حضور امپراتور چین (مینگ) شرف‌یاب می‌شود. پاداش او، علاوه بر پول و ثروت، نوشیدن در فاصلهٔ چهار ـ پنج‌ متری امپراتور شکاک است. وقتی امپراتور، چند و چون قتل‌ها را از او جویا می‌شود، ̎مرد̎ گزارش می‌دهد که ̎آسمان̎ را در یک رویاروئی کشته و شاهد عشقی سه‌سویه بوده که طرف اصلی‌اش ̎ماه̎ (زی‌یی)، پیش‌خدمت جوانی بوده که باعث شده ̎برف پرنده̎ از سرِ حسادت، ̎شمشیر شکسته̎ را به قتل برساند. ̎مرد̎، سپس از فرصت استفاده کرده و ̎برف پرنده̎ را شکست داده است. اما امپراتور این حکایت‌ها را باور نمی‌کند و می‌گوید ̎مرد̎ صرفاً به خاطر جلب اعتماد و ورود به بارگاه امپراتور این قتل‌ها را انجام داده، و هدف اصلی‌اش کشتن امپراتور است. ̎مرد̎ این نظر را می‌پذیرد ولی اضافه می‌کند که او به اختلاف بین ̎برف و پرنده̎ و ̎شمشیر شکسته̎ واقف است و می‌داند از دغدغه‌های عاطفی نشأت نمی‌گیرد و دلیل اصلی‌اش این است که ̎شمشیر شکسته̎ شرکت در این توطئه را نپذیرفته است…

۲۷۱- فیلم گم‌شده در ترجمه – Lost in Translation (2003)

سال تولید : ۲۰۰۳
کشور تولیدکننده : ژاپن و آمریکا
محصول : راس کتس و سوفیا کوپولا
کارگردان : سوفیا کوپولا
فیلمنامه‌نویس : سوفیا کوپولا
فیلمبردار : لنس ایکورد
هنرپیشگان : اسکارلت جوهانسن، بیل مورای، آکیکو تاکشیتا، کازویوشی مینامیماگوئه، کازوکو شیباتا، جووانی ریبیزی، تاکه، ریوایچیرو بابا و آکیرا یاماگوچی
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۲ دقیقه

̎باب هریس̎ (مورای) بازیگر آمریکائیِ شناخته‌شده‌ای است که زندگی حرفه‌ای‌اش در سرازیری افتاده. او که به کار و به امرارمعاش نیاز دارد، در برابر دستمزد هنگفتی، قبول می‌کند در یک آگهی تبلیغاتی ژاپنی شرکت کند که قرار است در توکیو فیلم‌برداری شود. ̎باب̎ که تفاوت‌های فرهنگی گیجش کرده، بخش اعظم اوقات فراغت خود را در هتلش می‌گذراند. در آن‌جا در نوشگاه هتل، با ̎شارلت̎ (جوهانسن) آشنا می‌شود. ̎شارلت̎، بیست و چند ساله، با ̎جان̎ (ریبیزی) ازدواج کرده است که عکاس موفقی است و برای انجام کاری سفارشی به توکیو آمده و خودش دنبال کارهایش است و همسرش را در هتل، تنها رها کرده است. ̎باب̎ و ̎شارلت̎، گذشته از حیرت و گیجی‌شان در برابر صداها و تصویرهای غریب توکیوی معاصر، در نارضایتی‌شان نسبت به زندگی خصوصی‌شان نیز با هم وجه اشتراک دارند…

۲۷۲- فیلم راه کارلیتو – Carlito’s Way (1993)

سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : یونیورسال
کارگردان : برایان د پالما
فیلمنامه‌نویس : دیوید کوپ، بر مبنای رمان‌های راه کارلیتو و دیر وقت نوشتهٔ ادوین تورس
فیلمبردار : استیون هـ. بروم
آهنگساز(موسیقی متن) : پاتریک دویل
هنرپیشگان : آل پاچینو، شان پن، پنه لوپی آن میلر، جان لگوییزامو، اینگرید راجرز، لوئیس گوزمن، جوزف سیراوو و ایدریان پاسدار
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۵ دقیقه

کارلیتو̎ (پاچینو) دلال مواد مخدر، به سی سال زندان محکوم می‌شود، اما با تلاش وکیلش، ̎دیو̎ (پن) پس از پنج سال آزاد می‌شود و تصمیم می‌گیرد سراغ کارهای خلاف نرود. او برای خرید سهمی از یک کلوب شبانه به هفتاد و پنج هزار دلار پول نقد نیاز دارد. پس از قتل عامی که در جریان یک معاملهٔ قاچاق صورت می‌گیرد، او این پول را به دست می‌آورد. ̎دیو̎ که با یکی از موکلانش، یک مافیائی به نام ̎تالیالوچی̎ (سیراوو) درگیری پیدا کرده، پای ̎کارلیتو̎ را به میان می‌کشد. ̎گیل̎ (میلر)، دختر مورد علاقهٔ ̎کارلیتو̎ او را از وارد شدن در ماجرای ̎دیو̎ و موکلش بر حذر می‌دارد، اما ̎کارلیتو̎ که خود را مدیون ̎دیو̎ می‌داند با او همکاری می‌کند. ̎دیو̎، ̎تالیالوچی̎ و پسرش ̎فرانکی̎ (پاسدار) را می‌کشد و با این کار، آتش کینه و انتقام را شعله‌ور می‌کند. ̎کارلیتو̎ نیز که قصد دارد با ̎گیل̎ به میامی برود، سرانجام در ایستگاه قطار کشته می‌شود.

۲۷۳- فیلم ۵۰۰ روز سامر – ۵۰۰ Days of Summer (2009)

۵۰۰ روزِ سامر (به انگلیسی: ۵۰۰ Days of Summer) فیلمی رمانتیک کمدی درام محصول سال ۲۰۰۹ است. داستان آن توسط اسکات نویشتاتر و مایکل اچ. وبر نوشته، توسط مارک وب کارگردانی و توسط مارک واترز تولید شده‌است. در این فیلم جوزف گوردون لویت و زویی دشانل نقش‌های اصلی را بر عهده داشتند. فیلم از ساختار روایت غیر خطی استفاده کرده، با داستانی تکیه بر شخصیت مرد و حافظهٔ او که به گذشته بازمی‌گردد و شکست‌های خود را بررسی می‌کند. فیلم‌برداری اصلی آن در آوریل ۲۰۰۸ در لس‌آنجلس، کالیفرنیا آغاز شد.

فیلم به موفقیتی گسترده و تحسین بسیاری از سوی منتقدان روبرو شد و با درآمد بیش از ۶۰ میلیون دلار به صورت جهانی، با بودجه ۷٫۵ میلیون دلار موفقیت فروش بسیار خوبی نیز داشت. بسیاری از منتقدان فیلم را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۰۹ انتخاب کردند.

فیلم در ساختار روایت پست مدرن غیرخطی ارائه شده‌است، بدین معنی که داستان به روزهای مختلف آشنایی و کارهای تام و سامر در ۵۰۰ روز ارتباطشان می‌پردازد؛ این خلاصه یک نسخه خطی از حوادث فیلم است. در شروع فیلم، راوی اعلام می‌کند که، «پیش از اینکه فیلم را ببنیدید، باید بدانید که این یک فیلم عاشقانه نیست».

داستان فیلم از یکی از روزهای پایانی فیلم، روز ۴۸۸ شروع می‌شود و یکباره همه چیز به روز اول بازمی‌گردد. داستان اصلی از تاریخ ۸ ژانویه هنگامی که تام هانسن (جوزف گوردون-لویت) با سامر فین (Summer) (زویی دشانل)، (سامر به معنی تابستان است) دستیار جدید رئیسش (کلارک گرگ) در دفتر دیدار می‌کند شروع می‌شود. تام به عنوان یک معمار آموزش دیده، اما به عنوان یک نویسنده در شرکت کارت پستال لس آنجلس کار می‌کند. پس از یک شب موسیقی که تام همراه با دوستش مکنزی (جفری آرند) و سامر سپری می‌کند، مکنزی در حالی که مست است اذعان می‌کند که تام به سامر علاقه‌مند است. سامر و تام شروع به آغاز دوستی می‌کنند، اما سامر به عشق حقیقی اعتقاد ندارد و به تام می‌گوید که هیچ وقت نمی‌خواهد دوست پسر داشته باشد.

۲۷۴- فیلم پاپیون – Papillon (1973)

سال تولید : ۱۹۷۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : روبر دورفمان و فرانکلین ج. شفنر
کارگردان : شفنر
فیلمنامه‌نویس : دالتون ترومبو و لورنزو سمپل جونیر، برمبنای رمانی خود سرگذشت‌نامه‌ای نوشته هانری شاری‌یر.
فیلمبردار : فرد کوئن‌کمپ
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گُلداسمیت
هنرپیشگان : استیو مکوئین، داستین هافمن، ویکتور جوری، دان گوردون، آنتونی زرب و وودرو پارفری.
نوع فیلم : رنگی، ۱۵۰ دقیقه.

یک زندانی محکوم به حبس ابد به نام «هانری شاری‌یر»، معروف به «پاپیون» (مکوئین) در کشتی حامل زندانیان، که آنان را به‌طرف جزیره گویانِ فرانسه می‌برد، با زندانی پولداری به نام «لوئی دگا» (هافمن) آشنا می‌شود. در گویان، آن دو را برای بیگاری به جنگل می‌فرستند و «پاپیون» فرار می‌کند، اما دوباره دستگیر و به سلول انفرادی برده می‌شود. «پاپیون» پس از تحمل دو سال حبس انفرادی، بار دیگر همراه «دگا» و یک زندانی دیگر فرار می‌کند، اما این بار نیز پس از مدتی دستگیر و به انفرادی بازگردانده می‌شود. سرانجام، پس از گذراندن یک «عمر»، رهائی می‌یابد و به‌عنوان مهاجرنشین به جزیره شیطان تبعید می‌شود، اما همچنان در اندیشه فرار است و در نهایت به منظور خود می‌رسد…

۲۷۵- فیلم ارتش سایه‌ها – Army of Shadows (1969)

ارتش سایه‌ها  فیلمی درام-دلهره‌آور از وقایع جنگ جهانی دوم به نویسندگی و کارگردانی ژان پیر ملویل، و با بازی لینو ونتورا، سیمون سینیوره، پل موریس و ژان-پیر کسل است که در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. محصول مشترک فرانسه و ایتالیا اقتباسی سینمایی از کتاب ژوزف کسل به همین نام در سال ۱۹۴۳ است که تجربیات کسل به عنوان یکی از اعضای مقاومت فرانسه را با نسخه‌های داستانی دیگر اعضای مقاومت ترکیب می‌کند.

ارتش سایه‌ها گروه کوچکی از مبارزان مقاومت را دنبال می‌کند که بین خانه‌های امن جابجا می‌شوند، با ارتش متفقین کار می‌کنند، خبرچین‌ها را می‌کشند، و تلاش می‌کنند تا از دستگیری و اعدامی که می‌دانند محتمل‌ترین سرنوشت آنهاست بگریزند. فیلم ضمن اینکه شخصیت‌هایش را قهرمانانه به تصویر می‌کشد، نمایی تاریک و غیررومانتیک از مقاومت ارائه می‌دهد.

فرانسه توسط ارتش آلمان نازی اشغال شده‌است، اوایل سال ۱۹۴۰ دولت ژنرال دوگل در تبعید به سر می‌برد و رژیم مارشال پتن از منابع رایش سوم، دفاع می‌کند. اقتصاد سقوطی هولناک را تجربه می‌کند و فقر و گرسنگی بیداد می‌کند. جنگ همچون هشت پایی غول آسا، پاهای بلند خود را به دور کره خاکی می‌پیماید و همه جا را درمی‌نوردد، از اروپا تا خاور دور، از آفریقا تا آمریکا.

آتش خانمان برانداز جنگ در اروپای غربی صنعتی و مدرن بیش از هرجایی زبانه می‌کشد، اینجا این هشت‌پای زشت‌روی بیش از هرجایی قربانی می‌گیرد، پیرو جوان، زن و مرد و خردسال و بزرگ‌سال از هر مقام و مرتبه‌ای را می‌توان در میان طعمه‌های او یافت و فرانسهٔ مارشال پتن یکی از مخوف‌ترین شکارگاه‌های هیولای جنگ جهانی است.

کنام گشتاپوو اس-اس، جولانگاه کفتاران و لاشخورانی که هرجا جنازه‌ای برزمین باشد، آن محل خانهٔ آنهاست. انگلستان، تنها جزیره مقاومت و پایداری در آن سوی کانال مانش محصور است و در زیر بارانی از بمب و خمپاره در انتظار کمک از آنسوی اقیانوس نشسته و آمریکا در خاور دور، نبردی هولناک را در برابر ارتش ژاپن رهبری می‌کند…

۲۷۶- فیلم سامورایی – Le Samouraï (۱۹۶۷)

سامورایی  از فیلم‌های مطرح موج نوی فرانسه محصول ۱۹۶۷ به کارگردانی ژان-پیر ملویل است.

آلن دلون، بازیگر مشهور فرانسوی، در اولین همکاری‌اش با ملویل (کارگردان مطرح موج نو) نقش قاتلی خونسرد را بازی می‌کند. قاتلی به نام جف کاستلو که فقط به‌خاطر پول آدم می‌کشد. صورت جذاب و سنگیِ دلون، که در حالت عادی هم بری از احساسات است، بهترین انتخاب برای ایفای نقش کاستلو است. فیلم اگرچه ویژگی‌های فیلم نوآر (فردی که به‌تنهایی به مقابله با سیستم برمی‌خیزد، سایه‌های تیره و نورپردازی نیمه‌تاریک) را دارد، ولی بیشتر در زمرهٔ فیلم‌های برخاسته از موج نوی فرانسه دسته‌بندی می‌شود.

جف کاستلو، قاتل خشمگین، در یک آپارتمان تک اتاقه در پاریس زندگی می کند و یک پرنده کوچک را در قفس به عنوان حیوان خانگی نگه می دارد.

پس از انجام قتل قراردادی مارتی، صاحب یک کلوپ شبانه، جف به وضوح توسط نوازنده پیانوی باشگاه، والری، و چندین شاهد دیگر از صحنه خارج می شود. پلیس مظنونان متعددی از جمله جف را برای ترکیب می آورد، اما شاهدان در مورد شناسایی به توافق نمی رسند.

جف آزاد می شود، اما کمیسر تصور می کند که او مقصر است و او را دنبال می کند. او دم را از دست می دهد و می رود تا حقش را برای ضربه دریافت کند، اما مردی که ملاقات می کند به جای پرداخت به او، سعی می کند او را بکشد و به بازویش شلیک می کند و جف متوجه می شود که کارفرمایان ناشناس او اکنون او را به عنوان یک مسئولیت می بینند زیرا او مظنون به قتل مارتی است. جف پس از درمان زخمش به کلوپ شبانه برمی گردد. در حالی که او رفته است، دو افسر پلیس به اتاق او ضربه می زنند و پرنده را در قفس به هم می ریزند.

پس از بسته شدن کلوپ شبانه، جف از والری می‌خواهد که او را به خانه‌اش ببرد، به این دلیل که به پلیس گفته است که او قاتل نیست، زیرا کارفرمایش به او گفته بود که این کار را انجام دهد. از او می خواهد که به او بگوید چه کسی او را استخدام کرده است و او می گوید تا دو ساعت دیگر با او تماس بگیرد. در همین حال، پلیس آپارتمان جین را بازرسی می کند و می گوید در صورتی که او از حقایق خود برای جف صرف نظر کند، او را تنها می گذارند، اما او قاطعانه این پیشنهاد را رد می کند.

۲۷۷- فیلم توهم بزرگ – The Grand Illusion (1937)

سال تولید : ۱۹۳۷
کشور تولیدکننده : فرانسه
محصول : ریمون بلوندی
کارگردان : ژان رنوار
فیلمنامه‌نویس : شارل اسپاک و رنوار
فیلمبردار : کریستیان ماتراس و کلود رنوار
آهنگساز(موسیقی متن) : ژوزف کوسما
هنرپیشگان : اریک فون استروهایم، ژان گابن، پی‌یر فره‌نه، مارسل دالیو، ژولی‌ین کارت، گاستون مودو، ژان داسته، دیتا پارلو و ژاک بکر.
نوع فیلم : سیاه و سفید. ۱۱۷ دقیقه.

در سال‌های اوج جنگ جهانی اول، زندانیانی از کشور مختلف متفق در یک بازداشتگاه آلمانی به اسارت درآمده‌اند. ریاست بازداشتگاه برعهده افسری آلمانی به‌نام “راوفن اشتاین” (فون استروهایم) است که نسبی اشرافی دارد. طرف اصلی او سه فرانسوی با پس‌زمینه‌های مختلف هستند: مکانیکی پاریسی، “مارشال” (گابن)، بانکداری یهودی به‌نام “رزنتال” (دالیو) و نجیب‌زاده‌ای به‌نام “بولدیو” (فره‌نه)، که به جبر زیر یک سقف قرار گرفته‌اند و باید با یگدیگر ارتباط برقرار کنند. اما ارتباط محتوم‌تر میان “بولدیو” و “راوفن‌اشتاین” به خاطر وجود پس زمینه مشترک اشرافیت ایجاد می‌شود که فرصت فرار را برای “مارشال” و “رزنتال” پدید می‌آورد. “بولدیو”، به دست “راوفن‌اشتاین” به مرگی با افتخار می‌رسد و “مارشال” و “رزنتال” خود را به خاک سوئیس می‌رسانند.

۲۷۸- فیلم ریو براوو – Rio Bravo (1959)

سال تولید : ۱۹۵۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : آرمادا
کارگردان : هوارد هاکس
فیلمنامه‌نویس : جولز فورتمن و لی براکت، برمبنای داستانی نوشته باربارا هاکس مکامبل.
فیلمبردار : راسل هارلان.
آهنگساز(موسیقی متن) : دیمیتری تیومکین.
هنرپیشگان : جان وین، دین مارتین، ریکی نلسن، آنجی دیکینسن، والتر برنان، وارد باند، جان راسل، پدرو گونزالز ـ گونزالز و کلود ایکینز.
نوع فیلم : رنگی، ۱۴۱ دقیقه.

ریو براوو، شهری مرزی و کوچک در تکزاس. “کلانتر جان ت. چنس” (وین)، “جو بردت” (ایکینز)، برادر سلطان گله‌داری منطقه را به اتهام قتل مردی بی‌گناه دستگیر می‌کند. گله‌دار بزرگ، “نیتان بردت” (راسل)، می‌کوشد تا با کمک هفت‌تیرگش‌هایش “استامپی” (برنان) تنها یاران “چنس” هستند. “دود” پس از مدت‌ها اعتیاد به نوش‌خواری، به‌خاطر رابطه‌ای نافرجام، می‌خواهد اعتماد به نفس و هویت دوباره خود را به دست آورد. در این گیرودار، یکی از دوستان “چنس” به‌نام “پت ویلر” (باند)، به قتل می‌رسد و دستیار او، “کلرادو” (نلسن)، نیز به گروه طرفداری قانون می‌پیوندد. سرانجام “چنس” با کمک یارانش بر مردان خبیث شهر غلبه می‌کند و ناچار می‌شود تا به محبوبه‌اش، “فدرز” (دیکینسن) بله بگوید…

۲۷۹- فیلم چقدر دره من سبز بود – How Green Was My Valley (1941)

سال تولید : ۱۹۴۱
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : داریل ف. زانوک
کارگردان : جان فورد.
فیلمنامه‌نویس : فیلیپ دان، برمبنای رمانی نوشته ریچارد له‌ولین.
فیلمبردار : آرتور نیومن.
آهنگساز(موسیقی متن) : آلفرد نیومن
هنرپیشگان : والتر پیجن، مارین اوهارا، دانلد کریسپ، آنالی، رادی مک‌داول، جان لودر، سارا آلگود، باری فیتس جرالد و پاتریک نولز.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۸ دقیقه.

اوایل قرن، ویلز جنوبی “هیو مورگان” (مک‌داول)، پسرکی ۱۲ ساله، همراه با خانواده‌اش در دهکده‌ای معدنی در دره‌ای سبز و زیبا زندگی می‌کند. آرامش و خوشبختی خانواده آرام‌آرام با شدت گرفتن طمع و زورگوئی‌های صاحبان معادن از بین می‌رود. “آقای مورگان” (کریسپ)، پدر “هیو”، چهار برادر بزرگ‌تر او را از پیوستن به اعتصاب کارگران منع می‌کند، آنان نیز چاره‌ای جز مهاجرت نمی‌بینند. “آنگاراد” (اوهارا)، خواهر “هیو”، به‌رغم علاقه‌اش به کشیش دهکده (پیجن)، مجبور به ازدواج با پسر یکی از صاحبان معادن می‌شود. سرانجام پدر در ریزش معدن کشته می‌شود و “هیو” نیز دهکده را ترک می‌کند…

۲۸۰- فیلم قایق افریکن کوئین – The African Queen

نوع فیلم : رنگی، ۱۰۵ دقیقه.
فیلمبردار : جک کاردیف
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن گری.
هنرپیشگان : هامفری بوگارت، کاترین هپیرن، رابرت مورلی، پیتر بول، تیودور بیکل و ریچارد مارنر.
محصول : سام اسپیگل
کارگردان : جان هیوستن
فیلمنامه‌نویس : جیمز ایجی، پیتر ویرتل و هیوستن، برمبنای رمانی نوشته س.ا. فورستر
سال تولید : ۱۹۵۲
کشور تولیدکننده : آمریکا

آغاز جنگ جهانی اول. “چارلی آلنات” (بوگارت) با قایق فرسوده “افریکن کوئین” مایحتاج مردم را در چند دهکده آفریقای جنوبی به دست‌شان می‌رساند. او در یکی از توقف‌هایش با پیردختری به‌نام “رز” (هپبرن)، خواهر کشیش “ساموئل سیر” (مورلی) آشنا می‌شود. چندی بعد که “چارلی” به همان دهکده باز می‌گردد می‌بیند که نیروهای آلمانی حمله کرده‌اند و “سیر ” را به قتل رساندە‌اند. در این‌جا “چارلی” تصمیم می‌گیرد “رز” را از منطقه خارج کند. اما به‌زودی آن دو آماده می‌شوند تا نقش خود را در مبارزه علیه آلمانی‌ها به عهده بگیرند…

۲۸۱- فیلم بوی خوش زن – Scent of a Woman (1992)

سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : مارتین برست
کارگردان : برست
فیلمنامه‌نویس : بو گلدمن، بر مبنای شخصیت‌هائی خلق شده توسط روگرو ماکاری و دینو ریزی از رمانی نوشتهٔ جووانی آرپینو
فیلمبردار : دانلد ا. تورین
آهنگساز(موسیقی متن) : توماس نیومن
هنرپیشگان : آل پاچینو، کریس اودانل، جیمز ریبهورن، گابریل انور، فلیپ ا. هافمن، ریچارد ونتور، سالی مورفی و برادلی ویتفورد
نوع فیلم : رنگی، ۱۳۷ دقیقه

̎چارلی سیمز̎ (اودانل) صاحب بورس یک کالج شده که قطعاً درهای هاوارد را به رویش باز خواهد کرد. ̎چارلی̎ برای درآوردن پول بلیت هواپیمای خود، با پاسخ به آگهی ̎خانم رسی̎ (مورفی) که دنبال مراقب برای پدر نابینایش، ̎سرهنگ دوم بازنشسته فرانک اسلید̎ نابینا (پاچینو) می‌گردد، کاری موقت گیر می‌آورد. نخستین ملاقات آن دو بدشگون است: ̎اسلید̎ مردی مستبد است و زود از کوره در می‌رود بنابراین ̎چارلی̎ با اکراه می‌پذیرد که برای دو سه روز آخر هفته از ̎اسلید̎ مواظبت کند. از طرف دیگر در کالج، ̎چارلی̎ و دوستش ̎جرج ویلیس̎ (هافمن) شاهد یک سیاه‌بازی بوده‌اند که سر ناظم کالج ̎ آقای تراسک̎ (ریبهورن) پیاده کرده‌اند و ̎تراسک̎ تهدید کرده که اگر ̎چارلی̎ ̎جرج̎ واقعیت را نگویند، پس از تعطیلات در مورد تنبیه‌شان تصمیم‌گیری خواهد کرد. ̎چارلی̎ برای عید شکرگزاری نزد ̎اسلید̎ می‌رود. به محض آنکه خانوادهٔ ̎رسی̎ خانه را ترک می‌کنند، ̎اسلید̎ فاش می‌سازد که نقشهٔ چند روز اقامت دیوانه‌وار را در نیویورک ریخته است …

۲۸۲- فیلم دفتر یادداشت -The Notebook (2004)

سال تولید : ۲۰۰۴
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : مارک جانسن و لین هریس
کارگردان : نیک کاساویتس
فیلمنامه‌نویس : جرمی لیون، بر مبنای اقتباس جان ساردی از رمانی نوشتهٔ نیکلاس اسپارکس
فیلمبردار : رابرت فریس
آهنگساز(موسیقی متن) : جری هی
هنرپیشگان : رایان گازلینگ، ریچل مک‌آدامز، جیمز گارنر، جینا رولندز، جیمز مارسدن، کوین کانولی، دیوید تورنتن، جیمی آن براون، سام شپارد و جون آلن
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۳ دقیقه

کارولاینای شمالی. زمان حال. در یک خانهٔ سالمندان، پیرمردی، داستان دو عاشق و معشوق جوان را برای یکی از خانم‌های مقیم آن‌جا می‌خواند. معلوم می‌شود که نام مرد ̎نوآ کلهون̎ (گارنر) و آن زن، همسرش، ̎آلی̎ (رولندز) است که حالا از آلزایمر رنج می‌برد. ̎نوآ̎ حکایت زندگی خودشان را برایش می‌خواند و بدین‌ ترتیب امید دارد که شاید زن یادش بیاید کیست. فیلم که به گذشته نقب می‌زند و هرازگاه دوباره به زمان حال برمی‌گردد، رابطهٔ آن دو را از اوایل دههٔ ۱۹۴۰ تا به امروز توصیف می‌کند. ̎نوآ̎ (گازلینگ)، پس از آن‌که ̎آلیِ̎ نوجوان (مک‌آدامز) را به‌طور گذرا می‌بیند، به او پیله می‌کند و قرار ملاقاتی می‌گیرد. رابطه‌ای بین آن دو آغاز می‌شود ولی والدین ثروتمند ̎آلی̎ راضی نیستند دخترشان با پسری از خانواده‌ای فقیر معاشرت کند و نقشه‌ای می‌چینند تا آن دو را از هم جدا کنند. پیش از آن‌که آن دو به هم بپیوندند، ̎آن̎ (آلن)، مادر ̎آلی̎، دخترش را به شهر مجاور می‌برد. وقتی آمریکا وارد جنگ می‌شود، ̎نوآ̎ به ارتش ملحق می‌شود. او نامه‌هائی محبت‌آمیز برای ̎الی̎ می‌نویسد ولی…

۲۸۳- فیلم مردی برای تمام فصول – A Man for All Seasons (1966)

سال تولید : ۱۹۶۶
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : هایلند
کارگردان : فرد زینه‌مان
فیلمنامه‌نویس : رابرت بولت، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشته خودش.
فیلمبردار : تد مور.
آهنگساز(موسیقی متن) : ژرژ دلرو.
هنرپیشگان : پل اسکافیلد، رابرت شا، وندی هیلر، لیو مکرن، اورسن‌ولز، سوزانا یورک، نایجل داونپورت، کالین بلیکلی و جان هرت.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۰ دقیقه.

سال ۱۵۲۸. “هنری هشتم” (شا) از ازدواج با بیوه برادرش (که پاپ تازه آن را مشروع اعلام کرده) فرزندی ندارد و خواهان طلاق است، اما پاپ چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. “سرتوماس مور” (اسکافیلد)، روش‌فکر کاتولیک و محبوب شاه، در مقام صدراعظمی جانشین “کاردینال ولزی” (ولز) می‌شود. “هنری” امیدوار است بتواند به کمک او طلاق را عملی کند. “مور” که قلباً مخالف نیست شاه است استعفا می‌دهد و می‌کوشد با سکوت، امنیت خود و خانواده‌اش را حفظ کند. اما شاه می‌خواهد تائید رسمی او را به دست آورد. “توماس کرامول” (مکرن) منشی صدارت از او می‌خواهد تا سوگند وفاداری به شاه رابخورد، ولی “مور” مقاومت می‌کند و به زندان می‌افتد. با این‌همه دشمنانش مدرک قاطعی برای اثبات مخالفت او با شاه ندارند تا این‌که با خیانت “رچارد ریچ” (هرت) جوان جاه‌طلب و شاگرد سابق “مور” به مدرکی دست می‌یابند. سرانجام “مور” جان خود را بر اعتقاداتش می‌گذارد…

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.