۱۵ انیمه برتر درباره فرهنگ سامورایی؛ از «جنگجویان رونین» تا «شیطان کش»

تعداد کمی از نمادهای فرهنگی یا تاریخی ژاپنی هستند که به اندازه‌ی سامورایی‌ها را شناخته شده‌ باشند. سامورایی‌ها طبقه‌ای شریف از جنگجویان هستند که بی‌رحمانه از ژاپن دفاع کردند و نزدیک به ۷۰۰ سال صادقانه به اربابان خود خدمت کردند. به همین دلیل، تعداد زیادی از افسانه‌ای‌ترین داستان‌های ژاپن که در عصر مدن در قالب انیمه به جهان عرضه می‌شوند، داستان سامورایی، این جنگجویان منحصر به فرد را به تصویر می‌کشند.

این انیمه‌ها بر اساس تاریخ و واقعیت باشند، یا کاملاً افسانه‌ای و یا مخلوطی از این دو، در هر ژانری که باشند از اکشن گرفته تا درام و عاشقانه، اشتراک همه‌ی آن‌ها به تصاویر کشیدن سامورایی‌ها و فلسفه آنهاست.

۱۵. ۱۰ دلاور (Brave 10)

انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: ساکیماکورا
  • سال پخش: ۲۰۱۲
  • ژانر: فراطبیعی، تاریخی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۴ از ۱۰

داستان انیمه‌ی «۱۰ دلاور» در دوره‌ی جنگ‌های داخلی ژاپن اتفاق می‌افتد. سایزو کیریگاکوره یکی از اعضای قبیله نینجا ایگا است، جنگجویی بی‌رحم با آینده‌ای نامشخص. پس از این که سایزو دوشیزه عبادتگاه، ایسانامی را از دست قاتلان نجات می‌دهد، متوجه می‌شود که این دوشیزه برای پیدا کردن پناهگاه با یکی از اربابان فئودال مشهور، سانادا یوکیمورا، همسفر شده است. پس از رسیدن به قلعه سانادا، این ارباب هر دو نفر را به عنوان بخشی از ۱۰ دلاور خود، گروهی از جنگجویان قدرتمند که می‌توانند جریان نبرد را تغییر دهند، استخدام می‌کند. با این حال، همانطور که دلاوران در حال پرورش مهارت‌های خود هستتند، رفته رفته متوجه می‌شوند که ایسانامی رازی را پنهان کرده است و با رشد قدرت تاریک عجیب درون او، سایزو سرنوشت خود گره خورده با سرنوشت او می‌بیند.

کتاب زندگی روزمره ژاپنی‌ ها در دوره سامورایی ها اثر لویی فردریک نشر نگاه

درست است که انیمه‌ی «۱۰ دلاور» در درجه‌ی اول یک انیمه سامورایی است، اما تمرکز تاریخی داستان بر دوره‌ی جنگ‌های داخلی ژاپن و نبرد بین توکوگاوا شوگونات و وفاداران تویوتومی باعث شده تا به نخستین عنوان این لیست تبدیل شود. البته مشخصاً وقایع و اطلاعات تاریخی آمده در این سریال، به خصوص به دلیل نقش پررنگ قدرت‌ها و عناصر جادویی در داستان، آنچنان دقیق نیست. اما این عناصر تنها بخش حماسی این دوره زمانی پرفراز و نشیب را تقویت می‌کنند. «۱۰ دلاور» اقدام شجاعانه و دیوانه‌کننده است که دیدگاهی جدید در مورد شخصیت‌های مشهور تاریخی ارائه می‌کند. در مجموع، این سریال بسیار دست کم گرفته شده است، درست است که دارای معایبی است، اما اکشن جادویی و تعداد قسمت‌های کم، آن را به یک انتخاب مناسب برای دوستداران انیمه سامورایی تبدیل کرده است.

۱۴. جنگجویان رونین (Ronin Warriors)

جنگجویان رونین

  • استودیو سازنده: سانرایز
  • سال پخش: ۱۹۸۸
  • ژانر: ماجراجویانه
  • رتبه IMDB به انیمه: ۴ از ۱۰

انیمه «جنگجویان رونین» که در ژاپن با نام «سامورایی زره‌پوش افسانه‌ای» (Legendary Samurai Armor Troopers) نیز شناخته می‌شود، یک انیمه سامورایی فانتزی است که در ابتدا در سال ۱۹۸۸ پخش شد. هزار سال پیش، شیطان تالپا با مشت آهنین و ظالمانه بر زمین حکومت می‌کرد. اما بلاخره یک جنگجوی قدرتمند توانست او را شکست دهد و بعد از تبعید دیو به جهان زیرین، از قطعات زره‌اش نه مجموعه زره جدید با قدرت‌های عرفانی ساخت و هرمجموعه را به بزرگترین خاندان‌های جنگجو ژاپن سپرد. حالا تالپا با ارتشش برگشته است. ریو، کنتو، سیج، سی و روون، حاملان امروزی زره‌ها، تنها کسانی هستند که می‌توانند جلوی او را بگیرند، اما ابتدا باید قدرت کامل زره‌های خود را بشناسند.

انیمه‌ی «جنگجویان رونین» یک قسمت از جهانی گسترده‌تر است. این مجموعه به وضوح از سبک ابرقهرمان‌های تبدیل شونده که در مجموعه‌های توکوساتسو دیده می‌شود الهام می‌گیرد و زیبایی‌شناسی علمی-تخیلی منحصربه‌فردی هم دارد که با سبک سامورایی‌اش ترکیب شده است. زره‌ها به همان اندازه که از زره‌های سامورایی، از مجموعه‌های مکانیکی مانند «موبایل سوت گاندام» (Mobile Suit Gundam) الهام گرفته‌اند، اما قدرت‌ها همگی بر اساس عرفان سنتی ژاپنی است. مطمئناً این انیمه ترکیب عجیبی از ژانرها است که مشکلاتی مشابه سایر انیمه‌های این دوره زمانی دارد، اما همچنان می‌تواند داستانی جذاب با پس‌زمینه‌ی سامورایی و با طراحی خیره کننده برای تمام سنین روایت کند.

۱۳. موشیبوگیو (Mushibugyou)

موشیبوگیو انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: سون آرکز پیکچر
  • سال پخش: ۲۰۱۳
  • ژانر: فانتزی، اکشن
  • رتبه IMDB به انیمه: ۵ از ۱۰

اگر سامورایی‌ها مجبور به مبارزه با حشرات غول پیکر شوند چه می‌شود؟ این موضوع ایده اصلی انیمه «موشیبوگیو»، اقتباسی از مانگای موفق به همین نام است. در دوره ادو، ژاپن توسط حشرات غول پیکری به نام موشی مورد حمله قرار می‌گیرد. در نتیجه برای ۱۰۰ سال، شگون بزرگترین جنگجویان کشور را تحت عنوان اعضای گشت شهری، به منظور مبارزه با تهدید موشی استخدام کرد. وقتی پدر جین بی سوکیشیما از انجام وضایفش در گشت شهری ناتوان می‌شود، این سامورایی جوان به گشت شهری می‌پیوندد تا جای پدرش را پر کند. درست است که جین بی قوی‌ترین عضو تیم جدیدش نیست اما مصمم است خود را ثابت کند و ادو را در کنار دوستان و متحدان جدیدش نجات دهد.

کتاب A History of the Samurai اثر جمعی از نویسندگان انتشارات Tuttle Publishing

این انیمه سامورایی برای کسانی که به دنبال یک ماجراجویی سنتی و سبک شونن هستند، عالی است. «موشیبوگیو» بازتاب تعدادی از مضامین کلاسیک است، اصلی‌ترین آن‌ها، یک شخصیت اصلی آتشین و مستقل که نقطه قوت اصلی او عزم اوست. با این حال، این سریال سرگرم کننده است، شما را بارها به خنده می‌اندازد و چند سکانس اکشن هیجان‌انگیز هم دارد. علاوه بر آن، سبک منحصر به فرد خود را دارد. در حالی که بسیاری از انیمه‌های سامورایی به شدت بر رئالیسم بی‌رحمانه تمرکز می‌کنند، این انیمه اتفاقی متفاوت است که به سبک هنری پرانرژی و ساده‌گرا با لحنی سبک‌سرانه متمایل است.

۱۲. یاسوکه (Yasuke)

یاسوکه

  • استودیو سازنده: ماپا
  • سال پخش: ۲۰۲۱
  • ژانر: علمی-تخیلی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۲ از ۱۰

«یاسوکه» داستان سامورایی عنوان‌داری را روایت می‌کند که ناچار شده بعد از مدت‌ها بازنشستگی، دوباره شمشیر به دست بگیرد. در ژاپن  تخیلی قرن شانزدهمی که پر از جادوی قدرتمند و فناوری‌های باورنکردنی است، یاسوکه زمانی محافظ آفریقایی مبلغان یسوعی بود تا اینکه اودا نوبوناگا او را استخدام کرد. پس از شکست نیروهای نوبوناگا به دست ارباب شیطان صفت، یامی نو دایمیو، یاسوکه هم بازنشسته شد و به عنوان قایقران در حومه شهر برای خود زندگی تازه‌ای ساخت. اما بعد از این که قراردادی برای انتقال یک خواننده و دختر بیمارش می‌بندد، مجبور می‌شود از آنها در برابر مزدوران و نیروهای یامی نو دایمیو که به دنبال قدرت‌های عرفانی دختر جوان هستند، دفاع کند.

شخصیت یاسوکه بر اساس یک شخصیت واقعی و کمتر شناخته شده در تاریخ ژاپن ساخته شده است، اما شما نباید از این سریال انتظار وقایع دقیق تاریخی داشته باشید. نسخه نتفلیکس به شدت از داستان تاریخی منحرف شده است و عناصر فانتزی و فناوری‌های پیشرفته زیادی را در دنیای خود معرفی می‌کند. این سریال پیچ و تاب‌های داستانی جذابی دارد و مانند دیگر تولیدات استودیو ماپا عجیب و غریب و خارق‌العاده است. «یاسوکه» مطمئناً سریال عجیبی است و پس از انتشار به سرعت مورد انتقاداتی هم قرار گرفت. با این حال، زاویه‌ی دید منحصر به فرد آن به برهه‌ای از تاریخ ژاپن و مطرح کردن شخصیتی که عمدتاً نادیده گرفته می‌شد، باعث شده تا جزو بهترین انیمه‌ها با موضوع سامورایی باشد.

۱۱. سنگوکو بسارا: پادشاهان سامورایی (Sengoku Basara: Samurai Kings)

سنگوکو بسارا: پادشاهان سامورایی انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: پروداکشن آی.جی
  • سال پخش: از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰
  • ژانر: اکشن
  • رتبه IMDB به انیمه: ۷ از ۱۰

انیمه «سنگوکو بسارا: پادشاهان سامورایی» در دوره سنگوکو ژاپن اتفاق می‌افتد، دوران آشفتگی که اغلب به عنوان اوج تاریخ سامورایی شناخته می‌شود. در سراسر سرزمین ژاپن جنگ‌های بزرگی بین ژنرال‌ها و اربابان فئودال در جریان است و هریک تلاش می‌کنند کشور را زیر پرچم خود در بیاورند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها وحشی‌تر از شاه شیطان صفت، اودا نوبوناگا نیستند. سانادا یوکیمورا و دیت ماسامونه، جنگ سالاران جوان، برای مبارزه با تهدید این شیطان، باید دشمنی خود را کنار گذاشته و با ژنرال‌های دیگر متحد شوند.

کتاب Samurai Wisdom Stories اثر Pascal Fauliot انتشارات Shambhala

با وجود این که هیچ کس انیمه «سنگوکو بسارا: پادشاهان سامورایی» را از نظر تاریخی دقیق نمی‌داند، اما در میان سایر انیمه‌های سامورایی، بیشترین اطلاعات از تاریخ دوره سنگوکو را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. این انیمه شخصیت‌های موثر در آن دوره‌ی تاریخی را معرفی می‌کند و هرچند از شخصیت‌های سانادا یوکیمورا و دیت ماسامونه اسطوره‌سازی می‌کند، اما فصل اول در واقع از بسیاری از رویدادهای واقعی آن زمان الهام می‌گیرد. ناگفته نماند که فصل دوم کاملاً از رویدادهای تاریخی منحرف شده است، با این وجود «سنگوکو بسارا» کار بزرگی در کنار هم قرار دادن چهره‌های تاریخی واقعی و مبارزات بزرگنمایی شده انجام داده است.

۱۰. گینتاما (Gintama)

گینتاما

  • استودیو سازنده: سانرایز
  • سال پخش: از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱
  • ژانر: علمی-تخیلی، کمدی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۷ از ۱۰

در تاریخ متناوبی که انیمه «گینتاما» در آن اتفاق می‌افتد، ژاپن در اواخر دوره ادو مورد تهاجم بیگانگان قرار می‌گیرد که پس از تسلیم شدن شوگون کنترل کامل کشور را به دست می‌گیرند. بیگانگان توکوگاوا شوگونات را به عنوان دولتی نمایشی انتخاب می‌کنند و در ادامه از این طریق استفاده از شمشیر را ممنوع کرده و همه سامورایی‌ها را بازنشسته می‌کنند. گینتوکی ساکاتا یکی از سامورایی‌های سابق است که در تلاش است با استفاده از مهارت‌های سامورایی‌اش درآمدی کسب کند و برای هرکسی که دستمزدش را پرداخت کند، هر کار عجیب و غریبی انجام می‌دهد. گینتوکی با کمک سامورایی شینپاچی شیمورا، بیگانه فوق‌‌العاده قوی به نام کاگورا، و روح تسخیر شده توسط سگ بزرگ، ساداهارو، کسب‌وکاری مزدورانه را شروع کرده و هر پیشنهادی که سر راهشان باشد را قبول می‌کنند.

پیکسل خندالو طرح شینسوکه و گینتوکی و هاتوری و کاتسورا انیمه گینتاما مدل شش ضلعی کد 12933

۵۹,۰۰۰

۴۴,۰۰۰

تومان

پیکسل خندالو مدل انیمه گینتاما طرح Gintama کد 581B مجموعه 6 عددی

۹۹,۰۰۰

۵۹,۰۰۰

تومان

«گینتاما» یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های سامورایی تاریخ است و ترکیب سبک کمدی با اکشن خونین آن، از زمان انتشارش در سال ۲۰۰۶ تا بحال، طرفداران را شوکه و علاقه‌مند کرده است. با وجود بیش از ۳۰۰ قسمتی که از این انیمه منتشر شده، شاید تماشای آن در نگاه اول چندان عاقلانه بنظر نرسد. ولی مطمئن باشید ارزشش را دارد. درست است که سریال تا حد زیادی اپیزودیک است و هر قسمت بر کارهای مختلفی که این گروه قبول می‌کنند تمرکز دارد، اما در عین حال چندین قوس داستانی کلی‌تر وجود دارد که لحن جدی‌تری به سریال می‌بخشد. این انیمه موضوعات مختلفی را هم پوشش می‌دهد، از توطئه سیاسی گرفته تا شیطنت‌های روزمره و به همین دلیل شاید نابرابری لحن‌ها به مذاق برخی مخاطبان خوش نیاید. اما این مساله نباید شما را از تماشای این انیمه کلاسیک سامورایی باز دارد.

۹. تیغ جاودانگی (Blade of the Immortal)

تیغ جاودانگی انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: لیدن فیلمز
  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • ژانر: اکشن
  • رتبه IMDB به انیمه: ۵ از ۱۰

مانجی، سامورایی ترد شده، شخصیت اصلی اقتباس سال ۲۰۱۹ از «تیغ جاودانگی» است. مانجی پس از کشتن ۱۰۰ نفر از افراد بی‌گناه، سوگند می‌خورد تا در جستجوی رستگاری، ۱۰۰۰ مرد شیطانی را به قتل برساند. مانجی که با کرم‌های خونی، موجودی که تقریباً هر زخمی را التیام می‌بخشد، نفرین شده است، عملاً جاودانه است و تا زمانی که عهد خود را کامل نکند، مرگ را نخواهد دید. رین آسانو برای انتقام قتل والدینش توسط ایتو-ریو، گروهی از شمشیربازان بی‌رحم و طرد شده تحت فرماندهی آنوتسو کاگهیسا، از مانجی کمک می‌خواهد و در ادامه این زوج با هم به امید اینکه جلوی کشتار وحشیانه این گروه را بگیرند شروع به شکار اعضای آن می‌کنند.

اگر به دنبال یک انیمه‌ی وحشیانه و جدی با موضوع سامورایی همراه با حسی از فانتزی و ترس بدنی هستید، چیزی بهتر از «تیغ جاودانگی» پیدا نخواهید کرد. با وجود این که انیمه‌ی اقتباسی برخی از ظرافت‌های هنری مانگا را نادیده گرفته است، هنوز هم یک مجموعه‌ی خوب خونین و خشن است. داستان انیمه همان داستان سنتی انتقام است، اما اجرای آن درخشان است. شاید ضرباهنگ آن کمی شتابزده باشد، اما داستان به تمام نقاط عطفی که از یک انیمه‌ی سریالی انتظار می‌رود، می‌پردازد. سرنخ‌های بزرگ، شخصیت‌های شرور وحشتناک، روایت هیجان‌انگیز و کشتارهای خشونت‌آمیز فراوان این سریال را به یک انیمه‌ی به یادماندنی تبدیل کرده است که  اگرچه هرگز به اوج مانگا که برنده جایزه هم شده است، نمی‌رسد، اما همچنان نمونه‌ای عالی از انیمه‌های سامورایی است.

۸. شیگوروئی: دیوانگی مرگ (Shigurui: Death Frenzy)

شیگوروئی: دیوانگی مرگ

  • استودیو سازنده: مدهاوس
  • سال پخش: ۲۰۰۷
  • ژانر: درام
  • رتبه IMDB به انیمه: ۷ از ۱۰

انیمه‌ی «شیگوروئی: دیوانگی مرگ» از سال ۱۶۲۹ آغاز می‌شود. دایمیو توکوگاوا تاداناگا تصمیم بحث‌برانگیزی برای میزبانی مسابقاتی گرفته است که در آن شرکت‌کنندگان با شمشیرهای واقعی به جای شمشیر‌های چوبی مبارزه می‌کنند. این سریال حول محور شرکت کنندگان مسابقه اول، جنوسوک فوجیکی و شمشیرزن نابینا سیگان ایراکو می‌چرخد. همانطور که مسابقه ادامه پیدا می‌کند، بقیه سریال بر تاریخچه این زوج در مکتب شمشیرزنی کوگان و در نهایت سقوط آنها تمرکز دارد. در واقع داستان به بررسی سقوط سیگان از دوران اوجش می‌پردازد، از نزول جانشین مکتب کوگان به یک ترد شده که به‌عنوان مجازات شورش علیه استادش کور شده است.

جامدادی مدل سامورایی کد 2005

اغلب، انیمه‌ها سامورایی‌ها و استادان سامورایی را به عنوان اسطوره‌ معرفی می‌کنند، اما انیمه «شیگوروئی: دیوانگی مرگ» نگاهی وحشیانه‌تر و چندوجهی‌تر به این دوره زمانی دارد. همه سامورایی‌ها خوب نیستند و استادان آنها یا دایمیوها می‌توانند هیولاهایی شرور باشند. این زاویه‌ی دیدی جدید، تاریک و باور نکردنی در مورد دوره سنگوکو است. باید در نظر داشت که تماشای این انیمه برای همه مناسب نیست، نه تنها تماشای خشونت‌های غالباً سادیستی آن نیاز به روحیه‌ای قوی دارد، بلکه استفاده از خطوط زمانی در هم تنیده در داستان هم می‌تواند برخی از بینندگان را گیج کند. اما اگر بتوانید با این موارد کنار بیایید و این انیمه را تماشا کنید، قطعا با ما هم نظر خواهید بود که «شیگوروئی: دیوانگی مرگ» یکی از جالب‌ترین انیمه‌های سامورایی است که تا به حال منتشر شده است.

۷. شیطان کش: کیمتسو نو یائیبا (Demon Slayer: Kimetsu No Yaiba)

شیطان کش: کیمتسو نو یائیبا انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: یوفوتیبل
  • سال پخش: از سال ۲۰۱۶ تاکنون
  • ژانر: فانتزی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۶ از ۱۰

داستان «شیطان کش: کیمتسو نو یایبا» در دوران تایشو ژاپن اتفاق می‌افتد و داستان شخصیت تانجیرو کامادو است. تانجیرو پس از کشته شدن خانواده‌اش توسط یک شیطان و تبدیل شدن خواهرش به یکی از همان شیاطین، به امید یافتن درمانی برای نزوکو ماجراجویی را آغاز می‌کند تا به سپاه شیطان‌ کش ملحق شود. تانجیرو پس از زنده ماندن در آزمون ورودی، تبدیل شدن به یک عضو کامل این سپاه و انجام چندین ماموریت درمانی احتمالی برای خواهرش پیدا می‌کند: او باید همراه با دوستانش از سپاه شیطان‌ کش به شکار دوازده کیزوکی، قدرتمندترین شیاطین ژاپنی، برود تا بتوانند از خون آنها به عنوان پادزهر استفاده کنند.

کتاب شیطان کش 1 اثر کویوهارو گوتوگه انتشارات مات

انیمه‌ی «شیطان کش: کیمتسو نو یایبا» بعد از انتشارش به یک کلاسیک مدرن تبدیل شد. داستان سرایی آن حس انیمه‌های قدیمی و باستانی را دارد که بازتاب بزرگان دنیای انیمه مانند «ناروتو» (Naruto) و «دراگن بال» (Dragon Ball) است. با این حال، به دلیل انیمیشن بی‌عیب و نقص استودیو یوفوتیبل، بالاتر از بسیاری از این آثار کلاسیک قرار گرفت. سکانس‌های مبارزه این انیمه از بهترین‌های انیمه مدرن هستند. درست است که از لحاظ تاریخی تصویر دقیقی از سامورایی‌ها نشان نمی‌دهد اما از این دوره زمانی الهام می‌گیرد و تمرکز مبارزاتش را بر شمشیربازی گذاشته و در عین حال پیچش‌های داستانی جالب و سرگرم‌کننده شکار شیطان را به تصویرهای تاریخی سنتی این جنگجویان شریف اضافه می‌کند.

۶. باسیلیسک: کوگا نینپو چو (Basilisk: Kouga Ninpou Chou)

باسیلیسک: کوگا نینپو چو

  • استودیو سازنده: گونزو
  • سال پخش: ۲۰۰۵
  • ژانر: فانتزی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۸ از ۱۰

داستان انیمه «باسیلیسک: کوگا نینپو چو» در سال ۱۶۱۲ اتفاق می‌افتد. پس از سال‌ها درگیری، قبیله‌های کوگا و ایگا به آتش بس شکننده‌ای رسیدند، اما شوگون توکوگاوا ایه یاسو به این آتش‌بس پایان داد. به منظور تعیین وارث شوگونات، توکوگاوا به هر قبیله دستور می‌دهد تا ۱۰ نفر از بهترین جنگجوهای خود را برای مسابقاتی که تا حد مرگ ادامه خواهد داشت، انتخاب کنند. کوگا گنوسوکه و ایگا اوبورو، جنگجوی جوان که عاشق هم هستند، در این مبارزه گرفتار شده‌اند. از آنجایی که اعضای قبیله آنها به دنبال جلب نظر شوگان جان خود را هم فدا می‌کنند، این دو نامزد باید تصمیم بگیرد که وفاداری آنها به شوگان تا کجاست. آیا عشق آنها می‌تواند از خشونت وحشیانه مسابقات شوگان جان سالم به در ببرد؟

کتاب Samurai Wisdom اثر Thomas Cleary انتشارات Tuttle Publishing

«باسیلیسک: کوگا نینپو چو» با یک ماجرای عاشقانه تراژیک در قلب داستان خود، در میان دیگر داستان‌های سامورایی این لیست منحصر به فرد است. تمرکز آن بر دو شخصیت گنوسوکه و اوبورو لایه ظریف‌تری به درگیری بین دو قبیله سامورایی اضافه می‌کند. در حالی که سریال مبتنی بر تاریخ و شخصیت‌های واقعی دوران ادو ژاپن است، روایت کلی آن مطابقت تاریخی کمتری دارد و همین باعث شده بدون این که از فانتزی تاریک سریال دور شود، اصالتی به آن اضافه کند. این سریال اغلب با داستان رومئو و ژولیت مقایسه می‌شود و عاشقانه‌ای جذاب در فرمول سامورایی/نینجا است که برای بینندگان بزرگسال، هیچ نمونه‌ی دیگری مانند آن وجود ندارد.

۵. سامورایی چشم آبی (Blue Eye Samurai)

سامورایی چشم آبی انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: بلو اسپریت، نتفلیکس
  • سال پخش: از سال ۲۰۲۳ تاکنون
  • ژانر: اکشن، ماجراجویانه
  • رتبه IMDB به انیمه: ۸ از ۱۰

«سامورایی چشم آبی» هم در دوره ادو اتفاق می‌افتد، در زمانی که توکوگاوا ایه یاسو مرزهای ژاپن را به روی خارجی‌ها بست. شخصیت اصلی، میزو، یک زن نیمه سفید پوست نیمه ژاپنی، به دنبال انتقام از چهار خارجی سفید پوستی است که در مرزهای ژاپن اسیر شده‌اند. از آنجایی که یکی از این مردان ممکن است پدر میزو باشد، هویت او به عنوان یک زن دورگه ممکن است او را در معرض رسوایی قرار دهد. در نتیجه این استاد شمشیرزنی تصمیم می‌گیرد با هویتی مردانه همراه با گروه کوچکی از متحدانش به دنبال این مردان برود تا بتواند حقیقت را کشف کند. از سوی دیگر یکی از این خارجی‌ها گروهی آدمکش را برای شکار میزو و گروهش استخدام کرده که آنها را درگیر مبارزه‌ای برای نجات جان خود می‌کند.

«سامورایی چشم آبی» جدیدترین انیمه این لیست است که بلافاصله پس از انتشار طوفانی در سراسر دنیا به پا کرده است. این انیمه نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرده است و منتقدان به انیمیشن زیبای سریال و داستان انتقام‌جویی درخشانش واکنش‌های بسیار مثبتی نشان داده‌اند. این داستان برخی از عناصر جالب تاریخ ژاپن، به ویژه تعامل بین ژاپنی‌های بومی و خارجی‌های سفید پوست را نمایش می‌دهد و با وجود این که روند سریع و اکشنی بی‌نظیری دارد، اما هرگز داستان‌سرایی و شخصیت‌پردازی را فدای شمشیر بازی نمی‌کند. نتفلیکس تا حد زیادی در انیمیشن‌های اورجینال خود موفق بوده است، اما تعداد کمی از آنها به موفقیت «سامورایی چشم آبی» رسیده‌اند.

۴. رورونی کنشین (Ruroni Kenshin)

رورونی کنشین

  • استودیو سازنده: گالوپ، دین
  • سال پخش: از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۸
  • ژانر: عاشقانه
  • رتبه IMDB به انیمه: ۵ از ۱۰

انیمه‌ی «رورونی کنشین» در آغاز دوران میجی ژاپن اتفاق می‌افتد و داستان یک قاتل بازنشسته به نام کنشین هیمورا را دنبال می کند. هیمورا که به داشتن یک کاتانای با تیغه معکوس مشهور است، در حومه شهر سفر می‌کند تا خود را از گناه زندگی‌های زیادی که گرفته است، نجات دهد. وقتی کنشین در سفرهای خود به دوجوی کامیا کائورو برخورد می‌کند، متوجه می‌شود که یک قاتل از نام مستعار او، هیتوکیری باتوسای، در انجام قتل‌هایش استفاده می‌کند و به همین دلیل موافقت می‌کند در متوقف کردن این قاتل به کائورو کمک کند. کائورو هم که تحت تأثیر قلب مهربان کنشین و تلاشش برای رسیدن به رستگاری قرار گرفته، جایگاهی در دوجوی به او پیشنهاد می‌کند و از همین طریق ماجراجویی‌های این دو آغاز می‌شود که در آن‌ها با دوستان جدید ملاقات می‌کنند و با دشمنان قدرتمند جدید روبرو می‌شوند.

ماگ طرح انیمه شمشیرزن دوره گرد Rurouni Kenshin مدل NM0224

تعداد کمی از انیمه ها به اندازه «رورونی کنشین» شاخص هستند. این انیمه تنوعی دوست‌داشتنی در داستان سرایی با موضوع سامورایی است که بسیاری از این تنوع به لحن مربوط می‌شود. این سریال دارای دو حال و هوای متمایز است، یکی کمدی سبک و دیگری بررسی جدی و مرگبار از پیامدهای جنگ. برخی ممکن است در ابتدا با این اختلاف فاز ناامید شوند، به خصوص که گذشته کنشین و قتل‌هایش بیشتر بررسی می‌شود. اما در ادامه خیلی خوب می‌توان جنایاتی را که او مجبور به ارتکاب آن‌ها شده، درک کرد و به همین دلیل این مساله هرگز از دوست‌داشتنی بودن این شخصیت یا تأثیر جستجوی رستگاری او کم نمی‌کند. «رورونی کنشین» به همان اندازه که سرگرم کننده است دلخراش هم هست و توانسته جایگاه خود را در بین انیمه‌های کلاسیک به دست آورد.

۳. سامورایی ۷ (Samurai 7)

سامورایی ۷ انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: گونزو
  • سال پخش: ۲۰۰۴
  • ژانر: علمی-تخیلی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۶ از ۱۰

«سامورایی ۷» با الهام از «هفت سامورایی» (Seven Samurai) آکیرا کوروساوا، دنیایی را خلق  می‌کند که هنوز در حال ترمیم آسیب‌های یک جنگ عظیم است. راهزنان نوبوسری، گروهی از سامورایی‌های سابق که آگاهی خود را با ماشین‌ها ادغام کرده‌اند، به روستاها حمله می‌کنند و منابع کشاورزان محلی را می‌دزدند. اکثر ساکنان روستای کنا از گرسنگی می‌میرند، زیرا بیشتر برنج‌هایی که کشت می‌کنند باید به راهزنان برسد. پیر دهکده برای مقابله با این وضعیت، سه نفر را به رهبری دوشیزه آبشان کیرارا به شهر کوگاکیو می‌فرستد تا سامورایی‌هایی را که مایل هستند به آن‌ها کمک کنند، پیدا کنند و با آن‌ها متحد شوند. در نتیجه‌ی این اقدام، هفت سامورایی حاضر به کمک به آنها می‌شوند، اما آیا واقعاً برای دفاع از دهکده در برابر تهدید روباتیک هفت نفر کافی است؟

کتاب یک فیلم، یک جهان: هفت سامورایی اثر جون ملن نشر خوب

طرفداران سرسخت انیمه همگی معتقدند که «سامورایی ۷» به اندازه سایر سریال‌های شناخته شده‌ی انیمه‌ای، شایسته تحسین است. این انیمه ترکیبی درخشان از فرهنگ سنتی ژاپنی و روباتیک علمی-تخیلی است که یک تغییر جدید باورنکردنی را به فیلم کلاسیک کوروساوا اضافه می‌کند. محبوبیت داستانی که این انیمه از آن الهام گرفته شده باعث شد تا در اوایل انتشارش زیر ذره‌بین قرار بگیرد، اما حالا طرفدارانش نزدیک به دو دهه است که آن را ستایش می‌کنند. این مجموعه یک شاهکار داستان‌سرایی در بین داستان‌های انیمه سامورایی است که گروهی از شخصیت‌های واقعا به یادماندنی را با حس خیره‌کننده‌ای از جهان‌سازی گرد هم می‌آورد.

۲. افرو سامورایی (Afro Samurai)

افرو سامورایی

  • استودیو سازنده: گونزو
  • سال پخش: ۲۰۰۷
  • ژانر: کمدی سیاه، علمی-تخیلی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۶ از ۱۰

در دنیای «افرو سامورایی»، بزرگترین جنگجویان جهان از طریق یک سری سربندهای مرموز رتبه‌بندی می‌شوند. سامورایی به نام افرو، قسم خورده تا انتقام پدرش را از جنگجوی شماره یک، جاستیس، بگیرد. جاستین در گذشته برای به دست آوردن سربند شماره ۱ پدر افرو را به قتل رسانده بود. حالا افرو پس از ارتقاء رتبه و به دست آوردن سربند شماره دو، آماده است تا قاتل پدرش را به چالش بکشد. با این حال، با وجود باندهای تبهکار حومه شهر و کسانی که به دنبال هدبند او برای خود هستند، افرو باید به هر وسیله‌ای که لازم باشد راه خود را به پایان برساند، حتی اگر لازم باشد با کسانی که زمانی دوستش می‌دانست مقابله کند.

انیمه «افرو سامورایی» به خاطر داستان‌سرایی و انیمیشن بسیار شاخصش تحسین خیره‌کننده‌ای به دست آورده است. ساموئل ال. جکسون و بقیه بازیگران به این دنیای تلخ زندگی خیره‌کننده‌ای می‌بخشند و با وجود این که جهان‌سازی آن چندان پیچیده نیست، محیط و شخصیت‌ها اصلاً ساده نیستند. در حالی که روایت به خودی خود چیزی بیشتر از یک داستان انتقامی معمولی نیست، اجرا همان چیزی است که در این انیمه را متمایز کرده و باعث شده استودیو گونزو سریالی ساخته باشد که شبیه هیچ‌کدام از سریال‌های موجود در بازار نیست. خیلی جدی، اگر «افرو سامورایی» را تماشا نکرده‌اید، یکی از تاثیرگذارترین (و بهترین) انیمه‌های مدرن قرن تاکنون را از دست داده‌اید.

۱. سامورایی چامپلو (Samurai Champloo)

سامورایی چامپلو انیمه سامورایی

  • استودیو سازنده: منگلوب
  • سال پخش: ۲۰۰۴
  • ژانر: اکشن، تاریخی
  • رتبه IMDB به انیمه: ۶ از ۱۰

انیمه‌ی «سامورایی چامپلو» که شاهکاری دیگر از سازندگان انیمه‌ی «کابوی بی‌باپ» (Cowboy Bebop) است، یک انیمه‌ی سریالی تخیلی تاریخی است که ماجراهای موگن یاغی را دنبال می‌کند. فوو که توسط پسر بخشدار شهر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، موگن را برای محافظت از خودش در ازای تامین غذا استخدام می‌کند. اما موگن به اشتباه با جین، که یک رونین تازه وارد به شهر است، به خیال این‌که برای بخشدار کار می‌کند، درگیر می‌شود و در نتیجه هر دوی آن‌ها زندانی و به اعدام محکوم می‌شود. فوو آنها را از این مهلکه  نجات می‌دهد و متقاعدشان می‌کند تا در یافتن رویای تمام زندگی‌اش، یک سامورایی با عطر آفتابگردان، به او بپیوندند.

تابلو شاسی بکلیت طرح انیمه چامپلو سامورایی مدل SH-S6150

به نظر نمی‌رسد کنار هم قرار دادن هیپ هاپ و سامورایی نتیجه‌ای رضایت بخش داشته باشد، اما «سامورایی چامپلو» به خوبی این کار را انجام می‌دهد و نتیجه باورنکردنی است. این انیمه شاهکاری است که برای دهه‌ها طرفداران را به خود جذب کرده است. سهم بزرگی از این محبوبیت به دلیل انیمیشن خوب و مبارزات هیجان‌انگیز انیمه است که همگی توسط یک موسیقی متن باورنکردنی به اوج می‌رسند، اما شخصیت‌پردازی و روایت این انیمه را هم نمی‌توان دست کم گرفت. در مجموع، «سامورایی چامپلو» یک انیمه باورنکردنی است، انیمه‌ای کلاسیک که جایگاه خود را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین سریال‌هایی که تاکنون ساخته شده است، به دست آورده است.

منبع: MovieWeb

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.