۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر

خودروبازها همیشه دستشان برای انتخاب شبیه‌ساز چندان بسته نبوده و بسیاری از استودیوها و ناشران حداقل یک ویدیوگیم خودرو محور در کارنامه خود به ثبت رسانده یا قصد دارند در اختیار مخاطب بگذارند. باتوجه به تفاوت سلایق، سعی کردیم دسته‌بندی براساس کاربرد شبیه‌سازهای خودرومحور را درنظر بگیریم و پیشنهادهای باکیفیت را ضمن ذکر نکات مثبت و منفی هر یک معرفی کنیم. به طور کلی چهار دسته‌بندی در این مقاله پیش‌روی شماست؛ دسته اول شامل نمونه‌هایی که برای تجربه آنلاین بهترین گزینه به حساب می‌آیند، دسته دوم شبیه‌سازهایی که برای انجمن‌ها و کامیونیتی‌ها بهترین فضا را ایجاد کردند، دسته سوم گزینه‌هایی که به کنسول‌دارها پیشنهاد می‌شود و در نهایت دسته‌بندی‌ برای حوزه‌‌های تخصصی درنظر گرفتیم.

<!–

–>

شبیه‌ساز برای رقابت‌های آنلاین:

RaceRoom


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

باوجود اینکه در شبیه‌سازی تحت عنوان ریس روم، قرار است فضای آنلاین را در یک انجین قدیمی تجربه کنیم، اما قدمت این نمونه که به یک دهه می‌رسد که باعث شده تا به امروز فضای غنی از پلیرها ایجاد شود و البته زمینه‌ساز چنین شرایطی هم شروع رایگان و تنوع در کلاس‌های رقابتی این شبیه‌ساز بوده که بین پلیرهای متنوعی (اکثرا خارجی) پذیرش بالایی برای آن به وجود می‌آورد. دو سال پیش هم در مطلبی برای معرفی ۳۰ بازی برتر ریسینگ توضیحات بیشتری درباره این شبیه‌ساز و سابقه آن در ویجیاتو پرداخته بودیم.

Assetto Corsa Competizione


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

در شرایط فعلی که هنوز شبیه‌ساز دیگری تحت عنوان Rennsport عرضه نهایی نشده است، می‌توان ادعا کرد که در حال حاضر، نسخه اختصاصی استو کورسا در رشته مسابقات گرندتورینگ یا به عبارت صحیح‌تر رده GT3 و GT4 مسابقات فدراسیون اتومبیل‌رانی “FIA” بهترین گزینه برای رقابت‌های آنلاین در سطح بالا است. این محصول که توسط استودیو ایتالیایی Kunos Simulazioni ساخته شده، با تمرکزی که روی فقط یک رشته خاص داشته، توانسته فیزیک و صدای بسیار نزدیک به واقعیت را پدید آورد. البته که ضمن حضور بخش چندنفره یا آنلاین قوی، پشت سر گذاشتن مراحل بخش پیشرفت‌محور یا Career در این شبیه‌ساز نیز کار هرکسی نبوده و واقعا دشوار است. باوجود اینکه کامپتیزیونه در کنسول‌های نسل هشتم تجربه چندان جالبی را ارائه نکرد، اما در نسخه‌های نسل نهمی شاید بتوان گفت که بهترین تجربه فیزیکی را در بین رقبای خود فراهم کرده است.

iRacing


برای بسیاری از رانندگانی که تا بالاترین سطح از رقابت‌های شبیه‌ساز رسیده‌اند ای‌ریسینگ اولین انتخاب بود. باوجود عمر ۱۵ ساله هنوز هم کیفیت مدل‌ها و پیست‌های لیزراسکن شده قابل قبول و کاربردی به نظر می‌رسد، چرا که از همان مراحل اولیه تولید، تصمیم گرفته شده که سطح جزئیات بالایی ارائه شود. روند کسب امتیاز امنیت هم در ای‌ریسینگ یکی از مهم‌ترین دلایل ماندگاری آن به حساب می‌آید، با این وجود هزینه بالای اشتراک و محتواهای این شبیه‌ساز باعث شده که انتخاب اول گیمرهای ایرانی نباشد. برای اثبات تازه بودن حس‌وحال ای‌ریسنگ (حتی تا به امروز) لازم است اطلاع داشته باشید که حق استفاده از سری مسابقات نسکار از سال ۲۰۲۴ به جای مجموعه موتوراسپرت گیم، در اختیار این عنوان قرار گرفته است.

شبیه‌ساز نسکارشبیه‌ساز نسکار

شبیه‌سازهای کامیونیتی محور:

Assetto Corsa


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

بدون هیچ شکی بیشترین مادها برای نسخه عادی استوکورسا ساخته شده و در کنار این فضای غنی، کامیونیتی پر رونقی هم وجود دارد که محتوای تولید شده را بین همدیگر تبادل می‌کنند. درکنار استفاده از این محتوا، اجتماع پلیرها باعث شده که همواره لیگ‌های قوی در این شبیه‌ساز برقرار باشد. هزینه پایین‌تر استفاده از استوکورسا نسبت به سایر شبیه‌سازهای انجمن محور نیز از دیگر مزایایی به حساب می‌آید که باعث شده این بازی به انتخاب اول پلیرهایی تبدیل شود که از سینگل پلیر بودن خسته شده‌اند و نیاز به ورود به فضای آنلاین را در فیزیکی جدی حس می‌کنند. البته هوش مصنوعی ضعیف بخش آفلاین استوکورسا هم در ایجاد این انگیزه بی‌تاثیر نبوده است.

Automobilista 2


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

دومین نسخه از اتوموبیلیستا، نتیجه آخرین استفاده از انجینی‌ست که استودیو سازنده سری نیدفوراسپید شیفت آن را پایه‌گذاری کرده بود. در این سری که استودیو ریزا اولین نسخه آن را در سال ۲۰۱۳ بنا نهاد، سادگی در دسترسی به منوها موردی بوده که باتوجه به تنوع بالای کلاس‌های پوشش داده شده، الزامی به نظر می‌رسید. به غیر از بخش تایم ترایال برای مقایسه رکورد زمانی ثبت شده، نمی‌توان انتظار آنچنانی از بخش غیرآنلاین داشت. برای بهره‌برداری مناسب از گستردگی ایجاد شده در کلاس‌های مختلف خودروها، به تناسب آن پیست‌های زیادی هم در لیست انتخاب وجود دارد و برای ایجاد این تنوع، استودیو سازنده به سراغ ایده‌پردازی و خلق مسیرهای ابتکاری هم رفته‌اند.

rFactor 2


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب یک شبیه‌ساز، خروجی ارسال شده به عنوان فورس‌فیدبک به فرمان است. برای بهره‌مندی از برترین تجربه بابت بازخورد فرمان در بالاترین سطح فناوری در این خصوص، می‌توان به سراغ اصلی‌ترین‌ عنوان ساخته شده توسط استودیوهای موتوراسپرت گیم رفت که از فیزیک اختصاصی isiMotor در نسخه ۲.۵ استفاده می‌کند. اما بهره از چنین حس رانندگی سطح بالایی، به سادگی در آر فکتور ۲ امکان‌پذیر نبوده و منوها پیچیدگی زیادی را ایجاد کرده‌اند که باعث شده داشتن تجربه کاربری قبلی در استفاده از این ساختار، برتری به حساب آید. بخش آفلاین آر فکتور ۲ به خاطر استفاده از هوش مصنوعی مناسب، تجربه بهتری نسبت به سایر گزینه‌های انجمن محور را فراهم کرده است.

کنسول‌ها:

F1 23


شبیه‌ساز F1شبیه‌ساز F1

می‌توان تغییرات اعمال شده در F1 فصل ۲۰۲۳ را از زمانی که تحت اختیار کمپانی EA قرار گرفته مثبت ارزیابی کرد. استودیو باسابقه کدمسترز در فیزیک F1 تغییراتی درنظر گرفته که کنترل بهتری را فراهم آورده و تجربه بی‌نقص‌تری را ارائه می‌دهد. این فیزیک در ایجاد فضای بهتر آنلاین هم کمک کرده که به خاطر اعتبار بالای مسابقات F1 و کراس پلت‌فرم بودن رقابت‌ها «حتی با PC»، می‌توان به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای حضور در سطح بالا رقابت‌ها از این گیم یاد کرد. در واقع با این نسخه جدید، مسیر رسیدن به سطح حرفه‌ای هموارتر شده و جامعه پلیرهای فرمولا وان را کاملا راضی ساخته است. اعتباری که فدراسیون اتومبیل‌رانی و مجموعه برگزار کننده مسابقات F1 به این عنوان داده‌اند در کنار تلاش‌های EA باعث شده که فضای ورزش الکترونیک در این بازی در اولویت قرار گیرد؛ با این وجود بخش آفلاین و روایت داستانی قوی در کنار خودروهای جاده‌ای که در این نسخه جدی‌تر گرفته شده، هر سه باعث شده‌اند که برای تجربه آرکید هم بتوان F1 امسال را به جامعه بیشتری پیشنهاد داد.

Forza Motorsport


نسخه‌های قبلی فورتزا موتوراسپرت را نمی‌توانستیم پیشنهاد مناسبی برای پیگیری در فضای آنلاین بدانیم. چه از نظر درگیری با رقبای غیر هم‌سطح و چه از لحاظ فیزیک و حتی جوایز یا پرایزپول ارائه شده برای رقابت‌های آنلاین، آنچنان جدی نبودند. به همان ترتیبی که در F1 جوایز و اهمیتی که به مسابقات آنلاین داده می‌شود باعث شده‌اند که خود این گیم نیز اهمیت پیدا کند، باید منتظر بود که ببینیم مایکروسافت چه برنامه‌ای برای موتوراسپرت جدید دارد.

شبیه‌ساز فورتزاشبیه‌ساز فورتزا

البته که متاسفانه درحال حاضر ساختار نامناسبی بابت ارتقاهای فنی خودرویی که پلیر می‌راند برای بخش آنلاین فورتزا موتوراسپرت درنظر گرفته شده؛ به طوریکه همچون یک بازی ماشین‌سواری کاملا آرکید و برخلاف شبیه‌سازها، خود ماشین شما هم درجه و سطح داشته و ارتقاهای فنی را فقط زمانی می‌توانید روی آن سوار کنید که درجه و سطح آن ماشین نیز بالا رفته باشد. چنین ساختاری مربوط به بازی‌های روایت محور بوده و متعلق به فضای آرکید این سبک هستند؛ لذا بهتر بود همچون دیگر شبیه‌سازهای حرفه‌ای خودرو، دست راننده برای ارتقاهای فنی و تیونینگ خودرو باز گذاشته شده و چیزی شبیه به قوانین فدراسیون اتومبیل‌رانی بابت حجم موتور و وزن و… محدودیت وجود داشته باشد. در هرحال به غیر از چنین مشکلات ساختاری که احتمالا در نسخه‌های بعدی در رابطه با آنها تجدید نظر خواهد شد، به علت انجین جدیدی که فیزیک کلی فورتزا موتوراسپرت را بهبود داده، اکنون می‌توان پس از سال‌ها آن را به عنوان یک شبیه‌ساز به افراد علاقه‌مند به این حوزه معرفی کرد.

Gran Turismo 7


در نقطه مقابل موتوراسپرت که به راحتی با دراختیار داشتن اشتراک گیم پس، امکان تجربه آن فراهم است،‌ گرن توریسمو ۷ وجود دارد که به غیر از قیمت بالای خود بازی‌، محتوای داخلی نیز حتی نسبت به نسخه قبل یعنی «گرن توریسمو اسپرت» گران‌تر شده. مشکل قدیمی صداگذاری‌ در گرن‌توریسمو همچنان حضور دارد؛ باوجود اینکه جیغ تایرها کماکان یکسان است، در فیزیکی که به کمک تایرساز مشهور فرانسوی «میشیلن» خلق شده، تجربه بهتری از سطح جاده ارائه می‌شود. در دوره‌ای که حتی اکثر ست‌های شبیه‌ساز امکان ارائه بازخورد روی پدال‌ها را فراهم نمی‌کنند، با در اختیار گرفتن دوال سنس در دستان، تجربه بسیار دقیقی از پدال‌ها مخصوصا ترمز ارائه می‌شود. می‌توان ادعا کرد که به واسطه اولویت داشتن رقابت‌های آنلاین، برخی از فیزیک‌ها همچون تاثیر دینامیکی سنگین کردن دنده و اثر تخریبی آن با واقعیت مغایرت دارد. از دیگر انتقادها به گرن‌توریسمو یکجا نبودن بخش‌های فروش و ارتقای فنی خودروهاست که در برخی از موارد باعث ایجاد گیم‌پلی بهتر شده و در برخی از مواقع مانع از ایجاد تجربه سریع‌ می‌شود.

شبیه‌ساز المپیکشبیه‌ساز المپیک

برخوردها در گرن‌توریسمو همچنان به نفع خودروسازان در کمترین سطح تخریب انجام می‌شود و متاسفانه برخی از خطاهایی که پلیر در بخش کریر «بخش روایتی که در کافه بازی در جریان است» مرتکب می‌شود، غیر قابل بازگشت هستند. از سوی دیگر، همکاری با فدراسیون اتومبیل‌رانی، حضور در المپیک eSport 2023 و درنظر گرفتن هوش مصنوعی اختصاصی سونی به نام سوفی باعث شده که تجربه سطح بالایی را داشته باشیم، درکنار اینکه مثل همیشه تمرکز در گرن‌توریسمو به پیشینه صنعت خودرو بوده است. درنهایت ارائه امکان تجربه ۱۲۰ فریم باعث شده که این نسخه یکی از اصلی‌ترین پیشنهادهای کنسولی برای حضور در رقابت‌های آنلاین به حساب آید.

شبیه‌ساز مسابقات تخصصی:

NASCAR Heat 5


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

از آنجایی که کامیونیتی علاقه‌مندان به نسکار نسبت به سایر زمینه‌ها شرایط پیچیده‌تری دارد، انتخاب گزینه درست در این رشته حساسیت بیشتری داشته و با وجود اینکه موتوراسپرت گیم به عنوان مالک فعلی «تا سال ۲۰۲۳» سعی داشت با استفاده از انجین isiMotor در کنار آنریل، برای نسکار ایگنیشن فضای حرفه‌ای‌تری را ایجاد کند، اما کنار هم قرار گرفتن آنریل ۴ و انجین آرفکتور نهایتا باعث ایجاد ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی در فیزیک و بعضا گرافیک نسکار ایگنیشن شد. به همین خاطر به‌روزرسانی‌ها بیشتر با تمرکز روی نسکار هیت ۵ ارائه می‌شود.

Rally


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

پیش از هرچیز پیشنهاد می‌کنیم علاقه‌مندان این سبک، تجربه ریچارد بِرنز رالی ” Richard Burns Rally” را از دست ندهند. همچنین درت رالی ۲ نیز عنوان مناسبی با سطح جزئیات بالاتر است. از سوی دیگر اگر به دنبال تجربه آرکیدتری از رالی هستید، درت ۵ را به عنوان نسخه‌ای می‌شناسیم که به انتظارات به خوبی پاسخ داده است. اما درست برخلاف شرایطی که EA برای F1 23 ایجاد کرده بود، WRC GENERATION به عنوان نخستین شبیه‌ساز از دوره هیبرید شدن مسابقات قهرمانی جهانی رالی، نسبت به نسخه‌های قبلی تغییرات مثبتی نداشت؛ به همین خاطر EA قول تغییرات زیادی را برای نسخه‌ای داده که قرار است از ۳ نوامبر «۱۲ آبان» برای فصل جدید مسابقات WRC عرضه شود.

Offroad


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

همان‌طور که به خاطر فضای بیابانی و جنگلی فراوان ایران، بستر مناسبی برای استفاده از فضای آفرود برای خودروهای دودیفرانسیل در کشور ایجاد شده و حتی فدراسیون اتومبیل‌رانی کشور هم با دو رشته کاملا متفاوت سافاری و آفرود مسابقات این سبک را پیگیری می‌کند، برای مخاطب ایرانی هم گیم‌های آفرود محور محبوبیت پیدا کرده‌اند. عنوان اصلی کراس پلت‌فرم این سبک را می‌توان محصولات استودیو سیبر “Saber Interactive” یعنی MudRunner و اسنورانر دانست. البته در چنین فضایی اچ دی سی یا Heavy Duty Challenge هم برای تجربه سنگین‌سوارها پیشنهاد می‌شود.

FIA European Truck Racing Championship


حالا که در بحث آفرود پای سنگین‌سوارها به میان آمد، بد نیست به یکی از نمونه‌های موفق شبیه‌ساز کامیون هم اشاره کنیم که FIA European Truck Racing Championship نام دارد؛ از لحاظ اجرای فیزیک ترمزگیری‌های چندگانه و لزوم تخلیه فشار کمپرسورها سعی شده که سطح بالایی از شبیه‌سازی ارائه شود. باوجود فاصله داشتن با فیزیک شبیه‌‌سازهای به‌روز، اما تجربه متفاوت و چالش‌برانگیزی را مخصوصا در فضای آنلاین و حتی کنسولی ایجاد می‌کند. تنوع گزینه‌های قابل انتخاب، محدود به تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات رسمی هستند و روی ارتقای فنی و ظاهری هم حساب زیادی باز نکنید.

شبیه‌ساز کامیونشبیه‌ساز کامیون

CarX Drift Racing


۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو۱۵ بازی شبیه‌ساز اتومبیل‌رانی برتر - ویجیاتو

خیلی سخت می‌توان باور کرد که استودیویی از فضای موبایل کارخود را شروع کند و با عرضه پنج گیم موبایل با یک انجین یکسان، بتواند بهترین فضا را برای تجربه استاندارد از مسابقات دریفت ارائه کند. کمتر شبیه‌سازی در این لیست جرات درنظر گرفتن فیزیک دریفت را داشته و در هیچ‌کدام از این موارد، قوانین به صورت کامل درنظر گرفته نشده‌اند. اما در CarX Drift Racing حتی به جز بخش انفرادی، می‌توانیم از رقابت‌های دونفره سوئسو که هسته اصلی و هیجان خالص دریفت هستند نیز لذت ببریم. لازم به ذکر است که درحال حاضر کار ایکس دریفت ریسینگ هم روی گوشی‌های موبایل قابل نصب است و هم روی کامپیوتر و البته که روی کنسول‌های مایکروسافت و سونی.

KartKraft


در پایان با وجود اینکه برخی از گزینه‌های این لیست تجربه کارتینگ را به نحوه مطلوبی ارائه می‌کنند «مخصوصا اتومبیلستا ۲» اما لازم می‌دانیم که شبیه‌ساز تخصصی این سری مسابقات یعنی KartKraft را هم معرفی کنیم که در اصل از همان انجین isiMotor آرفکتور۲ برای خلق فیزیک آن استفاده شده است. برخلاف شرایط نسکار ایگنیشن، در کارت‌کرفت جزئیات بی‌نهایت دقیقی را شاهد هستیم که به واسطه محدود بودن تنوع در انتخاب‌ها و شباهت فنی نمونه‌های اسکن شده به وجود آمده است.

شبیه‌ساز کارتینگشبیه‌ساز کارتینگ

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.